EUROPAS GP 2010 - VALENCIA CITY. Lopp 9 av 19
-
-
kollar kanske fotbollen senare.....
Ska ut i solen....
Bor ju på landet så man måste ut i klorofyllen
Ska ut i solen....
Bor ju på landet så man måste ut i klorofyllen
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
-
-
-
Button kommer ju få bestraffning så han får nog lämna över bucklan!
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
-
-
Då kan han ju ta Lewis i handen....olag skrev:Hans ända hopp om att komma högt i tabellen är på bekostnad på andra förare som gör fel.Pepparkvarnen skrev:Vad värdelös Alonso är. En jävla gnällpelle.
Det gäller även för honom
-
-
Efter varv 20 var bromsarna kritiskaCrazy F1 skrev:Jo visst Rosberg slog schumi men rosberg var ju fan lika blek som schumi i detta lopp, det var längesedan jag såg rosberg så dålig i ett lopp. han hade två stopp mindre än ms och slutade inte många sekunder före....
Merceders GP
FIA = Ferrari International Assistance
-
Angående bestraffning för att köra om SC felaktigt. Det kan väl inte vara ok att man tjänar massor med tid och många placeringar på att man bryter mot en regel! Jag förstår att det var mycket tajt om SC var på banan eller inte men om den släpper förbi ledaren så ska den väl också släppa resten av fältet. Man kunde ha tagit ut SC vid ett bättre valt tillfälle, klantigt av funktionärerna.
Jörgen
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Moderator
Håller helt med. FIA måste också se till att domsluten kommer snabbare. En förare ska ju inte kunna använda tiden som domarna behöver på sig för att fatta ett beslut på att eliminera nackdelen med en bestraffning. I Valencia handlade det inte om förlorad tid, utan om position på banan. Hamilton tjänade på sitt regelbrott trots bestraffningen. I CART/Champ Car hade man sällan problem med för sena domslut. Där fattade man snabba beslut. Ytterst sällan blev det fel.Krassegrand skrev:Angående bestraffning för att köra om SC felaktigt. Det kan väl inte vara ok att man tjänar massor med tid och många placeringar på att man bryter mot en regel! Jag förstår att det var mycket tajt om SC var på banan eller inte men om den släpper förbi ledaren så ska den väl också släppa resten av fältet. Man kunde ha tagit ut SC vid ett bättre valt tillfälle, klantigt av funktionärerna.
Jörgen
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
-
Crazy F1 skrev:
Jo visst Rosberg slog schumi men rosberg var ju fan lika blek som schumi i detta lopp, det var längesedan jag såg rosberg så dålig i ett lopp. han hade två stopp mindre än ms och slutade inte många sekunder före....
Merceders GP
Efter varv 20 var bromsarna kritiska
EFTER 6 VARV var schumis bromsar också överhettade så de var nog lika för de båda ska du se, de sa de ju också på teamradion men Eje och blomman hörde nog inte att de var schumi de pratade om utan de sa Vettel tror jag.
Men bara det är ju så jävla illa av Merceders, köra mindre än 20 varv, varav 5 bakom SC och ändå så är bromsarna redan dålig!!!! vad sysslar de med....Och sen ett idiotstopp för schumi detta loppet också även om detta var lite svårare att förutse vad som var bäst, men vi såg ju hur bra det var av Kobayashi att stanna kvar istället.
-
-
Vet inte, när jag såg Hamilton bli bestraffad och Vettel bli ensam i toppen så stängde jag av och gick ut och solade. Tror inte du missade så mycket faktiskt, Webbers krasch då när han kom ikapp Kovalainen i sin långsamma trampbils-Lotus.. Har en känsla av att Webber inte får vinna mer och får samma fadda känsla i munnen som när Barren inte fick vinna på Schumacher-tiden i Ferrari.Pastis skrev:Jaha, då missade jag även detta lopp! Två lopp på raken... har inte hänt sedan 80-talet!
Missade jag något?
Det var betydligt roligare att vara ute i det fina vädret istället för att titta på formel1.
Senast redigerad av Gurney den sön jun 27, 2010 18:17, redigerad totalt 1 gång.
-
Tja, det beror väl på, men personligen tycker jag att de två senaste loppen vart ganska bra. Kanada var visserligen ett strå vassare men bortsett från Vettel som ångade i väg så hände det ju en del idag, lite synd som det pratats om tidigare att man schabblade lite med SC:n.Pastis skrev:Jaha, då missade jag även detta lopp! Två lopp på raken... har inte hänt sedan 80-talet!
Missade jag något?
Sen har Alonso börjat gnälla i värsta Massa-stil, det var det som var nytt i Ferrari.
Nu tycker jag att Lewis kunde ha hajat att han inte kunde köra om SC:n, men ändå tycker jag att man kunde ha väntat med SC:n istället. Men man var väl ivriga att få ut den kanske. Tyvärr förstörde det mångas lopp.
I was misled and that is the way it went
-
Fjollonso...........Jäv..a gnäll på han jämt...Cheever skrev:Tja, det beror väl på, men personligen tycker jag att de två senaste loppen vart ganska bra. Kanada var visserligen ett strå vassare men bortsett från Vettel som ångade i väg så hände det ju en del idag, lite synd som det pratats om tidigare att man schabblade lite med SC:n.Pastis skrev:Jaha, då missade jag även detta lopp! Två lopp på raken... har inte hänt sedan 80-talet!
Missade jag något?
Sen har Alonso börjat gnälla i värsta Massa-stil, det var det som var nytt i Ferrari.
Nu tycker jag att Lewis kunde ha hajat att han inte kunde köra om SC:n, men ändå tycker jag att man kunde ha väntat med SC:n istället. Men man var väl ivriga att få ut den kanske. Tyvärr förstörde det mångas lopp.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
Jag förstår Alonsos och Ferraris frustration men det hjälper inte att gnälla om det efteråt. Alonso själv har ju vunnit race tack vare mainpulerad SC så det är ju bara att hålla käften och köra snabbt på Silverstone igen. Han visade ju att Ferrari tagit ett kliv framåt nu.
Det är nog bättre att lägga energi än att ödsla energi på att Hamilton tjänade rejält på att bryta mot reglerna denna gång.
För övrigt tycker jag det här var ett positivt race, för tack vare årets regler hände det ju mycket mer än det gjort tidigare på den här banan. Olyckskorparna efter Bahrain, var är de nu?
Det är nog bättre att lägga energi än att ödsla energi på att Hamilton tjänade rejält på att bryta mot reglerna denna gång.
För övrigt tycker jag det här var ett positivt race, för tack vare årets regler hände det ju mycket mer än det gjort tidigare på den här banan. Olyckskorparna efter Bahrain, var är de nu?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Personligen tycker jag att F1 blivigt betydligt bättre på sistone med de nya reglerna. Jämnare och bättre. Om FIA bara rensade lite i regelträsket skulle det kunna bli bra det här.Pastis skrev:Aha, då gjorde jag rätt som satsade på badstranden istället för TV-tittande inomhus! Red Bull ger dig vingar har jag sett... även tidigare...
Men missade du GP2-loppet på förmiddagen, då missade du något!
I was misled and that is the way it went
-
-
De nio (förarna) fick hela fem sekunders tidstillägg för att ha kört för fort tillbaka till depån under SC-perioden.
Som av en händelse blir det inga större ändringar i resultatlistan - Alonso upp en plats och Nico Rosberg tar sista poängplatsen istället för de la Rosa.
Vad praktiskt ....
Som av en händelse blir det inga större ändringar i resultatlistan - Alonso upp en plats och Nico Rosberg tar sista poängplatsen istället för de la Rosa.
Vad praktiskt ....
-
-
ja, det var väl enda sättet för FIA att göra det bästa för fjollonso....LuckyStrike1 skrev:De nio (förarna) fick hela fem sekunders tidstillägg för att ha kört för fort tillbaka till depån under SC-perioden.
Vad praktiskt ....
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Tack Viasat motor.
-
-
5 sekunder!LuckyStrike1 skrev:De nio (förarna) fick hela fem sekunders tidstillägg för att ha kört för fort tillbaka till depån under SC-perioden.
Vad praktiskt ....
Det är skandal!
Det är ännu ett skäl för mig att tycka att planerade depåstopp ska bort!
Utan depåstopp skulle inget hänt med placeringarna vid SC.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
Inget fel alls på Schumachers körning eller pitstrategi. Felen idag var FIA som inte vet när de skall ha rött ljus i depån samt att Mercedesbilen är kass. Det är verkligen klart deprimerande att till och med Force India med samma motor är bättre än Mercedes.
Nått är fundamentalt fel med bilen som gör att däcken inte går att använda fullt ut.
Nått är fundamentalt fel med bilen som gör att däcken inte går att använda fullt ut.
-
-
Det är väl knappast något nytt att det är rött ljus i depåutfarten när det är SC och hela fältet passerar?Flatspot skrev:Inget fel alls på Schumachers körning eller pitstrategi. Felen idag var FIA som inte vet när de skall ha rött ljus i depån samt att Mercedesbilen är kass. Det är verkligen klart deprimerande att till och med Force India med samma motor är bättre än Mercedes.
-
-
Om det var syftet tillåter reglementet mycket större tidsbestraffningar än 5 sekunder. Så uppenbart var det inte syftet.rejsbo skrev:ja, det var väl enda sättet för FIA att göra det bästa för fjollonso....LuckyStrike1 skrev:De nio (förarna) fick hela fem sekunders tidstillägg för att ha kört för fort tillbaka till depån under SC-perioden.
Vad praktiskt ....
Jag tror nog vi alla vet vad syftet var.
-
Intressant att de ger teamen fem sekunder nu och schumi 25 i monaco....var är konsekvensen....De insåg väl som vanligt att de gjort bort sig och försöker fixa situationen.
Angående schumis taktik så vet jag inte vem som har gjort fel eftersom jag inte vet var reglerna säger men skulle det varit grönt och fia gjort fel så är det ju bara att beklaga läget.....flyt har han iaf inte.
Angående schumis taktik så vet jag inte vem som har gjort fel eftersom jag inte vet var reglerna säger men skulle det varit grönt och fia gjort fel så är det ju bara att beklaga läget.....flyt har han iaf inte.
-
Crazy F1 skrev:Intressant att de ger teamen fem sekunder nu och schumi 25 i monaco....var är konsekvensen....De insåg väl som vanligt att de gjort bort sig och försöker fixa situationen.
"International Sporting Code
153.
Scale of penalties
Penalties may be inflicted as follows in order of increasing
severity :
− reprimand (blame);
− fines;
− time penalty;
− exclusion;
− suspension;
− disqualification.
Time penalty means a penalty expressed in minutes and/or
seconds.
Any one of the above penalties can only be inflicted after an
enquiry has been held and, in case of one of the last three, the
concerned party must be summoned to give them the opportunity
of presenting their defence."
-
- Mr Forza Motorsport
Som sagt, säg till när FIA har ordning på sina regler och tolkningar, så kanske jag tittar igen. Nu är det inget roligt med "tolkningar" hit och dit.Cheever skrev:Personligen tycker jag att F1 blivigt betydligt bättre på sistone med de nya reglerna. Jämnare och bättre. Om FIA bara rensade lite i regelträsket skulle det kunna bli bra det här.Pastis skrev:Aha, då gjorde jag rätt som satsade på badstranden istället för TV-tittande inomhus! Red Bull ger dig vingar har jag sett... även tidigare...
Men missade du GP2-loppet på förmiddagen, då missade du något!
-
-
Jag vet inte, var det så himla många konstiga tolkningar idag? Jag kan inte komma på någon.
Köra om säkerhetsbilen - inga oklarheter
Köra för fort på invarvet bakom SC - inga oklarheter
Rött ljus i depåutfarten när det är SC och fältet passerar - inga oklarheter
Så vad är det jag har missat för helt klart har jag missat massor.
Köra om säkerhetsbilen - inga oklarheter
Köra för fort på invarvet bakom SC - inga oklarheter
Rött ljus i depåutfarten när det är SC och fältet passerar - inga oklarheter
Så vad är det jag har missat för helt klart har jag missat massor.
-
- Moderator
Problemet är inte att det tolkas. Snarare tolkas det alldeles för länge.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
-
Det var väl ett gäng bilar som passerade depån ute på banan när Schumacher var vid depåutfarten?
Om jag inte missminner mig är det SC-förhållanden som gäller när SC är ute på banan, och förarna får inte köra fortare än en minimitid om de inte kommit ikapp SC. Om man går i depå under SC och bilar passerar depån ute på banan gäller, om jag inte missminner mig, rött ljus i depåutfarten tills bilarna har passerats.
Men jag kan ha ett felaktigt minne av reglerna, därav min tidigare fråga.
Ibland har man bara otur med timingen. Det drabbade Schumacher liksom det drabbade Alonso och Massa.
Vettel var redan förbi när SC kom ut. Hamilton bröt mot regeln och körde om SC men tjänade ändå på att göra det och ta straffet. Button och resten kunde kasta sig in i depån och ta ett lågt tidsstraff för ett regelbrott de inte kunde påverka. Alonso och Massa var fast bakom SC...
Shit happens ibland.
Om jag inte missminner mig är det SC-förhållanden som gäller när SC är ute på banan, och förarna får inte köra fortare än en minimitid om de inte kommit ikapp SC. Om man går i depå under SC och bilar passerar depån ute på banan gäller, om jag inte missminner mig, rött ljus i depåutfarten tills bilarna har passerats.
Men jag kan ha ett felaktigt minne av reglerna, därav min tidigare fråga.
Ibland har man bara otur med timingen. Det drabbade Schumacher liksom det drabbade Alonso och Massa.
Vettel var redan förbi när SC kom ut. Hamilton bröt mot regeln och körde om SC men tjänade ändå på att göra det och ta straffet. Button och resten kunde kasta sig in i depån och ta ett lågt tidsstraff för ett regelbrott de inte kunde påverka. Alonso och Massa var fast bakom SC...
Shit happens ibland.
-
-