ABU DHABI GP 2010 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 19 av 19
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Detta bevisar ju klart och tydligt hur rätt det var att Red Bull aldrig någonsin var i en position att dela ut teamorder. Båda var alltid med i fighten.
VETTEL!!!!!!!
VETTEL!!!!!!!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Helt klart årets mest förtjänta världsmästare! Vettel, satan vad han levererade när det behövdes som bäst och att han aldrig gav upp!!!!!!!
Helt jävla otroligt.
Helt jävla otroligt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har någon annan blivit världsmästare i F1 i år menar du?LuckyStrike1 skrev:Helt klart årets mest förtjänta världsmästare! Vettel, satan vad han levererade när det behövdes som bäst och att han aldrig gav upp!!!!!!!
Helt jävla otroligt.
Levererade när det behövdes? Ingen har haft en halare räkmacka än grin-Olle. Skulle vara [Schumacher] nåt år då.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Din reaktion gör det här bara ännu göttigare. So keep them coming, jag korkar upp segerdricka och lutar mig tillbaka och läser med ett leende på läpparna.Cheever skrev:Har någon annan blivit världsmästare i F1 i år menar du?LuckyStrike1 skrev:Helt klart årets mest förtjänta världsmästare! Vettel, satan vad han levererade när det behövdes som bäst och att han aldrig gav upp!!!!!!!
Helt jävla otroligt.
Levererade när det behövdes? Ingen har haft en halare räkmacka än grin-Olle. Skulle vara [Schumacher] nåt år då.
Finger i luften!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håll tillgodo. Nu ska jag ladda för lite riktig racing istället Där finns inga Red-Bull-räckmackor tack och lov.LuckyStrike1 skrev:Din reaktion gör det här bara ännu göttigare. So keep them coming, jag korkar upp segerdricka och lutar mig tillbaka och läser med ett leende på läpparna.Cheever skrev:Har någon annan blivit världsmästare i F1 i år menar du?LuckyStrike1 skrev:Helt klart årets mest förtjänta världsmästare! Vettel, satan vad han levererade när det behövdes som bäst och att han aldrig gav upp!!!!!!!
Helt jävla otroligt.
Levererade när det behövdes? Ingen har haft en halare räkmacka än grin-Olle. Skulle vara [Schumacher] nåt år då.
Finger i luften!
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Får du se mer motor sport den här helgen?. Här " Nu får det fan räcka med dessa jäkla bilar" du har det bra duCheever skrev:Håll tillgodo. Nu ska jag ladda för lite riktig racing istället Där finns inga Red-Bull-räckmackor tack och lov.LuckyStrike1 skrev:Din reaktion gör det här bara ännu göttigare. So keep them coming, jag korkar upp segerdricka och lutar mig tillbaka och läser med ett leende på läpparna.Cheever skrev: Har någon annan blivit världsmästare i F1 i år menar du?
Levererade när det behövdes? Ingen har haft en halare räkmacka än grin-Olle. Skulle vara [Schumacher] nåt år då.
Finger i luften!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: fre mar 16, 2007 00:39
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Vettel och Red Bull levererade när det behövdes, medan Ferraris fega taktik sänkte Alonso, som inte kunde köra om på en riktig skitbana. Banan ser fin ut, men är i praktiken värdelös eftersom man inte kan köra om, om inte prestanda skillnaden är enorm mellan bilarna.
Tråkigt att guldkranar och snofsiga lokaler räknas mer än sportsliga förutsättningar, men det är väl därför jag ledsnat på hela cirkusen. Bara yta, ingen själ!
Grattis igen till Vettel och Red Bull, ni var bäst!
Tråkigt att guldkranar och snofsiga lokaler räknas mer än sportsliga förutsättningar, men det är väl därför jag ledsnat på hela cirkusen. Bara yta, ingen själ!
Grattis igen till Vettel och Red Bull, ni var bäst!
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
"Den sjufaldige världsmästaren snurrade och blev överkörd av Liuzzi Undkom döden – endast decimeter från att få bilen över sig."
Aftonbladet kan dramatik
Aftonbladet kan dramatik
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det problemet har väl dock de flesta banorna när det kommer till F1. Dock är det synd att det är så mycket asfaltsavåkningszoner att misstag inte kostar något, å andra sidan skulle väl folk inte ens försöka om de riskerade att åka ut i en sandfålla så det är lite moment 22.Pastis skrev:Banan ser fin ut, men är i praktiken värdelös eftersom man inte kan köra om, om inte prestanda skillnaden är enorm mellan bilarna.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Högre kurvs som gör att bilen kan gå isönder när dom ska köra in på banan igen. Och då kan man tvinga förarna att köra en liten omväg..PeppeF1 skrev:Det problemet har väl dock de flesta banorna när det kommer till F1. Dock är det synd att det är så mycket asfaltsavåkningszoner att misstag inte kostar något, å andra sidan skulle väl folk inte ens försöka om de riskerade att åka ut i en sandfålla så det är lite moment 22.Pastis skrev:Banan ser fin ut, men är i praktiken värdelös eftersom man inte kan köra om, om inte prestanda skillnaden är enorm mellan bilarna.
Då kan man komma runt problemet.
Alonso sattsa friskt idag och sista varven var han ute och testa avkörningszoner många gånger. Det hade han aldrig gjort på Monza..
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det verkar som att Ferrari drar till sig själv goda egoister och dom som inte är det får sparken. Det är konstigt, något att fundera på.Lenny skrev:Tycker synd om Massa.. fy fan för att vara stallkompis med "kamrat Alonso",,platt skrev:Alonso vinkar bara åt en kamrat och Kamrat Petrov vinkar tillbaks i all vänlighet
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja jag fattar att Alonso var upprörd men vadå, förväntar han sig att alla ska köra åt sidan eller?
Jaha så fick man äta upp för att man tyckte att de skulle satsat på webber men ska sanningen fram så gick ju typ allt RB väg i dag och är man bäst sa man också ha tur. Webber såg otroligt blek ut bortsett från de varv då han fick fritt spår ochförsökte ta sig förbi alonso. Jag tror att Ferrari gjorde det som behövdes, hade de inte tagit in Alonso där så hade Webber passerat. Å andra sidan hade de nog lättare tagit sig förbi Webber än Petrov som gjorde ett jävligt bra lopp.
Maccarna var också stabila och Rosberg plockade upp det som kunde och tog en fin 4e plats.
Synd att schumi snurra tycker ju en annan men jag antar att Vettel och RB var glada över det för annars vettifan om de skulle kunna fixat detta idag.
Aftonbladet är alltid bra på att överdramatisera saker....
Grattis Vettel även om jag inte håller på dig, Så många lopp som den killen brutit i ledning...ja då förtjänar man nog titeln ändå. Jag tycker inte alonso hade gjort det lika mycket och det hade varit minst lika uppkört i det fallet.
Jaha så fick man äta upp för att man tyckte att de skulle satsat på webber men ska sanningen fram så gick ju typ allt RB väg i dag och är man bäst sa man också ha tur. Webber såg otroligt blek ut bortsett från de varv då han fick fritt spår ochförsökte ta sig förbi alonso. Jag tror att Ferrari gjorde det som behövdes, hade de inte tagit in Alonso där så hade Webber passerat. Å andra sidan hade de nog lättare tagit sig förbi Webber än Petrov som gjorde ett jävligt bra lopp.
Maccarna var också stabila och Rosberg plockade upp det som kunde och tog en fin 4e plats.
Synd att schumi snurra tycker ju en annan men jag antar att Vettel och RB var glada över det för annars vettifan om de skulle kunna fixat detta idag.
Aftonbladet är alltid bra på att överdramatisera saker....
Grattis Vettel även om jag inte håller på dig, Så många lopp som den killen brutit i ledning...ja då förtjänar man nog titeln ändå. Jag tycker inte alonso hade gjort det lika mycket och det hade varit minst lika uppkört i det fallet.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor okt 28, 2010 16:15
HAhaha, era gnällkärringar.
Som vissa säger så var det ett rättvist resultat. Hur kan man tycka att det INTE var rättvist, och att det var dåligt? Humbug-Ferrari som ger teamorder "FERNANDO IS FASTER THAN YOU" osv osv, inte har vi märkt av något sånt från RBR.
Vettel är grym. Som han kan köra bil. Alonsos fula gester mot Renaulten efter loppet var ju bara så löjligt. Visst, Alonso är ofta isakall men idag nådde han inte ända fram. Han hade det som i en liten ask, får man ju ändå säga, men teamet sjabblade bort det totalt.
RBR forever, you will be in my heart.
Som vissa säger så var det ett rättvist resultat. Hur kan man tycka att det INTE var rättvist, och att det var dåligt? Humbug-Ferrari som ger teamorder "FERNANDO IS FASTER THAN YOU" osv osv, inte har vi märkt av något sånt från RBR.
Vettel är grym. Som han kan köra bil. Alonsos fula gester mot Renaulten efter loppet var ju bara så löjligt. Visst, Alonso är ofta isakall men idag nådde han inte ända fram. Han hade det som i en liten ask, får man ju ändå säga, men teamet sjabblade bort det totalt.
RBR forever, you will be in my heart.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jodå, tittat lite då och då, men säkert missat helt 6-7 lopp i år. Vissa har jag bara sett starten och målgång på... men nu på slutet har jag sett hela loppen för det infinner sig ju en naturlig spänning på slutet av säsongen.ANFRAN skrev:Men du kollade i alla fall! Trodde du hade gått i ide.Pastis skrev:Tråkigt att guldkranar och snofsiga lokaler räknas mer än sportsliga förutsättningar, men det är väl därför jag ledsnat på hela cirkusen. Bara yta, ingen själ!
Men jag brinner inte längre för det här.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ja vi lär ju aldrig få veta hur det skulle gått om man inte hade varit tvungen att göra ett obligatoriskt depåstopp!Mahhbechh skrev:HAhaha, era gnällkärringar.
Som vissa säger så var det ett rättvist resultat. Hur kan man tycka att det INTE var rättvist, och att det var dåligt? Humbug-Ferrari som ger teamorder "FERNANDO IS FASTER THAN YOU" osv osv, inte har vi märkt av något sånt från RBR.
Vettel är grym. Som han kan köra bil. Alonsos fula gester mot Renaulten efter loppet var ju bara så löjligt. Visst, Alonso är ofta isakall men idag nådde han inte ända fram. Han hade det som i en liten ask, får man ju ändå säga, men teamet sjabblade bort det totalt.
RBR forever, you will be in my heart.
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor okt 28, 2010 16:15
Precis. Men nu är ju reglerna sådana och det är bara att rätta sig i ledet. Go hard or go home. Depåstopp är ytterligare en faktor som bidrar till resultaten. Liksom michelin var, när de fortfarande var med i leken. Liksom tankningarna var. Liksom f-duct. Liksom alla variabler du någonsin kan tänkas finna inom formel1.Krassegrand skrev:Ja vi lär ju aldrig få veta hur det skulle gått om man inte hade varit tvungen att göra ett obligatoriskt depåstopp!Mahhbechh skrev:HAhaha, era gnällkärringar.
Som vissa säger så var det ett rättvist resultat. Hur kan man tycka att det INTE var rättvist, och att det var dåligt? Humbug-Ferrari som ger teamorder "FERNANDO IS FASTER THAN YOU" osv osv, inte har vi märkt av något sånt från RBR.
Vettel är grym. Som han kan köra bil. Alonsos fula gester mot Renaulten efter loppet var ju bara så löjligt. Visst, Alonso är ofta isakall men idag nådde han inte ända fram. Han hade det som i en liten ask, får man ju ändå säga, men teamet sjabblade bort det totalt.
RBR forever, you will be in my heart.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag frågade geer häromdagen om det fanns några RBfans och uppenbarligen finns det ju det, jag misstänker dock att du inte är mer än 25 år? Då menar jag inte detta som något negativt men de flesta som är lite äldre har ju redan en favorit och är inte lika passionerade för ett team eller förare. Men det är roligt att det kommer nya fans
I år var ju RB bäst och det är ju ett mysterium att de nästan tappade titeln.
Jag tycker att det är bra att de har depåstopp för det är ett spänningsmoment till i racingen, jag hade gärna sett att de fick tanka med men det vet jag många är emot. Jag ser det dock som ännu en variabel som man måste räkan med och som gör det hela roligare. Plus att Brawn /schumi var bra på den taktiken då de skulle ta sig förbi konkurenterna
I år var ju RB bäst och det är ju ett mysterium att de nästan tappade titeln.
Jag tycker att det är bra att de har depåstopp för det är ett spänningsmoment till i racingen, jag hade gärna sett att de fick tanka med men det vet jag många är emot. Jag ser det dock som ännu en variabel som man måste räkan med och som gör det hela roligare. Plus att Brawn /schumi var bra på den taktiken då de skulle ta sig förbi konkurenterna
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor okt 28, 2010 16:15
Jag är 22, så du har helt rätt. Har dock följt f1 slaviskt sedan 94, och min gode far har sett till att jag inte har missat ett enda race sedan dess - trots att jag inte alltid har förstått innebörden.Crazy F1 skrev:Jag frågade geer häromdagen om det fanns några RBfans och uppenbarligen finns det ju det, jag misstänker dock att du inte är mer än 25 år? Då menar jag inte detta som något negativt men de flesta som är lite äldre har ju redan en favorit och är inte lika passionerade för ett team eller förare. Men det är roligt att det kommer nya fans
I år var ju RB bäst och det är ju ett mysterium att de nästan tappade titeln.
Jag tycker att det är bra att de har depåstopp för det är ett spänningsmoment till i racingen, jag hade gärna sett att de fick tanka med men det vet jag många är emot. Jag ser det dock som ännu en variabel som man måste räkan med och som gör det hela roligare. Plus att Brawn /schumi var bra på den taktiken då de skulle ta sig förbi konkurenterna
Jag är inte ett specifikt RB-fan, utan har följt Newey länge och sett hans arbete, inom dels F1 och dels IndyCar och Cart. Jag själv sitter och studerar aerodynamisk termodynamik på Chalmers, så jag är mer än förtjust i hans arbete. Och det han har gjort med RB är unikt. Bilen har varit totalt dominant hela säsongen. Grundtanken är enkel, men det är det fina i allt som gör det hela intressant. Säsong 2011 lär inte bli lika enkel för RBR, då de andra teamen säkerligen apar efter.
Sen att jag är så fantastiskt kär i Vettel beror mest på två saker. Dels att han är i samma ålder som mig, och dels att han är en extrem förartalang. Jag såg hans säsong i Formel BMW och man kan inte bli annat än imponerad. Total dominans.
Innan gillade jag Räikkönen. Hans hets var underbart. Antingen körde han och vann, eller så körde han och kvaddade bilen. Gillar kontrasterna. Lite som Vettel. Nu slutade han ju och började med rally istället. Rally är skoj, men inget jag följer.
Så.. så ligger det till.
Född 88, inte missat ett f1-race sedan 94.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 02
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 November 2010
Time : 11:30
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 8
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 8
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 8
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 8
05 RBR Renault Sebastian Vettel 8
06 RBR Renault Mark Webber 8
07 Ferrari Felipe Massa 9
08 Ferrari Fernando Alonso 8
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 8
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 8
11 Renault Robert Kubica 7
12 Renault Vitaly Pertrov 7
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 8
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 8
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 8
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 8
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 8
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 8
20 HRT Cosworth Christian Klien 8
21 HRT Cosworth Bruno Senna 8
22 BMW Sauber Ferrari Nick Heidfeld 9
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 8
24 Virgin Cosworth Timo Glock 8
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 8
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 03
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 November 2010
Time : 11:40
Technical Delegate’s Report
The following drivers will start the nineteenth Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new engine:
Number Car Driver Previously used engines
11 Renault Robert Kubica 7
12 Renault Vitaly Petrov 7
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 04
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 November 2010
Time : 15:00
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 14:50 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 12 November 2010
Time : 20:05
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of all cars during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 24.
After the second free practice session:
Car numbers 03, 05 and 11 were weighed.
Car numbers 03, 05 and 11 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
A front wing deflection test was carried out on car number 05.
An offset front floor deflection test was carried out on car number 05.
It was checked that car numbers 05, 06, 07, 08, 10, 14, 15, 22 and 23 did not exceed
18000 rpm during the second free practice session.
The fuel pressure of car numbers 05, 06, 07, 08, 10, 14, 15, 22 and 23 during the second
free practice session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 16.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 20
To : The Stewards of the Meeting Date : 12 November 2010
Time : 22:10
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the nineteenth Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
22 BMW Sauber Ferrari Nick Heidfeld
The above drivers used their previous gearbox for at least four consecutive Events in
conformity with Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi
The above driver did not finish the last race in São Paolo and is in conformity with Article
28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 24
To : The Stewards of the Meeting Date : 13 November 2010
Time : 15:51
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the third free practice session today a fuel sample was taken from car number 03.
The result of fuel analyses shows that the fuel was the same as the one, which had been
approved for use by the relevant competitor prior to the Event.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 32
To : The Stewards of the Meeting Date : 13 November 2010
Time : 20:29
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
01 McLaren Mercedes Jenson Button Option
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Option
03 Mercedes Benz Michael Schumacher Option
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Option
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Option
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Option
07 Ferrari Felipe Massa Option
08 Ferrari Fernando Alonso Option
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello Option
12 Renault Vitaly Petrov Option
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 33
To : The Stewards of the Meeting Date : 13 November 2010
Time : 20:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this Event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship.
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 14, 16 and 18 were weighed.
Car numbers 14, 16 and 18 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 10 and 21.
After the qualifying practice session:
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12 were weighed.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for car numbers 01, 02, 03,
04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12.
A horizontal rear wing deflection test was carried out on car numbers 02, 05 and 08.
An offset front floor deflection test was carried on car numbers 02, 05 and 08.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07,
08, 09 and 12.
The gear shift configuration of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and 12 was
checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 and
12.
The maximum throttle target was checked for car numbers 02, 03, 05, 08, 09 and 12.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 02, 03, 05, 08, 09
and 12.
The front wing adjustment was checked for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09
and 12.
It was checked that car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 08, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18,
19, 20, 21, 22, 23 and 24 did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice session.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 08, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18,
19, 20, 21, 22, 23 and 24 during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 02, 05 and 08.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
Ferrari V1.00.0080
Force India V1.00.0080 + B206
HRT V1.00.0080
Lotus V1.00.0079
McLaren V1.00.0079
Mercedes V1.00.0080 + B206
Red Bull V1.00.0080 + B206
Renault V1.00.0080 + B206
Sauber V1.00.0080 + B206
Toro Rosso V1.00.0080 + B206
Virgin V1.00.0080 + B206
Williams V1.00.0080 + B206
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 40
To : The Stewards of the Meeting Date : 14 November 2010
Time : 14:18
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Today a seal was broken on the gearbox of car number 25, driver Lucas Di Grassi, in
order to change the LHS differential seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 41
To : The Stewards of the Meeting Date : 14 November 2010
Time : 15:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 01: LHS front brake duct blockage ring
Front brake friction material
Mercedes Benz:
Car 03: Front third damper
Rear laser cover
Car 04: RHS front loadcell
RHS front pushrod
Red Bull Racing Renault:
Car 05: Floor pressure sensor cover panel
Floor stay fixing
LHS rear wheel
RHS rear HIU
Car 06: LHS rear brake drum
Ferrari:
Car 08: Front floor stay
LHS and RHS front wheel nut
Williams Cosworth:
Car 10: RHS rear infra red sensor
Renault:
Car 11: LHS diffuser heat shield
LHS quarter panel
Car 12: LHS front wing strake
Entry duct forward edge
Force India Mercedes:
Car 14: RHS rear calliper temperature sensor
Brake reservoir AV mounts
Headrest retaining clips
RHS heat shield fixing
Car 15: Chassis triax sensor
RHS rear calliper temperature sensor
STR Ferrari:
Car 16: RHS upper radiator fixation bracket
Floor to rear crasher bolt fixation
LHS upper rear brake drum
RHS front wing actuator
RHS exhaust panel
Car 17: Car battery
RHS exhaust panel
LHS rear lower brake duct wing
Lotus Cosworth:
Car 19: Bolt on RHS ECU mount
Fuel collector air pump hose
BMW Sauber Ferrari:
Car 22: Hydraulic block
Ty-rap
Car 23: Floor
Power steering
Brake friction material
Gear shift potentiometer
Upper and lower steering column
Virgin Cosworth:
Car 24: RHS bargeboard
Crankshaft seal
Car 25: HPA body
Gearbox loom
RHS T-tray strut
RHS differential seal
LHS front brake drum assembly
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 ABU DHABI GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 45
To : The Stewards of the Meeting Date : 14 November 2010
Time : 21:10
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
A fuel sample was taken from car numbers 07, 15 and 22 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
11 Renault Robert Kubica
12 Renault Vitaly Petrov
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
20 HRT Cosworth Christian Klien
21 HRT Cosworth Bruno Senna
22 BMW Sauber Ferrari Nick Heidfeld
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The steering wheel of all cars being weighed has been checked.
Car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17.
It was confirmed for car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17 that any vertical
cross section of bodywork normal to the car centre line and situated in the volumes
defined in Article 3.8.4 form one tangent continuous curve on its external surface with a
radius no less than 75mm.
A front wing deflection test was carried out on car numbers 02, 04 and 05.
The brake air duct dimensions of car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17
was checked.
The units locking status was checked on all cars.
Software version checks have been carried out on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 04, 05, 06, 08, 11, 12 and 17.
The start data of car numbers 01, 02, 05, 06, 08, 11, 12 and 17 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 02, 05, 06, 08, 11, 12 and 17.
The gear shift data of car numbers 01, 02, 05, 06, 08, 11, 12 and 17 have been checked.
The maximum throttle target was checked for car numbers 02, 04, 05, 08, 11 and 17.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 02, 04, 05, 08, 11
and 17.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17.
The front wing adjustment was checked on car number 01, 02, 05, 06, 08, 11, 12 and 17.
It was checked that car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17 did not exceed
18000 rpm during the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12 and 17 during the race
was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag ångrar mig. Det mest positiva är att föraren som vann sista loppet också vann mästerskapet, jag är trött på världsmästare som säkrar titeln genom att bli femma, sexa, åtta – i år kunde det väl ha räckt med att bli tia. Och så är jag glad för Adrian Neweys skull. Däremot hade jag känt mer glädje om titeln hade gått till Webber (som ingen trodde på) eller Alonso (på första försöket för Ferrari). Vettel kommer vinna många fler titlar och han hade gärna fått vänta lite med den första tills han lidit lite mer och mognat lite mer.ANFRAN skrev:Vad ska man säga om att Vettel tog hem titeln? Jag säger ingenting.
Den största titelsumparen är förresten Hamilton. Utan missarna på Monza och i Singapore hade han väl lekt hem det här.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Tycker lite synd om Webber, men bara lite. Han var långsammare än teamkompisen i de sista racen av säsongen, och helgens insats var riktigt svag. Då är det inte konstigt att det inte blev någon titel.
Rosberg gjorde ännu en felfri tävling. Nästa år tror jag han blir världsmästare om Mercedes får fart på grejerna.
Petrov är lite av ett mysterium. Han kan nog titulera sig årets kraschkung, men han har ju även stått för ett par riktigt imponerande insatser. Dagens körning kan ha räddat hans F1-plats.
Felipe Massa - Får han överhuvudtaget vara kvar i Ferrari nästa år?
Rosberg gjorde ännu en felfri tävling. Nästa år tror jag han blir världsmästare om Mercedes får fart på grejerna.
Petrov är lite av ett mysterium. Han kan nog titulera sig årets kraschkung, men han har ju även stått för ett par riktigt imponerande insatser. Dagens körning kan ha räddat hans F1-plats.
Felipe Massa - Får han överhuvudtaget vara kvar i Ferrari nästa år?
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag känner lite med Webber också, detta var nog hans chans.
Massa, ja du han får nog vara kvar men han r nästan lite för dålig för att få vara andreförare, kanske 3eförare passar bättre....
Rosberg kan bli intressant att följa absolut men jag tror han får hårdare motstånd av sin teamkamrat nästa år och de har vi ju sett nu på slutet, de är otroligt jämna i Merceders just nu men det är ju ingen tvekan om att sett till hela säsongen så har ju Rosberg varit bäst.
Petrov ger och tar men han har nog så många miljoner med sig att han får vara kvar.
Massa, ja du han får nog vara kvar men han r nästan lite för dålig för att få vara andreförare, kanske 3eförare passar bättre....
Rosberg kan bli intressant att följa absolut men jag tror han får hårdare motstånd av sin teamkamrat nästa år och de har vi ju sett nu på slutet, de är otroligt jämna i Merceders just nu men det är ju ingen tvekan om att sett till hela säsongen så har ju Rosberg varit bäst.
Petrov ger och tar men han har nog så många miljoner med sig att han får vara kvar.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Är det inte lite väl tufft, hans enda två misstag på hela säsongen medan dom övriga gjorde fler. Webbers krasch i Korea var en rejäl sumpning såhär sent in på säsongen.ANFRAN skrev: Den största titelsumparen är förresten Hamilton. Utan missarna på Monza och i Singapore hade han väl lekt hem det här.
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Jag kan bara säga GRATTIS VETTEL till VM-titeln. Det gick ju vägen till slut. Men underligt att han ändå lyckades vinna trots alla de misstag han gjorde under säsongen. Utan tvekan är han dock den snabbaste föraren i fältet.
Skönt att egot Alonso inte fick vinna. Han har ju haft maximalt poängflyt den här säsongen. Alonso visade tydligt vilken dålig förlorare han är när han hotade med näven mot Petrov efter loppet. Petrov körde helt juste för sin placering och gjorde inget regelvidrigt. Pinsamt.
Skönt att egot Alonso inte fick vinna. Han har ju haft maximalt poängflyt den här säsongen. Alonso visade tydligt vilken dålig förlorare han är när han hotade med näven mot Petrov efter loppet. Petrov körde helt juste för sin placering och gjorde inget regelvidrigt. Pinsamt.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Vet inte, men om det är sant som det verkar, att Alonso surar på Petrov för att han inte släppte förbi honom, så blir jag jäkligt besviken på Alonso.
Alonso, precis som Webber, hade chansen med det gick inte - något måste ha gått snett hos Ferrari när båda McLaren och båda Renault var snabbare när det inte alls passade Ferrari..
Vad som hände med Webber kan man ju spekulera om, nerver kanske..
Oavsett så är det hatten av för Vettel, även om det bär emot, han är ju snabbast när bilen funkar och han själv inte tokar till det..
Hoppas att Renault kör skiten ur Alonso och Ferrari nästa år så hans mamma åter igen kan ta honom i örat och ryta - Du skulle stannat hos Renault för det är med de du vinner!!!
Alonso, precis som Webber, hade chansen med det gick inte - något måste ha gått snett hos Ferrari när båda McLaren och båda Renault var snabbare när det inte alls passade Ferrari..
Vad som hände med Webber kan man ju spekulera om, nerver kanske..
Oavsett så är det hatten av för Vettel, även om det bär emot, han är ju snabbast när bilen funkar och han själv inte tokar till det..
Hoppas att Renault kör skiten ur Alonso och Ferrari nästa år så hans mamma åter igen kan ta honom i örat och ryta - Du skulle stannat hos Renault för det är med de du vinner!!!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det är bara att gratulera Vettel. Mycket stabil sensäsong! Han har mognat, heder åt honom...
Webber sumpade som sagt sina chanser med en snurrning i ett avgörande skede, omoget...
Alonso körde till en början taktiskt riktigt, dock kunde han ju inte räkna med att en rookie skulle göra ett nybörjarmisstag och ställa till oreda redan på första varvet.
Heder även åt Jenson som visade att VM-titeln från förra året inte enbart var en tillfällighet.
Rolig säsong i år!
Det enda som egentligen känns lite beskt är varför RBR har kunnat komma undan med sina flexande framvingar under året. Skulle kunna ha RBR som favoritteam men, det tar emot...
Den enda som inte har gjort några större misstag är väl Alonso, dock har han inte haft riktigt kokurrenskraftigt material. Att han ö.h.t. kunde vara med och slåss om titeln berodde mer på att de andra gjorde fler misstag...
Webber sumpade som sagt sina chanser med en snurrning i ett avgörande skede, omoget...
Alonso körde till en början taktiskt riktigt, dock kunde han ju inte räkna med att en rookie skulle göra ett nybörjarmisstag och ställa till oreda redan på första varvet.
Heder även åt Jenson som visade att VM-titeln från förra året inte enbart var en tillfällighet.
Rolig säsong i år!
Det enda som egentligen känns lite beskt är varför RBR har kunnat komma undan med sina flexande framvingar under året. Skulle kunna ha RBR som favoritteam men, det tar emot...
Den enda som inte har gjort några större misstag är väl Alonso, dock har han inte haft riktigt kokurrenskraftigt material. Att han ö.h.t. kunde vara med och slåss om titeln berodde mer på att de andra gjorde fler misstag...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om man lägger till motorraset i Korea till Vettel så är det inget snack om att rätt man vann. Hans säsongsavslutning är grym, och att han aldrig gav upp även trots motorraset i Korea är imponerande.
Mark Webber höll inte hela vägen. Det känns så här i efterhand som han själv startade ett "psykkrig" han förlorade. Hans sätt att gå ut och gnälla över att teamet inte tycker om honom, samtidigt som han berömmer sitt team och skriver på nytt kontrakt och säger att han har lika förutsättningar som Vettel etc. Mark Webber gick bort sig i VM-striden där och agerade inte så smart och till sist föll han på eget grepp. Vem som helst hade kunnat snurra i Korea. Men få hade innan ett sådant race byggt upp en sådan press på sig själv som de inte klarade att hantera. Det är min amatörpsykologiska analys. Webber tappade bort sig själv.
Alonso gjorde det han kunde. Titelchansen kom dem lite till skänks men de var aldrig snabba nog att själva styra sitt öde. I avslutningsracet rann det dem ur händerna. Man kan säga att rookiens snurr i Mercan på första varvet förstörde deras race, men samtidigt var Ferrari inte snabbare än att sådana händelser påverkade dem alltför mycket. Om han hade varit snabb nog att ta sig om Petrov direkt och kunnat bearbeta Rosberg så .... men Vettel känns mer värd årets titel än Alonso. Tycker jag som Alonsofan.
Alonsos frustration efter målgång var inte så konstig. Om det värsta han gjorde var att hytta med näven - so what? Dessutom har han bett om ursäkt efteråt och sagt att han helt enkelt bara var frustrerad. Vem skulle inte ha varit det? Befriande reaktion.
Jenson Button inledde starkt men mattades av när han i slutet testade nytt bromssystem i McLarenbilen. Men han visade helt klart att McLaren sitter på en mycket bra förarduo som kompletterar varandra bra.
Hamilton växte också i mina ögon under året. Killen är en racer och att hans pappa inte är manager längre och att Ron Dennis klivit tillbaka verkar ha gjort Hamilton lite mer ödmjuk och mogen.
RBR och flexade framvingar ..... ny säsong, nytt team med s.k. flexade framvingar. Sanningen är att Red Bull-bilen var ett mästerverk av Adrian Newey och att FIA aldrig hittat några oegentligheter med den.
Mark Webber höll inte hela vägen. Det känns så här i efterhand som han själv startade ett "psykkrig" han förlorade. Hans sätt att gå ut och gnälla över att teamet inte tycker om honom, samtidigt som han berömmer sitt team och skriver på nytt kontrakt och säger att han har lika förutsättningar som Vettel etc. Mark Webber gick bort sig i VM-striden där och agerade inte så smart och till sist föll han på eget grepp. Vem som helst hade kunnat snurra i Korea. Men få hade innan ett sådant race byggt upp en sådan press på sig själv som de inte klarade att hantera. Det är min amatörpsykologiska analys. Webber tappade bort sig själv.
Alonso gjorde det han kunde. Titelchansen kom dem lite till skänks men de var aldrig snabba nog att själva styra sitt öde. I avslutningsracet rann det dem ur händerna. Man kan säga att rookiens snurr i Mercan på första varvet förstörde deras race, men samtidigt var Ferrari inte snabbare än att sådana händelser påverkade dem alltför mycket. Om han hade varit snabb nog att ta sig om Petrov direkt och kunnat bearbeta Rosberg så .... men Vettel känns mer värd årets titel än Alonso. Tycker jag som Alonsofan.
Alonsos frustration efter målgång var inte så konstig. Om det värsta han gjorde var att hytta med näven - so what? Dessutom har han bett om ursäkt efteråt och sagt att han helt enkelt bara var frustrerad. Vem skulle inte ha varit det? Befriande reaktion.
Jenson Button inledde starkt men mattades av när han i slutet testade nytt bromssystem i McLarenbilen. Men han visade helt klart att McLaren sitter på en mycket bra förarduo som kompletterar varandra bra.
Hamilton växte också i mina ögon under året. Killen är en racer och att hans pappa inte är manager längre och att Ron Dennis klivit tillbaka verkar ha gjort Hamilton lite mer ödmjuk och mogen.
RBR och flexade framvingar ..... ny säsong, nytt team med s.k. flexade framvingar. Sanningen är att Red Bull-bilen var ett mästerverk av Adrian Newey och att FIA aldrig hittat några oegentligheter med den.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor okt 28, 2010 16:15
Väl talat!LuckyStrike1 skrev:Om man lägger till motorraset i Korea till Vettel så är det inget snack om att rätt man vann. Hans säsongsavslutning är grym, och att han aldrig gav upp även trots motorraset i Korea är imponerande.
Mark Webber höll inte hela vägen. Det känns så här i efterhand som han själv startade ett "psykkrig" han förlorade. Hans sätt att gå ut och gnälla över att teamet inte tycker om honom, samtidigt som han berömmer sitt team och skriver på nytt kontrakt och säger att han har lika förutsättningar som Vettel etc. Mark Webber gick bort sig i VM-striden där och agerade inte så smart och till sist föll han på eget grepp. Vem som helst hade kunnat snurra i Korea. Men få hade innan ett sådant race byggt upp en sådan press på sig själv som de inte klarade att hantera. Det är min amatörpsykologiska analys. Webber tappade bort sig själv.
Alonso gjorde det han kunde. Titelchansen kom dem lite till skänks men de var aldrig snabba nog att själva styra sitt öde. I avslutningsracet rann det dem ur händerna. Man kan säga att rookiens snurr i Mercan på första varvet förstörde deras race, men samtidigt var Ferrari inte snabbare än att sådana händelser påverkade dem alltför mycket. Om han hade varit snabb nog att ta sig om Petrov direkt och kunnat bearbeta Rosberg så .... men Vettel känns mer värd årets titel än Alonso. Tycker jag som Alonsofan.
Alonsos frustration efter målgång var inte så konstig. Om det värsta han gjorde var att hytta med näven - so what? Dessutom har han bett om ursäkt efteråt och sagt att han helt enkelt bara var frustrerad. Vem skulle inte ha varit det? Befriande reaktion.
Jenson Button inledde starkt men mattades av när han i slutet testade nytt bromssystem i McLarenbilen. Men han visade helt klart att McLaren sitter på en mycket bra förarduo som kompletterar varandra bra.
Hamilton växte också i mina ögon under året. Killen är en racer och att hans pappa inte är manager längre och att Ron Dennis klivit tillbaka verkar ha gjort Hamilton lite mer ödmjuk och mogen.
RBR och flexade framvingar ..... ny säsong, nytt team med s.k. flexade framvingar. Sanningen är att Red Bull-bilen var ett mästerverk av Adrian Newey och att FIA aldrig hittat några oegentligheter med den.
Född 88, inte missat ett f1-race sedan 94.