TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19
-
Jag har svårt att förstå att det skulle vara Webbers fel, han håller sitt spår och Vettel försöker göra plats där det inte finns utrymme.
Det var väl t.o.m. så att Webber inte ens gjorde en sån där Schumikaze-manöver som så många tycker är helt ok.
Att bara flytta på sig när en sån här vildhjärna kommer farande kanske är det mest taktiska att göra för att inte riskera mästerskapspoäng, men... skall det vara på det sättet att man skall kunna skrämma sig förbi?
Det var väl t.o.m. så att Webber inte ens gjorde en sån där Schumikaze-manöver som så många tycker är helt ok.
Att bara flytta på sig när en sån här vildhjärna kommer farande kanske är det mest taktiska att göra för att inte riskera mästerskapspoäng, men... skall det vara på det sättet att man skall kunna skrämma sig förbi?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Dessutom rör sig ju Webber helt klart mot Vettel medan han kommer upp jämsides. Från Vettels ombordkamera är det uppenbart att Webbers bil kommer allt närmare.
Jämför vad det är för avstånd mellan Vettels framhjul och (1) Webbers bakhjul och (2) Webbers framhjul. Inte fan har Vettel börjat röra sig åt höger under den tiden – snarare åt vänster!
http://www.youtube.com/watch?v=IxBbKL_Y ... 18#t=0m55s
Jämför vad det är för avstånd mellan Vettels framhjul och (1) Webbers bakhjul och (2) Webbers framhjul. Inte fan har Vettel börjat röra sig åt höger under den tiden – snarare åt vänster!
Senast redigerad av ANFRAN den sön maj 30, 2010 20:32, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Vet inte om du har missat:Depeche skrev:Kommentarer från dessa herrar:
Martin Brundle (former F1 driver): that was 100% Vettel's fault.
David Coulthard (former F1 driver): I don't like to be in this situation being part of Red Bull but Vettel was definitely to blame on that one.
ANFRAN (longtime Mr. Know-it-all): that was 68% Webber's fault.
-
Att ge medtävlaren en bilbredd plus 2 dm att köra på är väl fullt tillåtet men gör man det så får man också skylla sig själv när något går snett kan jag tycka.PC: skrev:Jag har svårt att förstå att det skulle vara Webbers fel, han håller sitt spår och Vettel försöker göra plats där det inte finns utrymme.
En vildhjärna synade en annan vildhjärna och då slutade det illa skulle man kunna säga.
-
ANFRAN skrev:Dessutom rör sig ju Webber helt klart mot Vettel medan han kommer upp jämsides. Från Vettels ombordkamera är det uppenbart att Webbers bil kommer allt närmare.
Så såg det ut.
-
-
Jippi! Och ett stort Grattis till MacLaren för sin välförtjänta dubbel seger
Ett stort plus tecken är att vi har fått ett nytt Tyskt hat objekt, han vissade sin fulla potential i dag. Fast det är lite kvar innan han är ikapp Kingen
Ett stort plus tecken är att vi har fått ett nytt Tyskt hat objekt, han vissade sin fulla potential i dag. Fast det är lite kvar innan han är ikapp Kingen
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Så säger Rosberg idag
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 18935.html
Är detta en ursäkt för att han inte hänger med? Jag tycker att om han nu var snabbare så borde han ju legat närmre hela loppet men han låg ju mellan 2-4 sekunder bakom, hans snabbaste varv r även ca 1.5 tiondel långsammare. Kan det vara så att Rosberg nu efter de här tre senaste loppen börjar bli orolig över att han inte är snabbast längre.
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 18935.html
Är detta en ursäkt för att han inte hänger med? Jag tycker att om han nu var snabbare så borde han ju legat närmre hela loppet men han låg ju mellan 2-4 sekunder bakom, hans snabbaste varv r även ca 1.5 tiondel långsammare. Kan det vara så att Rosberg nu efter de här tre senaste loppen börjar bli orolig över att han inte är snabbast längre.
-
Så är det. Men det här ska ju föreställa världens bästa racerförare och då ska de väl kunna åka sida vid sida utan att den ene får för sig att plötsligt gira höger.PeppeF1 skrev:Att ge medtävlaren en bilbredd plus 2 dm att köra på är väl fullt tillåtet men gör man det så får man också skylla sig själv när något går snett kan jag tycka.
En vildhjärna synade en annan vildhjärna och då slutade det illa skulle man kunna säga.
Men de ska egentligen vara glada att de lever. Hjul mot hjul i den farten kan sluta mycket illa.
-
För en gångs skull tycker jag att du har fel Frallan. Av flera orsaker.ANFRAN skrev:Vet inte om du har missat:Depeche skrev:Kommentarer från dessa herrar:
David Coulthard (former F1 driver): I don't like to be in this situation being part of Red Bull but Vettel was definitely to blame on that one.
Webber tightar till linjen mot Vettel, helt självklart eftersom han inte vill bli omkörd. Sen när Vettel kommer upp jämsides och något förbi är det hans manöver som gör att dom kör ihop, sen spelar det inte så stor roll vare sig hur banan ser ut eller vad regelverket säger, Vettel tar för givet att Webber ska vika ner sig vilket Webber inte gör och blir ett offer för en Vingelpelle.
Webber visade redan när han såg att Vettel var på väg att han inte skulle ge honom en milimeter med en ganska tydlig manöver. Redan där borde Vettel ha fattat att hans omkörningsförsök var dömt att misslyckas.
I was misled and that is the way it went
-
-
Vet inte om det är sagt tidigare i tråden men nu visade det sig att Vettel egentligen bara hade ett varv på sig att köra förbi.
Han såg sitt lopp och sin stallkamrat försvinna och dessutom kanske stallets fulla uppmärksamhet.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84050Vettel had been able to save fuel when running behind other cars early on, and he had enough extra petrol on board to be able to run one more lap at full power before he too would have had to turn his engine down.
That meant his only realistic chance of getting past Webber was on lap 40, when he would have enjoyed a brief car advantage over his team-mate.
Han såg sitt lopp och sin stallkamrat försvinna och dessutom kanske stallets fulla uppmärksamhet.
-
-
-
Nu börjar Alonso märka av det som Räikkonen råkade ut för, den italienska pressens vrede:
Corriere dello Sport's headline had rued "Alonso, the disaster,"
http://formula-one.speedtv.com/article/ ... -briefs53/
De ondgör sig över Alonsos misstag de senaste loppen, "fiaskot" i Monaco och nu att han missade Q3. De italienska fansen och journalister är bland de mest enögda och enkelriktade som finns. Men vad kan man vänta sig med land som har en president som Berlusconi - som om Bert Karlsson skulle bli statsminister här. Ferrari gör aldrig fel - det är alltid någon annans fel som sagt och nu är det Alonso som ska hängas.
Corriere dello Sport's headline had rued "Alonso, the disaster,"
http://formula-one.speedtv.com/article/ ... -briefs53/
De ondgör sig över Alonsos misstag de senaste loppen, "fiaskot" i Monaco och nu att han missade Q3. De italienska fansen och journalister är bland de mest enögda och enkelriktade som finns. Men vad kan man vänta sig med land som har en president som Berlusconi - som om Bert Karlsson skulle bli statsminister här. Ferrari gör aldrig fel - det är alltid någon annans fel som sagt och nu är det Alonso som ska hängas.
-
Jag tycker det är rätt intressant att Webber fick order om att skruva ner och spara soppa.
Några varv efter incidenten får Webber information om att McLaren måste spara soppa.
Då har Webber helt plötsligt inga problem med soppan.
Webber tar snabbaste varv direkt och kör några riktigt snabba varv.
När Vettel var borta från racet kunde alltså Webber skruva upp helt plötsligt.
Några varv efter incidenten får Webber information om att McLaren måste spara soppa.
-
-
Om nu Vettel var 1 mm före Webber ska Webber ge plats till Vettel.Cheever skrev:För en gångs skull tycker jag att du har fel Frallan. Av flera orsaker.ANFRAN skrev:Vet inte om du har missat:Depeche skrev:Kommentarer från dessa herrar:
Webber tightar till linjen mot Vettel, helt självklart eftersom han inte vill bli omkörd. Sen när Vettel kommer upp jämsides och något förbi är det hans manöver som gör att dom kör ihop, sen spelar det inte så stor roll vare sig hur banan ser ut eller vad regelverket säger, Vettel tar för givet att Webber ska vika ner sig vilket Webber inte gör och blir ett offer för en Vingelpelle.
Webber visade redan när han såg att Vettel var på väg att han inte skulle ge honom en milimeter med en ganska tydlig manöver. Redan där borde Vettel ha fattat att hans omkörningsförsök var dömt att misslyckas.
I fjor stoppa Massa in nosen framför LH innan chikanen. Då skrek folk att LH skulle ge plats.
Sen att Webber e så jäkla dum att våga offra sig och teamet är huvudlöst. Precis som Button och LH gjorde ett par varv senare.
Lyckligt vis kom bägge helskinnade från det
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Nya däck hjälpte kanske till en del kan man tro?Depeche skrev:Jag tycker det är rätt intressant att Webber fick order om att skruva ner och spara soppa.
-
Jag håller fast vid att Vettel är skyldig....
Webber måste ju för h*lve*e få försvara sin position!
Om han visar i början av omkörningsförsöket att han inte tänker vika ner sig(genom att driva ut till vänster och sedan tillbaka och hålla spikrak kurs) så har han all rätt i världen att försvara sin position....
Vettel's idiot tecken måste ha handlat om honom själv....
Vidare måste teamet vara tokiga om dom ger en stallorder när båda förarna ligger på samma poäng och i ledningen av WM.....
Ekvationen går inte riktigt ihop....
Webber måste ju för h*lve*e få försvara sin position!
Om han visar i början av omkörningsförsöket att han inte tänker vika ner sig(genom att driva ut till vänster och sedan tillbaka och hålla spikrak kurs) så har han all rätt i världen att försvara sin position....
Vettel's idiot tecken måste ha handlat om honom själv....
Vidare måste teamet vara tokiga om dom ger en stallorder när båda förarna ligger på samma poäng och i ledningen av WM.....
Ekvationen går inte riktigt ihop....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
Att det var Vettel som drev ut litegrann åt höger direkt innan hjulen slog ihop, det håller jag med om. Och det är klart att han tog för givet att Webber hade lämnat åtmistone en halvmeter luft mellan bilarna, de är ju trots allt stallkamrater. Men Webber fortsatte att röra sig till vänster över banan även när Vettel var uppe jämsides, efter att Vettel hade försvunnit ur backspeglarna. Då kan inte jag se det som att det var 100 procent Vettels fel eller att han var den enda vingelpellen. Att det var 68 procent Webbers fel var kanske att ta i. Det räcker med 51 procent.Cheever skrev:För en gångs skull tycker jag att du har fel Frallan. Av flera orsaker.ANFRAN skrev:Vet inte om du har missat:Depeche skrev:Kommentarer från dessa herrar:
-
Webber skadar nästan Schumi och det blir en stor repa.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
Re: Webber skadar nästan Schumi och det blir en stor repa.
Jävligt onödigt av Webber. Men visst, om man inte bryr sig ett dugg om att man sabbar framvingen så kan man ju köra sådär, full fart bara, ta ingen hänsyn till andra.
-
- Varnad
Jag börjar luta en del åt samma håll. Jag höll också först Vettel som ensam ansvarig men Webber gjorde inte särskilt mycket för att undvika det hela heller. Man kan faktisk rejsa OCH ge varandra plats. Se bara McLarens glada gossar bara några och tio varv senare.ANFRAN skrev:Sant. Han säger i och för sig att "neither [av förarna] yielded". Och ärligt talat, jag kan inte blunda för Webbers ansvar. Det är som Nisse skrev: Webber hade allt i sina egna händer och han valde inte den smartaste lösningen. Han ska vara glad att han kom i mål på pallplats.Geer skrev:Horner är diplomatisk i sitt uttalande men när han säger att förarna skall ge varandra utrymme är det nog riktat åt ett håll.
Grymt rejs förresten!
Tankförbudet funkar verkligen, men jag har fortfarande svårt för poängberäkningarna.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Varför ska Webber lämna mer plats än det behövs? Nä, jag misstänker att Vettel knappast hade klarat den kurvan om han inte hade kört in i Webber.ANFRAN skrev: Att det var Vettel som drev ut litegrann åt höger direkt innan hjulen slog ihop, det håller jag med om. Och det är klart att han tog för givet att Webber hade lämnat åtmistone en halvmeter luft mellan bilarna, de är ju trots allt stallkamrater. Men Webber fortsatte att röra sig till vänster över banan även när Vettel var uppe jämsides, efter att Vettel hade försvunnit ur backspeglarna. Då kan inte jag se det som att det var 100 procent Vettels fel eller att han var den enda vingelpellen. Att det var 68 procent Webbers fel var kanske att ta i. Det räcker med 51 procent.
Webber har gjort en del korkade manövrar i sina dagar, men den här var knappast en av dom, 100% Vettels fel, och hör sen
Just att dom är stallkamrater borde man ju tycka att Vettel skulle tänka på innan han dyker på insidan av sin, ansvaret måste ligga på den omkörande i det läget.
Senast redigerad av Cheever den sön maj 30, 2010 23:18, redigerad totalt 2 gånger.
-
Webber vinglar igen
Hamiltons tur http://www.youtube.com/watch?v=u6SejgDI_Sk&NR=1
-
Vettel hade visst gjort en liknande manöver tidigare i racet på Hamilton.
Hamilton hade visst kommenterat detta.
Börjar fundera på om Vettel är kapabel till att köra om normalt.
Jag hade lite respekt för Vettel men nu är han enbart en nolla för mig.
Webber ska skita i de stallorder han får denna säsongen och bara köra för att vinna VM.
Tydligen kör han för ett stall som inte respekterar honom alls.
Får Webber sparken för att inte lyda stallorder så finns det andra stall som respekterar en australiensk förare och inte enbart tyska.
Hamilton hade visst kommenterat detta.
Börjar fundera på om Vettel är kapabel till att köra om normalt.
Jag hade lite respekt för Vettel men nu är han enbart en nolla för mig.
Webber ska skita i de stallorder han får denna säsongen och bara köra för att vinna VM.
Tydligen kör han för ett stall som inte respekterar honom alls.
Får Webber sparken för att inte lyda stallorder så finns det andra stall som respekterar en australiensk förare och inte enbart tyska.
-
Några snygga omkörningar av Webber
-
Webber el Vettels fel.Det löser nog dom själva bäst
Det verkar som det är tradition i F1 att bete sig som en Romersk Imperator så fort man börjar nå framgång.Undantaget är väl Button som likt Webber snackar och skojjar med reportrar.
-
För rättvisans skull några tavlor av Vettel
Tom Jari kommer att gilla Tyskar http://www.youtube.com/watch?v=4MN2t-9BXR8&NR=1
-
Re: Webber vinglar igen
100% Webbers fel.aikaik skrev:Hamiltons tur http://www.youtube.com/watch?v=u6SejgDI_Sk&NR=1
-
dessa 2 bilder säger rätt mycket..även att Vettel så klart har viss skuld, så är inte Webber helt fri från skuld som vissa verkar hävda.ANFRAN skrev:ANFRAN skrev:Dessutom rör sig ju Webber helt klart mot Vettel medan han kommer upp jämsides. Från Vettels ombordkamera är det uppenbart att Webbers bil kommer allt närmare.
Så såg det ut.
Första bilden skiljer 1 meter mellan dom, och andra ca 2 dm, och då är Vettel uppe på linjen och snurrar.
Så visst fasen driver webber åt vänster, ser ni inte det så finns det rätt billiga optiker att gå till.
-
- Varnad
Re: För rättvisans skull några tavlor av Vettel
Han kan mer finska än så. Han brukar hänga en del runt Suomussalmi när han får ledigt...aikaik skrev:Tom Jari kommer att gilla Tyskar http://www.youtube.com/watch?v=4MN2t-9BXR8&NR=1
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Klantigt av båda enligt min mening, men visst ska Webber göra allt han kan för att vinna titeln, men samtidigt borde han kanske gett Vettel lite mera utrymme och inte riskera en sammanstötning av det här slaget - onödigt så här tidigt i säsongen.
Och om RBR har gett stallorder eller inte - så låter det märkligt också så här tidigt i säsongen när båda plockar poäng. Men jag har också en känsla av att Vettel är nr 1 i stallet och det är nog inget Webber kommer att finna sig i nu när han har chansen att ta titeln.
Nu har i alla fall Webber visat Vettel att han inte viker ner sig och det glömmer nog inte Vettel i första taget och kanske väljer han sina omkörningar med lite större omsorg i framtiden.
Och om RBR har gett stallorder eller inte - så låter det märkligt också så här tidigt i säsongen när båda plockar poäng. Men jag har också en känsla av att Vettel är nr 1 i stallet och det är nog inget Webber kommer att finna sig i nu när han har chansen att ta titeln.
Nu har i alla fall Webber visat Vettel att han inte viker ner sig och det glömmer nog inte Vettel i första taget och kanske väljer han sina omkörningar med lite större omsorg i framtiden.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
-
Som sagt, kolla hur McLaren-förarna klarade av omkörningar på samma ställe, de gavs 1,5 meter mellan bilarna, och se, en dubbelseger.
Att ligga kvar på vänster sida av banan när ens teamkompis kör om på vänstersidan i 300-blås är bara dumt, kollar man på Mclaren så gav de varandra överdrivet mycket plats, och det i sin tur ger ju den som blir omkörd en möjlighet att ta höjd i kurvan som kommer, och det var så Hamilton tog tillbaka sin plats.
Att ligga kvar på vänster sida av banan när ens teamkompis kör om på vänstersidan i 300-blås är bara dumt, kollar man på Mclaren så gav de varandra överdrivet mycket plats, och det i sin tur ger ju den som blir omkörd en möjlighet att ta höjd i kurvan som kommer, och det var så Hamilton tog tillbaka sin plats.
-
Har återigen tittat på Vettel vs. Webber och kan bara konstatera att detta var Vettels fel.
Visserligen är han förbi Webber, men inte helt, och har innerspår men han kan ju inte bara svänga ut och tro att Webber skall försvinna från banan.
En del av tjusningen med omkörningar är att välja alternativa spår och sen göra sitt bästa för att försvara sig mot den kontring som sedan kommer.
Här anser tydligen Lille Seb att Webber bara skall flytta på sig så Seb skall kunna återta idealspår, så funkar det inte...
Visserligen är han förbi Webber, men inte helt, och har innerspår men han kan ju inte bara svänga ut och tro att Webber skall försvinna från banan.
En del av tjusningen med omkörningar är att välja alternativa spår och sen göra sitt bästa för att försvara sig mot den kontring som sedan kommer.
Här anser tydligen Lille Seb att Webber bara skall flytta på sig så Seb skall kunna återta idealspår, så funkar det inte...
-
Vet inte riktigt vem som hävdat att Webber inte "driver" åt Vettels håll?Tiresias skrev: dessa 2 bilder säger rätt mycket..även att Vettel så klart har viss skuld, så är inte Webber helt fri från skuld som vissa verkar hävda.
Första bilden skiljer 1 meter mellan dom, och andra ca 2 dm, och då är Vettel uppe på linjen och snurrar.
Så visst fasen driver webber åt vänster, ser ni inte det så finns det rätt billiga optiker att gå till.
Det är efter dessa bilder som Vettel driver åt höger, och dom krokar i. Hade Webber inte försvarat sin linje hade han vart omkörd, vilken F1-förare lämnar sin position frivilligt?
Personligen tror jag att denna manöver reflekterar stämningen i stallet, jag kanske inte vill gå så långt som Depeche men nog luktar det Vettel-favorisering lång väg - självklart gör då Webber allt i sin makt för att hålla honom bakom sig, ganska självklart.
-
Jag kan inte heller se annat än att det var Vettel som orsakade kraschen. Jag har sett reprisen om och om igen. Webber håller sin linje. Vettel girar plötsligt tvärt åt höger. Lite underligt beteende i Red Bull stallet som i princip direkt eller indriekt skyller på Webber. Luktar ju klar favorisering. Se även Whitmarsh kommentar ovan. Hur Vettel beter sig efter kraschen såg väldigt väldigt illa ut......
Red Bull har knappast råd med fler sådnana incidenter om de tänkt vinna VM med tanke på tillförlitligheten hos deras bilar.
Men bra för McLaren att det hände. Verkligen nervöst när Button och Hamilton fightas med 10 varv kvar, men det ordnade sig ju.
Rätt bra race annars.
Red Bull har knappast råd med fler sådnana incidenter om de tänkt vinna VM med tanke på tillförlitligheten hos deras bilar.
Men bra för McLaren att det hände. Verkligen nervöst när Button och Hamilton fightas med 10 varv kvar, men det ordnade sig ju.
Rätt bra race annars.
Senast redigerad av TurboF1 den mån maj 31, 2010 11:16, redigerad totalt 2 gånger.
-
-
Webber var inte för långsam...han fick order om att skruva ner och spara soppa.Golfkillen skrev:Jag förstår inte varför ni börjar prata om stallorder i Red Bull. Är det bara för att Webber är för långsam för att hålla Vettel bakom sig utan att köra fult?
Läs Helmut Markos kommentarer efter racet så ser du nog att det var en stallorder.
-
Nog för att vi sett Webber göra fula manövrar tidigare, men detta vara han oskyldig till.Golfkillen skrev:Jag förstår inte varför ni börjar prata om stallorder i Red Bull. Är det bara för att Webber är för långsam för att hålla Vettel bakom sig utan att köra fult?
För övrigt kan han ju inte direkt beskyllas vara för långsam för tillfället, tre raka PP och två segrar talar väl emot det...
-
-
Som vi kan se på bilderna ovan så kör alltså webber mot vettel och vettel blir tvungen att dra ut på linjen. När han sen är framför webber och gör samma sak mot webber så håller webber sin linje trots att han har alla möjligheter i världen att svänga undan precis som Vettel blev tvungen att göra momentet tidigare.
Det var en strid stallkamrater emellan och jag tycker inte det finns någon som helst förståelse för webbers beteende. Sådär gör man helt enkelt inte.
Det var en strid stallkamrater emellan och jag tycker inte det finns någon som helst förståelse för webbers beteende. Sådär gör man helt enkelt inte.
-
Varför ska Webber svänga undan? Han har redan valt spår. Det är Vettel som svänger in i Webber, om man svänger med en bil bredvid sig och denne inte flyttar på sig säger det kapoff. Det borde Vettel ha lärt sig kan man tycka och inte ta för givet att Webber bara ska flytta sig när han kommer farandes.Flatspot skrev:Som vi kan se på bilderna ovan så kör alltså webber mot vettel och vettel blir tvungen att dra ut på linjen. När han sen är framför webber och gör samma sak mot webber så håller webber sin linje trots att han har alla möjligheter i världen att svänga undan precis som Vettel blev tvungen att göra momentet tidigare.
Liknelsen haltar betänkligt eftersom Webber mycket riktigt svängde in mot Vettel men lämnade ändå plats för honom, han körde inte in i honom, det är skillnaden och en rätt viktig skillnad.
Den dan man förutsätter att andra ska flytta på sig i F1, eller racing överhuvudtaget för den delen, tror jag knappast kommer.
Vettel hade två alternativ efter ha dykt på insidan, han kunde ha försökt ta kurvan i det spår han hade eller bromsat och gått in bakom Webber. Han valde att köra in i sin stallkamrat istället, bara ren tur att han inte förstörde helt och hållet för Webber.
-