UNGERNS GP 2011 - HUNGARORING. Lopp 11 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Regnar det ännu?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Regnar det ännu?
Enligt Mike Gascoyne alldeles nyss:

Pouring down with rain here now. Since the forecast said it would stop rain and the chance of further rain was decreasing its rained nonstop
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tack det betyder nog att det är sämre att starta i idealspåret alltså där det är mycket gummi.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har ni live-timing?
Nu funkar det...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Klarar inte Schumi att Massa kör om honom?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Synd att de klanta till Massas stop! Han kör ju bra nu!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Alonso in för 3e gången redan!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Det funkade han är förbi Webber! Nu får vi se vilket som är bäst Hårda eller mjuka!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Vettel på hårda också!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Webber ska åka nära 40 varv på ett set däck!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Nu när det börjar regna byter Alonso till HÅRDA däck!!!!!!!!!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Hamilton vänder precis framför DiResta! Inte så snyggt!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Krassegrand skrev:Hamilton vänder precis framför DiResta! Inte så snyggt!
Ja det tyckte domarna med!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Button är bra i sådana här förhållanden!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Massa snabbaste varv!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Krasse så trodde jag först men schumis växellåda gick sönder i kurvan och jag antar att bilen inte motorbromsade så mycket som den borde och därav snurren. Illa att schumi brutit två gånger pga tekniska problem medan Nico inte gjort det. Men det var ju tvärtom då MS var i Ferrari då hade RB otur medan schumis bil gick som en klocka.

Klantigt i Maclaren, de fick fel bil först helt enkelt och varför slänger man på IM-däck!!! Alonsos taktik var inte bra den heller och kanske hade han kunnat ta vettel med lite tur.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

I en intervju efter loppet sa Schumi själv att han var tvungen att sätta bilen i spinn för att inte "kontakta" Masa när han försökte att försvara platsen mot Massa. Sedan förlorade han en växel och bröt!
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Krassegrand skrev:I en intervju efter loppet sa Schumi själv att han var tvungen att sätta bilen i spinn för att inte "kontakta" Masa när han försökte att försvara platsen mot Massa. Sedan förlorade han en växel och bröt!
Fan, [Schumacher] är slut som föraren. Han tar in pengar hela tiden på meriter !

Har redan 10 miljarder ! och fortsätta så här ?
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Jag gratulerar Button till en fint taktik lopp !

Button tänker mycket under loppet och lyckas göra rätt.
Det är också en världsmästaren !

Ovanligt i år är 4 st världsmästarna som slåss om placeringar.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

REP skrev:Fan, [Schumacher] är slut som föraren. Han tar in pengar hela tiden på meriter !

Har redan 10 miljarder ! och fortsätta så här ?
Mercedes kanske tar in mycket sponsorpengar på Schumis! :P
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Krassegrand skrev:I en intervju efter loppet sa Schumi själv att han var tvungen att sätta bilen i spinn för att inte "kontakta" Masa när han försökte att försvara platsen mot Massa. Sedan förlorade han en växel och bröt!
Jag tyckte att hans röst var lite konstig under intervjun!
Jag tror att Schumis stolthet sårades så mycket av Massas omkörning att han smög in i ett gatt utan kameror och grät!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag hörde tyvärr inte intervjun, var gick den någonstans? Men det låter ju absolut som en dålig förklaring eller så är det bara taskig engelska som gör att det han sa fick fel innebörd men som sagt jag har inte hört den.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Från f1-live.com

"As far as we know, this had nothing to do with the spin I had when fighting with Felipe which was mainly caused by avoiding contact. "

Om det är detta han sagt så är det ju inte riktigt det han säger men han antyder absolut att en anledning till snurren var för att han ville unvika kontakt. Jag tror han menar att han kom för snabbt in i kurvan och hade han inte svängt så mycket så hade han nog glidit in i massa istället försökte han svänga mer vilket resulterade i att bilen snurra istället.

Borde jag inte bli advokat killar :wink:
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Alltid trevligt med Button-seger. Mästaren i våta förhållanden! Även kul att di Resta äntligen fick ett bra resultat.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:"As far as we know, this had nothing to do with the spin I had when fighting with Felipe which was mainly caused by avoiding contact. "
Avoiding contact? Märklig formulering. Om [Schumacher] hade bromsat i tid hade det ju inte funnits någon risk för sammanstöning. Nu låter det som om han lägger skulden på Massa.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nä det tycker jag inte. Men det är klart att hade han bromsat i tid så hade det varit lugnt men hur många förare försöker inte att hålla i så länge det går de fanns fler idag...sen i de här förhållandena handlar det ju om en m fel och så klarar man inte kurvan....
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

McLaren är på gång nu! Dom tar Konstruktörs WM!
Hoppas jag :wink:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Zwonk skrev:Alltid trevligt med Button-seger. Mästaren i våta förhållanden!
Jo, Button är ju en trevlig snubbe,,

men någon regnmästare är han inte,, att han vann i dag ser i vart fall jag som mer eller mindre ren tur..

Att "Soft" var snabbare än "Super Soft" är ju minst sagt märkligt, och torde varit en total överraskning för alla inblandade..

Gladast som vanligt när Button vinner och McLaren klantar till det, är Vettel som körde taktiskt perfekt.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lenny skrev:
men någon regnmästare är han inte,, att han vann i dag ser i vart fall jag som mer eller mindre ren tur..
Tur? Det hade inget med saken att göra idag. Button var bäst, snabbast och vann loppet - helt på egen hand.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Borde jag inte bli advokat killar :wink:
:up:
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Från f1-live.com

"As far as we know, this had nothing to do with the spin I had when fighting with Felipe which was mainly caused by avoiding contact. "
Det var det han sa men det är såklart bara ett kort utdrag ur intervjun med BBC.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej då är jag med. Anna andersson på AB skriver att schumis hjärta fortfarande ligger hos Ferrari...Det är väl tveksamt men visst längtar han säkert tillbaka dit med tanke på hur det går i Merceders, den största skillnaden som jag ser är ju att Ferrari faktiskt gjorde stora framsteg då schumi kom dit, Merceders går ju bakåt....

Jag tycker det var en mycket bra lopp av Button och han är bra på när det är upptorkande förhållanden som i Canada men jag tvivlar på att han skulle vunnit om Maclaren inte klantat sig med strategin, känns sjukt att slänga på fel däcksort måste jag säga. Men visst som någon sa, det är ju ovanligt att det hårda gummit är snabbare.

Inget snack om hamiltons bestraffning här inne? Då anser väl alla att den var korrekt dömd, det tycker nog jag med faktiskt även om jag tidigare tycker att Lewis blivit hårt straffad vid ett par gånger.
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Trots McLaren-seger känns loppet som ett bakslag. Det skulle ha blivit en dubbel.

Oturen grinar McLaren-förarna i ansiktet.

Silverstone: Mekanikerna klantar sig med Buttons hjul.
Nürburgring: Button tvingas bryta.
Hungaroring: Fel däckstrategi för Hamilton

Nu promenerar Vettel hem det här. 235 p redan och 8 lopp kvar.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kunde inte hålla med dig mer Torbo, det var "fel förare" amclaren fick ut först idag. En sak ska man ge MaClaen heder för och det är att de LÅTER VERKLIGEN förarna kämpa om saken och förarna sköter det jävligt bra.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Enligt BBC var det Hamilton själv som begärde intermediate däck när det började regna.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ojdå, då ska jag inte skylla på teamet! Mycket intressant, sa de något om Webber?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Webber säger själv att det var hans beslut att sätta på intermediates. Han tyckte det var värt en chansning.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och Button säger själv att han var kallad till depån för byte till Intermediates men i näst sista kurvan blev stoppad för att Lewis var på väg in. Han säger också att han aldrig tänkt gå in för Intermediates eftersom han inte tyckte det var blött nog för det någon gång, och att han hela tiden tänkte stanna ute på slicks om det inte skulle komma mer regn.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men då är det ju ändå lite skumt, Lewis säger att han tog beslutet själv medan Btton blev inkallad i depån. Då hade Maclaen olika strategier för sina båda förare. I Webbers fall så känns det väl som att det också var ett dumt beslut att ta men att det fanns tid att tjäna om det regnat mer men tom på tv bilderna såg man att det inte var så blött som i början av loppet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De var ju på olika strategier eftersom Hamilton valde ett nytt set option medan Button valde ett set prime för resten av racet.

Hamilton hade i kraft av bästa kvalare i teamet rätt att bestämma först och han valde att gå in för Intermediates. Något Button enligt egen utsago aldrig ansåg vara aktuellt, trots att teamet sagt att de var redo att ta in han för det, eftersom han ansåg att det inte var blött nog för intermediates och tänkte ignorera teamet när de ville ta in han för intermediates.

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:Hamilton hade i kraft av bästa kvalare i teamet rätt att bestämma först
Det kan mycket väl vara så men Martin Brundle och David Coulthard som kommenterar på BBC sa att den som leder loppet får välja först! Eller i sånt fall ligger före den andre.

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det känns ju rätt logiskt att den som leder får välja, Rosberg fick t. ex gå in i depå före ms då det skulle bytas till slick eftersom han var först så det stämmer säkert.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Krassegrand skrev:Enligt BBC var det Hamilton själv som begärde intermediate däck när det började regna.
Det fanns rapporter om stundande regn. Hade det börjat regna hade vi talat om genidrag. Skillnaden är hårfin...
Han satsade på fel häst.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Det som verkligen är anmärkningsvärt är,,
,,varför McLaren chansade på en fyrstoppare för Hamilton när han låg i en bekväm ledning på 8 sek,,
,,fanns ju ingen anledning att chansa i det läget..

Att man senare screwade upp det hela ytterligare är ju inte så märkligt när dom konstaterat att beslutet var tokigt..

Sen när det diskuteras vem som tog beslut om regndäck eller inte så är det väl ändå inte någon som tror förarna sitter och tittar på väderkartor i bilen,, så klart får man lita på stallet..
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Kanske la man ägg i bägge korgarna. Regndäck på en bil och inte på den andra? Kanske har man släppt förar-VM och siktar på konstruktörstiteln?
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Jag syftar alltså på att man lade på ytterligare en omgång supermjuka, som ju knappast kunde stå distansen ut,, dvs. ytterligare ett stopp krävdes jämfört med konkurrenterna,,

,,känns som väldigt fel beslut när man ligger i ledningen..
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Man fick väl höra Lewis ingenjör informera honom via radion att han skulle försöka få däcken att hålla minst 9 varv till bara några varv innan han gick in för sista setet supersoft. Dock vet man ju inte hur lång fördröjning det var från att det sades till att FOM la ut det i sändningen. Om det inte var alltför stor fördröjning får man väl anta att man ansåg att soft aldrig skulle hålla i mål med över 30 varv att köra varför man la på den sista omgången supersoft för att försöka öppna en så stor lucka som möjligt innan sista stoppet då de andra redan skulle vara klara i depån. Dock visade det sig att supersoft droppade av rätt snabbt och att soft var det snabbare däcket bara efter några varv och strategin var helt väck, så när det var dags att byta till soft chansade man istället på intermediates då det började regna en del och hoppades därigenom att strategiernan gentemot de andra skulle jämnas ut och att man fortsatt kunde slåss om segern.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Inte "över 30, men 29 varv kvar att köra,,
,,Button kom in varvet efter och fick gula däck på bilen..

Lätt att ta fel beslut så klart,,
(tycker dock dom borde varit lite coolare när positionen är ledning med hela rakan).