KANADAS GP 2010 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 8 av 19
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men tänk om Nico hade varit kvar hos Williams. Då hade det varit ännu mera synd om honom, så Nico har i alla fall bytt upp sig just nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Han förefaller inte vara den blyga typen, så nog tror jag han luftar sina egna åsikter. Av resultaten att döma passar W01 bättre för honom än för Edvard Persson.PC: skrev:Tja...
Han har ju hamnat i team med F1s motsvarighet till Edvard Persson och det som styr utvecklingen av MGP W01 är ju hur väl Edvard klarar av bilen, så...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det kanske den inte gör, men han hanterar den ändå bättreJögga skrev:Han förefaller inte vara den blyga typen, så nog tror jag han luftar sina egna åsikter. Av resultaten att döma passar W01 bättre för honom än för Edvard Persson.PC: skrev:Tja...
Han har ju hamnat i team med F1s motsvarighet till Edvard Persson och det som styr utvecklingen av MGP W01 är ju hur väl Edvard klarar av bilen, så...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
SemantikLuckyStrike1 skrev:Det kanske den inte gör, men han hanterar den ändå bättreJögga skrev:Han förefaller inte vara den blyga typen, så nog tror jag han luftar sina egna åsikter. Av resultaten att döma passar W01 bättre för honom än för Edvard Persson.PC: skrev:Tja...
Han har ju hamnat i team med F1s motsvarighet till Edvard Persson och det som styr utvecklingen av MGP W01 är ju hur väl Edvard klarar av bilen, så...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Men det är ju det jag säger, de är små marginaler mellan himmel och helvete och hade de inte varit för sammanstötningen hade vi nog haft schumi på topp 6.
Efter en så där 10 varv sa ju Eje att det såg bra ut för schumi och att han såg stabil ut men det tog ett tag för dem att se att han gjort en kanonstart(sen kom punkan och ni vet historien), men det är som Cheever skrev, det är inte lätt att ha koll på allt och det hände många saker.
Sen får jag väl hålla med Lenny lite också, att såga någon på det sättet när man har ett lopp med diverse incidenter är kanske lite väl hårt, Massa var väl minst lika tragisk och han ska ju vara på toppen av sin karriär nu men där sågades det inte något...
Efter en så där 10 varv sa ju Eje att det såg bra ut för schumi och att han såg stabil ut men det tog ett tag för dem att se att han gjort en kanonstart(sen kom punkan och ni vet historien), men det är som Cheever skrev, det är inte lätt att ha koll på allt och det hände många saker.
Sen får jag väl hålla med Lenny lite också, att såga någon på det sättet när man har ett lopp med diverse incidenter är kanske lite väl hårt, Massa var väl minst lika tragisk och han ska ju vara på toppen av sin karriär nu men där sågades det inte något...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det blev klart redan i gårkväll (publicerat i Autosport 13/6 20:15).Crazy F1 skrev:Nu är det klart att schumi inte får någon bestraffning för det som hände med Massa i slutet av loppet. Det är ju tio gånger mer bestraffningsbart än vad som hände i monaco men FIA har ju koll på läget som vanligt...
Visserligen återtog Schumi racelinjen, men det var rätt gott om plats och Massa missade bromsningen. En icke-incident m.a.o.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Massa lopp var väl lite närmare hans snittlopp genom karriären än vad Schumi var nära sitt.Crazy F1 skrev: Sen får jag väl hålla med Lenny lite också, att såga någon på det sättet när man har ett lopp med diverse incidenter är kanske lite väl hårt, Massa var väl minst lika tragisk och han ska ju vara på toppen av sin karriär nu men där sågades det inte något...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alla som misslyckas har alltid 101 olika teorier som innehåller ordet "Om" vid flera tillfällen.Crazy F1 skrev:Men det är ju det jag säger, de är små marginaler mellan himmel och helvete och hade de inte varit för sammanstötningen hade vi nog haft schumi på topp 6.
Efter en så där 10 varv sa ju Eje att det såg bra ut för schumi och att han såg stabil ut men det tog ett tag för dem att se att han gjort en kanonstart(sen kom punkan och ni vet historien), men det är som Cheever skrev, det är inte lätt att ha koll på allt och det hände många saker.
Sen får jag väl hålla med Lenny lite också, att såga någon på det sättet när man har ett lopp med diverse incidenter är kanske lite väl hårt, Massa var väl minst lika tragisk och han ska ju vara på toppen av sin karriär nu men där sågades det inte något...
En vis man sa en gång att F1 is IF spelled backwards.
Schumacher gjorde ett kasst race igår helt enkelt. Ja, han låg trea men varför han inte fortsatte ligga i topp sex berodde på att han överstressade i racesituationer med bland annat Robert Kubica.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Hur är det med kompetensen hos F1-domarna egentligen? Trots tillgång till TV-repriser måste man grunna på besluten i timmar. Publiken vill ju veta bedömningarna medan tävlingen pågår, inte efteråt. Hur kul vore det om man i fotboll skulle börja granska straffsituationer efter slutsignalen?LuckyStrike1 skrev:Och nu ska det undersökas efter racet och undersöker man en sådan där situation så är det för att se om det var Schumacher som gjorde något fel.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Den noggranne läsaren uppmärksammade förstås att jag inte skrev att Force India blev FIFredrikE skrev:borde bli aidnI ecroF, inte heller det blir IF.Jögga skrev:Man kan ju diskutera visdomen hos Murray, för F1 baklänges blir ju 1FLuckyStrike1 skrev: En vis man sa en gång att F1 is IF spelled backwards.
Force India däremot.....
FI däremot blir IF.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En "hel del" var väl bara två stycken - Massas fortkörning i depån och Schumacher/Massa i sista chikanen? Var det någon mer som skulle utredas efter racet?
I så fall är det ju avgjort och klart i båda fallen. Schumacher friad, Massa tidstillägg för fortkörning i depån.
I så fall är det ju avgjort och klart i båda fallen. Schumacher friad, Massa tidstillägg för fortkörning i depån.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är mer än bara resultatet som gör att Schumacher inte står att känna igen. Det är nog det som bland annat Blomman förmedlar. Jag har bara tv-bilder att se på men jag tycker inte heller att han känns igen. Han formligen utstrålade självförtroende tidigare, nu ser man inte röken av hans självgoda och överlägsna leende längre
Han ser faktiskt ut som någon som plötsligt har insett att han är dödlig. En ganska chockartad upplevelse, skulle jag gissa.
Han ser faktiskt ut som någon som plötsligt har insett att han är dödlig. En ganska chockartad upplevelse, skulle jag gissa.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
och samtJTarnstrom skrev:Det är mer än bara resultatet som gör att Schumacher inte står att känna igen. Det är nog det som bland annat Blomman förmedlar. Jag har bara tv-bilder att se på men jag tycker inte heller att han känns igen. Han formligen utstrålade självförtroende tidigare, nu ser man inte röken av hans självgoda och överlägsna leende längre
Han ser faktiskt ut som någon som plötsligt har insett att han är dödlig. En ganska chockartad upplevelse, skulle jag gissa.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
DET håller jag med om dock! Det där självgoda leendet har man inte sett röken av och det där kaxiga sättet som säger " jag förstår inte hur ni inte kan köra så här fort" finns inte där men den där blicken som säger "jag gör allt för att vinna finns inte heller" och det är ju de sakerna som säkerligen gör att han bara är en "bra förare" i nuläget. Innan var han ju mer än bra men nu är han bara en i mängden...
Men i ärlighetens namn...han hade inte den blicken i de intervjuer innan come-backen heller utan den blicken han hade då sa mer "jag tycker det ska bli kul att köra en f1-bil igen" och det är kanske där problemet ligger, sen får jag väl säga att jag inte tycker att hans körning varit katastrofalt kass, den har varit vad man förväntat sig av en "hyffsad förare" fast inte av en 7-faldig världsmästare och det är väl därför uppståndelsen också är så stor.
Men i ärlighetens namn...han hade inte den blicken i de intervjuer innan come-backen heller utan den blicken han hade då sa mer "jag tycker det ska bli kul att köra en f1-bil igen" och det är kanske där problemet ligger, sen får jag väl säga att jag inte tycker att hans körning varit katastrofalt kass, den har varit vad man förväntat sig av en "hyffsad förare" fast inte av en 7-faldig världsmästare och det är väl därför uppståndelsen också är så stor.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det vore väl lite märkligt om han gick med ett självgott leende och utstrålade självförtroende med tanke på resultaten, det skulle ju bara bevisa att han är nöjd med att komma 9:a - 10:a. Visserligen tror jag inte att han gillar situationen, men om orken och viljan finns (vilket jag tror) så kommer han att ändra på det.JTarnstrom skrev:Det är mer än bara resultatet som gör att Schumacher inte står att känna igen. Det är nog det som bland annat Blomman förmedlar. Jag har bara tv-bilder att se på men jag tycker inte heller att han känns igen. Han formligen utstrålade självförtroende tidigare, nu ser man inte röken av hans självgoda och överlägsna leende längre
Han ser faktiskt ut som någon som plötsligt har insett att han är dödlig. En ganska chockartad upplevelse, skulle jag gissa.
Det är väl egentligen ingen av förarna i Mercedes som rosat marknaden ännu i år, så Rosberg har ju i all ärlighet rätt mycket att bevisa också. Som jag ser det så faller det tillbaka på hela stallet, och inte bara Schumi. Ross har minst lika mycket att förlora, om inte mer, i och med uteblivna resultat. 2005 var nacken lika böjd på den gode Schumi, och så fort han är utanför toppstriden ett par rejs så har det snackats om att han är slut.
Till syvende och sist handlar det nog mest om vilka förväntningar man ställer på honom och stallet, och det är för närvarande inte ett bättre stall än Renault.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Var det inte Kubicas omkörning innan han gick i depå oxå?LuckyStrike1 skrev:En "hel del" var väl bara två stycken - Massas fortkörning i depån och Schumacher/Massa i sista chikanen? Var det någon mer som skulle utredas efter racet?
I så fall är det ju avgjort och klart i båda fallen. Schumacher friad, Massa tidstillägg för fortkörning i depån.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Små marginaler är det väl inte, Schumacher har gjort 1-2 bra race den här säsongen. Annars har han kört som en påse kattskit. Du menar alltså att Schumacher hade kunnat med lite tur bli sexa. Topp fem hade han inte kunnat röra.Crazy F1 skrev:Men det är ju det jag säger, de är små marginaler mellan himmel och helvete och hade de inte varit för sammanstötningen hade vi nog haft schumi på topp 6.
Efter en så där 10 varv sa ju Eje att det såg bra ut för schumi och att han såg stabil ut men det tog ett tag för dem att se att han gjort en kanonstart(sen kom punkan och ni vet historien), men det är som Cheever skrev, det är inte lätt att ha koll på allt och det hände många saker.
Sen får jag väl hålla med Lenny lite också, att såga någon på det sättet när man har ett lopp med diverse incidenter är kanske lite väl hårt, Massa var väl minst lika tragisk och han ska ju vara på toppen av sin karriär nu men där sågades det inte något...
Att superstrategen Schumacher och hans rådgivare Brawn tyckte att 30 varv på mjuka däck var smart, är ju inte otur. Det var heller knappast incidenternas fel att han var så dålig. Såg dú kvalet, där var skomakaren långt ner. Vilka incidenter inträffade där.
Massa hade en massa incidenter där han blev bryskt påkörd av Liuzzi. Han hade en dålig dag, men till skillnad från Schumi var det en engångsföretelse. Schumacher har varit konstant dålig. Det var det kritiken gick ut på.
Angående Massa så verkar hans samarbete med Alonso fungera utmärkt, vilket måste förvåna alla istället är det andra förare som bråkar med sin teamkamrat. Men de två "supergona" Alonso och Hamilton sköter sig utmärkt i sina stall, trots konkurens från duktiga kollegor.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Precis sådär tänkte jag också. Bara att köra vidare efter all denna spanking tyder antingen på masokistiska drag eller ett oerhört tjockt kranium, alternativt att proppskåpet är helt tomt.Cheever skrev:Han har överträffat alla mina förväntningar.Jögga skrev:
Till syvende och sist handlar det nog mest om vilka förväntningar man ställer på honom och stallet, och det är för närvarande inte ett bättre stall än Renault.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Mina också, men under hans förra sejour. Den här gången inskränker sig mina förväntningar till "det vore ju kul om han lyckades", så det är svårt att bli besviken.Cheever skrev:Han har överträffat alla mina förväntningar.Jögga skrev:
Till syvende och sist handlar det nog mest om vilka förväntningar man ställer på honom och stallet, och det är för närvarande inte ett bättre stall än Renault.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Menar du att Liuzzi medvetet körde på Massa och Massa var 100% oskyldig?PerP skrev:
Massa hade en massa incidenter där han blev bryskt påkörd av Liuzzi. Han hade en dålig dag, men till skillnad från Schumi var det en engångsföretelse. Schumacher har varit konstant dålig. Det var det kritiken gick ut på.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Japp 6a skulle han minst blivit. Men det är väl små marginlaer, hade inte RB kört i hop så hade de varit 1-2 förra loppet och då hade Hamilton inte haft två raka segrar och lett VM.
Schumi har kört dåligt i vissa lopp, Kina framför allt men det är väl bottennappet, där var det inga incidenter men han körde bara långsamt, loppen efter det kan du väl inte påsstå att han kört dåligt eller i så fall har ju ROSberg också kört dåligt eftersom han varit efter MS de loppen. Sen är ju alltid frågan "vad räknas som dåligt". En sak är väl säker och det är att Mercedersen inte räcker till, detta i samband med ett nytt reglemente samt att schumi inte är en lika bra chafför(vad det beror på är svårt att veta) som han en gång var är väl det som gjort att framgångarna uteblivit. Men i 96 gick det inte så där jättebra heller för den gode MS, han vann visserligen tre lopp men det var ju under speciella förhållanden. En rättvis värdemätare är nog att bedöma honom efter nästa år då teamet fått köra ihop sig lite.
Det med däcken håller jag dock med om och det har ju TOM ross gtt ut och sagt. I kvalet så räckte ju inte merccan till, rosberg blev ju visserligen 10 men det är ingen bra placering, är man efter båda force india så är man INTE bra.
Så när massa kommer i trubbel så har han en dålig dag men då schumi får problem så kör han dåligt....det låter ju lite konstigt i mina öron. jag tycker inte schumi var dålig i monaco eller i spanien t.ex. inte heller i turkiet, han gjorde inga superlopp men var best of the rest och det är för många bra team idag så det går inte att trixa sig förbi alla. MAC, RB, Ferrari och nu även Renault är ju med och slåss med Merceders...innan har det ju handlat om 2 max tre team. Idag handlar det väl om 2 kanske 3 om man ska räkan in ferrari. Men Renault och Force får Meceders se upp med.
Schumi har kört dåligt i vissa lopp, Kina framför allt men det är väl bottennappet, där var det inga incidenter men han körde bara långsamt, loppen efter det kan du väl inte påsstå att han kört dåligt eller i så fall har ju ROSberg också kört dåligt eftersom han varit efter MS de loppen. Sen är ju alltid frågan "vad räknas som dåligt". En sak är väl säker och det är att Mercedersen inte räcker till, detta i samband med ett nytt reglemente samt att schumi inte är en lika bra chafför(vad det beror på är svårt att veta) som han en gång var är väl det som gjort att framgångarna uteblivit. Men i 96 gick det inte så där jättebra heller för den gode MS, han vann visserligen tre lopp men det var ju under speciella förhållanden. En rättvis värdemätare är nog att bedöma honom efter nästa år då teamet fått köra ihop sig lite.
Det med däcken håller jag dock med om och det har ju TOM ross gtt ut och sagt. I kvalet så räckte ju inte merccan till, rosberg blev ju visserligen 10 men det är ingen bra placering, är man efter båda force india så är man INTE bra.
Så när massa kommer i trubbel så har han en dålig dag men då schumi får problem så kör han dåligt....det låter ju lite konstigt i mina öron. jag tycker inte schumi var dålig i monaco eller i spanien t.ex. inte heller i turkiet, han gjorde inga superlopp men var best of the rest och det är för många bra team idag så det går inte att trixa sig förbi alla. MAC, RB, Ferrari och nu även Renault är ju med och slåss med Merceders...innan har det ju handlat om 2 max tre team. Idag handlar det väl om 2 kanske 3 om man ska räkan in ferrari. Men Renault och Force får Meceders se upp med.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nico Rosberg 74Crazy F1 skrev:Japp 6a skulle han minst blivit. Men det är väl små marginlaer, hade inte RB kört i hop så hade de varit 1-2 förra loppet och då hade Hamilton inte haft två raka segrar och lett VM.
Schumi har kört dåligt i vissa lopp, Kina framför allt men det är väl bottennappet, där var det inga incidenter men han körde bara långsamt, loppen efter det kan du väl inte påsstå att han kört dåligt eller i så fall har ju ROSberg också kört dåligt eftersom han varit efter MS de loppen. Sen är ju alltid frågan "vad räknas som dåligt". En sak är väl säker och det är att Mercedersen inte räcker till, detta i samband med ett nytt reglemente samt att schumi inte är en lika bra chafför(vad det beror på är svårt att veta) som han en gång var är väl det som gjort att framgångarna uteblivit. Men i 96 gick det inte så där jättebra heller för den gode MS, han vann visserligen tre lopp men det var ju under speciella förhållanden. En rättvis värdemätare är nog att bedöma honom efter nästa år då teamet fått köra ihop sig lite.
Det med däcken håller jag dock med om och det har ju TOM ross gtt ut och sagt. I kvalet så räckte ju inte merccan till, rosberg blev ju visserligen 10 men det är ingen bra placering, är man efter båda force india så är man INTE bra.
Så när massa kommer i trubbel så har han en dålig dag men då schumi får problem så kör han dåligt....det låter ju lite konstigt i mina öron. jag tycker inte schumi var dålig i monaco eller i spanien t.ex. inte heller i turkiet, han gjorde inga superlopp men var best of the rest och det är för många bra team idag så det går inte att trixa sig förbi alla. MAC, RB, Ferrari och nu även Renault är ju med och slåss med Merceders...innan har det ju handlat om 2 max tre team. Idag handlar det väl om 2 kanske 3 om man ska räkan in ferrari. Men Renault och Force får Meceders se upp med.
Michael Schumacher 34
Nico Rosberg 6
Michael Schumacher 2
Vad för bil och däck kör han Nico med?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Senaste fyra loppen står det 24 lika i poäng räknat, och då får man komma ihåg att Schumi blev "bestulen" på 8 poäng i Monaco vilket gav Rosberg 2 extrapoäng dessutom.LuckyStrike1 skrev:Nico Rosberg 74Crazy F1 skrev:Japp 6a skulle han minst blivit. Men det är väl små marginlaer, hade inte RB kört i hop så hade de varit 1-2 förra loppet och då hade Hamilton inte haft två raka segrar och lett VM.
Schumi har kört dåligt i vissa lopp, Kina framför allt men det är väl bottennappet, där var det inga incidenter men han körde bara långsamt, loppen efter det kan du väl inte påsstå att han kört dåligt eller i så fall har ju ROSberg också kört dåligt eftersom han varit efter MS de loppen. Sen är ju alltid frågan "vad räknas som dåligt". En sak är väl säker och det är att Mercedersen inte räcker till, detta i samband med ett nytt reglemente samt att schumi inte är en lika bra chafför(vad det beror på är svårt att veta) som han en gång var är väl det som gjort att framgångarna uteblivit. Men i 96 gick det inte så där jättebra heller för den gode MS, han vann visserligen tre lopp men det var ju under speciella förhållanden. En rättvis värdemätare är nog att bedöma honom efter nästa år då teamet fått köra ihop sig lite.
Det med däcken håller jag dock med om och det har ju TOM ross gtt ut och sagt. I kvalet så räckte ju inte merccan till, rosberg blev ju visserligen 10 men det är ingen bra placering, är man efter båda force india så är man INTE bra.
Så när massa kommer i trubbel så har han en dålig dag men då schumi får problem så kör han dåligt....det låter ju lite konstigt i mina öron. jag tycker inte schumi var dålig i monaco eller i spanien t.ex. inte heller i turkiet, han gjorde inga superlopp men var best of the rest och det är för många bra team idag så det går inte att trixa sig förbi alla. MAC, RB, Ferrari och nu även Renault är ju med och slåss med Merceders...innan har det ju handlat om 2 max tre team. Idag handlar det väl om 2 kanske 3 om man ska räkan in ferrari. Men Renault och Force får Meceders se upp med.
Michael Schumacher 34
Nico Rosberg 6
Michael Schumacher 2
Vad för bil och däck kör han Nico med?
Räknar man poäng baserat på placering i mål (utan den märkliga domen i Monaco) leder Schumi med 32/22 över Rosberg på senaste fyra loppen, och så jäkla illa är det väl inte?
Helt klart var loppet i Montreal ingen höjdare, men Kubica som höjs till skyarna har faktiskt "bara" dragit ihop 33 poäng på samma fyra lopp. Sämst av de tre är alltså Rosberg, men kritiken mot honom lyser med sin frånvaro.
Slutsatsen är än en gång att det handlar om vilka förväntningar man har, och tydligen har många förväntningarna att Schumi ska dominera serien redan i år.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nja... kanske inte dominera...Jögga skrev:Slutsatsen är än en gång att det handlar om vilka förväntningar man har, och tydligen har många förväntningarna att Schumi ska dominera serien redan i år.
Men enligt Schumi-förstå-sig-på-arna så skulle det ju bara ta en 3-4 race för att han åter skulle stå högst på pallen.
Så vad skall vi som inte vet bättre tro egentligen...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja, det vete f-nPC: skrev:Nja... kanske inte dominera...Jögga skrev:Slutsatsen är än en gång att det handlar om vilka förväntningar man har, och tydligen har många förväntningarna att Schumi ska dominera serien redan i år.
Men enligt Schumi-förstå-sig-på-arna så skulle det ju bara ta en 3-4 race för att han åter skulle stå högst på pallen.
Så vad skall vi som inte vet bättre tro egentligen...?
Men det tog ju fyra rejs innan han var "bättre" än stallkompisen, så.....
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Självklart, men jag tycker att det är lite hård kritik baserat på faktiskt resultat. Det är ju tydligen "tragiskt att se" Schumacher underprestera medan Rosberg, med samma poängskörd, kör riktigt bra.PC: skrev:Så de fyra första rejsen räknas inte då, eller...?Jögga skrev:Räknar man poäng baserat på placering i mål (utan den märkliga domen i Monaco) leder Schumi med 32/22 över Rosberg på senaste fyra loppen, och så jäkla illa är det väl inte?
Att han hade problem i början av säsongen var väl föga förvånande, men från Barcelona och framåt har han ju varit före Rosberg i mål tre av fyra lopp.
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Några reflektioner.....
Att Rosberg hade pissig startposition kan ju ha att göra med att han fick ett "fritt" varv i träning 3 före kvalet.... Kanske....
Shumi ((spekulerar duktigt nu)jag alltså) kör som om han va på topp fortfarande. Hans hjärna tror fortfarande att han är No1 men han borde betraktas som en Rookie, egentligen....
Efter tre års frånvaro borde han ligga i nivå med Hulkenberg eller Pertov och förväntningarna på honom borde ligga där också....
Hans problem är att han borde visa de som "jobbat" under hans semester mer respekt än han gör....
Kan tänka mig att det "sitter i kroppen" fortfarande eller som man säger.
Tigerns ränder går aldrig ur, eller något liknande....
Bridgestone gör mig lite förvånande, faktiskt.
Hur kan dom skicka med däck som i bästa fall bara håller tio varv?
Det luktar USA's GP när det nu va för 5-6 år sedan när förarna inte vågade hålla fullt på slutet för att dom va rädda för att skiten skulle sprängas.(vilket också hände)
Nu visade faktiskt Shumi att det gick att köra långt på "de gröna" men resultatet va ji inte direkt imponerande, eller?
Jag fattar hur Bridgestone har tänkt men jag undrar om dom inte blev förvånade själva över att båda däcken höll så illa som dom gjorde..
Jag ska inte sticka under stol med att jag aldrig varit ett Shumi-Fan.
Har aldrig gillat hans attityd och stil. Tänker på saker som Monaco-parkerinen och hans allmänt "uppblåsta" sätt.
Tycker att han numera har en del av samma attityd kvar men den sitter lite "osäkert påklistrad", numera.
Jag älskade dock exempelvis Häkkinens omkörning på bakrakan på Monza(visst va det på monza?) plus några andra roliga saker.... Eller varför inte Shumis miss i regnet när han körde in i röven på vem det nu va(va det Coultard?) i vilken tävling det nu va.....(asien va?)
Det går ju att räkna upp en massa "kuliga"/dumma/farliga saker som ALLA förare har gjort, så....
På det hela tycker jag han gör ett "bra" jobb med det material han har.
Det jag inte fattar är spekulationer som jämförelsen de senaste fyra loppen...
Dom har inte kört fyra lopp utan åtta så jämför hela säsongen i stället för att larva er med de tre eller fyra senaste loppen för det går att få all statistik att se bra ut om man får plocka som man vill.
Om vi ska jämföra Shumi, Rosberg ock Kubica så gå efter tabellen och körda lopp.
Jag tycker Rosberg och Kubica gör det bra med det material dom har till förfogande och Shumi gör set väl.... ok. Som en rookie ska göra med lite tur...
Kontentan är väl att Merca'n inte räcker till. Inte Renaulten heller.
Rosberg och Kubica ligger före sina stall"kompisar"
Loppet va iaf bra och underhållande bitvis.
Alla fick lite av varje.
Lite glädje. Lite ilska och kanske lite sorg, vad vet jag.
Vi fick iaf en hel del nytt att snacka om. Eller varför inte, "spy galla över"
Att Rosberg hade pissig startposition kan ju ha att göra med att han fick ett "fritt" varv i träning 3 före kvalet.... Kanske....
Shumi ((spekulerar duktigt nu)jag alltså) kör som om han va på topp fortfarande. Hans hjärna tror fortfarande att han är No1 men han borde betraktas som en Rookie, egentligen....
Efter tre års frånvaro borde han ligga i nivå med Hulkenberg eller Pertov och förväntningarna på honom borde ligga där också....
Hans problem är att han borde visa de som "jobbat" under hans semester mer respekt än han gör....
Kan tänka mig att det "sitter i kroppen" fortfarande eller som man säger.
Tigerns ränder går aldrig ur, eller något liknande....
Bridgestone gör mig lite förvånande, faktiskt.
Hur kan dom skicka med däck som i bästa fall bara håller tio varv?
Det luktar USA's GP när det nu va för 5-6 år sedan när förarna inte vågade hålla fullt på slutet för att dom va rädda för att skiten skulle sprängas.(vilket också hände)
Nu visade faktiskt Shumi att det gick att köra långt på "de gröna" men resultatet va ji inte direkt imponerande, eller?
Jag fattar hur Bridgestone har tänkt men jag undrar om dom inte blev förvånade själva över att båda däcken höll så illa som dom gjorde..
Jag ska inte sticka under stol med att jag aldrig varit ett Shumi-Fan.
Har aldrig gillat hans attityd och stil. Tänker på saker som Monaco-parkerinen och hans allmänt "uppblåsta" sätt.
Tycker att han numera har en del av samma attityd kvar men den sitter lite "osäkert påklistrad", numera.
Jag älskade dock exempelvis Häkkinens omkörning på bakrakan på Monza(visst va det på monza?) plus några andra roliga saker.... Eller varför inte Shumis miss i regnet när han körde in i röven på vem det nu va(va det Coultard?) i vilken tävling det nu va.....(asien va?)
Det går ju att räkna upp en massa "kuliga"/dumma/farliga saker som ALLA förare har gjort, så....
På det hela tycker jag han gör ett "bra" jobb med det material han har.
Det jag inte fattar är spekulationer som jämförelsen de senaste fyra loppen...
Dom har inte kört fyra lopp utan åtta så jämför hela säsongen i stället för att larva er med de tre eller fyra senaste loppen för det går att få all statistik att se bra ut om man får plocka som man vill.
Om vi ska jämföra Shumi, Rosberg ock Kubica så gå efter tabellen och körda lopp.
Jag tycker Rosberg och Kubica gör det bra med det material dom har till förfogande och Shumi gör set väl.... ok. Som en rookie ska göra med lite tur...
Kontentan är väl att Merca'n inte räcker till. Inte Renaulten heller.
Rosberg och Kubica ligger före sina stall"kompisar"
Loppet va iaf bra och underhållande bitvis.
Alla fick lite av varje.
Lite glädje. Lite ilska och kanske lite sorg, vad vet jag.
Vi fick iaf en hel del nytt att snacka om. Eller varför inte, "spy galla över"
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Enkelt, min käre Watson. Statistik för hela säsongen finns på varenda F1-sida, och det är förstås den som gäller. Anledningen varför jag valde ut fyra lopp har att göra med den kritik som experter häver ur sig.Eightball skrev: Det jag inte fattar är spekulationer som jämförelsen de senaste fyra loppen...
Dom har inte kört fyra lopp utan åtta så jämför hela säsongen i stället för att larva er med de tre eller fyra senaste loppen för det går att få all statistik att se bra ut om man får plocka som man vill.
Om vi ska jämföra Shumi, Rosberg ock Kubica så gå efter tabellen och körda lopp.
Jag tycker Rosberg och Kubica gör det bra med det material dom har till förfogande och Shumi gör set väl.... ok. Som en rookie ska göra med lite tur...
Schumi gjorde ingen lysande insats de fyra första loppen och kritiken var befogad, men kritiken fortsätter trots att han sedan Barcelona faktiskt har kört jämnt med Rosberg. Rosberg å sin sida får ingen kritik, utan snarare beröm för att han kör så bra i en bil som inte räcker till.
Personligen tycker jag att hela MGP har underpresterat, och som försvarande WCC ligger dom hela 107 poäng efter ledande McLaren.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, om man tittar på Bahrain, Spanien, Monaco och Turkiet så har ju Schumi varit riktigt grym faktiskt. Totalt sett Mercedes klart bästa förare så det visar ju att Schumacher ju faktiskt gör det riktigt bra, bara har lite otur och åtminstone är lika bra som teamkamraten eller kanske t.o.m bättre.
Så - Bahrain, Spanien, Monaco och Turkiet. Där är underlaget. Där är den sanna bilden!
Så - Bahrain, Spanien, Monaco och Turkiet. Där är underlaget. Där är den sanna bilden!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, det Mercedes skulle behöva är en komplett förare.
En förare som inte bara är blixtrande snabb utan dessutom kan leverera jämnt över ett helt race, kan lägga upp strategi och under racets gång styra teamet till bästa strategin.
En förare som är stenhård i racesituationer, på gränsen till det oschyssta, men som kan arbeta med hela teamet mellan racen.
En förare som är så tekniskt duktig att han kan vara med och ge ovärderlig feedback och hjälp i designen och utvecklandet av bilen.
En förare som redan på de första testerna under försäsongen kan ge ingenjörerna exakt feedback på vad som behöver förbättras på bilen. En förare som kan bibehålla det under säsongen och t.o.m under racen ge sådan feedback.
En förare som i race under svåra förhållanden - regn, varierande väder, däcksutmaningar - är överlägsen sina motståndare och på en helt egen nivå. Som under de förhållanden har helhetsblicken och kan lägga upp en ny strategi som passar perfekt för förhållanden och kan läsa situationen bättre än alla andra.
En förare som kan kompensera för en dålig och svårkörd bil och få ut resultat ur den bilen som ingen annan kan.
En förare som skulle göra det möjligt för Ross Brawn att tillsammans göra de där genidragen under racen, mellan racen och udner säsongen. En förare som kan klicka i ett med Ross Brawn och som inte bara är snabb förare utan ett extrem unikt komplement till teamets ingenjörer och designers.
En sådan förare skulle Mercedes behöva. Jag undrar var man hittar en sådan förare?
En förare som inte bara är blixtrande snabb utan dessutom kan leverera jämnt över ett helt race, kan lägga upp strategi och under racets gång styra teamet till bästa strategin.
En förare som är stenhård i racesituationer, på gränsen till det oschyssta, men som kan arbeta med hela teamet mellan racen.
En förare som är så tekniskt duktig att han kan vara med och ge ovärderlig feedback och hjälp i designen och utvecklandet av bilen.
En förare som redan på de första testerna under försäsongen kan ge ingenjörerna exakt feedback på vad som behöver förbättras på bilen. En förare som kan bibehålla det under säsongen och t.o.m under racen ge sådan feedback.
En förare som i race under svåra förhållanden - regn, varierande väder, däcksutmaningar - är överlägsen sina motståndare och på en helt egen nivå. Som under de förhållanden har helhetsblicken och kan lägga upp en ny strategi som passar perfekt för förhållanden och kan läsa situationen bättre än alla andra.
En förare som kan kompensera för en dålig och svårkörd bil och få ut resultat ur den bilen som ingen annan kan.
En förare som skulle göra det möjligt för Ross Brawn att tillsammans göra de där genidragen under racen, mellan racen och udner säsongen. En förare som kan klicka i ett med Ross Brawn och som inte bara är snabb förare utan ett extrem unikt komplement till teamets ingenjörer och designers.
En sådan förare skulle Mercedes behöva. Jag undrar var man hittar en sådan förare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker Eightball gör en bra sammanfattning av läget.
Att man ser till de fyra senaste racen beror väl på att experterna men även jag själv och ahn själv sagt att han behöver nog ca 5 lopp på sig innan han hittar tillbaka till formen, han har ju som sagt var varit borta ett tag.
Självklart är det ju i slutändan det antal poäng som kört in som räknas men man måste väl också se till förutsättningarna, 99 var det väl inte så lusitgt att Irvine hade fler poäng än ms men det berodde ju på att MS bröt benet, jag tror dock ingen skulle säga att Irvine var en bättre förare än ms för det.
Lucky du radar upp en massa punkter och det är väl framför allt
"En förare som kan kompensera för en dålig och svårkörd bil och få ut resultat ur den bilen som ingen annan kan. "
som är besvikelsen här iaf min, den gamla schumi var ju (inbillar jag mig iaf) bra på att hitta tid i en sämre bil och det är väl det som jag saknar i år. Samtidigt så är Merceders rätt kass och det verkar som både han och roberg plockar ur så mycket som det bara går helt enkelt men jag hade kanske förväntat mig en tiondel till av MS.
Att man ser till de fyra senaste racen beror väl på att experterna men även jag själv och ahn själv sagt att han behöver nog ca 5 lopp på sig innan han hittar tillbaka till formen, han har ju som sagt var varit borta ett tag.
Självklart är det ju i slutändan det antal poäng som kört in som räknas men man måste väl också se till förutsättningarna, 99 var det väl inte så lusitgt att Irvine hade fler poäng än ms men det berodde ju på att MS bröt benet, jag tror dock ingen skulle säga att Irvine var en bättre förare än ms för det.
Lucky du radar upp en massa punkter och det är väl framför allt
"En förare som kan kompensera för en dålig och svårkörd bil och få ut resultat ur den bilen som ingen annan kan. "
som är besvikelsen här iaf min, den gamla schumi var ju (inbillar jag mig iaf) bra på att hitta tid i en sämre bil och det är väl det som jag saknar i år. Samtidigt så är Merceders rätt kass och det verkar som både han och roberg plockar ur så mycket som det bara går helt enkelt men jag hade kanske förväntat mig en tiondel till av MS.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
PC skrev jag att de skulle ta 3-4 race innan han stod överst på pallen? Jag vet bara att jag skrivit att det skulle ta 3-5 race för honom att komma tillbaka till sin gamla form...
Jögga: Jo precis som du skriver det har ju med förväntningar att göra, hade det varit Takuma sato som suttit i Mercedersen breve rosberg så hade nog ingen sågat honom på det sättet men han har ju inte vunnit sju titlar och därtill blir ju inte bedömningen lika.
Men sett till körningen föraren i bil nummer 5 presterat så kan man ju säga att den är okej men sett till att det är MICHAEL SCHUMACHER som kör så får man kanske säga att det är knappt okej, eller iaf om man ska gå efter vad den stora massan tycker.
Jögga: Jo precis som du skriver det har ju med förväntningar att göra, hade det varit Takuma sato som suttit i Mercedersen breve rosberg så hade nog ingen sågat honom på det sättet men han har ju inte vunnit sju titlar och därtill blir ju inte bedömningen lika.
Men sett till körningen föraren i bil nummer 5 presterat så kan man ju säga att den är okej men sett till att det är MICHAEL SCHUMACHER som kör så får man kanske säga att det är knappt okej, eller iaf om man ska gå efter vad den stora massan tycker.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Sett till föraren i bil nummer 5 så är Mercan helt under isen...Crazy F1 skrev:Men sett till körningen föraren i bil nummer 5 presterat så kan man ju säga att den är okej men sett till att det är MICHAEL SCHUMACHER som kör så får man kanske säga att det är knappt okej, eller iaf om man ska gå efter vad den stora massan tycker.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, man kan ju göra sig så dum som möjligt också. Alltid en väg att gå.LuckyStrike1 skrev:Ja, om man tittar på Bahrain, Spanien, Monaco och Turkiet så har ju Schumi varit riktigt grym faktiskt. Totalt sett Mercedes klart bästa förare så det visar ju att Schumacher ju faktiskt gör det riktigt bra, bara har lite otur och åtminstone är lika bra som teamkamraten eller kanske t.o.m bättre.
Så - Bahrain, Spanien, Monaco och Turkiet. Där är underlaget. Där är den sanna bilden!
Men jag ska försöka förklara så att även du kan förstå.
Att klaga på en förare när han underpresterar = helt korrekt.
Att klaga på en av två förare under en period när båda presterar på samma nivå = partisk bedömning. Sprid gracerna jämnt över hela stallet isåfall, samma resultat bör inte bedömas olika bra beroende på person.
Störst grodan i helgen får man väl ändå säga att Ross och hans taktiker gjorde när dom lämnade MS på banan i 36 varv på mjukt, men även där saknads kritik.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Dom får väl öppna börsen och anställa endera Hamilton, Vettel eller AlonsoLuckyStrike1 skrev:Ja, det Mercedes skulle behöva är en komplett förare.
En förare som inte bara är blixtrande snabb utan dessutom kan leverera jämnt över ett helt race, kan lägga upp strategi och under racets gång styra teamet till bästa strategin.
En förare som är stenhård i racesituationer, på gränsen till det oschyssta, men som kan arbeta med hela teamet mellan racen.
En förare som är så tekniskt duktig att han kan vara med och ge ovärderlig feedback och hjälp i designen och utvecklandet av bilen.
En förare som redan på de första testerna under försäsongen kan ge ingenjörerna exakt feedback på vad som behöver förbättras på bilen. En förare som kan bibehålla det under säsongen och t.o.m under racen ge sådan feedback.
En förare som i race under svåra förhållanden - regn, varierande väder, däcksutmaningar - är överlägsen sina motståndare och på en helt egen nivå. Som under de förhållanden har helhetsblicken och kan lägga upp en ny strategi som passar perfekt för förhållanden och kan läsa situationen bättre än alla andra.
En förare som kan kompensera för en dålig och svårkörd bil och få ut resultat ur den bilen som ingen annan kan.
En förare som skulle göra det möjligt för Ross Brawn att tillsammans göra de där genidragen under racen, mellan racen och udner säsongen. En förare som kan klicka i ett med Ross Brawn och som inte bara är snabb förare utan ett extrem unikt komplement till teamets ingenjörer och designers.
En sådan förare skulle Mercedes behöva. Jag undrar var man hittar en sådan förare?
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03