Vilka banor är enligt er de mest krävande?

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Vilka banor är enligt er de mest krävande?

Inlägg av Crazy F1 »

Jag undrar vilka av dagens banor som ni anser vara top 3 "förarbanor"?

Alltså vilka är mest krävande för föraren, då menar jag de mest tekniska som kräver förarskicklighet och inte typ Malayisa där värmen är en stor faktor.

Jag skulle nog vilja säga

1. Monaco
2. Suzuka
3. SPA
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Monaco är nog mer mentalt påfrestande än körtekniskt utmanande.
Suzuka tror jag är den bana som kräver mest skicklighet av föraren, d.v.s. den bana där föraren gör störst skillnad.

Spa är visserligen en personlig favorit, men det är ju få om någon som har problem med Eau Rouge längre, och avåkningszonerna är ju stora som flygplatser. Visserligen är den säkert mer utmanande än de flesta moderna banor, men inte i närheten av hur det en gång varit.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tror du inte monaco är tekniskt krävande, de e ju rätt tight till räcket...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Tror du inte monaco är tekniskt krävande, de e ju rätt tight till räcket...
Jag menar inte att dom kan köra med cromad armbåge, men det svåra med Monaco är ju den mentala pressen. Rent körtekniskt är det nog svårare med Suzuka där det bromsas i sväng, höga G-krafter och balanserande med gasen.

Men, jag har aldrig kört F1 eller på någon av banorna så det är ju en gissning från en lekman ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha så sant :)
PerP

Re: Vilka banor är enligt er de mest krävande?

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Jag undrar vilka av dagens banor som ni anser vara top 3 "förarbanor"?

Alltså vilka är mest krävande för föraren, då menar jag de mest tekniska som kräver förarskicklighet och inte typ Malayisa där värmen är en stor faktor.

1. Monaco
2. Suzuka
3. SPA
Och det är förstås en slump en skomakaren vunnit mycket på dessa banor?
Användarens profilbild
Cheever

Re: Vilka banor är enligt er de mest krävande?

Inlägg av Cheever »

PerP skrev:
Crazy F1 skrev:Jag undrar vilka av dagens banor som ni anser vara top 3 "förarbanor"?

1. Monaco
2. Suzuka
3. SPA
Och det är förstås en slump en skomakaren vunnit mycket på dessa banor?
http://www.youtube.com/watch?v=irhBKH6AnS8

http://www.youtube.com/watch?v=vI6rAvVpexk

http://www.youtube.com/watch?v=pizFf_6CaoY

Vilka minnen :D
I was misled and that is the way it went
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha ja det är det faktiskt i detta fallet PerP, men vilka banor tycker du är bäst då?

Cheever, jag misstänkte att det skulle komma :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Haha ja det är det faktiskt i detta fallet PerP, men vilka banor tycker du är bäst då?

Bäst eller mest krävande och mest krävande tekniskt körmässigt eller fysiskt?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Krävande bana måste väl Singapore räknas som. Rätt långt lopp tidsmässigt som kräver full koncentration hela tiden. Förarna brukar se rätt tagna ut efter loppet. :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag skulle vilja säga tekniskt krävande men det är även intressant att höra vad ni anser vara mest fysiskt krävande.

PerP: ju mer jag tänker på det så är väl inte de tre banorna några av schumis bästa banor, han har vunnit fler gånger på både Frankrike, Canada och Monza tror jag iaf lika många gånger på Monza....men killen har ju vunnit minst tre gånger på nästan alla gamla banor i f1kalendern....
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Haha ja det är det faktiskt i detta fallet PerP, men vilka banor tycker du är bäst då?

Jag vet inte vilka som är mest krävande. Roligaste att titta på är iallafall Monza och Spa.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Personligen tycker jag Monza kan vara segt medan spa är en riktig favorit. Förarna verkar tycka att Suzuka och SPA är svåra banor men vad är det som är svårt med SPA egentligen? Höjdskillnaderna eller? Att suzuka är teknisk säger ju sig själv...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Personligen tycker jag Monza kan vara segt medan spa är en riktig favorit. Förarna verkar tycka att Suzuka och SPA är svåra banor men vad är det som är svårt med SPA egentligen? Höjdskillnaderna eller? Att suzuka är teknisk säger ju sig själv...
SPA har ju ett par böjar för karlar med hår på bröstet, Eau Rouge och Pouhon har ju historiskt varit modell do or die. Nu för tiden är det ju asfalterat och justerat så att det går att köra brett utan att hamna i direkta problem. Dessutom är ju Rivage rätt tricky med ett gupp precis i ingången och utförslut genom hela, och i Stavelot brukar ju någon vara utanför i varje år.

Det har dock blivit rätt mycket enklare med asfaltsplaner á la stormarknadsparkering utanför det svåraste kurvorna, och jag minns inte senast någon tappade bilen i Eau Rouge i stil med Villenueve.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Malaysia är väl en rätt krävande bana? Mycket svepande svängar med höga sidokrafter. Det tillsammans med vädret - som oftast är riktigt varmt med rätt extrem luftfuktighet - borde ju ta rejält på förarna.
Det var väl Mika som var så jäkla slutkörd efter ett race nere i Malaysia att han inte kunde stå på benen? Fast han kanske bara är klen iofs...
Ferrari.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe i sammalopp satt en viss Schumacher med brutet ben och såg helt oberörd ut :D
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Ja det var väl första loppet efter att han tvingats tillbaka från konvalescensen då han blev påkommen med att spela fotboll med sonen. 8)
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Eau Rouge skrev:Malaysia är väl en rätt krävande bana? Mycket svepande svängar med höga sidokrafter. Det tillsammans med vädret - som oftast är riktigt varmt med rätt extrem luftfuktighet - borde ju ta rejält på förarna.
Det var väl Mika som var så jäkla slutkörd efter ett race nere i Malaysia att han inte kunde stå på benen? Fast han kanske bara är klen iofs...
Jag anser också Malaysia värst krävande av alla.
Det är kombination värmen och luftfuktighet
Förare måste sätta på kylvästar före loppet...
Jag minns också Mika fick problem att stå efter loppet.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja på det sättet är nog Sepang brutalt jobbig.