BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19
-
-
Stabilt race av Webber...synd att han fick problem med kopplingen men
Hamilton hade kanske tagit Webber ändå på rakan till slut så 2:a plats får väl vara ok ändå.
Synd bara att det var just Hamilton som vann men han gjorde ett bra jobb så han var väl värd segern.
Tråkigt för Button att han var en av de som drabbades av Vettels överilade och instabila körning.
Killen fortsätter på samma sätt som förut...han är helt oduglig att köra om.
Måste säga att Button var väldigt lugn och sansad i intervjuen efter trots att Vettel i stort sett förstört hans chans i VM.
Jättekul att Kubica är med där uppe och slåss...det är han värd.
Han är på god väg att ta sig förbi Massa i tabellen nu.
Hamilton hade kanske tagit Webber ändå på rakan till slut så 2:a plats får väl vara ok ändå.
Synd bara att det var just Hamilton som vann men han gjorde ett bra jobb så han var väl värd segern.
Tråkigt för Button att han var en av de som drabbades av Vettels överilade och instabila körning.
Killen fortsätter på samma sätt som förut...han är helt oduglig att köra om.
Måste säga att Button var väldigt lugn och sansad i intervjuen efter trots att Vettel i stort sett förstört hans chans i VM.
Jättekul att Kubica är med där uppe och slåss...det är han värd.
Han är på god väg att ta sig förbi Massa i tabellen nu.
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
-
Säga vad man vill om Vettel men köra F1-bil fort det kan han när han vill.
Men det känns lite som att han har kommit ur fas helt och gör överilade manövrar mest hela tiden. Det kanske är lätt för oss bredvid att säga att han ska ta det lite lugnt, det svåra för Vettel är väl att ta det lagom lugnt. Vettel vet ju att han har chansen på VM och vill göra allt för att ta den chansen men det blir bara galet. Synd att andra blir lidande, lite som när min favorit Trulli kom in i F1 och körde av folk till höger och vänster.
Jag skulle vilja säga Vettel:
Din tid kommer, du kommer att bli världsmästare, kanske inte just i år, men det kommer.
Men han är lika bra på att vänta som min tvååring här hemma.
Men det känns lite som att han har kommit ur fas helt och gör överilade manövrar mest hela tiden. Det kanske är lätt för oss bredvid att säga att han ska ta det lite lugnt, det svåra för Vettel är väl att ta det lagom lugnt. Vettel vet ju att han har chansen på VM och vill göra allt för att ta den chansen men det blir bara galet. Synd att andra blir lidande, lite som när min favorit Trulli kom in i F1 och körde av folk till höger och vänster.
Jag skulle vilja säga Vettel:
Din tid kommer, du kommer att bli världsmästare, kanske inte just i år, men det kommer.
Men han är lika bra på att vänta som min tvååring här hemma.
I was misled and that is the way it went
-
Vettel är grymt bra men kör med små marginaler och det är lätt att det går fel. Han gör en del misstag nu men det måste man göra för att lära sig, det har alla förare gått igenom.
Se bara på Webber, han har i jag vet inte hur många år gjort huvudlösa misstag när han ska försöka köra om andra. Så sent som i Australien i år t.ex. men han lärde sig han också. Då har Vettel ändå mycket mindre erfarenhet än Webber.
Som Horner sa - det är karaktärsdanande. Vettel har visat förr att han kan hantera det.
Se bara på Webber, han har i jag vet inte hur många år gjort huvudlösa misstag när han ska försöka köra om andra. Så sent som i Australien i år t.ex. men han lärde sig han också. Då har Vettel ändå mycket mindre erfarenhet än Webber.
Som Horner sa - det är karaktärsdanande. Vettel har visat förr att han kan hantera det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Skillnaden är att Webber gjorde alla sina misstag på en gång i samma lopp medan Vettel sprider ut sina
Faktum är att jag är rätt förvånad av Webbers framfart i år, han har verkligen tagit vara på tillfället och pressar Vettel hårt. Kan ju vara en bidragande orsak till att Vettel inte riktigt pallar trycket såklart. Men som sagt, karaktärsdanande var ordet, han kommer att lära sig. Det jag inte gillar är att han tar med sig andra i sina misstag.
Faktum är att jag är rätt förvånad av Webbers framfart i år, han har verkligen tagit vara på tillfället och pressar Vettel hårt. Kan ju vara en bidragande orsak till att Vettel inte riktigt pallar trycket såklart. Men som sagt, karaktärsdanande var ordet, han kommer att lära sig. Det jag inte gillar är att han tar med sig andra i sina misstag.
-
Webber gjorde ju liknande grejer varje säsong till och med i år och tog med sig andra. MEn han har ryckt upp sig nu när han verkligen har chansen och Vettel kommer att göra färre och mindre misstag han också.
Hela Red Bull-teamet är ju väldigt nya i den här situationen också.
Hela Red Bull-teamet är ju väldigt nya i den här situationen också.
-
-
Nja, det ska vi väl egentligen inte. Det är väl bara för att balansera Depeche lite nu när han i sin överiver över glädjen att Webber kör bra vill framställa Vettel som det värsta som inträffat sedan diktatur, folkmord och världskrig.PeppeF1 skrev:Om vi ska fortsätta jämförelsen med Webber så hade han en inte fullt så lyckad omkörning i Valencia heller.
Vettel går egentligen bara igenom det alla unga förare, och i Webbers fall lite äldre förare, går igenom med en fas där man kör med lite för små marginaler och gör lite för många misstag som även drabbar andra. Vi har sett det förr och kommer se det igen och kommer som så många gånger förr att glömma det hela och kanske t.o.m inse att det inte är den enda barometerna på att föraren inte är av världsmästarkaliber.
Sen tror jag att Red Bull, och inte själva raceteamet utan Red Bull-toppen, nog hanterar Vettel lite fel. Lägger sig i lite för mycket och sätter för mycket press på honom.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön aug 29, 2010 18:12, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Jag gillar Rubens, han är fortfarande konkurrenskraftig och entusiastisk som om det vore hans första säsong och verkar passa som hand i handsken hos Williams. Ser honom gärna fira 400-racejubileum!
Hans misstag idag är det väl inte så mycket att orda om, hela startfältet bromsade av sig i den kurvan just då. Rubens råkade tyvärr bara få sladda i inbromsningen och få en Ferrari framför sig.
Jag är säker på att det finns engagerade persroner bättre än vad jag är på att argumentera som med imponerande bestämdhet kan påstå att det där var Alonsos eller Vettels eller bådas fel och att de i så fall gjorde det med flit.
Hans misstag idag är det väl inte så mycket att orda om, hela startfältet bromsade av sig i den kurvan just då. Rubens råkade tyvärr bara få sladda i inbromsningen och få en Ferrari framför sig.
Jag är säker på att det finns engagerade persroner bättre än vad jag är på att argumentera som med imponerande bestämdhet kan påstå att det där var Alonsos eller Vettels eller bådas fel och att de i så fall gjorde det med flit.
-
Han kan köra Nascar istället, där skulle han passa en stund till. Bättre att han lämnar plats åt en ung och lovande förare som inte bromsar på sig så fort det blir lite vått. Inte hela fältet missade den kurvan, Webber tog sig igenom kurvan och alla andra borde fått ett DT.LuckyStrike1 skrev:Jag gillar Rubens, han är fortfarande konkurrenskraftig och entusiastisk som om det vore hans första säsong och verkar passa som hand i handsken hos Williams. Ser honom gärna fira 400-racejubileum!
Jag hört från opålitliga källor att Mr Williams himselfs omdöme inte riktigt är att lita på längre. Men det kan du säker mer om
-
-
Tycker nog att Herr Williams har visat på ett gott omdöme genom åren. Att köra lite för fort med en hyr-Sierra var väl kanske inte så klokt men det är något jag tror kreti och pleti gjort sig skyldiga till.
Vad gäller F1-teamet tycker jag nog han ofta visat gott omdöme. Han har väl någon gång vid fel tillfälle kanske varit lite väl patriotisk bara
Vad gäller F1-teamet tycker jag nog han ofta visat gott omdöme. Han har väl någon gång vid fel tillfälle kanske varit lite väl patriotisk bara
-
Barrichellos krasch var 100% otur. Alla andra bromsade på sig i vätan, men han fick en Spanjor i vägen. Men som LuckyStrike1 skrev så verkar han leva livet i Williams, och jag tycker definitivt att han är värd sin plats i fältet. Chansen på en titel är väl inte överhängande, men det beror mer på budget och stall än något annat.
Att Alonsos hjulupphängning höll var förvånande, men det rådde han ju bot på själv mot slutet. Inte riktigt den utdelning jag hoppats på, men det har ju inte gått Ferraris eller FAs väg i år överlag.
Att Alonsos hjulupphängning höll var förvånande, men det rådde han ju bot på själv mot slutet. Inte riktigt den utdelning jag hoppats på, men det har ju inte gått Ferraris eller FAs väg i år överlag.
-
-
-
Jag undrar om du inte med det inlägget sa en hel del om din nivå ocksåCuscino skrev:Bra liknelse. Vettel är väl ungefär på en 2-årings mentala nivå...Cheever skrev:Men han är lika bra på att vänta som min tvååring här hemma.
Otroligt hur vissa "F1-fans" lyckas eller har en vilja om att totalt polarisera det de ser i en en sport man åtminstone får förmoda de har ett flyktigt intresse för.
Ännu ett bra F1-race idag för övrigt, det känns verkligen som att det nya reglementet går från klarhet till klarhet.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön aug 29, 2010 19:10, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Visst har Webber gjort misstag också men de är faktiskt väldigt få under sin 9-åriga karriär och tror du får svårt att hitta många misstag där han kört andra av banan så de fått bryta.LuckyStrike1 skrev: Nja, det ska vi väl egentligen inte. Det är väl bara för att balansera Depeche lite nu när han i sin överiver över glädjen att Webber kör bra vill framställa Vettel som det värsta som inträffat sedan diktatur, folkmord och världskrig.
Vettel går egentligen bara igenom det alla unga förare, och i Webbers fall lite äldre förare, går igenom med en fas där man kör med lite för små marginaler och gör lite för många misstag som även drabbar andra. Vi har sett det förr och kommer se det igen och kommer som så många gånger förr att glömma det hela och kanske t.o.m inse att det inte är den enda barometerna på att föraren inte är av världsmästarkaliber.
Sen tror jag att Red Bull, och inte själva raceteamet utan Red Bull-toppen, nog hanterar Vettel lite fel. Lägger sig i lite för mycket och sätter för mycket press på honom.
Det har hänt någon enstaka gång tidigare att han kört in i förare och även i år på Australien men det är väl ungefär lika många som Vettel redan hunnnit med.
Största problemet med Vettel sitter i huvudet och hans attityd.
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
-
-
-
-
Ja, är inte Alonso en aning överskattad? Rätt många misstag i år, det verkar som han har svårt att hantera pressen.Pepparkvarnen skrev:Alonso suger.
Och Vettel jobbar hårt för att inte vinna titeln. Undrar om det inte är kört nu. Extra synd för Button, som hade behövt en pallplats.
Riktigt bra race för övrigt!
-
-
Vettel ligger inte så fasligt långt efter i VM, och banorna efter Monza lär ju passa RBn väldigt bra. Och klantar Webber till det lite till så är nog Vettel ikapp snart.
Dock är nog Button definitivt ute ur leken i och med detta. Så Vettel har ju i alla fall uteslutit en konkurrent från titeln - bara två kvar.
Dock är nog Button definitivt ute ur leken i och med detta. Så Vettel har ju i alla fall uteslutit en konkurrent från titeln - bara två kvar.
Ferrari.
-
-
-
Misstagen Vettel gör i år påminner om Hamiltons första år då han oxå gjorde en hel del misstag som var rena hjärnsläppet.Cheever skrev:Skillnaden är att Webber gjorde alla sina misstag på en gång i samma lopp medan Vettel sprider ut sina
Vettel borde ta efter Hamilton för Hamilton har tagit sig i kragen och fortsätter han i denna stilen så kommer han kamma hem ett par VM till.
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Om Vettel tog det lite lugnare skulle han leda VM med god marginal,, så bra är Redbullarna i år.. men.. tydligare kan man inte demonstrera hur man gör för att inte vinna VM..
Om Hamilton kan man bara säga att han växer hela tiden, gör det inte så lätt för sig alltid men landar nästan alltid med fötterna ned, en grym förare helt enkelt och numera kall och smart dessutom. Tveklöst den jag skulle vilja ha i mitt team, om jag vore stallchef..
Om Hamilton kan man bara säga att han växer hela tiden, gör det inte så lätt för sig alltid men landar nästan alltid med fötterna ned, en grym förare helt enkelt och numera kall och smart dessutom. Tveklöst den jag skulle vilja ha i mitt team, om jag vore stallchef..
Saknar de gamla mästarna...
-
Vettel är dum i huvet...
En ganska så barnslig och osansad kommentar kan tyckas, men det var det första jag kom att tänka efter att ha sett dennes uppvisning på Spa.
Hamilton verkar lugn som en filbunke i jämförelse med denne vettvilling.
Om Hamilton kan hålla sig i skinnet och överlåter hjärnsläppen till Vettel så har han goda chanser att vinna i år.
Kan han sen dessutom hålla ihop det i framtiden och växa lite i huvudet så kan t.o.m. jag skaffa mig en McLaren-keps...
En ganska så barnslig och osansad kommentar kan tyckas, men det var det första jag kom att tänka efter att ha sett dennes uppvisning på Spa.
Hamilton verkar lugn som en filbunke i jämförelse med denne vettvilling.
Om Hamilton kan hålla sig i skinnet och överlåter hjärnsläppen till Vettel så har han goda chanser att vinna i år.
Kan han sen dessutom hålla ihop det i framtiden och växa lite i huvudet så kan t.o.m. jag skaffa mig en McLaren-keps...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
Jag kan ju inte rå för att jag vet och är så mycket bättre än alla andra Intressant urklipp från mitt inlägg för övrigt.Cuscino skrev:Och den kommentaren visar rätt tydligt vilken arrogant besserwisser du är. Jag tycker bara att Vettel verkar litet korkad och väldigt omogen - men det får man tydligen inte tycka.LuckyStrike1 skrev:Jag undrar om du inte med det inlägget sa en hel del om din nivå också
Jag tycker Vettel, självklart, gjorde ett dumt misstag igår. Så kan det bli.
Sen kan jag personligen tycka att det är lite barnsligt att från det häva ur sig kommentarer i stil med "dum i huvudet" "korkad och omogen" "mentalt en tvååring" och liknande uttryck. Möjligen kan man förstå det om man själv är uppe i stridens hetta, som t.ex. Button (nu lyfte han sig och uppträdde och uttryckte sig som en vuxen människa efteråt precis som Vettel gjorde.)
Men det är förstås bara min personliga åsikt, kanske är det heller inte något man får tycka
Avslutningsvis kommer Felipe Massa lite i skymundan från det här racet. Han gjorde en stabil och säker helg när Alonso misslyckades i kval och race.
-
-
År 2010 har ingen tid att räkna.
Kod: Markera allt
Lewis Hamilton 75
Mark Webber 71
Sebastian Vettel 61
Jenson Button 59
Fernando Alonso 57
Felipe Massa 44
Robert Kubica 41
Nico Rosberg 39
Adrian Sutil 15
Michael Schumacher 15
Rubens Barrichello 10
Kamui Kobayashi 6
Vitaly Petrov 6
Vitantonio Liuzzi 2
Nico Hülkenberg 3
Sébastien Buemi 1
Pedro de la Rosa 2
-
-
Hoppas ni hade det trevligt på er F1 helg. Jag hade det inte, har fortfarande inte fått se loppet. För trött/bakis i går kväll och för tidig sändning i dag, kom lagom hem till presskonferensen. Men ett + jag vet fortfarande inte vem som van. Jag har inte läst en tidning och tänker inte läsa era inlägg fören jag får se det. Hoppas det var bra.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Ja man måste nog säga att Hamilton har börjat plocka fram en arsenal som kommer göra honom mycket svårslagen. Han är snabb som fan och gör mindre och mindre misstag, dock var det riktigt nära att han satt i muren idag, de rörde sig om några dec.
Jag hoppas verkligen inte de tar bort denna bana för den är alltid sevärd och förarna tycker ju om det också.
Jag hoppas verkligen inte de tar bort denna bana för den är alltid sevärd och förarna tycker ju om det också.
-
Ferrari har kämpat i motvind i ett par säsonger nu, och dom har förbaskat svårt att få en hel helg att funka. Samtidigt ser vi McLaren göra precis tvärt om trots liknande problem med vindriktning.
Alonso tror jag inte alls har tappat stinget och helgens murkänning kom sig av ett enkelt litet misstag, inte mycket värre än Hamiltons men på en mycket sämre plats. Däremot tror jag att McLaren har ett mer samspelt team där alllt verkar flyta friktionsfritt.
Helt klart har Alonso fortfarande chansen på titeln, men då gäller det att Hamilton, Button och Webber klantar sig, medan Vettel fortsätter på den inslagna vägen.
Alonso tror jag inte alls har tappat stinget och helgens murkänning kom sig av ett enkelt litet misstag, inte mycket värre än Hamiltons men på en mycket sämre plats. Däremot tror jag att McLaren har ett mer samspelt team där alllt verkar flyta friktionsfritt.
Helt klart har Alonso fortfarande chansen på titeln, men då gäller det att Hamilton, Button och Webber klantar sig, medan Vettel fortsätter på den inslagna vägen.
-
-
-
-
Ja, det var väl framförallt under -05 som Kimis oförmåga att få sin Mercedesmotor att hålla under en racedistans kom väl till pass. Alonso som inte hade en suck att hänga med McLaren-bilarna på ren fart.
Under -06 var kampen desto jämnare och det var mer Alonsos förtjänst att han vann VM snarare än någon annans. Dock hjälpte ju Ferraris tillförlitlighetsbekymmer i slutet på året honom rätt ordentligt.
Under -06 var kampen desto jämnare och det var mer Alonsos förtjänst att han vann VM snarare än någon annans. Dock hjälpte ju Ferraris tillförlitlighetsbekymmer i slutet på året honom rätt ordentligt.
Ferrari.
-
Nu hoppades jag att det skulle tända till lite här och så är Du så diplomatisk!Eau Rouge skrev:Ja, det var väl framförallt under -05 som Kimis oförmåga att få sin Mercedesmotor att hålla under en racedistans kom väl till pass. Alonso som inte hade en suck att hänga med McLaren-bilarna på ren fart.
Nu måste jag ju respektera Dig!
Snyggt jobbat!
Eftersom jag har hållit på Kimi länge så gjorde det ont många gånger när McLaren ramlade i bitar gång på gång. Under en lång följd av tävlingar (det kändes i alla fall som en mycket lång) fick de bara iväg en bil från starten varje gång den andra pajade på griden.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Postat: 31 aug 2010 18:25 Rubrik:
Ja, det var väl framförallt under -05 som Kimis oförmåga att få sin Mercedesmotor att hålla under en racedistans kom väl till pass. Alonso som inte hade en suck att hänga med McLaren-bilarna på ren fart.
-
-
Ingen som tagit upp Massas "tjyvstart" än?
http://www.youtube.com/watch?v=NlxHOcWMM5c
Står väl en meter över linjen när starten går, ingen domare såg, och inget team klagade, så han klarade sig från straff.
Står väl en meter över linjen när starten går, ingen domare såg, och inget team klagade, så han klarade sig från straff.
-
Ja så är det! Man ska fuska så att ingen klagar! Det var ju det som Ferrari missade när de fick böter för stallorder.FredrikE skrev:Ingen som tagit upp Massas "tjyvstart" än?
Nu kanske de har lärt sig?
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Nej, och inte lär det bli nåt heller. Skulle ha kommit under GP:t isåfall.FredrikE skrev:Ingen som tagit upp Massas "tjyvstart" än?