PeppeF1 skrev:Även om straffet kanske var fel så var det inte för incidenten med Alonso han blev bestraffad utan mest troligt vinglandet på start/mål dryga varvet innan.
I en fajt mellan Alonso och Hamilton så håller jag benhårt på Alonso men i detta fall kan jag faktiskt inte hitta något fel som Hamilton gjorde mot Alonso.
Jag tycker att båda bestraffningarna är fel.
PeppeF1 skrev:Även om straffet kanske var fel så var det inte för incidenten med Alonso han blev bestraffad utan mest troligt vinglandet på start/mål dryga varvet innan.
I en fajt mellan Alonso och Hamilton så håller jag benhårt på Alonso men i detta fall kan jag faktiskt inte hitta något fel som Hamilton gjorde mot Alonso.
Jag tycker att båda bestraffningarna är fel.
Jag såg på RTL kanalen och de visade flera kameravinklar. Jag uppfattade som Lewis flyttade bilen till höger kort ögonblick just när Alonso påbörjade omkörning, Alonso var lite för nära därav smällen. Jag tycker som FIA båda fel....
PeppeF1 skrev:Även om straffet kanske var fel så var det inte för incidenten med Alonso han blev bestraffad utan mest troligt vinglandet på start/mål dryga varvet innan.
REP skrev:Jag såg på RTL kanalen och de visade flera kameravinklar. Jag uppfattade som Lewis flyttade bilen till höger kort ögonblick just när Alonso påbörjade omkörning, Alonso var lite för nära därav smällen. Jag tycker som FIA båda fel....
OK om Hamilton har gått åt höger just innan de slog ihop så förstår jag hans bestraffning.
PeppeF1 skrev:Även om straffet kanske var fel så var det inte för incidenten med Alonso han blev bestraffad utan mest troligt vinglandet på start/mål dryga varvet innan.
Nä. Om det var den där sekvensen som domarna tittade på, då fattar jag ingenting. Vad ska Hamilton göra? Sakta ner och vinka förbi Alonso?
Antar att det är att han först styr vänster sedan när dom passerar gridden styr han åt höger för att sedan gå vänster igen för att slutligen gå höger igen. Lite samma scenario som mot Petrov ifjol men i fullt lika tydligt. Konstigt straff eftersom han bara fick en varning då, men rykten säger att man diskuterat under vintern och skärpt till regeln.
Personligen känner jag att alla tre bestraffningar idag är överdrivna.
Pepparkvarnen skrev:Finns inte en chans att den här racingen kan hålla mitt intresse uppe hela säsongen. Totalt värdelöst.
Och, var det inte så att de slopade tankningen för att förarna skulle göra upp på banan istället för i depån? Så ofta som de är i depån nu har de väl aldrig varit.
Jag kan nog hålla intresset uppe kanske. Men jag håller med.
Straffa både Hamlton och Alonso efter målgång var det dummaste jag hört på läge. Ta bort [Schumacher]-regeln nu, han har ändå slutat vingla. Åtminstone toppen och då är det ingen som märker om han vinglar till sig en 11:e plats.
Så problemet är inte att Hamilton blockerade Alonso (för det gjorde han ju inte). Problemet är inte heller att Hamilton på något annat sätt körde vårdslöst (för det gjorde han ju inte).
Problemet är således (antar jag) att Hamilton inte körde spikrakt nerför rakan och att hans bil därmed inte tryckte ut en spikrak, slipstreamsvänlig tunnel genom luften åt Alonso. Han gjorde det svårt för Alonso att köra om, och så får man absolut inte göra.
Är det rätt uppfattat?
Cheever skrev:
Jag kan nog hålla intresset uppe kanske. Men jag håller med.
Straffa både Hamlton och Alonso efter målgång var det dummaste jag hört på läge. Ta bort [Schumacher]-regeln nu, han har ändå slutat vingla. Åtminstone toppen och då är det ingen som märker om han vinglar till sig en 11:e plats.
Numera vinglar väl Schumacher mer av åldersskäl. Det är ju svårare med balansen när man är äldre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jag tycker inte att Hamilton vinglade mer än någon annan om jag ska vara ärlig. Löjligt om jag får säga min mening och att Alonso blir bestraffad är ju också lite skumt, sådana incidenter brukar ju kallas Raceincident.
Men domarna var pigga på bestraffningar, Algusari fick väl en 10sek stop/go och det var ju evigheter sedan man såg det för att köra för fort i depån. . .
Som John Watson (tror jag det var) brukade säga (har jag för mig): Det är en sak att köra ikapp någon, men en helt annan att köra om. (Det är säkert fler än John Watson, om det nu var han som sade det, som har sagt det sedan hjulet uppfanns.)
Tack vare DRS kan vi nu glömma detta, förutsatt att raksträckan är tillräckligt lång. Det räcker att köra ikapp och trycka på en knapp. Det är problemet.
ANFRAN skrev:Som John Watson (tror jag det var) brukade säga (har jag för mig): Det är en sak att köra ikapp någon, men en helt annan att köra om. (Det är säkert fler än John Watson, om det nu var han som sade det, som har sagt det sedan hjulet uppfanns.)
Tack vare DRS kan vi nu glömma detta, förutsatt att raksträckan är tillräckligt lång. Det räcker att köra ikapp och trycka på en knapp. Det är problemet.
Det var ju faktiskt så att några gånger under loppet så försökte bilen bakom att komma om med hjälp av DRS men lyckades inte, och det viktigaste har alltid varit att komma ifatt!
Jag vet bara en gång då personen inte kom i kapp och det var väl då schumi kom ikapp Heidfelt men där visade sig det rätt snabbt att Heidi var snabbare i längden. Men rent generellt så får man nog säga att om föraren som kommer ifatt är lite snabbare så kan de åka förbi. Titta då Alosno kom ikapp men inte hade DRS då var det inte lika enkelt, hade DRS fungerat hade inte Hamilton haft en suck.
Krasse, jag håller med om att det skapar omkörningar och det är positivt men jag tycker det är helt fel väg att gå för det känns inte rätt men det är ju som med allt annat, alla har sin egen uppfattning
ANFRAN skrev:Så problemet är inte att Hamilton blockerade Alonso (för det gjorde han ju inte). Problemet är inte heller att Hamilton på något annat sätt körde vårdslöst (för det gjorde han ju inte).
Problemet är således (antar jag) att Hamilton inte körde spikrakt nerför rakan och att hans bil därmed inte tryckte ut en spikrak, slipstreamsvänlig tunnel genom luften åt Alonso. Han gjorde det svårt för Alonso att köra om, och så får man absolut inte göra.
Är det rätt uppfattat?
Problemet uppstår när den som tar sig upp i växellådan ska bestämma sig vilken sida han skall gå på. Regeln om endast en riktningförändring i defensivt syfte är väl för att ge framförande chansen att göra ett val mellan inner- eller ytterspår inför kommande kurva och bakomvarande får då ta det som blir över utan att riskera att köra in i den framförvarande om denne skulle byta riktning igen. Nu såg man inte riktigt hur nära Alonso var i det här fallet och det var heller inga grova manövrar från Hamilton så straffet känns lite hårt utifrån de bilder man sett.
Sen går det förstås att diskutera vad som är en riktningförändring, finns en del fall när ledaren smyger mot mitten för att gardera sig och när följaren sedan väljer endera sidan så kommer ytterliggare en spårförändring för att försöka stänga till luckan. Är det fortfarande bara en riktningsförändring? Ex: MS vs MH och MW vs KR
PeppeF1 skrev:
Sen går det förstås att diskutera vad som är en riktningförändring, finns en del fall när ledaren smyger mot mitten för att gardera sig och när följaren sedan väljer endera sidan så kommer ytterliggare en spårförändring för att försöka stänga till luckan. Är det fortfarande bara en riktningsförändring? Ex: MS vs MH och MW vs KR
Som sagt. Jag skulle kunna tänka mig att slopa DRS omedelbart om den här helt idiotiska vingelregeln en gång för alla försvinner från F1! ...och all annan racing, för den delen...
ANFRAN skrev:Som John Watson (tror jag det var) brukade säga (har jag för mig): Det är en sak att köra ikapp någon, men en helt annan att köra om. (Det är säkert fler än John Watson, om det nu var han som sade det, som har sagt det sedan hjulet uppfanns.)
Tack vare DRS kan vi nu glömma detta, förutsatt att raksträckan är tillräckligt lång. Det räcker att köra ikapp och trycka på en knapp. Det är problemet.
Det var ju faktiskt så att några gånger under loppet så försökte bilen bakom att komma om med hjälp av DRS men lyckades inte, och det viktigaste har alltid varit att komma ifatt!
Jörgen
Det jag tänkte på var när Webber inte kom om Heidfedt.
REP skrev:Jag såg på RTL kanalen och de visade flera kameravinklar. Jag uppfattade som Lewis flyttade bilen till höger kort ögonblick just när Alonso påbörjade omkörning, Alonso var lite för nära därav smällen. Jag tycker som FIA båda fel....
OK om Hamilton har gått åt höger just innan de slog ihop så förstår jag hans bestraffning.
Nu har jag sett en massa repriser på BBC om detta fallet och det ser ut som att Lewis går åt höger för att blockera bråkdelen av en sekund före sammanstötningen. Men det är trots allt inte det han blev bestraffad för men de brittiska kommentatorerna medger att bestraffningarna mot Lewis och Fernando är rätt enligt de regler som gäller.