WRC
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Degerfors
WRC
Jag satt igår och zappade på min CD box efter att ha sett Dag 2 från WRC i Jordanien på Viasat Motor, och gissa om jag vart förvånad när jag kom in på Motors TV och fick se samma sammandrag som var på Viasat Motor om WRC i Jordanien av dag 2, MEN detta program var 50 minuter och inte 25 som på Viasat Motor, och med en massa inslag och bilder som INTE var med på Viasat Motor.
Det verkade som Viasat Motor har köpt in en "nedkortad" variant av bevakningen från WRC.
I pressmeddelandet jag fick från Viasat så stod det att dom skulle visa så mycket dom bara kunde från WRC, men om Motors TV har längre inslag att visa så måste väl det betyda att Viasat INTE köper in/visar så mycket dom kan, eller?
Kanske Blomman kan svara på detta ???
(Eller någon annan???)
Det verkade som Viasat Motor har köpt in en "nedkortad" variant av bevakningen från WRC.
I pressmeddelandet jag fick från Viasat så stod det att dom skulle visa så mycket dom bara kunde från WRC, men om Motors TV har längre inslag att visa så måste väl det betyda att Viasat INTE köper in/visar så mycket dom kan, eller?
Kanske Blomman kan svara på detta ???
(Eller någon annan???)
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tor feb 24, 2005 18:28
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Degerfors
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tor feb 24, 2005 18:28
Jag vet faktiskt inte om andra kanaler kan köpa den productionen som Motors har. Jag vet bara att övriga bolag sänder "World Feed" på 25 minuter / dag eller highlights efter tävlingen på 52 minuter.Uffe skrev:Tack för svaret
Men betyder det att dom andra stationerna/kanalerna INTE kan köpa samma reportage då?
Kanske betalar dom extra för att sända mera.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Säg inte det!
Kimi är en betydligt bättre rallyförare nu än i början på året och sträck och rallyvinnare blir man inte på sin första säsong. Nånsin! Fast Kimi redan vunnit en sträcka i år.
Red Bull/Citroen säger att de vill ha honom i alla fall i september för nästa år, men att det förhandlas om det. Jag tror dock att Ferraris lönechecker slutar dyka upp efter denna säsong så det blir nog inte många hundra miljoner i lön för nästa år, tyvärr...
Kimi är en betydligt bättre rallyförare nu än i början på året och sträck och rallyvinnare blir man inte på sin första säsong. Nånsin! Fast Kimi redan vunnit en sträcka i år.
Red Bull/Citroen säger att de vill ha honom i alla fall i september för nästa år, men att det förhandlas om det. Jag tror dock att Ferraris lönechecker slutar dyka upp efter denna säsong så det blir nog inte många hundra miljoner i lön för nästa år, tyvärr...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Citroens motorsportchef har sagt att det krävs att Kimi har med sig en budget om han vill köra Citroen nästa år.
Han menar, med viss rätt, att Kimi inte har presterat på en sådan nivå som motiverar att han får en betald styrning.
Red Bull har ju gjort det ganska klart att de inte har något vidare intresse att betala för Kimi nästa år.
Monster sägs överväga ett erbjudande men de har Ken Block som ger mer publicitet idag än Kimi. Vad ska de med ytterligare en förare som enbart är ett namn och inte särskilt snabb i rallyskogen?
Mini/Prodrive sägs överväga att erbjuda Kimi 5-6 rallyn nästa år.
Han menar, med viss rätt, att Kimi inte har presterat på en sådan nivå som motiverar att han får en betald styrning.
Red Bull har ju gjort det ganska klart att de inte har något vidare intresse att betala för Kimi nästa år.
Monster sägs överväga ett erbjudande men de har Ken Block som ger mer publicitet idag än Kimi. Vad ska de med ytterligare en förare som enbart är ett namn och inte särskilt snabb i rallyskogen?
Mini/Prodrive sägs överväga att erbjuda Kimi 5-6 rallyn nästa år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Kimi är ju inte den karismatiske PR-figur som kan motivera att få betalt med de resultat han visar, så att han måste ha egen budget är ju rätt logiskt.
Att han över huvud taget fick den styrning han har i år är för mig rätt så förvånande. Nu lyckades han ju dessutom haverera på shakedown i spanien så att han inte kan delta alls, vilket inte stärker hans marknadsvärde.
Att han över huvud taget fick den styrning han har i år är för mig rätt så förvånande. Nu lyckades han ju dessutom haverera på shakedown i spanien så att han inte kan delta alls, vilket inte stärker hans marknadsvärde.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tycker inte att Kimi presterat särskilt dåligt. Visst, det är några avåkningar för mycket men när han väl håller sig på vägen plockar han ju poäng med viss säkerhet och ingen hade väl väntat sig att han skulle spöa någon av de WRC-experter som odlats upp enkom för skogen även om han ger dem en hygglig match utanför topp 6 i alla fall. Ni underskattar det han faktiskt åstadkommer ganska grovt. Att förlora mindre än en sekund per kilometer är ruggigt bra jobbat för en förstaårsförare och vad karisma har med något att göra för en förare övergår mitt förstånd. För mig är det bara ett sätt att säga att man inte gillar honom av någon anledning eller att det går bra för honom, men inte har några bättre argument.
Papegojor!
Hur hans nästa säsong ser ut lär vi bli varse ganska snart. Han är nog hyggligt eftertraktad för en betald styrning oavsett gren, tror jag.
Papegojor!
Hur hans nästa säsong ser ut lär vi bli varse ganska snart. Han är nog hyggligt eftertraktad för en betald styrning oavsett gren, tror jag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Du lyckas utläsa mycket som åtminstone jag inte skrivit, men OK.Jari skrev:Jag tycker inte att Kimi presterat särskilt dåligt. Visst, det är några avåkningar för mycket men när han väl håller sig på vägen plockar han ju poäng med viss säkerhet och ingen hade väl väntat sig att han skulle spöa någon av de WRC-experter som odlats upp enkom för skogen även om han ger dem en hygglig match utanför topp 6 i alla fall. Ni underskattar det han faktiskt åstadkommer ganska grovt. Att förlora mindre än en sekund per kilometer är ruggigt bra jobbat för en förstaårsförare och vad karisma har med något att göra för en förare övergår mitt förstånd. För mig är det bara ett sätt att säga att man inte gillar honom av någon anledning eller att det går bra för honom, men inte har några bättre argument.
Papegojor!
Hur hans nästa säsong ser ut lär vi bli varse ganska snart. Han är nog hyggligt eftertraktad för en betald styrning oavsett gren, tror jag.
Han presterar bra för att vara rookie, det håller jag med om. Men jag tycker inte att det är bra nog för att få betald styrning, särskilt med tanke på att fler unga förare som "odlats upp enkom för skogen" väntar i kullissen.
Vad gäller karisma så handlar det om marknadföring. En populär förare som lockar stora skaror till sig kan i sig försvara en betald styrning eftersom det går ihop ändå via reklamintäkter etc. Vad du tycker om Kimi som förare har inte med saken att göra, du får hålla med om att han inte direkt bjuder på sig själv, vilket ligger honom i fatet när det kommer till förhandlingar om ersättning.
Summan av resonemanget är att han presterar för dåligt för att "ta lönen" av förare med bättre resultat, och han drar inte tillräckligt med intresse till sig för att göra det lönsamt av andra anledningar.
Min passus om förvåningen att han fick styrningen har att göra med att jag tycker det finns bättre lämpade förare att stoppa in i Citroens juiorstall än en före detta WDC i F1, men jag antar att man förväntat sig mer uppmärksamhet i media.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Citroen har ju varit tydliga i att Kimi är på en nivå som kräver att han har med sig budget för att få köra för Citroen.
Med tanke på att han både är långsam och kraschar mycket så är det ju inte ett särskilt orimligt krav.
Det värsta är väl att Kimi under säsongen inte visat några större tecken på förbättringar.
Med tanke på att han både är långsam och kraschar mycket så är det ju inte ett särskilt orimligt krav.
Det värsta är väl att Kimi under säsongen inte visat några större tecken på förbättringar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Huruvida Kimi behöver budget eller inte vet inte jag, men ingen på Citroen trodde att Kimi skulle vinna rallyn i år.
Jögga, Kimi som F1-världsmästare drar massor av folk ut i skogen och hans marknadsvärde är nog högre än du tror. Ingen av dem som miljoner människor som vandrar ut i skogarna världen runt är där för att se eller höra Kimi prata.
Hans förhandlingar sköts inte heller av Kimi själv utan av såna som är experter på det. Att han sen tar besluten efter vad som erbjuds genom förhandlingarna är det enda han behöver karisma till.
Jögga, Kimi som F1-världsmästare drar massor av folk ut i skogen och hans marknadsvärde är nog högre än du tror. Ingen av dem som miljoner människor som vandrar ut i skogarna världen runt är där för att se eller höra Kimi prata.
Hans förhandlingar sköts inte heller av Kimi själv utan av såna som är experter på det. Att han sen tar besluten efter vad som erbjuds genom förhandlingarna är det enda han behöver karisma till.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Du är inte marknadsförare ser jagJari skrev:Huruvida Kimi behöver budget eller inte vet inte jag, men ingen på Citroen trodde att Kimi skulle vinna rallyn i år.
Jögga, Kimi som F1-världsmästare drar massor av folk ut i skogen och hans marknadsvärde är nog högre än du tror. Ingen av dem som miljoner människor som vandrar ut i skogarna världen runt är där för att se eller höra Kimi prata.
Hans förhandlingar sköts inte heller av Kimi själv utan av såna som är experter på det. Att han sen tar besluten efter vad som erbjuds genom förhandlingarna är det enda han behöver karisma till.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Varför?Nisse skrev:Men inte mycket längre.platt skrev:hade Kimi kört på barkaby så hade även jag åkt och tittat
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, vissa blir säkert glada när såna här nyheter presenteras:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Inte illa att starta ett eget teamCheever skrev:Tja, vissa blir säkert glada när såna här nyheter presenteras:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du tänker på Petter Solberg nu?olag skrev:Inte illa att starta ett eget teamCheever skrev:Tja, vissa blir säkert glada när såna här nyheter presenteras:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
Kimi har ialla fall inte startat ett eget rallyteam. Möjligen betalat för sin nuvarande deal med Citroen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag har bara läst om det i sanningspressen http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8403748.abLuckyStrike1 skrev:Du tänker på Petter Solberg nu?olag skrev:Inte illa att starta ett eget teamCheever skrev:Tja, vissa blir säkert glada när såna här nyheter presenteras:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
Kimi har ialla fall inte startat ett eget rallyteam. Möjligen betalat för sin nuvarande deal med Citroen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, han får betalt.LuckyStrike1 skrev:Du tänker på Petter Solberg nu?olag skrev:Inte illa att starta ett eget teamCheever skrev:Tja, vissa blir säkert glada när såna här nyheter presenteras:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88854
Kimi har ialla fall inte startat ett eget rallyteam. Möjligen betalat för sin nuvarande deal med Citroen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Petter Solberg blev av med körkortet på sista sträckan, jag trodde att man fick köra så fort man kunde i Rally
Kartisen fick ta bilen i mål.
En annan norbagge på g och blir tvåa bara sekunder efter segraren Hirvonen, imponerande
Loeb får inte igång bilen, lite kaos just nu i Värmland.
Kartisen fick ta bilen i mål.
En annan norbagge på g och blir tvåa bara sekunder efter segraren Hirvonen, imponerande
Loeb får inte igång bilen, lite kaos just nu i Värmland.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Haha, det visade sig att man inte får köra rally alls utan körkort och Petter hade blivit av med lappen, om det nu var för 24 timmar sen (förr var det tre dagar om jag kommer ihåg rätt) och fick inte köra sista sträckan, så kartisen fick ta bilen i mål. Ja se norskar...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Så man behöver inte vissa körkortet för den Mexikanska polisen och tävlingsledningen?Cheever skrev:platt skrev:Så nu får ha ställa in denna säsong? eller tills han får tillbaks kortet?
Tror att svenska polisen får lite svårt att stoppa honom i Mexico
Han får inte köra i Sverige.
48 timmar var det.
Förr var det 36 timmar, har jag hört
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, ett norskt och det har han kvar, svenska polisen kan inte ta det, bara hindra norsken från att köra i Sverige, inte någon annanstans.platt skrev:Så man behöver inte vissa körkortet för den Mexikanska polisen och tävlingsledningen?Cheever skrev:platt skrev:Så nu får ha ställa in denna säsong? eller tills han får tillbaks kortet?
Tror att svenska polisen får lite svårt att stoppa honom i Mexico
Han får inte köra i Sverige.
48 timmar var det.
Förr var det 36 timmar, har jag hört
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Så om jag åker dit i Tyskland (som jag har gjort) så kan Tyska folket hindra mig att köra i tyskland men inte i Mexiko? har jag förståt rätt?Cheever skrev:Jo, ett norskt och det har han kvar, svenska polisen kan inte ta det, bara hindra norsken från att köra i Sverige, inte någon annanstans.platt skrev:Så man behöver inte vissa körkortet för den Mexikanska polisen och tävlingsledningen?Cheever skrev:
Tror att svenska polisen får lite svårt att stoppa honom i Mexico
Han får inte köra i Sverige.
48 timmar var det.
Förr var det 36 timmar, har jag hört
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så här är det:
Åker man fast för fortkörning mer än 30 km/t över gällande gräns på vägar som har högre hastighetsbegränsning än 30 km/t så ryker körkortet på plats för alla - svenska och utländska medborgare med svenska eller utländska körkort. då har du 48 timmar på dig att köra på ett tillfälligt körkort du får.
Detta gäller även rallyförare när de kör på transportsträckorna mellan specialsträckorna.
Petter Solbergs 48 timmar gick ut på söndag eftermiddag i tid till den sista specialsträckan i rallyt. Teamet var osäkra och hade inga klara svar vad som gällde gällande körkort och specialsträckan. Man tog det säkra före det osäkra och kartläsaren fick ta över på den sista specialsträckan som dessutom var en kort specialsträcka. Detta istället för att chansa att Petter fick köra på specialsträcka utan körkort men ej på transportsträckan.
Vad gäller framtida rallyn så är det inte i farozonen.
VM-förarna brukar ha körkort från två länder och Peter kan bara fortsätta på det andra, det enda han inte kan göra är att köra i Sverige under spärrtiden som inte är fastställd än men bör bli en eller två månader.
Även om Petter bara har norskt körkort så fungerar det normalt så att han i Norge kan hämta ut ett nytt körkort och köra vidare på, men han får inte köra i Sverige under spärrtiden.
Och för att reda ut en fråga som ev. kan dyka upp i det här sammanhanget:
Om du har ett svenskt körkort och ett utländskt körkort och blir av med det svenska körkortet för fortkörning i Sverige kan du inte köra vidare i Sverige på det utländska körkortet.
Åker man fast för fortkörning mer än 30 km/t över gällande gräns på vägar som har högre hastighetsbegränsning än 30 km/t så ryker körkortet på plats för alla - svenska och utländska medborgare med svenska eller utländska körkort. då har du 48 timmar på dig att köra på ett tillfälligt körkort du får.
Detta gäller även rallyförare när de kör på transportsträckorna mellan specialsträckorna.
Petter Solbergs 48 timmar gick ut på söndag eftermiddag i tid till den sista specialsträckan i rallyt. Teamet var osäkra och hade inga klara svar vad som gällde gällande körkort och specialsträckan. Man tog det säkra före det osäkra och kartläsaren fick ta över på den sista specialsträckan som dessutom var en kort specialsträcka. Detta istället för att chansa att Petter fick köra på specialsträcka utan körkort men ej på transportsträckan.
Vad gäller framtida rallyn så är det inte i farozonen.
VM-förarna brukar ha körkort från två länder och Peter kan bara fortsätta på det andra, det enda han inte kan göra är att köra i Sverige under spärrtiden som inte är fastställd än men bör bli en eller två månader.
Även om Petter bara har norskt körkort så fungerar det normalt så att han i Norge kan hämta ut ett nytt körkort och köra vidare på, men han får inte köra i Sverige under spärrtiden.
Och för att reda ut en fråga som ev. kan dyka upp i det här sammanhanget:
Om du har ett svenskt körkort och ett utländskt körkort och blir av med det svenska körkortet för fortkörning i Sverige kan du inte köra vidare i Sverige på det utländska körkortet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det ska väl sägas att det beror lite på hur välvilliga de norska myndigheterna är och på hur stort allvar de tar svensk trafikpolis.
Petter får nog svårt att hävda att han tappat körkortet när han ber om ett nytt Det är annars praktiskt att göra om man har utländskt körkort som blir norpat av svensk polis.
Men jag tror nog Petter kan köra ändå, och han är som sagt inte förbjuden att köra någon annanstans i världen. Svensk polis har ju inte behörighet att utdöma straff för trafikbrott i hela världen ...
Det värsta han kan råka ut för i andra länder om han inte får tillbaka sitt körkort rent fysiskt är att köra utan att ha körkortet med sig.
Petter får nog svårt att hävda att han tappat körkortet när han ber om ett nytt Det är annars praktiskt att göra om man har utländskt körkort som blir norpat av svensk polis.
Men jag tror nog Petter kan köra ändå, och han är som sagt inte förbjuden att köra någon annanstans i världen. Svensk polis har ju inte behörighet att utdöma straff för trafikbrott i hela världen ...
Det värsta han kan råka ut för i andra länder om han inte får tillbaka sitt körkort rent fysiskt är att köra utan att ha körkortet med sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Tack för det finna ingående svaret, det gillar jag LS1.
En fråga till då på dit svar: Om jag åker dit i ett annat europeiskt land och dom tar mitt körkort på plats, då är det bara att vända hemåt och kvittera ut ett nytt?
Jag trodde att poliserna i EU hade anmälnings plikt till respektive land om allvarliga trafikförseelser så som 31 km för fort anses vara.
En fråga till då på dit svar: Om jag åker dit i ett annat europeiskt land och dom tar mitt körkort på plats, då är det bara att vända hemåt och kvittera ut ett nytt?
Jag trodde att poliserna i EU hade anmälnings plikt till respektive land om allvarliga trafikförseelser så som 31 km för fort anses vara.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sverige är ett av de länder som ser väldigt strängt på detta, så med stor sannolikhet kommer de inte ge dig ett nytt körkort utan låta det gå den långa vägen.platt skrev:Tack för det finna ingående svaret, det gillar jag LS1.
En fråga till då på dit svar: Om jag åker dit i ett annat europeiskt land och dom tar mitt körkort på plats, då är det bara att vända hemåt och kvittera ut ett nytt?
Jag trodde att poliserna i EU hade anmälnings plikt till respektive land om allvarliga trafikförseelser så som 31 km för fort anses vara.
Danmark till exempel erkänner inte svenska hastighetsregler och ger konsekvent nya körkort till danskar som blivit av med det för fortkörning i Sverige.
Sen finns det någon praxis som säger att om du blivit av med ditt körkort utomlands är de skyldiga att lämna tillbaka det när du lämnar landet. Rent praktiskt en logistisk mardröm.
Men vad jag vet är det väldigt få länder förutom Sverige där man faktiskt tar körkortet på plats på vägen för fortkörning. Där är vi ganska unika med polis som polis, åklagare och domare på en och samma gång på brottsplatsen. Utomlands är det vanligare att polisen ger dig skyhöga böter och har kreditkortsdragare redo i bilen och kan du inte betala beslagtas din bil istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Klurigt det där med lagar men det ska väl vara det.
En bekant till mig hyr en bil i Rom, tillsaken hör att han kör som en biltjuv och det gör han vid det här tillfället också.
Efter c.a en månad får han brev från Roms myndigheter med en stor böteslapp i. Han hade tydligen blivit haffad i tre farkamrer på en och samma dag. Hade han varit en Romare så hade han aldrig fått ha körkort och han ombads att ögonen böj betala en betydande summa i böter annars så skulle dom kontakta svenska myndigheter
Så kan det gå om man inte skötter sig
En bekant till mig hyr en bil i Rom, tillsaken hör att han kör som en biltjuv och det gör han vid det här tillfället också.
Efter c.a en månad får han brev från Roms myndigheter med en stor böteslapp i. Han hade tydligen blivit haffad i tre farkamrer på en och samma dag. Hade han varit en Romare så hade han aldrig fått ha körkort och han ombads att ögonen böj betala en betydande summa i böter annars så skulle dom kontakta svenska myndigheter
Så kan det gå om man inte skötter sig
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hoppas att du lärde dig någotplatt skrev:Klurigt det där med lagar men det ska väl vara det.
En bekant till mig hyr en bil i Rom, tillsaken hör att han kör som en biltjuv och det gör han vid det här tillfället också.
Efter c.a en månad får han brev från Roms myndigheter med en stor böteslapp i. Han hade tydligen blivit haffad i tre farkamrer på en och samma dag. Hade han varit en Romare så hade han aldrig fått ha körkort och han ombads att ögonen böj betala en betydande summa i böter annars så skulle dom kontakta svenska myndigheter
Så kan det gå om man inte skötter sig
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Svensk polis har inte rätt att döma ut straff alls, såvitt jag vet?LuckyStrike1 skrev:Det ska väl sägas att det beror lite på hur välvilliga de norska myndigheterna är och på hur stort allvar de tar svensk trafikpolis.
Petter får nog svårt att hävda att han tappat körkortet när han ber om ett nytt Det är annars praktiskt att göra om man har utländskt körkort som blir norpat av svensk polis.
Men jag tror nog Petter kan köra ändå, och han är som sagt inte förbjuden att köra någon annanstans i världen. Svensk polis har ju inte behörighet att utdöma straff för trafikbrott i hela världen ...
Det värsta han kan råka ut för i andra länder om han inte får tillbaka sitt körkort rent fysiskt är att köra utan att ha körkortet med sig.
Svenska domstolar kan dock döma ut straff för brott begångna i andra länder också. Liksom att länsstyrelser som bedömer påföljder även kan göra det efter utländska domslut, för att man är boende i Sverige.
Har bekanta som drabbats.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vilka sponsrar Kimis rallysatsning i år, förutom att Citroën ger visst stöd till Petter och Kimi i form av personal och bil?
Det verkar inte vara några som vill bli associerade med Kimi i så fall
Det verkar inte vara några som vill bli associerade med Kimi i så fall
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Han verkar fortfarande ha viss sponsring av Red Bull att döma av hans huvudbonader både i och utanför förarsätet. Bilen är väl så gott som fria från reklam dock.
Så endera har han väl inte hittat några sponsorer eller så är det som Janne spekulerade i, att han vill inte ha några för att slippa så många "appearances" som möjligt utan göra det han tycker är roligt istället. Det har han nog råd med.
Så endera har han väl inte hittat några sponsorer eller så är det som Janne spekulerade i, att han vill inte ha några för att slippa så många "appearances" som möjligt utan göra det han tycker är roligt istället. Det har han nog råd med.