Vad jag ser har ingen annan diskutterat det så jag slänger upp en tråd om Codemasters senaste, F1 2010.
Generellt måste man säga att man är besviken. Alla trailers och sånt man sett innan och gameplay etc gjorde ju att man hade förväntningar!
Själva racandet är det som tur var inget större fel på. Enda problemet under själva körandet jag har problem med är trafik som nästan aldrig sköter sig och råkar man köra på dom när dom ligger i racinglinjen hela tiden får man straff, men annars är själva körande bra. Grafiken ok men blir ibland tung - starten i Spa under regn man nog nere på 10 fps på en PS3.
Sen har dom hypeat det man gör mellan loppen en del oxå, bla presskonferenser. Det känns som dom slängt ihop 30 frågor så får man 3 slumpvis valda frågor och i bästa fall är någon av dom relevant till loppet man precis kört, vet inte hur ofta jag fått frågan om regnet förstörde loppet för mig... vafan jag vann ju??
ANYWAY, inget av det är lika illa somden största bristen i mitt tycke och det är bristen på information!! Ibland kan ju ens ingenjör ge något fint radiomeddelande typ "du leder 30 sekunder" men det är oxå allt! Tiderna man får när man kör är ibland differans mellan mig och andra, ibland är det hur mycket man tjänat/förlorat mellan mig och andra och är man inte inom samma sektor är det helt kört! Och man har ingen som helst koll på folks strategier eller "har han stoppat eller inte?". Värsta exemplet på det var på Barcelona när jag körde en Force India och ledde med runt 15 sekunder över petrov. Gjorde ett depåstopp och kom ut 10 sekunder bakom honom. "Men det är ju ok för han ska väl stoppa nu" tänkte man men det gjorde han aldrig!!
Hur svårt ska det vara att kunna pausa i loppet och få upp en timing-ruta där man ser vilka tider folk varvar på, distansen mellan alla, antal depåstop etc??? "Men det kan man ju inte IRL", näe men där får man hela tiden relevant information från pitwall och en pitboard och framförallt kan dom fråga, här är det kört. Här kör man sitt race och hoppas att allt blir bra, det känns inte alls stabilt. Och när man kör det lite svårare så vill man ju veta vilka varvtider olika människor på olika däck här, som i regnlopp vill man ju veta när INT kan vore ett alternativ. SOm det är nu får man vänta tills ens ingenjör KANSKE säger något över radion...
Dom flesta bristerna känns dock fix-bara via patchar, speciellt en live timing skärm, men det krävs ju att dom bryr sig och Codemasters har väl inte riktigt det ryktet... Så två rattar av fem för att dom missat dom simpla sakerna...
F1 2010
-
- Varnad