när alla nu hackar på ferrari, glöm då inte.....
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja Melbourne 98 handlade inte om stallorder. Förarna hade själva lovat att inte utmana varandra efter första kurvan. När Mika gjorde sitt depåmisstag informerade stallet DC om vad som hade hänt och inte mer. Det var DC som tog beslutet att släppa upp Mika igen ... inga stallorder, utan DC:s beslut. Jag håller med om att det inte var särskilt snyggt det heller men det var långt ifrån det som Ferrari pysslar med när de serverar SChumi allt på ett silverfat via Radio Ferrari
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
Oavsett vem som gjorde vad och när så är det vi såg på A1 ett hån mot publiken.
Hur står dom som fattade beslutet ut med sig själva.
Man kan inte kräva av Rubens och av Michael att dom skall vägra lyda stallorder. De är bara kuggar i det stora Ferarrimaskineriet. Dock kan man visa sitt förakt mod dom som fattar dessa idiotiska beslut. För oss som har en liten aning om F1 så kommer detta alltid att räknas som Rubens seger (liksom andraplatsen på A1 2001), den som hävdar annat vill förvränga historieskrivningen.
Nisse är lite ute och cyklar när han påstår att alla Schumachers segrar är tillkommna på detta vis. Trodde Nisse visste bättre, hade även fel där.
Hur står dom som fattade beslutet ut med sig själva.
Man kan inte kräva av Rubens och av Michael att dom skall vägra lyda stallorder. De är bara kuggar i det stora Ferarrimaskineriet. Dock kan man visa sitt förakt mod dom som fattar dessa idiotiska beslut. För oss som har en liten aning om F1 så kommer detta alltid att räknas som Rubens seger (liksom andraplatsen på A1 2001), den som hävdar annat vill förvränga historieskrivningen.
Nisse är lite ute och cyklar när han påstår att alla Schumachers segrar är tillkommna på detta vis. Trodde Nisse visste bättre, hade även fel där.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Skellefteå
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
FIA's regler är ju värdelösa,dom använder dom ju bara när dom vill och dom vrider och vänder på reglerna som man blir alldeles snurrig, ferrari skulle fan diskas från dagens lopp, ett till bra exempel på hur FIA följer sina regler är ju det här med att det skall finnas visst mycket mönsterdjup kvar i däcken,jo tjena jävlar vad den regeln används,ibland är ju michelin däcken rena slicksen
och JA,det som ferrari gjorde idag är en av dom svinigaste sakerna jag sett i f1 under dom 30 år jag varit f1 intresserad,visserligen förekom samma sak mycket mera på 70 talet då förarna också hade inskrivet i sina kontrakt att dom inte fick vinna eller att det var dom som skulle vinna o.s.v
och JA,det som ferrari gjorde idag är en av dom svinigaste sakerna jag sett i f1 under dom 30 år jag varit f1 intresserad,visserligen förekom samma sak mycket mera på 70 talet då förarna också hade inskrivet i sina kontrakt att dom inte fick vinna eller att det var dom som skulle vinna o.s.v
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ozi: Alla gånger är väl att ta i. Det har hänt ett fåtal gånger och de har för det mesta varit befogade då det har varit riktigt hårt i WDC-striden. Irvine var egentligen aldrig i samma division som Schumi så dessa är inte lika dåliga, snarare en effekt av den "big-business" som F1 är idag. 96 kvalade Irvine i snitt 0,856 sekunder efter Schumi så att han skulle ha med en titelstrid att göra var inte säskilt troligt.
Tidigare bromsproblem är kanske inte så roliga, men begripliga.
Tidigare bromsproblem är kanske inte så roliga, men begripliga.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
ZZ nu är du förvirad som vanligt. Jag pratar om varumärket Schumacher och att det halverades idag. Alla segrar har han inte fått uppkörda men en hel del.On 2002-05-12 18:44, zz wrote:
Nisse är lite ute och cyklar när han påstår att alla Schumachers segrar är tillkommna på detta vis. Trodde Nisse visste bättre, hade även fel där.
Från det ena till det andra jag såg inte att hela läktaren lyste rött i Ferraris färger efter den tjusiga dubbelsegern i dag. Var det ovanligt få som hade flaggor med eller tyckte de att flaggorna kändes lite solkiga idag.
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men jag fattar inte de som blandar in poängen i detta.
Har sett de som säger:
Jag förstår Ferrari om det hela hade utspelat sig med nåt lopp kvar & en jämn tabell.
Då undrar jag:
Vart drar ni gränsen?
När hade dagens händelse varit helt ok?
Om Schumi bara hade haft 1 poängs försprång?
2,3,4,5,6,7,8,9,10? Börjar vi närma oss gränsen?
11?12?13?14?15?16?17?18?19?20?21?
Nu vet jag att gränsen är passerad, men vart var den?
Hur kan man tycka att de som hände idag var ok om poängledningen bara var 1 p?
Har sett de som säger:
Jag förstår Ferrari om det hela hade utspelat sig med nåt lopp kvar & en jämn tabell.
Då undrar jag:
Vart drar ni gränsen?
När hade dagens händelse varit helt ok?
Om Schumi bara hade haft 1 poängs försprång?
2,3,4,5,6,7,8,9,10? Börjar vi närma oss gränsen?
11?12?13?14?15?16?17?18?19?20?21?
Nu vet jag att gränsen är passerad, men vart var den?
Hur kan man tycka att de som hände idag var ok om poängledningen bara var 1 p?
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Melbourne 98 var ingen bra jämförelse.
Men vi vet alla hur sportsliga Ron Dennis & Nobert Haug är.
Haug, jag ryser när jag hör namnet.
DTM när Alfa domminerade Mercedes totalt. Haug var chef då.
Han skickade ut en sunk Benz att torpeda Nicola Larinis Alfa varje gång. Eftersom han visste att Larini skulle vinna serien annars.
Benz är inga helgon de heller....
Men vi vet alla hur sportsliga Ron Dennis & Nobert Haug är.
Haug, jag ryser när jag hör namnet.
DTM när Alfa domminerade Mercedes totalt. Haug var chef då.
Han skickade ut en sunk Benz att torpeda Nicola Larinis Alfa varje gång. Eftersom han visste att Larini skulle vinna serien annars.
Benz är inga helgon de heller....
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
kan inte vara samma norbert haug som är i f1,för den norbert och den ron som är i mclaren stallet gör väl aaaaaaldrig fel
sen var det nog inte ms som blev utbuad för det han gjort,det var nog ner ferrari som stall som vart utbuad för det var väl inte ms fel att ferrari gjorde som dom gjorde och jag hoppas dom blir diskade för detta så vi slipper sånna här vidrigheter i fortsättningen,alla vi vill ju se ren och bra racing ich det blir det fan inte med fjoll tilltag som detta
sen var det nog inte ms som blev utbuad för det han gjort,det var nog ner ferrari som stall som vart utbuad för det var väl inte ms fel att ferrari gjorde som dom gjorde och jag hoppas dom blir diskade för detta så vi slipper sånna här vidrigheter i fortsättningen,alla vi vill ju se ren och bra racing ich det blir det fan inte med fjoll tilltag som detta
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Så Stefan.L, du tror på fullt allvar att det inte står något i MS kontrakt som ger honom fördel?
Glöm det.
Vi fick se prov på det idag.
Rubens har minst lika stor chans att vinna VM-titlen som MS har idag som jag ser det. Om de låtit Rubens vinna så hade ändå MS dragit ifrån och gett Rubens möjlighet att hämta in mer poäng på Ralf och Montoya.
Så överlägsen som Ferrari är just nu så skulle de i mina ögon kunna lotta inom teamet i sista racet om vem som skulle få vinna VM-titlen men här ser man direkt vem de har bestämt för att satsa på. Och jag ser inget annat än att det står något om det i MS kontrakt.
Glöm det.
Vi fick se prov på det idag.
Rubens har minst lika stor chans att vinna VM-titlen som MS har idag som jag ser det. Om de låtit Rubens vinna så hade ändå MS dragit ifrån och gett Rubens möjlighet att hämta in mer poäng på Ralf och Montoya.
Så överlägsen som Ferrari är just nu så skulle de i mina ögon kunna lotta inom teamet i sista racet om vem som skulle få vinna VM-titlen men här ser man direkt vem de har bestämt för att satsa på. Och jag ser inget annat än att det står något om det i MS kontrakt.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Jag har planer att rituellt bränna min Ferarriflagga. Det som hände på A1 idag är oförlåtligt och svinaktigt. Ett hån mot alla dom som betalade massor med pengar och tid för att se ett bra race. Det var ett bra race fram till dom 5 sista varven. Vore jag en del av Ferarriledningen skulle jag skämmas att se mig själv i spegeln.On 2002-05-12 19:06, Nisse wrote:
Från det ena till det andra jag såg inte att hela läktaren lyste rött i Ferraris färger efter den tjusiga dubbelsegern i dag. Var det ovanligt få som hade flaggor med eller tyckte de att flaggorna kändes lite solkiga idag.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tycker inte jag du skall göra. För om du gör det så har du missat det som formel 1 handlar om. Formel 1 är inte bara det du ser på tävlingarna. Det är först och främt om den tillverkare som står bakom bilarna. Det tycker jag man glömmer väldigt ofta. Det är likadant i rally..=)
Det tenderar till att bli rättvist i längden i vilket fall som helst..=)
Det tenderar till att bli rättvist i längden i vilket fall som helst..=)
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om jag hade varit betalande åskådare på A1 idag hade jag nog känt mig ganska blåst på dom stålarna. Ponera att detta istället hade varit näst sista loppet och en förare från ett konkurerande stall fortfarande hade chans på VM-titeln, så hade inget blivit upprörd. För då hade stallorder varit precis det alla väntat på.
Extra surt att ge Rubens stallorder när han hade utklassat Schumacher i kvalet dessutom. Nu vill jag ha en ursäkt av den lille fete fransossen
Extra surt att ge Rubens stallorder när han hade utklassat Schumacher i kvalet dessutom. Nu vill jag ha en ursäkt av den lille fete fransossen
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Doug Nye:
From my point of view - having been a racing journalist and historian for almost 40 years and a fan for almost 50, I am aware of many, many instances of team orders deciding race results - sometimes justifiably, sometimes perhaps unjustifiably...
But I have never - ever - witnessed team orders applied in such an inexcusably inappropriate situation, particularly considering the fact that, right now, Formula 1 itself was already staring straight down the gun barrel...and genuinely is in dire need of all the friends it can keep.
For the first time in twenty years - since a similarly inexcusable incident at Zolder inflicted live TV images of a mechanic being crushed upon my young children - I actually feel ashamed to be interested and to some measure involved with the sport that has shaped my life...
Unbelievable....and can you hear that distant noise? It's Mr F, bouncing off the rev limiter, in his grave...
DCN
From my point of view - having been a racing journalist and historian for almost 40 years and a fan for almost 50, I am aware of many, many instances of team orders deciding race results - sometimes justifiably, sometimes perhaps unjustifiably...
But I have never - ever - witnessed team orders applied in such an inexcusably inappropriate situation, particularly considering the fact that, right now, Formula 1 itself was already staring straight down the gun barrel...and genuinely is in dire need of all the friends it can keep.
For the first time in twenty years - since a similarly inexcusable incident at Zolder inflicted live TV images of a mechanic being crushed upon my young children - I actually feel ashamed to be interested and to some measure involved with the sport that has shaped my life...
Unbelievable....and can you hear that distant noise? It's Mr F, bouncing off the rev limiter, in his grave...
DCN
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons apr 03, 2002 02:00
- Ort: Ludvika
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker INTE att stallorder skall förbjudas. Stall-order kommer alltid att förekomma, och om man gör det olagligt sa kommer stallen fortsätta tillämpa dom i smyg. Det som hände idag var mycket bättre och ärligare än om man hade försökt dölja stallordren, tex genom ett längre depastopp för Rubens.
Förhoppningsvis kommer reaktionen efter detta racet göra att stallen blir mycket mer restrektiva till att utdela stallorder. Ferrari maste förlora oerhört mycket pengar pa gardagens beslut.
Förhoppningsvis kommer reaktionen efter detta racet göra att stallen blir mycket mer restrektiva till att utdela stallorder. Ferrari maste förlora oerhört mycket pengar pa gardagens beslut.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Stallorder är ju inget nytt, men att inte M. Schumacher kan stå för vad han gör är ännu äckligare. Han kunde ju faktiskt ha avstått från att passera honom. Men nej, han stod bara och snyftade och sa han skämdes alltmedan han innerst inne glatt tog hem poängen. Låt dumskallarna tro på att han var "ledsen" över att vinna.
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I ett lagmästerskap behövs stallorder men stallorder ska inte användas på det riktigt äckliga sätt som det användes nu i helgen.
Ferrari hade råd att låta Rubens vinna, hade det handlat om sista loppen/loppet och en stenhård strid om viktiga poäng så hade det varit en annan sak men det här var något helt bizarrt.
/ Tommi
Ferrari hade råd att låta Rubens vinna, hade det handlat om sista loppen/loppet och en stenhård strid om viktiga poäng så hade det varit en annan sak men det här var något helt bizarrt.
/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
On 2002-05-13 02:56, D_River wrote:
zz, bränn inte din Ferrari flagg bara för att Ferraris nuvarande ledning är #¤¤%¤#¤%#¤.
Jag har gömt den längst in i garderoben tilsammans med mina övriga lik. Detta var droppen.
Vore kul att se den lille pykniskt byggde fransosen uppbåda all sin huggormslika intelligens och förklara sitt beslut. Han kommer i mina ögon att bli ihågkommen som en till förväxling lik ett fläskköttsproducerande husdjur.
Undrar hur länge jag orkar vara arg? Dom har förstört allt för många F1 intresserade människor.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Här är en intervju med den lille fransosen.
Håll till godo zz.
Q: Jean, why did you take this decision today?
Jean Todt: There was great domination by Ferrari today and the race was between our two drivers and clearly we knew that Michael had 44 points in the championship before this race in the World Drivers' championship and Rubens six points. Michael therefore had a greater chance of winning the Drivers' championship and therefore four points was important and that's why we asked Rubens to let Michael passed.
Q: Was it a difficult decision to take for you?
JT: It's always a difficult decision to take, to change the finishing order, it's not something you do all the time. Having said that, we've finished too many races in the final race of the year to underestimate our competitors and to prevent taking the slightest. So, today, we are enjoying a favourable period. We have a car that is very competitive, a good engine, remarkable Bridgestone tyres. We cannot be certain, with 11 races to go to the end of the championship that the situation will remain like that, so we are trying to take the maximum at this stage.
Q: We are only at six races, wasn't this decision a bit too prudent, given the sport?
JT: It was a decision that was perhaps very prudent but history has taught us to be prudent and that things are never easy.
Q: What about the sport?
JT: The sport has seen Ferrari drive a very good race. We have seen clearly that the moral winner has been Rubens Barrichello, he was a very professional driver like the whole team and it's something that he understands.
Q: What would have happened if either of the drivers had broken the contract and not done what they were told?
JT: Michael is a very professional driver and as Rubens is a very professional driver. We told them something on the radio, it's quick decisions, quick reaction and they both respected it, what they were told.
Q: So was it right you expected him to follow his decision anyway.
JT: So they are professional, we are all professional, we try to be. Sometimes you take difficult decisions, but you feel you have to take them, and you accept the consequences.
Q: When exactly did you tell him?
JT: I think it was lap 63. Both of them. But he did not say no because he passed him, didn't he.
Q: Has the reaction of the spectators and the reaction of the media surprised you?
JT: Not really. I honestly I prefer this kind of reaction being first and second. At least you have something to write, otherwise you would have said the race was very boring.We just feel... sometimes we have very difficult decisions to take. But we are fighting for a Championship. It is a difficult fight. We lost the championship at the last race in 1997, 98 and 99 so we just want to try to avoid that. Maybe if that had not happened, we would not have reacted like that. But it has happened, we have some hard times and really I had even more people to face, and no result. At least. I know some people are not happy but we have the result and we feel it was the right thing for the team.
Q: Don't you feel the image of Ferrari has been damaged?
JT: Honestly, I think some people will be against and I've heard different reactions. Some people feel that they are in favour but at the end of the day, it is more damaging if you lose the Championship rather than if you decide who is going to win a specific race after such domination by Ferrari. We did not allow our drivers to fight, you know, because I must say it is hard for me to say, but we were much quicker on the track today, so there was no point to allow our drivers to fight each other, because we have given the game to the others.
Q: But Rubens had a big advantage?
JT: I mean because we ask them not to go over the limit . The car had a very good potential today.
Q: But the situation was different to last year, surely?
JT: That is true but we are only at the one third point of the Championship. We have 11 races to go. You know lots of things can happen, so we have seen… last year I think we were almost in the same situation, or was it two years ago? And we retired in three races in a row. Everybody remembers that we had five or six difficult races and we did not score points and we lost the lead. We took the lead in the race before the last. We try not put us in that situation.
Q: But surely racing is about risk?
JT: This is what we do but then we can calculate some risk and that's what we do. But I cannot ask everybody to accept our decision, but it is our decision and that is it.
Q: Does this mean that Rubens must now follow Michael in every race until he wins the championship?
JT: At the moment, the priority is to try to win the manufacturer's Championship and Driver's championship. We feel, rightly or wrongly, that Michael has more chance to win the Drivers' Championship. So we have to decide in favour of one, at the moment it's in favour of Michael.
Q: At the launch in Maranello this year, Rubens said that if he was in the lead, he would not be asked to pull over for Michael?
JT: OK. It did not happen in the first race, it happened in the sixth race where we had one driver with 44 points and the other one with six points so we feel today that Michael has, again, maybe rightly or wrongly, we feel that Michael has more opportunity to win the Championship.
Q: There was a sense of trust for him, what happened?
JT: Because the championship is not starting, we are at the sixth race of the Championship. We just renewed the contract with Rubens, with a clear situation and clear understanding, and I mean Rubens understands that. May be you don't understand it, I'm sorry for you, but I must say that in all fairness that I'd rather have Rubens understand than you!
Q: What does this mean for Monaco?
JT: You know first of all it should mean that we must come first and second in Monaco, and we are far off that. We are far off that. Remember that we have been dominating this championship if you take the six first races, but the first race we were dominating but second race the others were dominating. So there is a long way to go.
Q: What do you feel about this reaction?
JT: It will calm down
Q: How do you feel this will affect Ferrari's image?
JT: I think it will be very good for Ferrari's image to be first and second, and to be performing, but then again I may not change your opinion, but we have been deciding what we feel on what there was to be decided.
Q: You made it quite obvious what you wanted, didn't you?
JT: Because I think it is much better to show what we have decided. It would have been unfair to ask Rubens to simulate being overtaken which we could easily organized. It was enough to put 10 more kilos of fuel in Michael's car (he meant Rubens's, I think) and he would have passed him in the pitstop, which we did not do. Then it was Rubens symbolic that Rubens was the moral winner, he just focussed on Michael to win for the Championship.
Q: Do you have any regrets?
JT: Like I said, it was a difficult decision to take. We took the decision and I explained why we took the decision. I don't say that it is the right decision, it is the decision we took. Sometimes you make good decision, bad decision, it's the decision we took.
Q: When did you start thinking about it?
JT: We discussed about that after the last pitstop, considering the situation of our competitors.
Q: Were you surprised by the reaction of the spectators?
JT: I think they were happy to see Ferrari winning! OK, we had to make decision and we took the decision. I am sorry that a lot of people are unhappy, but some other people are happy. Some of our mechanics are happy as well. May be they will realise by the end of the seasons that the decision was right decision. I am sure again that the important thing is to have a competitive car,a competitive package and to be able to be successful, and Rubens will be able to win races.
Q: Do you think will have damaged Michael's image?
JT: I think rightly or wrongly you are reacting to one race. You should not judge Micheal on one race. In Monte Carlo, it will the 100th race that he drives for Ferrari and so we should judge him on his hundred races.
Q: Most of Michael's wins have been worthy, what does he think of this one?
JT: It's more than a win because he knows that morally speaking it is Rubens's. What is important is the points, so ten points go to Michael who is today in an even more advantageous position in the World Championship. Morally, Rubens is the winner as was the case when Mika Salo allowed Eddie Irvine to win in 1999, when Michael, after his accident at Silverstone, let Irvine past so it isn't something that has never happened before, it's something that has happened before and that was the case today.
Q: What about Ferrari's image and your own popularity?
JT: Well Ferrari's image is all about having trying to have a competitive team to win races, and I think that Ferrari's image today, even if it is slightly contested by the decision taken by the team, there is a great image of domination which seems to be important in a discipline as hard as Formula One.
Q: And you when you read the papers in the coming days?
JT: Well, I shall look at the papers but it isn't the most important thing. The most important is to have worked well for the company and to have made a decision which has benefited the company, even if it isn't the most popular.
Q: The people in the stands didn't think much of that decision?
JT: Listen, there's often some emotion in people's reaction so you have to give them time to calm down and think of our development programme. Next week we are going to be in Italy in order to make the car more competitive and to encourage our fans and the team for Monte Carlo.
Bob Constanduros
Håll till godo zz.
Q: Jean, why did you take this decision today?
Jean Todt: There was great domination by Ferrari today and the race was between our two drivers and clearly we knew that Michael had 44 points in the championship before this race in the World Drivers' championship and Rubens six points. Michael therefore had a greater chance of winning the Drivers' championship and therefore four points was important and that's why we asked Rubens to let Michael passed.
Q: Was it a difficult decision to take for you?
JT: It's always a difficult decision to take, to change the finishing order, it's not something you do all the time. Having said that, we've finished too many races in the final race of the year to underestimate our competitors and to prevent taking the slightest. So, today, we are enjoying a favourable period. We have a car that is very competitive, a good engine, remarkable Bridgestone tyres. We cannot be certain, with 11 races to go to the end of the championship that the situation will remain like that, so we are trying to take the maximum at this stage.
Q: We are only at six races, wasn't this decision a bit too prudent, given the sport?
JT: It was a decision that was perhaps very prudent but history has taught us to be prudent and that things are never easy.
Q: What about the sport?
JT: The sport has seen Ferrari drive a very good race. We have seen clearly that the moral winner has been Rubens Barrichello, he was a very professional driver like the whole team and it's something that he understands.
Q: What would have happened if either of the drivers had broken the contract and not done what they were told?
JT: Michael is a very professional driver and as Rubens is a very professional driver. We told them something on the radio, it's quick decisions, quick reaction and they both respected it, what they were told.
Q: So was it right you expected him to follow his decision anyway.
JT: So they are professional, we are all professional, we try to be. Sometimes you take difficult decisions, but you feel you have to take them, and you accept the consequences.
Q: When exactly did you tell him?
JT: I think it was lap 63. Both of them. But he did not say no because he passed him, didn't he.
Q: Has the reaction of the spectators and the reaction of the media surprised you?
JT: Not really. I honestly I prefer this kind of reaction being first and second. At least you have something to write, otherwise you would have said the race was very boring.We just feel... sometimes we have very difficult decisions to take. But we are fighting for a Championship. It is a difficult fight. We lost the championship at the last race in 1997, 98 and 99 so we just want to try to avoid that. Maybe if that had not happened, we would not have reacted like that. But it has happened, we have some hard times and really I had even more people to face, and no result. At least. I know some people are not happy but we have the result and we feel it was the right thing for the team.
Q: Don't you feel the image of Ferrari has been damaged?
JT: Honestly, I think some people will be against and I've heard different reactions. Some people feel that they are in favour but at the end of the day, it is more damaging if you lose the Championship rather than if you decide who is going to win a specific race after such domination by Ferrari. We did not allow our drivers to fight, you know, because I must say it is hard for me to say, but we were much quicker on the track today, so there was no point to allow our drivers to fight each other, because we have given the game to the others.
Q: But Rubens had a big advantage?
JT: I mean because we ask them not to go over the limit . The car had a very good potential today.
Q: But the situation was different to last year, surely?
JT: That is true but we are only at the one third point of the Championship. We have 11 races to go. You know lots of things can happen, so we have seen… last year I think we were almost in the same situation, or was it two years ago? And we retired in three races in a row. Everybody remembers that we had five or six difficult races and we did not score points and we lost the lead. We took the lead in the race before the last. We try not put us in that situation.
Q: But surely racing is about risk?
JT: This is what we do but then we can calculate some risk and that's what we do. But I cannot ask everybody to accept our decision, but it is our decision and that is it.
Q: Does this mean that Rubens must now follow Michael in every race until he wins the championship?
JT: At the moment, the priority is to try to win the manufacturer's Championship and Driver's championship. We feel, rightly or wrongly, that Michael has more chance to win the Drivers' Championship. So we have to decide in favour of one, at the moment it's in favour of Michael.
Q: At the launch in Maranello this year, Rubens said that if he was in the lead, he would not be asked to pull over for Michael?
JT: OK. It did not happen in the first race, it happened in the sixth race where we had one driver with 44 points and the other one with six points so we feel today that Michael has, again, maybe rightly or wrongly, we feel that Michael has more opportunity to win the Championship.
Q: There was a sense of trust for him, what happened?
JT: Because the championship is not starting, we are at the sixth race of the Championship. We just renewed the contract with Rubens, with a clear situation and clear understanding, and I mean Rubens understands that. May be you don't understand it, I'm sorry for you, but I must say that in all fairness that I'd rather have Rubens understand than you!
Q: What does this mean for Monaco?
JT: You know first of all it should mean that we must come first and second in Monaco, and we are far off that. We are far off that. Remember that we have been dominating this championship if you take the six first races, but the first race we were dominating but second race the others were dominating. So there is a long way to go.
Q: What do you feel about this reaction?
JT: It will calm down
Q: How do you feel this will affect Ferrari's image?
JT: I think it will be very good for Ferrari's image to be first and second, and to be performing, but then again I may not change your opinion, but we have been deciding what we feel on what there was to be decided.
Q: You made it quite obvious what you wanted, didn't you?
JT: Because I think it is much better to show what we have decided. It would have been unfair to ask Rubens to simulate being overtaken which we could easily organized. It was enough to put 10 more kilos of fuel in Michael's car (he meant Rubens's, I think) and he would have passed him in the pitstop, which we did not do. Then it was Rubens symbolic that Rubens was the moral winner, he just focussed on Michael to win for the Championship.
Q: Do you have any regrets?
JT: Like I said, it was a difficult decision to take. We took the decision and I explained why we took the decision. I don't say that it is the right decision, it is the decision we took. Sometimes you make good decision, bad decision, it's the decision we took.
Q: When did you start thinking about it?
JT: We discussed about that after the last pitstop, considering the situation of our competitors.
Q: Were you surprised by the reaction of the spectators?
JT: I think they were happy to see Ferrari winning! OK, we had to make decision and we took the decision. I am sorry that a lot of people are unhappy, but some other people are happy. Some of our mechanics are happy as well. May be they will realise by the end of the seasons that the decision was right decision. I am sure again that the important thing is to have a competitive car,a competitive package and to be able to be successful, and Rubens will be able to win races.
Q: Do you think will have damaged Michael's image?
JT: I think rightly or wrongly you are reacting to one race. You should not judge Micheal on one race. In Monte Carlo, it will the 100th race that he drives for Ferrari and so we should judge him on his hundred races.
Q: Most of Michael's wins have been worthy, what does he think of this one?
JT: It's more than a win because he knows that morally speaking it is Rubens's. What is important is the points, so ten points go to Michael who is today in an even more advantageous position in the World Championship. Morally, Rubens is the winner as was the case when Mika Salo allowed Eddie Irvine to win in 1999, when Michael, after his accident at Silverstone, let Irvine past so it isn't something that has never happened before, it's something that has happened before and that was the case today.
Q: What about Ferrari's image and your own popularity?
JT: Well Ferrari's image is all about having trying to have a competitive team to win races, and I think that Ferrari's image today, even if it is slightly contested by the decision taken by the team, there is a great image of domination which seems to be important in a discipline as hard as Formula One.
Q: And you when you read the papers in the coming days?
JT: Well, I shall look at the papers but it isn't the most important thing. The most important is to have worked well for the company and to have made a decision which has benefited the company, even if it isn't the most popular.
Q: The people in the stands didn't think much of that decision?
JT: Listen, there's often some emotion in people's reaction so you have to give them time to calm down and think of our development programme. Next week we are going to be in Italy in order to make the car more competitive and to encourage our fans and the team for Monte Carlo.
Bob Constanduros
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag håller inte med Todt om det han säger. Tycker inte att de klandervärda är MS och RB utan just Todt.
Regen, vad är det för fel med ambitionen att bygga en ännu bättre bil??????? Dom visar F3000 på Eurosport, jag förstår att du är sugen på att ge dem mer uppmärksamhet???
JT, det var väl ändå inte MS fel det som hände????
Tycker att vi alla skall klandra rätt person. Förarna är bara en kugge i ett maskineri som Ferarri. MS har visat att han är kapabel att vinna helt utan hjälp från sin teamförare, tycker att det är synd att Todt gör så mot MS och mot RB.
Regen, vad är det för fel med ambitionen att bygga en ännu bättre bil??????? Dom visar F3000 på Eurosport, jag förstår att du är sugen på att ge dem mer uppmärksamhet???
JT, det var väl ändå inte MS fel det som hände????
Tycker att vi alla skall klandra rätt person. Förarna är bara en kugge i ett maskineri som Ferarri. MS har visat att han är kapabel att vinna helt utan hjälp från sin teamförare, tycker att det är synd att Todt gör så mot MS och mot RB.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är inget fel med den ambitionen. Det ska de ju göra och de gör det väldigt bra. Felet är hans kommentar som jag tolkar som att, "Våra fans som är missnöjda med det här nu blir nog nöjda när vi krossar ännu mer i Monaco."
Jag har inget emot att Ferrari bygger en bra bil, de andra får jobba på att koma ikapp. Det är bara tråkigt att de ska utnyttja sin suveräna bil så cyniskt och sedan inte förså varför folk inte gillar det.
Jag har inget emot att Ferrari bygger en bra bil, de andra får jobba på att koma ikapp. Det är bara tråkigt att de ska utnyttja sin suveräna bil så cyniskt och sedan inte förså varför folk inte gillar det.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej, nu jävlar Nu tycker jag ännu sämre om Jean "grisen" Todt. Tänk på alla betalande åskådare som fanns på plats. Folk som kanske sparat en tid för att ha råd att åka på ett f1-lopp och så händer det här bedrägeriet iscensatt av Ferrari. Det var ruttet och respektlöst. Just nu går jag och hoppas att FIA ska diskvalificera Ferrari, det vore dom värda.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
zz, jag är övertygad om att Schumacher inte hade fått mothugg om han hade vägrat lyda order. Försökte han ens argumentera mot? Han ljög ju uppenbarligen när han sa att han blev medveten om ordern strax före målgång. Vad är dethan vill dölja? Han meddelades, enligt Todt, redan på det 63:e varvet om vad som gällde.
Schumacher är inte en kugge i ett enormt maskineri även om han patetiskt försöker framställa sig som en sådan. Barrichello är en kugge.
Schumachers ställning var sådan, före gårdagen, att han hade kunnat rida ut en eventuell storm.
Det finns människor i världen som pliktar med sitt liv för att de står för en viss åsikt. Andra har ett helvete på jobbet när de ifrågasätter chefen och riskerar att bli av med både jobb och bostad. Vad riskerar Schumacher? Inte ett jävla dugg förutom lite blåsväder i ett konferensrum. Om ens det...
Tärnström
Schumacher är inte en kugge i ett enormt maskineri även om han patetiskt försöker framställa sig som en sådan. Barrichello är en kugge.
Schumachers ställning var sådan, före gårdagen, att han hade kunnat rida ut en eventuell storm.
Det finns människor i världen som pliktar med sitt liv för att de står för en viss åsikt. Andra har ett helvete på jobbet när de ifrågasätter chefen och riskerar att bli av med både jobb och bostad. Vad riskerar Schumacher? Inte ett jävla dugg förutom lite blåsväder i ett konferensrum. Om ens det...
Tärnström
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00