Inför 2011

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tror antalet australiensare i Autosports redaktion är ganska exakt lika med 0 ;)

V8 Supercars är ju en av de hårdaste och mest konkurrensstarka standardvagnsserierna så nog har toppförare där allt en plats på en lista över förnäma racerförare.

Sen var ju WTCC och DTM lite av ett skämt i år men de fick i alla fall in sina mästare högt upp på listan.

Men sådana här listor kan diskuteras i all evighet.

Värre tycker jag det var när Autosport hade sin landsman Sam Bird som årets bästa GP2-förare .....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Håller med om Bird där. Även om det också verkar vara Blommans favorit ;)

Sen hoppas jag att WRC blir bättre som mästerskap. Det är det värt typ. WTCC har jag tappat hoppet om, men det vore kul med lite ett lite bättre WTCC också.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det kan finnas hopp om WRC nu med nya reglementet, ett antal tillverkare har ju visat intresse så förhoppningsvis kan det bli en nystart.

WTCC vete sjutton, det gick för mycket politik i WTCC till slut och med nya DTM 2012 med BMW, Mercedes och Audi undrar jag om WTCC kan få ny fart.

Vore väl lite småtypiskt eller småskoj beroende på hur man ser det nu när Volvo försiktigt börjar satsa på WTCC med 1 bil där nästa säsong.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Christoffer skrev:Jag är lite bekymrad över att få in en Pastor i F1. Förra gången var ingen succe.
http://www.youtube.com/watch?v=4iO1_ybL14g
Jag trodde Du menade Senna! Men det är klart han var inte pastor, han bara litade på att Gud skulle rätta till när han gjorde fel!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:
Christoffer skrev:Jag är lite bekymrad över att få in en Pastor i F1. Förra gången var ingen succe.
http://www.youtube.com/watch?v=4iO1_ybL14g
Jag trodde Du menade Senna! Men det är klart han var inte pastor, han bara litade på att Gud skulle rätta till när han gjorde fel!
Då vet du inte mycket om hur Senna arbetade tillsammans med Sid Watkins bland annat ...

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag tänkte på vilka risker han tog. Antingen var han helt riskomedveten eller så förlitade han sig på att Gud skulle rädda honom.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

och på den tiden var ju inte bilarna i närheten så säkra som de är idag. Idag är det ju fan svårt att köra ihjäl sig vilket är bra!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:och på den tiden var ju inte bilarna i närheten så säkra som de är idag. Idag är det ju fan svårt att köra ihjäl sig vilket är bra!
Ja, efter Sennas död drog den tynande förarföreningen igång igen med Berger som ordförande (tror jag) och sedan dess har det bara blivit säkrare.

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja idag är det bara funktionärerna som får sätta livet till istället :-?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Ja idag är det bara funktionärerna som får sätta livet till istället :-?
Ja det finns utrymme för förbättringar!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja men man måste ju säga att F1 känns som en mycket säker sport ändå faktiskt, är det två dödsolyckor de senaste 15 åren väl? Jag säger inte att det är okej men det är inte så mycket faktiskt jämfört med många andra sporter. Sedan så vet jag inte hur det är i just andra klasser av motorsport.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Det var väl lite blandade dödsfall inom motorsporten 2010.. Stackarn i F2 som strök med samma helg som någon annan som jag inte minns vem det var eller i vilken klass - någon liten formel serie i alla fall. Och Japanen i Superbike och nu senast killen som dog på ärevarvet efter ha vunnit loppet..

känns som det är hårfint mellan gråt och jubel ibland..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Dog på ärevarvet? :o
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja men i motorcykelkretsar är det ju betydligt mer vanligt med tragiska olyckor :cry:
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Jo - det är bara att fråga Shumi.. :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha nu ska du inte vara sån Petrol :)
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Petrol skrev:Jo - det är bara att fråga Shumi.. :D
Haha :clap:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

JÄKLA folkrace :down:
En tanke bara :evil:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

- 2011 ska vi vara mästare igen, säger teamchef Stefano Domenicali.
Det ska bli skoj i höst när man får sig ett göt skratt :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men har inte Ferrari haft som målsättning att vinna vm sedan schumi tog titeln -00?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
Vad tycker du de ska ha för målsättning då? "2011 ska vi bli trea"?

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
Ingen annan än den dom har, man ska tro på sig själv och jag lyckönskar dom,
Men jag kommer till 99% få mig ett gott skratt ändå.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev:
platt skrev: Det ska bli skoj i höst när man får sig ett göt skratt :D
Så 1 % chans inför säsongen att Ferrari vinner mästerskapet?

Tur att du inte försörjer dig på att sätta odds ;)

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Vad tycker du de ska ha för målsättning då? "2011 ska vi bli trea"?

Ska jag spela så ska jag, satsar alltid på hög oddsarna det ger mer eller hur.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev:
platt skrev: Ingen annan än den dom har, man ska tro på sig själv och jag lyckönskar dom,

Så med andra ord sätter du alltså pengar på att Ferrari vinner mästerskapet ...

Kul att se att du hoppas på Ferrariseger i år ;)

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Så 1 % chans inför säsongen att Ferrari vinner mästerskapet?

Så med andra ord sätter du alltså pengar på att Ferrari vinner mästerskapet ...

Kul att se att du hoppas på Ferrariseger i år ;)
Hoppas är väl ändå att ta i, men vinner dom så blir det nog pengar men mest pengar blir det nog på McLaren tråkigt nog.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://motorsport.com/news/article.asp?ID=397531&FS=F1

LS du sa att det inte fanns några restriktioner i hur mycket man fick göra av med men vad betyder detta?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:http://motorsport.com/news/article.asp?ID=397531&FS=F1

LS du sa att det inte fanns några restriktioner i hur mycket man fick göra av med men vad betyder detta?
Det stämmer, det finns inga regler om hur mycket man får spendera. Man kan som F1-team spendera hur mycket som helst utan att fällas för något regelbrott.

Det finns en informell överenskommelse mellan teamen, helt utanför regelverket, om lämplig nivå på en F1-budget. Det är vad detta syftar på.

Så nej, det finns inga restriktioner på hur mycket ett F1-team får spendera.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej, då är jag helt med. Men att ha en överenskommelse som man inte blir straffad för om man bryter kan ju kännas tveksam. Visst att det är oetiskt att bryta en överenskommelse men om det inte blir någon påföljd så kanske vissa struntar i den.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Okej, då är jag helt med. Men att ha en överenskommelse som man inte blir straffad för om man bryter kan ju kännas tveksam. Visst att det är oetiskt att bryta en överenskommelse men om det inte blir någon påföljd så kanske vissa struntar i den.
Tja det brukar fungera rätt så ok. Det blir ju inte så att någon bryter flagrant mot en överenskommelse utan att de andra märker det och då i värsta fall faller hela överenskommelsen.
Senaste året hade man en överenskommelse om att inte använda KERS. Det fungerade ju bra.

Jörgen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Okej, då är jag helt med. Men att ha en överenskommelse som man inte blir straffad för om man bryter kan ju kännas tveksam. Visst att det är oetiskt att bryta en överenskommelse men om det inte blir någon påföljd så kanske vissa struntar i den.
FOTA, dvs. de andra teamen, kan välja att bestraffa dem med t.ex uteslutning från FOTA eller böter om det finns skriftliga överenskommelser som godkänner att dela ut böter.

Så visst kan de straffas, har man en överenskommelse mellan två eller flera parter och en eller flera av dem bryter mot dem så kan det ge efterverkningar.

Men det är en skillnad på en överenskommelse och en regel eller en lag.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nico får köra nya merccan först, det säger väl lite om vem de verkar hålla som nummer ett i det teamet nu. jag har absolut inga invändningar mot det dock för Nico körde bäst förra säsongen och har förtjänat det.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Precis, gubben får en semester. Ingen idé att försöka få honom att försäsongstesta. Han har blivit gammal och lat.

Hade det där vart 1998 hade han åkt till testbanan och krävt att få köra och att stackars andreföraren inte hade fått gå i närheten av bilen ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja på den tiden var han ung och snabb :)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Nja, 1992-93 och kanske 94 var han ung och snabb, sen blev han äldre, fuskigare, manipulerande och samtidigt en katastrofal tråkmåns.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Menar du på allvar att du tycker att han var långsam 98-2000?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hans bil var ju väldigt snabb från 2000 och framåt.

98-99 var det ju en finländare med skön humor, mental styrka, sportslighet och fantastiska och håriga omkörningar som var klart snabbare.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

För att vara klart snabbare är det rätt lustigt att han bara avgjorde titeln i de sista loppen båda dessa åren...99 hade han ju inte direkt något motstånd då MS valde(idiotiskt) att köra in i en betongvägg). En skön humor hade han väl Mikka men så värst många omkörningar vetifan om han gjorde de åren du nämner då han hade rätt många pole...den enda omkörning som jag minns med honom kom 00 på spa....men annars så...

Sportslig det var dock mikka men mental stryka vet jag inte eftersom han bröt i hop då han körde av på monza. Schumi bröt ju också i hop där men det var då han hade tagit sin 41 seger det är nog nått med just den banan...

Visst var bilen snabb från 00 och framåt, mikkas var det från 98 och framåt tills 2002.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Menar du på allvar att du tycker att han var långsam 98-2000?
Någon som kör F1 är knappast långsam ;) Jag menade att det blev en annan förare efter de inledande åren, när han kom till Ferrari hade storhetsvansinnet nått sin kulmen - och blev bara värre och värre med tiden. Nu är han en trött föredetting som inte orkar testa.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

aha då är jag med i ditt resonemang fast en sak håller jag inte med om, jag tror att om det är någon som skulle vilja testa så är det MS. Han är ju känd för att vara perfektionist och jag tror det drabbar honom rätt hårt detta testförbud annars hade han ju mer eller mindre bott på banan.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Här håller jag med Crazy F1.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Crazy F1 skrev:aha då är jag med i ditt resonemang fast en sak håller jag inte med om, jag tror att om det är någon som skulle vilja testa så är det MS. Han är ju känd för att vara perfektionist och jag tror det drabbar honom rätt hårt detta testförbud annars hade han ju mer eller mindre bott på banan.
Ja, självklart har testförbudet drabbat Schumacher hårt. Han är ju den typen som gillar att arbeta fram en bra bil.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Silverkatten skrev:Ja, självklart har testförbudet drabbat Schumacher hårt. Han är ju den typen som gillar att arbeta fram en bra bil.
Just precis det jag har sagt hela tiden. Det har varit just Shumis förmåga att ta fram en bättre bil än alla andra som har varit hans stora fördel framför andra förare, inte just agerandet bakom ratten i loppen.
Det är klart att det mindre testandet ger honom mindre fördelar.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hör inte de båda sakerna ihop i F1?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Hör inte de båda sakerna ihop i F1?
Jo de hör ihop! Det som jag har vänt mig mot när det gäller hyllandet av Schumacher så har man alltid hyllat hans förmåga att lägga in några snabba varv när det gäller men det många inte insett är att de gånger hjälpföraren av någon anledning fått ta över så har han plötsligt blivit lika snabb som Schumi var tills utvecklingen av bilen sackat efter.

Ovan på det så har Schumi alltid visat att om han kan vinna just så gör han det. Kan han inte vinna just så har han inte tvekat att fuska tidigare i karriären, jag hoppas att det är något han har förbättrat men det verkar ju inte så om man ska se på säsong 2010.

Schumacher har varit fantastisk på att ta fram en bra bil (och samla ihop ett bra team) men i loppen har han inte varit mer än en toppförare inte i den yppersta klassen som tex Alain Prost eller Jackie Stewart eller för den delen (även om det bär mig mot att erkänna det) Ayrton Senna.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja håller med om mycket av de du skriver men jag vill jag dock tillägga att schumi i sina bästa år kunde vara snabb i en "hyfsad bil". Jag minns ungern 98 då han genom tre stopp körde om både Mikka och DC och då hade MacLaren varit överlägsna i kval tror de var 4tiondelar före. Sen fick Mikka problem på slutet i det loppet men det var ändå ett sånt där ögonblick då schumi plockade ut mycket tid och gjorde 40 varv i kvaltempo typ. Och det som jag tyckte var imponerande då var att de många gånger kunde köra ett extra stopp och ta sig förbi konkurenterna så. Självklart så betyder det ju en lättare bil men man ska ha någon som kan prestera så många snabba varv under så lång tid och det tycker jag varit lite sällsynt. I Malaysias Gp 99 är också ett tillälle då han kommer tillbaka efter benbrott och är 0.9 sekunder före Eddie och en före Mikka, detta efter att inte ha suttit i bilen på mer än tre månader. Så även om Eddie var snabb i bilen och även RB så var schumi ju ändå snabbare dock så får jag erkänna att då bilen varit riktigt bra så har det inte skilt så mycket mellan schumi och hans teamkamrater utan då har det varit jämnt.

Men visst schumis stryka har ju legat i att bygga ett team och frågan är om han kommer ha den tiden på sig i Merceders han är ju inte 26 år längre som han var då han kom till Ferrari. Sen så har han i o med testförbuden säkert mindre påverkan också så det sätt F1 var på när han var som bäst har ju ändrats en del och kanske är det nya talanger som krävs för att bli en vinnare idag.

Jag personligen håller schumi som en bättre förare än Prost och sen tycker jag det är svårt att jämföra med Stewart eftersom det var en annorlunda "buisseness" då men alla dem du nämner är/var enligt mitt tycke förare av den absoluta toppen.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Vi verkar vara överens om det mesta, jag tror att jag är lite "blind" för en del av de fördelar MS har haft och har.

Du kanske har rätt om MS.
Angående Alain Prost så ska man komma ihåg att hans stora fördel var taktik (utan depåstopp) han sparade bilen under början av loppen, jag blev ofta förbannad när TV visade sammandrag av loppen på så sätt att man visade nästan halva loppet och sedan de sista varven och alltid var det så att Prost sparade bil första halvan på loppet och körde om under den del som TV inte visade så man missade de flesta av hans omkörningar.

Nu kanske vi driver iväg från ämnet.....

God natt
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant "the proffeseur" var jävligt smart den saken är klar, inte snabbast över ett varv men man vinner inte 51 Gp om man inte är jävligt bra!
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Oj... man kan ju undra varför Ferrari ens brytt sig om att avlöna såna gubbar som Todt och Brawn, exempelvis. Helt onödigt kan ju tyckas då det räcker med att ha den Gudomlige som ledare för teamet, eller...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...