Jag har fått den info jag behövde, dagens lopp förstört och att dom ska bygga ut sittbrunnen i Alonsos bil så han kan sitta bekvämare efter all behandling han får gratis.Cheever skrev:Vad vill du veta?platt skrev:Jag sitter här fortfarande med en bristfällig italienska kan jag få lite info, snälla.
Att Alonso kommer att få sitt andra lopp på raken hårt uppkört om inget oförutsett händer?
UNGERNS GP 2010 - HUNGARORING. Lopp 12 av 19
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
På semester?Cheever skrev:Jäklar det trodde jag inte.
Nu får ni se till att Webber tar det här i mål, nu åker jag.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, vet inte om jag kallar det semester, till Finland i alla fall. Gick förvånansvärt fort att åka ombord så jag kunde följa sista varven på mobilenplatt skrev:På semester?Cheever skrev:Jäklar det trodde jag inte.
Nu får ni se till att Webber tar det här i mål, nu åker jag.
Senast redigerad av Cheever den sön aug 01, 2010 16:00, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Skönt, en veka eller? Kommer förbi och tittar på .... när jag kommer hem om det går bra.Cheever skrev:Tja, vet inte om jag kallar det semester, till Finland i alla fall. Gick förvånansvärt fort att åka ombord så jag kunde följa sista varven på mobilenplatt skrev:På semester?Cheever skrev:Jäklar det trodde jag inte.
Nu får ni se till att Webber tar det här i mål, nu åker jag.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bara några dagar tack och lov. Det går kanon!platt skrev:Skönt, en veka eller? Kommer förbi och tittar på .... när jag kommer hem om det går bra.Cheever skrev:Tja, vet inte om jag kallar det semester, till Finland i alla fall. Gick förvånansvärt fort att åka ombord så jag kunde följa sista varven på mobilenplatt skrev: På semester?
Mycket kan man säga om Webber, men idag levererade han när det behövdes. Riktigt snyggt kört. Sen att banan är ett sömnpiller är ju ett annat problem. Nu blev det ju trots allt lite spännande där ett tag.
I was misled and that is the way it went
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vettel blir rejält sur när allt inte går hans väg, men i övrigt är han väl inte något direkt svin. Lite mycket att begära att vinnartyper skall vara glada när de förlorar, men DC har nog rätt i att Vettel fastnar lite väl mycket i sin frustration för att det skall vara bra för honom, även om det inte fanns så mycket att göra för honom i det här racet. Han tappade en klar seger p.g.a. sitt eget misstag, inte så mycket att säga om det.Pastis skrev:Perfekt, två tyska svin gör bort sig i dag! Der Alte borde få lämna in sin licens och valpen får lära sig att vara "trevlig" även i motgångar. Falska typer båda två!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker att schumi har rätt att försvara sin position men jag tycker att han skulle bytt spår tidigare i detta fall, han väntade alldeles för länge innan han gjorde det denna gång och det var därför som RB nästan satt i muren. dock är det starkt av RB att satsa och någonstans i sig måste han ju ändå känt att schumi inte skulle trycka upp honom i väggen. Gränsen mellan att köra tuft och fult är marginell men med tanke på hur Hamilton vinglat och bara fått en varning för det så borde inte schumi få mer än en varning heller. Jag måste dock säga att jag kunnat förstå manöern mer om det gällt vm men när de gäller en poäng så hade jag nog varit "mesigare" om jag varit schumi. Men han resonerar väl som så att han är anställd av Merceders och att han ska göra allt som står i hans makt för att ta poäng åt dem. Det finns en positiv sak mitt i denna dumdristighet och det är att han faktistk visar en sak som jag trodde han tappat.... Viljan att göra "mer eller mindre vad som helst för att vinna och därför tror jag inte att gubben är slut ännu.
Renault hade det tufft i depån och det var tur att ingen blev skadad, det kunde slutat riktigt illa och jag är även glad att ingen fick Nicos hjul på sig.
Detta är 2a gången som Merceders inte skruvar dit däcken ordentligt. Förra gången på ms bil och denna gången på Nicos.
Är det inte lustigt hur saker och ting svänger, för några race sedan var vi mer eller mindre övertygade om att det var Maclaren och RB som skulle göra upp om det men i dag är det istället Ferrari som är med däruppe och slåss och maccarna är rätt under isen iaf Button. De enda som är bra konstant är RB och det var IMPONERANDE av Webber att sätta de varven han gjorde, dock får man väl säga att det är lika imponerande av bilen att kunna bevara däcken så länge!
Renault hade det tufft i depån och det var tur att ingen blev skadad, det kunde slutat riktigt illa och jag är även glad att ingen fick Nicos hjul på sig.
Detta är 2a gången som Merceders inte skruvar dit däcken ordentligt. Förra gången på ms bil och denna gången på Nicos.
Är det inte lustigt hur saker och ting svänger, för några race sedan var vi mer eller mindre övertygade om att det var Maclaren och RB som skulle göra upp om det men i dag är det istället Ferrari som är med däruppe och slåss och maccarna är rätt under isen iaf Button. De enda som är bra konstant är RB och det var IMPONERANDE av Webber att sätta de varven han gjorde, dock får man väl säga att det är lika imponerande av bilen att kunna bevara däcken så länge!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Bruce levererar i en överlägsen bil, Fernando visar vilken Driver han är och den lille surtyskens pekfinger slaknade betänkligt.
...von Kerpen visar återigen vilket formidabelt svin han är... och alltid har varit.
Visar ofattbar hänsynslöshet och brist för respekt för sina medtävlande, vilket praktarsel!
...von Kerpen visar återigen vilket formidabelt svin han är... och alltid har varit.
Visar ofattbar hänsynslöshet och brist för respekt för sina medtävlande, vilket praktarsel!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Om det hände hemsk för Barri då skulle hans fru mörda Schumi !PC: skrev:Bruce levererar i en överlägsen bil, Fernando visar vilken Driver han är och den lille surtyskens pekfinger slaknade betänkligt.
...von Kerpen visar återigen vilket formidabelt svin han är och alltid har varit.
Visar återigen ofattbar hänsynslöshet och brist för respekt för sina medtävlande, vilket praktarsel!
Äcklestone kunde dra in Schumi lincens på en gång på depån efter loppet !
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Petrol
Du måste väl ändå vara nöjd med att Renault går bra även om det gick lite för "fort till" i depån. Jävlar vad förvånnad man blev då de körde in i varandra
Har du sålt BMW.n och satsat helhjhjärtat på Renault eftersom BMW inte "is the shit" länngre Jag har iaf slängt av mig axelbandaget och fick köra min älskling igår och jävla vad skönt de var
Du måste väl ändå vara nöjd med att Renault går bra även om det gick lite för "fort till" i depån. Jävlar vad förvånnad man blev då de körde in i varandra
Har du sålt BMW.n och satsat helhjhjärtat på Renault eftersom BMW inte "is the shit" länngre Jag har iaf slängt av mig axelbandaget och fick köra min älskling igår och jävla vad skönt de var
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ungefär så.PC: skrev:...von Kerpen visar återigen vilket formidabelt svin han är... och alltid har varit.
Visar ofattbar hänsynslöshet och brist för respekt för sina medtävlande, vilket praktarsel!
Såhär säger Schumacher till Rai, enligt Autosport:
Schumacher shrugged off the incident, however.
"This is F1," Schumacher told Italian television RAI when questioned about his move.
"I think I left him too much room because he passed."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85783
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jämfört med Schumachers manöver idag var ju den här klassikern helt ofarlig.
http://www.youtube.com/watch?v=zznJjSncGCE#t=0m50s
http://www.youtube.com/watch?v=zznJjSncGCE#t=0m50s
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
vad jag minns så gjorde väl schumi en likadan på brorsan på Nurbourg ring. 2002???
Å andra sidan så får man väl säga att det inte hänt några schumi incidenter där schumis körning lett till några alvarliga krascher så han lämnar tillräckligt med plats för att unvika det men det är på det berömda håret...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85795
Å andra sidan så får man väl säga att det inte hänt några schumi incidenter där schumis körning lett till några alvarliga krascher så han lämnar tillräckligt med plats för att unvika det men det är på det berömda håret...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85795
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
anfran, det där var tuff racing, tycker inte att det var fult, de hade gott om plats och ingen blev skadad.
Även om jag inte stöder manövern idag till 100 % så envisas jag ändå med att tro att för att bli en av de absolut bästa genom tiderna och absolut snabbaste så måste man köra tufft och ligga på gränsen och ibland går man över gränsen. Vi har sett, Vettel, Senna, Prost, schumi, Alonso, Hamilton mm göra det och så är alla väldigt bra förare.
En som jag vill framhäva som var väldigt duktig var Mikka Häkkinen och han körde väl aldrig fult vad jag vet? Han vann trots allt 2 titlar men han skulle nog aldrig bli en av dem som ställer sig till skaran Prost, senna och schumi för att han var för "snäll".
Även om jag inte stöder manövern idag till 100 % så envisas jag ändå med att tro att för att bli en av de absolut bästa genom tiderna och absolut snabbaste så måste man köra tufft och ligga på gränsen och ibland går man över gränsen. Vi har sett, Vettel, Senna, Prost, schumi, Alonso, Hamilton mm göra det och så är alla väldigt bra förare.
En som jag vill framhäva som var väldigt duktig var Mikka Häkkinen och han körde väl aldrig fult vad jag vet? Han vann trots allt 2 titlar men han skulle nog aldrig bli en av dem som ställer sig till skaran Prost, senna och schumi för att han var för "snäll".
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Håller medCrazy F1 skrev:anfran, det där var tuff racing, tycker inte att det var fult, de hade gott om plats och ingen blev skadad.
Även om jag inte stöder manövern idag till 100 % så envisas jag ändå med att tro att för att bli en av de absolut bästa genom tiderna och absolut snabbaste så måste man köra tufft och ligga på gränsen och ibland går man över gränsen. Vi har sett, Vettel, Senna, Prost, schumi, Alonso, Hamilton mm göra det och så är alla väldigt bra förare.
En som jag vill framhäva som var väldigt duktig var Mikka Häkkinen och han körde väl aldrig fult vad jag vet? Han vann trots allt 2 titlar men han skulle nog aldrig bli en av dem som ställer sig till skaran Prost, senna och schumi för att han var för "snäll".
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Schumacher får 10 placeringars nerflyttning i nästa lopp. Tycker det var lite väl hårt, i praktiken kommer han nog att starta sist.
5 hade räckt gott och väl.
Jag måste säga att detta året har FIA varit väldigt frikostiga med att ge bestraffningar til höger och vänster för alla möjliga saker och jag tycker ibland(inte nödvändigtvis denna gång) att de lägger sig i lite väl mycket. Så här var det nämligen inte förr, det var väldigt sällan som FIA faktiskt la sig i saker och ting.
5 hade räckt gott och väl.
Jag måste säga att detta året har FIA varit väldigt frikostiga med att ge bestraffningar til höger och vänster för alla möjliga saker och jag tycker ibland(inte nödvändigtvis denna gång) att de lägger sig i lite väl mycket. Så här var det nämligen inte förr, det var väldigt sällan som FIA faktiskt la sig i saker och ting.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om ledningen för ett stall klantar är det allvarligare än om en lollipopgubbe missar att det kommer bilar bakifrån. Att Schumi får behålla licensen är oroväckande. Man får alltså riskera varandras liv därute? Klart man får köra defensivt men en smäll in i muren i de farterna kan få riktigt allvarliga konsekvenser, speciellt som det är utmed huvudläktaren, samt att det står personal alldeles inpå muren som ligger pyrt till vid en smäll.
Om någon rtedan är jämsides skall trängandet sluta, så kan man koncentrera sig på att antingen bromsa senare eller ta motståndaren i nästa böj...
Om någon rtedan är jämsides skall trängandet sluta, så kan man koncentrera sig på att antingen bromsa senare eller ta motståndaren i nästa böj...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 03
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 July 2010
Time : 13:52
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 5
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 5
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 5
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 5
05 RBR Renault Sebastian Vettel 6
06 RBR Renault Mark Webber 5
07 Ferrari Felipe Massa 6
08 Ferrari Fernando Alonso 6
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 5
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 5
11 Renault Robert Kubica 5
12 Renault Vitaly Pertrov 4
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 5
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 5
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 5
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 5
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 5
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 5
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 5
21 HRT Cosworth Bruno Senna 5
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 7
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 5
24 Virgin Cosworth Timo Glock 5
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 5
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 04
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 July 2010
Time : 14:48
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 14:40 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 06, driver Mark Webber, in order to
change the layshaft seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 16, driver Sébastien Buemi, in order to
change the differential piston seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 08
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 July 2010
Time : 10:44
Technical Delegate’s Report
During the first free practice session today the driver of car number 15, Paul Di Resta,
used one set of prime tyres which is allocated for use during P3, Qualifying and the Race
of this Event.
As this is in contradiction to Article 25.4 a) of the 2010 FIA Formula One Sporting
Regulations I am referring this matter to the Stewards for their consideration.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 16
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 July 2010
Time : 16:25
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17,
18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 and 25 during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 24.
After the second free practice session:
Car numbers 18 and 21 were weighed.
Car numbers 18 and 21 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 20.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 17
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 July 2010
Time : 19:19
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the Event:
Number Car Driver Previously used engines
12 Renault Vitaly Petrov 4
21 HRT Cosworth Bruno Senna 5
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 July 2010
Time : 19:22
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the twelfth Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
20 HRT Cosworth Sakon Yamamoto
The above drivers used their previous gearbox for four consecutive Events in conformity
with Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The above drivers did not finish the last race in Hockenheim and are in conformity with
Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
24 Virgin Cosworth Timo Glock
The above driver had to replace his previous gearbox during the last Event for a spare
gearbox and this was before the four consecutive Events expired. Therefore he may use a
new gearbox at this Event and the four consecutive Events will start here in accordance
with Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 21
To : The Stewards of the Meeting Date : 31 July 2010
Time : 14:26
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first qualifying session today car number 23, driver Kamui Kobayashi, did not stop
for wheighing when asked to do so by the red traffic light.
I am referring this matter to the stewards for their consideration.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 34
To : The Stewards of the Meeting Date : 31 July 2010
Time : 17:53
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Option
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Option
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Option
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Option
07 Ferrari Felipe Massa Option
08 Ferrari Fernando Alonso Option
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg Option
11 Renault Robert Kubica Option
12 Renault Vitaly Petrov Option
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa Option
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 35
To : The Stewards of the Meeting Date : 31 July 2010
Time : 18:28
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this Event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship.
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 09 and 24 were weighed.
Car numbers 09 and 24 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 14 and 19.
After the qualifying practice session:
Car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11, 12 and 22 were weighed.
Car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11, 12 and 22 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11, 12 and 22.
It was confirmed for car numbers 02, 05 and 08 that the reference plane is a flat, uniform,
solid, hard, continuous, surface and that all dimensions relatively to it are respected.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on all cars.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 08, 10, 11 and 22.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10,
11 and 22.
The gear shift configuration of car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11 and 22 was
checked.
Engine protections were checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 08, 10, 11 and 22.
The maximum throttle target was checked for car numbers 02, 04, 05, 06, 08, 10, 11 and
22.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 08,
10, 11 and 22.
The front wing adjustment was checked on car number 02, 04, 05, 06, 08, 10, 11 and 22.
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 05 and 12.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
Ferrari V1.00.0078
Force India V1.00.0078
HRT V1.00.0078
Lotus V1.00.0079
McLaren V1.00.0078
Mercedes V1.00.0079
Red Bull V1.00.0078
Renault V1.00.0079
Sauber V1.00.0078
Toro Rosso V1.00.0078
Virgin V1.00.0077
Williams V1.00.0078
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 40
To : The Stewards of the Meeting Date : 01 August 2010
Time : 11:35
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
A seal was broken on the gearbox of car number 18, driver Jarno Trulli, in order to change
the gearbox to differential housing seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 42
To : The Stewards of the Meeting Date : 01 August 2010
Time : 12:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 02: RHS exhaust tailpipe mounting inserts
LHS bodywork heatshield
LHS exhaust system
Mercedes Benz:
Car 04: Nosebox loom for the FFA
Red Bull Racing Renault:
Car 05: Plank fixing studs in the bottom of the gearbox
RHS front brake duct closing panel assembly
RHS exhaust temperature sensor
Clutch torque ECU
Main plank section
Car 06: RHS lambda sensor and extension loom
Rear lower wishbone closing panel
RHS rear pull rod
Ferrari:
Car 07: Front plank
Front floor stay shield
LHS rear wing end plate
Tube for floor pressure measurement
Car 08: Rear plank
Williams Cosworth:
Car 09: RHS rear laser unit
Car 10: LHS tailpipe lambda sensor
LHS rear wheelspeed sensor and adaptor loom
Renault:
Car 12: Clutch temperature sensor
Rear brake friction material
Force India Mercedes:
Car 14: Tywrap on LHS lambda harness
Car 15: Lockwire on engine upper water pipe wigo clip
Lotus Cosworth:
Car 18: Gearbox to differential housing seal
RHS exhaust exit panel
Hydraulic power pack
Car 19: Windscreen
Virgin Cosworth:
Car 24: Rivet of trap nut on the LHS of the T-tray
LHS cam cover heat shield
Front trackrod end bearings
Fuel tank loom
Car 25: RHS T-tray fence
Hydraulic power pack
Alternator
Steering rack
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 HUNGARIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 51
To : The Stewards of the Meeting Date : 01 August 2010
Time : 17:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
The following parts have been replaced today on the grid before the start of the race:
Ferrari:
Car 08: Pitot tube
A fuel sample was taken from car numbers 03, 09 and 21 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
03 Mercedes Benz Michael Schumacher
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
12 Renault Vitaly Petrov
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
20 HRT Cosworth Karun Chandhok
21 HRT Cosworth Bruno Senna
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
24 Virgin Cosworth Timo Glock
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The steering wheel of all classified cars has been checked.
Car numbers 01, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 12, 22 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
The front flap actuator mechanism including plumbing was checked on car number 05.
A horizontal rear wing deflection test was carried out on car numbers 06 and 08.
A front floor deflection test was carried on car numbers 06 and 08.
The units locking status was checked on all cars.
Software version checks have been carried out on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 05, 06, 08, 10, 12 and 22.
The start data of car numbers 01, 05, 06, 07, 08, 10, 12 and 22 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 05, 06, 08, 10, 12 and 22.
The gear shift data of car numbers 01, 05, 06, 08, 10, 12 and 22 have been checked.
The gear shift configuration of car numbers 01, 05, 06, 08, 10, 12 and 22 was checked.
The maximum throttle target was checked for car numbers 01, 05, 08, and 22.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 01, 05, 08, and 22.
The front wing adjustment was checked for car numbers 01, 05, 06, 08, 10, 12 and 22.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 05, 06, 07 and 08.
It was checked that car numbers 05, 06, 07, 08, 09 and 10 did not exceed 18000 rpm
during the race.
The fuel pressure of car numbers 05, 06, 07, 08, 09 and 10 during the race was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 08, 12 and 22.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Du menar när Senna prejar upp Prost mot depåmuren? Han lämnade nog en decimeter mer luft än vad Schumacher gjorde idag... För övrigt tycker jag att Senna utsatte Prost för en livsfarlig manöver. Det gjorde nog inte Schumacher mot Barrichello idag; 2010 års Williams hade stått emot en krasch betydligt bättre än 1988 års McLaren. Faktum är väl att man inte kan mista livet i en F1:a idag så länge huvudet kommer i direkt kontakt med något föremål.Crazy F1 skrev:anfran, det där var tuff racing, tycker inte att det var fult, de hade gott om plats och ingen blev skadad.
Jag tycker ändå det är bra att Schumacher bestraffas. Dylika prejningar må vara ofarliga och "tuff racing" i standardvagnstävlingar, men de är vidriga i formelbilar med hjul som inte är täckta. Red Bull-bilarna visade ju i Turkiet och i Valencia vad som kan hända när däcken kommer i kontakt med varandra. Även om Barrichellos liv i stod på spel finns det ju banpersonal och publik att ta hänsyn till. Säger man, som Schumacher, att man trots en sådan brysk prejning lämnade för stor lucka eftersom det faktiskt gick att köra om, då visar man att man är ganska hänsynslös inför andras säkerhet.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Nu har han visst hånat Barrichello också...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85795
...och förklarat varför han prejade honom..."We know certain drivers have certain views and then there is Rubens," said Schumacher, speaking to the BBC.
...och sagt att det inte var en prejning..."As a driver, you have the ability to change the line once. That's what I was driving to. Obviously there was space enough to go through [because he did]. We didn't touch, so I guess I just left enough space for him to come through.
"I'm known not to give presents on the track. If you want to pass me you have to fight for it, and so it was [here]."
Schumacher said that his lack of pace compared to Barrichello during the closing stages was down to his tyres having completed 55 laps whereas Barrichello's had little more than 10 laps worth of wear.
"There is not much to say other than he obviously had fresher tyres and my job was to get the last corner spot on," added the seven time world champion.
"I had a line of about five centimeters that I had to hit and that lap I obviously ran a little wide and started sliding, so my exit speed was a bit compromised.
...vilket är skitsnack eftersom han väntade med att svänga upp mot depåmuren tills Barrichello hade bestämt sig för att gå om på innern. Det handlar inte om att låta motståndaren välja vilken sida han ska köra om på; det handlar om att försöka skrämma motståndaren till att släppa på gasen, sakta ner, ge upp omkörningsförsöket. Så har han alltid gjort, så kommer han alltid göra."I knew that he was coming so, from my point of view, I was moving over to the inside to make it very obvious and clear to him 'go on the other side, there's more space for you.' He didn't choose to, so it got a bit tight.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85795
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
jag håller med om att han borde valt spår tidigare, hade han valt tidigare så hade nog ingen haft problem med manövern utan det är väl att han gjorde det så sent som gjorde att det blev uppståndelse.
Sen har du nog rätt i att det är absolut inte RB liv som skulle varit någon fara med utan det är nog mer depåpersonal mm men å andra sidan så tror jag inte någon förare sitter i bilen och tänker på depåpersonalen när de gör eller försvarar en omkörning. I så fall hade ju säkerligen den gode RB backat av..Men han lär ju inte suttit och tänkt " nu får jag inte göra så att depåpersonalen får ett däck i huvudet" . Sen kan man ju tycka att det är fel att inte ta hänsyn till dem....men jag tror som sagt inte att förarna tänker på sånt när de tar beslut på en tiondelsekund.
Sen har du nog rätt i att det är absolut inte RB liv som skulle varit någon fara med utan det är nog mer depåpersonal mm men å andra sidan så tror jag inte någon förare sitter i bilen och tänker på depåpersonalen när de gör eller försvarar en omkörning. I så fall hade ju säkerligen den gode RB backat av..Men han lär ju inte suttit och tänkt " nu får jag inte göra så att depåpersonalen får ett däck i huvudet" . Sen kan man ju tycka att det är fel att inte ta hänsyn till dem....men jag tror som sagt inte att förarna tänker på sånt när de tar beslut på en tiondelsekund.
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Jodå, nya glasögon till Lollipopmannen hos Renault till nästa race.Crazy F1 skrev:Petrol
Du måste väl ändå vara nöjd med att Renault går bra även om det gick lite för "fort till" i depån. Jävlar vad förvånnad man blev då de körde in i varandra
Har du sålt BMW.n och satsat helhjhjärtat på Renault eftersom BMW inte "is the shit" länngre Jag har iaf slängt av mig axelbandaget och fick köra min älskling igår och jävla vad skönt de var
Nädå BMW,n pinnar på och gör det med den äran. Men vad gäller F1 så är det Renault som gäller, speciellt nu när BMW har fegat ur å det grövsta.
Tyvärr Crazy så ger jag inte mycket för din kelgris efter mordförsöket på Rubens, riktigt illa, onödigt och rent skamligt..
Men med lite semester för teamen så är allt glömt om en månad å då jäklar är det full gas igen.. Kul för Petrov förresten..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Men han gjorde det medvetet, det är poängen. Det råkade bara inte bli så. Han gjorde det mot Button så sent som i Barcelona: han ligger i ytterspår, lurar ut motståndaren i innerspår och trycker sedan till och försöker tvinga fram en undanmanöver. Det är ju egentligen genialt. Varför täcka upp på innern, lämna det rena spåret fritt och riskera att bli omkörd på yttern när man lika gärna kan prejas?Crazy F1 skrev:jag håller med om att han borde valt spår tidigare, hade han valt tidigare så hade nog ingen haft problem med manövern utan det är väl att han gjorde det så sent som gjorde att det blev uppståndelse.
Det här är en liknande situation med betydligt värre konsekvenser:
http://www.youtube.com/watch?v=_9O6H0p4I2M#t=1m26s
En avgörande skillnad är att Lövis var omedveten om att Krosnoff dök upp på innern; de försökte förmodligen göra var sin omkörning ungefär samtidigt. En annan skillnad är en lyktstolpe, ett träd och en mindre ömtålig bil. Och två döda. Men så kan det sluta när hjulen slår i varandra. Frågan är då om det är värt att utmana ödet. Som du förstår tycker jag inte det och därför är det bra att prejningen bestraffades.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga