Heidfelds sladd
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
- Ort: Sthlm-Sundbyberg
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
- Ort: Sthlm-Sundbyberg
Nja Stefan. Jag är inte så säker på att han egentligen visste vad han pratade om. På annan plats här i etern kan man läsa – jag översätter ”jag minns att jag låg bredvid Coulthard och kämpade när jag plötsligt såg rök framför mig, kanske trampade jag för hårt på bromsen med kalla däck och bromsar – det nästa jag minns var att jag åkte på tvären och hade tappat kontrollen på bilen-”, sedan fortsatte han med att han var glad över att Sato inte blev allvarligt skadad o s v.
När jag själv ser på de utmärkta bilderna man hade på Canal + kan man, tycker åtminstone jag se att NH:s bil plötsligt bryter ut en bra bit före den förmodade bromspunkten. Det var bara bakhjulen som verkat låst sig vilket gjorde att bilen omedelbart stack på tvären. Sedan var det god natt. Jag tror att NH själv är och blev ordentligt både chockad och skakad av händelsen, och att han förmodligen inte riktigt själv kan redogöra för denna för honom totalt oväntade utgång. Om bromsarna var kalla liksom däcken (vilka dom i och för sig förmodligen var) skulle bromseffekten tvärt emot ha blivit sämre. Som jag ser det kan endast en låsning av bakhjulen vara den enda förklaringen på det hela. Detta tyckte även bisittarna på Canal +. Nåväl, det spelar i och för sig inte så stor roll i nuläget, jag tycker bara synd om NH att denne skall känna sig skyldig till någonting han förmodligen inte kunnat rå för.
När jag själv ser på de utmärkta bilderna man hade på Canal + kan man, tycker åtminstone jag se att NH:s bil plötsligt bryter ut en bra bit före den förmodade bromspunkten. Det var bara bakhjulen som verkat låst sig vilket gjorde att bilen omedelbart stack på tvären. Sedan var det god natt. Jag tror att NH själv är och blev ordentligt både chockad och skakad av händelsen, och att han förmodligen inte riktigt själv kan redogöra för denna för honom totalt oväntade utgång. Om bromsarna var kalla liksom däcken (vilka dom i och för sig förmodligen var) skulle bromseffekten tvärt emot ha blivit sämre. Som jag ser det kan endast en låsning av bakhjulen vara den enda förklaringen på det hela. Detta tyckte även bisittarna på Canal +. Nåväl, det spelar i och för sig inte så stor roll i nuläget, jag tycker bara synd om NH att denne skall känna sig skyldig till någonting han förmodligen inte kunnat rå för.
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
http://home.arcor.de/bendinger/spielber ... idfeld.avi
Skulle vara kul att se ett klipp från Montoyas onboard där. Inte mycket emellan där...
/gringo
Skulle vara kul att se ett klipp från Montoyas onboard där. Inte mycket emellan där...
/gringo
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så här säger DC om händelsen:
Q: Did you see what happened to Nick?
"I thought it was cold brakes, as far as I was concerned. I was marginal under braking. I was passing him and I decided to brake at about 120m, when it's normally about 100m would be our limit. I just knew the brakes were going to grab. My rear was grabbing, and I think he just got a sudden shock of heat into those carbon brakes, and that was it."
Ett ganska intressant problem, som är tämligen svårlöst. Kolfiber-Kolfiber-bromsar fungerar ju väldigt dåligt under en viss temperatur, det behövs några hundra grader för att de skall funka bra. Detta leder ju förstås till att man får väldigt taskiga bromsar när de har kallnat, men det värsta problemet är nog att man mitt i de första inbromsningarna helt plötsligt får väldigt bra bromsar och att detta troligen sker på olika hjul vid lite olika tillfällen. Gäller nog att värma upp dem lite försiktigt. När man väl kommit över den magiska gränsen är ju inte skillnaden i bromsverkan särskilt stor, men just när man passerar är den gigantisk.
Q: Did you see what happened to Nick?
"I thought it was cold brakes, as far as I was concerned. I was marginal under braking. I was passing him and I decided to brake at about 120m, when it's normally about 100m would be our limit. I just knew the brakes were going to grab. My rear was grabbing, and I think he just got a sudden shock of heat into those carbon brakes, and that was it."
Ett ganska intressant problem, som är tämligen svårlöst. Kolfiber-Kolfiber-bromsar fungerar ju väldigt dåligt under en viss temperatur, det behövs några hundra grader för att de skall funka bra. Detta leder ju förstås till att man får väldigt taskiga bromsar när de har kallnat, men det värsta problemet är nog att man mitt i de första inbromsningarna helt plötsligt får väldigt bra bromsar och att detta troligen sker på olika hjul vid lite olika tillfällen. Gäller nog att värma upp dem lite försiktigt. När man väl kommit över den magiska gränsen är ju inte skillnaden i bromsverkan särskilt stor, men just när man passerar är den gigantisk.