TYSKLANDS GP 2010 - HOCKENHEIM. Lopp 11 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
TYSKLANDS GP 2010 - HOCKENHEIM. Lopp 11 av 19
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GROSSER PREIS SANTANDER VON DEUTSCHLAND 2010
Banbeskrivning: Hockenheim
Banlängd: 4.574 km, antal varv: 67, startförskjutning: 0.000 km, distans: 306.458 km
Bensinförbrukning 2008: 2.36 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder
Depåfönster, 67 varv
1 stopp: 32-37
2 stopp: 22-26, 43-46
3 stopp: 10-21, 27-32, 45-49
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-07-23, CET
Träning 1 10:00-11:30
Träning 2 14:00-15:30
Lördag 2010-07-24, CET
Träning 3 11:00-12:00
Kvalificering 14:00-15:00
Söndag 2010-07-25, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 31 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:31:20,874
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:51,693
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:26:28,599
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:23:54,848
2003: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:28:48,7692
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:52,078
2001: Ralf Schumacher - Williams # 1:18:17,873
2000: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:25:34,418
1999: Eddie Irvine - Ferrari # 1:21:58,594
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20:47,984
1997: Gerhard Berger - Benetton # 1:20:59,046
1996: Damon Hill - Williams # 1:21:43,417
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:22:56,043
1994: Gerhard Berger - Ferrari # 1:22:37,272
1993: Alain Prost - Williams # 1:18:40,885
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:18:22,032
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:19:29,661
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:20:47,164
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:21:43,302
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:32:54,188
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:21:25,091
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:22:08,263
1984: Alain Prost - McLaren # 1:24:43,210
1983: Rene Arnoux - Ferrari # 1:27:10,319
1982: Patrick Tambay - Ferrari # 1:27:25,178
1981: Nelson Piquet - Brabham # 1:25:55,600
1980: Jacques Laffite - Ligier # 1:22:59,730
1979: Alan Jones - Williams # 1:24:48,830
1978: Mario Andretti - Lotus # 1:28:00,900
1977: Niki Lauda - Ferrari # 1:31:48,620
1970: Jochen Rindt - Lotus # 1:42:00,300
Alla 31 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:15,666
2006: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:14,070
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:14,320
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:13,306
2003: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:15,167
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,389
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:38,117
2000: David Coulthard - McLaren # 1:45,697
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:42,950
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:41,838
1997: Gerhard Berger - Benetton # 1:41,873
1996: Damon Hill - Williams # 1:43,912
1995: Damon Hill - Williams # 1:44,385
1994: Gerhard Berger - Ferrari # 1:43,582
1993: Alain Prost - Williams # 1:38,748
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:37,960
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:37,087
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:40,198
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:42,300
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:44,596
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:42,616
1986: Keke Rosberg - McLaren # 1:42,013
1984: Alain Prost - McLaren # 1:47,012
1983: Patrick Tambay - Ferrari # 1:49,328
1982: Didier Pironi - Ferrari # 1:47,947
1981: Alain Prost - Renault # 1:47,500
1980: Alan Jones - Williams # 1:45,850
1979: Jean-Pierre Jabouille - Renault # 1:48,480
1978: Mario Andretti - Lotus # 1:51,900
1977: Jody Scheckter - Wolf # 1:53,070
1970: Jacky Ickx - Ferrari # 1:59,500
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Äh, det har ju varit många bra och sevärda fighter på nya Hockenheim. Tycker själv det är en av de mer lyckade nybyggnationerna.
Vem minns t.ex. inte Montoyas och Kimis fight som höll på i flera kurvor?
http://www.youtube.com/watch?v=WH6dkya900s
Likaså med Button och Alonso, då Button hade jätteproblem med hjälmen.
Även Schumacher, Coulthard och Trulli vill jag minnas hade rätt goa fighter där när häften av fältet kraschat ut sig i första kurvan.
http://www.youtube.com/watch?v=1ceeaEel1Hc
Eller Montoyas uppkörning -05, från sista plats till en slutlig andra.
Vem minns t.ex. inte Montoyas och Kimis fight som höll på i flera kurvor?
http://www.youtube.com/watch?v=WH6dkya900s
Likaså med Button och Alonso, då Button hade jätteproblem med hjälmen.
Även Schumacher, Coulthard och Trulli vill jag minnas hade rätt goa fighter där när häften av fältet kraschat ut sig i första kurvan.
http://www.youtube.com/watch?v=1ceeaEel1Hc
Eller Montoyas uppkörning -05, från sista plats till en slutlig andra.
Ferrari.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Fast det fajtades på den gamla banan också.
http://www.youtube.com/watch?v=vz-MhISMfeg
http://www.youtube.com/watch?v=QzyNJWXwBlI
http://www.youtube.com/watch?v=vz-MhISMfeg
http://www.youtube.com/watch?v=QzyNJWXwBlI
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag menar inte heller att nya slingan är det sämsta som finns, men den gamla var bättre. Ett par hack bättre till och med.Eau Rouge skrev:Absolut, det jag menade var att jag inte tycker nya Hockenheim är en sådan genomkass skapelse trots allt. Det finns ju långt värre exempel på banor som verkligen inte genererar någon racing, typ Valencia och Singapore.
Lite synd att det inte finns plats för sånt i modern F1. Mycket slipstreaming, så lite vinge som möjligt och enormt nervösa bilar.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 15:17
Men i Frallans sista klipp kan man ju se något mycket underligt 1.25 in i filmen. Detta utspelar sig ju på den gamla goda tiden när alla förare var renhåriga hjältar, men ändå ser man Mr renhårig him self, vingla och byta spår en hel massa gånger på rakan för att förhindra den bakomvarandes omkörningsförsök. Jag trodde att det var Mr vingelmascher som uppfann detta tillsammans med allt annat fusk i slutet av 90-talet när han tog sportens oskuld och kastade sporten ner i smutsen. Är klippet ett fejk?
/JBS
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Tanken slog mig redan när jag hittade klippet att det på något sätt måste vara manipulerat. Eller kan kameran ha skakat till för ett ögonblick?jbs_is_back skrev:Men i Frallans sista klipp kan man ju se något mycket underligt 1.25 in i filmen. Detta utspelar sig ju på den gamla goda tiden när alla förare var renhåriga hjältar, men ändå ser man Mr renhårig him self, vingla och byta spår en hel massa gånger på rakan för att förhindra den bakomvarandes omkörningsförsök. Jag trodde att det var Mr vingelmascher som uppfann detta tillsammans med allt annat fusk i slutet av 90-talet när han tog sportens oskuld och kastade sporten ner i smutsen. Är klippet ett fejk?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Stod i spitzkehre för två år sedan!
Grym upplevelse !!!
Man får ju en helt annan version av loppet på plats...
Sämre koll, över lag men att känna och höra bilarna susa förbi....
Amazing!
Gillar trotts det den gamla versionen bättre.
Finns ju inte sådana banor kvar om alla banor skall byggas om av tilke
Grym upplevelse !!!
Man får ju en helt annan version av loppet på plats...
Sämre koll, över lag men att känna och höra bilarna susa förbi....
Amazing!
Gillar trotts det den gamla versionen bättre.
Finns ju inte sådana banor kvar om alla banor skall byggas om av tilke
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Jag gillar både den gamla och den nya versionen av Hockenheim. Jag satt häromsistens och kollade igenom både 2001 (gamla) och 2002 (nya) års lopp. I båda loppen hände det mycket.
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
Speciellt gillar jag den nya hårnålen. En lång kurva (Parabolika) som nästan är rak som avslutas med en hårnål är teoretiskt perfekt för omkörningar. Och det har ju visat sig även vara så i praktiken från de lopp som körts på den nya banan.
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
Speciellt gillar jag den nya hårnålen. En lång kurva (Parabolika) som nästan är rak som avslutas med en hårnål är teoretiskt perfekt för omkörningar. Och det har ju visat sig även vara så i praktiken från de lopp som körts på den nya banan.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var inte den stora anledningen säkerhet och att de tyska myndigheterna inte tillät att banan gick på området ute i skogen längre?TurboF1 skrev:
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
.
Utöver säkerheten, som väl inte var den bästa på gamla slingan minst sagt, vill jag också minnas att delen av banan ut i skogen arrenderades av banägarna och att det arrendet gick ut, och myndigheterna förnyade det inte av miljöskäl.
Skogsområdet betraktas som ett naturreservat idag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Säkerheten var också ett skäl.LuckyStrike1 skrev:Var inte den stora anledningen säkerhet och att de tyska myndigheterna inte tillät att banan gick på området ute i skogen längre?TurboF1 skrev:
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
.
Utöver säkerheten, som väl inte var den bästa på gamla slingan minst sagt, vill jag också minnas att delen av banan ut i skogen arrenderades av banägarna och att det arrendet gick ut, och myndigheterna förnyade det inte av miljöskäl.
Skogsområdet betraktas som ett naturreservat idag.
Men de ekonomiska skälen (att locka dit mer publik) var nog så viktiga.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Enligt en av de som sitter i ledningen för Hockenheim GmBh som jag snackade med tidigare i våras när jag var där var anledningen säkerhet och att man inte längre fick ha banan ut i skogen för de tyska myndigheterna. Nu var väl hans engelska och min skol-tyska kanske inte den bästa, men jag tror jag fattade honom rätt.TurboF1 skrev:Säkerheten var också ett skäl.LuckyStrike1 skrev:Var inte den stora anledningen säkerhet och att de tyska myndigheterna inte tillät att banan gick på området ute i skogen längre?TurboF1 skrev:
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
.
Utöver säkerheten, som väl inte var den bästa på gamla slingan minst sagt, vill jag också minnas att delen av banan ut i skogen arrenderades av banägarna och att det arrendet gick ut, och myndigheterna förnyade det inte av miljöskäl.
Skogsområdet betraktas som ett naturreservat idag.
Men de ekonomiska skälen (att locka dit mer publik) var nog så viktiga.
Att banan var lång har jag aldrig hört talas om var ett skäl för att bygga den nya slingan. Särskilt inte som det finns andra långa banor där man kör 40 varv kvar på kalendern idag ...
Miljöskälet var det tyngsta vad jag kunde förstå. Man fick helt enkelt inte längre behålla marken där gamla sträckningen gick.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Att det skulle vara ekonomiska skäl som låg bakom ombyggnaden har jag hört från flera håll, bl.a. diverse TV-kommentatorer och vid intervjuer och dels vad man kan läsa om banan på nätet. Detta var de skäl som man angav i de gamla inspelningarna från 2002. Då var det ingen som nämnde några miljöskäl.LuckyStrike1 skrev:
Enligt en av de som sitter i ledningen för Hockenheim GmBh som jag snackade med tidigare i våras när jag var där var anledningen säkerhet och att man inte längre fick ha banan ut i skogen för de tyska myndigheterna. Nu var väl hans engelska och min skol-tyska kanske inte den bästa, men jag tror jag fattade honom rätt.
Att banan var lång har jag aldrig hört talas om var ett skäl för att bygga den nya slingan. Särskilt inte som det finns andra långa banor där man kör 40 varv kvar på kalendern idag ...
Miljöskälet var det tyngsta vad jag kunde förstå. Man fick helt enkelt inte längre behålla marken där gamla sträckningen gick.
Publiken kan dels se bilarna oftare och dels var det lättare att bygga läktare längs den den nya bansträckningen än ute i skogen. Publikkapaciteten har ökat.
Men ekonomin verkar ju inte ha blivit så där hemskt lyckad för Hockenheimring. Kanske man har ångrat sig att man byggde om banan? Då är det lätt att i efterhand skylla på utomstående faktorer, t.ex. miljöskäl.
Här är citat från Wikipedia. Där står inget om miljöskäl.
"Ab dem Februar 2002 wurde die Länge der ehemaligen Hochgeschwindigkeitsstrecke drastisch gekürzt, eine vergrößerte Südtribüne und die neue Mercedes-Tribüne mit Blick zur Nordkehre gebaut. Durch eine enge Kurvenkombination im nördlichen Bereich und eine Spitzkehre nach der langen Parabolika sollten neue Überholmöglichkeiten für die Formel-1-Wagen geschaffen werden. Außerdem sollte die Rentabilität gesteigert werden, da nun durch die von 83.000 auf 120.000 vergrößerte Zuschauerkapazität mehr Eintrittskarten verkauft werden konnten. Durch die kürzeren Rundenzeiten sind die Werbeflächen der Sponsoren bei TV-Übertragungen nun in kürzeren Abständen zu sehen."
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jo, säkerheten tycks ha spelat in. Men jag hittar inget om några miljöargument från politiker. Bernie tycks snarare ha fått tjata på politikerna för att få igenom ombyggnationen?LuckyStrike1 skrev:Enligt en av de som sitter i ledningen för Hockenheim GmBh som jag snackade med tidigare i våras när jag var där var anledningen säkerhet och att man inte längre fick ha banan ut i skogen för de tyska myndigheterna. Nu var väl hans engelska och min skol-tyska kanske inte den bästa, men jag tror jag fattade honom rätt.
From AtlasF1 news
Locals Clear Way for Hockenheim Facelift
Monday January 29th, 2001
A plan to give the Hockenheim motor racing track a major facelift looked set to go ahead on Monday after residents living near the German Grand Prix circuit said they backed a revamp.
Local residents groups voted overwhelmingly in favour of a plan to modernise the ageing track where British driver Jim Clark was killed in 1968, clearing the way for the company running Hockenheim to embark on a 95 million mark ($44.64 million) redevelopment.
"It's a big relief for us. We are proud that the local population is so clearly in favour of Hockenheim," Hartmut Tesseraux, spokesman for Hockenheimring GmbH said.
Hockenheim's contract to stage the German Grand Prix runs out after this year's event on July 29.
Formula One supremo Bernie Ecclestone said the track needed to be brought into line with modern Grand Prix technology and safety requirements to secure its position as host.
The southwestern circuit has hardly changed since it first staged the German Grand Prix 31 years ago and Hockenheimring feared the track could lose the race to the Lausitzring, a brand new track 130 kms south of Berlin.
"I will get in touch with Bernie Ecclestone now and I hope that we can sign the promotion deal in February," Hockenheim mayor Gustav Schrank said.
Under the plan, the circuit will be shortened from 6.8 kms to four kms and its entire infrastructure will be refurbished and the number of seats will be increased. Work is expected to begin later in the year.
Baden-Wuerttemberg state premier Erwin Teufel promised Ecclestone around 30 million marks in grant-aid to help with the revamp late last year.
Ecclestone said he saw no reason why the contract to stage the Grand Prix could not be extended until 2008 if the redevelopment went ahead.
Security at the track came in for scrutiny after a Frenchman cut his way through a fence and crossed the track midway through last year's Grand Prix.
http://forums.autosport.com/index.php?s ... pid=267162
Many problems came to light during the 2000 German Grand Prix, where Brazilian driver Rubens Barrichello won from having started 18th on the grid, in changeable weather conditions. All the overtaking moves that took place during the race were in the chicanes of the forest sector, meaning hardly any spectators saw most of the best action. French driver Jean Alesi had a massive accident at the 3rd chicane after a collision in the braking zone with Pedro Diniz, which saw Alesi's car spin uncontrollably down the track, causing him to suffer dizzyness for 3 days. Security-wise, a former, sacked Mercedes employee breached the security barriers to the track on the first main straight, showing the vulnerable security facilities in the forest.
These events caused for much protest from the FIA to greatly improve spectator viewing, safety and security at the track, as it had become clear that the track was no longer suited to modern Formula 1 racing.
http://uk.ask.com/wiki/Hockenheimring
...but the circuit's small crowd capacity and the increasing costs of holding the race meant that by 2000 Hockenheim was planning a major rebuild, despite opposition from the local environmentalists.
http://www.grandprix.com/gpe/cir-024.html
Formula One Officials requested that the Hockenheimring circuit be shortened in 2000, as the track was 6.8 kilometers, and gave the state government of Baden-Wurttemberg an ultimatum that either the circuit must be shortened, or they would move the event to another circuit. The state government received financing and commissioned Hermann Tilke to redesign the circuit before the 2002 German Grand Prix.
http://www.autoracing.com/formula-1/tra ... nheimring/
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fast enligt den chefen för Hockenheim jag pratade med, och vilket jag även hört från andra håll, fanns inget alternativ till ombyggnaden. Man fick inte ha kvar banan på skogsområdet man arrenderade.
Visst, nu kanske han inte hade koll men han verkade ialla fall trovärdig.
Vad gäller ekonomin är väl Hockenheim inte helt olik andra banor som Nürburgring. Ekonomin är inte så tokig men finanskrisen har slagit väldigt hårt mot motorsport i allmänhet och det märks på de banorna.
Nürburgring är, Nordslingan till trots, i ett värre läge då de har gjort jätteinvesteringar i området precis innan finanskrisen slog till.
Nu har båda banorna ändå riktigt bra publiksiffror. Rock am Ring, Truck Racing, 24-timmars, DTM är evenemang som ger banorna rejält med tillskott i kassan och drar mer publik och folk till området än vad F1 gör som dessutom är dyrare att arrangera.
Vi racingfantaster tycker nog det är synd att gamla Hockenheimslingan försvann, även han jag pratade med saknade den av nostalgiska skäl. Men som sagt, det var aldrig aktuellt att behålla den även om man skulle ha velat rent ekonomiskt.
Visst, nu kanske han inte hade koll men han verkade ialla fall trovärdig.
Vad gäller ekonomin är väl Hockenheim inte helt olik andra banor som Nürburgring. Ekonomin är inte så tokig men finanskrisen har slagit väldigt hårt mot motorsport i allmänhet och det märks på de banorna.
Nürburgring är, Nordslingan till trots, i ett värre läge då de har gjort jätteinvesteringar i området precis innan finanskrisen slog till.
Nu har båda banorna ändå riktigt bra publiksiffror. Rock am Ring, Truck Racing, 24-timmars, DTM är evenemang som ger banorna rejält med tillskott i kassan och drar mer publik och folk till området än vad F1 gör som dessutom är dyrare att arrangera.
Vi racingfantaster tycker nog det är synd att gamla Hockenheimslingan försvann, även han jag pratade med saknade den av nostalgiska skäl. Men som sagt, det var aldrig aktuellt att behålla den även om man skulle ha velat rent ekonomiskt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Inte om de hade tillräckligt stora antenner.ANFRAN skrev:Var det inte taskig radiomottagning ute i skogen?LuckyStrike1 skrev:Var inte den stora anledningen säkerhet och att de tyska myndigheterna inte tillät att banan gick på området ute i skogen längre?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alltså, ni pratade olika språk och respektive det ni behärskar sämst? Jag undrar jag egentligen vad ni egentligen ratade omLuckyStrike1 skrev: Nu var väl hans engelska och min skol-tyska kanske inte den bästa, men jag tror jag fattade honom rätt.
Jag gillade gamla Hockenheim, men jag gillar den nya också
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Skillnaden är att anno domini 1981 så fanns inte "anti-vingel-regeln" inskriven utan var mer en gentlemens agreement. Manövern var alltså helt i sin ordning regelmässigt, däremot aningen tveksam ur gentlemanna-perspektivetjbs_is_back skrev:Men i Frallans sista klipp kan man ju se något mycket underligt 1.25 in i filmen. Detta utspelar sig ju på den gamla goda tiden när alla förare var renhåriga hjältar, men ändå ser man Mr renhårig him self, vingla och byta spår en hel massa gånger på rakan för att förhindra den bakomvarandes omkörningsförsök. Jag trodde att det var Mr vingelmascher som uppfann detta tillsammans med allt annat fusk i slutet av 90-talet när han tog sportens oskuld och kastade sporten ner i smutsen. Är klippet ett fejk?
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Hårnålen du pratar om är Spitzkehre=spettskurvan....(eller menar du parabolica?....)TurboF1 skrev:Jag gillar både den gamla och den nya versionen av Hockenheim. Jag satt häromsistens och kollade igenom både 2001 (gamla) och 2002 (nya) års lopp. I båda loppen hände det mycket.
Anledningen till att man byggde om banan var att det blev så få varv (ca 45) på den gamla versionen. Numera är det 67 varv och då får publiken se bilarna lite fler gånger och oftare.
Speciellt gillar jag den nya hårnålen. En lång kurva (Parabolika) som nästan är rak som avslutas med en hårnål är teoretiskt perfekt för omkörningar. Och det har ju visat sig även vara så i praktiken från de lopp som körts på den nya banan.
Når man står där och ser omkörningsförsöken och inser att... näpp kommer att gå rakt fram... och mycket riktigt.... många missar och hamnar i avåkningszonen...
Svårare kurva ä man tror....
Bra action är det i alla fall... Kan rekomenderas....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Håller bara med
Kanske en liten om Hamilton, då
Kanske en liten om Hamilton, då
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Ser bra ut för Rosberg...
Får se hur morgondagen artar sig för gossen
Skummis borde ligga bra till på Hockenheim.... Fyra vinster borde borga för ett bra resultat..... borde....
Hamilton gjorde bra ifrån sig trotts så få varv på banan... Dom får nog se upp med honom...
??? Vad håller Button på med ??? Är han verkligen världsmästare???
Kanske dags att någon talar om det för honom.....
Fan, Kovalainen o gänget flåsar snart honom i nacken
Börjar Trullis bil röra på sig?? Ser bättre ut än vanligt, där....
Kobayachi är som vanligt kul att se
Jag hoppas han når pallen snart. Hoppas bara att ingen blir överkörd på kuppen
Ska "de röda" nå pallen den här gången???
Båda såg bra ut denna träning....
Vi får nog en fingervisning om hur det kommer att gå på kvalet i morgon..
Peace
Får se hur morgondagen artar sig för gossen
Skummis borde ligga bra till på Hockenheim.... Fyra vinster borde borga för ett bra resultat..... borde....
Hamilton gjorde bra ifrån sig trotts så få varv på banan... Dom får nog se upp med honom...
??? Vad håller Button på med ??? Är han verkligen världsmästare???
Kanske dags att någon talar om det för honom.....
Fan, Kovalainen o gänget flåsar snart honom i nacken
Börjar Trullis bil röra på sig?? Ser bättre ut än vanligt, där....
Kobayachi är som vanligt kul att se
Jag hoppas han når pallen snart. Hoppas bara att ingen blir överkörd på kuppen
Ska "de röda" nå pallen den här gången???
Båda såg bra ut denna träning....
Vi får nog en fingervisning om hur det kommer att gå på kvalet i morgon..
Peace
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Nja, sju segrar i Kanada genererade inte i något bättre än en 11:e plats i racet. Tyvärr så räcker inte Schumis gedigna statistik när bilen inte fungerar enligt hans preferenser. Dock tycker jag det sett bättre ut denna helg, bättre än på mycket länge. Hoppas det håller i sig.Eightball skrev:Skummis borde ligga bra till på Hockenheim.... Fyra vinster borde borga för ett bra resultat..... borde
I och med att det bara är träning skulle jag väl vänta med ett utlåtande ang. Button. Han har trots allt 2 segrar och 133 poäng. Med detta ligger han tvåa i tabellen endast 12 poäng bakom Hamilton. Apropå världsmästare...Eightball skrev:??? Vad håller Button på med ??? Är han verkligen världsmästare???
Kanske dags att någon talar om det för honom.....
Sedan har det ju visat sig att Button inte verkar gilla kval och träningar så mycket, utan att han istället har en bättre pace i racen. Senast på Silverstone kvalade han in som 14:e (!) man, men lyckades ändå avancera upp till en slutlig 4:e plats i racet. Så räkna för guds skull inte bort Button. Jag tycker han har sett starkare ut än på mycket länge.
Själv hoppas jag innerligt på att Ferrari kan få till det här på Hockenheim, och både Alonso och Massa verkar trivas i sina bilar. Bahrains GP är alltför länge sedan och det behövs inkasseras i en ny seger hos FerrariEightball skrev:Ska "de röda" nå pallen den här gången???
Båda såg bra ut denna träning....
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja Button e en mygare, han syns inte mycket men plockar allti en massa poäng...
Aberopå schumi, japp visst ser de bättre ut denna helg han har ju trots allt gjort 10 varv mindre än nico o e bara 1.4 tiondelar bakom och vi vet ju att de i racepace brukar ha samma speed men att schumis bedrövliga kval har varit en stor "börda" för honom och det är ju en stor anledning till att han slutat loppen så långt bak. Kan han bara kvala breve nico så tror jag att han tar honom i mon. Typ monaco eller spanien el turkiet....för Nico startar inget vidare, eller han har inte gjort det iaf...
Alonso ser farlig ut denna helgen och Ferrari verkar ha fått fart på kärran.
RB är snabba som vanligt o jag tror att när väl 3e drar igång så kommer vi se
1. Vettel
2. Webber
3.Alo
4.Hamilton
5.Massa
6.Button
7.Ros
8.Schumi
9. Kubica
10. Barrichello
Sätter nån emot....
Aberopå schumi, japp visst ser de bättre ut denna helg han har ju trots allt gjort 10 varv mindre än nico o e bara 1.4 tiondelar bakom och vi vet ju att de i racepace brukar ha samma speed men att schumis bedrövliga kval har varit en stor "börda" för honom och det är ju en stor anledning till att han slutat loppen så långt bak. Kan han bara kvala breve nico så tror jag att han tar honom i mon. Typ monaco eller spanien el turkiet....för Nico startar inget vidare, eller han har inte gjort det iaf...
Alonso ser farlig ut denna helgen och Ferrari verkar ha fått fart på kärran.
RB är snabba som vanligt o jag tror att när väl 3e drar igång så kommer vi se
1. Vettel
2. Webber
3.Alo
4.Hamilton
5.Massa
6.Button
7.Ros
8.Schumi
9. Kubica
10. Barrichello
Sätter nån emot....
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Okej att jag inte hade helt rätt men jag hade några rätt iaf
Nu slog rosberg till med en snabbare tid sista sekunden men annars verkar det som att de är jämna denna helgen vilket gläder en gammal gubbälskare . Schumis stryka är ju som sagt var inte kvalen...
2 timmar till kval, jag ska äta köttbullar, vad ska ni andra göra? Ni som inte är här inne menar jag
Nu slog rosberg till med en snabbare tid sista sekunden men annars verkar det som att de är jämna denna helgen vilket gläder en gammal gubbälskare . Schumis stryka är ju som sagt var inte kvalen...
2 timmar till kval, jag ska äta köttbullar, vad ska ni andra göra? Ni som inte är här inne menar jag
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det viktigaste glömde du, McLaren?Eau Rouge skrev:Q1 är slut.
Ute är: Trulli, Kovalainen, Glock, Senna, Liuzzi, Yamamoto och Di Grassi.
Liuzzi kraschade och Di Grassi hade problem med växellådan och gjorde därför ingen tid.
I täten är Alonso snabbast före Vettel och Massa.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
8 tusendelar!!!!!!!! 8 jävla tusendelar!!! Rosberg var snabbare igen men de var fan inte mycket! Men vad fan sysslar Merceders med, de har ju ingen fart alls!! Nu så är det kanske inte helt fel att starta 11 för det är på rätt sida av banan i mon men ändå. Det som schumi kan vara glad över är att han närmat sig sin teamkarmat ikvalet betydligt 8 tuendelar är ju i princip ingen alls....Men tillräckligt för Rosberg....Vi får se vad som händer i q3.
Ferrari ser farliga ut!
Ferrari ser farliga ut!
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Ja, eller Mercedes. Hur man nu väljer att se på det. 8 tusendelar mellan honom och Rosberg i Q2 är ju inte mycket att bråka om. Tyvärr så var dessa 8 tusendelar det som gjorde skillnaden mellan Q2 & Q3.
Otroligt tight i toppen, 2 tusendelar mellan Vettel och Alonso. Och som vanligt biter Vettel ur det där sista i bilen snor pole före Alonso. Det känns surt med tanke hur bra Ferrari och Alonso sett ut under helgen.
Även om Massa är bra med så är tidsavståndet på 5 tiondelar upp till täten är alldeles för stort.
Otroligt tight i toppen, 2 tusendelar mellan Vettel och Alonso. Och som vanligt biter Vettel ur det där sista i bilen snor pole före Alonso. Det känns surt med tanke hur bra Ferrari och Alonso sett ut under helgen.
Även om Massa är bra med så är tidsavståndet på 5 tiondelar upp till täten är alldeles för stort.
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Sant Eau Rouge men Roseberg förbättra sig inget i q3 så Mercedersen går nog inte snabbare än 1.15. 000 . Otur för MS och tur för Ros, dock så kand e ju vara en fördel att starta 11 eftersom man kan välja att börja på de hårdare däcken men det återstår att se vad MS gör.
Kan han göra en start som han brukar så kommer han ju ligga 8-9 efter ett varv men å andra sidan är första kurvan livsfarlig så det kan lika gärna bli en krasch.
Kan han göra en start som han brukar så kommer han ju ligga 8-9 efter ett varv men å andra sidan är första kurvan livsfarlig så det kan lika gärna bli en krasch.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Där sa du något.
Eje har tidigare under helgen varit inne på att de mjuka däcken går av väldigt fort. Och de i Q3 måste ju av naturliga skäl använda dem eftersom det är det snabbaste däcket.
Väljer Schumi att gå på de hårda däcken kanske han kan ligga kvar ute på banan en längre stund och förhoppningsvis tjäna placeringar. Men frågan är om Mercan har den speed i tävlingen som behövs - jag är tveksam.
Men det blir intressant att se vad de väljer.
Eje har tidigare under helgen varit inne på att de mjuka däcken går av väldigt fort. Och de i Q3 måste ju av naturliga skäl använda dem eftersom det är det snabbaste däcket.
Väljer Schumi att gå på de hårda däcken kanske han kan ligga kvar ute på banan en längre stund och förhoppningsvis tjäna placeringar. Men frågan är om Mercan har den speed i tävlingen som behövs - jag är tveksam.
Men det blir intressant att se vad de väljer.
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro