Heidfelds sladd

Kungaklassen av motorsport...
denilson
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00

Inlägg av denilson »

Är det någon som vet vad som orsakade Heidfelds sladd? bilderna på tv4 var något oklara...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Läs Forzas nyhet :wink: ... han bromsade för hårtm ed kalla bromsar och tappade kontrollen, förarmisstag alltså
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Janne
Inlägg: 9
Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
Ort: Sthlm-Sundbyberg

Inlägg av Janne »

Bakhjulen verkade plötsligt ha låst sig!
Stefan.L
Inlägg: 16
Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00

Inlägg av Stefan.L »

nick erkänner att det var hans fel,bromsade får hårt med kalla bromsar och däck
Janne
Inlägg: 9
Blev medlem: sön maj 12, 2002 02:00
Ort: Sthlm-Sundbyberg

Inlägg av Janne »

Nja Stefan. Jag är inte så säker på att han egentligen visste vad han pratade om. På annan plats här i etern kan man läsa – jag översätter ”jag minns att jag låg bredvid Coulthard och kämpade när jag plötsligt såg rök framför mig, kanske trampade jag för hårt på bromsen med kalla däck och bromsar – det nästa jag minns var att jag åkte på tvären och hade tappat kontrollen på bilen-”, sedan fortsatte han med att han var glad över att Sato inte blev allvarligt skadad o s v.

När jag själv ser på de utmärkta bilderna man hade på Canal + kan man, tycker åtminstone jag se att NH:s bil plötsligt bryter ut en bra bit före den förmodade bromspunkten. Det var bara bakhjulen som verkat låst sig vilket gjorde att bilen omedelbart stack på tvären. Sedan var det god natt. Jag tror att NH själv är och blev ordentligt både chockad och skakad av händelsen, och att han förmodligen inte riktigt själv kan redogöra för denna för honom totalt oväntade utgång. Om bromsarna var kalla liksom däcken (vilka dom i och för sig förmodligen var) skulle bromseffekten tvärt emot ha blivit sämre. Som jag ser det kan endast en låsning av bakhjulen vara den enda förklaringen på det hela. Detta tyckte även bisittarna på Canal +. Nåväl, det spelar i och för sig inte så stor roll i nuläget, jag tycker bara synd om NH att denne skall känna sig skyldig till någonting han förmodligen inte kunnat rå för.

Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

http://home.arcor.de/bendinger/spielber ... idfeld.avi

Skulle vara kul att se ett klipp från Montoyas onboard där. Inte mycket emellan där...

/gringo
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det såg man ju på CD, men det var inte så mycket att se. Heidi höll väl en 50 m/s, så hans Sauber passerade på två filmrutor som ett långt blått streck. Lite hicka hade man nog fått om man varit Montoya.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Så här säger DC om händelsen:
Q: Did you see what happened to Nick?

"I thought it was cold brakes, as far as I was concerned. I was marginal under braking. I was passing him and I decided to brake at about 120m, when it's normally about 100m would be our limit. I just knew the brakes were going to grab. My rear was grabbing, and I think he just got a sudden shock of heat into those carbon brakes, and that was it."


Ett ganska intressant problem, som är tämligen svårlöst. Kolfiber-Kolfiber-bromsar fungerar ju väldigt dåligt under en viss temperatur, det behövs några hundra grader för att de skall funka bra. Detta leder ju förstås till att man får väldigt taskiga bromsar när de har kallnat, men det värsta problemet är nog att man mitt i de första inbromsningarna helt plötsligt får väldigt bra bromsar och att detta troligen sker på olika hjul vid lite olika tillfällen. Gäller nog att värma upp dem lite försiktigt. När man väl kommit över den magiska gränsen är ju inte skillnaden i bromsverkan särskilt stor, men just när man passerar är den gigantisk.