MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2010
Banbeskrivning: Monte Carlo
Banlängd: 3.340 km, antal varv: 78, startförskjutning: 0.000 km, distans: 260.52 km
Bensinförbrukning 2008: 1.71 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.26 sekunder
Depåfönster, 78 varv
1 stopp: 44-51
2 stopp: 25-32, 48-55
3 stopp: 18-24, 34-40, 52-58
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Torsdag 2010-05-13, CET
Träning 1 10:00-11:30 (R.Barrichello - Brawn GP 1:17.189)
Träning 2 14:00-15:30 (N.Rosberg - Williams 1:15.243)
Lördag 2010-05-15, CET
Träning 3 11:00-12:00 (F.Alonso - Renault 1:15.164)
Kvalificering 14:00-15:00 (J.Button - Brawn GP 1:14.902)
Söndag 2010-05-16, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 56 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:40:44,282
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 2:00:42,742
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:40:29,329
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:43:43,116
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:43:51,210
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:45:46,601
2003: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:42:19,0121
2002: David Coulthard - McLaren # 1:45:39,0551
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:47:22,561
2000: David Coulthard - McLaren # 1:49:28,213
1999: Michael Schumacher - Ferrari # 1:49:31,812
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:51:23,595
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 2:00:05,654
1996: Olivier Panis - Ligier # 2:00:45,629
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:53:11,258
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:49:55,372
1993: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:10,947
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:50:59,372
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:02,334
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:46,982
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:33,251
1988: Alain Prost - McLaren # 1:57:17,077
1987: Ayrton Senna - Lotus # 1:57:54,085
1986: Alain Prost - McLaren # 1:55:41,060
1985: Alain Prost - McLaren # 1:51:58,034
1984: Alain Prost - McLaren # 1:01:07,740
1983: Keke Rosberg - Williams # 1:56:38,121
1982: Riccardo Patrese - Brabham # 1:54:11,259
1981: Gilles Villeneuve - Ferrari # 1:54:23,380
1980: Carlos Reutemann - Williams # 1:55:34,365
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:55:22,480
1978: Patrick Depailler - Tyrrell # 1:55:14,660
1977: Jody Scheckter - Wolf # 1:57:52,770
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:59:51,470
1975: Niki Lauda - Ferrari # 2:01:21,310
1974: Ronnie Peterson - Lotus # 1:58:03,700
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:57:44,300
1972: Jean-Pierre Beltoise - BRM # 2:26:54,700
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:52:21,300
1970: Jochen Rindt - Lotus # 1:54:36,600
1969: Graham Hill - Lotus # 1:56:59,400
1968: Graham Hill - Lotus # 2:00:32,300
1967: Denny Hulme - Brabham # 2:34:34,300
1966: Jackie Stewart - BRM # 2:33:10,500
1965: Graham Hill - BRM # 2:37:39,600
1964: Graham Hill - BRM # 2:41:19,500
1963: Graham Hill - BRM # 2:41:49,700
1962: Bruce McLaren - Cooper # 2:46:29,700
1961: Stirling Moss - Lotus # 2:45:50,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 2:53:45,500
1959: Jack Brabham - Cooper # 2:55:51,300
1958: Maurice Trintignant - Cooper # 2:52:27,900
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 3:10:12,800
1956: Stirling Moss - Maserati # 3:00:32,900
1955: Maurice Trintignant - Ferrari # 2:58:09,800
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 3:13:18,700
Alla 56 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:14,902
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:15,787
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:15,726
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:13,962
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:30,323
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:13,985
2003: Ralf Schumacher - Williams # 1:15,259
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:16,676
2001: David Coulthard - McLaren # 1:17,430
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,475
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,547
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:19,798
1997: Heinz-Harald Frentzen - Williams # 1:18,216
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,356
1995: Damon Hill - Williams # 1:21,952
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:18,560
1993: Alain Prost - Williams # 1:20,557
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:19,495
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:20,344
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:21,314
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:22,308
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:23,998
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:23,039
1986: Alain Prost - McLaren # 1:22,627
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:20,450
1984: Alain Prost - McLaren # 1:22,661
1983: Alain Prost - Renault # 1:24,840
1982: Rene Arnoux - Renault # 1:23,281
1981: Nelson Piquet - Brabham # 1:25,710
1980: Didier Pironi - Ligier # 1:24,813
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:26,450
1978: Carlos Reutemann - Ferrari # 1:28,340
1977: John Watson - Brabham # 1:29,860
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:29,650
1975: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,400
1974: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,300
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:27,500
1972: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:21,400
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:23,200
1970: Jackie Stewart - March # 1:24,000
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:24,600
1968: Graham Hill - Lotus # 1:28,200
1967: Jack Brabham - Brabham # 1:27,600
1966: Jim Clark - Lotus # 1:29,900
1965: Graham Hill - BRM # 1:32,500
1964: Jim Clark - Lotus # 1:34,000
1963: Jim Clark - Lotus # 1:34,300
1962: Jim Clark - Lotus # 1:35,400
1961: Stirling Moss - Lotus # 1:39,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 1:36,300
1959: Stirling Moss - Cooper # 1:39,600
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:39,800
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 1:42,700
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 1:44,000
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:41,100
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:50,200
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Samma här hehe.
Tror det blir jämnare i toppen mellan RB och Mac då de inte behövs lika mycket aerodynamik utan mer mekaniskt grepp, dock så tror ja inte att nån rår på dem. Det är dock ett långt och krävande lopp så det ska bli intressant att se hur många som tar sig i mål och om schumi kan fortsätta på den positiva vägen som han körde detta lopp.
Tror det blir jämnare i toppen mellan RB och Mac då de inte behövs lika mycket aerodynamik utan mer mekaniskt grepp, dock så tror ja inte att nån rår på dem. Det är dock ett långt och krävande lopp så det ska bli intressant att se hur många som tar sig i mål och om schumi kan fortsätta på den positiva vägen som han körde detta lopp.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
De ska bli intressant att se hur det ser ut på en sådan förarbana som Monaco ändå är, bilen måste dock ha mycket grepp för att föraren inte ska sätta sig i muren. De ska bli intressant att se hur mycket före RB är här eller om de andra teamen är närmre, Maclaren lär väl inte tjäna så mycket på sin toppfart här.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hm, de tar bort F-duct och lägger till KERS? Jag undrar när FIA ska bestämma sig för nåt...
Ja på denna banan kan det bli stora problem med de långsammare, Massa hade ju problem i spanien så hur stora problem ska han inte få i Monaco
De skulle inte förvåna mig om Hamilton tar det, han är snabb och håller sakerna bara ändå in i mål så ska det nog bli en vinst, titta på hans snabbaste varv från Catalunabanan, de är en HALV sek snabbare än Marks nästan. Okej, nu är väl inte snabbaste varv så intressant längre med tanke på årets regler men det visar att han har mycket fart i bilen iaf.
Ja på denna banan kan det bli stora problem med de långsammare, Massa hade ju problem i spanien så hur stora problem ska han inte få i Monaco
De skulle inte förvåna mig om Hamilton tar det, han är snabb och håller sakerna bara ändå in i mål så ska det nog bli en vinst, titta på hans snabbaste varv från Catalunabanan, de är en HALV sek snabbare än Marks nästan. Okej, nu är väl inte snabbaste varv så intressant längre med tanke på årets regler men det visar att han har mycket fart i bilen iaf.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Stämmer, han körde Footwork 1996, Mastercard Lola 1997 och Tyrell 1998 då han försökte fickparkera i en lucka i räcket vid bassängen.
Murrays kommentar gav upphov till munterhet:
Murray:
-A lot of people here are really debating wather Riccardo Rosset is Formula 1 material
Brundle:
-That's a fairly short debate, Murray
Murrays kommentar gav upphov till munterhet:
Murray:
-A lot of people here are really debating wather Riccardo Rosset is Formula 1 material
Brundle:
-That's a fairly short debate, Murray
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Haha, fina minnen. Som grädde på moste visas ju "Drivers outside 107%" och sen Rosset som enda förare samtidigt som han backar sig runt Monacos gator.ANFRAN skrev:Här har vi det.
http://www.youtube.com/watch?v=sU8uRWIat3Y
http://www.youtube.com/watch?v=qC3iGSGMJ8c
Tack Anfran, det var skoj att se igen
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Vi tar den här också när vi ändå är i farten.
http://www.youtube.com/watch?v=-Xt6zSQRyB4
http://www.youtube.com/watch?v=SgkrH_EtQRg
http://www.youtube.com/watch?v=-Xt6zSQRyB4
http://www.youtube.com/watch?v=SgkrH_EtQRg
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hm just sjutton, Mazzacane körde 2000.
ANFRAN, var du tvungen, jag tycker bättre om det här
http://www.youtube.com/watch?v=BzvwDZjA ... ted&fmt=18
ANFRAN, var du tvungen, jag tycker bättre om det här
http://www.youtube.com/watch?v=BzvwDZjA ... ted&fmt=18
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Läste nyss att Merceders bekräftar att de går tillbaka till den korta hjulbasen i Monaco,detta enligt Nick Fry och om rosberg återigen är mycket före Schumi så vet vi nog att vem som är snabbast har att göra med att bilen passar antingen den ena eller den andra. Skulle dock schumi vara lika snabb som rosberg där så kan vi nog konstatera att han har börjat få ordning på körningen och att de var rosberg som bara hade en tillfällig svacka i Spanien samt att han inte kom överens med den längre hjulbasen helt enkelt.
Spännande!
Spännande!
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Absolut. Är Schumacher bättre skall jag äta upp min hatt.Crazy F1 skrev:Läste nyss att Merceders bekräftar att de går tillbaka till den korta hjulbasen i Monaco,detta enligt Nick Fry och om rosberg återigen är mycket före Schumi så vet vi nog att vem som är snabbast har att göra med att bilen passar antingen den ena eller den andra. Skulle dock schumi vara lika snabb som rosberg där så kan vi nog konstatera att han har börjat få ordning på körningen och att de var rosberg som bara hade en tillfällig svacka i Spanien samt att han inte kom överens med den längre hjulbasen helt enkelt.
Spännande!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kanske är samma som Gösta skulle äta upp efter Brasilien -01, om inte [Schumacher] vann stort i regnet?LuckyStrike1 skrev:Vad är det för hatt?
Den blev inte riktigt uppäten, trots förnedrad [Schumacher], så den kan få en chans till.
Hmm, är det 9 år sedan vi satt och såg den förnedringen på O´learys - tiden går.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Muren....hm, jag tror stenhårt på Bruno Senna, den bilen kan inte vara lätt att köra asså.
Sen tror jag faktiskt att Hamilton kommer hålla sig på banan detta loppet. I Merceders tror jag att båda förarna kommer ligga inom en tiondel eftersom de byter chassi, därför kommer nog Rosberg att vara den marginellt snabbare men sen kommer nog schumi att studsa tillbaka igen. Vi såg ju i Barcelona hur stor skillnad ett chassi kan göra och jag måste säga att jag är förvånad över att Merceders inte lät Rosberg köra med det gamla chassit där å andra sidan visste man kanske inte att han skulle vantrivas så mycket i den nya bilen.
Sen tror jag faktiskt att Hamilton kommer hålla sig på banan detta loppet. I Merceders tror jag att båda förarna kommer ligga inom en tiondel eftersom de byter chassi, därför kommer nog Rosberg att vara den marginellt snabbare men sen kommer nog schumi att studsa tillbaka igen. Vi såg ju i Barcelona hur stor skillnad ett chassi kan göra och jag måste säga att jag är förvånad över att Merceders inte lät Rosberg köra med det gamla chassit där å andra sidan visste man kanske inte att han skulle vantrivas så mycket i den nya bilen.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Tidigare år (innan förbuds-VM) så hade ju stallen ofta chassi med kortare hjulbas i Monaco, just för att komma runt krökarna på ett bra sätt.Crazy F1 skrev:Läste nyss att Merceders bekräftar att de går tillbaka till den korta hjulbasen i Monaco,detta enligt Nick Fry och om rosberg återigen är mycket före Schumi så vet vi nog att vem som är snabbast har att göra med att bilen passar antingen den ena eller den andra. Skulle dock schumi vara lika snabb som rosberg där så kan vi nog konstatera att han har börjat få ordning på körningen och att de var rosberg som bara hade en tillfällig svacka i Spanien samt att han inte kom överens med den längre hjulbasen helt enkelt.
Spännande!
Jag hade nästan blivit förvånad om dom kört längre hjulbas med tanke på att dom har möjlighet att välja.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Jag vill inte käka. Däremot känner jag mig tvungen attsäga så eftersom jag tidigare menat att Skomakaren har slut på skokräm. Om jag skulle ändra mig nu är det ett tecken på inskonsekvens. Hursomhelst lär ändå Nico vara snabbare med gamla bilen så det är ett riskfritt bet.Crazy F1 skrev:Jag har en fin hatt om du vill käka, den är vit med ett svart band i, då ser du ut som Michael Jackson
Loppet vinns föresten överaskande av Robert Kubica före Pedro dela Rosa och Adriian Sutil. Av någon obskyr och märklig anledning kommer det regna i kvalet och toppteamen hammnar bakom Chandhok och Lucas di Grassi. Hamilton sätter bilen i muren. Massas bensin börjar sina som i Spanien för två år sedan. Vettels däck slits sönder. Webber får panikattak. Alonsos motor exploderar. Button får svininfluensan. Schumacher åker bra och blir femma, Rosberg fyra.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Okej man ska hålla fast vid vad man tipppar men du vet vart hatten finns om du ändrar dig
Jögga det stämmer faktiskt men om nu schumis dåliga form i de första loppen skulle bero på chassit så känns det ju dumt att gå tillbaka till det för hans del men du menar på att han kommer vara snabbare i det på gatorna i monaco än vad han skulle varit på det med lång hjulbas?
Jögga det stämmer faktiskt men om nu schumis dåliga form i de första loppen skulle bero på chassit så känns det ju dumt att gå tillbaka till det för hans del men du menar på att han kommer vara snabbare i det på gatorna i monaco än vad han skulle varit på det med lång hjulbas?
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Räcker ju att ha sett Station Hairpin för att inse nackdelen med lång hjulbas. Det är långt ifrån säkert att det är en nackdel för Schumi att köra kort hjulbas, oavsett hur det sett ut tidigare under säsong.
Möjligt att han än en gång får se sig slagen av Nico, men det gäller ju att ta sig hela vägen till mål också.
Möjligt att han än en gång får se sig slagen av Nico, men det gäller ju att ta sig hela vägen till mål också.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Tror Mark Webber kan orsaka någon incident i helgen om han inte är snabbast, med sitt nyvunna självförtroende kommer han inte acceptera att han inte är snabbast och ev ligga bakom något dumt på banan.
Sen har vi ett gäng andra som inte är nöjda med förra helgens resultat som säkert kommer ta i lite extra.
Sen har vi ett gäng andra som inte är nöjda med förra helgens resultat som säkert kommer ta i lite extra.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag menade att fördelen med balansen i långa chassit uppväger inte nackdelen i hårnålar, så trots att korta chassit inte passat herrn hittills kan det innebära att totalt sett är korta chassit bättre även för Schumi.PC: skrev:Det blir lite lättare att komma runt i Rascasse, om inte annat...Jögga skrev: Det är långt ifrån säkert att det är en nackdel för Schumi att köra kort hjulbas, oavsett hur det sett ut tidigare under säsong.
Vet inte om någon blev klokare av den förklaringen.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det är avsevärt lägre kurvhastigheter på Monte Carlos gator så det korta chassit skall nog styra in även för den gamle, å andra sidan är det ojämnare underlag så med det i åtanke kanske en längre hjulbas är att föredra...Jögga skrev:Jag menade att fördelen med balansen i långa chassit uppväger inte nackdelen i hårnålar, så trots att korta chassit inte passat herrn hittills kan det innebära att totalt sett är korta chassit bättre även för Schumi.PC: skrev:Det blir lite lättare att komma runt i Rascasse, om inte annat...Jögga skrev: Det är långt ifrån säkert att det är en nackdel för Schumi att köra kort hjulbas, oavsett hur det sett ut tidigare under säsong.
Vet inte om någon blev klokare av den förklaringen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jenson Button and Lewis Hamilton examine their special Steinmetz diamond encrusted helmets.
http://en.espnf1.com/
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö