TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19
Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 TURKISH GRAND PRIX
Banbeskrivning: Istanbul
Banlängd: 5.338 km, antal varv: 58, startförskjutning: 0.208 km, distans: 309.396 km
Bensinförbrukning 2008: 2.49 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.40 sekunder
Depåfönster, 58 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 12-15, 33-37
3 stopp: 6-12, 20-27, 37-45
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-05-28, CET
Träning 1 09:00-10:30 (N.Rosberg - Williams 1:28.952)
Träning 2 13:00-14:30 (H.Kovalainen - McLaren 1:28.841)
Lördag 2010-05-29, CET
Träning 3 10:00-11:00 (F.Massa - Ferrari 1:27.983)
Kvalificering 13:00-14:00 (S.Vettel - Red Bull 1:28.316)
Söndag 2010-05-30, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla fem segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:26:24,848
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:26:49,451
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:26:42,161
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:28:51,082
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:24:34,454
Alla fem kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:28,316
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:27,617
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:27,329
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:26,907
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:26,797
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
En gång så händer detolag skrev:Du ska inte tippa vinnare..... Du har haft fler fel än rättplatt skrev:Button vinner helt klart!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag skojade bara
Älgen fick iallafall poäng i dag...Kanske
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror att schumacher vinner, han är så förbannad över det felaktiga domslutet så han plockar ur 100 hk extra ur Merccan detta loppet
Jag tror att Webber och RB kommer fortsätta krossa motståndet, de känns som denna banan är som gjord för RB med sin fina aerodynamik och det bådar inte gott för de andra teamen.
Maclaren och Ferrari kommer slåss om plats tre och Merceders kommer att slåss med Kubica om plats sju. Dvs om ingen oförutsett inträffar
Jag undrar hur det kommer se ut i Merceders när de går tillbaka till den nya Hjulbasen igen. Schumi verkade ju faktiskt behärska den korta rätt bra i monaco och han verkar nu börja hitta tillbaka till formen igen så det kommer nog bli fortsatt stentufft mellan de båda förarna. Dock så kommer nog rosberg före i vm för i och med monaco så kom schumi ännu längre efter...sen så kommer nog inte Rosberg att köra dåligt för det har han inte gjort på hela året så varför skulle han börja nu?
Är det någon som vet när teamen får börja testa igen?
Massa är nog glad över att återigen vara före Alonso men han måste nog rada upp ett par bra resultat för annars kommer han bli andreförare och det är nog inte bra för hans självförtroende.
Jag tror att Webber och RB kommer fortsätta krossa motståndet, de känns som denna banan är som gjord för RB med sin fina aerodynamik och det bådar inte gott för de andra teamen.
Maclaren och Ferrari kommer slåss om plats tre och Merceders kommer att slåss med Kubica om plats sju. Dvs om ingen oförutsett inträffar
Jag undrar hur det kommer se ut i Merceders när de går tillbaka till den nya Hjulbasen igen. Schumi verkade ju faktiskt behärska den korta rätt bra i monaco och han verkar nu börja hitta tillbaka till formen igen så det kommer nog bli fortsatt stentufft mellan de båda förarna. Dock så kommer nog rosberg före i vm för i och med monaco så kom schumi ännu längre efter...sen så kommer nog inte Rosberg att köra dåligt för det har han inte gjort på hela året så varför skulle han börja nu?
Är det någon som vet när teamen får börja testa igen?
Massa är nog glad över att återigen vara före Alonso men han måste nog rada upp ett par bra resultat för annars kommer han bli andreförare och det är nog inte bra för hans självförtroende.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är nog bara du och Massa som inte vet att han ÄR andreförare i FerrariCrazy F1 skrev:
Massa är nog glad över att återigen vara före Alonso men han måste nog rada upp ett par bra resultat för annars kommer han bli andreförare och det är nog inte bra för hans självförtroende.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Undrar om det inte vore dags för Kubica att vinna ett race, han kör stabilt, bilen verkar vara tillförlitlig och kan de bara finslipa ytterligare på aerodynamiken så tror jag Renaulten kan vara med och ge McLaren, Ferrari och RBR en match om segern i Istanbul
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
¨Crazy F1 skrev:BRA PC, gärna med ROSA färg så att det inte går att misstolka var den är, sen tycker jag även att man ska ge förarna en regelbok som de kan lära under loppet i fall någon funktionär "skulle råka göra fel" så det inte blir några missförstånd
Linjen har ingetmed saken att göra. Arangören gjorde fel och den osportslige skomakaren uttnyttjade situationen. Han får enligt mig skylla sig själv.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Vaddå osportsig? Han körde ju om under grönflagg!PerP skrev:¨Crazy F1 skrev:BRA PC, gärna med ROSA färg så att det inte går att misstolka var den är, sen tycker jag även att man ska ge förarna en regelbok som de kan lära under loppet i fall någon funktionär "skulle råka göra fel" så det inte blir några missförstånd
Linjen har ingetmed saken att göra. Arangören gjorde fel och den osportslige skomakaren uttnyttjade situationen. Han får enligt mig skylla sig själv.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det har väl en viss anknytning till svartflaggan på Silverstone att göra gissar jag. Det finns onekligen vissa likheter, även om att passera vid grönt är bättre än att inte köra i depå vid svartCrazy F1 skrev:Intressant att du säger att han är osportslig....jag förstår inte varför han är opsportslig om teamet sagt till honom att han får köra om samtidigt som folk viftar med grönflagg över halva banan....
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du tror inte de är mer intresserade av hela varvet och båda förarna än en kurva?Jögga skrev:Jag skulle gissa på den långa, den bör vara stabilare i kurva 8.Jari skrev:Är det någon som har koll på vilken bil Brawn ställer på linjen i Istanbul?
Den korta har ju gått bäst räknat över hela teamet...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Enligt mig är det osportsligt att utnyttja funktionärsmisstag.Crazy F1 skrev:Intressant att du säger att han är osportslig....jag förstår inte varför han är opsportslig om teamet sagt till honom att han får köra om samtidigt som folk viftar med grönflagg över halva banan....
Det är solklart. Man få inte köra om på sista varvet om det är SC. Att funktionärerna viftade med gröna flaggor borde dock förmildra omständigheterna så Schumi borde fått sjundeplatsen.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det där diskuteras väl på annan plats och åsikterna sprids mellan att Skunkinakki är den moraliske vinnaren och "han borde kölhalats". Jag lutar mer åt tvåan där.PerP skrev:Enligt mig är det osportsligt att utnyttja funktionärsmisstag.Crazy F1 skrev:Intressant att du säger att han är osportslig....jag förstår inte varför han är opsportslig om teamet sagt till honom att han får köra om samtidigt som folk viftar med grönflagg över halva banan....
Det är solklart. Man få inte köra om på sista varvet om det är SC. Att funktionärerna viftade med gröna flaggor borde dock förmildra omständigheterna så Schumi borde fått sjundeplatsen.
Här diskuterar vi Turklands GP och hetast just nu är har skunkinakki kort eller lång och är den i så fall även tjockare än Nicos.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 17675.html
Eller vad menar han egentligen med denna artikeln? att de ska vara kort igen? Verkar mycket mysko.
Eller vad menar han egentligen med denna artikeln? att de ska vara kort igen? Verkar mycket mysko.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Självklart, men totalt sett tror jag ändå att lång hjulbas är att föredra. Lång hjulbas ger bättre kursstabilitet medan kort hjulbas ger mindre kursstabilitet, som är bra när man behöver snabba riktningsförändringarJari skrev:Du tror inte de är mer intresserade av hela varvet och båda förarna än en kurva?Jögga skrev:Jag skulle gissa på den långa, den bör vara stabilare i kurva 8.Jari skrev:Är det någon som har koll på vilken bil Brawn ställer på linjen i Istanbul?
Den korta har ju gått bäst räknat över hela teamet...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det vore den säkert om den fungerade optimalt, men den har inte gjort det ännu. Totalt sett har stallet gått sämre sen de började försök med den långa hjulbasen. Jag tror inte de medvetet vill gynna en förare med ett längre chassi om hela teamet totalt går sämre på bekostnad av det.
Jag tror till och med att de uttryckt det ungefär så.
Jag tror till och med att de uttryckt det ungefär så.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Nä? De ska köra det långa och se om det verkligen är sämre än det korta?Fredrik i Trollhättan skrev:Man kan också läsa det där som att han vill vänta till efter Turkiet innan han bestämmer om det långa verkligen är bättre än det korta...
"Obviously we weren't in great shape in Barcelona, and we weren't using the tyres properly. (...) It's all about getting the tyres to work properly, so if we can do that in Istanbul..."
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Totalt sett så har dom kört en helg med den långa bilen, och fem helger med den korta. Det kan alltså vara idé att vänta med domen tills åtminstone ett eller ett par rejs till.Jari skrev:Det vore den säkert om den fungerade optimalt, men den har inte gjort det ännu. Totalt sett har stallet gått sämre sen de började försök med den långa hjulbasen. Jag tror inte de medvetet vill gynna en förare med ett längre chassi om hela teamet totalt går sämre på bekostnad av det.
Jag tror till och med att de uttryckt det ungefär så.
När dessutom både Nico och Schumi tycker att uppdateringarna ger en fördel ser jag ingen anledning att köra med den "sämre" bilen på en bana där lång hjulbas är att föredra.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
ROSS BRAWN
"Monaco was a frustrating race for the team where we did not achieve our
potential. We had a competitive and reliable car which proved to be the
quickest in the race at various stages, we performed two excellent pit
stops, one of which was the quickest of the race, but ultimately we did
not deliver the results that we would have hoped for. However I am
encouraged that we have made progress over the last two races and that
we have identified our areas of weakness which we are working hard to
rectify. We have some major and very challenging upgrades for the next
few races which have been made possible by the commitment and hard work
of everyone at the factory over the past weeks. In Turkey, we will
return to our previous suspension system and longer wheelbase car, we
have the latest iteration of our 'F-duct' rear wing plus further
aerodynamic developments. It's a long road ahead to achieve the level of
competitiveness that we are aiming for but each race is a step along the
way and I am confident that we will get there."
"Monaco was a frustrating race for the team where we did not achieve our
potential. We had a competitive and reliable car which proved to be the
quickest in the race at various stages, we performed two excellent pit
stops, one of which was the quickest of the race, but ultimately we did
not deliver the results that we would have hoped for. However I am
encouraged that we have made progress over the last two races and that
we have identified our areas of weakness which we are working hard to
rectify. We have some major and very challenging upgrades for the next
few races which have been made possible by the commitment and hard work
of everyone at the factory over the past weeks. In Turkey, we will
return to our previous suspension system and longer wheelbase car, we
have the latest iteration of our 'F-duct' rear wing plus further
aerodynamic developments. It's a long road ahead to achieve the level of
competitiveness that we are aiming for but each race is a step along the
way and I am confident that we will get there."
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Det ju det jag skriver. Man vill vänta till efter Turkiet innan man bestämmer om det långa chassit är bättre än det korta. För att utvärdera det måste man ju naturligtvis köra med det långa...ANFRAN skrev:Nä? De ska köra det långa och se om det verkligen är sämre än det korta?Fredrik i Trollhättan skrev:Man kan också läsa det där som att han vill vänta till efter Turkiet innan han bestämmer om det långa verkligen är bättre än det korta...
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Kul med översättning till Svenska fr Engelska.
Jag klickade på Googles översättningsruta på denna sida http://mobile.formula1.com/news/headlines/2010/5/10816 förarkommentarer TurkietsGP 2009.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Så här säger Google översättaren:Pastis skrev:ROSS BRAWN
"Monaco was a frustrating race for the team where we did not achieve our
potential. We had a competitive and reliable car which proved to be the
quickest in the race at various stages, we performed two excellent pit
stops, one of which was the quickest of the race, but ultimately we did
not deliver the results that we would have hoped for. However I am
encouraged that we have made progress over the last two races and that
we have identified our areas of weakness which we are working hard to
rectify. We have some major and very challenging upgrades for the next
few races which have been made possible by the commitment and hard work
of everyone at the factory over the past weeks. In Turkey, we will
return to our previous suspension system and longer wheelbase car, we
have the latest iteration of our 'F-duct' rear wing plus further
aerodynamic developments. It's a long road ahead to achieve the level of
competitiveness that we are aiming for but each race is a step along the
way and I am confident that we will get there."
vi har den senaste iteration av våra "F-kanalens bakre vinge plus ytterligare
aerodynamiska utvecklingen. Det är en lång väg kvar för att uppnå den
konkurrenskraft som vi siktar på
O fan ! Brawn var långt före alla stallet förra årets F1 start genom smart aerodynamisk uppsättning av bilen (diffusor). I år är det tvärtom och Brawn behöver långt tid på sig att komma ifatt !. I år är det McLaren smart uppsättning av aerodynamiska som de är före....
I alla fall fungerar konkurrensen mellan stallet tros allt...
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Det var 19 lopp 2005 också.Crazy F1 skrev:Men i mon drar det igång igen! Fan jag är som ett barn på julafton Det känns konstigt att längta efter något så här mycket och till råga på allt så är det väl det längsta f1säsongen någonsin i år? eller? 19 lopp!
Fast loppet i USA blev det ju inte mycket av i och för sig.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag meddelade honom att hålla ner huvudet så luftintaget fick bättre luftflöde. (För så gjorde de väl på den tiden?) Det jag tänkte på var att eftersom han endast kom i med hjälp av vaselin och skohorn att det fanns en risk att han inte kom ut igen och tvingades köra den där ända ner till Istanbul =)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 23:41
Ha HaJari skrev:Jag meddelade honom att hålla ner huvudet så luftintaget fick bättre luftflöde. (För så gjorde de väl på den tiden?) Det jag tänkte på var att eftersom han endast kom i med hjälp av vaselin och skohorn att det fanns en risk att han inte kom ut igen och tvingades köra den där ända ner till Istanbul =)
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59