KINAS GP 2010 - SHANGHAI. Lopp 4 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet?

Omröstningen slutade lör apr 17, 2010 08:31

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
2
5%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
9
21%
3 Michael Schumacher / Mercedes
4
9%
4 Nico Rosberg / Mercedes
4
9%
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
11
26%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
2
5%
7 Felipe Massa / Ferrari
2
5%
8 Fernando Alonso / Ferrari
8
19%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
0
Inga röster
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
1
2%
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
0
Inga röster
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
0
Inga röster
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster

Antal röster: 43

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Gösta skrev:Stäng av den där jävla hamiltoN, vad har han att göra bland dessa gentlemän??????
Vilket svin.
Va fan nu då Gösta.. Hamilton är ju hur kul som helst,,, stänga av, varför då??..underhållande körning??
Om Nico och Jenson ska stå för underhållningen är det nog inte bara jag som lämnar TV-apparaten.. :zz:

Hamilton har inte varit nån favorit, men är på god väg att bli.. :up:

På tal om "gentlemän"..

Citat: For me it was a normal move.. (Alonso),,,
,,en sån manöver mot sin stallkompis.. :wall: ja, han har ju visat det innan, men nu är all tvekan som bortblåst..

Fernando Alonso, den störste skitstövel formula 1 sett någonsin,, snart avskydd i hela Italien och resten av världen.. :down:
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tärnström, precis vad jag skrev också.

Men just den delen du skrev om självförtroendet är intressant för jag håller med dig, man ser på hela kroppsspråket att han är konfundersam över varför det inte går fortare och det som troligtvis gör honom än mer konfundersam är väl att han tycker att han kör bilen så snabbt som den kan köras och ändå är det en annan kille som kör den ännu snabbare...En ovan situation för Michael helt klart.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Ska försöka Cheever.

Jögga, det är sant att han har vunnit många regnlopp och har varit en erkänt duktig regnchaffeur men han visade idag att han har problem att anpassa sig till de förhållandena som finns med rådande däcksituation och kanske är det så att 3 års frånvaro är för mycket med dagens utveckling och regeländringar? När man är i det hela tiden anpassar man sig ju snabbare och då blir inte förändringarna lika känbara men när man är borta helt från allting så länge som han ändå varit, (han har ju inte kört en f1 på 2.5 år och då var det ett test för ferrari och den bilen han då körde var ju lik de han kört innan samt att de bara var ett år efter han slutat), så kanske de inte går att komma tillbaka eller det är iaf jävligt svårt men är det nån som kan lyckas så borde de ju vara Schumi.

Jag hoppas han håller ut för jag tror att han nog skulle kunna hitta mer fart igen men jag vet inte om han har förmågan att anpassa sig till den understyrda bil som Merceders har idag utan de kanske är så jävligt att han måste vänta på nästa års bil då den designas för att vara mer överstyrd istället och min fråga är, har han psyket att orka jobba så länge i motgång och vill teamet ha kvar honom så länge?

Nu tror jag att dagens lopp är lite missvisande om hur hans form r, så här dålig tror jag inte han är utan han borde iaf vara topp sju och placeringen precis bakom nico om ingen där framme får problem så att säga.
Det är inte bara idag han visat att han har problem med årets däck och reglemente, det har han gjort även på torrt. Det liknar 2005, då fick dom inte till balansen i Ferrarin heller och han var inte konkurrenskraftig.

Jag är övertygad om att han kommer att lyckas få till bilen så småningom, men tre år är tre år och dagens däcksreglemente passar inte honom, så det är inte helt enkelt för honom att anpassa sig. Det största problemet är nog att fansen i allmänhet trott att han skall återkomma och dominera á la glansdagarna i Ferrari. Men om han lyckas ta ett par pallplatser i år så tycker jag nog att det är godkänt, men det kräver ju en del mer av bilen också. Det visade ju Nico idag att det är en bit kvar till toppen.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

En annan grej, som väl ingen har nämnt, är att de sex sista säsongerna innan Schumacher lade av kördes med antispinn. Det kan ju göra att omställningen till dagens bilar blir ännu större.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

JO det har du ju rätt i Jögga, men de fansen som trodde att han skulle dominera i detta starka starfältet måste vara mer blinda än mig tom :wink:

Däremot hoppas jag att han och Merceders har tålamodet att jobba ihop, ett par pallplatser är ingen omöjlighet om de får till bilen för honom.

Men apberopå 2005 så var ju bilen visserligen inte bra men schumi var då hästlängder före RB och det var ju där han visade sin klass, då bilen inte var perfekt....
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Fan de har du rätt i, de tänkte jag inte på alls, förbjöd man inte det igen 2006? Jag tycker det varit så många turer så jag minns inte när de blev tillåtet igen nämligen.
I regn gör det ju en ännu större skillnad men man tycker ju att han har ju kört bilar utan antispinn innan, men visst, de var ju för 10 år sedan...och jag minns fan inte hur jag körde för tio år sedan :D
Senast redigerad av Crazy F1 den sön apr 18, 2010 20:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:Jag tror att det är precis som Eje säger, att Schumacher har varit borta i tre år och att försöka applicera de erfarenheter man har från förr på dagens teknologi funkar inte. Det är omskolning som gäller men om det är någon som ska kunna anpassa sig till nya omständigheter så är det Schumacher.Det som är lite oroväckande är att han utstrålar taskigt självförtroende, och det är man ju inte direkt van att se. Det skvallrar om att han är lite vilsen just nu.
Jag tolkar det inte som taskigt självförtroende, lite pinsamt är det förstås, men han har sett likadan ut tidigare när det inte gått som han velat. Lite "men va f-n". Han är ju en analytisk kille som inte lämnar mycket åt slumpen, och nog tror jag att han tillsammans med Ross kan hitta rätt tillslut, men det är inte så enkelt som många verkar tro. Han behöver tid helt enkelt.

Sen kommer det ju uppdateringar som förhoppningsvis ger honom lite mer framände på bilen, och då tror jag att han kan bli giftig igen. Körningen idag visar ju, tycker jag, att han inte gett upp. Han har ju trots allt slutat på poängplats det gånger han kommit i mål, även om det är blygsat poängsaldo. Sutil på samma poäng (en poängplats i år) är ju höjd till skyarna, så det skiljer ju en del i förväntningar. Men visst, det är ovant att han är så frånåkt av stallkompisen.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jögga, har du nån aning om vad de är för uppdateringar som kommer? Vad är det som skulle kunna göra bilen mer överstyrd? Jag vet inte så mycket om bildesign men kan man göra nåt annat än att öka det mekaniska greppet i framvagnen genom mer vinge?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Fan de har du rätt i, de tänkte jag inte på alls, förbjöd man inte det igen 2006? Jag tycker det varit så många turer så jag minns inte när de blev tillåtet igen nämligen.
I regn gör det ju en ännu större skillnad men man tycker ju att han har ju kört bilar utan antispinn innan, men visst, de var ju för 10 år sedan...och jag minns fan inte hur jag körde för tio år sedan :D
Om jag minns rätt blev TC tillåtet från och med Spaniens GP på våren 2001 och förbjudet igen till säsongen 2008.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:JO det har du ju rätt i Jögga, men de fansen som trodde att han skulle dominera i detta starka starfältet måste vara mer blinda än mig tom :wink:

Däremot hoppas jag att han och Merceders har tålamodet att jobba ihop, ett par pallplatser är ingen omöjlighet om de får till bilen för honom.

Men apberopå 2005 så var ju bilen visserligen inte bra men schumi var då hästlängder före RB och det var ju där han visade sin klass, då bilen inte var perfekt....
De "fans" jag syftar på är väl till stor del pressfolk som snudd på fick spader och gjorde i brallan när han presenterades. En del andra enögda också. Missförstå mig rätt, jag hoppas att han hittar rätt, han har trots allt vunnit 72 segrar för "mitt" team.

Mercedes kommer inte att ge honom sparken under säsong och jag är rätt säker på att han tillsammans med Ross kommer att hitta rätt. Den uppdatering som kommer till Spanien bör ju åtminstone ge en fingervisning.

Att Schumi var hästlängder före RB 2005 kanske inte var så märkligt i alla fall. Dels var han varm i kläderna, han hade själv varit med och utvecklat bilen och många Michelinförare underpresterade.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

En fundering.
Om nu Mercan är så förskräckligt dålig att inte ens en 7-faldig WDC kan göra sig gällande och uppdateringar måste till, hur in i h-vetes snabb kommer Nico då bli när allt "står rätt till", så att säga... :hmm:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

PC: skrev:En fundering.
Om nu Mercan är så förskräckligt dålig att inte ens en 7-faldig WDC kan göra sig gällande och uppdateringar måste till, hur in i h-vetes snabb kommer Nico då bli när allt "står rätt till", så att säga... :hmm:
Förstör inte det roliga nu. :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:En annan grej, som väl ingen har nämnt, är att de sex sista säsongerna innan Schumacher lade av kördes med antispinn. Det kan ju göra att omställningen till dagens bilar blir ännu större.
var det inte så när dom fimpade antispinn så skulle lille Schumacher ta över för Kimi och massa i testerna för små grabbarna hade ju inte varit med på den gamla goda tiden. Och nu verkar det som han har blivit över körd av Just det små grabbarna :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Cheever skrev:
Crazy F1 skrev:Cheever skrev
Om det var [Schumacher] som gjorde skillnaden, varför vann han inte idag? Han som är överjäklig i regn?
Har du inte läst några av mina inlägg eller?
Ta det lugnt Crazy, jag blir bara lite trött och synisk när jag hör kommentarer som Eau Rouge:s Om Spaniens GP 96 och tror att det är [Schumacher] som är regnkung för att han hade den enda bilen i fältet som var inställd för regn.
Medan dina egna kommentarer är så extremt objektiva? :roll:
Rannsaka dig själv lite också, ditt evinnerliga tjat om att Schumacher är en värdelös förare är inte heller alltid så jäkla roande. Vi vet vad du tycker - du behöver inte upprepa din ståndpunkt 500 gånger.

Sedan är det konstigt hur du kan hänvisa till mitt inlägg när du citerade CrazyF1:s inlägg. Mitt inlägg om Spaniens GP -96 kom långt senare, så det var en ganska lätt bortförklaring.
Ferrari.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Eau Rouge skrev:
Cheever skrev:
Crazy F1 skrev:Cheever skrev Har du inte läst några av mina inlägg eller?
Ta det lugnt Crazy, jag blir bara lite trött och synisk när jag hör kommentarer som Eau Rouge:s Om Spaniens GP 96 och tror att det är [Schumacher] som är regnkung för att han hade den enda bilen i fältet som var inställd för regn.
Medan dina egna kommentarer är så extremt objektiva? :roll:
Rannsaka dig själv lite också, ditt evinnerliga tjat om att Schumacher är en värdelös förare är inte heller alltid så jäkla roande. Vi vet vad du tycker - du behöver inte upprepa din ståndpunkt 500 gånger.
Tänk själv!
Om man har ett stall som man har hejat på ialla år och så kommer en snubbe och sopar mattan med alla på vilket sätt som helst kosta vad vill. Hade du inte blivit besviken? Renhårighet är en dygd.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

PC, jag förstår vad du menar men det är väl inte alls ovanligt att en ändring på bilen kan gynna den ena samtidigt som det gör det svårare för den andra föraren, det finns det flera exempel på i historien så så illa tänkt är det väl inte? Och återigen, oavsett hur bra eller dålig mercan är så är fortfarande inte Michael Schumacher i den form han var och då spelar de kanske inte så stor roll hur många vm-titlar han har, han har inte samma känsla för det som innan och då spelar de kanske inte så stor roll att Nico har noll titlar i jämförelse.

Jämför Michael Johnsson med Bolt på 200 m idag och Bolt krossar Johonsson, jämför dem 1998 och det blir en seger med 2 hundradelar för Bolt, om Johnsson fick träna skulle han kanske efter ett år vara rätt nära Bolt men han skulle inte vara lika nära som förr pga de fysiska förutsättningarna. Nu är inte motorsport likadant men det är inte helt olikt heller för den delen.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Platt: Renhårighet?

Om det sa Eje ju en sak idag...jag hade aldrig gjort så som Alonso gjorde mot Massa, men ingen hade tackat mig för det efteråt...och sen blev jag heller aldrig världsmästare...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Crazy F1 skrev:Platt: Renhårighet?

Om det sa Eje ju en sak idag...jag hade aldrig gjort så som Alonso gjorde mot Massa, men ingen hade tackat mig för det efteråt...och sen blev jag heller aldrig världsmästare...
Sant!
Men skulle du gå över lik?
Jag gör det inte!
Användarens profilbild
PC:

Då är frågan, Crazy... Vem är bäst på att "bygga" skor och vem är bäst på att pilla i sig piller utan att det märks...? Bolt eller Johnson? :D
Användarens profilbild
PC:

Återstår att se om Alonso (och Hamilton...) kommer undan med den manövern.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

PC: skrev:Då är frågan, Crazy... Vem är bäst på att "bygga" skor och vem är bäst på att pilla i sig piller utan att det märks...? Bolt eller Johnson? :D
Taiger är bäst på det (insaid info...) :D :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PC: skrev:

Återstår att se om Alonso (och Hamilton...) kommer undan med den manövern.
Domarna har väl inte ens ansett det vara värt att undersöka det hela?

Ferrari verkar ialla fall inte tycka det var något märkvärdigt eller konstigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Hamilton skulle bli granskad efter loppet men skulle Alonso bli det? isåfall missade jag det.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eau Rouge skrev: Medan dina egna kommentarer är så extremt objektiva? :roll:

Sedan är det konstigt hur du kan hänvisa till mitt inlägg när du citerade CrazyF1:s inlägg. Mitt inlägg om Spaniens GP -96 kom långt senare, så det var en ganska lätt bortförklaring.
Det var du som tog upp Spaniens GP 96 och det var det som jag kommenterade efter att Crazy svarade på mitt inlägg och trodde att jag syftade på honom.
Har aldrig hävdat att jag är objektiv.

Det blir lätt uttjatat när det kommer den typen av kommentarer - sen ska väl sanningen och säga att man är lite lätt luttrad efter år av otur och höga kurbs & Coulthard tvärnitade.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Domarna brydde sig inte om omkörningarna i depåinfarten. Det enda de granskade efter loppet var Hamiltons och Vettels körning ut från depån. De fick var sin tillrättavisning. Förarna alltså.
Hamilton was released after a pitstop just as Vettel was near him, and the pair chose to race side-by-side down the length of the pits rather than concede the position.

The stewards believed that such driving, which included Hamilton getting sideways as he tried to out-accelerate the Red Bull Racing driver and Vettel edging over on the McLaren, was done in a "dangerous manner."

The stewards spoke to both drivers and reviewed video evidence before making their ruling.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83029
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Domarna brydde sig inte om omkörningarna i depåinfarten. Det enda de granskade efter loppet var Hamiltons och Vettels körning ut från depån. De fick var sin tillsägelse. Förarna alltså.
Hamilton was released after a pitstop just as Vettel was near him, and the pair chose to race side-by-side down the length of the pits rather than concede the position.

The stewards believed that such driving, which included Hamilton getting sideways as he tried to out-accelerate the Red Bull Racing driver and Vettel edging over on the McLaren, was done in a "dangerous manner."

The stewards spoke to both drivers and reviewed video evidence before making their ruling.

Kan tycka det är lite märkligt faktist, på den gamla goda biografägartiden hade det här loppet renderat minst tre drive-thru.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:Hamilton skulle bli granskad efter loppet men skulle Alonso bli det? isåfall missade jag det.
Det var för depåkörningen inne i depågatan.

Som Anfran skrev så brydde sig inte domarna om vare sig Hamiltons eller Alonsos omkörning i depåinfarten och inte heller Alonsos gening in i depån.

De ansåg väl inte att det var något regelbrott och om något en raceincident.

Ferrari sa efter racet att det bara var en raceincident och inget märkvärdigt, så där verkar det ialla fall inte ha rönt någon vidare uppmärksamhet.

Vare sig Red Bull eller Vettel har väl sagt något särskilt om att Hamilton körde om Vettel i depåinfarten heller.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
ANFRAN skrev:Domarna brydde sig inte om omkörningarna i depåinfarten. Det enda de granskade efter loppet var Hamiltons och Vettels körning ut från depån. De fick var sin tillsägelse. Förarna alltså.

Kan tycka det är lite märkligt faktist, på den gamla goda biografägartiden hade det här loppet renderat minst tre drive-thru.
Det har blivit en klar förbättring nu.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Kan tycka det är lite märkligt faktist, på den gamla goda biografägartiden hade det här loppet renderat minst tre drive-thru.
Jag begriper inte heller hur de kan tillåta omkörningar ute i gruset vid depåinfarten. Det finns väl liksom en anledning till att infarten brukar vara en bilbredd bred och krokig som fan.
Användarens profilbild
thedude

Inlägg av thedude »

Kul race.
Men fattar inte att än en gång slipper Hamilton undan.
Att köra om in mot depån och vara halvägs utanför vita linjen
med bilen,det borde ju get stop and go. Samma gäller Alonso.
När det gäller Vettels och Hamiltons fight i depån så tycker jag Vettel
skötte sig fint medan Hamilton var en bra bit in på depå rutorna
,det borde också gett en bestraffning.
Även i ett tidigare skede genade Hamilton över gräset när
han i sista stund fick för sig att byta däck. Jag gillar kolla
kul fighter men ful körning ,tycker jag är skit. Bra kört än en gång av
Rosberg och Kubica. Årets reglemente verkar passa Buttons körstil =
mjuk körning gör att däcken håller längre. Hamilton har det nog lite svettigt nu när han har fått en tuff konkurrent i teamet.
Tror det börjar hetta till mellan Alonso och Massa. Tror inte Massa
var glad över Alonsos omkörning in i depån. Givetvis inget som det
talas högt om,men snart får nog Alsonso ,"the evil eye" av Massa.

Mvh
The Dude
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant!
Jag gör det inte!
Nä de skulle jag inte men så skulle kommer jag aldrig bli världmästare i nåt...däremot har jag varit dubbel joniormästare i Karate men de var ju några år sedan och på den tiden var man rätt tuff på mattan och låg på gränsen.

Angående bestraffningar så tycker jag att de givits ut för många sådana på gamla dagar och jag är förvånad över att Hamilton inte fått någon, en varning verkar tydligen helt obetydelsefull och man kan tydligen få flera sånna utan att de händer ett skit. Jag undrar hur det låtit om schumi hade gjort nåt sånt här :wink: Å andra sidan hade han nog inte kommit tia då heller :idea:
Smeddie

Inlägg av Smeddie »

platt skrev:Sant!
Jag gör det inte!
Vem dog?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Smeddie skrev:
platt skrev:Sant!
Jag gör det inte!
Vem dog?
Inte vem utan vad.
F1 var förr en gentlemannasport där det fanns en ära i att vinna fair and square och inte till vilket pris som helst.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Smeddie

Inlägg av Smeddie »

Jari skrev:Inte vem utan vad.
F1 var förr en gentlemannasport där det fanns en ära i att vinna fair and square och inte till vilket pris som helst.
Måste ha varit långt innan jag började titta i slutet av 80-talet isf .. tror säkert vi kan rota fram några tveksamma incidenter från 50-talet också om så önskas. Att tro något annat är nog mest önsketänkande ..
Magic Senna - May 1st 1994 - R.I.P.
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Otroligt imponerande av Button. Så mjukt och elegant kört. Fortsätter han så här kan han nog försvara sin VM-titel. Det hade blivit en betydligt enklare seger om inte säkerhetsbilen hade samlat ihop fältet. Den mest underskattade föraren i toppen av F1.

Hamilton kör ofta med huvudet under armen, men lyckas ändå komma tvåa. Rosberg - vilken stabilitet. Han utklassar Schumi fjärde loppet i rad! Kubica börjar imponera - han har ju absolut inte den bästa bilen.

Som vanligt hade Alonso hjälp av säkerhetsbilen - vem minns inte Singapore härom året. Alonso fuskade sig dessutom förbi Massa i depån - annars hade Massa slagit Alonso i 3 lopp av 4. Undrar hur läget är i Ferrari-lägret nu? Hamilton gör en liknande manöver gentemot Vettel, men tjänar dock ingen placering på detta.
Senast redigerad av TurboF1 den mån apr 19, 2010 10:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lenny skrev:
Gösta skrev:Stäng av den där jävla hamiltoN, vad har han att göra bland dessa gentlemän??????
Vilket svin.
Va fan nu då Gösta.. Hamilton är ju hur kul som helst,,, stänga av, varför då??..underhållande körning??
Om Nico och Jenson ska stå för underhållningen är det nog inte bara jag som lämnar TV-apparaten.. :zz:

Hamilton har inte varit nån favorit, men är på god väg att bli.. :up:

På tal om "gentlemän"..

Citat: For me it was a normal move.. (Alonso),,,
,,en sån manöver mot sin stallkompis.. :wall: ja, han har ju visat det innan, men nu är all tvekan som bortblåst..

Fernando Alonso, den störste skitstövel formula 1 sett någonsin,, snart avskydd i hela Italien och resten av världen.. :down:
Ok, så om Hamilton kör tufft så är han en hjälte och nära favorit, men om Alonso gör samma sak så är han F1-historiens störste skitstövel och avskydd över hela världen. Det verkar konsekvent.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Eau Rouge skrev: Medan dina egna kommentarer är så extremt objektiva? :roll:
Jodå, jag njuter varje gång så fortsätt bara, Chevan. :up:
Hoppas att det går allt sämre för [Schumacher], så att han får sluta i förtid och rulla ut med svansen mellan benen, ihågkommen som en långsam sopa. Det finns ju nya F1-fans som inte var med på den tiden [Schumacher] fick segrarna uppkörda p.g.a. hypersnabba bilar och extrem försteförarstatus, så de kan ju förhoppningsvis få en i mitt tycke roligare minnesbild av tysken.

Härligt! Kimi avskedad till i år, dubbelt härligt!

Det tråkiga är möjligen att jag inte bryr mig alls om vem som vinner VM, förut kunde jag ju i alla fall glädja mig varje gång det inte var Kimi eller [Schumacher].
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Smeddie skrev:
Jari skrev:Inte vem utan vad.
Måste ha varit långt innan jag började titta i slutet av 80-talet isf .. tror säkert vi kan rota fram några tveksamma incidenter från 50-talet också om så önskas. Att tro något annat är nog mest önsketänkande ..
Ja, misstag har skett förr, men de första medvetna "avkörningarna skedde i Japan 89 och 90. Innan det dog man faktiskt vid misstag som en del gjorde i helgen.
Sen gjorde [Schumacher] karriär av det genom påkörningar 94 och 97 och en hel rad andra tricks som upprört de mer konservativa tittarna. En del tycker han är en stjärna medan andra inte tycker lika bra om honom. Jag är en av dem som inte tycker att mycket av det han stod för var bra för sporten. Det har dessutom funnits hyvens killar som spöat honom på vägen och dessa är betydligt större stjärnor i min bok. T.ex Mika Häkkinen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De som bestämmer i lag Ferrari, hur tänkte de egentligen? :D
...och hur tänkte [Schumacher], gamle man. KOmma till F1 vid 41 och få ta mjölktåget tillbaka?
PerP

Inlägg av PerP »

TurboF1 skrev:Otroligt imponerande av Button. Så mjukt och elegant kört. Fortsätter han så här kan han nog försvara sin VM-titel. Det hade blivit en betydligt enklare seger om inte säkerhetsbilen hade samlat ihop fältet. Den mest underskattade föraren i toppen av F1.

Hamilton kör ofta med huvudet under armen, men lyckas ändå komma tvåa. Rosberg - vilken stabilitet. Han utklassar Schumi fjärde loppet i rad! Kubica börjar imponera - han har ju absolut inte den bästa bilen.

Som vanligt hade Alonso hjälp av säkerhetsbilen - vem minns inte Singapore härom året. Alonso fuskade sig dessutom förbi Massa i depån - annars hade Massa slagit Alonso i 3 lopp av 4. Undrar hur läget är i Ferrari-lägret nu? Hamilton gör en liknande manöver gentemot Vettel, men tjänar dock ingen placering på detta.
Button är absolut jätteduktig kan räcka till VM titeln han har ett lugn som många andra saknar. Samma sak med Rosberg som leker med den gamla skomakaren, nu lär ju Brawn dock bara lyssna på skomakaren när han gör om bilen och Rosberg förlorar mark.

Kubica är enligt mig den kanske bäste föraren i hela fältet, verkar också vara en sympatsik man.

Som vanligt visar du hur illa du gillar Alonso.
En som hade lika mycket hjälp av Safety Car var Hamilton, dessutom så missgynnades Alonso av säkertshetsbilen i början. Att dra upp SIngapore förstår jag inte vitse av.
Angående ett internt bråk blir det nog snarare så att den enda som är arg är Massa. Teamet anser nog att Alonsos omkörning var helt regelenlig och dessutom så gjorde det att han fick en acceptabel placering, har svårt att se Massa komma så högt. Massa har en bit att vandra tills han är tillbacks men samtidigt måste man minnas att han inte kört mot någon som är såbra som Alonso är tidigare.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nä, Massa har ju inte kört mot några bra teamkamrater förut, bara tre ex världsmästare, där han dessutom spöade två av dem, en riktigt ordentligt till och med.

Hur missgynnades Alonso av den första SCn menar du? Tjuvstarten som senare renderade i en drive-thorugh var ju hans eget fel. Hade han bara hållit sig till reglerna så hade han haft samma möjligheter som alla andra.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

TurboF1 skrev:Otroligt imponerande av Button. Så mjukt och elegant kört. Fortsätter han så här kan han nog försvara sin VM-titel. Det hade blivit en betydligt enklare seger om inte säkerhetsbilen hade samlat ihop fältet. Den mest underskattade föraren i toppen av F1.
Han påminner lite om Prost, ingen stress men helt plötsligt är han där längst fram. Problemet är väl kanske att han har svårare att ta sig upp i fältet när det är optimala förhållanden jämfört med Hamilton. Å andra sidan räcker däcken mycket längre ;)
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:En fundering.
Man kan ju hoppas att det räcker till ett antal segrar. Det gör i alla fall jag.
Den körning som Nico presterat i år är inget annat än imponerande, och förvisso ser jag gärna att Schumi kan vara konkurrenskraftig, men den klara ettan i MGP är ju Nico.

Hur man än ser på saken, eller tolkar vad jag skrev, så måste du hålla med om att Mercedes har en bit kvar till toppen och jag hoppas att dom kan stänga det gapet rätt snart. Vi skulle då ha fyra stall som på riktigt kan utmana om segrar.
PerP

Inlägg av PerP »

Eau Rouge skrev:Nä, Massa har ju inte kört mot några bra teamkamrater förut, bara tre ex världsmästare, där han dessutom spöade två av dem, en riktigt ordentligt till och med.

Hur missgynnades Alonso av den första SCn menar du? Tjuvstarten som senare renderade i en drive-thorugh var ju hans eget fel. Hade han bara hållit sig till reglerna så hade han haft samma möjligheter som alla andra.
Både Schumacher och Räikönnen var rejält på dekis, när han spöade dem. Dessutom så fick han bara mer poäng än Räikönen ensäsong då Räikönnen hade otur.

Alosnso missgynnades av första SC eftersom han annars hade fått ett större avstånd till motståndarna innan han skulle blivit tvungen att gå in. Men det är bara marginellt. Tjuvstarten var korkad, inget annat att säga.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Intressant att du tycker SChumi var på dekis 06 då han förlorade titeln i japan då motorn gick upp i rök, för om han var på dekis då så undrar man ju hur bra han var då han var på topp....Fast jag får nog hålla med dig om att schumi i slutet av 90-talet och början av 2000 var betydligt hetare än schumi 2006.

Angående Button är det ju bara att ta av sig hatten, hans körstil är ju som gjord för detta och just det faktum att han tycker om understyrt gör att han går ett väldidgt bra drag ut ur kurvorna och att bakdäcken sparas väldigt bra genom hela stinterna. Hamilton kör ju betydligt mer aggresivt och är ju snabbare stora delar av loppen men han kör även slut på däcken.
Jag tycker Rosberg även han gör bra ifrån sig och han har en körstil som verkar gynna dessa däck och han kör ju också rätt understyrt.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PerP skrev: Både Schumacher och Räikönnen var rejält på dekis, när han spöade dem. Dessutom så fick han bara mer poäng än Räikönen ensäsong då Räikönnen hade otur.
Det är inte utan att jag blir lite fundersam. När exakt spöade Massa sin teamkamrat Schumi? Du kanske syftar på att han kom före i mål fyra gånger under 2006, men är det då inte den som kommer före i mål 12 gånger som står för spöandet? Massa var ju faktiskt hela 41 poäng efter i totalen, så direkt dominant var han ju inte i förhållande till MS ;)
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

PerP skrev:Som vanligt visar du hur illa du gillar Alonso.
En som hade lika mycket hjälp av Safety Car var Hamilton, dessutom så missgynnades Alonso av säkertshetsbilen i början. Att dra upp SIngapore förstår jag inte vitse av.
Angående ett internt bråk blir det nog snarare så att den enda som är arg är Massa. Teamet anser nog att Alonsos omkörning var helt regelenlig och dessutom så gjorde det att han fick en acceptabel placering, har svårt att se Massa komma så högt. Massa har en bit att vandra tills han är tillbacks men samtidigt måste man minnas att han inte kört mot någon som är såbra som Alonso är tidigare.
Massa har kört i samma team som både Schumi (2006) och Räikkönen (2007-09), dvs två världsmästare som är betydligt bättre än Alonso. Schumi är dock betydligt sämre nu än vad han var när han körde sist. Det är bara en tidsfråga innan bråket bröjar i Ferrari. Göra så mot sin egen teamkompis som leder VM.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

TurboF1 skrev:
Massa har kört i samma team som både Schumi (2006) och Räikkönen (2007-09), dvs två världsmästare som är betydligt bättre än Alonso. Schumi är dock betydligt sämre nu än vad han var när han körde sist. Det är bara en tidsfråga innan bråket bröjar i Ferrari. Göra så mot sin egen teamkompis som leder VM.
Märkligt att Massa inte reagerat, det var ju han som blev trängd. Någon osämja verkar det dock inte vara hos Ferrari.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jögga skrev:
PerP skrev: Både Schumacher och Räikönnen var rejält på dekis, när han spöade dem. Dessutom så fick han bara mer poäng än Räikönen ensäsong då Räikönnen hade otur.
Det är inte utan att jag blir lite fundersam. När exakt spöade Massa sin teamkamrat Schumi? Du kanske syftar på att han kom före i mål fyra gånger under 2006, men är det då inte den som kommer före i mål 12 gånger som står för spöandet? Massa var ju faktiskt hela 41 poäng efter i totalen, så direkt dominant var han ju inte i förhållande till MS ;)
Precis, Massa spöade aldrig Schumacher. Han var faktiskt ens aldrig nära.

Dock spöade Massa Jacques Villeneuve rätt rejält under 2005 i Sauber. Ytterligare en WDC som Massa spöat alltså. Men det kanske går att förklara med att "han var på dekis" också?
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:
TurboF1 skrev:
Märkligt att Massa inte reagerat, det var ju han som blev trängd. Någon osämja verkar det dock inte vara hos Ferrari.
Hahaa, vad underbart det är med lite ungdomlig naivitet!
Självklart hade de meddelat oss direkt...