Den verkliga VM-ställningen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Den verkliga VM-ställningen

Inlägg av JTarnstrom »

1. Alonso 13
2. Button 10
3. Massa 10
4. Kubica 6
5. Hamilton 5
6. Rosberg 4
7. Vettel 3
8. Schumacher 1
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Verkliga? Verkligen..?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Här blåser det stiltje i förändringens vindar.

Allvarligt, inte fan blev gårdagens race intressantare för att man använde en annan poängräkning.

Skalan 10, 6, 4, 3, 2, 1 är i mitt tycke den bästa. Den belönar segrar, samtidigt som den gör det enkelt för alla att beräkna utgångar av olika resultat mot slutet av säsongen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

För att inte tala om den historiska statistiken. Hört flera gamla förare som suckat och sagt att de som leder F1 inte förstår sin historia. Tidigare kunde man jämföra lite mellan gamla och nya förare. Efter denna säsong är alla sådana jämförelser värdelösa.

Ännu ett exempel på dåliga regeländringar som inte ger speciellt mycket mer än FEL och PROBLEM.
Bild
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det är väl egentligen bara inkörda poäng som inte går att jämföra längre. Segrar, pallplatser, poles, snabbaste varv osv förblir detsamma.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PeppeF1 skrev:Det är väl egentligen bara inkörda poäng som inte går att jämföra längre. Segrar, pallplatser, poles, snabbaste varv osv förblir detsamma.
Det är ju inte så bara, skulle jag vilja säga.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

PeppeF1 skrev:Det är väl egentligen bara inkörda poäng som inte går att jämföra längre. Segrar, pallplatser, poles, snabbaste varv osv förblir detsamma.
Oj, du är bra på matte va? ;)

En vanlig jämförelse brukar vara snittpoäng per lopp och det är som sagt förstört efter denna säsong. Att bara ändra regler för att förbättra "showen" är ett elände som ställt till med mycket skit. Sedan 1994 har det varit ovanligt mycket korkade beslut och jag har sett F1 sedan 70-talet.
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har aldrig förstått hur vanföreställningen om att poängsystemet kunde ha en påverkan på racingen plötsligt kunde få stå så mycket i centrum.

Jag tror inte ett ögonblick på det. Racingen påverkaas av mycket, men knappast poängsystemetförutom möjligen om det är så radikalt att bara en får poäng och resten skjuts mot en stenvägg eller något. Vilket vore en lika intressant lösning som att ha kulsprutor monterade fram på alla bilar för övrigt :D

Jag gillade förra årets poängsystem, tycker det fanns en viss logik i att utöka poängplatserna till de åtta första i takt med att bilarna nu är så pass tillförlitliga.

Det här nya poängsystemet känns ganska meningslöst. Löser ingenting och stökar till en hel del annat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Pastis skrev:
PeppeF1 skrev:Det är väl egentligen bara inkörda poäng som inte går att jämföra längre. Segrar, pallplatser, poles, snabbaste varv osv förblir detsamma.
Oj, du är bra på matte va? ;)

En vanlig jämförelse brukar vara snittpoäng per lopp och det är som sagt förstört efter denna säsong. Att bara ändra regler för att förbättra "showen" är ett elände som ställt till med mycket skit. Sedan 1994 har det varit ovanligt mycket korkade beslut och jag har sett F1 sedan 70-talet.
Allt har väl med tycke och smak att göra, gillar man att jämföra med hur det var förr och hur bra förarna var då kan jag förstå att det är jobbigt. Men som sagt jag ser inget jätteproblem i det. Man kan väl snitta segrar eller andra prestationer på antal race istället? Låter som alla möjliga statistiska jämförelser nu är omöjliga? Även om man skulle vara ett mattegeni. :wink:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Maratontabellen i poäng har alltid varit den mest prestigefyllda måttstocken, om man undantar antal VM-segrar. Den kan man glömma i och med de senaste årens förändringar. Förare som faktiskt fick kämpa länge innan de tog sin första poäng, då det var en prestation att köra in bland de sex främsta, jämförs nu med förare som halkar in på en tiondeplats... Det är lite synd tycker jag.

Poängfördelningen känns som bland det minst viktiga att åtgärda. En kosmetisk förändring som inte tillför något väsentligt, men däremot stökar till det på andra plan.

Visst kommer fokus att hamna på de som kämpar längre ned i fältet men samtidigt förflyttas det på bekostnad av de som ligger runt fjärde, femte, sjätte plats.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jag kan iofs förstå kritiken mot nya poängsystemen men å andra sidan har poängsystemet ändrats flera gånger tidigare.
Man har ju haft 9-6-4-3-2, 9-6-4-3-2-1, 10-6-4-3-2-1, 10-8-6-5-4-3-2-1 och nu 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Man har även fått räkna bort lopp under vissa perioder så en maratontabell måste ju hur som helst räknas om och normaliseras.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Jag kan iofs förstå kritiken mot nya poängsystemen men å andra sidan har poängsystemet ändrats flera gånger tidigare.
Man har ju haft 9-6-4-3-2, 9-6-4-3-2-1, 10-6-4-3-2-1, 10-8-6-5-4-3-2-1 och nu 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Man har även fått räkna bort lopp under vissa perioder så en maratontabell måste ju hur som helst räknas om och normaliseras.
Det är ju inte så lätt att normalisera heller eftersom poängsystemet kan påverka slutresultatet.

I maratontabellen ingår även de resultat som har räknats bort, om jag inte tar helt fel. Tänker då på Forix tabell.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tycker som Razor att det har varit för många ändringar i poängsystemen genom historien att det statistiska argumentet känns ganska tunt och ihåligt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vad man än tycker så representerar det senaste poängsystemet den mest radikala förändringen någonsin. De tidigare skillnaderna har ju enbart handlat om en enstaka poäng hit eller dit.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Vad man än tycker så representerar det senaste poängsystemet den mest radikala förändringen någonsin. De tidigare skillnaderna har ju enbart handlat om en enstaka poäng hit eller dit.
Exakt, förr var det marginella ändringar, nu får man mer än dubbla poängen för seger och 10 poäng för en femteplats... eller ännu värre, 6 poäng för att komma sjua! :o

Allt för att "showen" ska bli bättre... :doh:
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, det man ville var ju att ge de tio första poäng i och med att fler stall tillkommit och dessutom öka skillnaderna i poäng mellan topplatserna.

Själv tycker jag det är ännu en av dessa kosmetiska förändringar som det finns lite anledning till. Jag tycker det man hade förra säsongen fungerade utmärkt.

Jag tycker att det är helt ok att ge poäng till de tio första.

Men det är synd att det är på sådana här ändringar de lägger ner mest energi.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jamen fler bilar har vi haft förr... och inte delade man ut fler poäng för det. På den gamla goda tiden fick man tävla i kvalen om att få starta... nu får man beröm för att ens få sina bilar att rulla några varv...
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, men bilarna håller betydligt bättre nu och håller högre kvalitet vilket jag tycker är ett argument för att utöka antalet poänggivande platser.

Sen om detta är rätt sätt att göra det på kan man diskutera.

Och vad gäller att få beröm bara man får bilarna att rulla har jag tre argument som talar emot det klart och tydligt:

Virgin
Lotus
HRT
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:Här blåser det stiltje i förändringens vindar.

Allvarligt, inte fan blev gårdagens race intressantare för att man använde en annan poängräkning.

Skalan 10, 6, 4, 3, 2, 1 är i mitt tycke den bästa. Den belönar segrar, samtidigt som den gör det enkelt för alla att beräkna utgångar av olika resultat mot slutet av säsongen.
Det blev inte intressantare race, och det är ju som du säger svårt att få jämförbarhet mellan olika förare för oss statistiknördar. Å andra sidan är det inte hela världen att räkna om med samma tabell när man vill jämföra två förare med varandra.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Att man tappar jämförelsen är lite synd även om det haltar lite pga tidigare ändringar, bla har jag för mig att man ändrade när Ferrari/Shumi var överlägsna och året efter fick han mer fördel tack vare det nya systemet.

De har liknande poängsystem i MotoGP och det tycker jag kan vara helt ok, tror vi ska omvärdera våra åsikter om 10 lopp då det är många lopp och många poäng att kriga om.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det stämmer alldeles utmärkt att ändringen kom efter att Schumi säkrat titeln i Frankrike 2002. Det var inte bra för serien att det var avgjort efter bara lite mer än halva säsongen var avklarad, och då minskade man fördelen av en seger.

Jag tror iofs att det tar längre tid att vänja sig vid nuvarande tabell eftersom det är krångligare att räkna, men ge det en säsong så är vi med igen.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Skalan 10, 6, 4, 3, 2, 1 är i mitt tycke den bästa. Den belönar segrar, samtidigt som den gör det enkelt för alla att beräkna utgångar av olika resultat mot slutet av säsongen.
Det där med enkelheten att räkna förstår jag inte riktigt. Varför skulle det bli svårare att räkna med den nya poängfördelningen. Är det inte så att man nu använder samma poängsystem i alla FIA motorsport? TYckte Blomman pratade om det i sändningen från svenska rallyt. Är det den egentliga orsaken att ändra? Likriktning.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Skalan 10, 6, 4, 3, 2, 1 är i mitt tycke den bästa. Den belönar segrar, samtidigt som den gör det enkelt för alla att beräkna utgångar av olika resultat mot slutet av säsongen.
Det där med enkelheten att räkna förstår jag inte riktigt. Varför skulle det bli svårare att räkna med den nya poängfördelningen. Är det inte så att man nu använder samma poängsystem i alla FIA motorsport? TYckte Blomman pratade om det i sändningen från svenska rallyt. Är det den egentliga orsaken att ändra? Likriktning.
Man har väl alltid använt samma poängsystem inom FIAs olika grenar?
WRC och WTCC hade väl också 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 ifjol, eller är jag helt ute och cyklar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är inte det minsta säker men jag tror det är ganska nyligt att flera FIA-mästerskap och andra mästerskap följt och anammat poängsystemet i F1.

Jag har för mig att det började på allvar först när man införde 10-8-6 o.s.v. ner till åttonde plats.

Rally-VM liksom touringcarmästerskap och GT-mästerskap hade sina egna poängsystem, oftast annorlunda mot vad som användes i F1.

STCC t.ex. införde "FIA-systemet" först 2006. Innan dess hade man sitt eget poängsystem.

DTM hade också länge sina egna poängsystem innan man för inte så länge sedan valde att följa "FIA-systemet" och likadant med rally tror jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Både WRC och WTCC har bytt till 25-18-15 i år...men hade, precis som LS1 sa, 10-8-6 förra året.

Jag tycker att det är mycket väsen för ingenting. Ett poängsystem är ett poängsystem som är ett poängsystem.
Senast redigerad av Razor den tis mar 30, 2010 22:27, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Om det var 10-8-6 så är det sedan årsskiftet 2002-2003 och således sju år sedan och är inte en direkt nyhet med andra ord.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Kan bara halla med tarnstrom har,10, 6 osv ar det systemet som jag tyckt bast om sedan jag boja titta pa f1. Med de har experimenterats valdigt mycket de senaste aren med bade regler och och depostopp, tankning osv...det trakiga ar att de aldrig verkar hitta nat som ar battre.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Skalan 10, 6, 4, 3, 2, 1 är i mitt tycke den bästa. Den belönar segrar, samtidigt som den gör det enkelt för alla att beräkna utgångar av olika resultat mot slutet av säsongen.
Det där med enkelheten att räkna förstår jag inte riktigt. Varför skulle det bli svårare att räkna med den nya poängfördelningen. Är det inte så att man nu använder samma poängsystem i alla FIA motorsport? TYckte Blomman pratade om det i sändningen från svenska rallyt. Är det den egentliga orsaken att ändra? Likriktning.
Ponera att det skiljer tre poäng mellan de två första i tabellen inför sista racet - x vinner om han blir trea samtidigt som y inte blir bättre än sexa... Det nya systemet ger betydligt fler permutationer att försöka hålla i huvudet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tänk på NASCAR i så fall ;)

Deras avancerade poängsystem fungerar alldeles utmärkt - sen är NASCAR och ESPN/FOX grymt duktiga på att också redovisa och uppdatera alla tänkbara och möjliga sccenarios.

Nuvarande poängsystem i F1 är inte mer avancerat än att det går att reda ut enkelt och bra. Tyvärr är F1 generellt väldigt dåliga på att ge den servicen till fans och TV-tittare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nascar är utan konkurrens när det gäller redovisning av resultat, statistik etc., så visst går det att redogöra för den poängmässiga dramatiken. Dock kommer man inte ifrån faktum, att ju fler som tar poäng, desto fler varianter blir det att hålla reda på. Ju mer att hålla reda på, desto större krav ställs på arrangörer, journalister och publik för att förmedla och greppa det. Ibland är det enkla att föredra. (I övrigt skulle jag säga att F1 har mycket att lära av Nascar och IRL när det gäller internet och grafik i rutan).

Sedan får man ju säga att Nascars poängsystem passar väldigt bra i Nascar, med tanke på typen av racing och antalet deltagare. Å andra sidan ligger det inte samma tyngd i att ta sina första poäng i Nascar som det har gjort i F1. Det är liksom lättare, där på andra sidan pölen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:I övrigt skulle jag säga att F1 har mycket att lära av Nascar och IRL när det gäller internet och grafik i rutan
Ja, absolut.
Amrisarna har ju sedan länge varit specialister på att redovisa allsköns statistik i grafiken också, oavsett vilken sport det gäller.

En annan sak som jag gärna vill ha info om i grafiken är om förarna kör på den hårdare eller mjukare gummiblandningen.
De gröna markeringarna på däcken syns inte alltid.

Jag vill också ha ordentliga startnummer på sidan av varje bil så man lättare kan se vem som är i bild eftersom det inte alltid syns i grafiken och idag byter ju förarna utseende på sina hjälmar var och vartannat lopp och många har snarlika hjälmar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Speciellt nu när de klassiska colabottnarna bytts ut mot plastbottnar som inte alls ger samma stöd för ledsynen...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Dom borde ändra lite i texten som handlar om startnummer.
21.2 Each car will carry the race number of its driver (or his replacement) as published by the FIA at the beginning of the season. This number must be clearly visible from the front and side of the car and from onboard camera.
Tillägg i rött, då slipper man problemet med att t.ex. Ferraris hjälmtoppar inte syns i rutan från onboardkameran. Och en stor fet svart siffra på vit botten på sidan av bilen
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Nej, tror knappast att det blir svårare mot slutet nu än tidigare. Precis som tidigare år så kommer det vara en placering som en förare måste ha samtidigt som de andra måste hamna på den eller den placeringen. Det blir ju inte mer komplicerat bara för att vinnaren får 25 poäng istället för 10... om man nu inte lider av Dyskalkyli.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Silverkatten skrev:Nej, tror knappast att det blir svårare mot slutet nu än tidigare. Precis som tidigare år så kommer det vara en placering som en förare måste ha samtidigt som de andra måste hamna på den eller den placeringen. Det blir ju inte mer komplicerat bara för att vinnaren får 25 poäng istället för 10... om man nu inte lider av Dyskalkyli.
De flesta har bar 10 fingrar. :evil: Klart det kör ihop sig. :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Ponera att det skiljer tre poäng mellan de två första i tabellen inför sista racet - x vinner om han blir trea samtidigt som y inte blir bättre än sexa... Det nya systemet ger betydligt fler permutationer att försöka hålla i huvudet.
Du kommer ha två veckor på dig att klura ut sambanden...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ponera att det inför sista loppet skiljer 25 poäng mellan ettan och sjuan i tabellen och att sjuan vinner VM. Tycker ni det skulle vara kul?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

JTarnstrom skrev: Ponera att det skiljer tre poäng mellan de två första i tabellen inför sista racet - x vinner om han blir trea samtidigt som y inte blir bättre än sexa... Det nya systemet ger betydligt fler permutationer att försöka hålla i huvudet.
Följ denna länk för att klara av att hålla reda på F1´s poängräkning.
http://www.svenskaminnesskolan.se/
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

ANFRAN skrev:Ponera att det inför sista loppet skiljer 25 poäng mellan ettan och sjuan i tabellen och att sjuan vinner VM. Tycker ni det skulle vara kul?
Lika roligt som om det skiljt 10 poäng mellan 1:an och 7:an med det gamla systemet. inför sista tävlingen. Vet inte om det ens skulle gå att få ihop det teoretiskt, men kul om sista tävlingen är avgörande med sju möjliga totalsegrare. :up:
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Ponera att det skiljer tre poäng mellan de två första i tabellen inför sista racet - x vinner om han blir trea samtidigt som y inte blir bättre än sexa... Det nya systemet ger betydligt fler permutationer att försöka hålla i huvudet.
Du kommer ha två veckor på dig att klura ut sambanden...
Ja, att just jag är tillfredställd är ju det viktigaste...

Det handlar om att göra en sport, som av många redan anses vara svår att begripa sig på, enklare att förstå.

Nu har ju förvisso MotoGP haft ett liknande poängsystem i många år och det har funkat bra. Där har å andra sidan poängsystemet varit en tradition sedan länge, det är det inte i F1. Man går från ett enklare system till ett mer komplicerat att hålla reda på i stundens hetta.

Det jag gillar minst med det nya poängsystemet är att det är ett brott mot traditionen inom F1, och när man väl har öppnat för det som tidigare har varit heligt, så finns det snart ingenting som det inte ska micklas med för att göra sporten mer attraktiv. Hur länge dröjer det tills man ändrar igen? Och vilket skäl kommer man att ange då?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Det här blir den fjärde poängskalan. Vari ligger traditionen och vilken skala är i så fall den heliga?

Det poängsystem som gäller idag kommer inte att vara den sista. Vid nästa skifte kommer det att gnällas lika mycket som nu. Mitt eget gnällande, har jag insett, berodde på ovanan.

Att det mot slutet av säsongen finns fler poängmässiga scenarier är väl inte ondo, tvärtom.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nigel skrev:Det här blir den fjärde poängskalan. Vari ligger traditionen och vilken skala är i så fall den heliga?

Det poängsystem som gäller idag kommer inte att vara den sista. Vid nästa skifte kommer det att gnällas lika mycket som nu. Mitt eget gnällande, har jag insett, berodde på ovanan.

Att det mot slutet av säsongen finns fler poängmässiga scenarier är väl inte ondo, tvärtom.
De tidigare poängsystemen har ju utgått från ett och samma system som sedan har justerats med en poäng hit eller dit, så nog skulle jag vilja påstå att det finns en viss tradition som nu har gått förlorad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Ponera att det skiljer tre poäng mellan de två första i tabellen inför sista racet - x vinner om han blir trea samtidigt som y inte blir bättre än sexa... Det nya systemet ger betydligt fler permutationer att försöka hålla i huvudet.
Du kommer ha två veckor på dig att klura ut sambanden...
Ja, att just jag är tillfredställd är ju det viktigaste...

Det handlar om att göra en sport, som av många redan anses vara svår att begripa sig på, enklare att förstå.

Nu har ju förvisso MotoGP haft ett liknande poängsystem i många år och det har funkat bra. Där har å andra sidan poängsystemet varit en tradition sedan länge, det är det inte i F1. Man går från ett enklare system till ett mer komplicerat att hålla reda på i stundens hetta.

Det jag gillar minst med det nya poängsystemet är att det är ett brott mot traditionen inom F1, och när man väl har öppnat för det som tidigare har varit heligt, så finns det snart ingenting som det inte ska micklas med för att göra sporten mer attraktiv. Hur länge dröjer det tills man ändrar igen? Och vilket skäl kommer man att ange då?
Även om man nu räknar de tre tidigare poängsystemen som i princip samma (vilket jag också gör iofs) så är det ju mycket som funkat tidigare som FIA känt sig tvungna att "rätta till". Jag drar slutsatsen att inget är heligt i F1 what so ever. Jag tycker att den ultimata upplägget på en F1-helg var fram till 1995 med två kval och warm up på söndagmorgon. Att man nu ändrar poängsystemet är bara ett i raden av ändringar, och inte ett av de värre. Lite krångligare att räkna och hålla i huvudet, i övrigt tycker jag att det är bra att seger premieras.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

JTarnstrom skrev:
Nigel skrev:Det här blir den fjärde poängskalan. Vari ligger traditionen och vilken skala är i så fall den heliga?

Det poängsystem som gäller idag kommer inte att vara den sista. Vid nästa skifte kommer det att gnällas lika mycket som nu. Mitt eget gnällande, har jag insett, berodde på ovanan.

Att det mot slutet av säsongen finns fler poängmässiga scenarier är väl inte ondo, tvärtom.
De tidigare poängsystemen har ju utgått från ett och samma system som sedan har justerats med en poäng hit eller dit, så nog skulle jag vilja påstå att det finns en viss tradition som nu har gått förlorad.
Må så vara, men poängsystemet är knappast någon av F1's grundbultar. Då tycker jag förbudet mot att utveckla motorn är ett större brott mot de gamla traditionerna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jögga skrev:
JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Du kommer ha två veckor på dig att klura ut sambanden...
Ja, att just jag är tillfredställd är ju det viktigaste...

Det handlar om att göra en sport, som av många redan anses vara svår att begripa sig på, enklare att förstå.

Nu har ju förvisso MotoGP haft ett liknande poängsystem i många år och det har funkat bra. Där har å andra sidan poängsystemet varit en tradition sedan länge, det är det inte i F1. Man går från ett enklare system till ett mer komplicerat att hålla reda på i stundens hetta.

Det jag gillar minst med det nya poängsystemet är att det är ett brott mot traditionen inom F1, och när man väl har öppnat för det som tidigare har varit heligt, så finns det snart ingenting som det inte ska micklas med för att göra sporten mer attraktiv. Hur länge dröjer det tills man ändrar igen? Och vilket skäl kommer man att ange då?
Även om man nu räknar de tre tidigare poängsystemen som i princip samma (vilket jag också gör iofs) så är det ju mycket som funkat tidigare som FIA känt sig tvungna att "rätta till". Jag drar slutsatsen att inget är heligt i F1 what so ever. Jag tycker att den ultimata upplägget på en F1-helg var fram till 1995 med två kval och warm up på söndagmorgon. Att man nu ändrar poängsystemet är bara ett i raden av ändringar, och inte ett av de värre. Lite krångligare att räkna och hålla i huvudet, i övrigt tycker jag att det är bra att seger premieras.
10, 6, 4 ... premierade segrar än mer än dagens system.

Nej, tyvärr är ingenting heligt längre, och det har möjliggjorts just genom att man inte har vårdat sina traditioner. Småsaker som i sig kan anses obetydliga, som en förändring av ett poängsystem leder till att andra och större förändringar kan genomföras. De förslag om kryddningar av anrättningen som förs fram i en allt högre takt, som Whitmarsh vansinnesidéer om kvalsystem, hade inte varit möjliga om man inte redan hade tummat på traditionerna. Det är som med dörrförsäljare - får de in foten så står de snart i vardagsrummet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Förvisso premierade det mer än dagens, som i sin tur premierar mer än fjolårets. Det största felet dom gör, trots enkäter bland fans etc. är att dom i 15 år har försökt rätta till något som egentligen inte är fel. En massa justeringar hit och dit, och nu har man fintat bort sig själva så till den grad att man på allvar lägger fram förslag om att förare ska få använda alternativspår :o Man kan ju bli stollig för mindre. Grundinställningen är att man ska "förbättra showen", men dom glömmer att det inte är en show i första hand, utan en sport. En sport som riskerar att förlora sina riktiga fans om man inte tar hand om kärnan utan bara spacklar på nytt smink för att det ska se bra ut.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Poängsystemet är väl mer av ett symtom än en orsak. Felet är att det från ungefär 1994 har införts regeländringar för att förhöja showen inte för att för höja säkerheten som det var tidigare. Under baneret förbättra showen får man ju också föreslå vilka galenskaper som helst utan att någon reagerar eller protesterar, vilket det utmärkta programmet Top Gear illusterarde genom att föreslå kulsprutor.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.



EDIT:
Den gamla till vänster med positionerna och den till höger har poäng i hela tabellen.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jögga skrev:Förvisso premierade det mer än dagens, som i sin tur premierar mer än fjolårets. Det största felet dom gör, trots enkäter bland fans etc. är att dom i 15 år har försökt rätta till något som egentligen inte är fel. En massa justeringar hit och dit, och nu har man fintat bort sig själva så till den grad att man på allvar lägger fram förslag om att förare ska få använda alternativspår :o Man kan ju bli stollig för mindre. Grundinställningen är att man ska "förbättra showen", men dom glömmer att det inte är en show i första hand, utan en sport. En sport som riskerar att förlora sina riktiga fans om man inte tar hand om kärnan utan bara spacklar på nytt smink för att det ska se bra ut.
Delar din uppfattning till fullo.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

FredrikE skrev:För skojs skull räknade jag om förra säsongens resultat med årets poängtabell, och de enda som skiljde sig var att Button hade mer marginal ner till vettel, sen bytte glock och alonso plats med varandra och heikki/massa bytte också plats, längre ner kollade jag inte så noga.
Så vad är poängen med poängen?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666