Inför 2011
-
Sant. Vettel är bättre än Webber. Där skiljer det sig. Men det är en skillnad i förutsättning stallet inte kan skyllas för.
Snart kommer nog Depeche in
Snart kommer nog Depeche in
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Du menar den framvingen som Webber inte ville ha innan helgen eftersom han tyckte den gamla fungerade bättre för honom?ANFRAN skrev:Hur var det nu med framvingen som flyttades från Webbers bil till Vettels?
Jodå, det var en vinge Webber inte ville ha. Sen ändrade han sig när Vettel som vanligt var snabbare och sen gnällde han efteråt, och trodde han kunde vinna på att börja inleda ett psykologiskt spel kring det som han själv gick förlorande ur.
Synd då Webber innan betett sig ganska vettigt för att vara egotrippad F1-förare.
-
-
-
-
-
Transportkostnaden är nog den främsta anledningen, annars tycker man ju att Tyskland borde vara ett bra ställe att testa eftersom det är så många tyska förare med. Kul med Race of Cahmpions i tyskland i år, de finns väl inte så många kinesiska förare men ändå har de ju haft jippot där en gång. Å andra sidan är det en jävligt cool arena där... Jag funderar på om Äckelstone tänker på publiken då han väljer lopp eller om han bara kör där det finns mest pengar för han själv att hämta...
-
Det tror jag inte alls! Det inte är helt ovanligt att det snöar i Tyskland i januari och februari. Tester i kallt väder är ju värdelösa eftersom de flesta loppen går när det är varmt. Utom möjligen loppet i Australien för några år sedan, då det ansågs att det var för kallt för att däcken skulle ge rätt fäste.Crazy F1 skrev:Transportkostnaden är nog den främsta anledningen, annars tycker man ju att Tyskland borde vara ett bra ställe att testa eftersom det är så många tyska förare med
-
-
-
Juan-Pablo Montoya har ingenting med Venezuela att göra, just a reminder.Lenny skrev:Hulken klarar sig nog.. han har trots allt presterat..
Men risken är, att vi får en vettvilling vid namn Maldonado på hans plats..
Ingen som följt hans framfart kan väl önska få se honom skrota bilar i Formula 1..
Men statliga pengar från farbror Hugo gör nog susen är jag rädd.
Konstigt att ingen från det där landet Venezuela verkar ha alla hästarna hemma,, Montoya var ju inte heller riktigt frisk...
Han är från Colombia, inget annat!
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
-
-
Låt aldrig fakta och verkligheten stå i vägen för ett bra argument.Redbullgerdigvingar skrev:Juan-Pablo Montoya har ingenting med Venezuela att göra, just a reminder.Lenny skrev:Hulken klarar sig nog.. han har trots allt presterat..
Men risken är, att vi får en vettvilling vid namn Maldonado på hans plats..
Ingen som följt hans framfart kan väl önska få se honom skrota bilar i Formula 1..
Men statliga pengar från farbror Hugo gör nog susen är jag rädd.
Konstigt att ingen från det där landet Venezuela verkar ha alla hästarna hemma,, Montoya var ju inte heller riktigt frisk...
Han är från Colombia, inget annat!
-
Maldonado har tydligen varit en vettvilling under tidigare år - jag har inte sett dessa lopp. Men i år har han kört exemplariskt - dessa lopp har jag sett. Han vann väl 6-7 stycken utav huvudtävlingarna vilket är rekord inom GP2.Zwonk skrev:Maldonado klar för Williams. Har inte följt med GP2, men om han är den vettvilling som Lenny påstår, så blir det ju intressant.
Även Sergio Perez är ett bra tillskott till F1. Mycket bra förare i GP2 i år.
-
-
Crazy F1 skrev:Men får förarna bestämma själva hur pengarna ska fördelas, jag menar om jag var förare skulle jag iaf försöka roffa åt mig en så där 10 mille så jag hade mitt på det torra om jag skulle få kicken...
Det är som allt annat - en förhandlingsfråga mellan föraren, teamet och sponsorerna.
En sak är dock klar - när man säger lite slarvigt "betalförare" så handlar det aldrig om att föraren köper en plats med sina egna privatpengar. Senast det skedde var väl när Niki Lauda tog ett banklån för att köpa in sig i ett team med en begagnad F1-bil.
Det är dock väldigt vanligt i motorsport att teamen till liten eller stor del finansierar verksamheten genom sina förares sponsorer. Dvs. en förare får ett kontrakt med teamet genom att ha med sig egna sponsorer till teamet. Föraren får i det fallet antingen betalt av teamet eller betalt av sina sponsorer eller en blandning av båda.
Många förare som inte behöver ha med sig sponsorer till teamet har ändå egna sponsorer som de får betalt av utöver det de får betalt av från stallet de kör för.
I i stort sett samtliga formelbilsklasser under F1, dvs Formel Ford upp till och med GP2 har alla förare med sig sponsorer till sina stall. Prislappen kan variera utifrån hur bra teamet tycker föraren är, om de får möjlighet att skriva managementkontrakt med förare där de får X % av förarens framtida intäkt i Y år o.s.v. Det är mycket vanligt att det i dessa kontrakt dessutom ingår att föraren är betalningsskyldig för skador på bilen - oavsett om själva kraschen är deras fel eller inte. Det kan i vissa fall handla om att förare riskerar sitta med skulder till t.ex. F3000-team, GP2-team eller liknande i många, många år framöver. Extra tungt om karriären går i stå och man inte lyckas avancera vidare.
I F1 har i stort sett samtliga förare kommit in i F1 genom att ha med sig sponsorer till teamen. Vissa har sen lyckats arbeta sig upp till en nivå där de inte behöver ha med sig sponsorer för framtida kontrakt och får mycket stora ersättningar. Schumacher t.ex. fick sin första plats i F1 betald av Mercedes, Marlboro betalade Häkkinens första platser i F1, Briatore betalade för Alonsos första säsong i F1, McLaren betalade för Hamiltons samtliga styrningar i Formel Ford, F3 och GP2 för att nämna ett fåtal exempel.
Detta är något som förekommer på alla nivåer i motorsport. I elitklasser, både internationellt och nationellt, kan spridningen vara allt från nästan 0 % till 100 % vad gäller antal förare som har med sig egna sponsorer som betalar för styrningen - inkl. ersättning till föraren. I F1 har det i några år varit ovanligt få sådana förare tack vare att så många stall varit helt finansierad av biltillverkare som ägt dem. Nu har det dock svängt igen och alltfler förare måste ha med sig sponsorer till teamen för att få kontrakt.
-
-
-
- Varnad
-
Jag är lite bekymrad över att få in en Pastor i F1. Förra gången var ingen succe.
http://www.youtube.com/watch?v=4iO1_ybL14g
http://www.youtube.com/watch?v=4iO1_ybL14g
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
-
-
-
Har du läst paragraf 151c? Hyckleriet har bara börjat.Crazy F1 skrev:Japp idag är det klart!!!!!!
TEAMORDER ÄR TILLÅTET FRÅN NÄSTA ÅR! sknt så slipper vi hyckleriet.
-
-
Alltså, jag har nog inte riktigt hängt med i turerna kring Lotus, och nu blir det två Lotus-stall?Petrol skrev:Detta måste ju bara bli bra, Riktiga Lotus och Renault i sammarbete i F1..
Man blir ju glad som ett barn på julafton -
Ett i samarbete med Renutt och ett som hade rättigheterna och nu kanske har det?
I was misled and that is the way it went
-
Ett i samarbete med Geeni Capital och ett som är årets Team Lotus.
Båda kör med motorer från Renault.
Och så då ett som är i samarbete med Geeni Capital med någon slags halvdiffus Lotuskoppling där det verkar som någon i ledningen fått hjärnblödning och ska ha med Lotusnamnet i var och varannan racingserie 2011. De ska härja i IndyCar också i någon märklig konstellation
Båda kör med motorer från Renault.
Och så då ett som är i samarbete med Geeni Capital med någon slags halvdiffus Lotuskoppling där det verkar som någon i ledningen fått hjärnblödning och ska ha med Lotusnamnet i var och varannan racingserie 2011. De ska härja i IndyCar också i någon märklig konstellation
-
Nu är det dax för Richard Bronson att göra sitt extraknäck för Tony Fernandes, den 21 februari drar han på sig kjolen
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Den där Di Montezemolo verkar vara en trevlig kille..
Först sliter dom bort mattan under fötterna på Massa,, säger sen att han presterat dåligt..
Antingen är den där Luca en idiot, eller också fösöker han få Massa att gå frivilligt genom att förtala honom offentligt,,
,,ja, hur fan ska han kunna känna nån motivation nästa år..
http://www.planetf1.com/news/18227/6578 ... lams-Massa
Känns som att det är länge sen Ferrari var favoritstallet, om Massa och Smedley slutar så är det bara skitstövlarna kvar..
Först sliter dom bort mattan under fötterna på Massa,, säger sen att han presterat dåligt..
Antingen är den där Luca en idiot, eller också fösöker han få Massa att gå frivilligt genom att förtala honom offentligt,,
,,ja, hur fan ska han kunna känna nån motivation nästa år..
http://www.planetf1.com/news/18227/6578 ... lams-Massa
Känns som att det är länge sen Ferrari var favoritstallet, om Massa och Smedley slutar så är det bara skitstövlarna kvar..
Saknar de gamla mästarna...
-
Fast det känns inte som en konstig grej att tala om för Massa och andra att han faktiskt inte var bra i år och att han måste prestera bättre än så här.
-
Det är ju alldeles sant, Massa underpresterade i år,, men varför..LuckyStrike1 skrev:Fast det känns inte som en konstig grej att tala om för Massa och andra att han faktiskt inte var bra i år och att han måste prestera bättre än så här.
Det är nog inte rätt medicin att gå ut i pressen på det här viset,, jag tror t.o.m. att det kan vara lika skadligt som en fjäder i skallen rent av.
Nu hoppas jag Massa tuffar till sig och struntar i den här mobbingen, växer upp, går vidare..
Nu snackar han igen,, han Luca,, om att den som inte vinner kan bli utbytt unde säsong..
http://www.planetf1.com/news/3213/65874 ... rt-Of-Year
Saknar de gamla mästarna...
-
Det har vi ju lärt oss är möjligt i alla team - förare kan få gå både mitt under säsongen som efter säsongen trots kontrakt.
Luca säger ju bara självklarheter. Massa var kass, framför allt verkade han bara bli sämre och sämre och om man inte är bra nog riskerar man att bli utbytt.
Luca säger ju bara självklarheter. Massa var kass, framför allt verkade han bara bli sämre och sämre och om man inte är bra nog riskerar man att bli utbytt.
-
Man undrar ju varför massas blem sämre för det känns som att ferrari har tillräckligt bra koll på sakerna för att ge förarna lika bra material även om det sjävklart kan skilja lite på en bil och en annan bil även om de är lika. så är det ju även med personbilar. Men i massas fall var det ju så tydligt efter tyskland, jag tror han tappade gnistan där helt enkelt sedan så är väl inte massa så högt ansedd av någon i F1 världen.
-
Det bästa uttalande på många år.
F1 är den enda sporten där man inte kan träna. Det är som om man skulle be Real Madrid eller Inter att spela utan dobbar på skorna i regn eller att inte träna inför en match i Champions League.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Alla förändringar av regler kom efter Ferarris 5 titlar
Så här blir det när ett team vinner och resten gnäller som kärringarna i Pralinfabriken.Ingmar Stenmark råkade ut för samma sak i Utförsåkning på tidigt 80tal.Ingmar vann det mesta så man ändrade totalt reglerna och portarnas utförande.Nu förhindrar man världens bästa bilbyggare genom träningsbegränsning.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
-
Det går nog bra många fotbollsträningar på ett F1-test om man ska se till ekonomin.platt skrev:Det bästa uttalande på många år.F1 är den enda sporten där man inte kan träna. Det är som om man skulle be Real Madrid eller Inter att spela utan dobbar på skorna i regn eller att inte träna inför en match i Champions League.
"Världens bästa bilbyggare" får väl bevisa att man är det genom att utnyttja sina enorma resurser i det nya sättet att utveckla bilar, genom datorsimuleringar.
-
-
Hum... ett skratt klämde jag fram i allafall
Han är inte ens med på 50 plattsAutosports topplista - de bästa förarna 2010
1. Sebastian Vettel (F1)
2. Lewis Hamilton (F1)
3 Jimmie Johnson (NASCAR)
4. Fernando Alonso (F1)
5. Sebastien Loeb (World Rally)
6. Dario Franchitti (IndyCar)
7. Mark Webber (F1)
8. Will Power (IndyCar)
9. Robert Kubica (F1)
10. Jenson Button (F1)
11. Denny Hamlin (NASCAR)
12. Nico Rosberg (F1)
13. Paul di Resta (DTM/F1)
14. Sebastien Ogier (World Rally)
15. Petter Solberg (World Rally)
16. Edoardo Mortara (F3)
17. Daniel Ricciardo (FRenault 3.5)
18. Kevin Harvick (NASCAR)
19. Rubens Barrichello (F1)
20. Yvan Muller (Touring Cars)
21. Jari-Matti Latvala (World Rally)
22. Nico Hulkenberg (F1)
23. Jean-Eric Vergne (F3)
24. Kamui Kobayashi (F1)
25. James Courtney (V8 Supercars)
26. Jamie Green (DTM)
27. Sam Bird (GP2)
28. Kyle Busch (NASCAR)
29. Stephane Sarrazin (Sportscars)
30. Pastor Maldonado (GP2)
31. Jamie Whincup (V8 Supercars)
32. Jason Plato (Touring Cars)
33. Andy Priaulx (Touring Cars)
34. Marc Lieb (GT)
35. Timo Glock (F1)
36. Timo Bernhard (Sportscars)
37. Jamie McMurray (NASCAR)
38. Sergio Perez (GP2)
39. Juho Hanninen (Rallying)
40. Joao Paulo de Oliveira (FNippon)
41. Mikhail Aleshin (FRenault 3.5)
42. Heikki Kovalainen (F1)
43. Esteban Guerrieri (FRenault 3.5)
44. Gary Paffett (DTM)
45. Valtteri Bottas (F3)
46. Richard Westbrook (GT)
47. Craig Dolby (Superleague)
48. Craig Lowndes (V8 Supercars)
49. Rob Huff (Touring Cars)
50. Filipe Albuquerque (Race of Champions)
-
Bara ett skratt? Jag fick till flera Men jag kommenterar inte ditt garv, det behövs inte.platt skrev:Hum... ett skratt klämde jag fram i allafallHan är inte ens med på 50 plattsAutosports topplista - de bästa förarna 2010
1. Sebastian Vettel (F1)
2. Lewis Hamilton (F1)
3 Jimmie Johnson (NASCAR)
4. Fernando Alonso (F1)
5. Sebastien Loeb (World Rally)
6. Dario Franchitti (IndyCar)
7. Mark Webber (F1)
8. Will Power (IndyCar)
9. Robert Kubica (F1)
10. Jenson Button (F1)
11. Denny Hamlin (NASCAR)
12. Nico Rosberg (F1)
13. Paul di Resta (DTM/F1)
14. Sebastien Ogier (World Rally)
15. Petter Solberg (World Rally)
16. Edoardo Mortara (F3)
17. Daniel Ricciardo (FRenault 3.5)
18. Kevin Harvick (NASCAR)
19. Rubens Barrichello (F1)
20. Yvan Muller (Touring Cars)
21. Jari-Matti Latvala (World Rally)
22. Nico Hulkenberg (F1)
23. Jean-Eric Vergne (F3)
24. Kamui Kobayashi (F1)
25. James Courtney (V8 Supercars)
26. Jamie Green (DTM)
27. Sam Bird (GP2)
28. Kyle Busch (NASCAR)
29. Stephane Sarrazin (Sportscars)
30. Pastor Maldonado (GP2)
31. Jamie Whincup (V8 Supercars)
32. Jason Plato (Touring Cars)
33. Andy Priaulx (Touring Cars)
34. Marc Lieb (GT)
35. Timo Glock (F1)
36. Timo Bernhard (Sportscars)
37. Jamie McMurray (NASCAR)
38. Sergio Perez (GP2)
39. Juho Hanninen (Rallying)
40. Joao Paulo de Oliveira (FNippon)
41. Mikhail Aleshin (FRenault 3.5)
42. Heikki Kovalainen (F1)
43. Esteban Guerrieri (FRenault 3.5)
44. Gary Paffett (DTM)
45. Valtteri Bottas (F3)
46. Richard Westbrook (GT)
47. Craig Dolby (Superleague)
48. Craig Lowndes (V8 Supercars)
49. Rob Huff (Touring Cars)
50. Filipe Albuquerque (Race of Champions)
Alltså, lista förare ur olika kategorier är självklart knepigt men utan att veta verkar Autosport ha en stor australiensisk redaktion...
Sen själva listan, finns mycket att anmärka på men att Loeb inte är högre beror kanske på att konkurrensen i rally är kass nuförtiden. Han toppar min lista sen länge.
-
Nja, V8 Supercarmästaren Courtney först på en 25:e plats efter att ha vunnit det stentuffa mästerskapet i en riktig säsongsklassiker ... tyder väl snarare på väldigt få australiensare i juryn.
Personligen tycker jag det Johnson uträttat är bra större än Loebs imponerande prestationer. Att som Johnson vinna fem i rad i NASCAR är egentligen så osannolikt att det inte har skett som Tage sa.
Personligen tycker jag det Johnson uträttat är bra större än Loebs imponerande prestationer. Att som Johnson vinna fem i rad i NASCAR är egentligen så osannolikt att det inte har skett som Tage sa.
-
-
Att det är så pass många V8 supercarsmästare på listan jämfört med var lite andra standardvagnsförare/serier ligger tyder på att det är okej, kanske inte många men några högljudda austrailer på redaktionen.LuckyStrike1 skrev:Nja, V8 Supercarmästaren Courtney först på en 25:e plats efter att ha vunnit det stentuffa mästerskapet i en riktig säsongsklassiker ... tyder väl snarare på väldigt få australiensare i juryn.
Att JJ har gjort det enastående är inget att diskutera, den om han eller Loeb är störst just i år kan ju bero på motorsportslig läggning. Det är bara synd och skam att vi inte fick se Loeb i F1.