Vad menas med Concorde-avtalet ?

Kungaklassen av motorsport...
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

Har tydligen hängt med lite dåligt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Concorde-avtalet är ett avtal mellan stallen, FIA och FOCA. Syftet med avtalet är att främja sportens utveckling på lång sikt. Ingen, förutom de smo har skrivit under avtalet, vet med säkerhet vad som regleras där men så mycket är känt att bland annat fördelning av tv-intäkter reglerar via Concorde. Avtalet reglerar i stort hur F1 ska drivas, hur pengar ska fördelas, kostnader, beslutsprocesser. Bland annat säger avtalet att regeländringar måste godkännas av minst 80% av stallen för att FIA ska kunna göra en ändring.

Avtalet kom till i början på 80-talet efter att flera stall var missnöjda med hur dåvarande FISA, nu FIA, hanterade sporten. Ett antal stall hotade att hoppa av och biolda en egen serie.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Sedan finns det också en teknisk styrgrupp, FIA:s technical working group, som består av representater från stallen, FIA som tillsammans utarbetar tekniska regler. Allt för att så många som möjligt ska acceptera förändringarna.

Men tydligt är att Mosley och FIA gör override lite när det passar med hänvisningar till reglementet. Vad jag minns var det inget av stallen som ville ha de nya däcken men genom att hänvisa till säkerheten kunde Mosley trumfa igenom beslutet. Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten.

Tärnström