TYSKLANDS GP 2010 - HOCKENHEIM. Lopp 11 av 19
-
Ännu ett lågvattenmärke från Ferraris sida. Hur ska de kunna bortförklara detta? Stallorder är förbjudet numer.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
-
-
-
Teamet till massa " Alonso är snabbare än dig.Var god bekräfta"platt skrev:Översätt, jag förstår inte!Cheever skrev:Ferrari-skandal, igen. Nu får dom ge sig.
1 varv senare kör Alonso om en låååångsam Massa.
1 Varv senare säger teamet till Massa. " Im sorry for that."
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
-
Äsch, stallorderförbudet är så löjligt att FIA ber om att det ska bli så här istället. FIA får skylla sig själva.
Låt teamen avgöra själv om de vill att ena föraren ska släppa den andra eller inte. För alla inom motorsport är det ju solklart att man i det här läget prioriterar Alonso, han är den enda Ferrariföraren som är i VM-fighten.
Den enda förare som kunde gjort något åt det är Massa som bara kunde ha "fått radioproblem". Men självklart gör man inte det när man är en del av ett stort team.
Låt teamen avgöra själv om de vill att ena föraren ska släppa den andra eller inte. För alla inom motorsport är det ju solklart att man i det här läget prioriterar Alonso, han är den enda Ferrariföraren som är i VM-fighten.
Den enda förare som kunde gjort något åt det är Massa som bara kunde ha "fått radioproblem". Men självklart gör man inte det när man är en del av ett stort team.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Det hörde / förstod jag. Men tror ni verkligen att dom skulle vara så jäkla klantiga? det är klart dom har gjort det för.olag skrev:Teamet till massa " Alonso är snabbare än dig.Var god bekräfta"platt skrev:Översätt, jag förstår inte!Cheever skrev:Ferrari-skandal, igen. Nu får dom ge sig.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Det här är varken första eller sista gången teamorder ges under race efter att det fjantiga förbudet mot teamorder infördes.
Teamorder är en del av sporten. Precis som i t.ex. cykling.
-
-
Vad har det för betydelse? Det man inte ser mår man inte illa av eller vad? Skulle det vara bättre om man använde kodspråk?olag skrev:Men man kan göra det mer diskret.....LuckyStrike1 skrev:Det här är varken första eller sista gången teamorder ges under race efter att det fjantiga förbudet mot teamorder infördes.
"Blå fågeln sitter på grenen, upprepar blå fågeln sitter på grenen. Bekräfta fågeln"
"Jag ser blå fågeln i spitzkurve, upprepar ser blå fågenl i spitzkurve"
Det är bättre att göra det öppet och tillåta alla teamorder.
-
Personligen tycker jag att regeln är fjantig jag med, men att inte tävla efter de regler som finns och mer eller mindre tydligt kringgå dessa är trist och får sporten att se dålig ut, det är det jag inte gillar.LuckyStrike1 skrev:Det här är varken första eller sista gången teamorder ges under race efter att det fjantiga förbudet mot teamorder infördes.
Jag tror knappast att regeln ryker, även om jag hoppas det.
I was misled and that is the way it went
-
Skulle inte du kunna föreslå det för Smedley? Jag skulle uppskatta lite mer humor från Ferrari.LuckyStrike1 skrev: Vad har det för betydelse? Det man inte ser mår man inte illa av eller vad? Skulle det vara bättre om man använde kodspråk?
"Blå fågeln sitter på grenen, upprepar blå fågeln sitter på grenen. Bekräfta fågeln"
"Jag ser blå fågeln i spitzkurve, upprepar ser blå fågenl i spitzkurve"
Det är bättre att göra det öppet och tillåta alla teamorder.
-
- Varnad
Som blomman sa: det är lite märkligt at det oftast verkar vara Ferrari som "drabbas" av de här skandalerna.olag skrev:Men man kan göra det mer diskret.....LuckyStrike1 skrev:Det här är varken första eller sista gången teamorder ges under race efter att det fjantiga förbudet mot teamorder infördes.
Skön seger för Alonso som var sååååå mycket bättre än Massa idag?
Ferrari får en massa nya fans, speciellt i Brasilien och i Oviedo hyllas Alonsos fantastiska omkörning...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Tydligare än så blir inte en stallorder.platt skrev:Det hörde / förstod jag. Men tror ni verkligen att dom skulle vara så jäkla klantiga? det är klart dom har gjort det för.olag skrev:Teamet till massa " Alonso är snabbare än dig.Var god bekräfta"platt skrev: Översätt, jag förstår inte!
Såg ni intervjun med Barrichello i Top Gear i Söndags, han påstod verkligen att det kom som en överraskning med stallordern i Österrike och att han hade tänkt vägra, men tydligen fick han ett ultimatum över radion. Man undrar ju vad dom hotade med?
-
-
Man tycker ju de kunde ha sänt ut det ultimatumet också.
De hänvisade kanske till en hemlig paragraf om skadestånd i kontraktet och hot om att få sparken. Svårt för Rubens att hålla reda på alla kontraktsdetaljer i bilen
Men Clarksons tanke om att de hotade hans husdjur var roligare.
De hänvisade kanske till en hemlig paragraf om skadestånd i kontraktet och hot om att få sparken. Svårt för Rubens att hålla reda på alla kontraktsdetaljer i bilen
-
Vad klagar alla på? Okej lite osmakligt att säga det så tydligt. Men regeln är fånig och fjantig och alla team håller på så. McLaren var ju ännu värre när de inte lät Heikki tävla på lika vilkor. RedBull håller på och fånar sig trots att de har två förare slåss om segern. Massa är säkert införstådd över att släppa förbi Alonso. Kimi gjorde ju så för Massa 2008.
-
- Varnad
-
2002 kunde väl inte produktion välja bland all radiotrafik som idag? Om jag inte minns fel så hade Todt en kamera i fejset när han gav ordern och jag är inte säker på om ordern fångades upp via mikrofonen vid kameran eller om det gick via radion som normalt.LuckyStrike1 skrev:Man tycker ju de kunde ha sänt ut det ultimatumet också.
-
-
-
Om Ferrari hade bett Massa spara bränsle i fyra varv hade det varit samma sak men då hade skenheliga kritiker inte lev lika mycket rövare.
Båda Ferrariförarna gjorde ett fantastiskt bra race, och Ferrari har gjort ett bra utvecklingsarbete senaste månaden. Sen bestämde teamet hur teamet ville att det skulle sluta för teamet i teamets race och det blev det bästa möjliga resultatet för teamet.
Båda Ferrariförarna gjorde ett fantastiskt bra race, och Ferrari har gjort ett bra utvecklingsarbete senaste månaden. Sen bestämde teamet hur teamet ville att det skulle sluta för teamet i teamets race och det blev det bästa möjliga resultatet för teamet.
-
Jo - trist regel som knappast hjälper sporten. Man kör ju i Team och då är det ju märkligt att man samtidigt förbjuder stallorder..
Förar och konstruktörstitlar står ju på spel och jag anser att det är teamens skyldighet gentemot sponsorer, fans och annat löst folk att göra allt man kan för att vinna så mycket som möjligt..
Förar och konstruktörstitlar står ju på spel och jag anser att det är teamens skyldighet gentemot sponsorer, fans och annat löst folk att göra allt man kan för att vinna så mycket som möjligt..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
-
Är det samma Christian Horner som bad en av sina förare att spara bränsle i ett race där hans förare låg etta och tvåa men inte i den ordning teamet ville?platt skrev:C. Horner tycker att fuskarna ska bestraffas för fusket. Så det var väll fusk.
-
Stämmer bra det.LuckyStrike1 skrev:Är det samma Christian Horner som bad en av sina förare att spara bränsle i ett race där hans förare låg etta och tvåa men inte i den ordning teamet ville?platt skrev:C. Horner tycker att fuskarna ska bestraffas för fusket. Så det var väll fusk.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Horner ska inte säga ett skit.LuckyStrike1 skrev:Är det samma Christian Horner som bad en av sina förare att spara bränsle i ett race där hans förare låg etta och tvåa men inte i den ordning teamet ville?platt skrev:C. Horner tycker att fuskarna ska bestraffas för fusket. Så det var väll fusk.
Han är inte ett dugg bättre.
Jag tycker lite synd om Massa i alla fall.
Han var värd att vinna trots att Alonso var den snabbare.
-
Det jag tycker är osmakligt är att Ferrari inte unnade Massa segern i det här läget,, tvåa vore fortfarande ett toppresultat för Fernando..
Massa har haft ett mycket tufft år, och kunde behöva en framgång, att sen tvingas ge bort segern ger en mycket bitter eftersmak.
Inte många äkta leenden efter det racet, kan man konstatera..
Om det handlat om Schumi, skulle han ha rullats i tjära o fjäder i tio år.. minst..
Massa har haft ett mycket tufft år, och kunde behöva en framgång, att sen tvingas ge bort segern ger en mycket bitter eftersmak.
Om det handlat om Schumi, skulle han ha rullats i tjära o fjäder i tio år.. minst..
Saknar de gamla mästarna...
-
Jag har inget emot stallorder!!
Men nu finns det en regel som säger att det inte är tillåtet och då får man försöka maskera det hela för att undgå bestraffning?
Ferrari ger teamorder helt öppet och skall för det givetvis bestraffas i detta fall annars kan vi kasta hela regelverket i sjön "Horner" The regulations are pretty clear; team orders aren’t allowed and it looked like a team order.”
Men nu finns det en regel som säger att det inte är tillåtet och då får man försöka maskera det hela för att undgå bestraffning?
Ferrari ger teamorder helt öppet och skall för det givetvis bestraffas i detta fall annars kan vi kasta hela regelverket i sjön "Horner" The regulations are pretty clear; team orders aren’t allowed and it looked like a team order.”
-
Det finns inte ett stall i F1 (åtminstone inte av toppstallen) som inte använder sig av stallorder. Det enda som är löjligt är att det är förbjudet....Cheever skrev:Personligen tycker jag att regeln är fjantig jag med, men att inte tävla efter de regler som finns och mer eller mindre tydligt kringgå dessa är trist och får sporten att se dålig ut, det är det jag inte gillar.LuckyStrike1 skrev:Det här är varken första eller sista gången teamorder ges under race efter att det fjantiga förbudet mot teamorder infördes.
Jag tror knappast att regeln ryker, även om jag hoppas det.
Var det ärligt talat någon som trodde att Massa skulle vinna idag? Redan när han tog sig om i starten väntade jag på att han skulle släppa Alonso. Det är ju snudd på tjänstefel att sno poäng av varandra inom teamet, särskilt med den uppförsbacke som Alonso har till titeln.
-
Det handlar om rätt stora pengar, så puttinuttig hänsyn har man inte råd med om man inte leder VM stort.Lenny skrev:Det jag tycker är osmakligt är att Ferrari inte unnade Massa segern i det här läget,, tvåa vore fortfarande ett toppresultat för Fernando..
-
Jag har inget emot teamorder heller och tycker absolut att teamen ska få göra som de vill, dock minns jag hur sågad schumi blev när han fick en plats av RB, jag tycker dock inte folk verkar såga Alonso lika mycket nu...ändå så var det helt regelrätt 2002, nu är det förbjudet...
Tycker dock det är så löjligt av fia med denna regel eftersom det är helt omöjligt att bevisa om teamen använder sig av det eller ej.
I detta lopp var det Div1: Alo, massa, vettel
div2. MAc och Webber.
div3: Renault och Merceders
DÄr schumi verkar ha kommit i kapp Rosberg, de har ju varit i stort sett exakt lika snabba hela helgen men där rosberg gjorde ett bra stopp då han stannade ute längre och på det sättet tjänade den där sekunden som schumi var framför innan. Mycket jämnt iaf, ett fall framåt för schumi iaf.
Han var ju riktigt nära att ta Kubica och det tror jag var anledningen till att han inte slutade 7a i detta lopp, det fattades en 5 tiondelar, hade han varit lite snabbare hade han kört förbi men Kubica är bra.
Ensak är säker och det är att Merceders är ljusår efter toppteamen och blir fan varvade här, pinsamt och den pallplats som rosberg fick förra loppet var ju en tillfällighet. Merceders kan inte ta sig till pallen om inte flera andra team har problem så enkelt är det och jag undrar hur de INTE lyckas få ihop allt....
Ferrari däremot är ju mycket imponerande och jag fattar inte vart de hittat all fart, de har verkligen fått i hop sina nya delar på bilen och jag önskar ju att Merceders också kunde det så vi fick 4 team däruppe.
Tycker dock det är så löjligt av fia med denna regel eftersom det är helt omöjligt att bevisa om teamen använder sig av det eller ej.
I detta lopp var det Div1: Alo, massa, vettel
div2. MAc och Webber.
div3: Renault och Merceders
DÄr schumi verkar ha kommit i kapp Rosberg, de har ju varit i stort sett exakt lika snabba hela helgen men där rosberg gjorde ett bra stopp då han stannade ute längre och på det sättet tjänade den där sekunden som schumi var framför innan. Mycket jämnt iaf, ett fall framåt för schumi iaf.
Han var ju riktigt nära att ta Kubica och det tror jag var anledningen till att han inte slutade 7a i detta lopp, det fattades en 5 tiondelar, hade han varit lite snabbare hade han kört förbi men Kubica är bra.
Ensak är säker och det är att Merceders är ljusår efter toppteamen och blir fan varvade här, pinsamt och den pallplats som rosberg fick förra loppet var ju en tillfällighet. Merceders kan inte ta sig till pallen om inte flera andra team har problem så enkelt är det och jag undrar hur de INTE lyckas få ihop allt....
Ferrari däremot är ju mycket imponerande och jag fattar inte vart de hittat all fart, de har verkligen fått i hop sina nya delar på bilen och jag önskar ju att Merceders också kunde det så vi fick 4 team däruppe.
-
Återigen så verkar det som de tog in Schumi tidigare än vad de planerat och han tappade ju en plats på det. Tanken var att han skulle stannat ute lika länge som rosberg. Men å andra sidan så hade han kanske i bästa fall tagit en placering vilket är skitsamma eftersom ingen av förarna kämpar om någon hög placering i mästerskapet...
-
Så det är ok att bryta mot regeln om man gör det så ingen kan bevisa det, annars ska man bestraffas?F1-fan skrev:Jag har inget emot stallorder!!
Det visar ju tydligt på hur fånig regeln är.
Om Ferrari hade sagt till Massa "Blå fågeln synlig i depån. Felipe, vänligen bekräfta att blå fågeln är synlig i depån" och Felipe därefter släpper av på en raksträcka och låter Alonso passera. Hade det varit ok då och skulle inte ha bestraffats?
-
-
-
-
-
Diska Ferrari från vad?rejsbo skrev:Ja, och vidare straff är att vänte... Enl Svt-text...PeppeF1 skrev:$100.000 i böter för Ferrari sägs det.
Diska ferrari... det vore det enda rätta...
-
Ja, just det.... F1 verkar bli sämre och sämre...LuckyStrike1 skrev:Diska Ferrari från vad?rejsbo skrev:Ja, och vidare straff är att vänte... Enl Svt-text...PeppeF1 skrev:$100.000 i böter för Ferrari sägs det.
Diska ferrari... det vore det enda rätta...
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
FIA kunde diska McLaren för en spionfusk på Ferrari !Crazy F1 skrev:Tror inte de vågar diska ett så stort stall som ferrari sen tror jag det är helt omöjligt för FIA att bevisa och därför kommer ferrari gå fria.
När maclaren snodde av ferrari fanns det bevis och det var därför som Mac fick så hårt straff, hade de inte haft bevis hade det varit kört att dömma dem.
Har ni glömt det ?
Inga poäng för McLaren nollställning, men föraren fick samla poäng.....
-
Diskningar?? Naturligtvis inte..
McLaren kör med "spara bränsle", och Redbullarna hittar på andra koder, så stallorder förekommer ju,,
,,det är bara det att förarna är i sig ett stort kapital för stallen, och man är beroende av att de presterar på topp, har gott självförtroende, trivs i stallet trivs med varandra osv.
Det kändes helt enkelt onödigt i nuläget havvägs in i säsongen och med tanke på vad en seger kunde betytt för Felipe efter vad han gått genom senaste året. En ev. titel för Fernando kommer dessutom att devalveras en hel del i mångas ögon..
Kolla bara kroppsspråket efter loppet..
Någon lycklig?.... möjligen ser Vettel lite glad ut..
McLaren kör med "spara bränsle", och Redbullarna hittar på andra koder, så stallorder förekommer ju,,
,,det är bara det att förarna är i sig ett stort kapital för stallen, och man är beroende av att de presterar på topp, har gott självförtroende, trivs i stallet trivs med varandra osv.
Det kändes helt enkelt onödigt i nuläget havvägs in i säsongen och med tanke på vad en seger kunde betytt för Felipe efter vad han gått genom senaste året. En ev. titel för Fernando kommer dessutom att devalveras en hel del i mångas ögon..
Kolla bara kroppsspråket efter loppet..
Någon lycklig?.... möjligen ser Vettel lite glad ut..
Saknar de gamla mästarna...
-
Jag undrar fortfarande vad du tycker Ferrari ska diskas från.
Loppet?
Teampoängen?
Teammästerskapet?
Förarmästerskapet?
Deltagande i F1?
Ska bara teamet diskas eller ska även förarna diskas?
Från vad i så fall ska respektive diskas?
Kom igen nu, vad tycker du de ska diskas från?
Loppet?
Teampoängen?
Teammästerskapet?
Förarmästerskapet?
Deltagande i F1?
-
-
Både Massa och Alonso förlorar poäng idag.LuckyStrike1 skrev:Jag undrar fortfarande vad du tycker Ferrari ska diskas från.
Loppet?
Teampoängen?
Teammästerskapet?
Förarmästerskapet?
Deltagande i F1?
Vettel får 10 poäng.
Ferrari får inga stallpoäng idag.
Varför tyckte jag att Massa ska förlora poäng ?
Jo därför att Massa bör förstå att inte ge efter för stallorder.
Massa ska stå på sig !