BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

ANFRAN skrev:
Geer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
Om Vettel inte satt och sov så spelade han bra, både bakom ratten och framför kameran. Först var jag övertygad om att Vettel gjorde det medvetet, men så kollade jag på omstarten en gång till i söndags. Om jag minns rätt hade Vettel släppt en liten lucka till Webber strax efter chikanen, men han körde snart ikapp honom igen. I tredje sista kurvan, högerkurvan före vänsterhårnålen, saktade Vettel ner litegrann och värmde däck samtidigt som Webber satte full fart. Det såg faktiskt ut som om Vettel satt och sov och väntade sig ett varv till bakom säkerhetsbil.

Å andra sidan. Om radion just då fungerade så dåligt som Vettel påstod efter loppet, då borde han väl verkligen ha försökt hålla koll på Webber och när säkerhetsbilen släckte lamporna?
Tänk efter lite, Vettel sitter i sin bil med Webber framför sig. Webber ska in i depån nån gång. Utan att tjaffsa om vem av dem som är snabbast, så var Alonso den som Vettel bekymrade sig om. Att försöka plocka Webber i omstarten var ointresant för Vettel. Om Webber fick en lucka och kunde komma in mellan Vettel och Alonso skulle det vara en bonus.
Nu gick det som det gick och när Vettel fick reda på att han behövde gå in för en drivetrough så hade han inga problem att vrida upp farten.
Att han var sur/irriterad är det minsta man kan säga, och uppriktigt sakt så verkade han inte begripa vad han blev straffad för i samband med omstarten även under presskonferensen.
Tycker att Charlie kunde förklarat direkt för Vettel efter målgång i stället för att gulla med Mark, så hade nog Vettel lungnat ner sig.

Tycker att FIA skulle få fram ett förtydligande till sina domslut i efterhand.
Här sitter ett stort antal nördar och diskuterar/funderar vad egentligen Vettel gjorde fel. Fortfarande så har jag inte klart för mig när Vettel egentligen gjorde sitt misstag. På samma sätt så är det med Schummis manöver fult tycker många men när övergick det från att vara en vanlig blockning till ett regelbrott. Att sedan likartade straff drabbar de inblandade olika är något som mer är slumpbetonat, men när FIA sitter och sover under loppen och är sena med besluten kanske de skulle titta lite på vad resultaten blir med straffen de delar ut.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Är du säker på det?
Ja, men det gäller bara ledaren som Bopper sa. Det förvirrade mig så absolut, visst kan Vettel ha blivit bestraffad för just det i omstarten, alla yrade om tio billängder, för det var fem förr ;) Och då är det ju självklart alltid den som ligger precis bakom SC:n det gäller, ingen annan.
Senast redigerad av Cheever den fre aug 06, 2010 11:24, redigerad totalt 6 gånger.
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tänk efter lite, Vettel sitter i sin bil med Webber framför sig. Webber ska in i depån nån gång. Utan att tjaffsa om vem av dem som är snabbast, så var Alonso den som Vettel bekymrade sig om. Att försöka plocka Webber i omstarten var ointresant för Vettel. Om Webber fick en lucka och kunde komma in mellan Vettel och Alonso skulle det vara en bonus.
Nu gick det som det gick och när Vettel fick reda på att han behövde gå in för en drivetrough så hade han inga problem att vrida upp farten.
Att han var sur/irriterad är det minsta man kan säga, och uppriktigt sakt så verkade han inte begripa vad han blev straffad för i samband med omstarten även under presskonferensen.
Tycker att Charlie kunde förklarat direkt för Vettel efter målgång i stället för att gulla med Mark, så hade nog Vettel lungnat ner sig.

Tycker att FIA skulle få fram ett förtydligande till sina domslut i efterhand.
Här sitter ett stort antal nördar och diskuterar/funderar vad egentligen Vettel gjorde fel. Fortfarande så har jag inte klart för mig när Vettel egentligen gjorde sitt misstag. På samma sätt så är det med Schummis manöver fult tycker många men när övergick det från att vara en vanlig blockning till ett regelbrott. Att sedan likartade straff drabbar de inblandade olika är något som mer är slumpbetonat, men när FIA sitter och sover under loppen och är sena med besluten kanske de skulle titta lite på vad resultaten blir med straffen de delar ut.
Tycker detta var ett bra inlägg Nisse, det är just detta som jag också tycker är skumt, att det känns som slumpen avgör vad det ska bli för bestraffning i bland och det måste fia vara glasklara med. Det var ju rätt rörigt i monaco om man säger så och då verkade de inte som de själva var helt säkra på vad de skulle göra eftersom det tog en herrans massa timmar att avgöra. Undrar om de har klara regler eller om de bara bedömer från fall till fall?

Sant LS men om du tittar på Rubens i Ungern så hade han ju en massa mer fart med sig på rakan än schumi men det kanske berodde på att han hade så otroligt mycket mer mekaniskt grepp pga de nya däcken så därför spelade inte aerodynamiken så stor roll.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Bopper skrev:
Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Det har du helt jäkla rätt i, det var de tio billängderna som förvirrade mig. Då var det inte tio billängder utan "tight" han blev bestraffad för, det förklarar saken. Då kan det ha vart omstarten i alla fall som det verkar.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Oavsett vad känns det som en konstig regel med ett konstigt, hårt, straff.

Jag förstår att man vill reglera hur ledaren beter sig vid en omstart när det gäller att hålla avstånd till SC och liknande. Att det finns en regel där som säger att ledaren ska hålla visst avstånd till SC, köra jämn fart etc. tycker jag är bra. Det kan lätt bli tråkigheter när ledaren vid en omstart släpper stort avstånd till SC, börjar gasa, bromsa, gasa, bromsa och köra allmänt ryckigt innan han sticker iväg.

Men jag har svårt se hur det Vettel gjorde kan vara så fel att det behöver regleras i ett reglemente med drive-through straff som påföljd och allt. Det enda han gjorde var att medvetet eller omedvetet hålla ett väldigt långt avstånd upp till ledande Webber när omstarten gick.

Det känns så onödigt på något sätt att det är något som behöver bestraffas.

Tyvärr är F1 fullt av sådana här regler till och med vi nördar har svårt att egentligen förstå nyttan med.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Eftersom det är omkörningsförbud efter säkerhetsbil tycker jag nog att det är en vettig regel att även andra än ledaren ska hålla ett visst tempo.

För att skapa en omöjlig lucka för det övriga fältet att ta in skulle annars ett stall som har sina bilar etta och tvåa kunna bestämma sig för att släppa iväg ettan och låta tvåan gå på halvfart.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cheever skrev:
Bopper skrev:
Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Det har du helt jäkla rätt i, det var de tio billängderna som förvirrade mig. Då var det inte tio billängder utan "tight" han blev bestraffad för, det förklarar saken. Då kan det ha vart omstarten i alla fall som det verkar.
Om inte 10 billängder gäller när SC släckt lamporna gäller väl inte heller "tight" ? Dessa står ju i samma mening " the race leader must keep within ten car lengths of it and all remaining cars must keep the formation as tight as possible"
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Reglerna i f1 är lika klara som himlen i regnskogen..... :down:
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Cheever skrev:
Bopper skrev:
Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Det har du helt jäkla rätt i, det var de tio billängderna som förvirrade mig. Då var det inte tio billängder utan "tight" han blev bestraffad för, det förklarar saken. Då kan det ha vart omstarten i alla fall som det verkar.
Fast nu står det ju "Exceeding 10 cars length behind Safety Car." i FIA's dokument:
http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf
Men det där med 10 billängder gäller ju bara ledaren, så jag undrar om ens FIA vet vad de menar...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Geer skrev:
Cheever skrev:
Bopper skrev: Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Det har du helt jäkla rätt i, det var de tio billängderna som förvirrade mig. Då var det inte tio billängder utan "tight" han blev bestraffad för, det förklarar saken. Då kan det ha vart omstarten i alla fall som det verkar.
Om inte 10 billängder gäller när SC släckt lamporna gäller väl inte heller "tight" ? Dessa står ju i samma mening " the race leader must keep within ten car lengths of it and all remaining cars must keep the formation as tight as possible"
När SC släckt lamporna gäller inte 40.9 utan 40.11:
40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors and the car's orange lights will be extinguished This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it.
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.
As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and, other than on the last lap of the race, replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
och då blir det ju mer tveksamt vad han fällts för egentligen.
Keep on Boppin´
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Något lurt är det.
Vettel / RedBull säger att han sov vid omstarten.
FIA säger att han brutit mot 40.9, 10 billängder.
Fast han låg inte närmast SC (10 längder gäller inte) och vid omstarten gäller inte 40.9.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Geer skrev:
Cheever skrev:
Bopper skrev: Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Det har du helt jäkla rätt i, det var de tio billängderna som förvirrade mig. Då var det inte tio billängder utan "tight" han blev bestraffad för, det förklarar saken. Då kan det ha vart omstarten i alla fall som det verkar.
Om inte 10 billängder gäller när SC släckt lamporna gäller väl inte heller "tight" ? Dessa står ju i samma mening " the race leader must keep within ten car lengths of it and all remaining cars must keep the formation as tight as possible"
Jag har letat men inte hittat några officiella dokument men på alla nyhetssidor säger man att det var för omstarten han blev straffad och så som jag läser och tolkar den gäller just
keep the formation as tight as possible
Som det är skrivet står passusen med "tight" bara för tio-längdersregeln.
40.9 The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him.
Once behind the safety car, the race leader must keep within ten car lengths of it (except under 40.11 below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.
Förmodligen är det inte så konstigt att han blev straffad eftersom man lätt kunde tolka det som att han försökte ge sin stallkamrat en fördel och det är förmodligen just därför han blev bestraffad.

Ganska solklart när man tänker efter ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

FIA dömmer som de vill och delar ut det straff de tycker passar, det blir ju ganska uppenbart. :down:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Geer skrev:Något lurt är det.
Geer skrev: Vettel / RedBull säger att han sov vid omstarten.

FIA säger att han brutit mot 40.9, 10 billängder.
Nä, bara 40,9 och den innehåller mer än tio billängder.
Geer skrev: Fast han låg inte närmast SC (10 längder gäller inte) och vid omstarten gäller inte 40.9.
Som sagt "all remaining cars must keep the formation as tight as possible. "

Gäller som jag tolkar det även efter att SC:n har släckt lamporna.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Silverkatten skrev:FIA dömmer som de vill och delar ut det straff de tycker passar, det blir ju ganska uppenbart. :down:
För det mesta dömer man bra och rättvist, men är lite långsamma under loppen kan man tycka.

Nu behövs det ju bildbevis osv för att ett straff skall dömas och det är lätt att sitta hemma och säga när det är ganska mycket som står på spel.

Personligen kan jag tycka att Alonso-incidenten senast med Kubica var att ta i, men samtidigt om Alonso hade tagit det säkra före det osäkra och släppt tillbaka hade han klarat sig betydligt bättre och hade sluppit straff.

Samtidigt är det ju rätt att bestraffa allt genande i chicaner tycker jag. Det är tillräckligt med mycket körande utanför banan med alla nya avåkningszoner.
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cheever skrev:
Geer skrev:
FIA säger att han brutit mot 40.9, 10 billängder.
Nä, bara 40,9 och den innehåller mer än tio billängder.
Har jag läst fel ?
"Fact Exceeding 10 cars length behind Safety Car."
http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf

.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Geer skrev:
Cheever skrev:
Geer skrev:
FIA säger att han brutit mot 40.9, 10 billängder.
Nä, bara 40,9 och den innehåller mer än tio billängder.
Har jag läst fel ?
"Fact Exceeding 10 cars length behind Safety Car."
http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf

.
Ja, där var det officiella, jag missade det i hastigheten. Vet ärligt talat inte riktigt vad dom menar med det men det står ju ganska tydligt att det är just 40,9 regeln man dömer med.

Det KAN ju vara så att man tar tio-billängder som en schablon för att ha en definition på tight as possible.

Men det kanske är något lurt då ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Cheever skrev:
Silverkatten skrev:FIA dömmer som de vill och delar ut det straff de tycker passar, det blir ju ganska uppenbart. :down:
För det mesta dömer man bra och rättvist, men är lite långsamma under loppen kan man tycka.
Nä inte är det särskilt rättvist... Hamilton får för det mesta varningar. Tidtillägg kan sättas till allt från 5 till 20 sekunder lite beroende på. Sen blir straffet för något som är en drivethrough nerflyttning på nästa gridd, där erkänner dommarna dessutom att de valt mellan olika straff...

Nä, förenkla reglerna (så att insatta fans kan hålla dem i huvudet) och koppla tydliga straff till varje förseelse. Samma regelbrott ska ge samma straff!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Silverkatten skrev:
Cheever skrev:
Silverkatten skrev:FIA dömmer som de vill och delar ut det straff de tycker passar, det blir ju ganska uppenbart. :down:
För det mesta dömer man bra och rättvist, men är lite långsamma under loppen kan man tycka.
Nä inte är det särskilt rättvist... Hamilton får för det mesta varningar. Tidtillägg kan sättas till allt från 5 till 20 sekunder lite beroende på. Sen blir straffet för något som är en drivethrough nerflyttning på nästa gridd, där erkänner dommarna dessutom att de valt mellan olika straff...

Nä, förenkla reglerna (så att insatta fans kan hålla dem i huvudet) och koppla tydliga straff till varje förseelse. Samma regelbrott ska ge samma straff!
Förenkla reglerna kan jag hålla med om att det behövs, se bara på oredan med Vettels straff.

Nu är jag varken fan eller tycker speciellt illa om Hamilton men jag kan inte riktigt se att han blivit orättvist behandlad av domarna.

Men han har ju vart i hetluften och i toppen ett tag och därmed i skottgluggen betydligt mer än kanske vissa andra förare. Mr I-can feel-the-grip har ju gjort en och annan tabbe dessutom, det kan inte ens hans hängivnaste fans förneka.

När Dass-mannen var på samma varv som alla andra tyckte hela hans trojka av supporters att han alltid blev dömd för hårt, vi andra för milt.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Mr-I-can-feel-the-grip är alltså inte samma person som Mr-feel-for-grip. Ifall någon undrar. Mr-feel-for-grip är Dass-mannen. Tror jag. Om inte Dass-mannen är en rallyförare som ingen längre vill kännas vid.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Crazy F1 skrev:Jag tror att red bull kommer vara jälvigt snabba här eftersom deras fina areodynamik lär komma till pass, inte minst genom Eau Roughe. Har du med dig farten där så har du en himla massa fart med dig på kemmelrakan och är de inte först i starten så kan de nog köra om en och annan bil även om de inte har den bästa motorn.
Jag tror inte det. McLaren bilar är snabbare än Red Bull på långa rakorna och du kommer se det också. Det är en fördel där att få köra om bilarna.
Red Bull är bra i genomsnitt, dvs bra på rakor och kurvor och därmed snabbaste varvet. Men SPA är speciellt, där är en topp hastighet en fördel. Titta bara på berömda omkörning av Hakkinen som lyckas förbi Schumi. Bara där går att komma förbi. Det är alltför jämnt mellan olika stallet pga alla reglerna av FIA. Därför tror jag att McLaren har en stor fördel av långa rakan efter Eau Rouge. Egentligen borde man få använda KERS där som Kimi lyckas förbi Fichi senaste loppet på samma rakan.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Cheever skrev:...
Nu är jag varken fan eller tycker speciellt illa om Hamilton men jag kan inte riktigt se att han blivit orättvist behandlad av domarna.
...
Nä, det är väl snarare så att Hamilton har kommit undan med det mesta medan andra får straff.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja är det någon som kommit undan med mycket så är det absolut Hamilton och det är ju också intressant att i hans fall så har fia bara kört med varningar. Jag förstår självklart att straffets grad borde bestämmas av hur hård överseelsen är men det känns ibland som att den även bestäms av vem föraren är :down:
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Att Vettel efter säkerhetsbilsincidenten höll igen på farten lite tycker jag bevisas av kommentaren han fick via radion, som plötsligt fungerade igen, när drivethroughn blev meddelad.
Vi har fått ett straff och behöver öka avståndet till Alonso.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Crazy F1 skrev:Ja är det någon som kommit undan med mycket så är det absolut Hamilton och det är ju också intressant att i hans fall så har fia bara kört med varningar. Jag förstår självklart att straffets grad borde bestämmas av hur hård överseelsen är men det känns ibland som att den även bestäms av vem föraren är :down:
Ja, straffet kan bestämmas utifrån överträdelsens grad men inte utifrån raceläget. Alltså inte 5 s tillägg istället för 20 bara för att det passar bättre till resultatet eller nerflyttning nästa race istället för drivethrough... eller då en varning (om man heter Hamilton).
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag håller knappast med om alla domslut i år men det är en klart förbättring gentemot tidigare. Och bara det att man har en gammal ärrad F1-veteran med som bollplank i juryn visar att man har tagit kritiken på allvar.

Som det var tidigare var det allt som oftast personer i bandomarjuryn som inte var speciellt kunniga i racing utan satt där på att dom hade makt och var toppar i respektive lands bilsportförbund.

Jobba vidare säger jag, detta är ett steg i rätt riktning :up:
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

hoppas du har rätt Cheever men just nu känns det som det är lite av en "testsäsong" frö domarna. Det kan gå lite hur som helst, vissa beslut blir bra andra riktigt dåliga, men det är väl som med betyg i skoan innan man lärt sig hur de nya systemen fungerar kanske... de tar ett par år.
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

Cheever skrev:Jag håller knappast med om alla domslut i år men det är en klart förbättring gentemot tidigare. Och bara det att man har en gammal ärrad F1-veteran med som bollplank i juryn visar att man har tagit kritiken på allvar.

Som det var tidigare var det allt som oftast personer i bandomarjuryn som inte var speciellt kunniga i racing utan satt där på att dom hade makt och var toppar i respektive lands bilsportförbund.

Jobba vidare säger jag, detta är ett steg i rätt riktning :up:
Håller med. Tycker faktiskt det är positivt att man "kommer undan" med ett och annat, så som Hamilton gjort vid ett antal tillfällen i år. Ett tag kändes det som om domarna bestraffade varenda liten incident vid omkörningsförsök. Inte gynnsamt när folk vill se fler omkörningar...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Zwonk skrev: Tycker faktiskt det är positivt att man "kommer undan" med ett och annat, så som Hamilton gjort vid ett antal tillfällen i år. Ett tag kändes det som om domarna bestraffade varenda liten incident vid omkörningsförsök. Inte gynnsamt när folk vill se fler omkörningar...
:quest:

Om vi skall få se fler omkörningar så är det väl bara bra att vingelpellarna får sig en uppsträckning, eller...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

PC: skrev: :quest:

Om vi skall få se fler omkörningar så är det väl bara bra att vingelpellarna får sig en uppsträckning, eller...?
Vad jag menar är att jag tycker att man ett tag såg följande scenario lite för ofta: Förare A gör ett omkörningsförsök på förare B. Omkörningsförsöket misslyckas, bilarna har kontakt och får lättare skador. Därefter får förare A en bestraffning. Denna uppfattning fick i alla fall jag, och min poäng var att detta skulle ha kunnat leda till att förarna undviker omkörningsförsök av rädsla att göra misstag och sedan bli bestraffade.

Det var kanske vilseledande att nämna Hamilton i sammanhanget, då han som du säger har vinglat omkring en hel del i försvarssyfte.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Hoppas ni får en trevlig F1 helg.

Det får inte jag, missar allt hur jag en skruvar på mig.

Fredags träning, sitter på ett flygplan :evil:
Lördags träning & kval. Bröllop. :evil:
Söndags loppet. Sitter på flygget igen :evil: och förhoppningsvis väldigt bakis :D .
Hur kan folk vara så elaka att dom planerar sånt som giftemål på en F1 helg :quest:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Taskig planering, folk måste ju hålla koll på F1-kalendern bättre tycker jag. ;)

SPA har fått lite ändringar till i år, dels har konstgräset i La Source breddats och förlängts till slutet på avåkningszonen. Utsidan i Les Combes har fått konstgräs och asfalt med likadana ribbor som man har på Monza, detta för att hindra att förare genar i chikanen. På utsidan av vänstern i Les Combes har man även gjort en negativ kerb, även den med konstgräs på utsidan.

Dessutom är Mansell tillbaka som förar-representant i helgen.
Användarens profilbild
Beaner
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 20, 2005 20:31
Ort: Nacka

Inlägg av Beaner »

Jag och två kompisar till mig ska se loppet på plats. Vi kommer sitta på läktaren vid Les Combes. Är det någon mer som ska dit?

Det ser ut att kunna bli en ganska blöt helg enligt http://www.yr.no/sted/Belgia/Vallonia/F ... /helg.html
Second place = First loser
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jögga skrev: SPA har fått lite ändringar till i år, dels har konstgräset i La Source breddats och förlängts till slutet på avåkningszonen. Utsidan i Les Combes har fått konstgräs och asfalt med likadana ribbor som man har på Monza, detta för att hindra att förare genar i chikanen. På utsidan av vänstern i Les Combes har man även gjort en negativ kerb, även den med konstgräs på utsidan.
Lite synd kan man tycka.

Bild

Bild
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Verkar som regnet står som spön i backen, FBMW-träningen blev rödflaggad.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PeppeF1 skrev:
Jögga skrev: SPA har fått lite ändringar till i år, dels har konstgräset i La Source breddats och förlängts till slutet på avåkningszonen. Utsidan i Les Combes har fått konstgräs och asfalt med likadana ribbor som man har på Monza, detta för att hindra att förare genar i chikanen. På utsidan av vänstern i Les Combes har man även gjort en negativ kerb, även den med konstgräs på utsidan.
Lite synd kan man tycka.

Bild

Bild
Ja, det var ju inte direkt så att man tjänade tid på att studsa över gräset. Och La Source har ju "alltid" varit bred med möjlighet till olika spårval, och risken är nu att det blir rejäla skador i starten.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ferrari ser väldigt starka ut efter träningen och Rosberg och schumi ser jämna ut men man ska som sagt var inte dra för stora växlar av träningsresultat. Man ska dock vara lite extra uppmärksam på Force India deras bil verkar nämligen tycka om denna banan och det visade Sutil med en andraplats.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Ferrari ser väldigt starka ut efter träningen och Rosberg och schumi ser jämna ut men man ska som sagt var inte dra för stora växlar av träningsresultat. Man ska dock vara lite extra uppmärksam på Force India deras bil verkar nämligen tycka om denna banan och det visade Sutil med en andraplats.
Helt sant, men man ska dessutom komma ihåg att när banan var som bäst knatade nån stolle omkring på fel sida räcket och det rödflaggades.
I Princip bara Alonso och Sutio som fick någorlunda fritt på sista försöket, och lite typiskt hängde rödljuset kvar i en dryg minut med rejäl kö på banan som resultat.

Hursomhelst ser Ferrari (Alonso) ut att ha ordning på bilen, Sutil och Kubica överraskade och Red Bull lär väl vakna i morgon gissar jag.
McLaren är inte heller långt efter av Hamilton att döma.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi före Ros på 3e, denna banan kan han så här verkar han ha lite lättare att få till bilen, dock ska det sägas att rosberg bara kört 9 varv mot schumis 16 och Merceders är en evighet efter toppen. Nu spelar det ju ingen roll om schumi för en gångs skull skulle vara före ros i kvalet, han får ju ändå starta bakom...Men det kunde vara skönt för självförtroendet om han kunde vara lika snabb i kvalet eftersom det är där han inte hängt med. Jag tror att ingen kan säga att Merceders skulle vara bättre än Renault nu, det är väl ingen tvekan om vilken av dessa team som är det bästa för närvarande och har varit den senare delen av säsongen.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Låt oss hoppas på ett regnigt kval och en oväntad grid!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Prognosen säger solsken med skurar och duggregn...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Detta kan bli riktigt intressant :)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Eller så blir det typ 15 procent körning och 85 procent regn i varje kvalpass...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Då blir det inte intressant :down:

Jag tycker dock de borde ha tillgång till mer regndäck än vad de har, nu sitter de ju och sparar på dem!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Bli inte ledsen om [Schumacher] blir utslagen redan i Q1 nu. :D
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jaha, räddad av klantryssen...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Prognosen säger solsken med skurar och duggregn...
Det låter som typiskt Spa-väder det :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ojoj, kan bli lite körigt ut ur depån
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jaha, det där var ju kul.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men alltså, 2.05 kan man väl köra på regndäck i det här vädret? Så Q1 behöver inte vara slut.