MotoGP
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39
MotoGP
På torsdag ska jag äntligen få åka iväg till Valencia för att kolla på MotoGP igen Har inte varit på ett VM-lopp i GP sen dem senast var på Anderstorp 1990 så det är på tiden....
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39
Vilken underbar upplevelse det var att se det live igen! Ska ni åka till ett race så åk med polepositiontravel.com...Jag fick se MotoGP:s fredags träning inifrån Gresiniteamet!! Har en underbar inspelning av de Angelis och Elias när deras bägge hojar startas upp. O sen fick jag komma ut till depåräcket, j-vlar vad ont det gjorde i öronen
Lägg till bra racing, förutom MotoGP, där man ser nästan hela banan. Jag hade höga förhoppningar på resan o dem överträffades tiofalt...
Delar av semestern är intecknad för nästa år!!
Lägg till bra racing, förutom MotoGP, där man ser nästan hela banan. Jag hade höga förhoppningar på resan o dem överträffades tiofalt...
Delar av semestern är intecknad för nästa år!!
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det skiljer åtminstone lika mycket som det gör på t.ex. F1-bilar och det har nästan lika stor betydelse också.Crazy F1 skrev:Hur mycket skiljer det på olika motorcyklar, jag menar de ser ju rätt lika ut på utsidan sen förstår jag att motorerna kan variera. Jag inbillar mig att chassit inte kan ha lika stor betydelse som på en Formel1 bil iaf.
I MotoGP kör man prototyper, precis som i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo, chassit har mycket stor betydelse. Förarens körstil har också väldigt stor betydelse, t.ex. vann Stoner på Ducatin ifjol medan Rossi inte alls får till det. Förarens förmåga att utveckla en MC har också en enorm betydelse.
Chassi inkl framgafflar och stötdämpare betyder massor.
Chassi inkl framgafflar och stötdämpare betyder massor.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Tja, det är väl inte alltid rykten är sanna Han ser ju ibland lätt tveksam ut på blött, så han är inte ofelbar.
Skämt åsido, han är en av de bästa genom tiderna. En bit kvar till Agostini visserligen, men drygt 100 segrar i VM-tävlingar säger en del. Men om man inte litar på hojen så är det svårt att prestera, dessutom är det inte säkert att Ducati lyckats förbättra sig lika mycket som övriga stall med årets hoj heller.
Helt klart är att sedan 800cc infördes är det bara Stoner som lyckats på en Ducati, alla andra har fått brottas mitt i fältet eller sämre.
Om man ska tro experterna så är kolfiberchassi på en hoj, där man även använder motorn som bärande del, för styvt och föraren får inte någon bra känsla för hur mycket grepp som finns, och många gånger har vi sett Ducatiförare (även Stoner) stå på näsan med lowsiders.
Det ryktas också att Ducati smider på en traditionell aluminiumram likt övriga märken kör med, men vi får väl se vart det slutar. Depågänget i Rossis garage är i alla fall eliten hela bunten, så jag tror säkert att dom får till det. Troligtvis inte i år, men till nästa säsong.
Skämt åsido, han är en av de bästa genom tiderna. En bit kvar till Agostini visserligen, men drygt 100 segrar i VM-tävlingar säger en del. Men om man inte litar på hojen så är det svårt att prestera, dessutom är det inte säkert att Ducati lyckats förbättra sig lika mycket som övriga stall med årets hoj heller.
Helt klart är att sedan 800cc infördes är det bara Stoner som lyckats på en Ducati, alla andra har fått brottas mitt i fältet eller sämre.
Om man ska tro experterna så är kolfiberchassi på en hoj, där man även använder motorn som bärande del, för styvt och föraren får inte någon bra känsla för hur mycket grepp som finns, och många gånger har vi sett Ducatiförare (även Stoner) stå på näsan med lowsiders.
Det ryktas också att Ducati smider på en traditionell aluminiumram likt övriga märken kör med, men vi får väl se vart det slutar. Depågänget i Rossis garage är i alla fall eliten hela bunten, så jag tror säkert att dom får till det. Troligtvis inte i år, men till nästa säsong.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta