Vad gör Ferrari?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Avgå Jean Todt :mad: :mad:

Ross Brawn :down: :down:

Schumacher :down:

Schumacher borde haft civilkurage nog att vägra köra förbi Rubens vid målgången så hade han sluppit att skämmas idag.

Det här lämnar en bitter eftersmak för resten av säsongen :sad:
Tifosipower

Inlägg av Tifosipower »

För det första så skäms jag över mitt användar namn. för det andra så tycker jag att Barren skulle ha fått den här vinsten. han var ju så mycket bättre än shumi. Fast jag e en schumi fan så tycker jag att han skulle ha struntat i å kört om barren på slutet. Hoppas verkligen att ferrari teamet slutar med dom dära teamorderna. ska dom gör så så kan dom väll "strula" vid ett depåstopp. Hoppas shumi skänker vinsten i monaco till barren. (om dom nu ligger etta o tvåa....)
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-05-12 16:07, LuckyStrike1 wrote:
För Ferrari och Schumacher är detta en stor :down:

För Ferrari för att ge ordern... för Schumacher att acceptera den. Schumacher kunde bara ha sagt "no this one is Rubens', he deserves it. Let's not have it this way"

Får han kicken från Ferrari pröjsar Frank Williams, Ron Dennis, Ove Andersson, Flavio eller nån annan gladeligen de pengarna han vill ha för att köra vidare. Och de stora förlorarna är då Ferrari och det vet dem. Det här var en stor skandal och jag föraktar Ferrari för att ge orderna och jag föraktar Schumacher för att inte våga har kurage nog att säga emot. Usch.

:up: till publiken, Ferrarifans och alla andra, som buar ut Schumacher och Ferrari för det här.
Instämmer i allt du säger, Lucky. Årets Ferrari är grymt överlägsen och jag köper inget snack om "in the interests of Ferrari we made the decision for the drivers' championship" :barf: Som det känns idag så kommer jag nog bara följa kvalen i resten av säsongen. Loppen är ju uppgjorda i förväg :down:
Ankan

Inlägg av Ankan »

Detta år kommer man alltid minnas som Austria 2002.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Konsten att sänka varumärken. Pr-konsulterna satt nog och jublade när de såg vad som hände. Schummi visade hur han fått sina titlar och segrar. Pr värdet av hans tidigare segrar är väl halverat efter dagens storstilade seger :grin:
Ferrari som haft lite av Hammarby över sig tidigare. Alla har kunnat gilla dem lite gran, visade sin rätta sida i dag. Inget finns kvar av det ädla stall Enzo en gång skapade. Numera är det stall Schumacher där alla medel är tillåtna för att få honom att framstå som en stor mästare :grin:
Ursus

Inlägg av Ursus »

On 2002-05-12 17:22, Janne wrote:
Grejen är den att det inte är stallorden som sådan jag vänder mig emot. Det är att MS så okritiskt verkar själaglad över segern! Såg Ni inte hur han som vanligt stannade till vid mekanikerna och fullständigt hysteriskt viftade med armen.
Låt inte sanningen förstöra en bra historia! Om du tyckte att Schumi verkade uppskatta vinsten så har du aldrig sett honom vinna. Ett par lama vinkningar då han gick i mål och en omfamning och ett par ord till Rubens i parc fermé och sen direkt upp till podiet. Så gör inte Michael Schumacher när han firar en seger.
petri99

Inlägg av petri99 »

Grattis till MICHAELS seger! Mycket bra genomfört racet, rena söndagskörningen från Michael, de andra hade ingen chans o rubba dagens segrare! Måste kännas taskigt för Rubens att bli omkörd precis innan mållinjen, undrar om det va bromsarna som krånglade igen :???:

Man kan ju jämföra Michaels omkörning av Rubens med Mikas omkörning av Michael på Spa-2000! :grin:
petri99

Inlägg av petri99 »

Michael kunde ju inte stå för sin seger genom att ta emot pokalen o ställa sig högst upp!
Han kunde väl knappt fått sparken om han trotsat stallordern :grin:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Patrick Head :up:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-05-12 18:48 ]</font>
petri99

Inlägg av petri99 »

On 2002-05-12 18:36, PeppeF1 wrote:
Patrick Head :up:

Det där är väl inte Patrick Head? :???:
länken: http://www.xs4all.nl/~flexy01/fpfiles/r ... rom_MS.avi

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: petri99 den 2002-05-12 18:47 ]</font>
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Håll dig på YF1 om du bara ska komma hit och klaga va! :grin: :wink:

Nu är det rätt...
petri99

Inlägg av petri99 »

On 2002-05-12 18:49, PeppeF1 wrote:
Håll dig på YF1 om du bara ska komma hit och klaga va! :grin: :wink:

Nu är det rätt...
Har redan varit där :grin: Förresten heter det DF1 :wink:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Desterdays? :???:
PJ

Inlägg av PJ »

Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Jag kan inte säga annat än att jag har väldigt svårt idag. Har inte velat gå ut med Ferrarikeps eller Schumikeps idag. Det de sysslade med idag var ren diskriminering! Rubens ledde fråna start till mål och var aldrig hotad. Förra året kan man väl kanske diskutera lite men idag finns det ingenting att diskutera!
Rubens borde stannat bilen vid depåmuren innan mållinjen och hoppat ur utan att ta en enda poäng... Nej, som Ferrari-fan mår man inte bra idag. Jag vet inte ens om jag vill fortsätta som Ferrarifan... Rubens keps i så fall...

Nej, usch säger jag!!!

/gringo
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Måste kännas lite tugnt att få denna stallorder rakt i ansiktet efter att ha skrivit på ett 2 års-kontrakt dagarna innan... :barf:
Hannu

Inlägg av Hannu »

Ja Barrichello gick på det igen.. och lever väl i förhoppning och att hans dag ska komma den med.. Det lät så på presskonfen.
Nää stackars Rubens såg riktigt vilsen ut på presskonfen och lär väl inte fatta efter detta heller att han bara kan glömma att vinna någon VM-titel så länge MS är med :sad:

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Jag undrar vad det stod på den sönderriva pappersbiten som Jean Todt gav till Ross Brawn, man såg hur han smygtittade mot TV-kameran då han lämnade över den.
Tifosi

Inlägg av Tifosi »

Barri vet vad han har skrivit på.

Och det stod nog inte så här!!!

Sign here:

.........................................
Rubens Barrichello
First Driver in Scuderia Ferrari
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Kankse inte det bästa o göra med tanke på publiciteten..men det är ett mästerskap om förar och kontruktör titel. Så jag tycker det är ok ändå.

Och till alla er som jämt o ständigt hoppar på Schumacher...dra åt helvete med er!!!!!

Ni sa inget positivt om honom när han gav bort seger till Eddie Irvine till exempel...fy fan för er jäkla dubbelmoral!!!!!!!

Bah!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Flatspot den 2002-05-12 20:17 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-05-12 20:16, Flatspot wrote:
Kankse inte det bästa o göra med tanke på publiciteten..men det är ett mästerskap om förar och kontruktör titel. Så jag tycker det är ok ändå.

Och till alla er som jämt o ständigt hoppar på Schumacher...dra åt xxxxxxx med er!!!!!

Ni sa inget positivt om honom när han gav bort seger till Eddie Irvine till exempel...xx xxx för er xxxxx dubblelmoral!!!!!!!

Bah!
Hörru platta fläcken, det är inte något dramatiskt att ge stallorder när det är befogat. Men när sässongen just börjat och Ferarris försteförare leder med hästlängder, man har en snabb och pålitlig bil då tycker jag att det är lite att lura oss åskådare och RB på en bra racinghelg.

Undvik en del av den terminologi du använder så blir det nog bra.
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Kan inte låta bli...brukar i normala fall inte ta till kraftspråk. Men jag blir så trött på vissa ibland...
Ursäkta mig..=)
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Jo det är ju gulligt att be folk dra åt hel*** bara för att de inte gillar vidrigheter som förstör sporten...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-05-12 16:03, Mad Mako wrote:
Ahhh... F1 när det är som bäst, eller...?

Underbar blick Michael fick av sin bror efter loppet, obetalbar!!! :grin:
http://home.i-cable.com/sanoluk/race/aust001F.jpg
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

mja ser ut som att han inte tyckte MS och hans lakejer gjorde ett snyggt jobb.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Enligt allas vårt proffs på SVT (som förövrigt anser att Head är stallchef i Williams) så kommer Svenska Spel att dela ut vinst på båda förarna. Inget mer F1 på tipset sedan.
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

On 2002-05-12 20:28, Ozikahn wrote:
Jo det är ju gulligt att be folk dra åt hel*** bara för att de inte gillar vidrigheter som förstör sporten...

Det var inte det jag sa...läs igen!! Nu gör du om det igen som jag har pratat om så länge här. Väx upp tack!
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

On 2002-05-12 20:50, PeppeF1 wrote:
Enligt allas vårt proffs på SVT (som förövrigt anser att Head är stallchef i Williams) så kommer Svenska Spel att dela ut vinst på båda förarna. Inget mer F1 på tipset sedan.
Heja Svenska spel!!
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

...vad vissa inom F1 (läs Ferrari) inte verkar fatta är att fler än Svenska Spel i lilla puttelandet kan spola F1 framöver om dagens teater på A1-ring får fortsätta.

Publik, TV-bolag och Sponsorer. Speciellt sponsorbiten är något F1 bör ta på allvar nu när Tobaken är på väg ut. Varför?

Jo imorgon ringer x antal personer i Europa och säger upp sitt Vodaphone abbonemang i protest. Kanske några klipper sitt Shell bensinkort oxå :wink:

FIA måste agera. Bernie kommer med all säkerhet att ta Montezemolo "i örat" angående ovanstående....
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-05-12 18:25, Ursus wrote:
On 2002-05-12 17:22, Janne wrote:
Grejen är den att det inte är stallorden som sådan jag vänder mig emot. Det är att MS så okritiskt verkar själaglad över segern! Såg Ni inte hur han som vanligt stannade till vid mekanikerna och fullständigt hysteriskt viftade med armen.
Låt inte sanningen förstöra en bra historia! Om du tyckte att Schumi verkade uppskatta vinsten så har du aldrig sett honom vinna. Ett par lama vinkningar då han gick i mål och en omfamning och ett par ord till Rubens i parc fermé och sen direkt upp till podiet. Så gör inte Michael Schumacher när han firar en seger.
Jag tyckte nog att [Schumacher] vinkade ganska glatt till publiken i början av "ärevarvet", men insåg väl att det kanske inte var så uppskattat när folk buade. När han slagit av motorn och klivit ur fattade han väl att folk storbuade, så det hade ju varit minst sagt idiotiskt att fortsätta jubla och vinka efter det.

Annars var det lite kul att se alla pinsamheter buandet ledde till för [Schumacher]. :lol:

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

ja det var sorgligt(men underhållande) att se honom försöka rädda sitt eget skinn genom att ge Barrichello bucklan.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Ja, jag tyckte mig nog se en del skam i hans ansikte och samtidigt lite stolthet i Rubens. Antar att Rubens stärkte sina aktier hos fansen idag, mitt hjärta kommer i alla fall klappa ännu hårdare för honom nu.

Ferrari kommer väl inte sälja en bil på mycket länge efter detta. Jag hoppas i alla fall att det svider lite.

Sen kan jag ju säga att stallorder är lite olika med. Det som skedde idag är inte samma sak som exempelvis förra året eller när Schumi lotsade Irvine 99. Förra året var det så viktigt att få Rubens på 2:a plac. totalt. Varför inte öka den chansen genom att låta honom vinna idag t.ex.?

Jaja, lite sömn på detta så kanske jag kan tänka klart i morgon...

/gringo
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gringo, du är inne på något viktigt. Varumärket Ferrari riskerar ju att förstöras för tid och evighet genom att förknippas med hyckleri. Jag tror aldrig att vi hade fått se en liknande historia på Enzos tid. Hoppas att de har installerat varvtalsskydd i Enzos grav - han lär rotera snabbare än någonsin just nu.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag är faktiskt lite förvånad över hur amatörmässigt det skedde. De hade ju mycket väl kunna sagt år Rubens att ta det lite lugnare och sedan med ett taskigt depåstopp låta [Schumacher] passera. Om Rubens trilskats så har de ju möjlighet att sänka varvtalet på hans motor eller nåt. Nu blev det ju verkligen ett hån.

Sedan är det även lite konstigt att de trycker till Rubens så hårt, han måste ju ändå trott lite grann att han skulle få vinna, annars hade han säkert inte pushat så mycket. I en sport där det mentala har så oerhört stor betydelse som i F1, så hade de ju kunnat få en helt ny förare om de låtit Rubens vinna. Han verkar ju redan innan vara lite småklen och även lite gnällig, så det hade väl varit klart stärkande för honom att få den här segern. Som han dessutom väldigt väl förtjänat, för han har verkligen varit super på både kval och lopp den här helgen, Rubens.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Även om man inte skall önska någon olycka så vore det onekligen en liten kul poäng om något hände med [Schumacher] så att han inte kunde fortsätta hela säsongen, en kraftig ledbandsbristning i knät efter nån fotbollsmatch eller nåt, och Rubens förlorar WDC:n mot Montoya med 2 poäng och Ferrari WCC:n mot Willams med nåt liknande. Underbart! :lol:

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Rubens säger själv att han är en ny människa, så förhoppningsvis kan han köra hem nån seger i år.

"People are saying are you going faster because of the car. I feel that the car is helping, but I think it's an attitude, from the middle of last year, the way I have changed my mind and stopped this crying and just concentrated on driving"

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Jo det hade varit wunderbaum. Head och Briatore var ju inte nådiga mot Ferrari idag, Läste att Briatore tyckte att man kunde sparka ut Ferrari från F1. F1 hade klarat sig bra utan dem.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja då ahde något annat team haft chansen att vinna :smile:

Schumi ha´de en jätte ledning före lpooet JA, men det hade han 2000 med och vi vet vad som hände då....Han blev stående tre lopp i rad och Mika tog nästan sin tredje raka titel...
dessa fyra poängen skulle kunna bli värdefulla i slutändan även om det inte var så snyggt...
Men jag tycker inte att man ska glömma bort att Ferrari tänker på Teamets intressen och det kommer de nog fortsätta med...
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Ferrari har en bil som är 1-1.5 sec per varv snabbare än Williams. Att de gjorde det igår igen.. var ju ett hån mot sporten. Men de verkar inte bry sig...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kära lilla Craz, det är inget fel att tänka på teamets intressen det har Todt betalt för att göra. Men att i detta skede göra som man gör är oerhört cyniskt. Hur kul är det att årets WDC är korad i samband med Ungern????

Låt MS visa att han är en värdig vinnare! Är Rubens snabbare så tycker jag självfallet att han skall vinna.

TA IFRÅN FERARRI ALLT SOM HAR EN RADIOSÄNDARE I SIG. LÅT DOM BARA HA 1 TAVLA (pit next lap).
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-05-13 19:56, zz wrote:
Låt MS visa att han är en värdig vinnare!
Det är alldeles försent för det nu :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

En kompis som är måttligt F1-intresserad, brukar kolla loppen men inte mer, förvånade mig lite idag. Han tyckte Ferraris besut var den naturligaste sak i världen och tyckte det var självklart att satsa på den bästa. Kan ha att göra med att han är cykelfanatiker och följer varje meter av de stora loppen.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Adam Cooper har en klart läsvärd artikel på Autosport.
Zetor

Inlägg av Zetor »

On 2002-05-16 07:38, PeppeF1 wrote:
Adam Cooper har en klart läsvärd artikel på Autosport.
Kan du bifoga en länk? Orkar inte leta.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Länken till Coopers spalt: http://www.autosport.com/newsitem.cfm?i ... s=5&type=f

Chat igår med Alastair Gibson, chefsmek hos BAR: http://www.itv-f1.com/livechat/livechat_story/10688

Här är PETER WINDSOR (Consultant Editor, F1 racing magazine) syn på det hela:

"This is Michael Schumacher's Ferrari team, it is what it is because of Michael. It's dominating grand prix racing at the moment because of Michael, because of the team he put together and Rubens is a part of that team and he knew that going in."

"I think Rubens behaviour today and his driving was absolutely beyond reproach, impeccable, and that's why he let Michael win because it is Michael Schumacher's Ferrari team. And I don't think the crowd behind are going to appreciate such an esoteric point. Because from their point of view it is motor racing and it's two guys. But it's one team against another, it's not one driver against another driver in the same team. That's not what Formula 1 is all about."

Sen har ett antal förare och stallchefer uttalat sig. Förvånansvärt många försvarar Michael Schumacher (inklusive Montoya och Irvine). Och Damon Hill sa att hans roll hos Williams 1993 var att supporta Alain Prost till dennes fjärde VM-titel (detta var ett svar på Patrick Heads fördömande av Ferrari).
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kära Farbror Zz :smile:
Jag förstår att det inte skulle varit kul om Mästerskapet är slut i ungerns GP, det var det ju förra året....
Men så lär ju inte Ferrari tänka utan de vill säkra det så fort som möjligt, de tar ju inga risker....

Visst håller jag med dig om att det vore mycket snyggare om schumi fick vinna på ett "sportsligt" sätt utan hjälp från teamkamraten, men gjort är gjort och så här i efterhand så är det ju inte så mycket att göra för även om schumi blir av med sina poäng och barren får sina tio så kommer sporten att vara skadad och det är väl det allting handlar om ???
Zetor

Inlägg av Zetor »

Vad gör Ferrari, om dom blir utbuade i Monaco?
Får vi se högburna huvuden i depån och på presskonf.
Kommer mr Brown och co. att ha dumstrutar på skallen?
Ska bli intressant det här