Kubica Skadad i rally krasch

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
pitepudas

Kubica Skadad i rally krasch

Inlägg av pitepudas »

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Hm, inget om amputerade armar i Autosport i alla fall.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89309

Trist som fan för Kubica och hans supporters. Hoppas att han kommer igen.

Lite mer info här:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 388940.stm

Kört in i kyrkväggen och brutit arm & ben.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Fan va tråkigt.
Först var det Webber som skadade sig och nu Kubica.
Kubica är nog den aktiva föraren som jag gillar mest efter Webber.

Hoppas att han inte förstört sin hela karriär bara.
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Presskonferens från sjukhuset försenat två timmar till 16:00.

Rätt mycket rapporter just nu om allvarliga skador.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Satan vad tråkigt, vilken jävla otur för killen har ju vart bra som fan de senaste åren.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Ingen rolig historia det här.
Låter som karriären är slut, mycket tråkigt.
Lite mer info.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8523755.ab
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

http://www.automotorsport.se/news/22227 ... rs%E4tter/

Mycket tråkigt, men, shit happens...
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vem står näst på tur i Renaultstallet?
Fredrik i Trollhättan

Bruno Senna verkar det som....
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Kolla in filmen i länken c.a 23sek inget roligt hål i torpedvägen, ser inte så bra ut det här.

http://en.espnf1.com/renault/motorsport ... 40082.html
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Aj aj det var hemsk nyhet.

Jag gillar Kubica mycket. Trevlig, kunnig och snabb.

Jag kollade länken video. Tycker sett motorblocket borta ?
Har motor träffat rakt på Kubica ? Usssch jag hoppas inte.

Jag tror Renault stallet kommer förbjuda körningar vid sidan av F1.

De stall som tillåter det kommer förbjuda det. Det är för stora kostnader som är inblandat.

Tydligen kommer Senna vara med på första starten. Han kommer få upp till bevis mot Petrov.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ingenting klart om ev. ersättare för Kubica, på tok för tidigt att spekulera i det. Vi vet inte ens hur länge Kubica blir borta eller om han är borta för alltid och det lär i högsta grad avgöra valet av ersättare.

Enligt de flesta trovärdiga rapporter har räcket gått in genom bilen, tvärs genom motorn och torpedväggen, och slagit sönder Kubicas högra arm och ben.

De verkar helt ha uteslutit amputation av högerarmen men läkarna arbetar nu för att försöka återställa hand och arm. Kubicas manager har sagt att det är alltför tidigt att ens spekulera i om och när Kubica kan återvända till motorsport.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Kubica är borta i år är det säkert.

F1 är mycket krävande och måste vara topp idrottsman kondis och tränande muskler av armar och nacken.

Jag har kört gokart, det är krävande redan på denna nivån !
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Fy faan vad tragiskt.. Återstår att se hur det går för Kubica och hans lemmar.. Om jag har fattat det rätt så hände detta på en transportsträcka??
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

I filmen ser man Kubica bilen är förar dörren oskadd.

Hemsk att räcket kört in i mitten av bilen enligt uttalande.

Men hur kan det ske ? Räcket med sina hörn brukar vara böjda.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Petrol skrev:Fy faan vad tragiskt.. Återstår att se hur det går för Kubica och hans lemmar.. Om jag har fattat det rätt så hände detta på en transportsträcka??
Nej, det hände på första specialsträckan. 4,6 km efter starten.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men jävla fan vad skittrist!
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

LuckyStrike1 skrev:
Petrol skrev:Fy faan vad tragiskt.. Återstår att se hur det går för Kubica och hans lemmar.. Om jag har fattat det rätt så hände detta på en transportsträcka??
Nej, det hände på första specialsträckan. 4,6 km efter starten.
Fan ! synd..

Kimi bör sluta också med rally. Rally har mycket skade historia, bland annat köra in i publiken. Köra ner i stup o.s.v.

Jag gissar att Kimi blev chockad idag tror jag och beräknar försöka lägga av hoppas jag. Han har miljoner att leva av. Jag skulle leva av pengar ;)
Fredrik i Trollhättan

LuckyStrike1 skrev:Kubicas manager har sagt att det är alltför tidigt att ens spekulera i om och när Kubica kan återvända till motorsport.
Det är naturligtvis för tidigt för honom att börja spekulera men varför skulle vi andra inte kunna göra det?
Troligtvis har alla stall en plan för dessa händelser. Bruno Senna är väl förstahandsvalet men troligtvis har man redan fler namn tilltänkta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
LuckyStrike1 skrev:Kubicas manager har sagt att det är alltför tidigt att ens spekulera i om och när Kubica kan återvända till motorsport.
Det är naturligtvis för tidigt för honom att börja spekulera men varför skulle vi andra inte kunna göra det?
Troligtvis har alla stall en plan för dessa händelser. Bruno Senna är väl förstahandsvalet men troligtvis har man redan fler namn tilltänkta.
Ska vi spekulera tror jag inte ens Bruno Senna är andrahandsvalet om det rör sig om mer än ett race.

Räknar med att Heidfelds och Hulkenbergs managers får ett samtal från Enstone.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Heidfelt? Är det inte dags att glömma den medelmåttan snart?
Fredrik i Trollhättan

Läste på Aftonbladet att läkarna lyckats rädda armen från att bli amputerad...

Kimi kanske?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Är det någon som har set eller hört något om den presskonferensen som blev uppskjutten från 16,00
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Reserverna i stallet är inget alternativ enligt min mening. Hulkenberg kanske. Men jag hoppas på Kimi. Han ville ju köra för ett bra stall eller inget och jag tror, om kimi vill, att Lotus Renault kan locka honom tillbaka, dessutom verkar han ju kunna styra lite som han vill nu i egen regi. Kom hem kimi.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag skulle nog hellre satsat på Hulkenberg är Kimi eftersom Kimi visserligen är snabb men jag anser inte att Renault har bilen som passar kimi innan. Kimi är ju inte den som vill bygga upp något utan han kör allt vad det går med det som finns och det är hans styrka. hulken är däremot ung och honom kan man nog bygga saker kring.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Inte en chans att det blir Kimi. Han uteslöt ju möjligheten att köra för Renault redan ifjol.

Om Kubica blir borta länge lär Heidfeld ha en bra chans att få sitsen. Renault behöver en stabil och erfaren förare brevid Petrov, vilket man ju inte kan säga om Senna.

För övrigt är det bara att hålla tummarna för att Kubica blir återställd.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Hulkenberg känns ju helt rätt som ersättare (om möjligheten finns). Men vi får nog avvakta tills vi vet hur lång reabiliterings tiden blir för Kubica.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:Är det någon som har set eller hört något om den presskonferensen som blev uppskjutten från 16,00
Ja, finns på Youtube. Kubicas manager håller pressmöte på italienska utanför sjukhuset och berättar om statusen. Var för övrigt inte 16:00, blev senarelagt ytterligare.

Läkaren som opererade Kubica tror inte det är möjligt att Kubica kan återkomma till racingen i år, om han någonsin kan återkomma.

Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Nä, det blir kanske inte Kimi, men det vore kanske ett bra tillfälle att komma tillbaka om han vill och får.. Kanske mest en önskning ifrån min sida med tanke på hur alternativen ser ut - får väl hoppas på Hulken annars..

Har läst vidare och Roberts högra underarm och hand var tydligen bara i trasor och det är väl knappast troligt att han kan få tillbaka den motorik som krävs för att hantera en ratt i en F1:a - tyvärr..
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

mmm petrol men läkarna är fantastiska idag så vi håller tummarna.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Jo jag hoppas också på det bästa men det låter illa när läkaren beskriver hur underarmen vad i stort sett i två delar. Många små senor, nerver och muskler som ska lagas och få att funka. :o(

Mer info kommer kl 09.30 enligt Lotus Renault
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

http://www.lotusrenaultgp.com/spip.php? ... 72&lang=en

Pressmeddelanden | 2011/07/02
EN UPPDATERING OM ROBERT KUBICA TILLSTÅND
LÄS MER
06/02/2011
UPPDATERING OM ROBERT KUBICA TILLSTÅND
06/02/2011
06.02.11 UTTALANDE OM ROBERT KUBICA
03/02/2011
VALENCIA TEST, DAG 3: LRGP SNABBAST I VALENCIA
Robert Kubica genomgick en sju timmar drift vid Santa Corona sjukhuset i Pietra Ligure i eftermiddag. Lotus Renault GP förare hade fått diagnosen multipla frakturer på hans högra arm och ben efter en snabb olyckan vid Ronda de Andora rally i morse. Han drabbades av svåra nedskärningar på hans underarm, vilket kan ha en inverkan på hans högra hand rörlighet.

Läkare är skäligen nöjda med hur operationen gick. Ikväll är Robert tillstånd stabilt men allvarligt. Han har placerats i en inducerad koma och kan bli väckt på morgonen.

Professor Mario Igor Rossello, direktör för det regionala centret of Hand Surgery på San Paolo Hospital i Savona: "Det har varit en mycket viktig och svår operation. Robert Kubica: s högra underarm skars av på två ställen, med betydande skador på ben och senor. Vi gjorde vårt bästa för att återskapa funktioner i underarmen. Det tog sju läkare, uppdelade i två lag och totalt sju timmar att slutföra operationen. Ett lag var den akuta arbetsgruppen från sjukhuset San Paolo (Savona) som normalt utses för att behandla denna typ av skada, medan det andra laget kom från den ortopediska avdelningen vid Santa Corona Hospital (Pietra Ligure). Vid slutet av operationen, var Robert hand kärlrik bra och varm, vilket är uppmuntrande. Efter operation, kommer Robert Kubica förblir under ständig övervakning över natten eftersom hans tillstånd är fortfarande allvarligt. "

Eric Boullier, Team rektor och VD för Lotus Renault GP: "Nyheten om Robert's olycka kom som en verklig chock för hela laget. Alla vi, på Lotus Renault GP, önskar honom en snabb återhämtning. Vi har varit riktigt imponerad av hur läkarna såg efter honom idag och vi vill tacka hela teamet i Santa Corona sjukhus för sin professionella inställning och engagemang. Jag kommer att resa till Italien i morgon, tillsammans med Vitaly Petrov, för att se Robert och säga att vi otåligt väntar på hans återkomst. "

En annan uppdatering kommer att ske i morgon kl 9h30, på sjukhuset, av professor Rossello och Daniel Morelli, Robert's manager.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Medlmåttornas medelmåtta ska testa Renutt i alla fall. Han måste ju ha några skills då kan man tycka. Jag menar, är hans erfarenhet värd så mycket?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89366
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, den är nog värd mer än Bruno Sennas samlade kompetens och Romain Grosjeans något svackande självförtroende.

Heidfeld är ett tryggt val för Renault i en osäker situation.

De kunde välja värre - ta in föredettingar som Kimi eller Schumacher.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Precis, tryggt och trist. Ha lite jävlarananama och ta in en spektakulär förare istället. Inte Senna, inte Grusgropen. Någon som man inte faller i sömn av att höra eller se köra F1-bil. F1 har slut på profiler och är fullt av gnällspikar. Som jag ;)

Nä det kunde inte vara värre, tog man Kimi fick ju åtminstone några antisupportrar upp pulsen lite.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Cheeever det är ju det jag säger, det krävs lite olika karraktärer så att det finns folk att tycka illa om, det har ju blivit mycket bättre drag på detta forum sedan den "fula" tysken kom tillbaka och förra året hade ju F1 en rekordpublik så något tillför väl sådana herrar sporten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:Precis, tryggt och trist. Ha lite jävlarananama och ta in en spektakulär förare istället. Inte Senna, inte Grusgropen. Någon som man inte faller i sömn av att höra eller se köra F1-bil. F1 har slut på profiler och är fullt av gnällspikar. Som jag ;)

Nä det kunde inte vara värre, tog man Kimi fick ju åtminstone några antisupportrar upp pulsen lite.
Kubica skadade sig ju tyvärr men de har ju kvar ryssen. Petrov är fan i mig allt det där.

Men sen är det ju så att i F1 vill varken FIA, teamen eller fansen att förarna ska vara allt det där.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hade renutt haft råd med Kimi OCH tillåtit honom köra lite rally också, så hade det blivit rätt så roligt för mig men vääääääldigt osannolikt realistiskt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Cheever skrev:Medlmåttornas medelmåtta ska testa Renutt i alla fall. Han måste ju ha några skills då kan man tycka. Jag menar, är hans erfarenhet värd så mycket?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89366
,,Ynkligt om dom inte går för Senna,,

,,han skulle suttit i Brawnbilen redan -09 om det inte var för att man ändrade reglementet drastiskt det året och Ross gick för Rubens i stället..

Dessutom har han ett år i F1 nu, och vad tusan ska man med reservförare till förresten..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Han verkar positiv och ser framtiden med tillförsikt :up:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/89406
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Eftersom Teamet inte vet hur snabbt eller långsamt Kubica kan komma tillbaka så är Heidi ett bra val. Ingen vinnare men lätt att flytta på när det behövs.. :spec:

Men å andra sidan så tror jag inte att Heidi gör bort sig med allas låga förväntningar, så hur det än går så kommer han att överraska.. :D
Dannepannen

Inlägg av Dannepannen »

En rolig tanke

Vad händer om Kubica är i raceform i august -september och ersättaren (troligtvis Heidfeld) ligger bra till i VM med chans att vinna..

Kan dom ställa petrov åt sidan?, ller får Kubica vänta?
Hakkinen är bässt
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Dannepannen skrev:En rolig tanke

Vad händer om Kubica är i raceform i august -september och ersättaren (troligtvis Heidfeld) ligger bra till i VM med chans att vinna..

Kan dom ställa petrov åt sidan?, ller får Kubica vänta?
Intressant tanke. Någon VM-fight kommer det väl knappast att bli för Heidfeld, men det troliga är ju att han slår Petrov, och då vore det dumt av Renault att göra sig av med honom. Så i slutändan kan det bli Petrov som förlorar mest på Kubicas olycka.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja men det finns en aspekt till....Petrov drar in klöver....Heidi kostar nog klöver.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Heidfeld är nog extremt billig just nu, och dessutom tror jag inte Renault skriver ett kontrakt med honom de inte kan bryta när som helst eftersom han är just ersättare. Han får ett race per race kontrakt för ganska små pengar och kan bytas ut när som helst.

Men om han, mot all förmodan, skulle vara med i titelfighten efter sommaren kommer de så klart aldrig plocka bort honom. Man får inte många chanser att vinna VM.

Antingen får Kubica ta Petrovs plats eller, vilket nog är mer troligt, så får Kubica vänta.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men inte speciellt förvånande. Jag tror inte att han kommer göra bort sig faktiskt.
Fredrik i Trollhättan

Det måste ju kännas som en vinstlott. Sitta där utan kontrakt och se karriären rinna bort ena veckan och plötsligt ha en styrning i ett hyggligt stall nästa. Måste ju ge inspriation.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Måste kännas förbannat bra, det är ju inte Hrt han kör för utan ett nästintill toppstall iaf.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Kul! Nick måste vara en av de mest underskattade förarna någonsin. Ska bli intressant att se vad han kan prestera. :up: