TYSKLANDS GP 2010 - HOCKENHEIM. Lopp 11 av 19
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Sunt förnuft efter 60år i F1
Antingen gör man som red Bull och en incident inträffar med 30% risk vid omkörning utan info till framförvarande eller gör man som Ferrari gjorde idag man informerar helt enkelt den framförvarande att en kollega är bakom ochärsnabbare.Rent Juridiskt det bara info och ej en order sen att man ber om ursäkt beror på att man kanske stört i konsentrationen med radioprat.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
När Ferrari gav Schumi fri väg ledde han VM rätt överlägset, medan Alonso har 37 poäng till täten. Rubens var dessutom rätt osmidig när han släppte om Schumi 3 decimeter före linjen.Crazy F1 skrev:Jag har inget emot teamorder heller och tycker absolut att teamen ska få göra som de vill, dock minns jag hur sågad schumi blev när han fick en plats av RB, jag tycker dock inte folk verkar såga Alonso lika mycket nu...ändå så var det helt regelrätt 2002, nu är det förbjudet...
Tycker dock det är så löjligt av fia med denna regel eftersom det är helt omöjligt att bevisa om teamen använder sig av det eller ej.
I detta lopp var det Div1: Alo, massa, vettel
div2. MAc och Webber.
div3: Renault och Merceders
DÄr schumi verkar ha kommit i kapp Rosberg, de har ju varit i stort sett exakt lika snabba hela helgen men där rosberg gjorde ett bra stopp då han stannade ute längre och på det sättet tjänade den där sekunden som schumi var framför innan. Mycket jämnt iaf, ett fall framåt för schumi iaf.
Han var ju riktigt nära att ta Kubica och det tror jag var anledningen till att han inte slutade 7a i detta lopp, det fattades en 5 tiondelar, hade han varit lite snabbare hade han kört förbi men Kubica är bra.
Ensak är säker och det är att Merceders är ljusår efter toppteamen och blir fan varvade här, pinsamt och den pallplats som rosberg fick förra loppet var ju en tillfällighet. Merceders kan inte ta sig till pallen om inte flera andra team har problem så enkelt är det och jag undrar hur de INTE lyckas få ihop allt....
Ferrari däremot är ju mycket imponerande och jag fattar inte vart de hittat all fart, de har verkligen fått i hop sina nya delar på bilen och jag önskar ju att Merceders också kunde det så vi fick 4 team däruppe.
Regeln som sådan är skit, det gör bara att de flesta stallorders sker i det fördolda och det är i min bok värre än när man gör något öppet. Tala om för publiken vad som gäller i stallet istället för att låtsas som att förare X är sämre än förare Y bara för att han har färre poäng.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det här visar bara hur löjlig regeln är. Med två chaufförer i varje team så kommer det alltid förekomma teamorder.
Kul att de har stake nog att dra upp det i dagsljuset i Ferrari. Skall bli kul att se var det slutar.
Rent faktamässigt hörde jag ingen order till Massa att släppa även om det antyds att så skulle vara fallet.
Kul att de har stake nog att dra upp det i dagsljuset i Ferrari. Skall bli kul att se var det slutar.
Rent faktamässigt hörde jag ingen order till Massa att släppa även om det antyds att så skulle vara fallet.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag vet Jögga...men de har väl ingen betydesle om föraren leder mästerskapet eller ej, regler är regler.
På tal om bevis...så kan ju fia dömma ändå, de hände ju en viss schumi i monaco han och teamet sa att de var ett misstag medan fia menade på annat...intressant hur de kommer att gå vidare med detta...
Släpp teamorder fritt s slipper vi den här löjliga skiten. Dock ska ingen förare få skit för detta om det blir lagligt. Jag vet att janne inte tyckte att de var snyggt även på den tiden då det var lagligt(2002) . Om det är snyggt låter jag vara osagt men kör man inom de regler som finns så tycker jag inte att man ska klaga på en förare, bryter han dem så ska han ha bestraffning. Punkt.
På tal om bevis...så kan ju fia dömma ändå, de hände ju en viss schumi i monaco han och teamet sa att de var ett misstag medan fia menade på annat...intressant hur de kommer att gå vidare med detta...
Släpp teamorder fritt s slipper vi den här löjliga skiten. Dock ska ingen förare få skit för detta om det blir lagligt. Jag vet att janne inte tyckte att de var snyggt även på den tiden då det var lagligt(2002) . Om det är snyggt låter jag vara osagt men kör man inom de regler som finns så tycker jag inte att man ska klaga på en förare, bryter han dem så ska han ha bestraffning. Punkt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför inte? Om man tycker att en förare gjort fel ska man väl få säga det även om det inte är ett regelbrott.Crazy F1 skrev: Dock ska ingen förare få skit för detta om det blir lagligt. Jag vet att janne inte tyckte att de var snyggt även på den tiden då det var lagligt(2002) . Om det är snyggt låter jag vara osagt men kör man inom de regler som finns så tycker jag inte att man ska klaga på en förare, bryter han dem så ska han ha bestraffning. Punkt.
Vettel gjorde uppenbarligen inte fel enligt reglerna i starten men jag tycker som Janne och Eje att det inte var så himla bra gjort.
Det är lustigt hur det här med regler kan få folk att sluta tänka själva och låta andra tänka åt en istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Stake?Nisse skrev:Kul att de har stake nog att dra upp det i dagsljuset i Ferrari. Skall bli kul att se var det slutar.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85557
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
En viktig skillnad som du missar är att när Ferrari gjorde manövern i Österrike var det tillåtet, men det utfördes så fult att publiken blev förbannad - mycket beroende på att Schumi faktiskt dominerade säsongen och ledde stort. Ingen tyckte att det var motiverat att neka Barri en seger.Crazy F1 skrev:Jag vet Jögga...men de har väl ingen betydesle om föraren leder mästerskapet eller ej, regler är regler.
På tal om bevis...så kan ju fia dömma ändå, de hände ju en viss schumi i monaco han och teamet sa att de var ett misstag medan fia menade på annat...intressant hur de kommer att gå vidare med detta...
Släpp teamorder fritt s slipper vi den här löjliga skiten. Dock ska ingen förare få skit för detta om det blir lagligt. Jag vet att janne inte tyckte att de var snyggt även på den tiden då det var lagligt(2002) . Om det är snyggt låter jag vara osagt men kör man inom de regler som finns så tycker jag inte att man ska klaga på en förare, bryter han dem så ska han ha bestraffning. Punkt.
Nu ligger Alonso aningen pyrt till i VM, men har chansen på titeln, något som Massa inte har. Att då låta honom vinna före Massa är logiskt och få som egentligen upprörs över. Förutom paragrafryttare möjligen, som inte tycker att regler - hur korkade dom än är - får brytas, eller ens tänjas en smula.
I princip blir resultatet att man förlorar en titelkandidat genom att följa reglerna, något som ingen är betjänt av.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, jämfört med vad Schumi gjorde 2002Lenny skrev:Jögga..
Alonso ligger inte alls pyrt till i mästerskapet.
En seger till, och han är i kapp i stort sett,, vi är halvvägs in i säsongen..
Massa är två segrar bakom Vettel förresten..
Schumi ledde med två segrar och en sjätteplats när han kom till Österrike, så jämfört med det tycker jag att 47 poäng efter är att betrakta jag som pyrt till.
En seger till med Hamilton på andra plats så har han ändå 27 poäng till toppen....krävs en hel del med andra ord för att vinna VM från den position han har.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja, var det några burop efter racet egentligen? Jag hörde inga men det behöver ju inte betyda att man inte kunde höra några.Lenny skrev:Jögga..
Alonso ligger inte alls pyrt till i mästerskapet.
En seger till, och han är i kapp i stort sett,, vi är halvvägs in i säsongen..
Massa är två segrar bakom Vettel förresten..
Fult och publiken blev förbannad,, det stämmer ju bra för i dag också..
Det verkar ialla fall inte ens vara i närheten av Österrike 2002. Jag tror få är särskilt upprörda över det här, det var en rätt förståelig teamorder.
De flesta verkar vara upprörda över att man inte pratade om att spara bränsle eller köra med en annan motorinställning istället för att säga att Alonso var snabbare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, om teamet är tysta över radion alternativt pratar i koder om något helt annat så är det ok. Med andra ord är det helt subjektivt om man fälls eller inte.Fredrik i Trollhättan skrev:Det är ju ok för en förare att efter ett eget beslut släppa förbi en bakomvarande bil. Om det Massa gjorde idag inte är ok hur skulle det i så fall gå till? Kan man tänka sig ett scenario där en förare släpper förbi en teamkamrat och teamet inte blir fällt för teamorder?
Det kan man också använda för att genomföra teamorder - vilket har gjorts flera gånger innan detta. Man pratar om att spara bränsle, gå till en viss motormappning ingen vet något om eller någon annan på förhand bestämd kod som betyder "släpp förbi din teamkamrat".
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Lucky...man får väl säga vad man vill, det är ett fritt land inte sant?
Men de finns ändå regler som FIA satt upp och jag är ingen paragrafryttare men jag tycker att de är konstigt att bli förbannad på en förare som håller sig inom reglerna även om det de gör inte är snyggt. Sen finns det ju alltid en gräns för HUR LÅNGT man ska pusha den gränsen. Men på nåt sätt känns det som att alla måste hålla sig till reglerna och gör man det så ska man väl inte få skit för det, i så fall kan man ju i stället säga att REGLERNA är fel...
Ett bra exempel var väl killen som släppte förbi ambulansen och körde för fort pga detta men som blev av med körkortet för att han faktiskt körde för fort....han följde inte reglerna och räddade ett liv....vad ska man väga högst? De flesta säger nog livet men de tyckte inte polisen....vad jag menar är bara att de inte alltid är så lätt att dra den här gränsen och det är väl också därför vi fick denns diskussion.
Nån skrev att mycket av debbatten gäller HUR MANÖVERN GICK TILL, det skiter jag fullständigt i, de är ju rätt ointressant om Massa "missar en växel" eller om RB släpper Schumi i sista kurvan för alla vet ju ändå vad de rör sig om. Det som förvånar mig är att folk reagerar så på sättet teamorderna görs....alla vet ju att samma sak sker även om det görs "genom att den före bromsar på sig i kurvan" men då reagerar inte folk på samma sätt för att de inte är lika öppenbart.
Jögga:
Angående på A1. Ja schumi ledde vm då men säg att han brutit två lopp då hade han ju kunnat vara upphunnen oi mästerskapet och tänk om han senare förlorat vm med två p, då hade de sett rätt löjliga ut i ferrari. Schumi pröjsade väl tillbaka till RB på Indianapolis om jag inte minns fel då han släppte honom på rakan.
Men de finns ändå regler som FIA satt upp och jag är ingen paragrafryttare men jag tycker att de är konstigt att bli förbannad på en förare som håller sig inom reglerna även om det de gör inte är snyggt. Sen finns det ju alltid en gräns för HUR LÅNGT man ska pusha den gränsen. Men på nåt sätt känns det som att alla måste hålla sig till reglerna och gör man det så ska man väl inte få skit för det, i så fall kan man ju i stället säga att REGLERNA är fel...
Ett bra exempel var väl killen som släppte förbi ambulansen och körde för fort pga detta men som blev av med körkortet för att han faktiskt körde för fort....han följde inte reglerna och räddade ett liv....vad ska man väga högst? De flesta säger nog livet men de tyckte inte polisen....vad jag menar är bara att de inte alltid är så lätt att dra den här gränsen och det är väl också därför vi fick denns diskussion.
Nån skrev att mycket av debbatten gäller HUR MANÖVERN GICK TILL, det skiter jag fullständigt i, de är ju rätt ointressant om Massa "missar en växel" eller om RB släpper Schumi i sista kurvan för alla vet ju ändå vad de rör sig om. Det som förvånar mig är att folk reagerar så på sättet teamorderna görs....alla vet ju att samma sak sker även om det görs "genom att den före bromsar på sig i kurvan" men då reagerar inte folk på samma sätt för att de inte är lika öppenbart.
Jögga:
Angående på A1. Ja schumi ledde vm då men säg att han brutit två lopp då hade han ju kunnat vara upphunnen oi mästerskapet och tänk om han senare förlorat vm med två p, då hade de sett rätt löjliga ut i ferrari. Schumi pröjsade väl tillbaka till RB på Indianapolis om jag inte minns fel då han släppte honom på rakan.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumacher verkar tycka att det var rätt att ge teamorder som Ferrari gjorde den här gången, men att man gjorde det fel 2002 ...
http://adamcooperf1.com/2010/07/25/mich ... o-obvious/
http://adamcooperf1.com/2010/07/25/mich ... o-obvious/
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Fel vet jag inte om man kan utläsa i texten men han säger att han förstår att folk blev upprörda eftersom de "var så överlägsna". Men det han säger är väl mest att han inte har några problem med teamorder och att precis, som jag skrev i ett inlägg, hade det sett löjligt ut om det är just de där två eller fyra poängen som gör att man inte vinner vm... Men sen kan man ju läsa lite mellan raderna att de verkar som man ska göra det "snyggt och visa en fight".
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön apr 26, 2009 18:26
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Tja, kanske. Ferrari var vid tillfället helt överlägsen övriga stall, så den allmänna uppfattningen var att manövern var helt onödig. Därav de starka reaktionerna från publiken.Crazy F1 skrev: Jögga:
Angående på A1. Ja schumi ledde vm då men säg att han brutit två lopp då hade han ju kunnat vara upphunnen oi mästerskapet och tänk om han senare förlorat vm med två p, då hade de sett rätt löjliga ut i ferrari. Schumi pröjsade väl tillbaka till RB på Indianapolis om jag inte minns fel då han släppte honom på rakan.
Schumi vann ju dessutom VM redan i Frankrike det året (efter 11 lopp, varav 8 segrar, två andraplatser och en tredjeplats), och som en följd ändrades poängskalan till året efter för att titeln inte skulle kunna vinnas så tidigt på säsongen. Helt annat läge alltså.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Sedan bad dessutom stallet Massa om ursäkt: Sorry for that.......LuckyStrike1 skrev:Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
I en omröstning på Aftonbladet anser 87 % att det var en stallorder.
Du är synnerligen ensam om här på chatten att tycka att det inte var en stallorder. Men varje gång FIA-Ferrari är inblandad i något regelbråk så tar du Ferraris sida har jag märkt - oavsett hur solklart regelbrottet var. Så din åsikt var ju väntad.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
De håller jag med om LSF1 hyckleri var ordet. Eller menar du att de inte var team order förresten ?
Jögga: jo visst, han vann ju titelt rekordsnabbt det året och har du tänkt på vad mycket FIA ändrade reglerna för att Ferrari och schumi inte skulle kunna fortsätta sin dominans. Jag är övertygad om att om de hade kört med samma regler så hade schummi vunnit 05 och 06 också....Ferrari hade byggt på sig ett sådant försprång gentemot de andra och när man tänker tillbaka så var ju kombinationen Brawn, Todt, Byrne och schumi mer eller mindre oslagbara när de väl fick upp farten....det tog dock ett par år för dem att få ihop det paketet och jag tvivlar på att Merceders kan göra om den bedriften. De saknar ju både Byrne och Todt, så bara halva paketet är ju kvar... men visst tror jag att de kan bygga en vinnande bil om de får lite tid på sig.
Jögga: jo visst, han vann ju titelt rekordsnabbt det året och har du tänkt på vad mycket FIA ändrade reglerna för att Ferrari och schumi inte skulle kunna fortsätta sin dominans. Jag är övertygad om att om de hade kört med samma regler så hade schummi vunnit 05 och 06 också....Ferrari hade byggt på sig ett sådant försprång gentemot de andra och när man tänker tillbaka så var ju kombinationen Brawn, Todt, Byrne och schumi mer eller mindre oslagbara när de väl fick upp farten....det tog dock ett par år för dem att få ihop det paketet och jag tvivlar på att Merceders kan göra om den bedriften. De saknar ju både Byrne och Todt, så bara halva paketet är ju kvar... men visst tror jag att de kan bygga en vinnande bil om de får lite tid på sig.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Stallorder har alltid förekommit och kommer att fortsätta att finnas så länge stallet består av fler än en chauför.
Tycker att det är ett gäng hycklare som gapar lite mycket nu. Vad tycker ni gränsen går.
I Turkiet när Lewis får orden "ta det lungt och spara bränsle Button är på samma strategi" Och efter Buttons lilla omkörningsförsök "Button spara djävligt mycket bränsle nu"
Var det mycket snyggare utfört?
Tycker att man kan se F1 som ett schackparti i bland med stor behållning där bilarna används som pjäser väldigt avancerat.
Att sedan vissa segrar inte är lika mycket "värda" för en del chafförer är jag den första att hålla med om, men det tillhör sporten.
Tycker att det är ett gäng hycklare som gapar lite mycket nu. Vad tycker ni gränsen går.
I Turkiet när Lewis får orden "ta det lungt och spara bränsle Button är på samma strategi" Och efter Buttons lilla omkörningsförsök "Button spara djävligt mycket bränsle nu"
Var det mycket snyggare utfört?
Tycker att man kan se F1 som ett schackparti i bland med stor behållning där bilarna används som pjäser väldigt avancerat.
Att sedan vissa segrar inte är lika mycket "värda" för en del chafförer är jag den första att hålla med om, men det tillhör sporten.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 05
To : The Stewards of the Meeting Date : 22 July 2010
Time : 11:40
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 5
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 5
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 5
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 5
05 RBR Renault Sebastian Vettel 5
06 RBR Renault Mark Webber 5
07 Ferrari Felipe Massa 5
08 Ferrari Fernando Alonso 5
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 5
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 4
11 Renault Robert Kubica 5
12 Renault Vitaly Pertrov 4
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 5
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 5
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 5
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 5
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 5
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 5
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 5
21 HRT Cosworth Bruno Senna 4
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 6
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 5
24 Virgin Cosworth Timo Glock 5
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 5
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 06
To : The Stewards of the Meeting Date : 22 July 2010
Time : 15:40
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 15:25 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 15
To : The Stewards of the Meeting Date : 23 July 2010
Time : 16:28
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the first free practice session:
A seal was broken on the gearbox of car numbers 14, driver Adrian Sutil, and 15, driver
Vitantonio Liuzzi, in order to change the gearbox oil pump.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of car numbers 01, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19,
20, 21, 22, 23, 24 and 25 during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 18.
After the second free practice session:
Car numbers 02 and 06 were weighed.
Car numbers 02 and 06 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 16.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 23 July 2010
Time : 20:24
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the Event:
Number Car Driver Previously used engines
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel 5
07 Ferrari Felipe Massa 5
08 Ferrari Fernando Alonso 5
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 4
21 HRT Cosworth Bruno Senna 4
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 6
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 19
To : The Stewards of the Meeting Date : 23 July 2010
Time : 20:25
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the eleventh Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
12 Renault Vitaly Petrov
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
The above drivers used their previous gearbox for four consecutive Events in conformity
with Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
11 Renault Robert Kubica
The above driver did not finish the last race in Silverstone and is in conformity with Article
28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 21
To : The Stewards of the Meeting Date : 24 July 2010
Time : 13:20
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the third free practice session today the gearbox of car number 14, driver Adrian
Sutil, was replaced for a new one.
This is not in compliance with Article 28.6 of the 2010 Formula One Sporting Regulations
as the driver did not use this gearbox for four consecutive Events in which his team
competed. Therefore he should drop five places on the starting grid at this Event.
After the third free practice session today the gearbox of car number 24, driver Timo
Glock, was replaced for a new one. The new gearbox has a different ratio pair fitted for
seventh gear than declared yesterday.
This is not in compliance with Article 28.6 of the 2010 Formula One Sporting Regulations
as the driver did not use this gearbox for four consecutive Events in which his team
competed. Therefore he should drop five places on the starting grid at this Event and an
additional five places for using a different gear ratio than declared yesterday.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 26
To : The Stewards of the Meeting Date : 24 July 2010
Time : 17:13
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
01 McLaren Mercedes Jenson Button Option
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Option
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Option
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Option
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Option
07 Ferrari Felipe Massa Option
08 Ferrari Fernando Alonso Option
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello Option
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg Option
11 Renault Robert Kubica Option
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 27
To : The Stewards of the Meeting Date : 24 July 2010
Time : 17:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this Event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship.
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 14, 18 and 20 were weighed.
Car numbers 14, 18 and 20 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 21 and 23.
After the qualifying practice session:
Car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 and 11 were weighed.
Car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 and 11 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 and 11.
A front wing deflection test was carried on car numbers 01, 05 and 08.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 and 11.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
Hardware identification checks have been carried out on car number 08.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 02, 04, 06, 07, 09 and 11.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 02, 04, 06, 07, 08, 09 and
11.
The gear shift configuration of car numbers 02, 04, 06, 07, 08, 09 and 11 was checked.
Engine protections were checked on car numbers 02, 04, 06, 07, 09 and 11.
The maximum throttle target was checked for car numbers 02, 04, 06, 07, 09 and 11.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 02, 04, 06, 07, 09
and 11.
The front wing adjustment was checked for car numbers 02, 04, 06, 07, 09 and 11.
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 01 and 08.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
Ferrari V1.00.0078
Force India V1.00.0078
HRT V1.00.0078
Lotus V1.00.0078
McLaren V1.00.0078
Mercedes V1.00.0078
Red Bull V1.00.0078
Renault V1.00.0078
Sauber V1.00.0078
Toro Rosso V1.00.0078
Virgin V1.00.0077
Williams V1.00.0078
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 33
To : The Stewards of the Meeting Date : 25 July 2010
Time : 11:04
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the qualifying session yesterday the gearbox of car number 25, driver Lucas Di
Grassi, was replaced for a new one.
This is not in compliance with Article 28.6 of the 2010 Formula One Sporting Regulations
as the driver did not use this gearbox for four consecutive Events in which his team
competed. Therefore he should drop five places on the starting grid at this Event.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 34
To : The Stewards of the Meeting Date : 25 July 2010
Time : 12:54
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 02: CBT
RHS exhaust tailpipe mounting inserts
Mercedes Benz:
Car 03: LHS tyre foot plate
Rear brake friction material
Car 04: Rubber F-duct seal on foot rest
Red Bull Racing Renault:
Car 05: LHS gearbox to floor bracket stay
Car 06: RHS front brake drum
LHS front brake drum seal
Foam in LHS AVS bottle bracket
Ferrari:
Car 07: RHS shark fin stay to chassis
Car 08: Diffuser heat shield
Engine to floor heat shield
O-ring on engine oil pump
Two sensor tubes on rear wing system
LHS front brake calliper temperature sensor
LHS front external brake disc LVDT
RHS front wheel nut
Williams Cosworth:
Car 09: Rear engine crankshaft seal
Steering rack assembly
Rear brake drum tape
Car 10: Rear brake drum tape
Engine sump thread insert
Renault:
Car 11: LHS rear outer brake wear sensor
LHS rear outer brake wear sensor bracket
Lower rear wing surround panel
Steering wheel
Car 12: Input shaft torque sensor kit
Driver drinks bag
Force India Mercedes:
Car 15: Nose / front wing assembly
Steering rack assembly
Steering column assembly
Complete front suspension assembly inboard and outboard
Throttle pedal assembly
Front brake line assemblies
Master cylinder reservoir assembly
Front barge board assembly
Floor chin assembly
Headrest
Brake material
LHS rear outboard suspension assembly and inboard toelink bracket
STR Ferrari:
Car 16: LHS and RHS front trackrod heads
Front inertial damper
Front inertial damper screw onto the rocker
RHS upper radiator bracket
LHS lower radiator bracket
RHS front brake calliper
Car 17: RHS exhaust tail pipe lower fixation
Lotus Cosworth:
Car 19: Rear engine crankshaft seal
Air temperature sensor
Clutch
HRT Cosworth:
Car 20: Throttle sensor
LHS rear brake drum screw
Car 21: LHS exhaust panel fixation
BMW Sauber Ferrari:
Car 23: Gearbox oil hose
Virgin Cosworth:
Car 24: Copper washer on both rear calliper banjos
Air pump and associated PRV
Tri-ax sensor
Car 25: Gearbox
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 44
To : The Stewards of the Meeting Date : 25 July 2010
Time : 17:01
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
At the first pit stop during the race one rear option tyre of car number 15 was fitted on car
number 14 together with three primary tyres allocated to car number 14 and one rear
primary tyre of car number 14 was fitted on car number 15 together with three option tyres
allocated to car number 15.
As this is not in compliance with Article 25.4 of the 2010 Formula One Sporting
Regulations I am referring this matter to the Stewards for their consideration.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 GERMAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 47
To : The Stewards of the Meeting Date : 25 July 2010
Time : 17:52
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
A fuel sample was taken from car numbers 07, 15 and 22 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
03 Mercedes Benz Michael Schumacher
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
11 Renault Robert Kubica
12 Renault Vitaly Petrov
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
21 HRT Cosworth Bruno Senna
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
The steering wheel of all classified cars has been checked.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 12 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
It was confirmed for car number 06 that enough fuel was on board the car in order to finish
the slow down lap after the race and also to take a fuel sample.
A front floor deflection test was carried on car numbers 01, 02, 05, 06, 07 and 08.
The units locking status was checked on all cars.
Software version checks have been carried out on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08 and 11.
The start data of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08 and 11 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08 and 11.
The gear shift data of car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08 and 11 have been checked.
The gear shift configuration of car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08 and 11 was checked.
The front wing adjustment was checked for car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08 and 11.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 12.
It was checked that car numbers 01, 02, 05, 06, 07, 08, and 09 did not exceed 18000 rpm
during the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 05, 06, 07, 08, and 09 during the race was
checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 04 and 11.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
Except for the tyres used on car numbers 14 and 15 (see Document 44) all car weights
and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA Formula One
Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det var sannolikt en stallorder, men dom gav inte en uttrycklig order till Massa att han skulle släppa Alonso. Men med regeln som förbjuder stallorder inbjuder man till hycklande, något som alla stall vid tillfälle använder sig av för att rätt förare inte ska förlora poäng till stallkompisen.TurboF1 skrev:Sedan bad dessutom stallet Massa om ursäkt: Sorry for that.......LuckyStrike1 skrev:Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
I en omröstning på Aftonbladet anser 87 % att det var en stallorder.
Du är synnerligen ensam om här på chatten att tycka att det inte var en stallorder. Men varje gång FIA-Ferrari är inblandad i något regelbråk så tar du Ferraris sida har jag märkt - oavsett hur solklart regelbrottet var. Så din åsikt var ju väntad.
Regeln är helt onödig, och Ferrari kommer säkert att göra det billigare i framtiden. Precis som övriga stall gör i liknande situationer. Och dravlet om att "vi låter förarna köra om det" gäller bara tills den ene ligger en bit före i tabellen, därefter gäller stallorder för samtliga med chans på titeln.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Taget ur sitt sammanhang håller jag med, men i kombination med "kan du bekräfta detta" och Sorry Felipe blir det graverande. För graverande för att inte ingripa helt enkelt.LuckyStrike1 skrev:Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vi kan tycka det ja. Och jag håller med alla 87 % på Aftonblaskan som tycker det var en teamorder. Men de facto gavs aldrig någon order, och det visar hur löjlig det här förbudet är.Jari skrev:Taget ur sitt sammanhang håller jag med, men i kombination med "kan du bekräfta detta" och Sorry Felipe blir det graverande. För graverande för att inte ingripa helt enkelt.LuckyStrike1 skrev:Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
Det var inte direkt en "let Michael pass for the championship" - en klar och tydlig order.
Den här var bara tydligare än "set engine map M8 and save fuel please" men fortfarande ingen order.
Därför är det bara ett hyckleri, den kritik som nu riktas mot Ferrari.
Man kan på lika lösa grunder osm nu döma Felipe Massa för att ha utfört teamorder, lika idiotisk det.
Sådant här ska teamen sköta själva, och när det görs som t.ex. i Österrike kommer de att få en sådan kritikstorm mot sig att de inte gör det så nästa gång. Teamorder som sådant är nämligen jag tror alla kan acceptera när de kommer i ett läge när man kan förstå det.
Igår var det ett sådan läge.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag fick en kommentar av en arbetskompis idag. Tilläggas bör väl att han inte följer F1, eller motorsport för den delen.
-Fick Ferrari böter i helgen?
-Ja, sa jag
-För vad då?
-Stallorder, dom lät Alonso vinna före Massa
-[enorm förvåning]För att dom lät Alonso vinna före Massa? Det måste väl stallet själv få välja?[/enorm förvåning]
-Nej, inte i F1. Åtminstone inte öppet.
-Hahaha, vilken töntig regel, handlar det inte om VM?
-Fick Ferrari böter i helgen?
-Ja, sa jag
-För vad då?
-Stallorder, dom lät Alonso vinna före Massa
-[enorm förvåning]För att dom lät Alonso vinna före Massa? Det måste väl stallet själv få välja?[/enorm förvåning]
-Nej, inte i F1. Åtminstone inte öppet.
-Hahaha, vilken töntig regel, handlar det inte om VM?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Minns något lopp i Brasilien då Massa släppte förbi någon finne som körde i samma stall. Har för mig att det var minst lika graverande och förbjudet då. Men det gnälldes inte lika mycket då, men hycklarna gör väl skillnad på folk och fä.Jari skrev:Taget ur sitt sammanhang håller jag med, men i kombination med "kan du bekräfta detta" och Sorry Felipe blir det graverande. För graverande för att inte ingripa helt enkelt.LuckyStrike1 skrev:Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...TurboF1 skrev:Ja, urk vilket lopp. Det hände ju ingenting efter varv 1 förutom teamordern. Tydligare än så här kan ju en team-order inte bli. Poängavdrag i konstruktörs-VM hade varit på sin plats. Men ett sådant straff kan ju FIA-Ferrari inte dela ut till sitt eget stall.
Och eftersom Ferrari inte får något poängavdrag här så kommer aldrig något team få poängavdrag för team-order. Alltså kan man lika gärna ta bort regeln.
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Såna arbetskamrater har jag åxxå,... man kan väl inte vänta sig annat från fjollbolls-fantaster...Jögga skrev:Jag fick en kommentar av en arbetskompis idag. Tilläggas bör väl att han inte följer F1, eller motorsport för den delen.
-Fick Ferrari böter i helgen?
-Ja, sa jag
-För vad då?
-Stallorder, dom lät Alonso vinna före Massa
-[enorm förvåning]För att dom lät Alonso vinna före Massa? Det måste väl stallet själv få välja?[/enorm förvåning]
-Nej, inte i F1. Åtminstone inte öppet.
-Hahaha, vilken töntig regel, handlar det inte om VM?
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Att döma av kommentarerna så verkar även 87 % av medlemmarna här tycka att det var en stallorder. Jag tror knappast resultatet i omröstningen skulle ha blivit annorlunda. 13 % blinda här som där.Fredrik i Trollhättan skrev:Ja då är det ju solklart. Aftonbladets läsare är ju den säkraste av källor...TurboF1 skrev:I en omröstning på Aftonbladet anser 87 % att det var en stallorder.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om regeln att stallorder är förbjudna, men det är en annan fråga.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var en stallorder, precis som det var i Turkiet när McLaren bad sina förare spara bränsle.TurboF1 skrev:Att döma av kommentarerna så verkar även 87 % av medlemmarna här tycka att det var en stallorder. Jag tror knappast resultatet i omröstningen skulle ha blivit annorlunda. 13 % blinda här som där.Fredrik i Trollhättan skrev:Ja då är det ju solklart. Aftonbladets läsare är ju den säkraste av källor...TurboF1 skrev:I en omröstning på Aftonbladet anser 87 % att det var en stallorder.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om regeln att stallorder är förbjudna, men det är en annan fråga.
Men ingen teamorder kan objektivt sett bevisas, vare sig i Turkiet eller Tyskland.
Jag är en del av de 87 % för övrigt. Men ingen order gavs och där är pudelns kärna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag kanske missuppfattade aftonbladets undersökning. Trodde man frågade hur många som tycker Ferrari sysslar med otillåten utdelning av stallorder och eftersom ingen order uttalats så är det i så fall de 87 procenten som inte förstått frågan...
Stallordern kom inte via radion utan Massa visste sedan länge vad som gäller. Är du snabbare än Alonso får du dra iväg. Är du långsammare ska du inte ligga i vägen.
Stallordern kom inte via radion utan Massa visste sedan länge vad som gäller. Är du snabbare än Alonso får du dra iväg. Är du långsammare ska du inte ligga i vägen.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Massa gjorde det för uppenbart, det var det som var felet. "Omkörningar" under inbromsning är ju vanligare och snyggare.LuckyStrike1 skrev:Den här var bara tydligare än "set engine map M8 and save fuel please" men fortfarande ingen order.
Därför är det bara ett hyckleri, den kritik som nu riktas mot Ferrari.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag kan ju bara tala för mig, men du verkar åtminstone vara i minoritet.
För att få bort stallorder behöver F1 köra med enbilsstall, när det är två eller fler förare per stall kommer stallorder att ges när behov uppstår.
Jag tycker att det är renhårigare mot publiken att inte hyckla med förekomsten av stallorder, och det är det enda som regeln har åstadkommit.
Som jag ser det blev vi inte bestulna på en duell, för någon duell var aldrig aktuell. Alonso var nära att ta sig om vid ett tillfälle, övrig tid låg han sin sekund bakom och avvaktade.
För att få bort stallorder behöver F1 köra med enbilsstall, när det är två eller fler förare per stall kommer stallorder att ges när behov uppstår.
Jag tycker att det är renhårigare mot publiken att inte hyckla med förekomsten av stallorder, och det är det enda som regeln har åstadkommit.
Som jag ser det blev vi inte bestulna på en duell, för någon duell var aldrig aktuell. Alonso var nära att ta sig om vid ett tillfälle, övrig tid låg han sin sekund bakom och avvaktade.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
jag kommer inte ihåg vad som sades på radion då eller vilken skillnad Massa egentligen gjorde men jag vet att det var årets sista lopp och helt avgörande för VM. i går passerade vi mitten på säsongen och ingen av dem slåss om VM.Nisse skrev:Minns något lopp i Brasilien då Massa släppte förbi någon finne som körde i samma stall. Har för mig att det var minst lika graverande och förbjudet då. Men det gnälldes inte lika mycket då, men hycklarna gör väl skillnad på folk och fä.Jari skrev:Taget ur sitt sammanhang håller jag med, men i kombination med "kan du bekräfta detta" och Sorry Felipe blir det graverande. För graverande för att inte ingripa helt enkelt.LuckyStrike1 skrev: Jo, en teamorder kan bli mycket tydligare. T.ex. kan en teamorder faktiskt ges ...
Nu tolkar vi alla det bara som att informationen om att Alonso var snabbare var en order om att släppa förbi honom men det var inte vad som sades.
Det är med andra ord bara ett enda stort hyckleri
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Då slogs inte Kimi om titeln det året han vann eftersom han var lika långt efter?Jari skrev:jag kommer inte ihåg vad som sades på radion då eller vilken skillnad Massa egentligen gjorde men jag vet att det var årets sista lopp och helt avgörande för VM. i går passerade vi mitten på säsongen och ingen av dem slåss om VM.Nisse skrev:Minns något lopp i Brasilien då Massa släppte förbi någon finne som körde i samma stall. Har för mig att det var minst lika graverande och förbjudet då. Men det gnälldes inte lika mycket då, men hycklarna gör väl skillnad på folk och fä.Jari skrev: Taget ur sitt sammanhang håller jag med, men i kombination med "kan du bekräfta detta" och Sorry Felipe blir det graverande. För graverande för att inte ingripa helt enkelt.
Hela grejen diskuteras enbart för att Ferrari skötte detta klantigt.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Men det är klantigt rent PR-mässigt, nu tycker folk att Ferrari är ett gäng fuskisar, hade de myglat som McLaren eller RedBull hade ingen brytt sig.Fredrik i Trollhättan skrev:Tycker jag inte. Hade man simulerat ett problem eller gjort en fejkad omkörning hade det varit klantigt och man hade fått så mycket skit. Nu har man läst regelboken och håller sig innanför.PerP skrev:Hela grejen diskuteras enbart för att Ferrari skötte detta klantigt.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det kanske bara är jag som inte förstår vad du menar. Jag är inte ens säker på om vi pratar om samma sak. Något motsvarande har jag dock inte något minne av. Att det skulle handlat om Kimi skiter jag. Det ena årets vann han VN där och på en del låter det som att det var tack vare Massa medan det nästa år var Kimi som bjöd igen med samma mynt men att Massa inte klarade av samma sak, dvs ta titeln.PerP skrev:Då slogs inte Kimi om titeln det året han vann eftersom han var lika långt efter?Jari skrev:jag kommer inte ihåg vad som sades på radion då eller vilken skillnad Massa egentligen gjorde men jag vet att det var årets sista lopp och helt avgörande för VM. i går passerade vi mitten på säsongen och ingen av dem slåss om VM.Nisse skrev: Minns något lopp i Brasilien då Massa släppte förbi någon finne som körde i samma stall. Har för mig att det var minst lika graverande och förbjudet då. Men det gnälldes inte lika mycket då, men hycklarna gör väl skillnad på folk och fä.
Hela grejen diskuteras enbart för att Ferrari skötte detta klantigt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Jari min poäng var att du på allvar inte kan mena att Alonso inte slåss om VM. Kimi var lika långt bak de året han vann. Givetvis vann han för att han fick 100% hjälp från sin teamkompis (vilket han bjöd tillbaka året därpå, då Massa kämpade om titeln). Nu är Massa chanslös men Alonso har alla chanser.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det har nog inte det. Ju mer jag tänker på saken får jag känslan av att Smedley var så tydlig över radion som någon sorts protest mot beslutet.PeppeF1 skrev:Såhär livat har det väl inte varit sedan Österrike 2002? Och ändå använder alla stall stallorder i tid och otid genom bättre kodade meddelanden?
Jag misstänker även att ett antal personer har blivit tagna i örat, och nästa gång är det nåt diffust tekniskt problem eller liknande.