Testing, testing

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Testing, testing

Inlägg av Cheever »

Jaha, hur var det nu? Spelade det någon roll hur bra det går i försäsongstesterna?

Eller är det bara spel för gallerierna och de bästa stallen mörkar sin form?

Kan man dra några slutsater?

Kod: Markera allt

Pos  Driver         Team                   Time               Laps
 1.  Alonso         Ferrari                1m13.307s           108
 2.  Vettel         Red Bull Renault       1m13.614s  +0.307    43
 3.  Di Resta       Force India Mercedes   1m13.844s  +0.537   111 *
 4.  Hamilton       McLaren Mercedes       1m14.353s  +1.046    83 *
 5.  Kubica         Renault                1m14.412s  +1.105   104
 6.  Rosberg        Mercedes               1m14.645s  +1.338    69
 7.  Glock          Virgin Cosworth        1m15.408s  +2.101    34 *
 8.  Barrichello    Williams Cosworth      1m16.023s  +2.716    51
 9.  Perez          Sauber Ferrari         1m16.198s  +2.891    42
10.  Maldonado      Williams Cosworth      1m16.266s  +2.959    29
11.  Buemi          Toro Rosso Ferrari     1m16.359s  +3.052    46
12.  Alguersuari    Toro Rosso Ferrari     1m16.474s  +3.167    64
13.  Webber         Red Bull Renault       1m17.365s  +4.058    17
14.  Karthikeyan    HRT Cosworth           1m17.769s  +1.165    80 *
15.  Kovalainen     Lotus Renault          1m20.649s  +7.342    15

2010 års bil

I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Bra idé med en egen tråd.


Jag har svårt att bestämma mig hur stor roll det spelar men jag kan väl säga så här, jag tror alla team hellre ligger i toppen av testerna än i botten. Jag minns inte exakt hur det såg ut förra året men Ferrari var väl rätt snabba tillsammans med Red Bull väl ?

Som jag nämnde i andra tråden är det ju det är ju lite pinsamt för Merceders att vara en sekund efter Ferrari speciellt då man sagt att man började med denna bilen ca 4 månader före alla andra. Är den långsammare än HRT som den var i går så är det ju pinsamt. Nu tror jag ju inte att den kommer vara det i Racetrim men att de är efter Mp4-25 vilken är fjolårsbilen för mac är ju illa. Jag tycker att de borde ha bättre koll på sakerna men jag kanske har för höga förväntningar för att de började tidigt med bilen. Sedan funderade jag lite på hur teamen tänker då de testar, om de skiter blanka fan i hur snabba de är så länge de får testa sina komponenter eller om de vill sätta lite respekt i de andra teamen.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Vissa kör fjolårets bil, andra årets. Vissa kör med KERS, andra inte. Nya däck som verkar väldigt känsliga (och svåra att komma till rätta med såhär i början) samt det nya med ARW som ska fixas till. Det är många olika parametrar som gör det lite extra svårt att bedöma såhär tidigt i år.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

PeppeF1 skrev:Vissa kör fjolårets bil, andra årets. Vissa kör med KERS, andra inte. Nya däck som verkar väldigt känsliga (och svåra att komma till rätta med såhär i början) samt det nya med ARW som ska fixas till. Det är många olika parametrar som gör det lite extra svårt att bedöma såhär tidigt i år.
För att inte tala om hur snabba (eller långsamma) de ser ut ...:idea: :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Framför allt ser de ut! Det tycker jag är det allra värsta.

Men Mercans framdäck ser snabba ut. Väldigt snabba.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Dr. Marko verkar tillfreds såhär långt åtminstone.
"If a race were held now, we would lap everybody. How our car goes through the corner is amazing"
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

LuckyStrike1 skrev:Framför allt ser de ut! Det tycker jag är det allra värsta.

Men Mercans framdäck ser snabba ut. Väldigt snabba.
Pensionärsanpassade...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

PC de hoppas jag verkligen för då kanske det kan bli lite fart på gubben igen.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Bild

Potent Schumigummi för en åldrande herre?
Däcken har ju sagts bli färgglada, så varför inte... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Dock så verkar många tycka att de slits snabbt, jag tycker det låter skit bra då kanske man får se mer stopp igen! Dock så kan det ju bli som det var förra året att en välbalanserad bil som RB klarar sig längre utan stopp eftersom den inte sliter på däcken.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89283

Jag tycker även denna bilen ser rätt snabb ut. Det känns som det är väldigt aerodynamisk på något sätt.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/89283

Jag tycker även denna bilen ser rätt snabb ut. Det känns som det är väldigt aerodynamisk på något sätt.
Splittern ser ut att vara rejält tilltagen...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Renaulten var lite snabb på slutet - kul :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/89283

Jag tycker även denna bilen ser rätt snabb ut. Det känns som det är väldigt aerodynamisk på något sätt.
Vilken fantastiskt plottrig framvinge! Undrar om det är bra eller dåligt...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Brukar väl vara dåligt med med massa småvingar.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Bild
Bättre bild på framvingen. De tunna kolfiberpinnarna som sitter längst in ser ju härligt bräckliga ut.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Efter vilket test tror ni man kan dra några paraleller om hur det kommer se ut i år`Efter Barcelona kanske?

Jag minns då Brawn var så bra på testerna och det visade ju sig även att de var bra i racen också så lite fakta ligger det nog ändå i testerna.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

McLarens framvinge är i stort sett densamma som man avslutade fjolåret med, se här.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det är säkert en massa saker som kommer ändras på den fram tills säsongen börjar. . . Det känns inte som de släpper så nära bilder annars.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vad sysslar Merceders med de är ju fan sist av de team som satt en tid så de lär ju inte vara speciellt snabba i år känns det som. Efter första testet tänkte jag att de tar det väl bara lugnt nu för att allt ska fungera men nu börjar man fan undra alltså...
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det här är något som vi kommer att få vänja oss med säsong 2011 :D :D

Bild
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det svänger fort dag var de tydligen snabbast men man vet ju inte vad de körde med för inställningar, det känns iaf som de får kämpa mer för att sätta dessa tider än vad massa gjorde.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Se denna länk för en fullständig rapport detta är ett litet utdrag.

http://live.autosport.com/commentary.php/id/308

"Fernando Alonso and Michael Schumacher recently completed similar runs, the Ferrari 16 laps and the Mercedes 14. Once again, putting the unknown tyre compounds and any excess fuel aside, let's compare their times:

Ignoring Alonso's very slow first lap, they began with similar first laps. Then Alonso was able to stay in the 1m26s for nine laps, while Schumacher dropped into the 27s after two.

11 laps in, the Ferrari was 1.1s slower than its quickest, while 10 laps in the Mercedes was 1.3 slower than its best.

Had those times been from a race scenario (and we remove times that vary by a couple of seconds from the previous lap), Alonso would have been 8.8 seconds ahead just before Schumacher pitted after 13 laps. "

Intressant är det iaf för det skulle ju betyda att Alonso skulle vara 45 sek före MS efter ett lopp och i så fall kan man inte säga att det verkar ha gott framåt i Merceders...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ännu en stabil dag för Ferrari och det är makalöst vilken tillförlitlighet de visar upp. Angående RB så känns det som att de bara åker omkring och glider och har allting under superkontroll och tänker "vi vet att vi kan vara snabbast om vi vill".

Heidi gjorde bra ifrån sig och jag sätter Petrols skosulor på att han får styrningen i det stallet :)


SChumi verkade bekymrad över att Merceders inte utvecklar bilen tillräckligt snabbt så att de kan vara med och slåss med toppen då säsongen börjar. . . Vi vet ju hur det gick då Merceders försökte utveckla bilen förra året. . . åt skogen det gick ju bara långsammare.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Har Mercedes problem med utvecklingen...?
Här borde jag nog kommentera. Men jag låter nog bli... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

RBR verkar inte ha använt sig av KERS ännu utan idag ska vara första dagen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

PC: Jag fattar vad du är ute efter men Merceders hinner väl inte med att fixa alla saker MS utvecklar :wink:
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Det gläder mig att se att min favvis Heidfeld dyker upp som gubben i lådan och på första försöket är två sekunder snabbare än Petrov med ett antal mil mer bakom ratten på Lotus Renaulten. :up:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Rosberg har ingen rolig dag han har mest stått garaget och Merceders verkar ha stora problem så just nu känns det som att det kommer bli en repris på förra året. Om det skulle vara så är det ju tragiskt med tanke på hur länge de arbetet med denna bilen.

Renault verkar absolut på G och det är kul att Heidi gör bra ifrån sig.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

"McLaren var det stora samtalsämnet då det snackades om deras gömda avgassystem och de U-formade sidepodsen säger ifrån nyheterna."

Jag blev imponerat av McLaren sticker ut med ny avancerat downforce konstruktion ! U format sidepod är mycket intressant konstruktion.
Dessutom sitter luftintaget mycket högre än någonsin !
Tydligen klarar McLaren utan Adrian Newey.

De har massa ingenjörerna som fixar !
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

REP skrev:...
Tydligen klarar McLaren utan Adrian Newey.

De har massa ingenjörerna som fixar !
Dessutom håller bilen ofta in i mål :)
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Silverkatten skrev:
REP skrev:...
Tydligen klarar McLaren utan Adrian Newey.

De har massa ingenjörerna som fixar !
Dessutom håller bilen ofta in i mål :)
Den håller alltid (ska) i mål :evil:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jo jag måste faktiskt erkänna att jag är förvånad över hur bra Maclaren är utan Newey jag trodde faktiskt att de skulle falla ihop som ett korthus utan honom. Men de följer kanske i hans gamla mönster och bygger vidare på det.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

ANFRAN skrev:Bild
Bättre bild på framvingen. De tunna kolfiberpinnarna som sitter längst in ser ju härligt bräckliga ut.
Kanske ska dom gå av och vingen flexa lite så där otillåtet...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jo jag måste faktiskt erkänna att jag är förvånad över hur bra Maclaren är utan Newey jag trodde faktiskt att de skulle falla ihop som ett korthus utan honom. Men de följer kanske i hans gamla mönster och bygger vidare på det.
De har ju varit utan Newey i ganska många säsonger och McLaren har ett djp i organisationen (svengelska) som gör att de inte står och faller med en person på samma sätt som många andra team gör.

Det är samma med Ferrari för övrigt, men det är få stall med resurser att kunna klara av att ha en sådan organisation.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det är sant men det tyder ju antingen på att flera människor kan göra en annans arbete eller att det finns någon annan skarp hjärna i Maclaren, det troliga är väl kombinationen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vad händer om de ställer in testet i Baharain? Får de bara tre test då eller? Och skulle det skita sig helt i Baharian så blir det ju bara 19lopp. . . . :cry:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det är väl troligt att teamen ser till att fixa ett ersättningstest i så fall, i synnerhet om premiären skulle bli uppskjuten två veckor till.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Crazy; Jag sätter dina trummpinnar, stråkar och plektrum på att Heidi kommer att ta fler poäng än Shumacher i år.. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Petrol skrev:Crazy; Jag sätter dina trummpinnar, stråkar och plektrum på att Heidi kommer att ta fler poäng än Shumacher i år.. :D
Händer det så är jag den förste som gratulerar dig för dit siande.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe Petrol, vet du vad......i nu läget så sätter jag faktiskt inte emot :)

När tom norbert haug går ut och säger att man inte ens är topp tio nu så känns det tungt att hålla på Merceders och den här jävla "major upgrade" som de pratar om är säkert inte mer än en skruv och en mutter så jag är rätt skeptisk till den, de kommer iaf inte ta en sekund.

Kan någon förklara för mig hur kan ett stall som Merceders med de resurserna och kunnande samt att de börjar med bilen tidigare än de andra plus att de har en ung förare och en erfaren, som borde kunna ge fedback på två olika sätt, kunna göra en så dålig bil??? :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är samma team som tidigare hette BAR och därefter Honda och därefter Brawn.

Ett team som sedan 1999 byggt endast två konkurrenskraftiga modeller...

Det här är med andra ord deras normala nivå. 2006 och 2009 var undantagsår.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

När du lägger upp det på detta sätt så ser tom jag lite logik i det :-?

Jag tänker ju mest på 2009 och att det är ett stort förfall sedan dess men om man ser det som samma team sedan BARtiden så har de ju alltid mer eller mindre varit rätt kassa. Men man tycker ju att Merceders borde ha resurser och kunnande att reda upp detta.

G Berger sa häromdagen att han trodde att de dåliga resultaten berodde på att det var många nya unga ingenjörer som inte hade rätt erfarenhet. Då ställer jag mig frågan, varför anlitar inte ledningen bättre folk, de borde ju ha ekonomi till detta.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Crazy F1 skrev:När du lägger upp det på detta sätt så ser tom jag lite logik i det :-?

Jag tänker ju mest på 2009 och att det är ett stort förfall sedan dess men om man ser det som samma team sedan BARtiden så har de ju alltid mer eller mindre varit rätt kassa. Men man tycker ju att Merceders borde ha resurser och kunnande att reda upp detta.

G Berger sa häromdagen att han trodde att de dåliga resultaten berodde på att det var många nya unga ingenjörer som inte hade rätt erfarenhet. Då ställer jag mig frågan, varför anlitar inte ledningen bättre folk, de borde ju ha ekonomi till detta.
Enkelt. Dom har ju Skomakaren bilbyggaren i Teamet. Han bygger ju bilen själv. Vad ska dom ha massa ingenjörer till då :D
FIA = Ferrari International Assistance
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men de hade de inte 2009 och då gick de ju bra :D
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

I dag går Haug och säger att Meceders kan överaska för att de börjar förstå bilen bättre.....och det ger dem varvtider.....men vad fan tror de att de andra teamen kommer med till Australien? Kaffe och kakor eller? De har nog minst lika stora uppdatteringar med sig. Att Mercedersen är snabbast på rakan tyder ju bara på att den saknar Aerodynamiskt grepp, Arows var också snabb på rakorna för några år sedan men kass i kurvorna där det gällde.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Var det idag som det var tester eller hur var det, de hade väl ändrat tiden?

FÖr övrigt verkar de nu va lite mer "confident" hos Merceders eftersom de tror att de hittat rätt, den där upgraden de kommer med måste vara tidernas bästa upgrade :D Eller bara ett nytt PR-jippo.... :down:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Tisdag till Lördag ja, men eftersom det är fem dagar medan stallen bara har fyra dagar kvar så kommer dom som börjar idag bara köra till och med fredag medan några (Ferrari, Mercedes, Williams och HRT) börjar imorgon och kör till och med lördag.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tack för infon då är jag med.

Jag trodde att de hade ett visst antal km att köra och inte ett antal dagar.