SINGAPORE GP 2010 - SINGAPORE CITY. Lopp 15 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

SINGAPORE GP 2010 - SINGAPORE CITY. Lopp 15 av 19

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 SINGTEL SINGAPORE GRAND PRIX

Banbeskrivning: Singapore city
Banlängd: 5.073 km, antal varv: 61, startförskjutning: 0.137 km, distans: 309.316 km
Bensinförbrukning 2008: x.xx kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.29 sekunder

Depåfönster, 61 varv
1 stopp: 39-43
2 stopp: 24-28, 44-47
3 stopp: 14-19, 35-39, 52-58

Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-09-24, CET
Träning 1 12:00-13:30 (R.Barrichello - Brawn GP 1:50.179)
Träning 2 15:30-17:00 (S.Vettel - Red Bull 1:48.650)
Lördag 2010-09-25, CET
Träning 3 13:00-14:00 (L.Hamilton - McLaren 1:47.632)
Kvalificering 16:00-17:00 (L.Hamilton - McLaren 1:47.891)
Söndag 2010-09-26, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla två; segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:56:06,337
2008: Fernando Alonso - Renault # 1:57:16,304

Alla två; kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:47,891
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:44,801

© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Nick Heidfeld tillbaks till Sauber. Den här säsongen blir bara bättre! :up:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tror ni det finns någon chans att tankningen kommer tillbaka i F1? jag tycker det är bedrövligt tråkigt att de inte får gambla med sina strategier.

Var det inte i detta lopp som Kimi körde i väg med tankriggen förresten :D Eller var det valencia kanske?

Detta lopp kommer nog bli ett sömnpiller för det är väldigt svårt att köra om.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Tror ni det finns någon chans att tankningen kommer tillbaka i F1?
Det hoppas jag absolut inte!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det vore ett tråkigt beslut, mycket tråkigt, om man återinförde tankning och sprintrace i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Crazy F1 skrev:Var det inte i detta lopp som Kimi körde i väg med tankriggen förresten :D Eller var det valencia kanske?
Det var faktiskt Felipe Massa - som i ledningen - körde iväg från depåplattan med riggen i. Dock skall det tilläggas att det visades grön lampa så Massa har ingen egen förskyllan. Det var förmodligen detta som sedermera kostade honom titeln.

http://www.youtube.com/watch?v=bbKvBrAy ... re=related

Kimi gjorde en liknande grej tidigare på året i Valencia - precis som du sa.

http://www.youtube.com/watch?v=DuvV7-Rltl4
Ferrari.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jo tankningen gav ju ett extra moment i form av strategi. Men har inte Kimi åkt iväg också fast det var rött ljus.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

LuckyStrike1 skrev:Det vore ett tråkigt beslut, mycket tråkigt, om man återinförde tankning och sprintrace i F1.
Håller med Crazy F1 ang strategi och är inte F1 typ Sprintrace redan?
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

LuckyStrike1 skrev:Det vore ett tråkigt beslut, mycket tråkigt, om man återinförde tankning och sprintrace i F1.
Håller med Crazy F1 ang strategi och är inte F1 typ Sprintrace redan?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Tror ni det finns någon chans att tankningen kommer tillbaka i F1? jag tycker det är bedrövligt tråkigt att de inte får gambla med sina strategier.

Var det inte i detta lopp som Kimi körde i väg med tankriggen förresten :D Eller var det valencia kanske?

Detta lopp kommer nog bli ett sömnpiller för det är väldigt svårt att köra om.
I ärlighetens namn var det väl inte så mycket gambling med strategier sista åren. Visserligen tog någon en pole med lite soppa, men det håller ju inte i loppet, och senast jag kan påminna mig att det var nåt snilledrag rent strategiskt med bränslestoppen var ju i Frankrike 2004 då Schumi gjorde en fyrstoppare och fintade Alonso upp på läktaren.

Det finns ju en optimalt antal stopp att göra för att vara så snabb som möjligt, och samtliga stall körde ju efter ungefär samma strategi. Nu är det ju lite annat, då vi flera gånger sett förare sträcka ut en stint och tjäna rejält på det.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Med tanke på alla stolleprov som händer i depån så är det alltid en faktor, däckbyte, tankriggar osv. Pulsen stiger ju alltid litet när det är dags för stopp. Men det är klart att håller man på Ferrari så är ju depåstoppen inget att längta till, riggar och Lollipop osv. :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Med tanke på alla stolleprov som händer i depån så är det alltid en faktor, däckbyte, tankriggar osv. Pulsen stiger ju alltid litet när det är dags för stopp. Men det är klart att håller man på Ferrari så är ju depåstoppen inget att längta till, riggar och Lollipop osv.
:up:

Jag måste hålla med om att depåstoppet i sig är spänning för det är verkligen en faktor som kan bryta det monotoma som i bland finns i loppen idag. jag tycker inte att de nya reglerna gjort att det skett så mycket mer omkörningar och förarna försöker ju inte så mycket mer på banan så jag tror att det vore bra för F1 ed tankningen igen.

Inte minst för att Schumacher/Brawn hade bra stategier precis som Jögga beskrev.....fyra stoppsloppet var ju en riktig höjdare..
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Använd KERS igen med mindre begränsning än man hade innan så blir det omkörningar utan att behöva gå tillbaka till tankstopp.
Det är väl ändå bättre med omkörningar på banan än i depån?
Jörgen
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Jo in med KERS igen och visst är omkörningar på banan bättre, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. :idea:
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Petrol skrev:Jo in med KERS igen och visst är omkörningar på banan bättre :idea:
Just det! :lol:
Petrol skrev:men det ena behöver ju inte utesluta det andra. :idea:
Ja, hm, :evil: om vi var överens om allt skulle det bli ganska tråkigt här!

Jörgen.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

På den gamla goda tiden hade man inga stopp alls, och det kördes om i samma omfattning som nu och kanske till och med lite mer.

Det största problemet är nog ändå det aerodynamiska greppet som sticker din kos så snart man närmar sig framförvarande. Att ligga nära genom Parabolica är ju t.ex. i praktiken omöjligt och omkörning i första chikanen blir väldans svårt.

Men det är möjligt att ground effect (som det funderas på igen) kan göra skillnad i det avseendet. Den som lever får se ;)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:Men det är möjligt att ground effect (som det funderas på igen) kan göra skillnad i det avseendet.
Definitivt. Titta bara på vilken effekt RB6ans framvinge har haft, tidvis så har ju den i princip släpat ändplattorna i marken...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:Men det är möjligt att ground effect (som det funderas på igen) kan göra skillnad i det avseendet.
Definitivt. Titta bara på vilken effekt RB6ans framvinge har haft, tidvis så har ju den i princip släpat ändplattorna i marken...
I teorin funkar det klockrent, men det gäller att man inte begränsar för mycket i reglementet och sabbar hela finessen med ground effect. Det återstår ju att se vad man beslutar, men det är helt klart i rätt riktning.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Det ser ut att bli regn i helgen. Återstår att se om det skapar problem i strålkastarljuset...
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Zwonk skrev:Det ser ut att bli regn i helgen. Återstår att se om det skapar problem i strålkastarljuset...
Det gör det säkert, men det måste väl ändå var lika för alla.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Mörkt, regn och massor av lampor blir reflexer och glitter i kubik - Webber har ju kört LeMans så det kan kanske vara en fördel. Om det regnade då har jag egentligen ingen koll på - men jag tror på Webber i alla fall.. :D
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Just lyset i regn var ett av de stora problemen när man skulle projektera inför arrangemanget första gången så därför ska det ska visst vara väldigt väl anpassat för att undvika alltför mycket reflektioner. Återstår att se.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag tycker att regn är ett av de värsta sakerna som kan hända ett F1-lopp! :evil:
Nu när man kör ett lopp i mörker, varför inte ta steget full ut och köra inomhus? :roll:,,,,,hela säsongen! :up:

Jörgen
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Petrol skrev:Mörkt, regn och massor av lampor blir reflexer och glitter i kubik - Webber har ju kört LeMans så det kan kanske vara en fördel. Om det regnade då har jag egentligen ingen koll på - men jag tror på Webber i alla fall.. :D
Webber tog sig väl ut i skogen på ett spektakulärt sätt på Le Mans, så frågan hur mycket fördel han har av det ;)

Han lyckades dessutom med konststycket två gånger :D
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Har alltid gillat regnlopp sen Alesi plöjde fram sicksackandes mellan överlägsna Williamsar.
Regn i mörker kan ju bli spännande :D Fast jag litar inte ett spår på någon väderprognos från den där delen av världen.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det regnar på eftermiddagarna, men är förhoppningsvis torrt på kvällarna. Åtminstone om man ska tro Nico Rosberg ;)
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Detta lopp brukar ju vara så astråkigt, så lite regn kryddar snarare bara anrättningen.
Ferrari.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Astråkigt? Renault brukar kunna hitta på lite som kryddar loppet lite.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Christian Klien gör comeback i Singapore. Yamamoto har tydligen drabbats av matförgiftning.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hoppas på regn så det händer lite och för övrigt så ska jag skicka brev till äckelstone så han mutar Todt så han i sin tur beslutar om tankning nästa år :D
PerP

Inlägg av PerP »

Verkar som att de där österikarna är lika överlägsna som vanligt när det gäller sådana här banor. Hoppas att det regnar så det kan bli lite spänande. Vid torrt väglag talar allt för Webber, medan Vettel är lite bättre på blöt (dock så ökar ju risken för att klantarslet gör något korkat). Hoppas på lite omvänd startordning. RedBull sist för att de klantat sig på något vis. Sauber eller Force India i pole skulle vara kul.
Dessutom skulle det vara kul om Petrov eller Massa satte sin bil i muren vid ett lägligt tillfälle. (Jag tycker alla medel skall vara lagliga, att Briatore blev avstängd är vi närmare eftertanke en skam för sporten).
Lite drömscenario
Kval:
1. Kobayassi (Kör helgalet bra)
2. Sutil (Överaskar)
3. Heidfeld (Kör galet) bra)
8. Massa (Klarar inte av regn)
13. Kubica ((Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
18. Hamilton (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
19. Alonso (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
20. Button(Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
23. Webber (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
24. Vettel (Kraschar i muren)

Race:
1. Alonso (Gör en grym uppkörning)
2. Kubica (Miserabel start, Petrov sätter bilen i muren)
3. Button (trycker på knappar)
4. Kobayassi (Missgynnas av SC när Petrov är i muren)
5. Webber (Håller sig lugn)
Out Vettel (Kör på sökerhetsbilen)
Out Hamilton (Kör på Vettel)
Out Schumacher (svartflagg efter att ha betet sig illa)
Out Rosberg (Tas av banan i protets mot skomakarens svartflagg)
Out Massa (Kan inte köra i regn)
Out Heidfeld (Råkar sätta på Pirreli däck av misstag)
Out Petrov (Sätter bilen i muren)
Out Barrichelo (Schumacher bettede sig illa)
Out Hulkneberg (Hjulupphängningen trsaas sönder)
Resten bryr jag mig inte om
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Låter som en perfekt helg :up:
Hoppas du blir sannspådd :D
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

PerP skrev:Verkar som att de där österikarna är lika överlägsna som vanligt när det gäller sådana här banor. Hoppas att det regnar så det kan bli lite spänande. Vid torrt väglag talar allt för Webber, medan Vettel är lite bättre på blöt (dock så ökar ju risken för att klantarslet gör något korkat). Hoppas på lite omvänd startordning. RedBull sist för att de klantat sig på något vis. Sauber eller Force India i pole skulle vara kul.
Dessutom skulle det vara kul om Petrov eller Massa satte sin bil i muren vid ett lägligt tillfälle. (Jag tycker alla medel skall vara lagliga, att Briatore blev avstängd är vi närmare eftertanke en skam för sporten).
Lite drömscenario
Kval:
2. Sutil (Överaskar)
13. Kubica ((Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
18. Hamilton (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
19. Alonso (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
20. Button(Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)
23. Webber (Blir stoppad på sitt snabba varv av någon HRT, sedan börjar det hagla)

Race:

Är Du full?
PerP

Inlägg av PerP »

Krassegrand skrev:
PerP skrev:Verkar som att de där österikarna är lika överlägsna som vanligt när det gäller sådana här banor. Hoppas att det regnar så det kan bli lite spänande. Vid torrt väglag talar allt för Webber, medan Vettel är lite bättre på blöt (dock så ökar ju risken för att klantarslet gör något korkat). Hoppas på lite omvänd startordning. RedBull sist för att de klantat sig på något vis. Sauber eller Force India i pole skulle vara kul.
Lite drömscenario
Kval:
2. Sutil (Överaskar)

Race:

Är Du full?
Kl 7 på kvällen? Vore skamlugt tidigt. Har förövrigt kommit på vad som händer med resten.
6. Liuzzi (har fått i sig tillräckligt med pasta för att orka)
7. Buemi (scheizaren håller sug neutarl precis som schweizare bruakr vara)
8. Algesuari (Ingen kommentar)
9. Kova (Tycker lotus behövver litw poänbg
10. Glock (tycker att Branson behöver lite mer pengar till sitt flygbolag)
11. Trulls (låååångsaaam)
OUT Klien, Digrassi, Senna, de är såå dålig att de inte hinner i mål på två timmar.
Efter racet kommer Skomakren överklaga och få en tredjeplats, innan Alonso och Kubica diskas pga Petrov inte kan köra bil. Då vinner Scummacher och CrazyF1 går crazy bannans.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Oj Oj Oj!
Låt detta bli en sanning.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

PerP skrev: Kl 7 på kvällen? Vore skamlugt tidigt. Har förövrigt kommit på vad som händer med resten.
6. Liuzzi (har fått i sig tillräckligt med pasta för att orka)
7. Buemi (scheizaren håller sug neutarl precis som schweizare bruakr vara)
8. Algesuari (Ingen kommentar)
9. Kova (Tycker lotus behövver litw poänbg
10. Glock (tycker att Branson behöver lite mer pengar till sitt flygbolag)
11. Trulls (låååångsaaam)
OUT Klien, Digrassi, Senna, de är såå dålig att de inte hinner i mål på två timmar.
Efter racet kommer Skomakren överklaga och få en tredjeplats, innan Alonso och Kubica diskas pga Petrov inte kan köra bil. Då vinner Scummacher och CrazyF1 går crazy bannans.
Vad händer med Sutil då? :D
PerP

Inlägg av PerP »

När vår vän Petrov krashar och våra vänner Hamilton och Vettel gör sitt bästa för att ha ihjäl varandra är Sutil en av dem som drabbas värst av situationen. Han ramlar ner långt bak i fältet innan han gör ett genidrag och byter till intermediate och går upp i ledningen. Dock beter Schumacher dumt mot Sutil och han kan inte fortsätta loppet pga punktering. Så han får köra till depå, på vägen råkar han också stoppa upp loppets dåvarande ledare Kubica, vilket gör att Alonso kan komma ikapp honom.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Algesuari som blev lämnad utan kommentarer?
Kommer att stanna och avancera i F1 i många år, även om han inte är någon höjdare nu så kommer han sakta men säkert bli en toppen förare.
Kom i håg att det var jag som siade det.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tycker att vissa medlemmar på detta forum borde ta sin medicin så de slutar hallucinera :D
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jag tycker att förarna ska hoppa över sin medicin så att vi får det spännande lopp som PerP förutspått :D ;)
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Om någon sitter med Live timing nu , titta på klockan. Eftersänder Viasat med 4 sek. ?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

platt skrev:Om någon sitter med Live timing nu , titta på klockan. Eftersänder Viasat med 4 sek. ?
Det är väl inte särskilt ovanligt att sändningarna är några sekunder sena?
Det har jag sett tex när jag har tittat på RTL i TV6s reklampauser. Ibland kan det vara 5-10 sekunder.

Jörgen
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Hm, det blev dubbelt på något sätt!
Senast redigerad av Krassegrand den lör sep 25, 2010 17:46, redigerad totalt 1 gång.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Sen live timingen infördes på webben har den alltid varit 3-4 sekunder före TV-sändningarna.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det räcker ju med att kolla på TV. När man ser en TV-bild i bild ser man att utsändningen ligger lite efter. Även på plats.

Det är alltså inte Viasat som eftersläpar, utan produktionen.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det är ofta en medveten eftersläpning på ett par sekunder men ibland blir det lite för mycket eftersom live-timingen är så pass bra som den är.

Live-timingen är ju en uppfinning i klass med hjulet och elden, kommer knappt ihåg hur det var innan den.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Petrov tränar hårt på att göra en Piquet.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Han vill bereda plats för Kimi :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Missade början, vad hände med Massa?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Elfel enligt Ferrari tydligen