Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tror vi kommer se lite udda strategier i Monaco. Kanske får vi se ett gäng som går i depå tidigt (på första varvet?) och som sedan lägger sig en bit ner i fältet och lurpassar på de främstas depåstopp? Kanske hoppas på säkerhetsbil.
Det var inte så dum idé ändå, jobbar du åt Ferrari?
Dock hade man nog inte gjort den chansningen om man inte startat sist.
Cheever skrev:Och Hamilton tar det lugnt, vad har hänt?
Han förbrukade all sin energi på den där utskällningen.
Vad skällde han om? Fattade aldrig det.
Han blev sur för det var bara halva loppet gått och dom bad han att ta det lite lugnare med bromsarna... Han var nog mäst sur över att materialet inte är bra
olag skrev:Jag tyckte att Massa korsa den "vita" i detta loppet gula linjen när han körde ut från depån... Är dom mer snälla med den reglen här i Monaco?
Det brukar vara olika från bana till bana faktist, även om det är lite mer likriktat nuförtiden.
Cheever skrev:Och Hamilton tar det lugnt, vad har hänt?
Han räkna diamanterna i ratten
Har du permis?
Han fick se slutet
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Härligt Webber och grattis Depeche, vilket race av Webber och nu är han på allvar kandidat till VM-segern.
Schumacher kan än... vilken fräckis egentligen men tänk på Kubica i ett stall som var uträknat innan säsongen och nu sakta men säkert klättrar för varje race.
With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits. Overtaking will only be permitted under the following circumstances :
- if a car is signalled to do so from the safety car ;
- under 40.14U below ;
- any car entering the pits may pass another car or the safety car remaining on the track after it has crossed the first safety car line ;
- any car leaving the pits may be overtaken by another car on the track before it crosses the second safety car line ;
- when the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has crossed the first safety car line ;
- any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see 40.10 below) may be overtaken ;
- if any car slows with an obvious problem.
platt skrev:[Schumacher] gör årets fräckaste omkörning
Den var regelvidrig. Man får inet göra så på sista varvet med säkerhetsbil! Schumi kommer att bestraffas!
Jag sa ju det, vad kan man begära av schumi.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Gurney skrev:Härligt Webber och grattis Depeche, vilket race av Webber och nu är han på allvar kandidat till VM-segern.
Schumacher kan än... vilken fräckis egentligen men tänk på Kubica i ett stall som var uträknat innan säsongen och nu sakta men säkert klättrar för varje race.
Tack för det Gurney.
Kul för Webber att äntligen få den framgång han förtjänar och att han får ta den där Monaco-segern.
Webber hade ledningen från start och tog segern utan misstag trots ett antal incidenter som gjorde att hans ledning försvann efter säkerhetsbilen. Verkligen snyggt och säkert kört av Webber och han slog Grin-Olle igen som var världsmästare innan säsongen startade enligt alla "experter".
Hmm, Damon Hill ska bedöma Schumachers omkörning, intressant att få veta om Schumacher var på rätt sida om linjen innnan han körde om.
U40.13U If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Om det är säkerhetsbil på sista varvet, ska alla bilar bara rulla i mål och omkörning är inte tillåten. Räkna med hårda straff av Damon Hill!
Var står det?
Hittade det själv nu.
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Pastis skrev:
Om det är säkerhetsbil på sista varvet, ska alla bilar bara rulla i mål och omkörning är inte tillåten. Räkna med hårda straff av Damon Hill!
Låter logiskt. Säkerhetsbilen kan ju inte släppa iväg fältet ut på varv 79 av 78. Och då fyller den där säkerhetsbilslinjen ingen funktion.
Jag såg i alla fall ingen skylt om "safety car in this lap".
Jodå, skylten kom upp i sändning så teamen borde ha fått samma information.
Ja då vet jag inte, det borde i så fall vara ett misstag av FIA att ta fram den skylten när inga varv är kvar. Nu blir det regelstrul igen och vem är inblandad.
I så fall kan man fråga sig om the race ended whilst the safety car was deployed. Eller om den slutade vara deployed när den svängde in i depågatan. De får välja tjafsa med domarna om det.
Ferrari team boss Stefano Domenicali: "That should be the rule, you can't overtake on the final lap. Our understandings of the regulations is pretty clear but let's just and see what the stewards say."