TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Vilken kanal tittade du på ???El Scorcho skrev:100% Mark Webbers fel i och med att han krokar i Vettels bakhjul och har hur mycket plats som helst ut till höger medan Vettel inte har någonstans att ta vägen. Vettel är nästan förbi helt men Webber ska ändå ligga och försöka trycka ut Vettel mot gräset.
Vettel får helt skylla sig själv om han svänger ut "framför" Webber innan han är förbi!
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Japp. Vettel är före inför inbromsningen. Och det finns dom som fått straff i fjor då dom inte släpte gasen inför kurvan.Eau Rouge skrev:Webber håller sitt spår HELA tiden, medan Vettel börja svänga lite lätt höger när han är halvvägs förbi. Är det meningen att Webber skall vara beredd på detta och flytta på sig????
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Alguersuari fick väl straff för detta i Spanien.olag skrev:Japp. Vettel är före inför inbromsningen. Och det finns dom som fått straff i fjor då dom inte släpte gasen inför kurvan.Eau Rouge skrev:Webber håller sitt spår HELA tiden, medan Vettel börja svänga lite lätt höger när han är halvvägs förbi. Är det meningen att Webber skall vara beredd på detta och flytta på sig????
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Svänger? Två bilar i bredd med den aerodynamiken och Webber har ett helt flygfält till höger och ska ändå ligga så nära som möjligt. Det är Webber som gör den här kraschen - men det är min uppfattning och ni behöver inte hålla med.Eightball skrev:Vilken kanal tittade du på ???El Scorcho skrev:100% Mark Webbers fel i och med att han krokar i Vettels bakhjul och har hur mycket plats som helst ut till höger medan Vettel inte har någonstans att ta vägen. Vettel är nästan förbi helt men Webber ska ändå ligga och försöka trycka ut Vettel mot gräset.
Vettel får helt skylla sig själv om han svänger ut "framför" Webber innan han är förbi!
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Precis!Gurney skrev:En kille som tror att han är bättre och mer ofelbar än alla andra gör så... jag sätter skulden på Vettel där. Se bara på Button och Hamilton, kör mot varandra och klarar det utan att köra bort varandra.Depeche skrev:Varför måste han göra tecken med fingret att Webber är en idiot.
Juste fight vill i alla fall jag se.....
Tror att Vettel lever upp till många tyskars dåliga rykte att vara väldigt självgoda....
Tycker att han många gånger uttalar sig på ett sätt som antyder att han tror att han är jävligt mycket bättre än alla andra......
(Nu pratar vi F1, alltså....)
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Webber kör enbart rakt fram.El Scorcho skrev: Svänger? Två bilar i bredd med den aerodynamiken och Webber har ett helt flygfält till höger och ska ändå ligga så nära som möjligt. Det är Webber som gör den här kraschen - men det är min uppfattning och ni behöver inte hålla med.
Finns ingen som helst anledning att flytta på sig och släppa förbi och släppa en första plats.
Finns ingen tvekan om att Vettel är skyldig till detta när han svänger in i Webber.
Sedan att gestikulera som han gjorde är väldigt lågt.
Omoget.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Precis min uppfattning om Vettel är att han är självgod och tror att han är bättre än alla andra.Eightball skrev: Precis!
Juste fight vill i alla fall jag se.....
Tror att Vettel lever upp till många tyskars dåliga rykte att vara väldigt självgoda....
Tycker att han många gånger uttalar sig på ett sätt som antyder att han tror att han är jävligt mycket bättre än alla andra......
(Nu pratar vi F1, alltså....)
I och för sig tror nog de flesta det men man kan ha en mer ödmjuk framtoning än Vettel.
Han har en del kommentarer som jag absolut inte gillar.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Vettel räknade väl med att Webber gick ut i racelinjen. Webber låg kvar för att försvara sin plats. Kul att dom kör om placeringen även om det slutade olyckligt denna gången. Hoppas vi får se mer intern kamp i stallen.Depeche skrev:Webber kör enbart rakt fram.El Scorcho skrev: Svänger? Två bilar i bredd med den aerodynamiken och Webber har ett helt flygfält till höger och ska ändå ligga så nära som möjligt. Det är Webber som gör den här kraschen - men det är min uppfattning och ni behöver inte hålla med.
Finns ingen som helst anledning att flytta på sig och släppa förbi och släppa en första plats.
Finns ingen tvekan om att Vettel är skyldig till detta när han svänger in i Webber.
Sedan att gestikulera som han gjorde är väldigt lågt.
Omoget.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Man kan ju konstatera att Red Bull hade fått en dubbelseger om Webber hade flyttat sig liiitegrann till höger och inte utmanat ödet genom att ligga mitt i banan. Men visst, det var Vettel som drev in i Webber och inte tvärtom.
Kul att stallkamraterna utmanade varann om segern i alla fall! Jag gissar att vi kommer få se det igen många, många gånger den här säsongen.
Kul att stallkamraterna utmanade varann om segern i alla fall! Jag gissar att vi kommer få se det igen många, många gånger den här säsongen.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
McLaren gjorde det idagANFRAN skrev:Man kan ju konstatera att Red Bull hade fått en dubbelseger om Webber hade flyttat sig liiitegrann till höger och inte utmanat ödet genom att ligga mitt i banan. Men visst, det var Vettel som drev in i Webber och inte tvärtom.
Kul att stallkamraterna utmanade varann om segern i alla fall! Jag gissar att vi kommer få se det igen många, många gånger den här säsongen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Spot on!Depeche skrev:Precis min uppfattning om Vettel är att han är självgod och tror att han är bättre än alla andra.Eightball skrev: Precis!
Juste fight vill i alla fall jag se.....
Tror att Vettel lever upp till många tyskars dåliga rykte att vara väldigt självgoda....
Tycker att han många gånger uttalar sig på ett sätt som antyder att han tror att han är jävligt mycket bättre än alla andra......
(Nu pratar vi F1, alltså....)
I och för sig tror nog de flesta det men man kan ha en mer ödmjuk framtoning än Vettel.
Han har en del kommentarer som jag absolut inte gillar.
Jag är helt övertygad om att vem som än sitter i webbers bil och position skulle "hålla" sin tänkta linje,
Inte köra ut på "flygfältet" och vänta på att bli besegrad....
Det är helt enkelt inte så man vinner ett F1 lopp eller WM.....
Webber va också väldigt diplomatisk under presskonferensen......
Visste att han måste höra vad teamledningen hade att säga innan han spydde galla över Vetell.
Webber verkade vara rejält besviken över att han inte fick strida om förstaplatsen...
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Ja Webber kanske kör rakt fram/slutar använda ratten/slutar använda hjärnan i sin envishet och det gör han trots att han någonstans där har valet att bestämma sig för om det ska bli en krasch eller inte.Depeche skrev:Webber kör enbart rakt fram.El Scorcho skrev: Svänger? Två bilar i bredd med den aerodynamiken och Webber har ett helt flygfält till höger och ska ändå ligga så nära som möjligt. Det är Webber som gör den här kraschen - men det är min uppfattning och ni behöver inte hålla med.
Finns ingen som helst anledning att flytta på sig och släppa förbi och släppa en första plats.
Finns ingen tvekan om att Vettel är skyldig till detta när han svänger in i Webber.
Sedan att gestikulera som han gjorde är väldigt lågt.
Omoget.
Vettel har inte det valet riktigt när han nästan är om men banan till vänster är på väg att ta slut och det var ett väldigt bra omkörningsförsök han gjorde - det var inte direkt så att Webber behövde flytta på sig väldigt mycket utan bara lite lite lite när Vettel redan var klart framför honom.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Som sagt, vilken kanal tittade du på. Vettel hade gott om plats och enligt de TV-bilder jag såg var banan absolut inte på väg att ta slut. Webber ledde loppet och hade ingen anledning att flytta på sig en mm.El Scorcho skrev:Vettel har inte det valet riktigt när han nästan är om men banan till vänster är på väg att ta slut och det var ett väldigt bra omkörningsförsök han gjorde - det var inte direkt så att Webber behövde flytta på sig väldigt mycket utan bara lite lite lite när Vettel redan var klart framför honom.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
I det läget som inträffade med en Vettel som kommit upp jämsides och en bit före så hade Webber allt i sina egna händer.
Han valde inte den smartaste lösningen. Lewis visade att det går att lämna plats och sedan köra förbi igen om man sitter och såsåker och stallkompisen kör förbi när man inte räknar med det.
Han valde inte den smartaste lösningen. Lewis visade att det går att lämna plats och sedan köra förbi igen om man sitter och såsåker och stallkompisen kör förbi när man inte räknar med det.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Mja, vänster hjulpar låg ju på den vita linjen intill gräskanten innan bilen långsamt började driva ut mot höger. Marginalerna var som sagt minimala och jag kan tänka mig att det är smått omöjligt att bakom visiret i sittbrunnen veta vad som är exakt spikrakt. Webber hade förstås rätt att ligga kvar mitt i banan, men han måste ha varit medveten om riskerna.Cuscino skrev:Som sagt, vilken kanal tittade du på. Vettel hade gott om plats och enligt de TV-bilder jag såg var banan absolut inte på väg att ta slut. Webber ledde loppet och hade ingen anledning att flytta på sig en mm.El Scorcho skrev:Vettel har inte det valet riktigt när han nästan är om men banan till vänster är på väg att ta slut och det var ett väldigt bra omkörningsförsök han gjorde - det var inte direkt så att Webber behövde flytta på sig väldigt mycket utan bara lite lite lite när Vettel redan var klart framför honom.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
E du blind???El Scorcho skrev:100% Mark Webbers fel i och med att han krokar i Vettels bakhjul och har hur mycket plats som helst ut till höger medan Vettel inte har någonstans att ta vägen. Vettel är nästan förbi helt men Webber ska ändå ligga och försöka trycka ut Vettel mot gräset.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Nu skyller Red Bull på Webber och hans race engineer Ciaron Pilbeam, tja Vettel är ju gullgossen i det stallet så det var väntat. Tydligen så har Webber hjälpryttarstatusen i det stallet trots att han vinner sina lopp. Att Red Bulll går ut och pekar finger åt en av sina förare på det sättet visar att det är Vettel som stallet favoriserar. Påminner lite om Irvines och Barrichellos status hos Ferrari tidigare.
Intressant artikel:
http://www.planetf1.com/news/18227/6181 ... -cuddling-
Whitmarsh var överraskad över att Red Bull klappade om Vettel, han sa att hade det varit hans förare hade de fått en utskällning.
Intressant artikel:
http://www.planetf1.com/news/18227/6181 ... -cuddling-
Whitmarsh var överraskad över att Red Bull klappade om Vettel, han sa att hade det varit hans förare hade de fått en utskällning.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
sorryANFRAN skrev:Eh, länk?Gurney skrev:Nu skyller Red Bull på Webber och hans race engineer Ciaron Pilbeam
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/18930.html
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Löjligt på tvbilderna ser man att Webber kör RAKT fram och det är inte fören Vettel svänger in som olyckan inträffat, sen kan man ju säga att Webber skulle ge mer plats men varför det? De slogs ju om position och då ska man väl inte göra det lättare för sin motståndare...
Vettels fel i mina ögon.
Schumi best of the rest och det gläder mig även om Merceders är LJUSÅR efter toppen. Rosberg bakom schumi för 3e racet i rad nu även om det var ytters marginelt. Det kommer att bli stentufft i det teamet under hela året tror jag. Men jag undrar hur de ska bära sig åt för att hitta den där sekunden som de saknar, de gör de nog inte i första taget om man säger så.
Hamilton och Button bjöd på en mycket fin show idag och de skötte sina kort perfekt
Vettels fel i mina ögon.
Schumi best of the rest och det gläder mig även om Merceders är LJUSÅR efter toppen. Rosberg bakom schumi för 3e racet i rad nu även om det var ytters marginelt. Det kommer att bli stentufft i det teamet under hela året tror jag. Men jag undrar hur de ska bära sig åt för att hitta den där sekunden som de saknar, de gör de nog inte i första taget om man säger så.
Hamilton och Button bjöd på en mycket fin show idag och de skötte sina kort perfekt
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Här kommer en kommentar från Hamilton som hade perfekt översikt av incidenten:
"It was great to watch. Like watching an action movie in HD or 3D," he joked after the race. "It was fantastic. I got the best view of it!
"Sebastian is safe, but I just saw Seb go up the inside, Mark held his line and no room to move right, and no reason for Seb to move to the right. It was unfortunate for them and fortunate for us."
http://www.planetf1.com/news/18227/6180 ... ovie-in-3D
"It was great to watch. Like watching an action movie in HD or 3D," he joked after the race. "It was fantastic. I got the best view of it!
"Sebastian is safe, but I just saw Seb go up the inside, Mark held his line and no room to move right, and no reason for Seb to move to the right. It was unfortunate for them and fortunate for us."
http://www.planetf1.com/news/18227/6180 ... ovie-in-3D
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Horner är diplomatisk och säger att det var bådas fel. "Dom skulle ge varandra utrymme". Han tycker nog då att det var Webbers fel då Vettel inte hade mer utrymme att ge. http://www.autosport.com/news/report.php/id/84031
Red Bull:s Marko ger också Webber skulden
http://en.espnf1.com/redbull/motorsport ... 18930.html
Red Bull:s Marko ger också Webber skulden
http://en.espnf1.com/redbull/motorsport ... 18930.html
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 05
To : The Stewards of the Meeting Date : 27 May 2010
Time : 13:44
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 3
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 3
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 3
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 3
05 RBR Renault Sebastian Vettel 3
06 RBR Renault Mark Webber 3
07 Ferrari Felipe Massa 4
08 Ferrari Fernando Alonso 4
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 3
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 3
11 Renault Robert Kubica 3
12 Renault Vitaly Pertrov 2
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 3
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 3
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 3
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 3
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 3
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 3
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 3
21 HRT Cosworth Bruno Senna 3
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 4
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 3
24 Virgin Cosworth Timo Glock 3
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 3
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 06
To : The Stewards of the Meeting Date : 27 May 2010
Time : 15:25
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 15:10 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
The cockpit exit time according to Article 13.1 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations and the clearance of the driver’s knees according to Article 13.3 of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations have been successfully checked with the driver
Sakon Yamamoto.
A seal was broken on the gearbox of car number 16, driver Sébastien Buemi, in order to
change the differential piston seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 13
To : The Stewards of the Meeting Date : 28 May 2010
Time : 16:44
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of all cars during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 23.
After the second free practice session:
Car numbers 10 and 15 were weighed.
Car numbers 10 and 15 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 16.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 16
To : The Stewards of the Meeting Date : 28 May 2010
Time : 20:12
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
01 McLaren Mercedes Jenson Button 3
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 3
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 3
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 3
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel 3
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 3
12 Renault Vitaly Petrov 2
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 3
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 3
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 3
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 3
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 3
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 3
21 HRT Cosworth Bruno Senna 3
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 3
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 17
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 May 2010
Time : 20:15
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the seventh Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
The above driver used his previous gearbox for four consecutive events in conformity with
Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
12 Renault Vitaly Petrov
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
21 HRT Cosworth Bruno Senna
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
The above drivers did not finish the last race in Monaco and are in conformity with Article
28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
08 Ferrari Fernando Alonso
The above driver had to replace his previous gearbox during the last event for a spare
gearbox and this was before the four consecutive events expired. Therefore he may use a
new gearbox at this event and the four consecutive events will start here in accordance
with Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 May 2010
Time : 10:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Today a seal was broken on the gearbox of car number 25, driver Lucas Di Grassi, in
order to change the differential outer seals.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 22
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 May 2010
Time : 18:02
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
01 McLaren Mercedes Jenson Button Option
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Option
03 Mercedes Benz Michael Schumacher Option
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Option
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Option
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Option
07 Ferrari Felipe Massa Option
11 Renault Robert Kubica Option
12 Renault Vitaly Petrov Option
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi Option
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 23
To : The Stewards of the Meeting Date : 29 May 2010
Time : 18:27
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship.
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 08, 15 and 22 were weighed.
Car numbers 08, 15 and 22 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 09 and 18.
After the qualifying practice session:
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 11, 12 and 23 were weighed.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 11, 12 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
The profile of the prescribed front wing section in Article 3.7.3 of the 2010 Formula One
Technical Regulations was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 11, 12 and
23.
Several suspension member dimensions were checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05,
06, 07, 11, 12 and 23.
It was confirmed for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 11, 12 and 23 that any vertical
cross section of bodywork normal to the car centre line and situated in the volumes
defined in Article 3.8.4 form one tangent continuous curve on its external surface with a
radius no less than 75mm.
The relief pressure of the PRV in the engine coolant header tank was checked on car
numbers 02, 06 and 07.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 11, 12 and 23.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 03, 05, 07, 12 and 23.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 01, 03, 05, 07, 11, 12 and
23.
The gear shift configuration of car numbers 01, 03, 05, 07, 11, 12 and 23 was checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 03, 05, 07, 12 and 23.
The maximum throttle target was checked for car numbers 01, 03, 04, 05, 07, 12 and 23.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 01, 03, 04, 05, 07,
12 and 23.
The front wing adjustment was checked for car numbers 01, 03, 05, 07, 12 and 23.
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 06 and 12.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
Ferrari V1.00.0077
Force India V1.00.0077
HRT V1.00.0077
Lotus V1.00.0077
McLaren V1.00.0077
Mercedes V1.00.0077
Red Bull V1.00.0077
Renault V1.00.0077
Sauber V1.00.0077
Toro Rosso V1.00.0077
Virgin V1.00.0077
Williams V1.00.0077
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 28
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 May 2010
Time : 12:44
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following driver will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 3
The engine used by the above driver is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 10, driver Nico Hülkenberg, in order to
inspect the 4th gear ratio and associated dog ring for physical damage. As there was
physical damage evident the dog ring has been replaced for a new one of the same
specification.
This was done in accordance with Article 28.6d of the 2010 Formula One Sporting
Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 18, driver Jarno Trulli, in order to inspect
the 1st and 3rd gear ratio and associated dog rings for physical damage. As there was
physical damage evident the 1st and 3rd gear ratio pair and associated dog rings have
been replaced for new ones of the same specification.
This was done in accordance with Article 28.6d of the 2010 Formula One Sporting
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 29
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 May 2010
Time : 13:53
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 01: Bib stay bolt
Slip sensor bracket
Mercedes Benz:
Car 03: Alternator
LHS upper bin deflector
Car 04: Primary and spare clutch sensors
Red Bull Racing Renault:
Car 05: Water pressure / temperature sensor
LHS floor loom
Rear ARB drop link bolts
Rear centre damper bolts
TPMS antenna
LHS rear view mirror lens
Car 06: Driver’s lap straps
LHS rear lower wishbone assembly
Rear ARB drop link bolts
Rear centre damper bolts
Ferrari:
Car 07: LHS rear brake disc temperature sensor
LHS and RHS exhaust panels
Car 08: LHS and RHS exhaust panels
Hydraulic power steering
Rear horizontal hydraulic damper
Williams Cosworth:
Car 10: 4th gear dog ring
Renault:
Car 11: RHS front outer brake bleed nipple shield
LHS lambda sensor
Car 12: LHS exhaust temperature sensor
LHS rear upright
Auxiliary oil tank
Force India Mercedes:
Car 15: Two LHS front wing strakes
Switchable rear wing feed pipe to engine cover seal
STR Ferrari:
Car 16: LHS rear calliper temperature sensor
Lotus Cosworth:
Car 18: Gearbox mounted MOOG assembly and clutch sensor
1st and 3rd gear ratio pair and associated dogrings
Water temperature sensor
Car 19: ECU
Water radiator AV mount
HRT Cosworth:
Car 20: O-ring of gearbox pressure sensor
Camera switch
Brake bias handle
Brake bias bar
Front master brake cylinder bearing
Car 21: RHS floor stay bracket
Two ty-rap blocks
RHS steering rack to track rod uniball
Fuel filters
BMW Sauber Ferrari:
Car 22: FIA battery
Cockpit driver interface tube
Car 23: Two lay-shaft sensors
Gearbox oil filter
Engine ballast plate
Virgin Cosworth:
Car 24: Throttle return spring
Car 25: Keel panel
Two off gearbox Wiggins clips
Engine
LHS front brake calliper QD
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 TURKISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 34
To : The Stewards of the Meeting Date : 30 May 2010
Time : 18:05
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
The following parts have been replaced today after 13:55 and before the start of the race:
Lotus Cosworth:
Car 19: Air temperature sensor
A fuel sample was taken from car numbers 07, 15 and 25 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
03 Mercedes Benz Michael Schumacher
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
11 Renault Robert Kubica
12 Renault Vitaly Petrov
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The steering wheel of all classified cars has been checked.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 08, 11, 14 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
The units locking status was checked on all cars.
Software version checks have been carried out on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 11, 12, 14 and 23.
The start data of car numbers 01, 02, 04, 06, 07, 11, 12 and 23 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 11, 12, 14 and
23.
The gear shift data of car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 11, 12, 14 and 23 have been
checked.
The gear shift configuration of car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 11, 12, 14 and 23 was
checked.
The front wing adjustment was checked for car numbers 01, 02, 03, 04, 06, 07, 11, 12, 14
and 23.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 01, 02 and 06.
It was checked that car numbers 01, 02 and 06 did not exceed 18000 rpm during the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02 and 06 during the race was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 02 and 03.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Märkligt uttalande av Helmut Marko. Men vad han för roll i stallet? Är han en som bestämmer eller är han mest till för att tycka en massa? Christian Horners uttalande har jag större förståelse för, han lägger ju skulden på båda förarna.Gurney skrev:sorryANFRAN skrev:Eh, länk?Gurney skrev:Nu skyller Red Bull på Webber och hans race engineer Ciaron Pilbeam
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/18930.html
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Lustigt, på presskonferensen sa han att han inte visste vad som hade hänt mellan Red Bull-förarna. Trots att han låg någon meter bakom. Han säger så mycket, och så ler han lite.Gurney skrev:Här kommer en kommentar från Hamilton som hade perfekt översikt av incidenten:
"It was great to watch. Like watching an action movie in HD or 3D," he joked after the race. "It was fantastic. I got the best view of it!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Horner är diplomatisk i sitt uttalande men när han säger att förarna skall ge varandra utrymme är det nog riktat åt ett håll.ANFRAN skrev:Märkligt uttalande av Helmut Marko. Men vad han för roll i stallet? Är han en som bestämmer eller är han mest till för att tycka en massa? Christian Horners uttalande har jag större förståelse för, han lägger ju skulden på båda förarna.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Kan ju ha att göra med att han gjorde ett depåstopp med två varv kvar, och hade hyfsat fräscht gummi.Gurney skrev:Och så har vi en rookie som sätter snabbaste varv idag, Vitaly Petrov - klämd av en frustrerad Alonso med punktering som följd. Renault går från klarhet till klarhet utan Briatore och med numera två duktiga förare.
Ferrari.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Adrian Newey är engelsman och säkert ser till att det inte blir alltför mycket tyskGeer skrev:Så barnsliga är dom nog inte ens hos Red Bull.Pastis skrev:Webber fick instruktioner att snåla på bensin på varv 40, medan Vettel körde med full kraft. En typ av stallorder kanske?
Webber bör dra från Red Bull, Vettel är gullgossen! Tyskar håller på tyskar!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Sant. Han säger i och för sig att "neither [av förarna] yielded". Och ärligt talat, jag kan inte blunda för Webbers ansvar. Det är som Nisse skrev: Webber hade allt i sina egna händer och han valde inte den smartaste lösningen. Han ska vara glad att han kom i mål på pallplats.Geer skrev:Horner är diplomatisk i sitt uttalande men när han säger att förarna skall ge varandra utrymme är det nog riktat åt ett håll.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Hur mycket utrymme ska han ha då? Han hade ju precis lika mycket som när han började omkörningen. Om det räcker för att köra förbi så borde det räcka för att ta kurvan också. Annars borde han avstå från att försöka.Geer skrev:Horner är diplomatisk och säger att det var bådas fel. "Dom skulle ge varandra utrymme". Han tycker nog då att det var Webbers fel då Vettel inte hade mer utrymme att ge.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Newey har inget med stallets styrning att göra. Han bygger bilar...REP skrev:Adrian Newey är engelsman och säkert ser till att det inte blir alltför mycket tyskGeer skrev:Så barnsliga är dom nog inte ens hos Red Bull.Pastis skrev:Webber fick instruktioner att snåla på bensin på varv 40, medan Vettel körde med full kraft. En typ av stallorder kanske?
Webber bör dra från Red Bull, Vettel är gullgossen! Tyskar håller på tyskar!
Det är tyskarna/österrikarna som betalar och Helmut Fjanto är "konsulten" som har mycket att säga till om.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Cuscino skrev:Hur mycket utrymme ska han ha då? Han hade ju precis lika mycket som när han började omkörningen. Om det räcker för att köra förbi så borde det räcka för att ta kurvan också. Annars borde han avstå från att försöka.Geer skrev:Horner är diplomatisk och säger att det var bådas fel. "Dom skulle ge varandra utrymme". Han tycker nog då att det var Webbers fel då Vettel inte hade mer utrymme att ge.
Dom borde hållt samma spår genom kurvan. Det hade sett roligt ut
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Aj då, det ser inte bra ut.... pengar styr....Pastis skrev:Newey har inget med stallets styrning att göra. Han bygger bilar...REP skrev:Adrian Newey är engelsman och säkert ser till att det inte blir alltför mycket tyskGeer skrev: Så barnsliga är dom nog inte ens hos Red Bull.
Det är tyskarna/österrikarna som betalar och Helmut Fjanto är "konsulten" som har mycket att säga till om.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det går att köra två i bredd genom kurvan. Kolla på Button och Hamilton.Geer skrev:Cuscino skrev:Hur mycket utrymme ska han ha då? Han hade ju precis lika mycket som när han började omkörningen. Om det räcker för att köra förbi så borde det räcka för att ta kurvan också. Annars borde han avstå från att försöka.Geer skrev:Horner är diplomatisk och säger att det var bådas fel. "Dom skulle ge varandra utrymme". Han tycker nog då att det var Webbers fel då Vettel inte hade mer utrymme att ge.
Dom borde hållt samma spår genom kurvan. Det hade sett roligt ut
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Japp! Hamilton håller ut till höger när Buttom passerar. Dom håller inte innerspåret som går långt utanför racelinjen. Det är det som Horner menar med att ge varandra utrymme.Cuscino skrev:Det går att köra två i bredd genom kurvan. Kolla på Button och Hamilton.Geer skrev:Cuscino skrev: Hur mycket utrymme ska han ha då? Han hade ju precis lika mycket som när han började omkörningen. Om det räcker för att köra förbi så borde det räcka för att ta kurvan också. Annars borde han avstå från att försöka.
Dom borde hållt samma spår genom kurvan. Det hade sett roligt ut
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Det spekulerades faktiskt i BBC:s sändning från Monaco mellan Eddie Jordan och Martin Brundle om just detta.Pastis skrev:Webber fick instruktioner att snåla på bensin på varv 40, medan Vettel körde med full kraft. En typ av stallorder kanske?
Webber bör dra från Red Bull, Vettel är gullgossen! Tyskar håller på tyskar!
Vem vill egentligen ledningen i Red Bull ska vinna racen ?
Eddie Jordan ställde frågan till Red Bull efter Spanien om det verkligen var rätt man som vann racet.
I Monaco ställde Martin Brundle frågan i deras eftersnack och Eddie sa typ att jag hoppas att Red Bull kör rent spel nu.
Minns inte Coulthards svar men har för mig att det var lite vagt svar.
Coulthard kanske vet hur stallet jobbar.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag har kanske hittat förklaringen till varför Vettel låter bilen driva ut till höger. På Googles satellitbild. Raksträckan är nämligen inte spikrak, och hade Vettel fortsatt att slicka den målade vita linjen hade han snart satt vänster hjulpar på gräset.
Jag har lagt till röda linjer som är spikraka. Den svarta linjen markerar sträckan där bilarna låg jämsides, från den lilla byggnaden till höger om banan fram till precis efter den sista reklamskylten.
Mycket större bild
Jag har lagt till röda linjer som är spikraka. Den svarta linjen markerar sträckan där bilarna låg jämsides, från den lilla byggnaden till höger om banan fram till precis efter den sista reklamskylten.
Mycket större bild
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand