EUROPAS GP 2010 - VALENCIA CITY. Lopp 9 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
EUROPAS GP 2010 - VALENCIA CITY. Lopp 9 av 19
Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 TELEFÓNICA GRAND PRIX OF EUROPÉ
Banbeskrivning: Valencia city
Banlängd: 5.419 km, antal varv: 57, startförskjutning: 0.000 km, distans: 308.883 km
Bensinförbrukning 2008: x.xx kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.28 sekunder
Depåfönster, 57 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 12-15, 33-37
3 stopp: 6-12, 20-27, 37-45
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-06-25, CET
Träning 1 10:00-11:30 (R.Barrichello - Brawn GP 1:42.460)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Alonso - Renault 1:39.404)
Lördag 2010-06-26, CET
Träning 3 11:00-12:00 (A.Sutil - Force India 1:39.143)
Kvalificering 14:00-15:00 (L.Hamilton - McLaren 1:39.498)
Söndag 2010-06-27, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla två; segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Rubens Barrichello - Brawn GP # 1:35:51,289
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:35:32,339
Alla två; kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:39,498
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:38,989
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
-
-
-
Nürburgring och Hockenheim delar på att anordna Tysklands GP vartannat år eftersom ingen av banorna har råd att arrangera F1-race varje år.Crazy F1 skrev:Jag såg inte ens loppet förra året men varför har de tagit bort Nurburg rings om Europas GP?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Valencia heter Europas gp för man får väl bara ha ett lopp i varje land, så Europas gp är ett litet vild kort. Har jag fel?Crazy F1 skrev:Jag såg inte ens loppet förra året men varför har de tagit bort Nurburg rings om Europas GP?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Nej, hur f-n man nu kan komma på den mindre begåvade idén att ge pengar till uppenbara svindlare övergår mitt förstånd. Dom gör det ju inte för att du har en sportslig chans att vinna precisCrazy F1 skrev:Monza är ett trevligt lopp, sist vi var där belv vi dock blåsta på 1000 kr av sådana som stod med boll och tärning och tre koppar på området. Lite INTE PÅ DEM!!
-
Nej, du har alldeles rätt. Av samma anledning har Europas GP flyttat lite mellan olika länder och Italien hade San Marinos GP på Imola.platt skrev:Valencia heter Europas gp för man får väl bara ha ett lopp i varje land, så Europas gp är ett litet vild kort. Har jag fel?Crazy F1 skrev:Jag såg inte ens loppet förra året men varför har de tagit bort Nurburg rings om Europas GP?
-
-
Vi har såna i Stockholm också och dom lurar turister här ocksåCrazy F1 skrev:Monza är ett trevligt lopp, sist vi var där belv vi dock blåsta på 1000 kr av sådana som stod med boll och tärning och tre koppar på området. Lite INTE PÅ DEM!!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Det minns jag inte riktigt, däremot minns jag hur han poffade sin Ferrari på startrakan 2008, dock såg jag detta hemma på TVn. Fast det var lika roligt för det!Crazy F1 skrev:Ska du dit? Fan vad nice, de lär ju vara många som håller på alonso iaf. Var det i detta lopp Kimi åkte iväg med bensinslangen?
Absolut, det blir ALLTID roligare på plats, speciellt när man är hyfsat bakis, då får man kämpa ordentligt för att hänga med i resultatlistorna.Jögga skrev:Det förbättrar säkert även ett sömnpiller som Valencia, men jag har inte råd att åka på mer än ett lopp i år så jag valde Monza.
Men Monza är nog inte helt dumt det heller, dit har jag dock inte "hunnit" åka. Men det kommer så småningom om, Ferraris hemmaplan måste man besöka innan man dör. Lyckligtvis är jag relativt ung än.
Ferrari.
-
-
Du får tolka det som du villCrazy F1 skrev:Platt, försöker du trösta mig och säga att det finns fler idioter än jag
-
Då tolkar jag det som att du försöker vara snäll och trösta mig och då ber jag dig att inte vara mer snäll mot mig i fortsättningen för jag känner mig bara ännu mer dum då
Tillbaka till Loppet iaf, en anledning till att de kör här är väl att F1 blivit populärt med Alonsos framgångar. De känns dock inte som denna banan bjuder på några riktigt bra omkörningsmöjligheter.
Tillbaka till Loppet iaf, en anledning till att de kör här är väl att F1 blivit populärt med Alonsos framgångar. De känns dock inte som denna banan bjuder på några riktigt bra omkörningsmöjligheter.
-
-
Varför lägger man inte ett lopp på Estoril? I portugal borde det väl finnas folk med pengar
På tal om omkörningar, är det någon som vet vilken bana det görs mest omkörningar på egentligen? Det är ju rätt lätt att säga att på imola och i monaco så görs det typ inga omkörningar eller inte många iaf, Ungern är väl även det ett kasst ställe även om de har designat om banan lite.
Är det någon som vet varför man anlitar Herman Tilke till alla nya F1banor, de måste väl ändå finnas någon annan kompetent banarktitekt.
På tal om omkörningar, är det någon som vet vilken bana det görs mest omkörningar på egentligen? Det är ju rätt lätt att säga att på imola och i monaco så görs det typ inga omkörningar eller inte många iaf, Ungern är väl även det ett kasst ställe även om de har designat om banan lite.
Är det någon som vet varför man anlitar Herman Tilke till alla nya F1banor, de måste väl ändå finnas någon annan kompetent banarktitekt.
-
-
Estoril plockades bort på grund av bristande säkerhet, har jag för mig. Den har inte förbättrats nämnvärt sedan dess, och några pengar har dom sannolikt inte för att uppgradera banan och få till ett avtal med Bernie.Crazy F1 skrev:Varför lägger man inte ett lopp på Estoril? I portugal borde det väl finnas folk med pengar
Portugal är ett land med i princip samma ekonomiska standard som Grekland, så någon statlig garant lär inte stå att finna.
-
-
-
Herman Tilke fick väl första uppdraget för F1 efter att hans bolag vann en utlyst tävling om bästa förslag.
Därefter har han anlitats för design av alla nya F1-banor, ibland som konsult åt andra arkitektfirmor och bansesigners och ibland som designer själv. Oftast har han haft en konsulterande roll i byggande av nya F1-anläggningar, ibland av F1 och ibland av banägaren själv. T.ex så anlitades Tilke direkt av ägarna till Abu Dhabi-anläggningen när de ville göra sin motorsportanläggning och där anlitades Tilke som totalentrepenör för hela projektet.
Jag tror det är både väldigt enkelt och väldigt fel att beskylla Tilke för tråkiga banor. Han gör nog det bästa utifrån situationen, det är inte bara ett blankt papper han får att jobba med utan det är som alltid i sådana projekt många begränsingar.
Istanbulbanan är ju fantastisk t.ex. och det var ett projekt där det fanns väldigt fria tyglar.
Gamla Hockenheim var ju kultmässigt fantastiskt men nya Hockenheim bjuder ju på mycket bättre racing i alla klasser som kör där. Framför allt gick det ju inte att behålla gamla Hockenheim då myndigheterna i trakten inte tillät den gamla sträckningen att finnas kvar, och säkerhetsmässigt uppfyllde den banan inte längre kraven heller.
En öken kan ju aldrig bli skojig oavsett hur duktig arkitekt man är. Det är fortfarande en platt sandlåda, inte de bästa förutsättningarna för en racerbana direkt...
Tilke är för övrigt en riktigt stor racingentusiast och kompetent amatörracer. Han har kört många VLN-race på Nordschleife i en GT40 i par med professionella förare och där kört på mycket respektingivande tider. Han kör fortfarande en hel del race och är visst riktigt duktig.
Ett litet försvarstal för Herman Tilke från en som gillar de gamla F1-banorna mest men förstår behovet och nödvändigheten för de nya banorna, och att det är mer en den ev. idiotin hos designerna som avgör hur lyckad en ny bana blir.
Därefter har han anlitats för design av alla nya F1-banor, ibland som konsult åt andra arkitektfirmor och bansesigners och ibland som designer själv. Oftast har han haft en konsulterande roll i byggande av nya F1-anläggningar, ibland av F1 och ibland av banägaren själv. T.ex så anlitades Tilke direkt av ägarna till Abu Dhabi-anläggningen när de ville göra sin motorsportanläggning och där anlitades Tilke som totalentrepenör för hela projektet.
Jag tror det är både väldigt enkelt och väldigt fel att beskylla Tilke för tråkiga banor. Han gör nog det bästa utifrån situationen, det är inte bara ett blankt papper han får att jobba med utan det är som alltid i sådana projekt många begränsingar.
Istanbulbanan är ju fantastisk t.ex. och det var ett projekt där det fanns väldigt fria tyglar.
Gamla Hockenheim var ju kultmässigt fantastiskt men nya Hockenheim bjuder ju på mycket bättre racing i alla klasser som kör där. Framför allt gick det ju inte att behålla gamla Hockenheim då myndigheterna i trakten inte tillät den gamla sträckningen att finnas kvar, och säkerhetsmässigt uppfyllde den banan inte längre kraven heller.
En öken kan ju aldrig bli skojig oavsett hur duktig arkitekt man är. Det är fortfarande en platt sandlåda, inte de bästa förutsättningarna för en racerbana direkt...
Tilke är för övrigt en riktigt stor racingentusiast och kompetent amatörracer. Han har kört många VLN-race på Nordschleife i en GT40 i par med professionella förare och där kört på mycket respektingivande tider. Han kör fortfarande en hel del race och är visst riktigt duktig.
Ett litet försvarstal för Herman Tilke från en som gillar de gamla F1-banorna mest men förstår behovet och nödvändigheten för de nya banorna, och att det är mer en den ev. idiotin hos designerna som avgör hur lyckad en ny bana blir.
-
Väl rutet!LuckyStrike1 skrev:Herman Tilke fick väl första uppdraget för F1 efter att hans bolag vann en utlyst tävling om bästa förslag.
...
-
-
Äsch, det klart att det är lättare att göra en intressant bana om terrängen är kuperad - och Turkiet har Tilke onekligen lyckats bra med. Men visst går det att göra nåt även på platta områden. Ta Silverstone, Monza, Hockenheim (originalet) och Zandvoort t.ex. - och jämför med Tilkes skräckkreationer Bahrain, Shanghai, Valencia, Fuji, Abu Dhabi och Singapore...
Varför kan man inte låta NÅGON annan designa de nya banorna?
Varför kan man inte låta NÅGON annan designa de nya banorna?
-
-
För ett ögonblick drabbades jag av lite akut dyslexi och trodde att Abu Dhabi-folket hade hyrt in Tilke som ansvarig för bajamajorna. Det hade känts ganska rätt om det var sant.LuckyStrike1 skrev:T.ex så anlitades Tilke direkt av ägarna till Abu Dhabi-anläggningen när de ville göra sin motorsportanläggning och där anlitades Tilke som totalentrepenör för hela projektet.
-
-
-
Nu ska vi inte blanda ihop saker och ting.Crazy F1 skrev:Frågan är kanske hur Bernie tänker då han väljer bana, tror ni han tänker på att tjäna pengar mest eller på vilken bana som är mest attraktiv för förare och publik?
Bandesignen har inte direkt med Bernies förmåga att tjäna pengar.
Bernie gör ett avtal med en arrangör villig att betala det Bernie begär. Idag är i stort sett de enda arrangörerna som är villiga och har möjlighet att betala det Bernie begär sådana som har stort statligt stöd av företrädesvis en oljenation. Det är det ena. Därför ökenbanor och en sandlåda är en sandlåda oavsett hur duktig CrazyF1 eller Herman är på att rita kurvor på ett papper ...
Det andra är att F1 möter större konkurrens från andra områden, både andra idrotter och andra underhållningssegment. Därför stadsrace och kvällsrace, det är bra för TV och det som är bra för TV ger bra intäkter till Bernie som han kan betala till CVC. En stad är en stad, möjligheterna för att bygga ett Spa eller ett Suzuka eller ännu hellre ett Nordschleife är starkt begränsade i alla moderna städer även om man heter CrazyF1 eller Herman och är duktig att rita kurvor på ett papper.
-
Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
-
Den banan finns och heter Nordschleife.
Men det är svårt att göra en sådan bana, svårt är en kraftig underdrift, och jag tror många underskattar alla begränsningar och restriktioner som finns när en ny F1-bana ska designas idag.
Varken Herman Tilke eller Bernie har något emot att göra ett nytt Suzuka t.ex. men det ska finnas möjligheter för det, och det tror jag vi kan säga med säkerhet att det inte har funnits.
Men det är svårt att göra en sådan bana, svårt är en kraftig underdrift, och jag tror många underskattar alla begränsningar och restriktioner som finns när en ny F1-bana ska designas idag.
Varken Herman Tilke eller Bernie har något emot att göra ett nytt Suzuka t.ex. men det ska finnas möjligheter för det, och det tror jag vi kan säga med säkerhet att det inte har funnits.
-
Förvisso är det som LuckyStrike1 säger, banan finns.Crazy F1 skrev:Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
Dessutom tror jag att målet är att bygga en bana som är så nära optimal som möjligt, men dels är det andra krav på säkerhet idag (avåkningszoner etc.), hårdare myndighetskrav (buller, miljöpåverkan etc), krav på avkastning för arrangörer och banägare.
Jämför med Anderstorp, som byggdes av bl.a. Sven "Smokey" Åsberg, invigd 1968, mer på chans och med uttalande att "här ska köras VM inom fem år". Hade sånt fungerat idag hade vi nog sett få rejs i sandlådor.
-
Vi har ju faktiskt ett pågående bygge i ett kalkbrott. Lite offside, men ändå...Jögga skrev:Förvisso är det som LuckyStrike1 säger, banan finns.Crazy F1 skrev:Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
Dessutom tror jag att målet är att bygga en bana som är så nära optimal som möjligt, men dels är det andra krav på säkerhet idag (avåkningszoner etc.), hårdare myndighetskrav (buller, miljöpåverkan etc), krav på avkastning för arrangörer och banägare.
Jämför med Anderstorp, som byggdes av bl.a. Sven "Smokey" Åsberg, invigd 1968, mer på chans och med uttalande att "här ska köras VM inom fem år". Hade sånt fungerat idag hade vi nog sett få rejs i sandlådor.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Förvisso, men jag har svårt att se F1 köra några rejs där.PC: skrev:Vi har ju faktiskt ett pågående bygge i ett kalkbrott. Lite offside, men ändå...Jögga skrev:Förvisso är det som LuckyStrike1 säger, banan finns.Crazy F1 skrev:Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
-
Hitills har det varit svårt att se några race överhuvudtaget köras där eftersom banan ej är säkerhetsgodkänd för race anordnat genom SBF och andra bilsportförbund.Jögga skrev:Förvisso, men jag har svårt att se F1 köra några rejs där.PC: skrev:Vi har ju faktiskt ett pågående bygge i ett kalkbrott. Lite offside, men ändå...Jögga skrev: Förvisso är det som LuckyStrike1 säger, banan finns.
-
Lyssna inte på Lucy, han vet inget som vanligtCrazy F1 skrev:Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
Ta en titt på Magny Cours, nu kör man visserligen inte där längre men det var ett försök att pussla ihop många klassiska kurvor från olika banor till en bana. Enligt många förare och andra blev det ett riktigt mishmash och ingen lyckad bana. Men det kanske har mer att göra med att den ligger långt från all civilisation. Själv gillar jag den.
I was misled and that is the way it went
-
Det finns inget Eau Rouge på Magny Cours. T.ex.Cheever skrev:Lyssna inte på Lucy, han vet inget som vanligtCrazy F1 skrev:Lucky, jag är totalt värdelös på att rita så även om jag hade haft en öken till mitt förfogande så hade nog banan inte blivit bra. Däremot har jag tänkt tanken på att det vore cool om man tog det bästa från 10 banor och försökte pussla i hop det till en bana. Typ Eue Roughe, Turn 8 i turkiet, S kurvorna i japan etc...
Ta en titt på Magny Cours, nu kör man visserligen inte där längre men det var ett försök att pussla ihop många klassiska kurvor från olika banor till en bana. Enligt många förare och andra blev det ett riktigt mishmash och ingen lyckad bana. Men det kanske har mer att göra med att den ligger långt från all civilisation. Själv gillar jag den.
Apropå att inte veta någonting.
Det finns däremot som du inte säger men ger ett tyst uttryck för många misslyckade halvfabrikat.
Som vanligt är det så att kopian aldrig slår originalet. Så egentligen är det nog så att alla racerbanor i världen som ej är ovaler är dåliga kopior av Nordschleife.
Det finns redan en 130R, en Turn 8 i Istanbul (fjantnamn), en Senna S i Brasilien och ett Eau Rouge i Belgien och ett helt Nordschleife i Tyskland. Så det är det dumt att kopiera.
Du bjuder på första ölen.
-
Kan ju inte jag hjälpa att dom glömde den heller.LuckyStrike1 skrev:
Det finns inget Eau Rouge på Magny Cours. T.ex.
LuckyStrike1 skrev:
Som vanligt är det så att kopian aldrig slår originalet.
Där har du rätt för en gångs skull.
Den är redan slutLuckyStrike1 skrev: Du bjuder på första ölen.
I was misled and that is the way it went
-
Är Magny cours ett ihop kok????
Okej att jag kommer ihåg adelaidehårnålen men vart kommer de andra kurvorna ifrån? Estoril antar jag kommer från just Estoril Men annars har jag inte koll faktiskt.
Nä jag fattar att kopian sällan slår orginalet men men tycker ju att man borde kunna bli inspirerad av de gamla härliga banorna och sen försöka göra nåt ännu bättre.
Jämför ni 130R men Turn 8? Turn Eight känns ju rätt mycket längre.....130R är ju över på ett kick om man säger så...
Bjuder Cheever på Öl??? vart ska man åka då, jag känner några kompisar som säkert också är sugna
Okej att jag kommer ihåg adelaidehårnålen men vart kommer de andra kurvorna ifrån? Estoril antar jag kommer från just Estoril Men annars har jag inte koll faktiskt.
Nä jag fattar att kopian sällan slår orginalet men men tycker ju att man borde kunna bli inspirerad av de gamla härliga banorna och sen försöka göra nåt ännu bättre.
Jämför ni 130R men Turn 8? Turn Eight känns ju rätt mycket längre.....130R är ju över på ett kick om man säger så...
Bjuder Cheever på Öl??? vart ska man åka då, jag känner några kompisar som säkert också är sugna
-
Nej:
Vi jämför inte 130R med Turn 8.
Cheever bjuder tydligen inte på öl.
Ja:
Magny Cours är ett ihopkok
Säkert:
Estoril kommer säkert från Estoril. Svårt att bry sig nämnvärt om en oinspirerande bana, Magny Cours, som kopierar från en annan oinspirerande bana, Estoril. Det är givetvis min personliga åsikt, jag vill inte kalla de olika herrarna som designade dessa banor för idioter.
Fan, vilka svar!
Vi jämför inte 130R med Turn 8.
Cheever bjuder tydligen inte på öl.
Ja:
Magny Cours är ett ihopkok
Säkert:
Estoril kommer säkert från Estoril. Svårt att bry sig nämnvärt om en oinspirerande bana, Magny Cours, som kopierar från en annan oinspirerande bana, Estoril. Det är givetvis min personliga åsikt, jag vill inte kalla de olika herrarna som designade dessa banor för idioter.
Fan, vilka svar!
-
-
Kan bar informera att lyckan har träffat mig rätt i hjärtat!!!!!!!!!!!!!
En gammal vänina till mig som jag träffade idag på en liten samankomst hade något trevligt att berätta.
Hon ska köpa en liten lägenhet intill banan i Valencia och jag fick låna den hur mycket jag vill under GP´t!
Tror någon att jag tackade nej eller om jag pratade mycket och högt?
En gammal vänina till mig som jag träffade idag på en liten samankomst hade något trevligt att berätta.
Hon ska köpa en liten lägenhet intill banan i Valencia och jag fick låna den hur mycket jag vill under GP´t!
Tror någon att jag tackade nej eller om jag pratade mycket och högt?
-
- Varnad
-