MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Då är jag med. Förstår dock inte vitsen med att flagga grönt om det fortfarande råder gult, tyckte man att det inte blev tillräckligt fint målfoto om man bara tog bort SC:n utan var tvungen att även ta bort gulflaggorna och SC-skyltarna också.
Sen kan man ju undra om man nu flyttat grönflaggslinjen på alla andra varv till depåinfarten för att man ska kunna rejsa därifrån, varför inte ha den möjligheten även på sista varvet, det skulle ju bibehålla lite spänning hela vägen istället för att som nu vara avgjort när inte SC går in på näst sista varvet.
Sen kan man ju undra om man nu flyttat grönflaggslinjen på alla andra varv till depåinfarten för att man ska kunna rejsa därifrån, varför inte ha den möjligheten även på sista varvet, det skulle ju bibehålla lite spänning hela vägen istället för att som nu vara avgjort när inte SC går in på näst sista varvet.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
Enkelt, Flaggorna på banan gäller så klart.Nisse skrev: Och skulle nu fel flaggor visats så är frågan vad gäller de "riktiga" reglerna eller flaggan. Bevisligen har det visats fel flaggor tidigare utan att nån brytt sig.
Skall jag som förare bedömma om jag tycker det borde bli rödflagg pga en olycka som enligt reglerna skall rödflaggas för? eller skall jag köra efter flaggorna på banan?
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag kan klistra in det själv nu när FIA.com lever igen.ANFRAN skrev:
Du får gärna klistra in FIA:s hela förklaring till domslutet, Pastis.
Punkt slut. Galet.From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Mercedes GP Petronas F1 Team
Document 37
Date 16 May 2010
Time 18:28
The Stewards received a report from the Race Director that car Nr 3 - Michael Schumacher overtook car Nr 8 - Fernando Alonso when the Safety Car entered the pit lane at the end of the last lap.
As the overtaking manoeuvre was in breach of Article 40.13 of the 2010 F1 Sporting Regulations, the Stewards decide to impose a drive through penalty but, as it occurred during the last five laps, 20 seconds will be added to the elapsed race time of car Nr 3.
The FIA Stewards of the Meeting
Paul Gutjahr
Jose Abed
Damon Hill
Christian Calmes
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Oavsett vad så är 6´te platsen moraliskt Maestros. Att sen sitter en bitter fd WDC i bedöminingskommitén visar bara på att den saknar legitimitet att "dömma" i sådana här frågor.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Hur som helst är det trist det som hände, men hur skulle man dömma då? FIA dömmer efter reglerna, eftersom regelverket måste följas om man ska kunna kora en någorlunda rättvis WDC.
Att arrangören/funktionärer gör fel kan man inte godkänna om även dessa bryter mot reglerna, men att straffa någon som lyder funktionärer är sjukt.
I det här fallet är det sjukt att Schumi fick tidstillägg, han borde blivit av med platsen som omkörningen gav bara, eftersom Schumi körde efter flaggorna men Alonso förtjänade inte heller att bli bakåtflyttad pga en otillåten omkörning.
Att arrangören/funktionärer gör fel kan man inte godkänna om även dessa bryter mot reglerna, men att straffa någon som lyder funktionärer är sjukt.
I det här fallet är det sjukt att Schumi fick tidstillägg, han borde blivit av med platsen som omkörningen gav bara, eftersom Schumi körde efter flaggorna men Alonso förtjänade inte heller att bli bakåtflyttad pga en otillåten omkörning.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Fredrik E det låter som en rimlig lösning men FIA skulle aldrig göra en sån kompromiss för de är ryggradslösa dumhuvuen som inte kan erkänna att detta faktikst var deras fel.
Peppe F1 skrev
Gösta:
Ja visst fan är schumi den moraliske 6an i detta fall men det hjälper honom inte ett dugg för han får inga poäng för det. Det enda som det kan hjälpa honom med är att visa att han verkar fått upp farten och är minst lika snabb som Nico.
Peppe F1 skrev
Ja men om du tittar på när buton vann i Melbourne förra året så viftade man ju med gula flaggor vid målgång och även då gick safteycar in i depån sista varvet. Den gången så körde ju bilarna långsamt över mållinjen så jag undrar vad racecontrolskylten sa då.Jo, vi kan diskutera syftet med grön flagga. Om det är till för att uppmärksamma förarna att SC:n lämnar banan eller om den är till för att uppmärksamma förarna om att faran (gulflaggen) är över och att man kan börja rejsa igen.
Gösta:
Ja visst fan är schumi den moraliske 6an i detta fall men det hjälper honom inte ett dugg för han får inga poäng för det. Det enda som det kan hjälpa honom med är att visa att han verkar fått upp farten och är minst lika snabb som Nico.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Förra året fanns inte den "nya" SC-linjen. Det var start/mållinjen som gällde. I år så är det den "nya" linjen som gäller.Crazy F1 skrev:Fredrik E det låter som en rimlig lösning men FIA skulle aldrig göra en sån kompromiss för de är ryggradslösa dumhuvuen som inte kan erkänna att detta faktikst var deras fel.
Peppe F1 skrevJa men om du tittar på när buton vann i Melbourne förra året så viftade man ju med gula flaggor vid målgång och även då gick safteycar in i depån sista varvet. Den gången så körde ju bilarna långsamt över mållinjen så jag undrar vad racecontrolskylten sa då.Jo, vi kan diskutera syftet med grön flagga. Om det är till för att uppmärksamma förarna att SC:n lämnar banan eller om den är till för att uppmärksamma förarna om att faran (gulflaggen) är över och att man kan börja rejsa igen.
Gösta:
Ja visst fan är schumi den moraliske 6an i detta fall men det hjälper honom inte ett dugg för han får inga poäng för det. Det enda som det kan hjälpa honom med är att visa att han verkar fått upp farten och är minst lika snabb som Nico.
Men på sista varvet med SC så får det inte köras om enligt reglerna.
Utan fältet skall hålla placeringarna men loppet slutföras som normalt.
Klantig skrivning av reglerna men misstolkas nja.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Frågan kvarstår då om SC togs in just för att det var sista varvet eller om det gjordes för att banan var rensad?
Om det nu är för att omstartslinjen flyttats tillbaka som man ska flagga grönt trots att SC-reglerna fortfarande gäller så borde man väl rimligen ha visat SC-skyltar och vinkade gulflagg ända fram till start/mållinjen tidigare år. Någon som har något bandat lopp med omstart efter SC-period och kan kolla?
Dessutom vore det ju intressant om det är standard procedure att gå ut med "Safety car in this lap" även om den bara ska av för att inte vara i vägen för målfotot men att SC-reglerna fortfarande är gällande, hur var det i Australien och Italien ifjol?
Om det nu är för att omstartslinjen flyttats tillbaka som man ska flagga grönt trots att SC-reglerna fortfarande gäller så borde man väl rimligen ha visat SC-skyltar och vinkade gulflagg ända fram till start/mållinjen tidigare år. Någon som har något bandat lopp med omstart efter SC-period och kan kolla?
Dessutom vore det ju intressant om det är standard procedure att gå ut med "Safety car in this lap" även om den bara ska av för att inte vara i vägen för målfotot men att SC-reglerna fortfarande är gällande, hur var det i Australien och Italien ifjol?
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
Exakt!Jari skrev:Schumi blev felaktigt bestraffad pga raceledningstabbe som gick ut och sa att safetycaren skulle komma in i stället för att avsluta rejset under gulflagg.platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla
Schumi dömdes till 20s tidstillägg och hamnade nu tolva i stället för sexa och de har överklagat beslutet.
Regeln han dömts efter går så här:Där det står att OM racet slutar bakom säkerhetsbil så ska säkerhetsbilen komma i depå på sista varvet och de tävlande ska gå i mål utan att köra om varandra.40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Det som hände nu var i stället att de från rejsledningen annonserade att säkerhetsbilen skulle komma in detta varv och rejset flaggades "på" igen och under grön flagg är det fritt efter ett sträck efter depåinfarten att köra om andra bilar. (Möjligen vill en del tolka efter den gamla regeln att rejset startas om igen först efter start och mållinjen efter det att säkerhetsbilen gått i mål.)
Men jag tycker att raceledningen för Monaco ska dömas ha haft fel, men att vi säljer Schumis skinn ändå. =)
Ett för mig helt obegripligt beslut av FIA
Med tanke på de fula tilltag Michael Schumacher tillämpat på banan genom åren är det allt lite ironiskt att när han gör en riktigt snygg fräckis bestraffas för det..
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag sluter mig till att linjen är dragen i höjd med infarten till depån.Crazy F1 skrev:Ja, den är precis mitt emellan Racass och sista kurvan.
Jag har också varit nyfiken på att se hur det såg ut i förra året menjag har tyvärr inte det lopet
Om jag har rätt i detta så hade [MS] påbörjat omkörningen innan denna linje då han egentligen skulle ha legat uppradad bakom Alonso.
Mercedes kan protestera tills de blir blåa...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Min gode PC, nu är du ute på hal is. Schumi var långt efter(flera meter) när de passerade den vita linjen, det är ju ointressant om han är två eller fem meter efter eftersom det trots allt r VID den vita linjen man får passera. desssutom är det ju omöjligt att veta om han har börjat omkörningen eftersom alla bilarna brukar ligga JÄVLIGT nära varandra vid omstarter. Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Var linjen är placerad är ointressant. Paragaraf 40.13 säger "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."Crazy F1 skrev:Min gode PC, nu är du ute på hal is. Schumi var långt efter(flera meter) när de passerade den vita linjen, det är ju ointressant om han är två eller fem meter efter eftersom det trots allt r VID den vita linjen man får passera. desssutom är det ju omöjligt att veta om han har börjat omkörningen eftersom alla bilarna brukar ligga JÄVLIGT nära varandra vid omstarter. Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nej du... jag har Viasat hemma med inspelningsbar box och live-review så jag har sett detta ett otal gånger. Efter SC ligger man uppradade som efter en ankmamma eller polisbil på Essingeleden, detta var inte fallet.Crazy F1 skrev:Min gode PC, nu är du ute på hal is. Schumi var långt efter(flera meter) när de passerade den vita linjen, det är ju ointressant om han är två eller fem meter efter eftersom det trots allt r VID den vita linjen man får passera. desssutom är det ju omöjligt att veta om han har börjat omkörningen eftersom alla bilarna brukar ligga JÄVLIGT nära varandra vid omstarter. Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Bra. Då kan vi lägga våra väskor till vila...Nigel skrev:Var linjen är placerad är ointressant. Paragaraf 40.13 säger "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."Crazy F1 skrev:Min gode PC, nu är du ute på hal is. Schumi var långt efter(flera meter) när de passerade den vita linjen, det är ju ointressant om han är två eller fem meter efter eftersom det trots allt r VID den vita linjen man får passera. desssutom är det ju omöjligt att veta om han har börjat omkörningen eftersom alla bilarna brukar ligga JÄVLIGT nära varandra vid omstarter. Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Gick man i mål bakom SC då?Nigel skrev:Var linjen är placerad är ointressant. Paragaraf 40.13 säger "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Och i så fall, varför viftade man med gröna flaggor?
Ferrari.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag har sammanfattat det där redan, men alla läser ju lite olika...Nigel skrev:Var linjen är placerad är ointressant. Paragaraf 40.13 säger "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."Crazy F1 skrev:Min gode PC, nu är du ute på hal is. Schumi var långt efter(flera meter) när de passerade den vita linjen, det är ju ointressant om han är två eller fem meter efter eftersom det trots allt r VID den vita linjen man får passera. desssutom är det ju omöjligt att veta om han har börjat omkörningen eftersom alla bilarna brukar ligga JÄVLIGT nära varandra vid omstarter. Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
Fast nu är vi där igen, FIA kanske måste vara lite tydligare där också
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
En del av er verkar inte förstå det verkliga problemet!
1. En förare skolas från första början om att flaggorna är det viktigaste han ska vara uppmärksam på.
2. Efter det gäller en massa skrivna och oskriva regler på hur man ska uppföra sig i olika situationer.
I Monaco visade man grönt ljus och gröna flaggor i sista kurvan när säkerhetsbilen gick i depån. Enligt förarnas bibel gäller då racing och det kan man inte tumma på för då är grunden för all racing i gungning. En förare har oftast hundradelar/tiondelar att reagera på flaggor och man kan inte då lägga in "Om si eller så...". Försök att förstå detta mina forumbesökare!
Problemet är alltså FIA:s och funktionärerna som A: skrivit otydliga regler och B: inte följt de otydliga reglerna.
Det är faktiskt inte svårare än så!
1. En förare skolas från första början om att flaggorna är det viktigaste han ska vara uppmärksam på.
2. Efter det gäller en massa skrivna och oskriva regler på hur man ska uppföra sig i olika situationer.
I Monaco visade man grönt ljus och gröna flaggor i sista kurvan när säkerhetsbilen gick i depån. Enligt förarnas bibel gäller då racing och det kan man inte tumma på för då är grunden för all racing i gungning. En förare har oftast hundradelar/tiondelar att reagera på flaggor och man kan inte då lägga in "Om si eller så...". Försök att förstå detta mina forumbesökare!
Problemet är alltså FIA:s och funktionärerna som A: skrivit otydliga regler och B: inte följt de otydliga reglerna.
Det är faktiskt inte svårare än så!
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Så är det..Pastis skrev:Det håller inte. Mercedes måste överklaga detta och se till att det är racingflaggorna som styr ute på banan, annars kan vi lägga ned helt!Crazy F1 skrev:Men med detta sänder FIA budskapet att förarna INTE kan lite på det som visas på displayen samt att de INTE SKA gå på det FUNKTIONÄRERNA visar
Man gjorde ett misstag, säkerhetsbilen in, gröna flaggor, grönt ljus..
Oavsett vad man "tänkt göra" flaggades loppet igång igen.. loppet avslutades de fakto inte bakom säkerhetsbil..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Precis, han kan inte gärna straffas för att lyda flaggorna, men man kan inte heller godkänna omkörningen som bryter mot reglerna = flytta Schumi, så han slutar bakom Alonso, där han var innan omkörningen, enligt mig det enda rättvisa.Pastis skrev:En del av er verkar inte förstå det verkliga problemet!
1. En förare skolas från första början om att flaggorna är det viktigaste han ska vara uppmärksam på.
2. Efter det gäller en massa skrivna och oskriva regler på hur man ska uppföra sig i olika situationer.
I Monaco visade man grönt ljus och gröna flaggor i sista kurvan när säkerhetsbilen gick i depån. Enligt förarnas bibel gäller då racing och det kan man inte tumma på för då är grunden för all racing i gungning. En förare har oftast hundradelar/tiondelar att reagera på flaggor och man kan inte då lägga in "Om si eller så...". Försök att förstå detta mina forumbesökare!
Problemet är alltså FIA:s och funktionärerna som A: skrivit otydliga regler och B: inte följt de otydliga reglerna.
Det är faktiskt inte svårare än så!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Otydliga regler kan det kanske vara. Men stora problemet den här gången är väl egentligen om det skulle visas grönt eller gult i "zonen" mellan SC-linjen och mållinjen. Vi tycker ju mycket men det skulle vara kul att få ett klargörande från FIA.
Minns några andra incidenter som hänt under årens lopp.
En var en omkörning som Scummie gjorde in i en kurva där det vinkades gult. Ryggmärgen sa att viftande gul flagga innebar omkörning förbjuden och ta det lungt. Reglerna sa efter gula flaggan ta det lungt och omkörning förbjuden.
Det omtalade depåstoppet i samband med målgång på Silverstone, där mållinjen passerades i depån före boxen. Det skrevs och tycktes lite om det stoppet om jag minns rätt.
Utknuffningen på banan efter att han fastnat i sandfållan skapade också lite debatt.
Minns några andra incidenter som hänt under årens lopp.
En var en omkörning som Scummie gjorde in i en kurva där det vinkades gult. Ryggmärgen sa att viftande gul flagga innebar omkörning förbjuden och ta det lungt. Reglerna sa efter gula flaggan ta det lungt och omkörning förbjuden.
Det omtalade depåstoppet i samband med målgång på Silverstone, där mållinjen passerades i depån före boxen. Det skrevs och tycktes lite om det stoppet om jag minns rätt.
Utknuffningen på banan efter att han fastnat i sandfållan skapade också lite debatt.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Om vi nu skall prata flaggsignaler...Pastis skrev:En del av er verkar inte förstå det verkliga problemet!
1. En förare skolas från första början om att flaggorna är det viktigaste han ska vara uppmärksam på.
2. Efter det gäller en massa skrivna och oskriva regler på hur man ska uppföra sig i olika situationer.
I Monaco visade man grönt ljus och gröna flaggor i sista kurvan när säkerhetsbilen gick i depån. Enligt förarnas bibel gäller då racing och det kan man inte tumma på för då är grunden för all racing i gungning. En förare har oftast hundradelar/tiondelar att reagera på flaggor och man kan inte då lägga in "Om si eller så...". Försök att förstå detta mina forumbesökare!
Problemet är alltså FIA:s och funktionärerna som A: skrivit otydliga regler och B: inte följt de otydliga reglerna.
Det är faktiskt inte svårare än så!
Om det viftades med grön flagga i sista kurvan så var det grönt just därifrån, inte strax före.
[MS] påbörjade sin omkörning i utgången av eller strax efter Rascasse som är den näst sista kurvan, inte den sista...
Fråga Björn Wirdheim om flaggor i Monaco. Målflaggen börjar gälla när man passerat den, inte när man först ser den...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag hoppas att du har rätt, men jag tolkar det som att en drive through inte går att ta tillbaka oavsett hur överklagan om beslutet går.ANFRAN skrev:Nja? Man kan överklaga beslutet men inte själva straffet. Om en förare bestraffas med tio platsers nedflyttning på gridden, då kan man säkert överklaga det och yrka för att böter är ett tillräckligt straff. Då har man överklagat själva straffet. Men det kan man inte göra när det rör sig om drivethrough/tidstillägg. Då finns det inga alternativa straff, men om överklagan mot beslutet att bestraffa föraren med tidstillägg går igenom får han tillbaka de 20 sekunderna. Är det inte så de menar? Jag tror det. Vi får väl se vad som händer.Jögga skrev:Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
Det blir ju iofs svårt för de som felaktigt blir bestraffade under rejset att få tillbaka placeringen som försvann när dom kört genom depån, och samma gäller väl rimligtvis med tidstillägg eftersom det är samma straff.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Målflaggan meddelar att målgång sker när bilen passerar linjen, inte själva flagganPC: skrev:Om vi nu skall prata flaggsignaler...Pastis skrev:En del av er verkar inte förstå det verkliga problemet!
1. En förare skolas från första början om att flaggorna är det viktigaste han ska vara uppmärksam på.
2. Efter det gäller en massa skrivna och oskriva regler på hur man ska uppföra sig i olika situationer.
I Monaco visade man grönt ljus och gröna flaggor i sista kurvan när säkerhetsbilen gick i depån. Enligt förarnas bibel gäller då racing och det kan man inte tumma på för då är grunden för all racing i gungning. En förare har oftast hundradelar/tiondelar att reagera på flaggor och man kan inte då lägga in "Om si eller så...". Försök att förstå detta mina forumbesökare!
Problemet är alltså FIA:s och funktionärerna som A: skrivit otydliga regler och B: inte följt de otydliga reglerna.
Det är faktiskt inte svårare än så!
Om det viftades med grön flagga i sista kurvan så var det grönt just därifrån, inte strax före.
[MS] påbörjade sin omkörning i utgången av eller strax efter Rascasse som är den näst sista kurvan, inte den sista...
Fråga Björn Wirdheim om flaggor i Monaco. Målflaggen börjar gälla när man passerat den, inte när man först ser den...
Omkörning är tillåten enligt FIAs regelverk när man passerat SC-linjen vid depåinfarten förutsatt att grön flagg vinkas från den posteringen, vilket det gjorde.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Liknar lite situationen med de alltför breda Michelin-framdäcken och passusen i reglerna där det stod att slitbanan på däcken skulle mätas "when new"...Crazy F1 skrev: Dessutom säger REGLEN säger att INGEN OMKÖRNING FÅR GÖRAS innan den vita linjen och inte att INGEN OMKÖRNING får PÅBÖRJAS innan den.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
...och vart på banan är posteringen för målflagg?Jögga skrev: Målflaggan meddelar att målgång sker när bilen passerar linjen, inte själva flaggan
Jögga skrev:Omkörning är tillåten enligt FIAs regelverk när man passerat SC-linjen vid depåinfarten förutsatt att grön flagg vinkas från den posteringen, vilket det gjorde.
...och hur skall bilarna vara placerade inbördes innan man passerar denna omnämnda linje?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån maj 17, 2010 12:14
För mig ser det ut som om FIA har gjort en tavla, man vill troligen inte att en säkerhetsbil ska "ta målflaggan" och skymma sponsorer och störa teamens defilering och har därför har man skrivit in denna regel.
Som jag ser denna regel så innbär detta att säkerhetsbilen ska vika av och alla gula flaggor viftas. Här blev grön flagg och race och när jag tittar på repriserna så värms det däck under slutvarvet och som jag ser det så är det i princip alla stall som tror att det är race inklusive Alonso men han får överstyrt (kanke för han har kört 77 varv på samma däck) och driftar ut i kurvan. SM kör helt enkelt förbi och i mina ögon så är det ingen som lunkar över mållinjen. Alonso försökte sätta imot men det fanns helt enkelt inget grepp i bakvagnen.
I mina ögon så trodde alla att det var race, och jag är helt övertygad MS kommer att få tillbaka sin plats.
Det är tyvärr så att gammla gubben var lite mera på hugget än Alonso.
Som jag ser denna regel så innbär detta att säkerhetsbilen ska vika av och alla gula flaggor viftas. Här blev grön flagg och race och när jag tittar på repriserna så värms det däck under slutvarvet och som jag ser det så är det i princip alla stall som tror att det är race inklusive Alonso men han får överstyrt (kanke för han har kört 77 varv på samma däck) och driftar ut i kurvan. SM kör helt enkelt förbi och i mina ögon så är det ingen som lunkar över mållinjen. Alonso försökte sätta imot men det fanns helt enkelt inget grepp i bakvagnen.
I mina ögon så trodde alla att det var race, och jag är helt övertygad MS kommer att få tillbaka sin plats.
Det är tyvärr så att gammla gubben var lite mera på hugget än Alonso.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Obegripligt att inte Barrichello får böter för att kastat ratten mitt i racelinjen!
I andra fall har förare fått böter för att inte satt tillbaka ratten... nu körde en HRT-bil på ratten och tog med sig den en bit...
Just detta hattade och tolkande med reglerna gör att jag är trött på all motorsport. Det liknar mer och mer amatörmästerskap, inte Formel 1.
I andra fall har förare fått böter för att inte satt tillbaka ratten... nu körde en HRT-bil på ratten och tog med sig den en bit...
Just detta hattade och tolkande med reglerna gör att jag är trött på all motorsport. Det liknar mer och mer amatörmästerskap, inte Formel 1.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Svårt för tävlingsledningen att ta notis om andra triviala småincidenter när Mr.Rascasse återigen har föreställning på hemmaplan.Pastis skrev:Obegripligt att inte Barrichello får böter för att kastat ratten mitt i racelinjen!
I andra fall har förare fått böter för att inte satt tillbaka ratten... nu körde en HRT-bil på ratten och tog med sig den en bit...
Just detta hattade och tolkande med reglerna gör att jag är trött på all motorsport. Det liknar mer och mer amatörmästerskap, inte Formel 1.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag är överens om att man inte skall få kasta rattar i racelinjen ostraffat.Crazy F1 skrev:Då är vi överens om att FIa har gjort bort sig och varit otydliga med reglerna men att de inte har "guts" att erkänna det. Frågan är om de är villiga att rätta till det, vet någon om det bestämt något datum för när överklgan ska tas upp?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Säkerhetsbilen skall in vid målgång, men så länge SC-regler gäller skall vinkande gul flagg och SC-skylten visas vid varje postering runt banan.Nisse skrev:Om vi försöker bena ut då.PeppeF1 skrev:Men vad har detta områdes vara eller icke varande med hur man ska flagga att göra?Nisse skrev: Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Om man avser avsluta loppet bakom SC så ska den köra in i depån och bilarna får själva ta målflagg ja. Men det verkar ju då betydligt vettigare att göra som i Australien och Italien ifjol då man plockade av SC för att låta bilarna ta målflagg under vinkande gulflagg och SC-skyltar (eftersom det fortfarande är de reglerna som gäller men att man bara inte vill ha SC i bild framför).
Visst står det att gröna flaggor ska vinkas varvet efter att SC gått in men jag kan inte se rimligheten i att de skulle vinkas om bilen bara åker in trots att det fortfarande råder "full course yellow", det blir ju väldigt motsägelsefullt.
Säkerhetsbilen skall åka in och åkte in. Vet ej men misstänker att då skall skyltarna SC-in visas som de gjorde.
Tidigare fanns inte möjligheten men från och med i år så finns en "zon" mellan SC-linjen och start/mållinjen. Helt ok att köra om där utom på sista varvet. Står klart och tydligt i reglerna.
Det luddiga är att loppet skall avlutas "normalt" men utan omkörningar i "zonen". Om det inbegriper gröna flaggor eller inte har jag inte kläm på. Men FIA har väl hittat på konstigare saker än så tidigare.
Min tolkning är att sista varvet är det inte ok att köra om på i "zonen". Möjligtvis visades det fel flagga men för mig är det inte solklart att de gjorde det.
Och skulle nu fel flaggor visats så är frågan vad gäller de "riktiga" reglerna eller flaggan. Bevisligen har det visats fel flaggor tidigare utan att nån brytt sig.
Meddelandet på timingskärmen "Safety car in this lap", indragna SC-skyltlar och gulflagg tillsammans med vinkande grön flagg innebär att reglerna för SC inte längre gäller. Det var alltså inte målgång under SC igår, inte enligt FIAs egen regelbok i alla fall, oavsett vad som var avsikten.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det finns en skärmdump från Australien 2009 långt ner i den här tråden.PeppeF1 skrev:Dessutom vore det ju intressant om det är standard procedure att gå ut med "Safety car in this lap" även om den bara ska av för att inte vara i vägen för målfotot men att SC-reglerna fortfarande är gällande, hur var det i Australien och Italien ifjol?
http://forums.autosport.com/index.php?s ... 474&st=880
På sista varvet ('SC 1/58' säger grafiken) meddelar Race Control: Safety car in this lap.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Tja det rä väl en tolkningsfråga. I mitt tycke så är nog Schumacher endast sjua.Gösta skrev:Oavsett vad så är 6´te platsen moraliskt Maestros. Att sen sitter en bitter fd WDC i bedöminingskommitén visar bara på att den saknar legitimitet att "dömma" i sådana här frågor.
Andledningen till att den här historien äger rum är att FIA och arangörna gör fel inte Alonso eller Schumacher.
Därför är det man skall göra mycket enkelt. Ge Alonso sjätteplatsen och Schumacher sjunde så blir det som det borde och alla blir nöjda. Problemet med Skomakaren är att han nu får igen för allt det fula spel han tidiagre sysslat med.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Oftast flaggas för målgång vid mållinjenPC: skrev:...och vart på banan är posteringen för målflagg?Jögga skrev: Målflaggan meddelar att målgång sker när bilen passerar linjen, inte själva flaggan
Jögga skrev:Omkörning är tillåten enligt FIAs regelverk när man passerat SC-linjen vid depåinfarten förutsatt att grön flagg vinkas från den posteringen, vilket det gjorde.
...och hur skall bilarna vara placerade inbördes innan man passerar denna omnämnda linje?
Det har dock hänt att flaggmannen stått en bit från linjen, men det är ändå linjen som markerar målgång.
Bilarna ska vara placerade i den ordning dom ansluter till kön med ledaren närmast SC. Sjätteplacerade Alonso var alltså tvungen att passera SC-linjen före sjundeplacerade MS, vilket han också gjorde.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Men vi får inte glömma att Ross Brawn nämnde ett annat meddelande från Race Control igår. "Track is clear" har jag för mig att det hette. Det brukar aldrig visas i tv-produktionen, så det är ju omöjligt för oss utomstående att veta om det meddelandet gick ut i Melbourne.ANFRAN skrev:På sista varvet ('SC 1/58' säger grafiken) meddelar Race Control: Safety car in this lap.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
"Track Clear" är väl exakt samtidigt som grön flagg/ljus?ANFRAN skrev:Men vi får inte glömma att Ross Brawn nämnde ett annat meddelande från Race Control igår. "Track is clear" har jag för mig att det hette. Det brukar aldrig visas i tv-produktionen, så det är ju omöjligt för oss utomstående att veta om det meddelandet gick ut i Melbourne.ANFRAN skrev:På sista varvet ('SC 1/58' säger grafiken) meddelar Race Control: Safety car in this lap.
Det är väl det grönt ljus betyder?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jaså nu passar det med moraliska placeringar minsann?Gösta skrev:Oavsett vad så är 6´te platsen moraliskt Maestros. Att sen sitter en bitter fd WDC i bedöminingskommitén visar bara på att den saknar legitimitet att "dömma" i sådana här frågor.
Jag tror detta är lätt kompensation för alla gamla synder, precis som motståndarlaget i hockey kan få en väldigt lätt bestraffning om domarn kan anse sig ha delat ut ett felaktigt straff i bytet innan.
Jag kan till och med tycka att Schumi har såna att inkassera resten av året och i alla kommande lopp och då ändå inte ha sonat för allt han gjort.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Vet inte... Men jag kan tänka mig att det är ett meddelande från den aktuella flaggposteringen till race control och sedan vidare till stallen. Om det hade varit en vanlig gulflagg hade den ersatts av grönflagg. Men när säkerhetsbilen är ute skulle det i så fall kunna meddelas att track is clear utan att det samtidigt är fritt fram att börja rejsa.Jari skrev:"Track Clear" är väl exakt samtidigt som grön flagg/ljus?ANFRAN skrev:Men vi får inte glömma att Ross Brawn nämnde ett annat meddelande från Race Control igår. "Track is clear" har jag för mig att det hette. Det brukar aldrig visas i tv-produktionen, så det är ju omöjligt för oss utomstående att veta om det meddelandet gick ut i Melbourne.ANFRAN skrev:På sista varvet ('SC 1/58' säger grafiken) meddelar Race Control: Safety car in this lap.
Det är väl det grönt ljus betyder?
Är det ingen som kan ringa Lars Österlind och reda ut begreppen? FIA-domare brukar ju veta vad som gäller.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Men inte på ett led. Köra upp jämsides eller delvis jämsides är inte tillåtet.Jögga skrev:Bilarna ska vara placerade i den ordning dom ansluter till kön med ledaren närmast SC. Sjätteplacerade Alonso var alltså tvungen att passera SC-linjen före sjundeplacerade MS, vilket han också gjorde.
Jag kanske minns fel, men var det inte gulflagg i Rascasse? I sånt fall gäller gulflagg tills man passerat grön flagg, eller har jag fel...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag är ganska övertygad om att "Track Clear" ordern och meddelandet kommer från just race control och går ut till flaggposter och stallen i stort sett samtidigt eller till och med med förvarning. I det här fallet har det ju bestämts att SC kommer in och flaggposter får då veta att när den svängt in flaggar vi "Track Clear = Grönt".
Jag har dock haft fel förr, men detta är jag ganska säker på.
Jag har dock haft fel förr, men detta är jag ganska säker på.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ok, alla visste att SC var på väg in och att det skulle flaggas track clear, men du vill ha det till att de måste passera första grönflaggkontrollen innan "race on"?PC: skrev:Men inte på ett led. Köra upp jämsides eller delvis jämsides är inte tillåtet.Jögga skrev:Bilarna ska vara placerade i den ordning dom ansluter till kön med ledaren närmast SC. Sjätteplacerade Alonso var alltså tvungen att passera SC-linjen före sjundeplacerade MS, vilket han också gjorde.
Jag kanske minns fel, men var det inte gulflagg i Rascasse? I sånt fall gäller gulflagg tills man passerat grön flagg, eller har jag fel...?
Enligt reglerna är det race on efter det vita sträcket direkt efter depåinfarten, men visst kan det finnas en skillnad här.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!