ABU DHABI GP 2010 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 19 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
ABU DHABI GP 2010 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 19 av 19
Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX
Banbeskrivning: Yas Marina Circuit
Banlängd: 5.554 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.115 km, distans: 305.355 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-11-12, CET
Träning 1 10:00-11:30 (L.Hamilton - McLaren 1:43.939)
Träning 2 14:00-15:30 (H.Kovalainen - McLaren 1:41.307)
Lördag 2010-11-13, CET
Träning 3 11:00-12:00 (J.Button - Brawn GP 1:40.625)
Kvalificering 14:00-15:00 (L.Hamilton - McLaren 1:40.948)
Söndag 2010-11-14, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:34:03,414
Alla kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:40,948
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
-
-
-
-
Hur menar du? Det är fritt fram att byta till en av de åtta man har tillgång till (utan bestraffning) under säsongen. Tar man en ny får man bestraffning i loppet samma helg.
Enda specialregeln kring motorer och sista loppet är att har man tidigare under säsongen bytt motor efter FP3 eller kval så har denna motor inte fått användas igen förrän nu i sista loppet. Massa och Alonso bytte efter kvalet i Bahrain och hade teoretiskt sett kunnat använda sig av dessa i det här loppet.
Enda specialregeln kring motorer och sista loppet är att har man tidigare under säsongen bytt motor efter FP3 eller kval så har denna motor inte fått användas igen förrän nu i sista loppet. Massa och Alonso bytte efter kvalet i Bahrain och hade teoretiskt sett kunnat använda sig av dessa i det här loppet.
-
"Han borde gå hem, säger Buemi "
Äntligen någon som talar sanning
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8106183.ab
Äntligen någon som talar sanning
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8106183.ab
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Här har ni (nästan) hela listan över vem som behöver göra vad för att ta hem titeln. Det kan ju bli jobbigt med huvudräkning på söndag...
Klicka för större bild. Och säg till om ni hittar några fel (utöver de Peppe redan har påpekat).
Klicka för större bild. Och säg till om ni hittar några fel (utöver de Peppe redan har påpekat).
Senast redigerad av ANFRAN den fre nov 12, 2010 14:28, redigerad totalt 2 gånger.
-
-
-
-
-
Intressant FP3, Petrov högt uppe....Schumi före Rosberg i en FP3...ovanligt. Merceders känns bättre sedan de slutat med att uppdatera bilen, man undrar ju vad det var för saker de uppdaterade med...
RB verkar ju bäst och Alonso verkar kunna få sig en match av Hamilton, men kan någon förklara för mig vad Massa gör????Han blir fan sämre och sämre..
RB verkar ju bäst och Alonso verkar kunna få sig en match av Hamilton, men kan någon förklara för mig vad Massa gör????Han blir fan sämre och sämre..
-
-
Fan vilken tid av ROSBERG i q1!!!! Han rattar den där bilen fort, men det verkar som banan blir snabbare och snabbare och det sätts bra tider på löpande band, Alonso ser ju rätt bra ut också medan Webber är förvånansvärt klen, det känns inte som han kan vinna vm på egen snabbhet...
Nu såg jag att Roberg gjorde 10 varv och schumi bara 5 i q1.
Nu såg jag att Roberg gjorde 10 varv och schumi bara 5 i q1.
-
-
Ännu en bra tid av Nico, ska merccan kunna var med och slåss om första led idag? Eller har Alonso och co mer fart att ge, Hamilton har nog mer att ge iaf.
Det som är anmärkningvärt är att Merceders gick ut på de hårda däcken i slutet, det verkar ju vara så att de är snabbare än de mjuka för en gångs skull.
Det som är anmärkningvärt är att Merceders gick ut på de hårda däcken i slutet, det verkar ju vara så att de är snabbare än de mjuka för en gångs skull.
-
RB 1 tusendel före MS FAAAANNN!!
Dock så var ms före rosberg för andra loppet i rad och det får man väl vara glad över. Det känns som de är lika snabba nu faktiskt.
Men detta ser ju bra ut för Alonso, Webber är ju värdelös just nu och den körningen som han visa i ungern är som borblåst. Han har ju fan problem med massa!
Dock så var ms före rosberg för andra loppet i rad och det får man väl vara glad över. Det känns som de är lika snabba nu faktiskt.
Men detta ser ju bra ut för Alonso, Webber är ju värdelös just nu och den körningen som han visa i ungern är som borblåst. Han har ju fan problem med massa!
-
-
-
HELVETE KILLAR jag har kollat lite
OM Alonso kommer femma så har de lika många 1a plaster 2a platser 3e platser men i så fall har VETTEL en 4e plats mer!!!! Hur sjukt skulle det inte vara om VM avgörs på vem som har flest 4e platser. För Vettel kan nog vinna men frågan är om Button, Webber och Hamilton kan vara snabbare än Alonso i loppet, tveksamt eller?
OM Alonso kommer femma så har de lika många 1a plaster 2a platser 3e platser men i så fall har VETTEL en 4e plats mer!!!! Hur sjukt skulle det inte vara om VM avgörs på vem som har flest 4e platser. För Vettel kan nog vinna men frågan är om Button, Webber och Hamilton kan vara snabbare än Alonso i loppet, tveksamt eller?
-
-
-
Gött med Alonso som är fortsatt stabil och Vettel som fortsätter sätta ner foten. So far so good. Vore fint om inga positioner i topp fem skiftar i racet imorgon.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Red Bull har ju hittills gjort allting för att ingen av deras förare ska vinna individuella VM. Nu senast i Brasilien undvek man att släppa fram Webber till förstaplatsen på desista varven. Så varför skulle de inte fortsätta att klanta till det? Vettel och Webber borde ligga minst 50 poäng före de andra inför sista loppet. Jag kan bara se Niki Lauda 1976 som tydligare har skänkt bort en VM-titel.
-
Det räcker inte med att ha en snabb bil, den måste gå hela loppen också.TurboF1 skrev:Red Bull har ju hittills gjort allting för att ingen av deras förare ska vinna individuella VM. Nu senast i Brasilien undvek man att släppa fram Webber till förstaplatsen på desista varven. Så varför skulle de inte fortsätta att klanta till det? Vettel och Webber borde ligga minst 50 poäng före de andra inför sista loppet. Jag kan bara se Niki Lauda 1976 som tydligare har skänkt bort en VM-titel.
-
Red Bull har aldrig varit i ett läge där de har varit smart att backa en av deras förare och utfärda s.k. stallorder. Det visar om inte annat dagens kval klart och tydligt.TurboF1 skrev:Red Bull har ju hittills gjort allting för att ingen av deras förare ska vinna individuella VM. Nu senast i Brasilien undvek man att släppa fram Webber till förstaplatsen på desista varven. Så varför skulle de inte fortsätta att klanta till det? Vettel och Webber borde ligga minst 50 poäng före de andra inför sista loppet. Jag kan bara se Niki Lauda 1976 som tydligare har skänkt bort en VM-titel.
Jämförelsen med Niki Lauda anser jag för övrigt vara ganska smaklös med tanke på omständigheterna det året.
-
Hur menar du Peppe? Nu kan inte jag deras ras i minnet men men om inte Vettel har kört sönder sin bil några gånger och förstörde bådas lopp i ett hade ju gjort att RB hade tagit hem det här för länge sedan.PeppeF1 skrev:Det räcker inte med att ha en snabb bil, den måste gå hela loppen också.TurboF1 skrev:Red Bull har ju hittills gjort allting för att ingen av deras förare ska vinna individuella VM. Nu senast i Brasilien undvek man att släppa fram Webber till förstaplatsen på desista varven. Så varför skulle de inte fortsätta att klanta till det? Vettel och Webber borde ligga minst 50 poäng före de andra inför sista loppet. Jag kan bara se Niki Lauda 1976 som tydligare har skänkt bort en VM-titel.
Har inte RB bjudit in Ferrari i VM-kampen lite lättvindigt tycker du?
I was misled and that is the way it went
-
Jag menar att bygger man en bil som är snabb vinner man många lopp men tvingas man bryta förlorar man snabbt det övertag man kunnat bygga upp genom segrarna.Cheever skrev:Hur menar du Peppe? Nu kan inte jag deras ras i minnet men men om inte Vettel har kört sönder sin bil några gånger och förstörde bådas lopp i ett hade ju gjort att RB hade tagit hem det här för länge sedan.PeppeF1 skrev:Det räcker inte med att ha en snabb bil, den måste gå hela loppen också.TurboF1 skrev:Red Bull har ju hittills gjort allting för att ingen av deras förare ska vinna individuella VM. Nu senast i Brasilien undvek man att släppa fram Webber till förstaplatsen på desista varven. Så varför skulle de inte fortsätta att klanta till det? Vettel och Webber borde ligga minst 50 poäng före de andra inför sista loppet. Jag kan bara se Niki Lauda 1976 som tydligare har skänkt bort en VM-titel.
Ska man kolla på bortkastade poäng p.g.a. misstag så är inte Vettel så mycket värre än Alonso eller Webber. Långt ifrån någon mängd som skulle gjort att han vunnit VM för längesen.
-
-
Nej, men teamorder där när Vettel fortfarande var med i VM-kampen hade satt dem i ett ännu sämre läge inför racet imorgon. Det är ju självklart.TurboF1 skrev:OK så du missade loppet i Brasilien alltså?LuckyStrike1 skrev: Red Bull har aldrig varit i ett läge där de har varit smart att backa en av deras förare och utfärda s.k. stallorder.
Teamorder är vettigt när man bara har en förare med i VM-kampen, inte när man har båda med i VM-kampen och just det sista har Red Bull haft hela säsongen.
-
Men det köper jag inte. Ferrari hade fortfarande Massa med i kampen eller han hade iaf möjlighet att ta hem titeln då de började med teamorder. Så mattematiskt sätt så ska det ju till mycket för att en av förarna i teamet inte ska kunna ta titeln men ändå så väljer de flesta att satsa på en av förarna då man ser åt vilket håll det lutar och vem som har bäst chans att ta titeln då de är några lopp kvar.
Det är väl ingen tvekan om att RB slarvat bort detta och mer eller mindre gett titeln till Ferrari, de har ju haft tillräckligt med tillförlitlighet och snabbhet för att leda vm. De har även klantat bort minst en vinst genom att deras förare slagits om första platsen i turkiet väl....
Det är väl ingen tvekan om att RB slarvat bort detta och mer eller mindre gett titeln till Ferrari, de har ju haft tillräckligt med tillförlitlighet och snabbhet för att leda vm. De har även klantat bort minst en vinst genom att deras förare slagits om första platsen i turkiet väl....
-
Utan att använda stallorder, men om man använt sitt övertag som man trots allt har, på ett smartare sätt hade RB inte vart i den prekära situation att man riskerade att förlora VM-titeln. Det är tycker i alla fall jag är ganska solklart vare sig man håller på Vettel eller Webber,PeppeF1 skrev:Jag menar att bygger man en bil som är snabb vinner man många lopp men tvingas man bryta förlorar man snabbt det övertag man kunnat bygga upp genom segrarna.Cheever skrev:Hur menar du Peppe? Nu kan inte jag deras ras i minnet men men om inte Vettel har kört sönder sin bil några gånger och förstörde bådas lopp i ett hade ju gjort att RB hade tagit hem det här för länge sedan.PeppeF1 skrev: Det räcker inte med att ha en snabb bil, den måste gå hela loppen också.
Ska man kolla på bortkastade poäng p.g.a. misstag så är inte Vettel så mycket värre än Alonso eller Webber. Långt ifrån någon mängd som skulle gjort att han vunnit VM för längesen.
-
Mycket har hänt under året.
Button började bättre än Hamilton men insåg sin begränsning och höll sig i bakgrunden och plockade resterna.
Massa försökte men insåg vad det handlade om även om det tog emot och inte helt utan protest.
Webber tror att han är motarbetad och vill att alla i hela stallet skall ställa upp för honom. Tyvärr hänger han inte med Vettel och inser inte sin plats i
stallet som vattenbärare.
Vem som än står som mästare i morgon har alla Webber att tacka för det.
Button började bättre än Hamilton men insåg sin begränsning och höll sig i bakgrunden och plockade resterna.
Massa försökte men insåg vad det handlade om även om det tog emot och inte helt utan protest.
Webber tror att han är motarbetad och vill att alla i hela stallet skall ställa upp för honom. Tyvärr hänger han inte med Vettel och inser inte sin plats i
stallet som vattenbärare.
Vem som än står som mästare i morgon har alla Webber att tacka för det.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
Men du kan ju inte vara seriös.Crazy F1 skrev:Men det köper jag inte. Ferrari hade fortfarande Massa med i kampen eller han hade iaf möjlighet att ta hem titeln då de började med teamorder. Så mattematiskt sätt så ska det ju till mycket för att en av förarna i teamet inte ska kunna ta titeln men ändå så väljer de flesta att satsa på en av förarna då man ser åt vilket håll det lutar och vem som har bäst chans att ta titeln då de är några lopp kvar.
Massa var nästan 100 poäng efter ledaren på Hockeheim. Alonso var 50 poäng och han var den enda som hade chansen. Hade Vettel släppt Webber i Brasilien så hade de ju haft ett sämre läge nu.
RBR:s bil är byggd för kval, Ferraris för race. Sedan råkar fältets bästa förare inte sitta i RBR. De sitter i Ferrari, Renault, McLaren, Mercedes, och Sauber.
-
Tror att det är rätt få som håller med dig om att Kobayashi & Petrov är bättre förare än Vettel & Webber.PerP skrev:Men du kan ju inte vara seriös.Crazy F1 skrev:Men det köper jag inte. Ferrari hade fortfarande Massa med i kampen eller han hade iaf möjlighet att ta hem titeln då de började med teamorder. Så mattematiskt sätt så ska det ju till mycket för att en av förarna i teamet inte ska kunna ta titeln men ändå så väljer de flesta att satsa på en av förarna då man ser åt vilket håll det lutar och vem som har bäst chans att ta titeln då de är några lopp kvar.
Massa var nästan 100 poäng efter ledaren på Hockeheim. Alonso var 50 poäng och han var den enda som hade chansen. Hade Vettel släppt Webber i Brasilien så hade de ju haft ett sämre läge nu.
RBR:s bil är byggd för kval, Ferraris för race. Sedan råkar fältets bästa förare inte sitta i RBR. De sitter i Ferrari, Renault, McLaren, Mercedes, och Sauber.
-
PerP, 100 p är väl ingenting, bara fyra vinster....Så verkar ju iaf red bull tänka d de låter förarna racea. MIN MENING ÄR ju självklart att de(Ferrari) gjorde rätt men det är ju inte det frågan handlar om utan att många verkar tycka att så länge bägge har chans på titeln så ska förarna få köra om det något jag tycker är rätt till en viss grad men att efter ett tag av säsongen så borde teamet(typ som i ferraris fall) satsa på en föra att bli världsmästare.
Jag tycker Ferrari gjorde fel(även om jag jag tycker teamorder borde vara tillåtet) eftersom det är förbjudet men eftersom FIA inte verkar bry sig mer än att dela ut några futtiga kronor i böter så är det ju okej...Om man däremot "kör om någon under vinkande grön flagg" då jävlar ska det till rejäla bestraffningar.....sjukt men så är det idag.
Jag tycker Ferrari gjorde fel(även om jag jag tycker teamorder borde vara tillåtet) eftersom det är förbjudet men eftersom FIA inte verkar bry sig mer än att dela ut några futtiga kronor i böter så är det ju okej...Om man däremot "kör om någon under vinkande grön flagg" då jävlar ska det till rejäla bestraffningar.....sjukt men så är det idag.
-
Tycker nog att de är bättre än Webber i alla fall.Cheever skrev:Tror att det är rätt få som håller med dig om att Kobayashi & Petrov är bättre förare än Vettel & Webber.PerP skrev:Men du kan ju inte vara seriös.Crazy F1 skrev:Men det köper jag inte. Ferrari hade fortfarande Massa med i kampen eller han hade iaf möjlighet att ta hem titeln då de började med teamorder. Så mattematiskt sätt så ska det ju till mycket för att en av förarna i teamet inte ska kunna ta titeln men ändå så väljer de flesta att satsa på en av förarna då man ser åt vilket håll det lutar och vem som har bäst chans att ta titeln då de är några lopp kvar.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
Fyra vinster om alla fem personer framför bryter, tror du är ensam om att tycka att Massa hade chans på titeln.Crazy F1 skrev:PerP, 100 p är väl ingenting, bara fyra vinster.....
Så verkar ju iaf red bull tänka d de låter förarna racea.
Fast det skiljer inte 50 poäng emellan förarna.
Jag håller självklart med, du får ju tänka på att Alonso förmodligen passerat Massa ändå. Även om det ökat risken för kollision.MIN MENING ÄR ju självklart att de(Ferrari) gjorde rätt
Ifall en av förarna inte längre kan vinna VM så skall man ju självklart satsa på den andre.men det är ju inte det frågan handlar om utan att många verkar tycka att så länge bägge har chans på titeln så ska förarna få köra om det något jag tycker är rätt till en viss grad men att efter ett tag av säsongen så borde teamet(typ som i ferraris fall) satsa på en föra att bli världsmästare.
Skrev du inte att de gjorde rätt här ovan?Jag tycker Ferrari gjorde fel
Precis detär inte förbjudeteftersom det är förbjudet men eftersom FIA inte verkar bry sig mer än att dela ut några futtiga kronor i böter så är det ju okej
När man kör på riktigt gäller polismannens tecken före trafikljus......Om man däremot "kör om någon under vinkande grön flagg" då jävlar ska det till rejäla bestraffningar.....sjukt men så är det idag
Koba är ju självklart bättre, dock ej Petrov. Jag har en fin subjektiv lista längre ner men kan ta min ranking igenCheever skrev:Tror att det är rätt få som håller med dig om att Kobayashi & Petrov är bättre förare än Vettel & Webber.
1. Alonso
2. Kubica
3. Rosberg
4. Hamilton
5. Kobayashi
-
Jag tycker lika lite om RB hade chans på titeln lika lite hade massa chans på den vid tillfället men du missa ju poängen. Han hade ju fortfarande MATEMATISKT chans på den även om det vore idioti att låta honom sno poäng för Alonso.
Ja de gjorde rätt i att satsa på en förare eftersom de gjorde en bedömning om vem som hade störts chanser att ta titeln men de gjorde FEL för att det är förbjudet.
Ja och om en snubbe står med en grön flagga så får man väl räkna honom som polismannen då.
Ja de gjorde rätt i att satsa på en förare eftersom de gjorde en bedömning om vem som hade störts chanser att ta titeln men de gjorde FEL för att det är förbjudet.
Ja och om en snubbe står med en grön flagga så får man väl räkna honom som polismannen då.
-
Javisst hade läget varit bättre om dom rejsat varandra med större marginal i Turkiet, om Vettel inte sovit bakom SC:n i Ungern, Mark inte kört av i Korea etc etc. Detsamma går dock att säga om de båda andra titelutmanarna. Jag är lite less på att höra hur överlägset bra RBR-bilen är, i kval ja, men i loppen så har man tappat bra många poäng på att man inte kunnat ta den i mål (Vettel i alla fall, Webber har haft dom flesta stoppen ute på banan på träningarna). Vettel har förlorat runt 70-80 poäng till Alonso p.g.a. mekaniska bekymmer så är det någonstans man slarvat bort titeln så är det på tillförlitligheten, oavsett om det var dåligt byggt eller Vettel som körde sönder maskineriet gång efter gång.Cheever skrev:Utan att använda stallorder, men om man använt sitt övertag som man trots allt har, på ett smartare sätt hade RB inte vart i den prekära situation att man riskerade att förlora VM-titeln. Det är tycker i alla fall jag är ganska solklart vare sig man håller på Vettel eller Webber,PeppeF1 skrev:Jag menar att bygger man en bil som är snabb vinner man många lopp men tvingas man bryta förlorar man snabbt det övertag man kunnat bygga upp genom segrarna.Cheever skrev: Hur menar du Peppe? Nu kan inte jag deras ras i minnet men men om inte Vettel har kört sönder sin bil några gånger och förstörde bådas lopp i ett hade ju gjort att RB hade tagit hem det här för länge sedan.
Så ja, man hade kunnat göra det bättre på banan för att ha titelmöjligheterna i egna händer men anledningen till att man inte redan vunnit överlägset (som man får säga att man gjort i kval om man nu kan kalla det att vinna) är att bilen inte hållit hela vägen i mål för många gånger.
-
Webber har ju visat sig "händig" med framvingen ett flertal gånger i år..
Brukar inte hoppas på någons olycka, men som omväxling tycker jag han borde testa med en röd bil i dag,, för rättvisans skull, gärna att han själv också behöver en ny nos eller så,, också för rättvisans skull..
Brukar inte hoppas på någons olycka, men som omväxling tycker jag han borde testa med en röd bil i dag,, för rättvisans skull, gärna att han själv också behöver en ny nos eller så,, också för rättvisans skull..
Saknar de gamla mästarna...