SPANIENS GP 2010 - CIRCUIT DE CATALUNYA. Lopp 5 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
SPANIENS GP 2010 - CIRCUIT DE CATALUNYA. Lopp 5 av 19
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFÓNICA 2010
Banbeskrivning: Circuit de Catalunya
Banlängd: 4.655 km, antal varv: 66, startförskjutning: 0.126 km, distans: 307.104 km
Bensinförbrukning 2008: 2.31 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.39 sekunder
Depåfönster, 66 varv
1 stopp: 28-32
2 stopp: 19-26, 39-47
3 stopp: 16-19, 30-36, 44-50
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-05-07, CET
Träning 1 10:00-11:30 (J.Button - Brawn GP 1:21.799)
Träning 2 14:00-15:30 (N.Rosberg - Williams 1:21.588)
Lördag 2010-05-08, CET
Träning 3 11:00-12:00 (F.Massa - Ferrari 1:20.553)
Kvalificering 14:00-15:00 (J.Button - Brawn GP 1:20.527)
Söndag 2010-05-09, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 19 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:37:19,202
2008: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:38:19,051
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:31:36,230
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:26:21,759
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:27:16,830
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:32,841
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,933
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30:29,981
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:03,305
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:55,390
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:34:13,665
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:37,621
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:30:35,896
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:59:49,307
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:34:20,507
1994: Damon Hill - Williams # 1:36:14,374
1993: Alain Prost - Williams # 1:32:27,685
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:56:10,674
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:38:41,541
Alla 19 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:20,527
2008: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:21,813
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:21,421
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:14,648
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:31,421
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,022
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,762
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:16,364
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:18,201
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,974
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:22,088
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,262
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:16,525
1996: Damon Hill - Williams # 1:20,650
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,452
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,908
1993: Alain Prost - Williams # 1:17,809
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:20,190
1991: Gerhard Berger - McLaren # 1:18,751
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Jo jag så är det förstås. Får ibland dock känslan att man inte hinner släppa ett garnd prix innan det är dags för nästa.platt skrev:För att man ska kunna ladda inför... och för att man ska kunna gotta sig i statistiken förmodligen.
Men det är väll också bra, specielt om man är missnöjd över sin favoritförares insatser.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Spanien ja, det är ju ett lopp för sig. Alla kan banan och alla har hyffsade inställningar och det blir lite av en procession. Om det inte regnar förstås.
Måste tillägga att jag inte lärt mig gilla Europcar-chikanen ännu, den förstör rytmen i banan och inte har det gett speciellt mycket fördel vid omkörningar heller.
Det som kan bli intressant är att se hur mycket alla omtalade uppgraderingar gör, och om något stall tar ett rejält kliv närmare toppen. Schumi behöver ju definitivt något för att få bilen att funka för sin körstil, och jag skulle inte ha något emot Nico som vinnare. Får bara hoppas att dom lyckas masa sig från Kina i tid
Måste tillägga att jag inte lärt mig gilla Europcar-chikanen ännu, den förstör rytmen i banan och inte har det gett speciellt mycket fördel vid omkörningar heller.
Det som kan bli intressant är att se hur mycket alla omtalade uppgraderingar gör, och om något stall tar ett rejält kliv närmare toppen. Schumi behöver ju definitivt något för att få bilen att funka för sin körstil, och jag skulle inte ha något emot Nico som vinnare. Får bara hoppas att dom lyckas masa sig från Kina i tid
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
De där uppdateringarna som alla pratar om, gör de verkligen nån skillnad? Jag fattar ju att de gör det men om alla teamen kommer med uppdateringar så borde det ju kvitta om ni fattar vad jag menar? De borde ju ta ut varandra.
Jögga, helt klart är det att schumi behöver nåt som gör att bilen blir mer som han vill ha den. Frågan är om de kan göra så där jättemycket, bilen är ju designad som den är.
jag tror att Vettel vinner om det inte blir regn då, han har visat att de har det bästa paketet om ingen oförutsett inträffar och jag ser inte att någon annan ska kunna hota dem för de har ju trots allt ett försprång men vad har hänt med Ferrari, jag trodde de skulle vara snabbare.
Rosberg kan med lite flyt vinna men inte en chans att han kan göra det av egen kraft, så bra är inte bilen.
Jögga, helt klart är det att schumi behöver nåt som gör att bilen blir mer som han vill ha den. Frågan är om de kan göra så där jättemycket, bilen är ju designad som den är.
jag tror att Vettel vinner om det inte blir regn då, han har visat att de har det bästa paketet om ingen oförutsett inträffar och jag ser inte att någon annan ska kunna hota dem för de har ju trots allt ett försprång men vad har hänt med Ferrari, jag trodde de skulle vara snabbare.
Rosberg kan med lite flyt vinna men inte en chans att han kan göra det av egen kraft, så bra är inte bilen.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, i Malaysia. Dock inte med samma förareEau Rouge skrev:Ja, Red Bull har ju inte varit några höjdare på att förvalta sina poles.
De har väl inte vunnit en endaste gång därifrån?
Ifjol vann dock Vettel från Pole, och ett tag hade han bara seger från Pole. Men i år har det sett lite skakigt ut, minst sagt.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det här är ju löjligt, vad är F1 på väg?Nu tar snacket ny fart när Ferrarichefen Luca Cordero di Montezemolo säger att stallet vill ha Rossi redan nästa år.
Det verkar som att dom vill göra F1 till en riktig cirkus.
Det finns så många förare som har potential att kör F1 bilar, så ska dom sätta in folk som har ett namn men ingen erfarenhet. Rossi är en jäkel på Mc låt han vara det. Det här är likadant som med pensionären ett stort namn och reklampelare men slut på tallanger.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nu har ju iofs. Rossi tidigare sagt att det förvisso var skoj att testa en F1:a, men att den rejsing han vill hålla på med har två hjul. Jag tror inte att han lockas av tjocka sedelbuntar i någon stor utsträckning heller eftersom han får fina slantar även på hoj.platt skrev:Det här är ju löjligt, vad är F1 på väg?Nu tar snacket ny fart när Ferrarichefen Luca Cordero di Montezemolo säger att stallet vill ha Rossi redan nästa år.
Det verkar som att dom vill göra F1 till en riktig cirkus.
Det finns så många förare som har potential att kör F1 bilar, så ska dom sätta in folk som har ett namn men ingen erfarenhet. Rossi är en jäkel på Mc låt han vara det. Det här är likadant som med pensionären ett stort namn och reklampelare men slut på tallanger.
Men det är klart att även han kan ändra sig. Och viss talang får man väl ändå säga att han har, när han körde på Richardo Tormo 2006 satte han en tid på 1'12.362 och hade fyra förare bakom sig. Inte säkert att han skulle kunna hävda sig ändå, det är dessutom långt ifrån säkert att det blir någon tredjebil tillåten.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det jag kritiserar är att trenden att anlita reklampelare i stället för rena tallanger, det är sjukt och förstör charmen med F1.Jögga skrev:Nu har ju iofs. Rossi tidigare sagt att det förvisso var skoj att testa en F1:a, men att den rejsing han vill hålla på med har två hjul. Jag tror inte att han lockas av tjocka sedelbuntar i någon stor utsträckning heller eftersom han får fina slantar även på hoj.platt skrev:Det här är ju löjligt, vad är F1 på väg?Nu tar snacket ny fart när Ferrarichefen Luca Cordero di Montezemolo säger att stallet vill ha Rossi redan nästa år.
Det verkar som att dom vill göra F1 till en riktig cirkus.
Det finns så många förare som har potential att kör F1 bilar, så ska dom sätta in folk som har ett namn men ingen erfarenhet. Rossi är en jäkel på Mc låt han vara det. Det här är likadant som med pensionären ett stort namn och reklampelare men slut på tallanger.
Men det är klart att även han kan ändra sig. Och viss talang får man väl ändå säga att han har, när han körde på Richardo Tormo 2006 satte han en tid på 1'12.362 och hade fyra förare bakom sig. Inte säkert att han skulle kunna hävda sig ändå, det är dessutom långt ifrån säkert att det blir någon tredjebil tillåten.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag tror inte att något stall skulle anställa ett känt namn bara för att få bra PR, dom lär nog anse att föraren dom anställer kan leverera resultat också. Det är ju bara att läsa alla artiklar och inlägg när Schumi blev klar för MGP för att inse att de flesta trodde att han fortfarande kan vinna.platt skrev:Det jag kritiserar är att trenden att anlita reklampelare i stället för rena tallanger, det är sjukt och förstör charmen med F1.Jögga skrev:Nu har ju iofs. Rossi tidigare sagt att det förvisso var skoj att testa en F1:a, men att den rejsing han vill hålla på med har två hjul. Jag tror inte att han lockas av tjocka sedelbuntar i någon stor utsträckning heller eftersom han får fina slantar även på hoj.platt skrev: Det här är ju löjligt, vad är F1 på väg?
Det verkar som att dom vill göra F1 till en riktig cirkus.
Det finns så många förare som har potential att kör F1 bilar, så ska dom sätta in folk som har ett namn men ingen erfarenhet. Rossi är en jäkel på Mc låt han vara det. Det här är likadant som med pensionären ett stort namn och reklampelare men slut på tallanger.
Men det är klart att även han kan ändra sig. Och viss talang får man väl ändå säga att han har, när han körde på Richardo Tormo 2006 satte han en tid på 1'12.362 och hade fyra förare bakom sig. Inte säkert att han skulle kunna hävda sig ändå, det är dessutom långt ifrån säkert att det blir någon tredjebil tillåten.
Dessutom verkar0 Semlans antydan om Rossi vara mer skämt än allvar.
ferrari.com skrev:Montezemolo also made a joke regarding Valentino Rossi in connection to the still valid possibility of a third car supplied by the big teams to the private teams: “I’d do everything to let Valentino win also in Formula 1 with a Ferrari: when he has won also this Moto GP World Championship…
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Dom trodde han skulle leverera men gör han inte det så spelar det ingen roll för han har givit så mycket reklam så dom har fått pengarna till baks, det är min åsikt ej grundat på något annat.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
My point exactly, dom anställde honom för att dom trodde att han skulle leverera. Rejält med PR kom som en bonus, och det är mycket kvar av säsongen så än är det inte kört.platt skrev:Dom trodde han skulle leverera men gör han inte det så spelar det ingen roll för han har givit så mycket reklam så dom har fått pengarna till baks, det är min åsikt ej grundat på något annat.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Läste att stora delar av både HRT och Force India sitter kvar i Shanghai.
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/15267.html
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/15267.html
Ferrari.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 23:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det kanske behövsFörsäkrade tummar – för 100 miljoner
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 7029542.ab
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Har vettel en extra klausul för pekfingret?platt skrev:Det kanske behövsFörsäkrade tummar – för 100 miljoner
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 7029542.ab
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Äh, fingret kan han gott få visa när han tar pole, eftersom poängen inte riktigt speglar kapaciteten än.Depeche skrev:Om han ändå kunde lägga av med den där gesten.FredrikE skrev:
Har vettel en extra klausul för pekfingret?
Han ser så jävla fjantig och nördig ut.
Brukar väl bli en ca 10 ggr han viftar med fingret efter han tagit pole.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du är bara avundsjuk för att Webber inte har så många fingrar han skulle behöva =)Depeche skrev:Om han ändå kunde lägga av med den där gesten.FredrikE skrev:
Har vettel en extra klausul för pekfingret?
Han ser så jävla fjantig och nördig ut.
Brukar väl bli en ca 10 ggr han viftar med fingret efter han tagit pole.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Har lite svårt för alla gester och miner vissa förare har för sig när de vinner eller tar pole.Jari skrev:Du är bara avundsjuk för att Webber inte har så många fingrar han skulle behöva =)Depeche skrev:Om han ändå kunde lägga av med den där gesten.FredrikE skrev:
Har vettel en extra klausul för pekfingret?
Han ser så jävla fjantig och nördig ut.
Brukar väl bli en ca 10 ggr han viftar med fingret efter han tagit pole.
För att inte tala om Vettels kommentarer som kommer ibland.
Tål de inte.
Som snorungar som måste hävda sig.
Föredrar Kimi vad gäller den biten.
Inga jobbiga överdrivna gester eller kommentarer.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tack och lov slapp man se det alltför ofta.Depeche skrev:Har lite svårt för alla gester och miner vissa förare har för sig när de vinner eller tar pole.Jari skrev:Du är bara avundsjuk för att Webber inte har så många fingrar han skulle behöva =)Depeche skrev: Om han ändå kunde lägga av med den där gesten.
Han ser så jävla fjantig och nördig ut.
Brukar väl bli en ca 10 ggr han viftar med fingret efter han tagit pole.
För att inte tala om Vettels kommentarer som kommer ibland.
Tål de inte.
Som snorungar som måste hävda sig.
Föredrar Kimi vad gäller den biten.
Inga jobbiga överdrivna gester eller kommentarer.
Minns de "gamla" lirarna som hade lite show på pallen. Hunt, Berger, Irvine kunde i alla fall underhålla under presskonferenserna.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sen vi blev av med Mr Upprepning låter det mesta som ljuv musik. Button kan vara lite kul ibland men...Nisse skrev: Minns de "gamla" lirarna som hade lite show på pallen. Hunt, Berger, Irvine kunde i alla fall underhålla under presskonferenserna.
Häkkinen, alla andra kan gå och lägga sig, han hade obetalbara kommentarer och de bästa är när Mannen med uteserveringen sitter bredvid och inte fattar någonting.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Vill jag se en glad spillevink på scen tittar jag på stå upp.Nisse skrev:
Tack och lov slapp man se det alltför ofta.
Minns de "gamla" lirarna som hade lite show på pallen. Hunt, Berger, Irvine kunde i alla fall underhålla under presskonferenserna.
Skiter fullständigt om en F1-förare är en bra entertainer eller inte.
Underhållningen för min del sker på banan.
Men samtidigt förstår jag vad du menar.
Nu för tiden är presskonferensen i mitt tycke alldelses för "uppsminkad" och vi får se mediatränade produkter.
Håller med om att det var bättre förr.
Saknar rebellerna
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Det är inget att skämmas för, jag vet inte heller...
Men eftersom det inte har nåt luftintag över förarens huvud, så funderar jag på om det kan vara det (luftintag alltså)?
Läste nånstans när jag sökte efter detta att F3 har nån begränsning för luftintaget, kan det vara därför man ofta ser detta på F3-bilar?
Men eftersom det inte har nåt luftintag över förarens huvud, så funderar jag på om det kan vara det (luftintag alltså)?
Läste nånstans när jag sökte efter detta att F3 har nån begränsning för luftintaget, kan det vara därför man ofta ser detta på F3-bilar?
Keep on Boppin´
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Tack för informationen.
Det kan inte var så bra aerodynamiskt lösning att ha en stor luftburk hängande på sidan så där.
Varför ska luften begränsas?
Det kan inte var så bra aerodynamiskt lösning att ha en stor luftburk hängande på sidan så där.
Varför ska luften begränsas?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Så sant.Jögga skrev:En kvalificerad gissning...
Insuget sitter på ena sidan av toppen och avgaserna går ut på den andra. Man hamnar alltså på ena sidan av motorn, jämfört med de V8 man använder i F1 som har insuget mellan cylinderbankarna och hamnar då mitt ovanför.
Vänster sida. eller kanske höger
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand