KINAS GP 2010 - SHANGHAI. Lopp 4 av 19
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
tyvärr är han helt under isen, jag undrar om det var hans eller teamets beslut att låta gå i depå i början? De höll ju kvar Nico ute så gjorde ju även Maclren med Button och detta blev ju avgörande för de båda förarna, hade de också gått i depå hade nog RB varit före. Skumt att göra en sån miss vare sig det var Brawn eller schumacher, en sak är dock säker oavsett om det var schumis eller Brawns fel med depåstoppet och det är att Schumi var helt enkelt inte tillräckligt snabb i slutet av loppet, han låg ju 5a i mitten och det såg rätt bra ut men efter safteycaren gick in sista gången så verkade han ha tappat all fart eller om det nu var däcken som tagit slut, långsamt gick det iaf.
Men vilka skumma lopp vi har haft,det har ju bara varit ett endaste normalt lopp och det var i australien om ni förstår vad ja menar och det loppet sög ju fett så detta var kul Men jag får nog säga som Gösta, ett äckligt resultat
Hamilton....tja vad sysslar han med och varför ger man inte honom en bestraffning UNDER LOPPET!!!speciellt med tanke på vad som hänt....
Alonso liksaså...det var inte snyggt de han gjorde i depån på massa.
Men vilka skumma lopp vi har haft,det har ju bara varit ett endaste normalt lopp och det var i australien om ni förstår vad ja menar och det loppet sög ju fett så detta var kul Men jag får nog säga som Gösta, ett äckligt resultat
Hamilton....tja vad sysslar han med och varför ger man inte honom en bestraffning UNDER LOPPET!!!speciellt med tanke på vad som hänt....
Alonso liksaså...det var inte snyggt de han gjorde i depån på massa.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Lemon skrev:
Nä och varför får han inte det....för att han har blivit så JÄVLA sympatisk och trevlig! titta på Hamilton, brutal på banan men också jävligt snabb... Schumacher, numer en sympatisk gubbe men betydligt långsammare på banan...Lemon skrev:
Vilken sopa han har blivit, Sku-mmi
Ja, han ser ut som ett metflöte mitt i ett Offshore-race...
Inte får han något napp heller
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39
Håller med om att Mclaren släppte ut Hamilton fel och ska ha ett straff, men jag skulle vilja se att Vettel får någon form av varning åtminstone. Han må ha rätt men när han genom att tränga Hamilton gör situationen farligare ska han få ett kvartssamtal åtminstone.
Sen har vi omkörningarna i depåinfarten...vad gäller egentligen med de vita linjerna? Både Hamilton o Alonso körde väl rätt över dem på insidan...
Alonso är en gudabenådad förare men den omkörning han gör av Massa, ja i mina ögon är han en idiot. Visst han kan säkert snacka ner Massa men jag undrar hur populär han blir i teamet? Tror inte det är rätt sätt att få respekt och stöd av sina egna. Förhoppningsvis får Alonso reda på att prio 1 är något som heter Konstruktörs-VM av chefen...
Sen har vi omkörningarna i depåinfarten...vad gäller egentligen med de vita linjerna? Både Hamilton o Alonso körde väl rätt över dem på insidan...
Alonso är en gudabenådad förare men den omkörning han gör av Massa, ja i mina ögon är han en idiot. Visst han kan säkert snacka ner Massa men jag undrar hur populär han blir i teamet? Tror inte det är rätt sätt att få respekt och stöd av sina egna. Förhoppningsvis får Alonso reda på att prio 1 är något som heter Konstruktörs-VM av chefen...
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Button sägs ju vara en sympatisk kille, lite märkligt att han då vunnit två race i år...Crazy F1 skrev:Lemon skrev:Nä och varför får han inte det....för att han har blivit så JÄVLA sympatisk och trevlig! titta på Hamilton, brutal på banan men också jävligt snabb... Schumacher, numer en sympatisk gubbe men betydligt långsammare på banan...Lemon skrev:
Vilken sopa han har blivit, Sku-mmi
Ja, han ser ut som ett metflöte mitt i ett Offshore-race...
Inte får han något napp heller
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
han skulle väl vara undantaget som bekräftar regeln i så fall....
Alonso ej sympatisk....Massa rätt sympatisk men för snäll på banan, de såg vi idag.
Vettel, han är väl rätt sympatisk men han har väl inte vunnit vm heller...ännu iaf. Sen behöver man ju inte vara en "elak jävel" jämnt men man ska nog kunna ta till det om det behövs...om det är rätt eller fel är en annan sak.
Alonso ej sympatisk....Massa rätt sympatisk men för snäll på banan, de såg vi idag.
Vettel, han är väl rätt sympatisk men han har väl inte vunnit vm heller...ännu iaf. Sen behöver man ju inte vara en "elak jävel" jämnt men man ska nog kunna ta till det om det behövs...om det är rätt eller fel är en annan sak.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag tror inte att han tappat något, men dom har inte en vinnarbil helt enkelt. Han får vara hur taktiskt han vill, men så länge de andra inte gör misstag räcker dom inte helt enkelt.JTarnstrom skrev:Har Brawn tappat stinget?
Ska bli intressant att se Barcelona med alla uppdateringar som kommer där, det kan kasta om en hel del med lite tur.
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 20:00
- Ort: Norr om Tjockhult
Varje lopp jag ser Schumacher tänker jag på när stackars Björn Borg skulle göra comeback med sitt gamla träracket - helt ovetande om att både slagtekniken och racketmaterialet hade fullständigt rusat ifrån honom.
För övrigt var Hamilton och Alonso loppets behållning. Ingen "Scalectrix-körning" där inte. Precis som racing ska vara.
För övrigt var Hamilton och Alonso loppets behållning. Ingen "Scalectrix-körning" där inte. Precis som racing ska vara.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Behållningen med att köra Scalextric är just att åka på gränsen, så jag tycker att den liknelsen inte riktigt håller...Nalle spik skrev:Varje lopp jag ser Schumacher tänker jag på när stackars Björn Borg skulle göra comeback med sitt gamla träracket - helt ovetande om att både slagtekniken och racketmaterialet hade fullständigt rusat ifrån honom.
För övrigt var Hamilton och Alonso loppets behållning. Ingen "Scalectrix-körning" där inte. Precis som racing ska vara.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det beror ju på vad man njutter av eller hurPC: skrev:Men skall det klassas som bestraffning då...?Gösta skrev:Spöstraff är det enda sådana som han förstår.JTarnstrom skrev:Frågan är vad en eventuell bestraffning kommer att bli för Hamilton.
Max Mosley håller i piskan.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Nu leder MacLaren båda WM mästerskapen och där kommer dom att förbli, vare sig ni gillar det eller inte.
Button börjar faktiskt imponera på mig så jag för väl acceptera att han är hos dom bästa.
Button börjar faktiskt imponera på mig så jag för väl acceptera att han är hos dom bästa.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 04
To : The Stewards of the Meeting Date : 15 April 2010
Time : 15:02
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 2
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 2
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 2
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 2
05 RBR Renault Sebastian Vettel 2
06 RBR Renault Mark Webber 2
07 Ferrari Felipe Massa 3
08 Ferrari Fernando Alonso 3
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 2
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 2
11 Renault Robert Kubica 2
12 Renault Vitaly Pertrov 1
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 2
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 2
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 2
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 2
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 2
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 2
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 2
21 HRT Cosworth Bruno Senna 2
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 2
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 2
24 Virgin Cosworth Timo Glock 2
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 2
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 05
To : The Stewards of the Meeting Date : 15 April 2010
Time : 15:33
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 15:25 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 17, driver Jaime Alguersuari, in order to
change the differential piston seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
A seal was broken on the gearbox of car number 20, driver Karun Chandhok, in order to
change the differential carrier O-ring.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 14
To : The Stewards of the Meeting Date : 16 April 2010
Time : 16:24
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 14, 15, 16,
18, 19, 21, 23, 24 and 25 during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 18.
After the second free practice session:
Car numbers 04 and 22 were weighed.
Car numbers 04 and 22 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 17.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 17
To : The Stewards of the Meeting Date : 16 April 2010
Time : 20:02
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
01 McLaren Mercedes Jenson Button 2
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 2
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 2
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel 2
12 Renault Vitaly Petrov 1
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 2
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 2
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 2
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 2
21 HRT Cosworth Bruno Senna 2
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 2
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 2
24 Virgin Cosworth Timo Glock 2
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 2
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 16 April 2010
Time : 20:15
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the fourth Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
08 Ferrari Fernando Alonso
12 Renault Vitaly Petrov
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa
24 Virgin Cosworth Timo Glock
The above drivers did not finish the last race in Sepang and are in conformity with Article
28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 19
To : The Stewards of the Meeting Date : 17 April 2010
Time : 09:09
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
A seal was broken on the gearbox of car number 20, driver Karun Chandock, without the
presence of FIA personal.
As this is not in compliance with Article 28.6 of the 2010 Formula One Sporting
Regulations, I am referring this matter to the stewards for their consideration.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 23
To : The Stewards of the Meeting Date : 17 April 2010
Time : 13:03
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
A seal was broken on the gearbox of car number 23, driver Kamui Kobayashi, in order to
change the gearbox oil pump and gearbox oil filter.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
The following driver will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 2
The engine used by the above driver is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 26
To : The Stewards of the Meeting Date : 17 April 2010
Time : 17:03
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
01 McLaren Mercedes Jenson Button Options
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Options
03 Mercedes Benz Michael Schumacher Options
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Options
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Options
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Options
07 Ferrari Felipe Massa Options
08 Ferrari Fernando Alonso Options
11 Renault Robert Kubica Options
14 Force India Mercedes Adrian Sutil Options
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 27
To : The Stewards of the Meeting Date : 17 April 2010
Time : 17:29
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 12, 18 and 20 were weighed.
Car numbers 12, 18 and 20 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 09 and 25.
After the qualifying practice session:
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 14 were weighed.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 14 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
A front floor deflection test was carried on car numbers 01, 04, 05, 08 and 11.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 14.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
The units locking status was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09,
10, 11, 14, 16, 18 and 23.
The logger usage was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11,
14, 16, 18 and 23.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07,
08, 09, 10, 11, 14, 16, 18 and 23.
The gear shift configuration of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 14,
16, 18 and 23 was checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10,
11, 14, 16, 18 and 23.
The maximum throttle target was checked for car numbers 01, 02, 04, 06, 07, 08 and 11.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 01, 02, 04, 06, 07,
08 and 11.
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 04, 08 and 14.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
BMW Sauber V1.00.0073
Ferrari V1.00.0073
Force India V1.00.0073
HRT V1.00.0073
Lotus V1.00.0073
McLaren V1.00.0073
Mercedes V1.00.0073
Red Bull V1.00.0073
Renault V1.00.0073
Toro Rosso V1.00.0073
Virgin V1.00.0072
Williams V1.00.0073
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 32
To : The Stewards of the Meeting Date : 18 April 2010
Time : 12:11
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today by the
HRT team for parts with a different specification:
Car 20: Hydraulic pump assembly
The parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate following a
written request from the team concerned, this being in accordance with Article 34.1 of the
2010 Formula One Sporting Regulations.
But as the above parts are different from the ones originally used, car number 20 should
now be required to start from the pit lane according to Article 34.5 of the 2010 Formula
One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 33
To : The Stewards of the Meeting Date : 18 April 2010
Time : 14:01
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 02: Water pipe
Red Bull Racing Renault:
Car 05: LHS rear wheel speed sensor
Clutch assembly
Hydraulic pack
Car 06: RHS mirror lens
Ferrari:
Car 07: LHS mirror lens
RHS skid sensor
Tape of the rear laser window
Car 08: Tape of the rear laser window
LHS mirror support
Williams Cosworth:
Car 10: Loom ty-rap heatshield
Force India Mercedes:
Car 14: LHS front auxiliary wing gurney flap
RHS front wing end plate
Lambda sensor grommet on RHS heatshield
Car 15: AV mounts on FOM power conditioner bracket
LHS mirror glass
LHS front and rear wheel speed sensor looms and HIU
STR Ferrari:
Car 16: LHS rear brake drum
Lotus Cosworth:
Car 18: Hydraulic power pack
HPA charge line
LPA charge line
Hydraulic cooler
HRT Cosworth:
Car 20: Tape on coolers like for like
Hydraulic pump assembly
LHS rear floor stay
Crank shaft seal
Hydraulic pump
Car 21: RHS rear brake temperature sensor
LHS rear brake blanking plate
LHS exhaust panel life loc
BMW Sauber Ferrari:
Car 22: LHS and RHS rear HIU boxes
Car 23: Engine oil hose and clip
Virgin Cosworth:
Car 24: Tri-dair receptacle on LHS on the engine cover
Front and rear brake duct tape like for like
Lower rear beam wing
Throttle actuator
Car 25: Front and rear brake duct tape like for like
T-tray strut
Clutch
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 CHINESE GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 41
To : The Stewards of the Meeting Date : 18 April 2010
Time : 18:40
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
A fuel sample was taken from car numbers 01, 21 and 22 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
03 Mercedes Benz Michael Schumacher
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
11 Renault Robert Kubica
12 Renault Vitaly Petrov
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
20 HRT Cosworth Karun Chandhok
21 HRT Cosworth Bruno Senna
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 12 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on all classified cars.
It was confirmed for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11 and 12 that any vertical
cross section of bodywork normal to the car centre line and situated in the volumes
defined in Article 3.8.4 form one tangent continuous curve on its external surface with a
radius no less than 75mm.
The front side pod area was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 11
and 12.
The units locking status was checked on car numbers 01, 04, 05, 06, 08 and 11.
Software version checks have been carried out on car number 01, 04, 05, 06, 08 and 11.
The logger usage was checked on car numbers 01, 04, 05, 06, 08 and 11.
The start data of car numbers 05, 06, 08 and 11 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 05, 06, 08 and 11.
The gear shift data of car numbers 05, 06, 08 and 11 have been checked.
The gear shift configuration of car numbers 05, 06, 08 and 11 was checked.
It was checked that car numbers 01, 02, 04, 08 and 11 did not exceed 18000 rpm during
the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 04, 08 and 11 during the race was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 05 and 11.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kod: Markera allt
2010 Chinese Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Vodafone Mc Laren Mercedes
Document 39
Date 18 April 2010
Time 18:29
The Stewards received a report from the Race Director regarding an incident in the pit lane involving car
2, Lewis Hamilton and car 5, Sebastian Vettel. On hearing the explanation from both driver's and both
team manager's and viewing video evidence the Steward's decide that Lewis Hamilton drove in a
dangerous manner and therefore impose a penalty of a reprimand.
Paul Gutjahr Enzo Spano
Alex Wurz Wan Heping
2010 Chinese Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 40
Date 18 April 2010
Time 18:32
The Stewards received a report from the Race Director regarding an incident in the pit lane involving car
2, Lewis Hamilton and car 5, Sebastian Vettel. On hearing the explanation from both driver's and team
manager's and viewing video evidence the Steward's decide that Sebastian Vettel drove in a dangerous
manner and therefore impose a penalty of a reprimand.
Paul Gutjahr Enzo Spano
Alex Wurz Wan Heping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Till Barcelona, då jäklar ska ni få se på en fullfartsSchumacher! Barcelona känner han till väl och kan istället för de här andra banorna. Dessutom slipper han nog regn också, för regn verkar inte vara något Schumacher gillar.
Nu kommer Schumacher. Femte racet, då jäklar!
Nu kommer Schumacher. Femte racet, då jäklar!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 23:41
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Haha, nä verkligen inte:LuckyStrike1 skrev:Dessutom slipper han nog regn också, för regn verkar inte vara något Schumacher gillar.
http://www.youtube.com/watch?v=wWVMO3T5Q3c
http://www.youtube.com/watch?v=QEhPHPvX ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hfSDkle- ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=8zYGkKzqco0
http://www.youtube.com/watch?v=__YbHpULDos
http://www.youtube.com/watch?v=51sitpFu ... re=related
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Tack för de klippen, jag hade nästan glömt bort detta! Men det var ju 13 år sedan och då var han värdens bästa men nu har han inte riktigt det stiget han hade då men jävlar vilka lopp han gjort, man glömmer lätt när det går dåligt.
Tänk att han tog 10 sekunder på ett varv på alla andra har nån någonsin gjort det!!! helt sjukt, men som sagt, det var då...
Tänk att han tog 10 sekunder på ett varv på alla andra har nån någonsin gjort det!!! helt sjukt, men som sagt, det var då...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Med tanke på hur han fajtades idag tror jag att han har mer att ge. Nu har han tre veckor på sig innan nästa lopp för att analysera vad som gick fel, och försöka lösa problemen. Och om det är någon som ska klara att vända på steken så är det nog Micke, förutsatt att han vill förstås.
Men som sagt, jag tror inte han ger sig förrän han har lyckats. Vore ju en snopen come back om han kör fyra rejs och sen kastar in handduken. Så Nick får nog vänja sig vid avbytarbänken
Men som sagt, jag tror inte han ger sig förrän han har lyckats. Vore ju en snopen come back om han kör fyra rejs och sen kastar in handduken. Så Nick får nog vänja sig vid avbytarbänken
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Intressant att det fortfarande finns dom som tror att det är Skumm-i som gjorde skillnaden i regn.Eau Rouge skrev:Haha, nä verkligen inte:LuckyStrike1 skrev:Dessutom slipper han nog regn också, för regn verkar inte vara något Schumacher gillar.
http://www.youtube.com/watch?v=wWVMO3T5Q3c
http://www.youtube.com/watch?v=QEhPHPvX ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hfSDkle- ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=8zYGkKzqco0
http://www.youtube.com/watch?v=__YbHpULDos
http://www.youtube.com/watch?v=51sitpFu ... re=related
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Varför är alla sura på Alonso och Hamilton?
Det här är racing inte gentlemen i bil. Dock kan Alonso få problem med Massa, men teamet måste snarast agera eftersom Alonso nästan varje lopp av någon andledning fastnat bakom Massa.
I övrigt så är jag imponerad av Buttons, Rosbergs och Kubicas lugn samt Hamilton och Alonsos agresvitet.
Det här är racing inte gentlemen i bil. Dock kan Alonso få problem med Massa, men teamet måste snarast agera eftersom Alonso nästan varje lopp av någon andledning fastnat bakom Massa.
I övrigt så är jag imponerad av Buttons, Rosbergs och Kubicas lugn samt Hamilton och Alonsos agresvitet.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Om nu Alonso är så jäkla bra, varför vinner han inte alla lopp och alla VM?Cheever skrev:Om det var [Schumacher] som gjorde skillnaden, varför vann han inte idag? Han som är överjäklig i regn?Crazy F1 skrev:Intressant att det fortfarande finns dem som INTE tror att schumi gjorde skillnaden i de loppen...
Ferrari.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, det var bara S-kummi och ingen annan som vann den segern Fantastiskt kört, ingen annan än Sk-ummi hade vunnitEau Rouge skrev:Ja, inte fan var det skrotet från 1996 som gjorde att han vann Spaniens GP...Cheever skrev:
Intressant att det fortfarande finns dom som tror att det är Skumm-i som gjorde skillnaden i regn.
Det finns några olika förare de senaste åren som utmärkt sig i regn, Skumdum är inte en av dessa.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vet inte, Alonso är kanske inte tillräckligt bra? Han kanske inte har den rätta blandningen av enögda fans heller.Eau Rouge skrev:Om nu Alonso är så jäkla bra, varför vinner han inte alla lopp och alla VM?Cheever skrev:Om det var [Schumacher] som gjorde skillnaden, varför vann han inte idag? Han som är överjäklig i regn?Crazy F1 skrev:Intressant att det fortfarande finns dem som INTE tror att schumi gjorde skillnaden i de loppen...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var inte en väldigt stor orsak till Spanien 1996 att Schumacher var den enda föraren som körde med en bil inställd för regn? I så fall är det ju inte så konstigt att man i hällregn kör åttor runt alla andra om deras bilar inte är inställd för regn.
Jag vill minnas att det var något med att teamen som då oftast bara hade en reservbil med sig helt enkelt var tvungen att kompromissa med reservbilen. Förutom Ferrari där bara Schumacher hade tillgång till den enda reserbilen. När det var regnrace eller risk för regn kunde de helt enkelt ha den ena bilen inställd för regn och den andra för torrt och välja bil i sista sekund, vilket var det som skedde Barcelona 1996.
Någon med bättre minne kan säkert bekräfta detta - eller förneka det med godare minnesbild.
Jag vill minnas att det var något med att teamen som då oftast bara hade en reservbil med sig helt enkelt var tvungen att kompromissa med reservbilen. Förutom Ferrari där bara Schumacher hade tillgång till den enda reserbilen. När det var regnrace eller risk för regn kunde de helt enkelt ha den ena bilen inställd för regn och den andra för torrt och välja bil i sista sekund, vilket var det som skedde Barcelona 1996.
Någon med bättre minne kan säkert bekräfta detta - eller förneka det med godare minnesbild.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Har för mig att i princip alla bilarna var inställda för regnet i Spanien 1996. Schumacher ska dock varit den enda som även hade justerat växellådan för regn.LuckyStrike1 skrev:Var inte en väldigt stor orsak till Spanien 1996 att Schumacher var den enda föraren som körde med en bil inställd för regn? I så fall är det ju inte så konstigt att man i hällregn kör åttor runt alla andra om deras bilar inte är inställd för regn.
Läste nån intervju med Coulthard för ett antal år sen att man brukade inte ställa om växellådorna för regn i F1 eftersom bilen blev så fruktansvärt långsam om det skulle torka upp. Dessutom var det tydligen en tidsödande procedur att dreva om växellådorna.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Cheever skrev
7 WDC talar sitt eget språk och jag tror ingen medelmåtta vinner så många...Sen självklart måste bilen vara bra men då kan man ju fråga sig varför inte ferrari var så bra innan schumi var där(större delen av tiden) och det kan ju inte bara varit en slump att de inte vunnit sedan 1979 väl?
Sedan var ju självklart kombinationen av Brawn/schumi/todt väldigt bra det är inget att hymla med och de lyckades skapa en bil som var bra. Men ingen förare vinner ett vm i en kass bil, han kan vara med och slåss men för att vinna måste han nog om inte ha den bästa bilen ha den näst bästa.
Har du inte läst några av mina inlägg eller? Jag har ju skrivit att det beror på att han inte är samma chaffeur som han en gång var, han har tappat mycket och det verkar inte säkert att han kan hitta det igen. Du kan väl inte på alvar mena att schumi inte var en bra chaffeur även om du tycker han är en idiot eller vad det nu är du tycker?Om det var [Schumacher] som gjorde skillnaden, varför vann han inte idag? Han som är överjäklig i regn?
7 WDC talar sitt eget språk och jag tror ingen medelmåtta vinner så många...Sen självklart måste bilen vara bra men då kan man ju fråga sig varför inte ferrari var så bra innan schumi var där(större delen av tiden) och det kan ju inte bara varit en slump att de inte vunnit sedan 1979 väl?
Sedan var ju självklart kombinationen av Brawn/schumi/todt väldigt bra det är inget att hymla med och de lyckades skapa en bil som var bra. Men ingen förare vinner ett vm i en kass bil, han kan vara med och slåss men för att vinna måste han nog om inte ha den bästa bilen ha den näst bästa.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Tydligen var det blött redan på warmupen i Spanien, "a constant downpour all morning" står det på Grandprix.com.Lemon skrev:Har för mig att i princip alla bilarna var inställda för regnet i Spanien 1996. Schumacher ska dock varit den enda som även hade justerat växellådan för regn.LuckyStrike1 skrev:Var inte en väldigt stor orsak till Spanien 1996 att Schumacher var den enda föraren som körde med en bil inställd för regn? I så fall är det ju inte så konstigt att man i hällregn kör åttor runt alla andra om deras bilar inte är inställd för regn.
Läste nån intervju med Coulthard för ett antal år sen att man brukade inte ställa om växellådorna för regn i F1 eftersom bilen blev så fruktansvärt långsam om det skulle torka upp. Dessutom var det tydligen en tidsödande procedur att dreva om växellådorna.
Men det stämmer ju inte att [Schumacher] var överjäklig i regn den gången. Boban (eller var det Bengan?) har förklarat flera gånger hur mycket mer lättkörd Ferrarin blev på nio cylindrar i stället för tio. [Schumacher] hade bara tur och tjänade alltså på att köra sönder materialet. Dessutom var Ferrarin på den tiden, som alla vet, en skräddarsydd regnmobil.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är skillnad på att snabbt ställa om en bil inställd för torrt väder till regn mot att ha en bil helt och fullt inställd för regn.
Det jag har som minnesbild är att Schumacher i sista stund bytte till reservbilen när de insåg att det skulle bli ett 100 % regnrace och var den enda i fältet med en bil helt inställd och anpassad till regn.
Det är ju också lite mer logiskt att sådant ligger bakom, för även om Schumacher är och var fantastisk som förare finns det ju ingen som dominerar på ett sånt sätt enbart på grund av en högre förarnivå än alla andra. Dominerar man på det där sättet är det också annat som ligger bakom.
Det jag har som minnesbild är att Schumacher i sista stund bytte till reservbilen när de insåg att det skulle bli ett 100 % regnrace och var den enda i fältet med en bil helt inställd och anpassad till regn.
Det är ju också lite mer logiskt att sådant ligger bakom, för även om Schumacher är och var fantastisk som förare finns det ju ingen som dominerar på ett sånt sätt enbart på grund av en högre förarnivå än alla andra. Dominerar man på det där sättet är det också annat som ligger bakom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ta det lugnt Crazy, jag blir bara lite trött och synisk när jag hör kommentarer som Eau Rouge:s Om Spaniens GP 96 och tror att det är [Schumacher] som är regnkung för att han hade den enda bilen i fältet som var inställd för regn.Crazy F1 skrev:Cheever skrevHar du inte läst några av mina inlägg eller?Om det var [Schumacher] som gjorde skillnaden, varför vann han inte idag? Han som är överjäklig i regn?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det var ju inte det enda regnlopp han vunnit i och för sig. Ta SPA 1995 då han lyckades hålla Hill på regndäck efter sig själv i Benetton på slicks i flera varv, eller Monaco 1997. Men han hade väl alltid en cylinder bortaANFRAN skrev:Tydligen var det blött redan på warmupen i Spanien, "a constant downpour all morning" står det på Grandprix.com.Lemon skrev:Har för mig att i princip alla bilarna var inställda för regnet i Spanien 1996. Schumacher ska dock varit den enda som även hade justerat växellådan för regn.LuckyStrike1 skrev:Var inte en väldigt stor orsak till Spanien 1996 att Schumacher var den enda föraren som körde med en bil inställd för regn? I så fall är det ju inte så konstigt att man i hällregn kör åttor runt alla andra om deras bilar inte är inställd för regn.
Läste nån intervju med Coulthard för ett antal år sen att man brukade inte ställa om växellådorna för regn i F1 eftersom bilen blev så fruktansvärt långsam om det skulle torka upp. Dessutom var det tydligen en tidsödande procedur att dreva om växellådorna.
Men det stämmer ju inte att [Schumacher] var överjäklig i regn den gången. Boban (eller var det Bengan?) har förklarat flera gånger hur mycket mer lättkörd Ferrarin blev på nio cylindrar i stället för tio. [Schumacher] hade bara tur och tjänade alltså på att köra sönder materialet. Dessutom var Ferrarin på den tiden, som alla vet, en skräddarsydd regnmobil.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ska försöka Cheever.
Jögga, det är sant att han har vunnit många regnlopp och har varit en erkänt duktig regnchaffeur men han visade idag att han har problem att anpassa sig till de förhållandena som finns med rådande däcksituation och kanske är det så att 3 års frånvaro är för mycket med dagens utveckling och regeländringar? När man är i det hela tiden anpassar man sig ju snabbare och då blir inte förändringarna lika känbara men när man är borta helt från allting så länge som han ändå varit, (han har ju inte kört en f1 på 2.5 år och då var det ett test för ferrari och den bilen han då körde var ju lik de han kört innan samt att de bara var ett år efter han slutat), så kanske de inte går att komma tillbaka eller det är iaf jävligt svårt men är det nån som kan lyckas så borde de ju vara Schumi.
Jag hoppas han håller ut för jag tror att han nog skulle kunna hitta mer fart igen men jag vet inte om han har förmågan att anpassa sig till den understyrda bil som Merceders har idag utan de kanske är så jävligt att han måste vänta på nästa års bil då den designas för att vara mer överstyrd istället och min fråga är, har han psyket att orka jobba så länge i motgång och vill teamet ha kvar honom så länge?
Nu tror jag att dagens lopp är lite missvisande om hur hans form r, så här dålig tror jag inte han är utan han borde iaf vara topp sju och placeringen precis bakom nico om ingen där framme får problem så att säga.
Jögga, det är sant att han har vunnit många regnlopp och har varit en erkänt duktig regnchaffeur men han visade idag att han har problem att anpassa sig till de förhållandena som finns med rådande däcksituation och kanske är det så att 3 års frånvaro är för mycket med dagens utveckling och regeländringar? När man är i det hela tiden anpassar man sig ju snabbare och då blir inte förändringarna lika känbara men när man är borta helt från allting så länge som han ändå varit, (han har ju inte kört en f1 på 2.5 år och då var det ett test för ferrari och den bilen han då körde var ju lik de han kört innan samt att de bara var ett år efter han slutat), så kanske de inte går att komma tillbaka eller det är iaf jävligt svårt men är det nån som kan lyckas så borde de ju vara Schumi.
Jag hoppas han håller ut för jag tror att han nog skulle kunna hitta mer fart igen men jag vet inte om han har förmågan att anpassa sig till den understyrda bil som Merceders har idag utan de kanske är så jävligt att han måste vänta på nästa års bil då den designas för att vara mer överstyrd istället och min fråga är, har han psyket att orka jobba så länge i motgång och vill teamet ha kvar honom så länge?
Nu tror jag att dagens lopp är lite missvisande om hur hans form r, så här dålig tror jag inte han är utan han borde iaf vara topp sju och placeringen precis bakom nico om ingen där framme får problem så att säga.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att det är precis som Eje säger, att Schumacher har varit borta i tre år och att försöka applicera de erfarenheter man har från förr på dagens teknologi funkar inte. Det är omskolning som gäller men om det är någon som ska kunna anpassa sig till nya omständigheter så är det Schumacher.Det som är lite oroväckande är att han utstrålar taskigt självförtroende, och det är man ju inte direkt van att se. Det skvallrar om att han är lite vilsen just nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666