MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Christoffer skrev:Bild
Jenson Button and Lewis Hamilton examine their special Steinmetz diamond encrusted helmets.
http://en.espnf1.com/

:D
Button: Varför har du fått en sån där knapp på din ratt, det vill jag också ha! :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Geer

Inlägg av Geer »

platt skrev:
Jenson Button and Lewis Hamilton examine their special Steinmetz diamond encrusted helmets.

Button: Varför har du fått en sån där knapp på din ratt, det vill jag också ha! :D
Hamilton: Du måste vända på ratten :lol:
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Jag fattar Jögga men frågan återstår tjänar han så pass mycket på det att de uppväger att han inte trivs i det.

Rosberg borde ju ha ett bra läge nu för inte nog med att de är den korta hjulbasen, de senaste uppdateringarna ska ju sitta på kärran. Om alla andra kör ut sig så kanske han kan vinna :wink:
Ja, det är jag rätt övertygad om att han gör. Dom har ju dessutom haft en månad på sig att gå igenom vad som inte fungerade i Kina, plus lite andra uppdateringar. Det är ju dessutom en långsam bana med max downforce, så likheterna med Kina är väldig få.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

jag hoppas du har rätt!
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Helmets?

Kanske är det det du garvar åt....
Fredrik i Trollhättan

Jag tror vi kommer se lite udda strategier i Monaco. Kanske får vi se ett gäng som går i depå tidigt (på första varvet?) och som sedan lägger sig en bit ner i fältet och lurpassar på de främstas depåstopp? Kanske hoppas på säkerhetsbil.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det går ju bevisligen att tjäna rätt bra med platser, det såg vi ju inte minst när felparkeraren tog 17 placeringar 2006. Risken är att man hamnar bakom HRT, Lotus och Virgin, då är det game over.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Frågan är vad man skulle tjäna på att gå in bara några varv efter start, få på ett set däck som är lite lite fräschare?
PerP

Inlägg av PerP »

PeppeF1 skrev:Frågan är vad man skulle tjäna på att gå in bara några varv efter start, få på ett set däck som är lite lite fräschare?
Man slipepr byta däck någon mer gång?
Om man inte attakerar med däcket så kan det nog klara ett helt race.
Alonso körde rätt länge med samma däck i den där tävlingen med växelådan.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Ja det skulle kanske kunna funka på så sätt, borde dock bli tufft att klara det med ett så tidigt stopp och så tung bil.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men går man in så tidigt gäller det att man är säker på att ha ett fritt spår plus att man kan åka snabbare än bilarna framför en.... Denna taktik är ju rätt riskabel men vem vet med lite tur kanske den fungerar för jag tror inte att bilarna bakom kan köra förbi även om de är 2 sek snabbare per varv. Dock tror jag inte att däcken orkar hela distansen, fråga Hamilton vad han tror :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi en halv sekund före rosberg på första träningen men på den andra så är Rosberg 1 tiondel före än så länge, det verkar bli jämnt mellan dem i det gamla chassit, nu vet jag att Rosberg satte sin tid på de mjuka däcken , jag vet inte vad schumi hade för däck. Nån som har koll?

Alonso är iaf väldigt snabb den saken är säker!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nu har regnet börjat komma så vi kan nog glömma att någon förare kommer förbättra sig, jag tycker det ser ut som de brukar på fredagarna men skillnaden är att Ferrari och Alonso ser bra ut. Rosberg en tiondel upp på schumi, svårt att säga om det är ett allmänt övertag eller om det beror på bränsle, schumi var ju som sagt var snabbare i första delen men då gjorde inte Rosberg lika många varv.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Dom körde dessutom långa stintar på slutet.
Jag tror att McLaren kommer att vara med på lördag, såg stabilt ut idag trots blygsamma tider. Mercedes går bättre än väntat och Ferrari överraskar.

Regn att vänta på kvalet också, så det kan förstås gå hur som helst.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja, det var nästan så man kunde se att de gick en stund för kvalsetup och sen letade rejsinställningar för att se däcksslitaget.
Jag väntar till lördag innan jag utnämner en segrare men att Nico återtagit sin plats framför S var lite trevligt tycker jag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Förstår att du tycker det Jari :wink:

Jag tittade dock på de båda förarnas varvtider under 2a träningen och det är faktiskt bara 3 varv av Rosberg som är snabbare än schumachers. De andra varven är schumi ett par tiondelar snabbare konstant. Dock så gjorde ju roserg ett varv på 1.15. 0 och schumi 15.1 så Rosberg är ju den som kört snabbast av de båda men sett över racestinten så är schumi den snabbare men jag gör som du Jari och väntar tills i morgon innan jag säger vem som är snabbast.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

vänta tills på söndag, då vet vi vem som var snabbast :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eller vem som kommer först i mål i Monacos GP, det är inte alltid den som är snabbast :wink:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det må också vara sant, har inte Panis vunnit här 96 eller nåt sånt i en kass bil men det var typ bara 6 bilar som tog sig i mål och det var garanterat inte de snabbaste :D
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Det må också vara sant, har inte Panis vunnit här 96 eller nåt sånt i en kass bil men det var typ bara 6 bilar som tog sig i mål och det var garanterat inte de snabbaste :D
Påminn mig inte om det loppet, visserligen började det bra när en kille i röd bil smacka i räcket. Men Alesi ledde stort när bakvangnen bara säckade ihop och gav segern till Panis. Salo körde hela loppet utan stopp också tror jag.
I was misled and that is the way it went
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp de var de loppet, tror inte att nåt annat team hade så stor tank faktiskt.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:Förstår att du tycker det Jari :wink:

Jag tittade dock på de båda förarnas varvtider under 2a träningen och det är faktiskt bara 3 varv av Rosberg som är snabbare än schumachers. De andra varven är schumi ett par tiondelar snabbare konstant. Dock så gjorde ju roserg ett varv på 1.15. 0 och schumi 15.1 så Rosberg är ju den som kört snabbast av de båda men sett över racestinten så är schumi den snabbare men jag gör som du Jari och väntar tills i morgon innan jag säger vem som är snabbast.
Tänk om Nico skulle hamna framför skunki och vingla igenom ett helt race framför?
Göra en Bernoldi, som det kallas...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jari skrev:

Tänk om Nico skulle hamna framför skunki och vingla igenom ett helt race framför?
Göra en Bernoldi, som det kallas...
Det förväntar jag av Nico nåt annat finns inte.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Sitter här och tittar på reprisen. Gnäll spikarna har ju fixat så inte Ferrari får ha sin dolda reklam för Marlboro men dom har missat Alonsos hjälm :lol:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Fast det var väl Ferrari som självmant tog bort det eftersom diskussion uppstod, man har inte blivit tvingade till det.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

PeppeF1 skrev:Fast det var väl Ferrari som självmant tog bort det eftersom diskussion uppstod, man har inte blivit tvingade till det.
Det fanns viss förlöjligande angående påhoppet från Ferrari. Orkar inte leta upp ett citat just nu.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Intressant! Och på en vanlig bana skulle det ha ganska stor betydelse. Men nu är det här Monaco och här gäller det att hamna längst fram i kön vid starten. Så Rosberg får nog sägas ha en fördel inför Lördagen.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Hade Blomman hjärnblödning under träningen? han kallade Rosberg för Hamilton två gånger?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Cheever skrev:Eller vem som kommer först i mål i Monacos GP, det är inte alltid den som är snabbast :wink:
Du har så rätt, det är förvånande ofta den som ligger först :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Silverkatten: Ja på denna banan så är det nog så faktiskt, den som är före i kvalet här brukar ju bli kvar före om man säger så. På en annan bana så hade nog ev schumi( om han nu är snabbare sett över en distans) kunnat ta sig förbi på ett eller annat sätt men här kör han nog inte förbi även om han gjorde en fin uppåkning från sista plats senast han var i monaco.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Platt skrev
Hade Blomman hjärnblödning under träningen? han kallade Rosberg för Hamilton två gånger?
Annan tvproduktion i monaco?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du är för rolig Crazy. Statistik och vad han gjorde i sin ungdom väger nog inte särskilt tungt på söndag, men vem vet. Det kanske står ett gäng skåjter vid La Rascasse och vill hjälpa den gamle farbrorn över vägen på söndag :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant Jari att statistik inte går att leva på men jag måste säga att det är rätt trevlig läsning när jag sätter mig ner och tittar i mitt uppslagsverk och schumi står överst på de flesta ställen :D
Inte minst där de står antal, segrar, titlar och mest vinster under en säsong för de kan ingen ta ifrån gubben även om han så parkerar sitt privatjet i racacc :D
Fredrik i Trollhättan

Jari skrev:och vad han gjorde i sin ungdom väger nog inte särskilt tungt på söndag
Nä, Monaco brukar ju vara en framgångsbana för rookies. Schumacher har inte en chans. För lite rutin.
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev:och vad han gjorde i sin ungdom väger nog inte särskilt tungt på söndag
Nä, Monaco brukar ju vara en framgångsbana för rookies. Schumacher har inte en chans. För lite rutin.
Du menar antagligen för mycket rutin.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Fredrik i Trollhättan skrev:

Helmets?

Kanske är det det du garvar åt....
Yes!
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

DÅ har man börjat ladda för den 3e träningen och det ser ut att bli tort.
Fredrik i Trollhättan

Crazy F1 skrev:DÅ har man börjat ladda för den 3e träningen och det ser ut att bli tort.
Är du på plats?

formula1.com indikerar regn för lördagens aktiviteter...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Om det vore så väl :) Nej tyvärr sitter ja hemma i soffan och laddar :D

Men till spa ska jag nog.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Stakars Alonso.
Fredrik i Trollhättan

Drivaxel som följer med hjulet betyder väl trsig växellåda? Var det förresten en drivaxel som blomman sa? Verkade lite klen. Undrar om man har konstruktionslösningar som räddar lådan vid såna situationer. Man skulle kunna tänka sig drivaxel som hoppar ur vid en viss vinkel. en vinkel som inte kan uppstå om hjulupphängningen är hel.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp, såg ut som ett förarmisstag men han är så pass snabb här så han kommer vara med och slåss om Pole ändå för de lär nog hinna reparera den där bilen i tid.
Merceders är långsamma och vad gör Kubica och Alguasarri så högt upp :quest:
Kubica är ju snabbast av alla och Buemi är även han väldigt snabb.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

platt skrev:Stakars Alonso.
Haha, näääää...
Klantarsel!
Men det är kul att se "uni-browen" gå ihop helt när han ser bekymrad ut. _
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Så kan man också uttrycka sig :D

Jari tittar du på träningen? Kan du i så fall säga om de säger nåt om Nico, han verkar ju ha problem med bilen eller nåt?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nico hade biltrubbel i torsdags också och är nu ute på sitt sjätte varv. Undrar om han gjort någon riktig satsning ännu, dock.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kobayashis piruett var 720% snyggare än Schumis från 2006
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nico är MED igen!!!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp såg det nu,han e snabb!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Kan det bli en Renault vinst i dag?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

platt skrev:Kan det bli en Renault vinst i dag?
Inte idag. Topp fyra i kvalet kanske, men inga segrar tyvärr =)