MALAYSIAS GP 2010 - SEPANG. Lopp 3 av 19
-
-
Jag måste tillstå att detta var oerhört sublimt, Jari. Dock är jag osäker på om du antyder att [MS] är en kärring eller om du helt enkelt använder dig av en mix av engelska och tyska.Jari skrev: Inte nog med det, han vann direkt i en bil som Die Alte ...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Varnad
Tja, du vet... Det är ju så jag är, sublim och försynt intill blyghet... =)Men vad var engelska där?PC: skrev:Jag måste tillstå att detta var oerhört sublimt, Jari. Dock är jag osäker på om du antyder att [MS] är en kärring eller om du helt enkelt använder dig av en mix av engelska och tyska.Jari skrev: Inte nog med det, han vann direkt i en bil som Die Alte ...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
- Varnad
Näe, bestämd artikel och nominativ kasus vettu:PC: skrev:Dö, Gamle...Jari skrev:Men vad var engelska där?
Maskulinum Neutrum Femininum Pluralis
Nominativ der das die die
Ackusativ den das die die
Dativ dem dem der den
Genitiv des des der der
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Jari skrev:Näe, bestämd artikel och nominativ kasus vettu:PC: skrev:Jari skrev:Men vad var engelska där?
Dö, Gamle...
Maskulinum Neutrum Femininum Pluralis
Nominativ der das die die
Ackusativ den das die die
Dativ dem dem der den
Genitiv des des der der
Die (eng.)=dö
Vidare kan man väl inte använda femininum om något så uppenbart maskulint som en association för ordet man.
der Alte = den gamle (mask.)
die Alte = den gamla (fem.)
-
-
- Varnad
-
- Mr Forza Motorsport
Tror bara det handlar om dåliga kunskaper i tyska.Jari skrev:Man jag tycker han beter sig som, och ser ut som en kärring. Sue me!PC: skrev:Topic-urspårning när den är som bäst....
Der Alte skrev jag för att det finns en tyska TV-serie med samma namn som bara går och går och aldrig tar slut (över 30 säsonger är det visst). Den handlar också om en gammal man som blir sämre och sämre...
-
- Varnad
-
Här kommer ett litet exempel på "Die Alte...".Pastis skrev:Der Alte skrev jag för att det finns en tyska TV-serie med samma namn som bara går och går och aldrig tar slut (över 30 säsonger är det visst). Den handlar också om en gammal man som blir sämre och sämre...
http://www.northvegr.org/lore/grimmsf/123.php
-
-
- Moderator
Nja, Alte är i sig neutralt eftersom man inte vet vad det syftar på. Vet man att det syftar på något uppenbart maskulint, som Schumacher, så kvalificerar man med Der.Nigel skrev:[bidragtilltopicurspårning]Men das Mädchen och das Fräulein är korrekt tyska för något uppenbart feminint.[/bidragtilltopicurspårning]PC: skrev:Vidare kan man väl inte använda femininum om något så uppenbart maskulint som en association för ordet man.
Mädchen och Fräulein är i sig feminina ord. Där skulle man kunna tycka att Die vore att föredra men även om man använder det könsneutrala Das så framgår det ju av ordens inneboende betydelse vad som avses.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
-
OK då, som du behagar...Nigel skrev:[bidragtilltopicurspårning]Men das Mädchen och das Fräulein är korrekt tyska för något uppenbart feminint.[/bidragtilltopicurspårning]PC: skrev:Vidare kan man väl inte använda femininum om något så uppenbart maskulint som en association för ordet man.
Men det förändrar inte det faktum att Der Alte blir den gamle och att Die Alte blir den gamla.
-