Todt erkänner
-
-
-
-
-
Tror ferrari bara förlorade på det här. inte bara det att de fick en massa människor emot sig utan de förlorade nog kanske i tabbelen i slutändan också. MS vinner vm utan de 4 extra poängen han fick idag men frågan är om rb kan ta andra platsen utan de 4 poängen
Kanske skulle presentera sig lite oxå.
Kalla mig JE här på forumet. Håller mest till på dailyf1 men efter att deras svenska sida lagst ner så har jag börjat läsa nyheterna här på forza istället och har nu bestämt mig för att lägga mig i diskussinerna här oxå lite. Kommer dock även i fortsättningen hålla till mest på df1.
Kanske skulle presentera sig lite oxå.
Kalla mig JE här på forumet. Håller mest till på dailyf1 men efter att deras svenska sida lagst ner så har jag börjat läsa nyheterna här på forza istället och har nu bestämt mig för att lägga mig i diskussinerna här oxå lite. Kommer dock även i fortsättningen hålla till mest på df1.
-
Ja men lilla söta AnFRAN. Det hade ju varit ett genidrag av Ferrari att inte se till att Schumi vann om man kunde det. Irv hade 18 poöng med 2 lopp kvar. Hans enda uppgift då är att ta poäng åt stallet i konstruktörs VM och hjälpa sin stallkamrat om denne har chans på VM-titeln. Tror att alla stall agerat lika i det loppet. Österrike förra året är en annan femma och var också fult. En annan division än detta men fult.
-
Det här var en ovanligt ful topp på ett ganska fult isberg ... hoppas Todt är riktigt kallsvettig nu och att Schumi sitter hemma och mår lite dåligt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Visst fick han det ... fast det var ju ändå skillnad mot det här, lopp 6 i mästerskapet utan att vara särskilt hotad i VM-tabellen och utan att ha antytt stallorder innan som man gjort vid tidigare tillfällen .. för att inte snacka om på vilket fult sätt det sköttes på.
Hur absurt det än kan låta så var ju t.ex Malaysia 99 mitt ibland stallorderna rätt fantastiskt att skåda - det här var bara fult.
Hur absurt det än kan låta så var ju t.ex Malaysia 99 mitt ibland stallorderna rätt fantastiskt att skåda - det här var bara fult.
-
Jo. Den har öppnat ögonen på mig. Trodde inte deras filosofi var så här illa. Jag ser inget fel i att en förare är uttalad försteförare så länge det sköts snyggt och det finns rim och reson i handlandet, dvs inget av Österrikeloppen.
Sen vet jag inte om du anser att Suzuka 99 också var fel?
Hittade en intervju med Rubens.
Is the contract worth this price?
I have two options: have a car that never gives me a chance (to win), or a car that allows me to win. I don't fight to be second and today I fought with all my strength to win the race. At the end they asked me to let him pass. I tried to talk, telling them that such a thing would create a great stir. They told it was a team decision and that that was it. I didn't even discuss anymore. I feel above all that. I come out of here a winner. Today I showed that with this new car, and with my state of spirit, I will win races. But today Ferrari asked me to move over. I will not go back now.
Would you take the win if you were in Michael's shoes?
It's difficult to say. In the past I've had situations like that in other teams, like when I was at Stewart. I qualified behind Magnussen and Jackie still offered me the better engine for the race. I didn't accept it because that was not what we had agreed on. But today I don't feel angry. Today I feel I have had one of the best races in my life. Michael himself asked me what I was doing because he couldn’t really keep up with me. When will I be able to win a race? From the bottom of my heart, I don't wish that his car breaks so that I win. I think I will win at some point and that is that.
Why didn't you disobey the order?
I thought it would do more harm than good. I just signed a contract. The environment at Ferrari would have become very uncomfortable. Not between me and Michael, but in the team. When I signed my contract with Ferrari at the very beginning, I knew that I had a hard task ahead of me: the best driver in the world in a team made around him. Today I started the race with the intention of winning, I never thought that in the last lap they would ask me what they did. And it is with that attitude that will go to the next races. I won't let this hinder me.
Are you not allowed to win until the title is decided?
It certainly seems like that. Unless I'm winning and there is someone in between us. Otherwise, I don't think I have a chance. But it already happened, I won't cry now. I come out of here well, I will sleep comfortably. Am I happy with what happened? No, I wish I could have won this race. I think I deserved it more than ever. But it was a decision from the team, end of story.
Schumacher putting you in the highest spot on the podium
I have a good relationship with him. He is a superpilot, I'm proud to be his teammate. If I win a race over him it's because I'm doing very well.
The moment the order happened
It came about three laps from the end. Quite late wasn't it? I thought, nothing is coming, nothing so far, and then it came. Last year it was different, we discussed it for a long while through the radio. This time they told me what to do, I did it and that was it.
Sen vet jag inte om du anser att Suzuka 99 också var fel?
Hittade en intervju med Rubens.
Is the contract worth this price?
I have two options: have a car that never gives me a chance (to win), or a car that allows me to win. I don't fight to be second and today I fought with all my strength to win the race. At the end they asked me to let him pass. I tried to talk, telling them that such a thing would create a great stir. They told it was a team decision and that that was it. I didn't even discuss anymore. I feel above all that. I come out of here a winner. Today I showed that with this new car, and with my state of spirit, I will win races. But today Ferrari asked me to move over. I will not go back now.
Would you take the win if you were in Michael's shoes?
It's difficult to say. In the past I've had situations like that in other teams, like when I was at Stewart. I qualified behind Magnussen and Jackie still offered me the better engine for the race. I didn't accept it because that was not what we had agreed on. But today I don't feel angry. Today I feel I have had one of the best races in my life. Michael himself asked me what I was doing because he couldn’t really keep up with me. When will I be able to win a race? From the bottom of my heart, I don't wish that his car breaks so that I win. I think I will win at some point and that is that.
Why didn't you disobey the order?
I thought it would do more harm than good. I just signed a contract. The environment at Ferrari would have become very uncomfortable. Not between me and Michael, but in the team. When I signed my contract with Ferrari at the very beginning, I knew that I had a hard task ahead of me: the best driver in the world in a team made around him. Today I started the race with the intention of winning, I never thought that in the last lap they would ask me what they did. And it is with that attitude that will go to the next races. I won't let this hinder me.
Are you not allowed to win until the title is decided?
It certainly seems like that. Unless I'm winning and there is someone in between us. Otherwise, I don't think I have a chance. But it already happened, I won't cry now. I come out of here well, I will sleep comfortably. Am I happy with what happened? No, I wish I could have won this race. I think I deserved it more than ever. But it was a decision from the team, end of story.
Schumacher putting you in the highest spot on the podium
I have a good relationship with him. He is a superpilot, I'm proud to be his teammate. If I win a race over him it's because I'm doing very well.
The moment the order happened
It came about three laps from the end. Quite late wasn't it? I thought, nothing is coming, nothing so far, and then it came. Last year it was different, we discussed it for a long while through the radio. This time they told me what to do, I did it and that was it.
-
Han borde få sparken för att han är så tarvlig mot en av sina förare och att han är tarvlig mot F1 Nä han lär väl få ett Järnkors eller något, för sin insatts idag.On 2002-05-12 23:46, ANFRAN wrote:
Får sparken? Han har ju hållt på så här i sex år! Varför skulle han få sparken nu? För att publiken börjar bua på läktarna och inte bara i TV-sofforna?
-
Suzuka 99... vad hände då? Ingenting väl, Mika vann loppet, Schumi tåva och Eddie trea??
Suzuka 97 .. tja det gillade jag inte för att det drabade Villeneuve men det var en viss tjusning i att se Irvine i det loppet hur absurt det än låter. Men där var det lite finess i det hela och lagarbete.. antar att det var vad som missades idag och därför reagerar vi alla som vi gör på det.
Suzuka 97 .. tja det gillade jag inte för att det drabade Villeneuve men det var en viss tjusning i att se Irvine i det loppet hur absurt det än låter. Men där var det lite finess i det hela och lagarbete.. antar att det var vad som missades idag och därför reagerar vi alla som vi gör på det.
-
Suzuka -99? Du menar loppet där [Schumacher] genom en seger kunde ge Ferrari sitt första förarmästerskap sedan 1979 - inte till [Schumacher] utan till Irvine? Och [Schumacher] var oooovanligt långsam och Häkkinen vann loppet och VM?
Jag vet inte om det var "fel". [Schumacher] ville bli den förste att vinna för Ferrari på över 20 år. Han var egoistisk. Jag hade nog gjort likadant.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-05-13 00:25 ]</font>
Jag vet inte om det var "fel". [Schumacher] ville bli den förste att vinna för Ferrari på över 20 år. Han var egoistisk. Jag hade nog gjort likadant.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-05-13 00:25 ]</font>
-
-
-
-
-
-
Jag menar snarare Villes försök att köra på [Schumacher] trots att han kör loppet på nåder och senare plockas bort från resultaten. Sånt som ofta glöms bort.
Det här är säkert bortglömt om en massa år som det mesta dåligt som hände förr i tiden. Man har en tendens att lägga det roliga på minnet och glömma bort det dåliga i hur det var förr.
Det här är säkert bortglömt om en massa år som det mesta dåligt som hände förr i tiden. Man har en tendens att lägga det roliga på minnet och glömma bort det dåliga i hur det var förr.
-
-
-
-
-
-
-
-
Frågan är ju varför skall man ha ett förar-VM ö.h.t., om det bara är en teamsport? Det finns väl inget individuellt spelar-VM i fotboll?
Ron Dennis officiella åsikt är ju att förarna skall köra om det tills bara den ena matematiskt kan vinna VM. Vet inte om Ron uppfyller det i praktiken, men det tycker jag är en högst rimlig ståndpunkt. Själv har han sagt att han bara använt stallorder 3 ggr under sin tid i F1 och uppenbarligen har ju en hel del av hans förare fått race om platserna. Eftersom många stallchefer som t.ex. Frank verkar tänka i liknande banor så kan väl FIA förbjuda teamorder i alla andra fall. Visst är det ett litet tandlöst förbud då det är svårt att kontrollera, men eftersom de andra verkar tycka att Ferraris agerande är uselt, så varför inte införa förbudet iallafall, det blir ju inte sämre än vad det är nu. Det kan ju hända att man trots allt kan sätta dit Ferrari, eller få en förändring.
Ron Dennis officiella åsikt är ju att förarna skall köra om det tills bara den ena matematiskt kan vinna VM. Vet inte om Ron uppfyller det i praktiken, men det tycker jag är en högst rimlig ståndpunkt. Själv har han sagt att han bara använt stallorder 3 ggr under sin tid i F1 och uppenbarligen har ju en hel del av hans förare fått race om platserna. Eftersom många stallchefer som t.ex. Frank verkar tänka i liknande banor så kan väl FIA förbjuda teamorder i alla andra fall. Visst är det ett litet tandlöst förbud då det är svårt att kontrollera, men eftersom de andra verkar tycka att Ferraris agerande är uselt, så varför inte införa förbudet iallafall, det blir ju inte sämre än vad det är nu. Det kan ju hända att man trots allt kan sätta dit Ferrari, eller få en förändring.
-
- Utvisad
Problemet blir väl i så fall att man gör upp om det i förväg. Då säger man helt enkelt åt Rubens att alltid släppa om MS när det är möjligt. Inga lappar, inga radiosamtal... det blir oerhört svårt att bevisa... det räcker ju med att Rubens sladdar av lite lätt... hur ska man egentligen bevisa det då?On 2002-05-13 02:09, AndersF1 wrote:
Frågan är ju varför skall man ha ett förar-VM ö.h.t., om det bara är en teamsport? Det finns väl inget individuellt spelar-VM i fotboll?
Antingen accepterar man att det är på det här sättet (vilket ju egentligen är det rimliga då förarna ju mer är anställda än sportsmän i verklig mening) eller så tar men helt enkelt bort förarmästerskapet som du säger. Det vore ju kanske det enda rimliga. Ta stafett som exempel, eller hockey/fotboll/basket... låt det vara en lagsport... men då blir det ju kanske ändå tristare när ett stall dominerar som Ferrari gör?
Men som Anfran eller nån sa... om ett tag är detta glömt också, för det är ju få som ältar Mikas två första uppkörda segrar (förutom jag då förstås... ).
/E
-
-
Enzo - det får nog stå för dig att förarna är mer anställda än idrottsmän. För mig är detta ett IDROTTSMÄSTERSKAP utkämpandes av IDROTTSMÄN i en LAGSPORT. Inget annat. Och när ett IDROTTSLAG bryter mot regler och/eller mot idrottens anda, då blir jag lite gramse. Det blev jag igår och jag är minst lika sur idag.
-
Ja han varvade väl inte riktigt resten av fältet, så han höll nog igen.On 2002-05-13 00:23, ANFRAN wrote:
Suzuka -99? Du menar loppet där [Schumacher] genom en seger kunde ge Ferrari sitt första förarmästerskap sedan 1979 - inte till [Schumacher] utan till Irvine? Och [Schumacher] var oooovanligt långsam och Häkkinen vann loppet och VM?
-
- Utvisad
Det är möjligt att du tycker det, men för mig är förarna anställda til groteska löner hos företag, och för mig blir "motorsport" aldrig riktig sport. Sport för mig är något som utkämpas med kroppen, typ friidrott etc, vissa former av "lagsport", typ fotboll etc hör även hit.On 2002-05-13 08:19, LuckyStrike1 wrote:
Enzo - det får nog stå för dig att förarna är mer anställda än idrottsmän. För mig är detta ett IDROTTSMÄSTERSKAP utkämpandes av IDROTTSMÄN i en LAGSPORT. Inget annat. Och när ett IDROTTSLAG bryter mot regler och/eller mot idrottens anda, då blir jag lite gramse. Det blev jag igår och jag är minst lika sur idag.
När materialet har så stor inverkan på resultaten som det har i "motorsport" så är det inte sport längre, utan tävling. Precis som man kan tävla i billjud etc...
Jag tror att du förstår mitt resonemang.
MS och RB är anställda och ska lyda order så jag tycker inte man kan klanka på dem i det här fallet. Däremot ska ju ledningen bara ha apkuk!
Men återigen, var det någon som blev förvånad?
/E
-
- Utvisad
Ska man sluta titta på alla sporter där det bryts mot andemeningen och regler, så innefattar det ju hockey, fotboll, rally, skidåkning, kraftsporter etc... vilken sport har aldrig besudlats av regelbrott och brott mot andan?On 2002-05-13 08:19, LuckyStrike1 wrote:
Du är extrasur för att det var Ferrari, men försök hålla dig lite objektiv. Jag tror inte du skrek lika högt när Mika fick sina två segrar till skänks, eller du kanske anser att det var i sportens anda?
/E
-
Jag var upprörd över t.ex Melbourne 98 också. Även Österrike ifjol. Men det igår är till skillnad från de andra gångerna det inträffat för mycket, Ferrari och Schumacher har gått för långt den här gången vilket också visar sig i reaktionerna igår.
Jag förstår inte ditt resonemang, jag håller inte med om det men så har vi ju oftast olika åsikter också
Tycker att det är synd att du verkar betrakta F1 mer som en rullande bilsalong än som en idrott. Märkligheter och oegentligheter och groteska löner m.m förekommer ju i de flesta idrotter... (F1 är en av de få dopingfria för övrigt)
Själv är jag inte särskilt bilintresserad, måttligt idrottsintresserad men sedan länge (1982) fanatiskt F1 fan och beundrare av förarnas skicklighet och idrottsliga prestationer. Även om F1 är en materialsport så har föraren en avgörande betydelse också - och jag kan uppskatta en bra prestation i en Minardi minst lika mycket som en seger av min favoritförare i en bra bil.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-05-13 10:25 ]</font>
Jag förstår inte ditt resonemang, jag håller inte med om det men så har vi ju oftast olika åsikter också
Tycker att det är synd att du verkar betrakta F1 mer som en rullande bilsalong än som en idrott. Märkligheter och oegentligheter och groteska löner m.m förekommer ju i de flesta idrotter... (F1 är en av de få dopingfria för övrigt)
Själv är jag inte särskilt bilintresserad, måttligt idrottsintresserad men sedan länge (1982) fanatiskt F1 fan och beundrare av förarnas skicklighet och idrottsliga prestationer. Även om F1 är en materialsport så har föraren en avgörande betydelse också - och jag kan uppskatta en bra prestation i en Minardi minst lika mycket som en seger av min favoritförare i en bra bil.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-05-13 10:25 ]</font>
On 2002-05-13 10:24, LuckyStrike1 wrote:
jag kan uppskatta en bra prestation i en Minardi minst lika mycket som en seger av min favoritförare i en bra bil.
Din favorit Mark Webber kommer inte att vinna något GP i en Minardi.
(är fortfarande vansinnigt arg på allt som har med Ferarri att göra)
-
Min favorit Mark Webber behöver inte vinna något GP för att jag ska bli glad ... 2 poäng i Australien räcker.On 2002-05-13 10:36, zz wrote:
Din favorit Mark Webber kommer inte att vinna något GP i en Minardi.
(delar din ilska för Ferrari)
-
- Utvisad
Kommer FIA att beivra det här?
Jag har funderat och ett lämpligt straff skulle ju vara att Rubens får sina 10 poäng och segern, MS 6 poäng, och stallet blir utan. Det var ju så att säga det verkliga resultatet, och stallet får sig en skrapa.
Man skulle ju kunna tänka sig att stallet blir diskat från årets WCC också... det vore ju rätt åt dem.
/E
Jag har funderat och ett lämpligt straff skulle ju vara att Rubens får sina 10 poäng och segern, MS 6 poäng, och stallet blir utan. Det var ju så att säga det verkliga resultatet, och stallet får sig en skrapa.
Man skulle ju kunna tänka sig att stallet blir diskat från årets WCC också... det vore ju rätt åt dem.
/E
-
Frågan är om FIA vill/vågar beivra det ...? Tyvärr tvivlar jag på det, annars vore ju det där straffet rätt berättigat ... även om jag tycker att Schumacher har sin del i det här (han hade inte behövet genomföra det) så är det ändå inte han utan stallet som ska bestraffas. Stryk Ferrari ur konstruktörsmästerskapet i år så ska de nog få det lite svettigt hos sponsorerna
-
- Moderator
Det blev ett jäkla liv efter Jerez. FIA gjorde uttalanden men statuerade inget exempel. FIA:s problem är ju att det går så lätt att manipulera resultaten på ett "snyggt" sätt utan att det går att bevisa i efterhand. Därför har sporten litat mer på känslan för rent spel hos deltagarna än på formella regler. Det har rådit en sorts underförstådd överesnkommelse om gränserna för hur resultat kan tillåtas manipuleras utan att det sticker i ögonen på omgivningen. Förra årets Ferrari-manöver låg på gränsen för vad rättsmedvetandet inom sporten kunde tolerera, mest för att Rubens så demonstrativt gav vika för stallorder. I år var det ännu värre. Aldrig har någon förare dominerat en racehelg som Rubens gjorde och behövt lämna över segern. Ferrari har helt missbedömt reaktionen hos allmänheten och de har missbrukat det förtroende de har haft gentemot sporten och sig själva. Det kan gå så långt att sponsorer bryter sina avtal. Vill Vodafone verkligen bli förknippade med den taskiga moral som Ferrari har gett prov på?On 2002-05-13 06:54, EnzoF1 wrote:
Men som Anfran eller nån sa... om ett tag är detta glömt också, för det är ju få som ältar Mikas två första uppkörda segrar (förutom jag då förstås... ).
/E
Tärnström
-
-
- Moderator
Är Schumacher så rädd för att förlora jobbet? Vad skulle hända om han skulle vägra lyda order vid ett sånt här tillfälle? Skulle han få sparken? Skulle han bli stämd av Ferrari? Knappast. Tror inte att Ferrari skulle vilja göra en rättsprocess av en sån här grej som riskerar att dra företagets namn i smutsen under flera år framöver. Schumacher protesterade inte ett dugg igår. Inte ett dugg. Han försökte bara skyla över sitt dåliga omdöme med patetiska gester.
Tärnström
Tärnström
-
-
Schumachers lögn att han fick reda på det bara meter innan mål är ialla fall avslöjad - i en intevju med Bob Costaandorus (elelr vad han heter...) - sa Todt att förarna informerades på varv 68 ... alltså flera varv innan mål.
-
Många topicar nu Lucy
viewtopic.php?topic=970&forum=3&26
viewtopic.php?topic=970&forum=3&26