STORBRITANNIENS GP 2011 - SILVERSTONE. Lopp 9 av 19

Kungaklassen av motorsport...
aikaik

1995-2000

Inlägg av aikaik »

Det tog Schumi 5år att vinna med Ferrari.Vad jag ska skriva här när Schumi om 2-3år åker åttor runt Skvattshillingarna på banorna.Och Ross Brown får byta Blöjjor på Rosberg istället för nya däck.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

"Vad var det jag sa..."? :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Eau Rouge skrev:Idag låg man på mellan 2 - 3 depåstopp, något som man väl alltid har gjort? Då var det dessutom skiftande väderlek, som i normala fall brukar bidra till några extra depåstopp.

Samma sak gällde i Valencia. Det är väl egentligen bara Turkiet och Barcelona som varit extrema när det gäller mängden depåstopp hittills?

I Monaco gjorde vissa bara ett depåstopp, liksom Perez i Valencia.

Så nja, jag tycker nog det har stabiliserats rätt skapligt efter racet i Barcelona.
Jag vill inte ha några planerade depåstopp alls!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand

Re: 1995-2000

Inlägg av Krassegrand »

aikaik skrev:Det tog Schumi 5år att vinna med Ferrari.Vad jag ska skriva här när Schumi om 2-3år åker åttor runt Skvattshillingarna på banorna.Och Ross Brown får byta Blöjjor på Rosberg istället för nya däck.
Hoppet är det sista som dör!
Användarens profilbild
PC:

Re: 1995-2000

Inlägg av PC: »

aikaik skrev:Det tog Schumi 5år att vinna med Ferrari.Vad jag ska skriva här när Schumi om 2-3år åker åttor runt Skvattshillingarna på banorna.Och Ross Brown får byta Blöjjor på Rosberg istället för nya däck.
Varför skall han byta nya däck...? :hmm:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Så Ferrari lyckades fördröja beslutet,, och lyckades få en seger med assistans av lite strul i RedBullbåset,,

,,men i Tyskland kommer vi vara tillbaka igen med Hamilton som ende utmanare till RedBullarna,, och jag skriver RedBullarna, för det är bilen det handlar om..

Sen har våra kära race-stewards tydligen fortfarande inte fattat, att deras uppgift är att lägga sig i "så lite som möjligt",, och inte tvärt om..
Varför skulle dom t.ex sabba Schumis race,, det var ju bara han själv som blev lidande av sitt misstag..
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

aikaik, jag hoppas du har rätt men det finns en skillnad denna gång och det är att Schumi inte längre är 25 år gammal och han har tyvärr bara ett år kvar på kontraktet :( . Hade han tiden så skulle han säkert kunna vinna men Merceders verkar ha svårt med att hitta farten även om Schumis from är påväg uppåt helt klart.

Lenny: Jag kan bara hålla med, det är för mycket bestraffningar hit och dit och snart kommer inte förarna våga köra om längre för rädslan att bli bestraffade, enda gången de försöker är väl om det är en kmlång raka då man kan glida förbi med drs... Jag fattar fortfarande inte varför inte Diresta fick någon bestraffning då han körde in i Buemi på samma sätt som schumi på Kobba, inkonsekvent är vad det är!

krassegrand: Depåstopp kan väl vara kul minns du inte 2005 då det var förbjudet att byta däck, de var ju rätt segt.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag kan inte hålla med om att Di Restas påkörning var lika illa som Schumachers. Dessutom tycker jag att Hamilton skulle bestraffas för påkörningen av Massa precis före mål. Massa var om och Hamilton brakar in i sidan på honom med alldeles för hög fart.

Jörgen
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:krassegrand: Depåstopp kan väl vara kul minns du inte 2005 då det var förbjudet att byta däck, de var ju rätt segt.
Men nu har vi DRS!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jo och det är väl minst lika konstlat med drs som med en massa stopp även om det skapar omkörningar.

Jag håller inte med om att Hamilton borde bli bestraffad, jag tycker att det är för mycket bestraffningar i f1 överhuuvdtaget. Detta är något som har kommit på senare år och jag tycker att domarna lägger sig i alldeles för mycket. Nu är de inne och petar på allt.

Men det är ju bra att vi tycker olika annars blir det ingen diskussion :wink:
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Problemet med Schumachers försök till omkörning av Kobayashi var ju just att japanen gjorde ett misstag och drev ut från apex. Schumacher såg sin chans och stack på insidan, och då hade Kobayshi fått fäste och drev in mot apex igen. Problemet var bara att Schumacher hade sin framvinge just där.
Så jag tycker nog att båda var lite ouppmärksamma i just den incidenten. Och det är ju trots allt racing det handlar om, så jag tycker det var onödigt att bestraffa Schumi eftersom Koba ändå skulle bryta sen. :wink:
Ferrari.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Hammy skämtar till det,,

,,säger sig ha platina-kort hos "the stewards", tycker det är lika bra att gå o sätta sig att vänta utanför dörren..

Men den här gången fick han vänta förgäves.. :D
Häftig avslutning av LH och FM förresten,,, :up:

http://uk.eurosport.yahoo.com/11072011/ ... -race.html
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Men det är ju bra att vi tycker olika annars blir det ingen diskussion :wink:
Just det! :up:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Eau roughe... ja Kobba är ju inte direkt känd för att lägga fingrarna emellan :) jag ser en takuma sato där dock lite smartare :D

Lenny, jag läste också det som Hamilton sa och jag tycker det är skönt att han kan ha lite ironi i läget :up: Suverän avslutning och som sagt, jag är glad att ingen blev bestraffad för det är just sånt som vi vill se ju! Hård och tuff racing på gränsen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Depåstopp kan väl vara kul minns du inte 2005 då det var förbjudet att byta däck, de var ju rätt segt.
Va? Så man tankade men bytte inga däck? Det har jag glömt helt och hållet. Undrar om det är ett tecken på dåligt minne eller på att regeländringarna har varit alldeles för många under 2000-talet...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Den regeln den säsongen är väl mest förknippat med Ringen då Kimi flatspottade ett av framdäcken i mitten på rejset vilket sedan orsakade vibrationer men man valde att chansa på seger istället för att gå i depå för ett däckbyte (som man fick göra om något det uppstod en säkerhetsrisk att köra vidare) och ut på sista varvet gav hjulupphängningen med sig och Kimi kanade rakt fram i första kurvan.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Man blir ju osäker när du skriver så men jag har för mig att man fick tanka men inte byta däck. Det där haveriet med Kimi minns jag mycket väl, det var väl bara fem varv kvar. . .
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Var det inte det året som det exploderade däck på löpande band på Spa? Kan också varit Indianapolis...
Keep on Boppin´
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Indianapolis har jag för mig...på den bankade ovalen.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Mmmm... men om det var 2005, så var det nog inte Indianapolis, för då var det bara 6 startande ser jag nu när jag kollar...
Keep on Boppin´
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Bopper skrev:Mmmm... men om det var 2005, så var det nog inte Indianapolis, för då var det bara 6 startande ser jag nu när jag kollar...
Det blev bara dom kvar när Michelin-stallen parkerade i garagen efter formationsvarvet. Detta i protest mot att man inte gjorde en chikan i den bankade sistakurvan där Michelins däckkonstruktion inte höll ihop.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Krassegrand skrev:Jag kan inte hålla med om att Di Restas påkörning var lika illa som Schumachers. Dessutom tycker jag att Hamilton skulle bestraffas för påkörningen av Massa precis före mål. Massa var om och Hamilton brakar in i sidan på honom med alldeles för hög fart.

Jörgen
http://www.youtube.com/watch?v=n1Qu_d_Q ... re=related

Hamilton bromsar och håller sin linje och Massa tar kurvan mitt framför LH nos. Vad tycker du LH skall göra. Gå upp i rök och sen landa bakom Massa?
FIA = Ferrari International Assistance
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker detta är underbar racing, precis så som det ska vara! Vilka kommentatorer, de är ju skitbra!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

olag skrev:
Krassegrand skrev:Jag kan inte hålla med om att Di Restas påkörning var lika illa som Schumachers. Dessutom tycker jag att Hamilton skulle bestraffas för påkörningen av Massa precis före mål. Massa var om och Hamilton brakar in i sidan på honom med alldeles för hög fart.

Jörgen

Hamilton bromsar och håller sin linje och Massa tar kurvan mitt framför LH nos. Vad tycker du LH skall göra. Gå upp i rök och sen landa bakom Massa?
Det är inte stockcar rejsing vi tittar på!
Hamilton bromsar sig rakt in i sidan på Massa!
Han har en ordentlig bromplatta på vänster fram när han trycker in sin vinge och framhjulet i Massas kylare!
Han vet att han kan offra sin vinge här för att det är bara 1 kurva kvar!
Det är inte just racing!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:
olag skrev:

Jörgen

Det är inte stockcar rejsing vi tittar på!
Hamilton bromsar sig rakt in i sidan på Massa!
Han har en ordentlig bromplatta på vänster fram när han trycker in sin vinge och framhjulet i Massas kylare!
Han vet att han kan offra sin vinge här för att det är bara 1 kurva kvar!
Det är inte just racing!

Skumm-is krasch in i Koba tycker jag är lite svårbedömd, men att det är han själv som blir lidande ska ju knappast spela någon roll för straffet.

Sista-varv-fighten Massa vs Hamilton var ju riktigt underhållande, visst Hamilton tryckte till Massa rätt ordentligt, men det hade ju kunnat sluta hur som helst, rätt att inte utdöma straff tycker jag.

Däremot tycker jag att dom får hissa upp ankaret i Webbers bil i starten. Så mycket sämre kan han bara inte vara på att starta.

Och om Webber inte vill ha stallorder på sista varvet får han fasiken köra lite fortare. När stallet schabblar bort Vettel, ja inte ens då kan Webber dra nytta av det. Han är nere och nosar på Massa-nivå snart den gode Webber.

Och vad ska man säga om Gnällspiken? Reeekmacka mot VM-titeln, fältets bästa bil och en stallkamrat som gör sina sämsta lopp när han mest behöver göra resultat.

Alonso :up:
En kille som vet hur man tar vara på tillfällena till skillnad från Webbur.

Såg feresten loppet på grynig bild på BBC, mycket bra info från Brundle och co, men det man konstatera är att U-landet Sverige (när det gäller F1) har en kanonbevakning jämfört.

Men jag skulle gärna se en ersättare till Frida, men det blir kanske svårt - så bra som hon är. Har dom inte Grav-vick eller vad det heter på Viasat?
Senast redigerad av Cheever den tis jul 12, 2011 18:20, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nej det är det inte men å andra sidan så behöver massa inte chansa på yttern heller, det hade han heller inte gjort om det inte var sista kurvan så de är lika goda ligister :)

Cheever: ja den(schumi/kobba) är lite svårbedömd men kan du hålla med om att domarna är lite väl flitiga ibland?

Ja Webber bör stanna där han är som jag skrev i en annan tråd och lära sig ta fler än Vettel då han har chansen.

Angående starterna så är det ju rätt lika som Schumi/ROsberg där schumi alltid(nästan) startar okej medan Rosberg startar kast, det måste ju ha att göra med känsla för "kopplingen" kontra gaspådraget.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev: Cheever: ja den(schumi/kobba) är lite svårbedömd men kan du hålla med om att domarna är lite väl flitiga ibland?
Jomenjamen, jag hade nog hellre friat där.
Crazy F1 skrev: Angående starterna så är det ju rätt lika som Schumi/ROsberg där schumi alltid(nästan) startar okej medan Rosberg startar kast, det måste ju ha att göra med känsla för "kopplingen" kontra gaspådraget.
Alltså, nu vet inte jag hur mycket förarna påverkar starten (jag har inte samma koll som för ett par år sen, jag erkänner ;) ) förr var det ju launch-kontroll som gällde och inget som förarna kunde påverka. Det skulle förvåna mig mycket om inte RedBull (och för den delen MB) hade någon form av system utjämnade kassa starter vs bra?

Alonso missade viss förarparaden ;)

Kommer ihåg när Storhaka missade förarfotograferingen för ett tag sen, då tog en åsna hans plats ;)
http://www.gpupdate.net/en/videos/1215/ ... rs-parade/
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Kommer ihåg när Storhaka missade förarfotograferingen för ett tag sen, då tog en åsna hans plats ;)
Vem är storhaka?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:
Cheever skrev:Kommer ihåg när Storhaka missade förarfotograferingen för ett tag sen, då tog en åsna hans plats ;)
Vem är storhaka?
Hela hans namn är "Storhaka Jättefusk" men jag försökte vara lite snäll ;)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Hehe! :lol: :up:
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Alla tyckte åsnan var rolig förutom Räikkönen...
Men han kanske inte fattade?
Ferrari.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eau Rouge skrev:Alla tyckte åsnan var rolig förutom Räikkönen...
Vad får dig att tro att han inte tyckte det var roligt?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Jag tror inte han såg någon skillnad på åsnan och den som egentligen skulle sitta där.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

hahaha fy fan vad roligt, detta hade jag glömt faktiskt :)

Jag tror inte man får ha Lanchcontrol längre så det måste väl ha något med hur föraren gör annars skulle väl alla starta lika bra.

Eddie Irvine var ju en sådan som alltid starta bra innan systemet kom till.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

PeppeF1 skrev:Jag tror inte han såg någon skillnad på åsnan och den som egentligen skulle sitta där.
Det gör inte jag heller... lika uppblåsta båda två... :D :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Cheever skrev:
Jämför hans ansiktsuttryck med alla de andra förarnas.
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eau Rouge skrev:
Cheever skrev:
Är du blind???

Kimi har ju aldrig skrattat mer än vad han gör där.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Keep on Boppin´
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Eller så har Kimi ingen humor. Han är ju inte direkt känd för att han har någon karisma....

Äh, lik en åsna är han allt inte, om ni tittar på tvreklamerna han gjort framför allt för Merceders så har han ett rätt bra tv-ansikte, haka eller inte :D

Jag känner en som jobbar inom branschen och hon sa att han har ett utseende som faktiskt gör sig bra i rutan.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Eller så har Kimi ingen humor. Han är ju inte direkt känd för att han har någon karisma....

Äh, lik en åsna är han allt inte, om ni tittar på tvreklamerna han gjort framför allt för Merceders så har han ett rätt bra tv-ansikte, haka eller inte :D

Jag känner en som jobbar inom branschen och hon sa att han har ett utseende som faktiskt gör sig bra i rutan.
Som Lucy sa, ha är ju glad som en fiskmås.

Kom igen Crazy, försök inte försvara den mannens utseende, musik eller klädsmak, det är en återvändsgränd ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha, okej då men vem har sagt att man måste vara snygg för att bli bra på bild :wink:

Tänk på alla modeller som ser hemska ut men som de använder för att de "gör sig på bilder". Dock så är det ju rätt sjukt:D
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

LuckyStrike1 skrev:
Eau Rouge skrev:
Cheever skrev: Vad får dig att tro att han inte tyckte det var roligt?
Är du blind???

Vad är det du säger?

Här bifogas en bild på hur Kimi ser ut när han verkligen skrattar och är glad, annat än på åsnebilden.

Bild
Ferrari.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag förstår Kimi!
Vad är det för roligt med att byta en åsna mot en annan? :lol:

Jörgen
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Tycker ni det ser ut som en åsna? Jag tycker det mer ser ut som en dinosaurie vilket gör bilden ganska rolig...
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Du har rätt det ser ut som en dinosaurie, men då hade det ju varit roligare om det hade varit efter Schumis comeback!

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha, dinosaurie??? Nä så gammal är han väl ändå inte, RB och trulli är väl nästan i samma liga... :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eau Rouge skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Eau Rouge skrev:Jämför hans ansiktsuttryck med alla de andra förarnas.
Är du blind???

Vad är det du säger?

Här bifogas en bild på hur Kimi ser ut när han verkligen skrattar och är glad, annat än på åsnebilden.

Bild
Han skrattar inte där. Han skiter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

olag skrev:

Jörgen

Kolla 23 sekunder in i filmen, så ser du att Hamilton vänder på ratten och styr in i Massa.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Tiresias skrev:
olag skrev:

Jörgen

Kolla 23 sekunder in i filmen, så ser du att Hamilton vänder på ratten och styr in i Massa.
Hade han inte gjort det hade väl bakvagnen hamnat i Ferrarin.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Tiresias skrev:
olag skrev:

Jörgen

Om du tittar 54 sekunder in ser man att LH håller racelinjen och Massa gör inte det.

Massa och Hamilton "rattar" likvärdig.

Varför skulle Hamilton krocka medvetet in i Massa. Dels för han är redan en nagel i ögat hos dommarna och dels så om han brutit detta loppet med hade han hamnat långt nere i listan.
FIA = Ferrari International Assistance