Pirelli...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:

Pirelli...

Inlägg av PC: »

När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det är inte utan att man blir lite fundersam. När stallen i princip verkar klara över vem man vill ha däcken levererade av klämmer Todt ur sig att det är snart dags att ordna med upphandling.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Upphandling? med Pirelli? vad e de som är skumt med det ombåde teamen och förare vill ha Pirelli?
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Upphandling? med Pirelli? vad e de som är skumt med det ombåde teamen och förare vill ha Pirelli?
Alternativet var Michelin och vad jag har förstått så ställde Michelin en del krav.
Man ville bl.a. öka fälgdiametern till 18" vilket skulle medföra en grundlig omkonstruktion av bilarna... dessutom var de dyrare...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Aha, tack. Ja om däckstillverkarna ska gå in och bestämma villkor kan nog sporten få en del problem. Personligen tycker jag det är konstigt att Michelin ens överväger att komma tillbaka, de var ju inte så många år sedan de slutade i F1. Om goodyear däremot skulle komma tillbaka hade jag haft större förståelse för det, de slutade väl 99?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Upphandling? med Pirelli? vad e de som är skumt med det ombåde teamen och förare vill ha Pirelli?
Anordnar man en upphandligt är det fritt för alla hugade spekulanter att lämna in anbud, sen är det upp till FIA att välja det anbud man anser bäst.

De förhandlingar och möten FOTA har haft hittills med däckfabrikanter kan alltså vara bortkastat. FIA behöver ju inte ta hänsyn till att stallen föredrar ex. Pirelli utan kan välja vem dom vill. Därför tycker jag att det är lite sent att komma med upphandlingsförfarande när det redan verkar klappat och klart för Pirelli.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu kan väl en däckstillverkare bara sluta avtal med FIA vad gäller att vara däcksleverantör i F1. De kan inte sluta avtal med teamen om att bli ensam däckstillverkare i F1, så därför måste ju förhandling och upphandling ske med FIA, inte med FOTA.

Sen är det ju så klart bra att teamen är involverade från början eftersom valet av däcksleverantör påverkar dem, men vi pratar ju ändå bara om däcksmonopol så det blir lika för alla.

Lika lite konstigt är det att däckstillverkare har krav för sin medverkan. Deras anledning att leverera däck i F1 är ju att marknadsföra sig och utveckla företagets tekniska förmåga. Om en däckstillverkare som Michelin anser att de 13 '' däck man använder idag är föråldrad teknik och inte intressant för dem, är det ju deras rätt att tycka det och meddela att om de ska vara med i F1 är det XX '' som är intressant. Sen får i första hand FIA avgöra om man vill gå den vägen eller ej, med allt av vad det ev. innebär.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det märkliga är inte att parterna är FIA och däckgubbarna, men det hade ju varit bra om processen varit på sluttampen vid det här laget, särskilt som teamen påpekat att man behöver (vill veta) information om vilket gummi man ska köra på nästa år.

Åtminstone jag har uppfattat det som att upphandlingen varit igång, inte bara lösa diskussioner mellan stall och leverantör, men det beror väl på att jag slarvläst det som skrivits om det. Men jag hoppas att FIA tar fasta på vad stallen vill, då går det förhoppningsvis rätt fort till beslut.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Är det Charlotte Pirelli ni diskuterar?

Bild
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vad fan?! Ser hon så jävla het ut? De måste vara en returserad bild :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bild

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:Bild
Den är inte en retuscherad bild, det är Bert som gud skapade han :up:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Och vart tog Charlottebilden vägen då :quest: Bert är het, nåt annat går inte att säga.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Har Charlotte försvunnit?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Fan vad skumt, jag såg inte bilden innan men nu har den kommit tillbaka.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Fan vad skumt, jag såg inte bilden innan men nu har den kommit tillbaka.
Du måste också öppna ögonlocken för att se något.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

:lol: Nähe är du säker på det?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

När det gäller Charlotte P. så ser jag bilden även om locken är stängda. Men tänk om det hade varit Bert som sågs innan för ögonlocken vilket trauma det hade varit, urs otäcka tanke.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

:aha: Men bert har ju gått ner i vikt :wink:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84688

Italienska puckar blev det iaf. Todt måste ju hjälpa till så gott det går.
I was misled and that is the way it went