Shell, Marlboro, Vodafone, AMD, Bridgestone, FIAT
-
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
-
-
-
-
-
-
Här kan ni läsa mitt brev till vodafone.
Jag tar gärna mot synpunkter på detta.
/Jan
Min reaktion som vodafone-kund.
Hej,
detta kanske kan verka av mindre intresse. Men jag undrar hur vodafone som huvudsponsor till ferrari-stallet ser på det uppkomna resultatet av Österrikes GP i går söndag? Uppenbarligen har hela världens F1-anhängare reagerat mycket negativt på stallets sk. "teamorder".
Hur ställer sig vodafone till att förknippas med en partner som uppfattas som en fuskare?
Något som i mångas mening kan jämställas med doping.
Som vodafonekund undrar jag om detta är något som man kommer att dryfta med sitt sponsorobjekt.
Jag tar gärna mot synpunkter på detta.
/Jan
Min reaktion som vodafone-kund.
Hej,
detta kanske kan verka av mindre intresse. Men jag undrar hur vodafone som huvudsponsor till ferrari-stallet ser på det uppkomna resultatet av Österrikes GP i går söndag? Uppenbarligen har hela världens F1-anhängare reagerat mycket negativt på stallets sk. "teamorder".
Hur ställer sig vodafone till att förknippas med en partner som uppfattas som en fuskare?
Något som i mångas mening kan jämställas med doping.
Som vodafonekund undrar jag om detta är något som man kommer att dryfta med sitt sponsorobjekt.
-
- Utvisad
Jösses säger jag...
vissa måste sakna vitala delar i skallen alltså...
Hur kan man bryr sig om detta? Det vore väl en sak om Ferrari visade sig utnyttja 12-åriga vietnamesiska pojkar i husvagnarna men det här????
Hur faan orkar ni?
Det skulle ju inte finnas en enda produkt man kunde använda... då har man ju betydligt mer anledning att bojkotta Vodafone för att de förknippas med Marlboro som ju indirekt har ihjäl tusentals människor per år.
Är ni helt dumma i huvudet eller?
Jag blir faan mörkrädd.
/E
vissa måste sakna vitala delar i skallen alltså...
Hur kan man bryr sig om detta? Det vore väl en sak om Ferrari visade sig utnyttja 12-åriga vietnamesiska pojkar i husvagnarna men det här????
Hur faan orkar ni?
Det skulle ju inte finnas en enda produkt man kunde använda... då har man ju betydligt mer anledning att bojkotta Vodafone för att de förknippas med Marlboro som ju indirekt har ihjäl tusentals människor per år.
Är ni helt dumma i huvudet eller?
Jag blir faan mörkrädd.
/E
-
-
- Moderator
-
Det kallas fri vilja!
Fri vilja att välja och välja bort.
Det kallas också konsumentmakt och möjligheten att påverka.
Ett intelligent val baserat på nomer och värderingar.
I detta fallet fusk inom idrott. Doping inom friidrott,
temorder inom motorracing.
Du har valt ferrari för all tid och evighet och uteslutit möjligheten att välja bort. Det finns säkert en anledning till detta, men jag ser inte detta som något intelligent val.
Vi andra tänkande människor som känner, tänker och värderar,
- väljer in eller väljer bort.
/Jan
Du har valt ferrari för all tid och evighet och uteslutit möjligheten att välja bort. Det finns säkert en anledning till detta, men jag ser inte detta som något intelligent val.
/Jan
-
För min del bojkottar jag hellre produkter från nationer som tillämpar dödsstraff (speciellt på minderåriga, utveclingsstörda m.m.), förtrycker folkgrupper(turkiet, israel m.fl.) o.s.v. brott mot mänskliga rättigheter än för att en dum fransos tagit ett opopulärt beslut i världens dyraste sport.
Fast det är ju enligt mina värderingar om vad som är viktigast. människors lidande, eller om jag får söndagsnöjet förstört.
Fast det är ju enligt mina värderingar om vad som är viktigast. människors lidande, eller om jag får söndagsnöjet förstört.
-
-
- Utvisad
Jag kan förstå att man väljer bort Ferrari som favoritstall men varför man ska välja bort Vodafone begriper inte jag. Det ska man väl i så fall göra baserat på deras uppträdande.On 2002-05-13 13:05, jajo wrote:
Det kallas fri vilja!
/Jan
Nu var det inte bara dig jag syftade på utan hela topicen... ska man kanske inte lägga lite mer krut på att skriva en protest till israeliska ambassaden eller liknande.
Det vore lite sundare och skulle dessutom ge sken av en mer vettiug syn på livet. F1 är ju bara F1 och helt oviktigt i det stora hela...
/E
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Moderator
Sådär. Nu har jag tömt kylskåpet på matvaror som kan associeras till Ferrari genom sponsorer. Kvar blev en bit korv från förra veckan. Har sagt upp elen och även meddelat banken att jag har ställt in betalningarna i protest mot det som hände i helgen.
Jag kan inte längre nås via telefon och inom några minuter stängs min internetkoppling av på min egen begäran. Detta är det sista livstecknet ni ser från mig.
Klart slut.
Tärnström
Jag kan inte längre nås via telefon och inom några minuter stängs min internetkoppling av på min egen begäran. Detta är det sista livstecknet ni ser från mig.
Klart slut.
Tärnström
-
Om det inte kostar så mycket att välja en annan vara, så kan man väl göra det, för att minska risken för att få mer av sitt söndagsnöje förstört. Jag tankar t.ex. aldrig på Shell om jag kan undvika det utan allt för mycket ansträngning. Försöker även undvika alla P.Morris-relaterade produkter, men av andra skäl än Ferrari-sponsring - tycker att tobaksindustrin är en avskyvärd bransch som cyniskt tjänar pengar på kunder där hälften dör av de beroendeframkallande produkterna. Men om jag skulle byta ut alla SKF-lager i bilen blir det ju lite absurt...
Bojkott av ett lands varor kan många ggr vara kontraproduktivt och ganska svårt att avgöra vad som är rätt, men bojkott av ett visst företags varor är betydligt mer entydigt. Dock krävs det nog lite mer allvarliga förseelser för att jag skall göra någon större uppoffring, men som sagt, tanka på en annan mack än Shell är ju inte så jobbigt. Eller för den delen skicka ett ifrågasättande email.
Bojkott av ett lands varor kan många ggr vara kontraproduktivt och ganska svårt att avgöra vad som är rätt, men bojkott av ett visst företags varor är betydligt mer entydigt. Dock krävs det nog lite mer allvarliga förseelser för att jag skall göra någon större uppoffring, men som sagt, tanka på en annan mack än Shell är ju inte så jobbigt. Eller för den delen skicka ett ifrågasättande email.
-
-
- Moderator
-
JT(dags att byta initialer?): Tänk på att påven är polack och högsta ansvarig till många katolska korgossar oönskade besök i några av sina håligheter... - inte lika allvarlig förseelse som att manipulera ett F1-lopp, men ändå.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-05-13 13:54 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-05-13 13:54 ]</font>
-
- Moderator
-
- Moderator
-
-
- Utvisad
Ska vi börja snacka besök i håligheter, som tom videfilmades???On 2002-05-13 13:53, AndersF1 wrote:
JT(dags att byta initialer?): Tänk på att påven är polack och högsta ansvarig till många katolska korgossar oönskade besök i några av sina håligheter... - inte lika allvarlig förseelse som att manipulera ett F1-lopp, men ändå.
/E
-
Har inte märkt någon skillnad ännuOn 2002-05-13 13:59, JTarnstrom wrote:
Jag opererar från och med nu med bara en halv hjärnas kapacitet. Jag ber om ert överseende om mina inlägg inte håller sedvanlig skärpa.
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Ciao!
Det intressant är inte bara vad vi bojkottar, det är vilket varumärke och dess värde som sponsorerna vill förknippa sig med, i ett fall som detta har helt klart Ferraris varumärke skadas, det gör att en eventuell sponsor kan välja att hoppa av eller att omförhandla sitt kontrakt. Detta är den omedelbara effekten på Ferrari.
På hela Formel 1 kan Ferraris resultat fusk innebära att minde publik tittar på formel 1 sändningarna för att de tycker, tror eller är övertygande att det är uppgjort innan, det kan få katastrofala följder för Formel 1 om detta inträffar. Stallen kämpar med budgetarna och för att för en större del av TV pengarna, fortsätter detta kommer TV pengarna att bli mindre och hela sporten är en förlorare. I år var det hälften!! så många som besökte Imola under Formel 1 helgen jämnfört med tidigare år, sådana siffror sätter skräck i Formel 1 administationen.
Bj
Det intressant är inte bara vad vi bojkottar, det är vilket varumärke och dess värde som sponsorerna vill förknippa sig med, i ett fall som detta har helt klart Ferraris varumärke skadas, det gör att en eventuell sponsor kan välja att hoppa av eller att omförhandla sitt kontrakt. Detta är den omedelbara effekten på Ferrari.
På hela Formel 1 kan Ferraris resultat fusk innebära att minde publik tittar på formel 1 sändningarna för att de tycker, tror eller är övertygande att det är uppgjort innan, det kan få katastrofala följder för Formel 1 om detta inträffar. Stallen kämpar med budgetarna och för att för en större del av TV pengarna, fortsätter detta kommer TV pengarna att bli mindre och hela sporten är en förlorare. I år var det hälften!! så många som besökte Imola under Formel 1 helgen jämnfört med tidigare år, sådana siffror sätter skräck i Formel 1 administationen.
Bj
-
-
-
Det har förekommit en hel del fusk där faktiskt.On 2002-05-13 18:59, zz wrote:
G-town, hur fuskar man i dragracing?????
Lite tips om möjliga fusk??
För några år sedan så exploderade en del Pro Stock bilar oförklarigt i depån.
Till saken hör att Pro Stock är en Factory klass, dvs. uppbackad av biljättarna.
Handelsbensin, förgasare, max 500cui.
Explosionerna kom av att man försökte gömma lustgasflaskor i oljetankar osv.
Nuförtiden så sköts det på F1 - manér.
Man bygger upp ett team till, ser till att de slår ut de värsta konkurrenterna och vid eventuellt möte med "chefen" så får man ett tekniskt problem (eller så "missar" föraren)
Än så länge så är det bara ett par team som har råd med detta, tack och lov.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
Du måste ju genast ta dig till en dragracingbana, det märker man juOn 2002-05-13 19:01, LuckyStrike1 wrote:
Antispinn måste ju vara en bra start
Banan prepareras med klister varvat med gummi under flera dagar innan tävlingen.
När bilarna sedan skall köra så gör man en burnout (lägger 20 - 50 meter färskt gummi) och backar tillbaks i sina egna spår.
Sedan spinner det inte alls, trots 3000 hästkrafter
Om du tar en promenad över startplattan med träskor på, så är risken stor att de blir stående kvar!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
Kära ZZ!On 2002-05-13 19:12, zz wrote:Hur är det med dig själv? Har du råd att fuska? Vad fuskar du med?On 2002-05-13 19:10, G-town wrote:
Än så länge så är det bara ett par team som har råd med detta, tack och lov.
En seriös fråga. Vilken "klass" kör du i. (jag utgår från att det är "top fuel", allt annat är lite småmesigt!
Som du kan läsa på vår hemsida http://www.grebbestadracing.com
så fuskar jag på följande sätt:
En otroligt lätt bil (byggd enligt gammalt relemente med tunnare rör) - 1120 kg med förare,
en ganska standardbetonad motor (dvs, gjutjärnstoppar, annars en del hokus pokus)
och massiva doser med lustgas (som jag "lånar" från min arbetsgivare)
Eftersom bilen är så lätt så hamnar jag lite illa till i klassvalen.
Men jag kör Super Comp (man får inte understiga 8,9 sekunder - allt fritt)
Eller Bracket - som är en handikappklass.
Men om du sätter in 150 papp på vårt sponsorkonto så skall vi genast inhandla en 600 kubiktummare på 1500 hästar och vinna Pro Street klassen på Tullinge
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
Kommer gärna och tittar nån gång när du kör. Förväntar mig full hospitality, tillgång till paddock club och mycket pit babesOn 2002-05-13 19:14, G-town wrote:
Du måste ju genast ta dig till en dragracingbana, det märker man ju
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-