MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jari skrev:
PC: skrev:
Jögga skrev:Bilarna ska vara placerade i den ordning dom ansluter till kön med ledaren närmast SC. Sjätteplacerade Alonso var alltså tvungen att passera SC-linjen före sjundeplacerade MS, vilket han också gjorde.
Men inte på ett led. Köra upp jämsides eller delvis jämsides är inte tillåtet.

Jag kanske minns fel, men var det inte gulflagg i Rascasse? I sånt fall gäller gulflagg tills man passerat grön flagg, eller har jag fel...?
Ok, alla visste att SC var på väg in och att det skulle flaggas track clear, men du vill ha det till att de måste passera första grönflaggkontrollen innan "race on"?
Enligt reglerna är det race on efter det vita sträcket direkt efter depåinfarten, men visst kan det finnas en skillnad här.
Det kan kanske skilja på "track clear" och grönflagg, vet inte...
Jag resonerar i detta fall som du förstår att en gulflagg gäller hela vägen till nästa postering eller just där grönflagg ges och under gulflagg skall du visa extra försiktighet inte tvärtom...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nu hittade jag en faktaruta i en FIA-tidning från 2009 som beskriver hur det elektroniska flaggningssystemet fungerar.
SPORT SAFETY

The FIA has been utilising a new electronic marshalling system throughout this season’s FIA Formula One World Championship.

[---]

In order to demonstrate how the system works in practice, consider an imaginary incident and the resulting sequence of events during an F1 race:
• One car’s engine blows up on the approach to a corner.
• The flag marshal sets the preceding light panel to display the red / yellow slippery surface or ‘oil’ flag, alerting race control to the track condition.
• A car spins off the circuit impacting the barriers after the corner.
The flag marshal sets the light panel to ‘waved yellow’. This sets a sector of the circuit to yellow, informing race control, and also setting the panel after the incident to green. An automatic message indicating the yellow sector is generated on all teams’ timing screens.
• Software in race control indicates the crashed car’s GPS position (to within 1m) and the nearest marshal post.
• Marshals attend the stricken vehicle.
• As cars pass through the yellow sector, a yellow dashboard light illuminates.
• As the stricken vehicle is in a dangerous position, race control decides to deploy the safety car using the Marshalling System software. Simultaneously, these events happen:
- The safety car is given the command to leave the pit lane.
- A ‘safety car deployed’ message appears on all timing screens.
- All Light Panels around the circuit display a flashing yellow flag, and an illuminated ‘SC’.
- All CEs go into safety car mode, displaying the target time to pit lane on the car’s dashboard, based on its position on circuit.
• Teams track all cars’ positions using team client software to determine if it is advantageous to pit their car under the safety car.
• Finally, the car involved in the original incident is recovered. Race control issues the ‘safety car in this lap’ command. As the cars on track complete the lap, race control issues a ‘track clear’ command, clearing the light panels, the on-board car lights and removing the yellow sectors from the system. Racing resumes.

http://fialive.fiacommunications.com/en ... n_1209.pdf
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jag backar på att Den Gamle eventuellt skulle ha blivit bestraffad för överträdelse mot gulflagg.
Har återigen kollat reprisen på TVn hemma och ser att det faktiskt står en funktionär i Rascasse och viftar med en grönflagg. (Jag uppfattade det som gulflagg på den lågupplösta datorskärmen jag har till förfogande under dagtid...)
Sen kvarstår det att utreda om när man får börja flytta upp sin position efter en SC-period.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker det är tråkigt att ingen domare kunnat gå ut och förklara hur de tänker men det är kanske emot deras policy? Men det känns ju som att de vore bra om man fick veta hur de såg på de bevis som Brawn hade med sig när han kom till mötet.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ombordbilder från Schumachers bil på sista varvet, från Nouvellechikanen och framåt.
http://v.youku.com/v_show/id_XMTczNjI4OTAw.html
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

PC: skrev:Jag backar på att Den Gamle eventuellt skulle ha blivit bestraffad för överträdelse mot gulflagg.
Har återigen kollat reprisen på TVn hemma och ser att det faktiskt står en funktionär i Rascasse och viftar med en grönflagg. (Jag uppfattade det som gulflagg på den lågupplösta datorskärmen jag har till förfogande under dagtid...)
Sen kvarstår det att utreda om när man får börja flytta upp sin position efter en SC-period.
Jo, det är svårt att tänka sig att man får gå upp jämsides innan omkörningslinjen och t.ex. tvinga den som ligger framför att ta ett sämre spår. Dock tveksamt om [Schumacher] var uppe bredvid Alonso innan linjen. Om man jämför frontvinge med bakvinge var han nog det, men inte med mycket och det verkar inte som han tvingar ut Alonso i ett sämre spår innan linjen, utan Alonso väljer av oklar anledning det spåret själv.

Nu är det väl ointressant för just det här fallet, eftersom han blivit fälld för en annan paragraf.

Angående prioriteringar av flaggor så prioriterar man nog helst det som är säkrast, om regler och flaggor motsäger varandra. Det är knappast OK att braka om alla som kör bakom en SC bara för att en flaggvakt råkar vifta med grönflagg. Blå flägga skiter man i, om funktionären gör fel, eftersom det inte har så mycket med säkerheten att göra.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

PÅ den kameran ser man vare sig en endaste saftey car skylt eller nån gulflagg, däremot ser man ju två grönflagg under den tiden, klockrent fel av FIA med andra ord. Det känns positivt att straffa någon annan för att man själv gör fel, det ska jag också börja med och sedan referera till FIA :D
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

AndersF1 skrev:
PC: skrev:Jag backar på att Den Gamle eventuellt skulle ha blivit bestraffad för överträdelse mot gulflagg.
Har återigen kollat reprisen på TVn hemma och ser att det faktiskt står en funktionär i Rascasse och viftar med en grönflagg. (Jag uppfattade det som gulflagg på den lågupplösta datorskärmen jag har till förfogande under dagtid...)
Sen kvarstår det att utreda om när man får börja flytta upp sin position efter en SC-period.
Jo, det är svårt att tänka sig att man får gå upp jämsides innan omkörningslinjen och t.ex. tvinga den som ligger framför att ta ett sämre spår. Dock tveksamt om [Schumacher] var uppe bredvid Alonso innan linjen. Om man jämför frontvinge med bakvinge var han nog det, men inte med mycket och det verkar inte som han tvingar ut Alonso i ett sämre spår innan linjen, utan Alonso väljer av oklar anledning det spåret själv.

Nu är det väl ointressant för just det här fallet, eftersom han blivit fälld för en annan paragraf.

Angående prioriteringar av flaggor så prioriterar man nog helst det som är säkrast, om regler och flaggor motsäger varandra. Det är knappast OK att braka om alla som kör bakom en SC bara för att en flaggvakt råkar vifta med grönflagg. Blå flägga skiter man i, om funktionären gör fel, eftersom det inte har så mycket med säkerheten att göra.
Och i ärlighetens namn så måste man säga (även om det tar emot då det är just Der Alte som står på andra sidan skranket... :D) att om Alonso hade hållt ihop, så hade situationen aldrig uppstått...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

AndersF1 skrev:Det är knappast OK att braka om alla som kör bakom en SC bara för att en flaggvakt råkar vifta med grönflagg.
Det är knappast OK att en flaggvakt "råkar" vifta med fel flagga heller...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

I synnerhet inte med en grön då de ska vara gult men de e kanske färgblinda i monaco :D
Nä men ponera att det skett en olycka och en funktionär viftar med grönflagg då det egentligen fortfarande ska vara gulflagg och föraren kör in i dem. Då kan det ju knappast vara föraren som ska bestraffas!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:I synnerhet inte med en grön då de ska vara gult men de e kanske färgblinda i monaco :D
Nä men ponera att det skett en olycka och en funktionär viftar med grönflagg då det egentligen fortfarande ska vara gulflagg och föraren kör in i dem. Då kan det ju knappast vara föraren som ska bestraffas!
Om föraren är [MS] så har han historiskt sett väldigt många minuspoäng på sitt konto som FIA nu (med all rätt, anser jag...) kan ta igen. Han skulle ha hållit sig borta... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Det här var verkligen underhållning i högre skolan :up:

Hur fasiken ska dom ta sig ur det här :D :D

Det handlar ju inte om en grön flagga.
Grönt ljus gröna flaggor all over the place,, ja jösses, skulle inte mr. Hill veta vad gröna flaggor betyder..

Dom är ju helt enkelt tvungna att backa på detta..
Saknar de gamla mästarna...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vissa bilder visar t.o.m. att själva banan var grön. Själva asfalten...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hittade ett mycket intressant inlägg på F1BB av någon klok typ som kallar sig bogsbo. Det var så bra att jag klistrar in det i sin helhet. Och jag har inget mer att tillägga.

----

Efter en massa grubblande och läsande tycker jag att det är uppenbart vad som hände. Varken Schumacher, flaggvakterna eller tävlingsledningen gjorde fel. Det som falerade var det elektroniska flaggvaktssystemet. Eller rättare sagt, systemet var anpassat till den nya regeln som tillåter omkörningar redan från den nya säkerhetsbilslinjen. Den anpassningen satte andra regler ur spel.

Bild

Jämför med sista varvet i Melbourne i fjol. Tävlingsledningen hade skickat ut meddelandet "Safety car in this lap". Lamporna på säkerhetsbilen hade slocknat men flaggvakterna fortsatte att vinka med gulflagg och hålla upp SC-skyltar, även efter att säkerhetsbilen hade svängt in i depågatan. Proceduren var den samma i Monaco igår. Precis så såg det ut på sista varv: gulflagg, SC-skyltar. Med ett undantag. De elektroniska ljusskyltarna vid flaggposteringarna mellan säkerhetsbilslinjen och mållinjen lyste grönt och flaggvakterna vinkade med flaggor i överensstämmande färg.

Det var det som gick snett. Man hade gjort en ändring i det elektroniska flaggvaktssystemet. Justerat flaggposteringar. Tidigare började posteringarna från och med mållinjen att lysa grönt efter avslutad period med säkerhetsbil på banan. Nu gällde andra regler, omkörningar tilläts tidigare, och posteringarna från och med säkerhetsbilslinjen var de som skulle lysa grönt. Vilket de också gjorde. Vilket man inte ville att de skulle göra på sista varvet.

Det var aldrig tänkt att ett F1-lopp skulle avslutas med en SC-period följd av en slutspurt på hundra meter. Men ingen hade tänkt på att den här situationen skulle kunna uppstå, att justeringen i det högteknologiska, GPS-styrda, automatiserade flaggvaktssystemet innebar en sträcka med grönflagg mellan säkerhetsbilslinjen och mållinjen, som skulle leda till en slutspurt om säkerhetsbilen hade varit ute på det sista varvet. Kanske kom Charlie Whiting på vad som skulle ske först efter att han hade tryckt på knappen. Kanske jobbar de redan på en uppdatering av systemet som gör att de sista flaggposteringarna kan fortsätta blinka gult om säkerhetsbilen kallas in på sista varvet.

Hur som helst, tankevurpan ledde till att loppet inte avslutades bakom säkerhetsbil och därmed borde 40.13 inte gälla.

(Med reservation för en massa missförstånd.)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Herre gud, det får bara inte vara sant! Validering, har FIA aldrig hört talas om sådant? :o

Så skulle det vara sant, så är FIA ännu större amatörer!
Bild
Användarens profilbild
freddda
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jan 16, 2010 19:26

Inlägg av freddda »

Ett riktigt geni drag av schumi och så får han det bortdömt bedrövligt :( :cry:
Blir ju svårt för förana att lita på en gul flagga i framtiden man kan ju aldrig vara säker på om det är mis från tävlingsledning eller ej.

Det bästa med eländet är iaf att schumi visar att hans totala vinnarskalle finns kvar han gör verkligen allt för att komma om när övriga halv sover å han ser en grön flagga så gasar han :up: lite bätre bil å han kommer vinna allt igen :D :up:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:
Jögga skrev:Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
Nja? Man kan överklaga beslutet men inte själva straffet. Om en förare bestraffas med tio platsers nedflyttning på gridden, då kan man säkert överklaga det och yrka för att böter är ett tillräckligt straff. Då har man överklagat själva straffet. Men det kan man inte göra när det rör sig om drivethrough/tidstillägg. Då finns det inga alternativa straff, men om överklagan mot beslutet att bestraffa föraren med tidstillägg går igenom får han tillbaka de 20 sekunderna. Är det inte så de menar? Jag tror det. Vi får väl se vad som händer.
Nu har jag förstått att du hade rätt och jag hade fel. När McLaren överklagade Hamiltons tidstillägg på Spa 2008 påpekade Ferrari att drivethrough-straff inte kan överklagas, och då kom FIA fram till att "there is no need to examine the substance of the appeal submitted by McLaren". Så Schumacher kan nog glömma både sjätteplatsen och sjundeplatsen. :(
http://www.fia.com/en-GB/the-fia/court_ ... McL-en.pdf
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... 30908.aspx
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Säga vad man vill, men visst händer det grejer när [Schumacher] dyker upp?
Alltså, racingen blir inte så mycket bättre, men han får igång diskussioner som sällan annars.
Det är bara att bita ihop gamle man och ta nya tag i nästa lopp.
:D

PS. Det kanske bara råkar handla om fusk och mygel nästan varje gång och någon gång kan man ju tycka att det kanske är hans fel också även om det inte skulle vara denna?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Ingen med förståndet i behåll, kan tycka att detta är rätt.. man anar vissa påtryckningar :down:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83721
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Lenny skrev:Ingen med förståndet i behåll, kan tycka att detta är rätt.. man anar vissa påtryckningar :down:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83721
Det är klart att det inte är rätt, men det är korrekt. Om man säger så. Mercedes hade inte kommit någon vart med en överklagan eftersom det står i reglerna att drivethrough-straff inte kan överklagas (och ett tidigare försök att överklaga tidstillägg har avslagits).

Däremot hade bandomarna möjligheten, om de så hade önskat, att återkalla sitt eget beslut i söndags och upphäva tidstillägget. Det gjorde man nämligen i Melbourne 2009 när Trulli först hade bestraffats för att ha kört om Hamilton bakom säkerhetsbilen. Efter förhör med förarna kom man fram till att Hamilton bar skulden till att Trulli passerade, tidstillägget ströks och Trulli återfick sin tredjeplats. Men det var alltså ett beslut av bandomarna, inte en överklagan, och regeln slår bara fast att ett drivethrough-straff inte kan överklagas. Ibland är det jävligt viktigt att följa exakta ordalydelser i regelboken...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Fredda skrev:
Ett riktigt geni drag av schumi och så får han det bortdömt bedrövligt
Blir ju svårt för förana att lita på en gul flagga i framtiden man kan ju aldrig vara säker på om det är mis från tävlingsledning eller ej.

Det bästa med eländet är iaf att schumi visar att hans totala vinnarskalle finns kvar han gör verkligen allt för att komma om när övriga halv sover å han ser en grön flagga så gasar han lite bätre bil å han kommer vinna allt igen
Så sant så Fredda

:up:
Jag är också positiv över att se att han fortfarande är på hugget, det visar att pensionären var den enda som tänkte till :wink:

JARI skrev
PS. Det kanske bara råkar handla om fusk och mygel nästan varje gång och någon gång kan man ju tycka att det kanske är hans fel också även om det inte skulle vara denna?
Japp och så kan det faktiskt vara så att det inte handlar om mygel eller fusk vissa av gångerna även om vissa tror att det gör det också :)
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Jag är också positiv över att se att han fortfarande är på hugget, det visar att pensionären var den enda som tänkte till
Tja Alonso frågade ju teamet om han fick passera Hamilton. Sånog tänkte spanjacken också. Man kanske kan säg att han var den som tänkte mest eftersom han ej förlorade något. Till skillnad från Skomakaren.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:Obegripligt att inte Barrichello får böter för att kastat ratten mitt i racelinjen! :o

I andra fall har förare fått böter för att inte satt tillbaka ratten... nu körde en HRT-bil på ratten och tog med sig den en bit...

Just detta hattade och tolkande med reglerna gör att jag är trött på all motorsport. Det liknar mer och mer amatörmästerskap, inte Formel 1. :cry:
Hoho, här är ett uttalande från Paul Gutjahr som jag hittade på Autosports forum.
Eigentlich hatte ich Barrichello auf meiner Liste. Doch in der ganzen Hektik um den Fall Schumacher ging das Aufgebot an Barrichello verloren.

http://www.blick.ch/sport/formel1/und-b ... ung-147023
I själva verket hade han Barrichello på sin lista, men i jäktandet med Schumacherfallet glömdes Barrichello bort. :up:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

De skulle väl på någon fest och hade brådis. Suck nummer 1. :down:

Angående fadäsen i Monaco ska det bli kul att se hur man kommer att lösa det så att ingen gjort fel. Suck nummer 2. :down:
Bild
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Det är redan löst. Scummie fick för sina synder. :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Den enda som är nöjd efter denna helg är väl Hill. :D Han går säkert och småmyser lite. :smash:
Bild
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Hej Hill vi har ett toppenjobb, inga problem bara vara med och glassa lite nere i Monaco. Tar du det? :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ja, förklaringen låter rimlig, att programmputte inte tänkte klart och missade att detta kunde hända mellan SC linjen och mållinjen på sista varvet. Så hur än FIA vänder och vrider på sig så har de skitit i byxorna.

Är det någon som har hört andra föreres reaktioner när grönflaggorna viftades sista biten? Alla verkade ju reagera med gasfoten!

Som jag sagt tidigare, FIA ÄR AMATÖRER!!! :down: :down: :down:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Mercedes överklagar inte.

Då är det väl så som det står i regel 40.13
Om SC går in på sista varvet så avslutar man som vanligt utan omkörning.

"Som vanligt" betyder väl gulflagg om det finns hinder på banan och grönflagg om banan är fri.
Konstigt om man skriver "utan omkörning" i regeln om det alltid skall vara gulflagg ? Då borde man skriva att förarna skall gå i mål under gulflagg.

Kan tyckas idiotiskt med en regel som förbjuder omkörning vid grönflagg. Troligen ändrar man på det.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:Bilarna ska vara placerade i den ordning dom ansluter till kön med ledaren närmast SC. Sjätteplacerade Alonso var alltså tvungen att passera SC-linjen före sjundeplacerade MS, vilket han också gjorde.
Men inte på ett led. Köra upp jämsides eller delvis jämsides är inte tillåtet.

Jag kanske minns fel, men var det inte gulflagg i Rascasse? I sånt fall gäller gulflagg tills man passerat grön flagg, eller har jag fel...?
Även tidigare när mållinjen var gräns för när omkörning fick ske hände det att bilar låg jämsides vid omstart. Så länge den framförvarande passerar linjen före är det OK. Jag kan inte komma på någon som blivit bestraffad för en sådan förseelse, även innan SC är på väg in händer det att bilar kör i bredd och slutsatsen måste då bli att det är OK att köra i bredd kortare perioder även under SC.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag säger som Niisse, [Schumacher] gjorde fel och fick sitt straff. Ingen vits att gnälla på reglerna eller domaren.
1000 miljarder i böter kunde funkat lika bra... :D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Geer skrev:Mercedes överklagar inte.

Då är det väl så som det står i regel 40.13
Om SC går in på sista varvet så avslutar man som vanligt utan omkörning.
Nu var ju inte det anledningen till att man inte överklagar utan det faktum att tidspålägget oavsett inte kommer tas bort. Det finns då ingen anledning att dra det i långbänk. Att ha rätt ger inga VM-poäng...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:Mercedes överklagar inte.

Då är det väl så som det står i regel 40.13
Om SC går in på sista varvet så avslutar man som vanligt utan omkörning.

"Som vanligt" betyder väl gulflagg om det finns hinder på banan och grönflagg om banan är fri.
Konstigt om man skriver "utan omkörning" i regeln om det alltid skall vara gulflagg ? Då borde man skriva att förarna skall gå i mål under gulflagg.

Kan tyckas idiotiskt med en regel som förbjuder omkörning vid grönflagg. Troligen ändrar man på det.
FIA har ju lovat att "städa upp" i SC-reglementet och 40.13 ska upp på nästa möte. Det var ju också anledningen till att Mercedes beslöt att inte överklaga, målet med överklagan var antagligen att få en ändring i reglerna så att liknande situationer inte uppstår igen.

Dom begriper ju själva att man inte kan vifta med gröna flaggor när det råder SC-regler, men var tvugna att visa vem som bestämmer och därför fick straffet stå. Det medgavs ju redan på söndag vid mötet, och majoriteten av topp 10-stallen uppfattade också att det var "rejs on" och uppmanade förarna att gasa för allt vad tygen höll.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Geer skrev:Mercedes överklagar inte.

Då är det väl så som det står i regel 40.13
Om SC går in på sista varvet så avslutar man som vanligt utan omkörning.
Nu var ju inte det anledningen till att man inte överklagar utan det faktum att tidspålägget oavsett inte kommer tas bort. Det finns då ingen anledning att dra det i långbänk. Att ha rätt ger inga VM-poäng...
Hur vet du den verkliga anledningen till att man inte överklagar. Det är inte alltid man säger hela sanningen i pressmedelande :wink:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Crazy F1 skrev:Nä men ponera att det skett en olycka och en funktionär viftar med grönflagg då det egentligen fortfarande ska vara gulflagg och föraren kör in i dem. Då kan det ju knappast vara föraren som ska bestraffas!
Nej, men det har ju ingenting alls med det här att göra, eftersom föraren då inte skulle överskrida någon regel. Om det fanns en regel som sade att det alltid var gulflagg där, men föraren körde utan hänsyn till det, så skulle föraren bestraffas (och funktionären få ett påpekande att han viftat med fel flagga).
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
AndersF1 skrev:Det är knappast OK att braka om alla som kör bakom en SC bara för att en flaggvakt råkar vifta med grönflagg.
Det är knappast OK att en flaggvakt "råkar" vifta med fel flagga heller...
Nej, och?
Det friar inte föraren för det, man måste ändå känna till reglerna.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

PC: skrev: Och i ärlighetens namn så måste man säga (även om det tar emot då det är just Der Alte som står på andra sidan skranket... :D) att om Alonso hade hållt ihop, så hade situationen aldrig uppstått...
Det vore ju lite kul att göra det med vilje, om man var bergsäker på reglerna. Gå ut lite lagom fel och inbjuda till omkörning, utan att det ser allt för misstänksamt ut och sedan skratta gott när bakomvarande åker dit.
Problemet är att man aldrig kan erkänna det efteråt, för då blir man väl bestraffad. Lite som hole-in-one, när ingen ser på. Det är som tricket att släppa gasen innan startlinjen/SC-linjen när någon ligger bredvid, så att han kör om innan linjen. Det får man tydligen inte heller göra, utan den ende som åker dig är du själv om de ser att du släppt gasen, eller bromsat.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:Jämför med sista varvet i Melbourne i fjol. Tävlingsledningen hade skickat ut meddelandet "Safety car in this lap". Lamporna på säkerhetsbilen hade slocknat men flaggvakterna fortsatte att vinka med gulflagg och hålla upp SC-skyltar, även efter att säkerhetsbilen hade svängt in i depågatan. Proceduren var den samma i Monaco igår. Precis så såg det ut på sista varv: gulflagg, SC-skyltar. Med ett undantag. De elektroniska ljusskyltarna vid flaggposteringarna mellan säkerhetsbilslinjen och mållinjen lyste grönt och flaggvakterna vinkade med flaggor i överensstämmande färg.
Fast det där stämde inte helt och hållet ser jag nu när jag kollar på loppet i repris. Panelen, ljusskylten, som satt i höjd med SC-linjen, den blinkade ju grönt när förarna kom fram till den. Men den blinkade gult alldeles precis innan. När Webber korsade SC-linjen hade den just slocknat från gult för sista gången – han kan aldrig ha hunnit se den gröna lampan – och nästa gång panelen tändes blinkade den grönt.

Så om det hela sköttes med automatik gick lamporna över till grönt först när SC-bilen eller Webber hade korsat SC-linjen. Vilket förstås gör att tiden som tävlingsledningen hade på sitt att rätta till missödet minskar avsevärt jämfört med min förra lilla teori.

(Det här börjar kännas ganska oväsentligt, men jag har inte sett att någon annan har tagit upp det.)

Edit: Efter Hülkenberg-SC:n dröjde det fyra sekunder från att SC/Webber passerade linjen till att panelen började blinka grönt. Åtta bilar hann passera, varav sex, sju stycken passerade under blinkande gul signal. Det är kanske lika bra att jag skrotar den här teorin helt och hållet?
Senast redigerad av ANFRAN den ons maj 19, 2010 02:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
PC: skrev: Och i ärlighetens namn så måste man säga (även om det tar emot då det är just Der Alte som står på andra sidan skranket... :D) att om Alonso hade hållt ihop, så hade situationen aldrig uppstått...
Det vore ju lite kul att göra det med vilje, om man var bergsäker på reglerna. Gå ut lite lagom fel och inbjuda till omkörning, utan att det ser allt för misstänksamt ut och sedan skratta gott när bakomvarande åker dit.
Problemet är att man aldrig kan erkänna det efteråt, för då blir man väl bestraffad. Lite som hole-in-one, när ingen ser på. Det är som tricket att släppa gasen innan startlinjen/SC-linjen när någon ligger bredvid, så att han kör om innan linjen. Det får man tydligen inte heller göra, utan den ende som åker dig är du själv om de ser att du släppt gasen, eller bromsat.
Med tanke på vad [Schumacher] gjorde vid en omstart på Button under hans rookieår känns detta bara som poetisk rättvisa. Visst var det Hockenheim?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Monza, på väg mot Parabolican.

http://www.youtube.com/watch?v=Da0Vn_b-s18
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Så var det!
Button kanske inte var så ledsen för det som hände nu?
Kanske tackade han till och med Hill för en bra dags jobb?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev: Även tidigare när mållinjen var gräns för när omkörning fick ske hände det att bilar låg jämsides vid omstart. Så länge den framförvarande passerar linjen före är det OK. Jag kan inte komma på någon som blivit bestraffad för en sådan förseelse, även innan SC är på väg in händer det att bilar kör i bredd och slutsatsen måste då bli att det är OK att köra i bredd kortare perioder även under SC.
Nej.

...och om du läser följande text, som du själv refererar till, så har du svaret. :idea:
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Pastis skrev:Den enda som är nöjd efter denna helg är väl Hill. :D Han går säkert och småmyser lite. :smash:
Ånej! Även jag stortrivs! :D :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

PC: skrev:
Pastis skrev:Den enda som är nöjd efter denna helg är väl Hill. :D Han går säkert och småmyser lite. :smash:
Ånej! Även jag stortrivs! :D :D
Hill kanske myser när han är hemma, men officiellt plågas han av hatbrev och funderar på om ex förare verkligen ska vara stewards.

http://www.onestopstrategy.com/dailyf1n ... wards.html
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
PC: skrev: Och i ärlighetens namn så måste man säga (även om det tar emot då det är just Der Alte som står på andra sidan skranket... :D) att om Alonso hade hållt ihop, så hade situationen aldrig uppstått...
Det vore ju lite kul att göra det med vilje, om man var bergsäker på reglerna. Gå ut lite lagom fel och inbjuda till omkörning, utan att det ser allt för misstänksamt ut och sedan skratta gott när bakomvarande åker dit.
Problemet är att man aldrig kan erkänna det efteråt, för då blir man väl bestraffad. Lite som hole-in-one, när ingen ser på. Det är som tricket att släppa gasen innan startlinjen/SC-linjen när någon ligger bredvid, så att han kör om innan linjen. Det får man tydligen inte heller göra, utan den ende som åker dig är du själv om de ser att du släppt gasen, eller bromsat.
Med tanke på vad [Schumacher] gjorde vid en omstart på Button under hans rookieår känns detta bara som poetisk rättvisa. Visst var det Hockenheim?
Och för att få till smidigare omstarter så har man infört SC-linjen.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Nisse skrev:Och för att få till smidigare omstarter så har man infört SC-linjen.
Det där förstår inte jag. Varför blir omstarten smidigare om man har två startlinjer? Du får gärna förklara.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Den nya SC-linjen ligger oftast i samband med någon kurva. Vilket innebär att farten naturligt saktas ned och i utgången av kurvan är det bara att kliva på fullt för hela fältet.
Tidigare kunde de längre bak i fältet upptäcka att ledaren av fältet kom på att bromsarna behövde värmas efter kurvan, men innan start/mållinjen
med påföljd att det hade en förmåga att bli väldigt ryckigt med incidenter innan fältet kom iväg.
Vem som var värsta "bromsvärmaren" kan diskuteras på annan plats.

Den nya lösningen tycker jag har fungerat bra hitills.
Frånsett hanteringen av 40.13 nu i helgen, där det onekligen var otydligt med grönt fast det var omkörningsförbud sista biten in i mål.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Då förstår jag hur du menar! Tack!
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

AndersF1 skrev:
PC: skrev: Och i ärlighetens namn så måste man säga (även om det tar emot då det är just Der Alte som står på andra sidan skranket... :D) att om Alonso hade hållt ihop, så hade situationen aldrig uppstått...
Det vore ju lite kul att göra det med vilje, om man var bergsäker på reglerna. Gå ut lite lagom fel och inbjuda till omkörning, utan att det ser allt för misstänksamt ut och sedan skratta gott när bakomvarande åker dit.
Problemet är att man aldrig kan erkänna det efteråt, för då blir man väl bestraffad. Lite som hole-in-one, när ingen ser på. Det är som tricket att släppa gasen innan startlinjen/SC-linjen när någon ligger bredvid, så att han kör om innan linjen. Det får man tydligen inte heller göra, utan den ende som åker dig är du själv om de ser att du släppt gasen, eller bromsat.
Det är därför man ska göra som Alonso och gasa hårdeare är normalt så man får hjulspinn vilket ger lite av samma effekt som att inte gasa alls.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Nisse skrev:Vem som var värsta "bromsvärmaren" kan diskuteras på annan plats.
Jag vet! Men jag säger inget... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...