MALAYSIAS GP 2010 - SEPANG. Lopp 3 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet?

Omröstningen slutade lör apr 03, 2010 09:36

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
2
5%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
5
13%
3 Michael Schumacher / Mercedes
4
10%
4 Nico Rosberg / Mercedes
0
Inga röster
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
12
31%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
3
8%
7 Felipe Massa / Ferrari
3
8%
8 Fernando Alonso / Ferrari
8
21%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
1
3%
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
1
3%
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
0
Inga röster
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
0
Inga röster
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
 
Antal röster: 39

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Hur va det nu, hur ånga motorer har Ferrari gjort av med och har dom motorproblem ?
De har inga motorporoblem, de har problem med värmen... :whistle:
Bild
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Mitt tips fick jag in i alla fall med pole och snabbaste varv.
En liten tröst.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Massa tar över VM-ledningen och Vettel upp på samma poäng som Alonso då. Fast det är svårt att räkna med det här nya systemet. :wink:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Trist att inte Alonso fick en pinne med den kämpainsatsen.
I was misled and that is the way it went
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

PeppeF1 skrev:Massa tar över VM-ledningen och Vettel upp på samma poäng som Alonso då. Fast det är svårt att räkna med det här nya systemet. :wink:
Jepp. Jättesvårt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vettel piskar upp Webber. Som vanligt!

Grymt kört av Kubica och Sutil.

Väl kämpat av Alonso trots växellådan.

Vingel-Hamilton.

Nico på pallen. Suveränt!

Buttons depåchansning tog nästan Hamilton med överraskning igen.

Och ett bra race i Malaysia.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Cheever skrev:Trist att inte Alonso fick en pinne med den kämpainsatsen.
Ska det delas ut tröstpoäng nu :o
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Kubica :up: :up:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

olag skrev:
Cheever skrev:Trist att inte Alonso fick en pinne med den kämpainsatsen.
Ska det delas ut tröstpoäng nu :o
Det gör man redan med det nya systemet. Jag menar att Alonsos bil kunde ha hållt några kurvor till så att han hade fått några välförtjänta poäng.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och så glömde jag Petrov. Lika raceig som i GP2!! :up:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Och ett bra race i Malaysia.
Men tänk hur mycket bättre det hade varit om de hade fått tanka och därmed köra om i depån istället för ute på banan.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Rätt idiotiskt satsat av Alonso, inte direkt världsmästartakter.
Underhållande men inte rätt stategi om det skall bli en ny VM titel.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

olag skrev:
Cheever skrev:Hur va det nu, hur ånga motorer har Ferrari gjort av med och har dom motorproblem ? :D
Det finns en tråd om det :wink:
Nu träffas dom som behöver hjälp att räkna i matte tråden :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Cheever skrev:
olag skrev:
Cheever skrev:Trist att inte Alonso fick en pinne med den kämpainsatsen.
Ska det delas ut tröstpoäng nu :o
Det gör man redan med det nya systemet. Jag menar att Alonsos bil kunde ha hållt några kurvor till så att han hade fått några välförtjänta poäng.
Mmm håller med.. Ferrari har snart ont om maskiner 8)
FIA = Ferrari International Assistance
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

platt skrev:
olag skrev:
Cheever skrev:Hur va det nu, hur ånga motorer har Ferrari gjort av med och har dom motorproblem ? :D
Det finns en tråd om det :wink:
Nu träffas dom som behöver hjälp att räkna i matte tråden :D
Dom som behöver hjälp med poängräkningen kan hänga på också.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag håller med LS1 och Cheever och noterar också att Ferraris spisar verkar gå väl varma...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Ser ut som bakre vänster hjulupphängning gick sönder för schumi
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:Har Alonso fått Kimis gamla bil?
Alla såg att han körde sönder materialet :D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

REP skrev:Ser ut som bakre vänster hjulupphängning gick sönder för schumi
Det var hjulbulten enligt Blomman och Eje..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Spekulation, jag tror fälgen separerade...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Vid intervju ser Webber väldigt mager ut. Kinderna är urgröpta
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

REP skrev:Vid intervju ser Webber väldigt mager ut. Kinderna är urgröpta
Ja men ändå är han väl en av få F1-förare med normal kroppsvikt.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Han har anorexia
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Han har höga kindben.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Och bred käke. Bild från Jaguartiden: http://www.life.com/image/1820024
Senast redigerad av ANFRAN den sön apr 04, 2010 12:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

platt skrev:Han har anorexia
Ja verkligen haha
1.85 och 75kg (80kg innan säsongen)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Spekulation, jag tror fälgen separerade...
Schumacher sa själv att hjulmuttern lossnade.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

olag skrev:
REP skrev:Ser ut som bakre vänster hjulupphängning gick sönder för schumi
Det var hjulbulten enligt Blomman och Eje..
Okey, men varför körde schumi inte till depå för byte av däck ?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Depeche skrev:
platt skrev:Han har anorexia
Ja verkligen haha
1.85 och 75kg (80kg innan säsongen)
Om Han är "normal" med dom måtten vad är jag då? 10cm kortare samma vikt?
Fett eller?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

platt skrev:Han har anorexia
Han förbereder sig för sin nästa karriär som backhoppare nästa år då Kimi tar plats i Red Bull. :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

REP skrev:
olag skrev:
REP skrev:Ser ut som bakre vänster hjulupphängning gick sönder för schumi
Det var hjulbulten enligt Blomman och Eje..
Okey, men varför körde schumi inte till depå för byte av däck ?
Det vet jag inte...Men jag vet att någon minns inte vem gjorde det och då tappa han hjulet och fick straff för det.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

REP skrev:
olag skrev:
REP skrev:Ser ut som bakre vänster hjulupphängning gick sönder för schumi
Det var hjulbulten enligt Blomman och Eje..
Okey, men varför körde schumi inte till depå för byte av däck ?
Ja... han har ju bevisligen åkt på tre hjul tidigare... :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

platt skrev:
Depeche skrev:
platt skrev:Han har anorexia
Ja verkligen haha
1.85 och 75kg (80kg innan säsongen)
Om Han är "normal" med dom måtten vad är jag då? 10cm kortare samma vikt?
Fett eller?
Ja du är nog lite överviktig då.
Låter inte bra det där.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Bra fraga men jag antar att nat gick sonder i hjulupphangningen i och med hjulbulten annars finns de ju ingen anledning till att parkera.

Annu ett race da man inte far se var han star...

Alonso gjorde precis som schumi och korde sonder grejerna :wink: men han gjorde en bra insats.

Hamilton skulle statt pa pallen idag om han inte fastnat bakom suitil, men dar ser vi aterigen hur svart de e att ta sig forbi, Maclaren har bra toppfart samt har Hamilton varit bast i stort sett hela helgen men anda tar han inte sig forbi...

Rosberg gor ett bra lopp med en 3e plats.

Skont att de var tort.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Depeche skrev:
platt skrev:
Depeche skrev: Ja verkligen haha
1.85 och 75kg (80kg innan säsongen)
Om Han är "normal" med dom måtten vad är jag då? 10cm kortare samma vikt?
Fett eller?
Ja du är nog lite överviktig då.
Låter inte bra det där.
:lol: :up:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

platt skrev:
Depeche skrev:
platt skrev:Han har anorexia
Ja verkligen haha
1.85 och 75kg (80kg innan säsongen)
Om Han är "normal" med dom måtten vad är jag då? 10cm kortare samma vikt?
Fett eller?
http://www.dietguiden.com/bmi

gör testen och se vad du får för svar :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

platt skrev:
Depeche skrev:
platt skrev: Om Han är "normal" med dom måtten vad är jag då? 10cm kortare samma vikt?
Fett eller?
Ja du är nog lite överviktig då.
Låter inte bra det där.
:lol: :up:
Skoja bara...inget fel alls. :)
Menar bara att många av F1-förarna verkar ju banta ner sig en hel del.
Så det är ju ett fåtal förare som har lite mer normal vikt.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Bra fraga men jag antar att nat gick sonder i hjulupphangningen i och med hjulbulten annars finns de ju ingen anledning till att parkera.
Äntligen fick vi en förklaring på vad som egentligen hände i Monaco.
Crazy F1 skrev:Annu ett race da man inte far se var han star..
Jodå. På sidan om, räcker gott för mig i alla fall... :spec:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Depeche skrev:
platt skrev:
Depeche skrev: Ja du är nog lite överviktig då.
Låter inte bra det där.
:lol: :up:
Skoja bara...inget fel alls. :)
Menar bara att många av F1-förarna verkar ju banta ner sig en hel del.
Så det är ju ett fåtal förare som har lite mer normal vikt.
Vi skulle göra som i mode värden. Bojkotta undernärda förare, fram med valkar och öl magar :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Det är fint att Massa leder VM redan i den delen av VM då han brukar vara som sämst. Nu kommer vi få se bättre och bättre lopp från Felipe Baby hädanefter och det blir VM-seger för Massa :)
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Dagon skrev:Det är fint att Massa leder VM redan i den delen av VM då han brukar vara som sämst. Nu kommer vi få se bättre och bättre lopp från Felipe Baby hädanefter och det blir VM-seger för Massa :)
Det är ju lite överraskande men pallplatser ger bra med poäng och han har ju tagit 2 st redan.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag kan redan nu garantera att Massa inte vinner VM. För att göra det måste man tävla mot fler än sin teamkompis.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

ANFRAN skrev:Han har höga kindben.
Är han finländare?
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Silverkatten skrev:
ANFRAN skrev:Han har höga kindben.
Är han finländare?
I sånt fall skulle han ju bli en väldigt bra backhoppare. :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det verkar ha varit lite småknepigt att köra den där Ferrarin:
"From the start things went wrong," Alonso told Spanish television. "On the formation lap my gearbox broke and I had no clutch during the race, so I had to brake in a weird way.

"I had to first gear down and then push the throttle hard so it would engage the gear for that corner.

"So it was probably the hardest race of my whole life in terms of driving, because I had to improvise for every corner. But even so we were going to get a few points, which in the end was not possible because of the engine.

"But if the gearbox and then the engine are going to break, it's better than in happens when you are ninth than when you are leading and you lose 25 points."

He added: "A tough weekend. Sometimes it's us, sometimes it's other. You have to take the opportunities."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

LuckyStrike1 skrev:Det verkar ha varit lite småknepigt att köra den där Ferrarin:
"From the start things went wrong," Alonso told Spanish television. "On the formation lap my gearbox broke and I had no clutch during the race, so I had to brake in a weird way.

"I had to first gear down and then push the throttle hard so it would engage the gear for that corner.

"So it was probably the hardest race of my whole life in terms of driving, because I had to improvise for every corner. But even so we were going to get a few points, which in the end was not possible because of the engine.

"But if the gearbox and then the engine are going to break, it's better than in happens when you are ninth than when you are leading and you lose 25 points."

He added: "A tough weekend. Sometimes it's us, sometimes it's other. You have to take the opportunities."
I ljuset av detta så känns det lite märkligt att han inte bara tog bilen i mål istället för att chansa när det bara var två varv kvar... :-?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Kod: Markera allt

2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 05
To : The Stewards of the Meeting Date : 01 April 2010
Time : 13:35
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 2
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 2
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 2
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 2
05 RBR Renault Sebastian Vettel 2
06 RBR Renault Mark Webber 1
07 Ferrari Felipe Massa 3
08 Ferrari Fernando Alonso 3
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 1
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 1
11 Renault Robert Kubica 1
12 Renault Vitaly Pertrov 1
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 2
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 2
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 2
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 2
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 2
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 2
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 1
21 HRT Cosworth Bruno Senna 2
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 1
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 1
24 Virgin Cosworth Timo Glock 1
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 2
Jo Bauer


FIA Formula One Technical Delegate
2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 06
To : The Stewards of the Meeting Date : 01 April 2010
Time : 15:49
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 15:45 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
The cockpit exit time according to Article 13.1 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations and the clearance of the driver’s knees according to Article 13.3 of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations have been successfully checked with the driver
Fairuz Fauzy.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 18
To : The Stewards of the Meeting Date : 02 April 2010
Time : 16:40
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of all cars during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 24.
After the second free practice session:
Car numbers 17 and 20 were weighed.
Car numbers 17 and 20 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
It was checked on car number 17 that the reverse gear was in working order.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 10.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 24
To : The Stewards of the Meeting Date : 02 April 2010
Time : 20:31
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber 1
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 1
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 1
11 Renault Robert Kubica 1
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 1
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 1
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 1
24 Virgin Cosworth Timo Glock 1
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 25
To : The Stewards of the Meeting Date : 02 April 2010
Time : 20:33
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the third Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
24 Virgin Cosworth Timo Glock
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The above drivers did not finish the last race in Melbourne and are in conformity with
Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 31
To : The Stewards of the Meeting Date : 03 April 2010
Time : 20:30
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 02, 07 and 22 were weighed.
Car numbers 02, 07 and 22 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 16 and 20.
After the qualifying practice session:
Car numbers 03, 04, 05, 06, 09, 10, 11, 14, 15 and 23 were weighed.
Car numbers 03, 04, 05, 06, 09, 10, 11, 14, 15 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
The profile and the angle of the prescribed front wing section in Article 3.7.3 of the 2010
Formula One Technical Regulations was checked on car numbers 03, 04, 11, 14, 15 and
23.
It was confirmed for car numbers 03, 04, 05, 06, 09, 10, 11, 14, 15 and 23 that any vertical
cross section of bodywork normal to the car centre line and situated in the volumes
defined in Article 3.8.4 form one tangent continuous curve on its external surface with a
radius no less than 75mm.
The front and rear suspension arrangement was checked on car numbers 04, 06 and 14.
Hardware identification checks have been carried out on car number 10.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 03, 04, 05, 06, 11, 14, 15, 22 and 23.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 03, 04, 05, 06, 09, 10, 11,
14, 15, 22 and 23.
The gear shift configuration of car numbers 03, 04, 05, 06, 09, 10, 11, 14, 15, 22 and 23
was checked.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 03, 05, 06, 09, 10,
11, 15 and 23.
The front wing control was checked for car numbers 03, 09, 11 and 15.
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 06, 11 and 23.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
BMW Sauber V1.00.0073
Ferrari V1.00.0073
Force India V1.00.0073
HRT V1.00.0073
Lotus V1.00.0073
McLaren V1.00.0073
Mercedes V1.00.0073
Red Bull V1.00.0073
Renault V1.00.0073
Toro Rosso V1.00.0073
Virgin V1.00.0072
Williams V1.00.0073
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 36
To : The Stewards of the Meeting Date : 04 April 2010
Time : 14:57
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 01: Floor assembly
Nose and front wing assembly
Mercedes Benz:
Car 04: Chassis pitot
Red Bull Racing Renault:
Car 05: RHS rear pullrod assembly (strain gauge failure)
Four rain light AV montings
LHS lower heatshield
LHS inboard CV boot
Car 06: LHS rear upright and driveshaft assembly
AVS bottle O-ring
Ferrari:
Car 07: Engine pneumatic system line and connection
RHS rear pushrod (load cell failure)
Lower gearbox carbon protection
LHS rear internal brake LVDT
Laser mirror tape
Car 08: Engine pneumatic pressure regulator
Engine pneumatic deflate valve
Laser mirror tape
Williams Cosworth:
Car 09: RHS rear damper potentiometer
Car 10: LHS lower wishbone (broken brake pipe)
Renault:
Car 11: Differential pressure sensor hydraulic manifold
RHS upper engine heatshield
Car 12: Live lock on RHS quarter panel
Tube on driver drink kit
Rear view mirror
Force India Mercedes:
Car 14: RHS front wheel speed sensor
Car 15: RHS rearward barge board bracket
RHS front wheel speed sensor
Layshaft seal
STR Ferrari:
Car 16: LHS rear brake disc cover
RHS exhaust tail pipe
Floor assembly
Pitot Sensor
Car 17: Two RHS oil pipe hose clamps
Lotus Cosworth:
Car 18: RHS front wing strake
Live loc on LHS side pod
Car 19: Gearbox oil pipe O-rings
High pressure hydraulic accumulator charger line and valve
HRT Cosworth:
Car 20: Two RHS exhaust pipe connection screws
Heat protection shield on engine cover
RHS barge board
Car 21: RHS mirror glass
CBT-telemetry cable
BMW Sauber Ferrari:
Car 22: LHS lower water hose and two clamps
Air bottle tube and dry coupler
Engine pressure sensor
Virgin Cosworth:
Car 24: RHS rearward barge board mounts
LHS rearward barge board
RHS front wing endplate
High pressure fuel filter
Engine air bottle
T-tray strap
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate


2010 MALAYSIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 41
To : The Stewards of the Meeting Date : 04 April 2010
Time : 19:32
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
The following parts have been replaced today after 15:00 and before the start of the race:
STR Ferrari:
Car 16: Driver’s seat
BMW Sauber Ferrari:
Car 22: Radio
A fuel sample was taken from car numbers 08, 14 and 18 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
11 Renault Robert Kubica
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
20 HRT Cosworth Karun Chandhok
21 HRT Cosworth Bruno Senna
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi
The steering wheel of all classified cars has been checked.
Car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 10, 11, 14 and 17 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 10, 11, 14 and 17.
The units locking status was checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 10, 14 and 17.
Software version checks have been carried out on car number 01, 02, 04, 05, 06, 10, 14
and 17.
The logger usage was checked on car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 10, 14 and 17.
The start data of car numbers 01, 02, 04, 06, 07, 10 and 14 have been checked.
Engine protections were checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 10, 14 and 17.
The gear shift data of car numbers 04, 05, 06, 10 and 14 have been checked.
The gear shift configuration of car numbers 04, 05, 06, 10 and 14 was checked.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 01, 02, 04, 05, 06, 07, 10, 11, 14 and 17.
It was checked that car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 14 and 17 did not exceed 18000 rpm
during the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 04, 05, 06, 14 and 17 during the race was
checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 02 and 04.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

PC: skrev:
LuckyStrike1 skrev:Det verkar ha varit lite småknepigt att köra den där Ferrarin:
"From the start things went wrong," Alonso told Spanish television. "On the formation lap my gearbox broke and I had no clutch during the race, so I had to brake in a weird way.

"I had to first gear down and then push the throttle hard so it would engage the gear for that corner.

"So it was probably the hardest race of my whole life in terms of driving, because I had to improvise for every corner. But even so we were going to get a few points, which in the end was not possible because of the engine.

"But if the gearbox and then the engine are going to break, it's better than in happens when you are ninth than when you are leading and you lose 25 points."

He added: "A tough weekend. Sometimes it's us, sometimes it's other. You have to take the opportunities."
I ljuset av detta så känns det lite märkligt att han inte bara tog bilen i mål istället för att chansa när det bara var två varv kvar... :-?
Jag har ingen aning om omkörningsförsöket på Button i T1 hade minsta påverkan på motor eller växellådshaveriet eller inte.

Men jag tycker det var bra att han gick för omkörning, att han försökte tjäna en placering och att han satsade in i det allra sista.

Det visar också att racerförare inte fisåker och samlar poäng utan att de är just racerförare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Pastis skrev:

Kod: Markera allt

All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
The cockpit exit time according to Article 13.1 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations and the clearance of the driver’s knees according to Article 13.3 of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations have been successfully checked with the driver
Fairuz Fauzy.
Har denne Fairuz (som efter att jag googlat visade sig vara testförare för Lotus) utvärderat cockpit exit time för alla bilarna?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Pastis skrev:

Kod: Markera allt

All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
The cockpit exit time according to Article 13.1 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations and the clearance of the driver’s knees according to Article 13.3 of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations have been successfully checked with the driver
Fairuz Fauzy.
Har denne Fairuz (som efter att jag googlat visade sig vara testförare för Lotus) utvärderat cockpit exit time för alla bilarna?
Självklart bara för den bil han ska köra, dvs. Lotusen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish