Ferrari har motorproblem?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Ferrari har motorproblem?

Inlägg av Jari »

Ferrari, precis som alla andra stall kan byta motor 9 gånger under en säsong i år. De är inne på sina tredje motorer redan. NU verkar det inte som att motorerna i sig är trasiga, men de överhettar tydligen och det skulle behövas en ändring i aerodynamiken för att de ska fungera bra igen, men helst då utan att offra för mycket genom luften så att säga.
Vad tror ni, kommer de såga upp ett hål i golvet och börja sparka med fötterna i slutet av säsongen?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferrari har väl bara gjort ett av sina åtta tillåtna motorbyten i år på respektive bil?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Men visst är väl så att de får göra sju byten, d.v.s. använda åtta motorer och när man börjar använda den nionde blir man nedflyttad.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Matte är svårt.

Jag tror inte att Ferrari kommer få större problem än någon annan i slutet av säsongen när det gäller tillgängliga motorer.
Dessutom så kan de väl använda de två utbytta motorerna på fredagsträningarna och därmed spara lite på de andra motorerna.

Jag säger som man säger hemma: Det ordnar sig nog och skulle det inte ordna sig så var det nog inte så viktigt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

PeppeF1 skrev:Men visst är väl så att de får göra sju byten, d.v.s. använda åtta motorer och när man börjar använda den nionde blir man nedflyttad.
Så är det så klart. Men det är mycket säsong kvar när de redan är inne på sina tredje tänker jag.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Just det, åtta motorer under säsongen är det. Inte åtta motorbyten.

Och de har gjort ett motorbyte per bil hitills i år vilket innebär att en av deras åtta motorer är förbrukade för kval och race.

Ingen större fara då med andra ord vad det verkar.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Just det, åtta motorer under säsongen är det. Inte åtta motorbyten.

Och de har gjort ett motorbyte per bil hitills i år vilket innebär att en av deras åtta motorer är förbrukade för kval och race.

Ingen större fara då med andra ord vad det verkar.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:
PeppeF1 skrev:Men visst är väl så att de får göra sju byten, d.v.s. använda åtta motorer och när man börjar använda den nionde blir man nedflyttad.
Så är det så klart. Men det är mycket säsong kvar när de redan är inne på sina tredje tänker jag.
Tredje?

De körde med motor 1 i Bahrain. Bytte till motor 2 inför racet i Bahrain.

Körde med motor 2 i kval och race i Australien.

Var kommer den tredje in?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:
Tredje?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:
Jari skrev:
Tredje?

Det ska tydligen stå om det i La Stampa att det är så.
Jag litar inte heller riktigt på "de där"...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Varför litar du inte på "de där"?
Är La Stampa opålitliga eller är det för att det är en italiensk tidning?

Har du läst artikeln själv eller är det tredjehandsuppgifter?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Varför litar du inte på "de där"?
Är La Stampa opålitliga eller är det för att det är en italiensk tidning?

Har du läst artikeln själv eller är det tredjehandsuppgifter?
Det är min ensak varför jag inte litar på dem. De beter sig opålitligt helt enkelt.
Hur La Stampa är har jag ingen koll på och eftersom jag inte kan italienska så får det bli minst andrahandsuppgifter.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Så "de där" är alltså italienare i allmänhet och italienare beter sig opålitligt pga att de är italienare?

Äntligen!
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Razor skrev:Så "de där" är alltså italienare i allmänhet och italienare beter sig opålitligt pga att de är italienare?
Det finns säkert reportrar av utländsk härkomst i Italien som inte heller går att lita på, så man behöver inte vara rasist för att misstro dem.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Intressant att du gör en koppling till rasism... för det gör inte jag.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

goodwins lag...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, vi kanske kommer dit så småningom men tråden har inte nått dit än.

Äntligen!
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Razor skrev:Intressant att du gör en koppling till rasism... för det gör inte jag.
Jag strök ju rasism från ekvationen med en förklaring till och med.

Fast å andra sidan, frågade inte DU om Jari avsåg folk med en särskilld härkomst = rasdiskriminering?

Nog om detta, skulle vara kul och veta om bilarna fått ytterligare en motor bytt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

FredrikE skrev:
Razor skrev:Intressant att du gör en koppling till rasism... för det gör inte jag.
Jag strök ju rasism från ekvationen med en förklaring till och med.

Fast å andra sidan, frågade inte DU om Jari avsåg folk med en särskilld härkomst = rasdiskriminering?

Nog om detta, skulle vara kul och veta om bilarna fått ytterligare en motor bytt.
Det har de inte. Dvs. de enda motorbytet de har gjort där de har förbrukat en av sina åtta motorer är motorbytet i Bahrain på båda bilarna mellan kval och race.

De utbytta motorerna får de använda i träningar så om de bytte tillbaka till de motorerna för tränignarna i Australien innan de kvalade i Australien med racemotorn från Bahrain ska jag låta vara osagt, men det har ingen betydelse för deras motorsituation.

Jaris antydan, eller påstående, om att Ferrari är inne på sin tredje motor av åtta är felaktig. Ferrari är inne på sin andra motor av åtta i båda bilarna.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

FredrikE skrev:Fast å andra sidan, frågade inte DU om Jari avsåg folk med en särskilld härkomst = rasdiskriminering?
Jag tror snarare att det handlar om trollande, möjligtvis kombinerat med ett visst inslag av fördomar eller i alla fall att trollandet anspelar på fördomar, sina egna eller andras.
Han har ju dessutom sin italienska nemesis som han nog gärna ger ett tjuvnyp när tillfälle ges.

För att hålla mig till ämnet: Ferrari har bara bytt två motorer totalt i år. En för Massa och en för Alonso. Båda i Bahrain och båda i förebyggande syfte.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
FredrikE skrev:Fast å andra sidan, frågade inte DU om Jari avsåg folk med en särskilld härkomst = rasdiskriminering?
Jag tror snarare att det handlar om trollande, möjligtvis kombinerat med ett visst inslag av fördomar eller i alla fall att trollandet anspelar på fördomar, sina egna eller andras.
Han har ju dessutom sin italienska nemesis som han nog gärna ger ett tjuvnyp när tillfälle ges.

För att hålla mig till ämnet: Ferrari har bara bytt två motorer totalt i år. En för Massa och en för Alonso. Båda i Bahrain och båda i förebyggande syfte.
MTV3 anger La Stampa som källa till att Ferrari bytt flera motorer redan och tillsvidare anser jag den vetskapen som mer trolig.
Att du gärna ger mig tjyvnyp eller på annan sätt hellre misskrediterar mig här än diskuterar fakta låter jag gärna passera, då forumet sen ett tag faktiskt hållit en högre nivå än så.
Erbjud bättre och trovärdigare källor eller vik hädan.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

LuckyStrike1 skrev:De utbytta motorerna får de använda i träningar så om de bytte tillbaka till de motorerna för tränignarna i Australien innan de kvalade i Australien med racemotorn från Bahrain ska jag låta vara osagt, men det har ingen betydelse för deras motorsituation.

Jaris antydan, eller påstående, om att Ferrari är inne på sin tredje motor av åtta är felaktig. Ferrari är inne på sin andra motor av åtta i båda bilarna.
Alla stall kan göra det trickset hela säsongen ! Skapliga motorer används i träningsvarv. Bra motorer används i kval och tävlingar. På det vise klarar alla stall ! 8) Det ser ut att få göra hur många motorbyte man vill av 8 st !
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:
Razor skrev:

MTV3 anger La Stampa som källa till att Ferrari bytt flera motorer redan och tillsvidare anser jag den vetskapen som mer trolig.
Att du gärna ger mig tjyvnyp eller på annan sätt hellre misskrediterar mig här än diskuterar fakta låter jag gärna passera, då forumet sen ett tag faktiskt hållit en högre nivå än så.
Erbjud bättre och trovärdigare källor eller vik hädan.
I så fall gör MTV3 fel som anger La Stampa som källa som uppenbart har fel i frågan ifall det är som du säger att MTV3 påstår att Ferrari gjort flera motorbyten.

Det är nämligen som Razor skriver - Ferrari har bytt ut två motorer hitills den här säsongen. En gång i Massas bil och en gång i Alonsos bil och båda gångerna var inför racet i Bahrain, efter kvalet i Bahrain.

Detta är information från såväl FIA som Ferrari och får nog betraktas som betydligt mer trovärdigt.

När påstår MTV3 att La Stampa påstår att Ferrari skulle ha gjort sitt andra motorbyte på en eller båda bilarna? Innan, under eller efter helgen i Australien?

Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

REP skrev:
LuckyStrike1 skrev:De utbytta motorerna får de använda i träningar så om de bytte tillbaka till de motorerna för tränignarna i Australien innan de kvalade i Australien med racemotorn från Bahrain ska jag låta vara osagt, men det har ingen betydelse för deras motorsituation.

Alla stall kan göra det trickset hela säsongen ! Skapliga motorer används i träningsvarv. Bra motorer används i kval och tävlingar. På det vise klarar alla stall ! 8) Det ser ut att få göra hur många motorbyte man vill av 8 st !
Ja, det kan dom göra om dom vill. Huvudsaken att dom byter motor före kvalet så är det OK.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ferraris F1-team kom i Australiens GP helgen i utbyte mot Felipe Massa och Fernando Alonso bil i den tredje perioden av motorerna. Kommittén skriver den italienska tidningen La Stampa.

Varje förare får använda den period av 19 mästerskapsbana upp till åtta motorer. Den nionde av motorn efter införandet av off screen påföljd tappade 10 skårorna.

Säsong öppning tävlingen i Bahrain Ferrari var tvungen att använda endera av två olika motorer i sina bilar.

Ferrari har dock inte drabbats motor gärningsmannen, men motorn bryts berodde på ylikuumenenisongelmien. För att lösa problemet Ferrari bilen aerodynamik bör förändras så att luftflödet jäähdyttäisi motorn bättre, men då bilens aerodynamiska effektiviteten skulle bli lidande. Denna stora förändring kommer sannolikt inte att kunna göra bilarna innan säsongen i den femte tävlingen, som körs i Spanien, 9 Kan.

Nästa helg den malaysiska varmt väder kan tvinga Ferrari att använda sina bilar i den fjärde perioden av motorn.

Kanske det står :roll:
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:MTV3 anger La Stampa som källa till att Ferrari bytt flera motorer redan och tillsvidare anser jag den vetskapen som mer trolig.
Vetskapen att det är MTV3 som anger La Stampa som källa?
Det har jag aldrig betvivlat.

Det är lite lustigt att du som brukar kritisera italiensk media för att inte vara trovärdiga (italienska skvallerblaskor, du vet), anser att uppgiften som MTV3 hämtar från italienska La Stampa som trovärdig, samtidigt som du säger att du inte har koll på om La Stampa är trovärdig eller inte men ändå är uppgifterna trovärdiga.
Beror det på att det är MTV3 som anger den potentiellt opålitliga källan som uppgiften på något magiskt sätt blir mer trovärdig och pålitlig?

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Detta är information från såväl FIA som Ferrari och får nog betraktas som betydligt mer trovärdigt.
FIA är ju inte speciellt pålitliga, de leds ju av en fransos och Ferrari är ju såna däringa rödvinspimplande makaroniborrare som inte kunde bygga ordentliga bilar åt den finska snöskottaren, så de är således inte heller pålitliga.

Så både FIA och Ferrari har nog helt fel.
Senast redigerad av Razor den ons mar 31, 2010 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Lördagen den 27 skriver Jo Bauer följande tekniska rapport. OBS meningen: "The following drivers will use a new engine for the remainder of the event"

Kod: Markera allt

2010 AUSTRALIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate            Document : 22
To     : The Stewards of the Meeting                     Date        : 27 March 2010
                                                         Time        : 22:45
                             TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number      Car                            Driver                 Previously used engines
01          McLaren Mercedes               Jenson Button                       1
02          McLaren Mercedes               Lewis Hamilton                      1
03          Mercedes Benz                  Michael Schumacher                  1
04          Mercedes Benz                  Nico Rosberg                        1
05          Red Bull Racing Renault        Sebastian Vettel                    1
07          Ferrari                        Felipe Massa                        2
08          Ferrari                        Fernando Alonso                     2
14          Force India Mercedes           Adrian Sutil                        1
15          Force India Mercedes           Vitantonio Liuzzi                   1
16          STR Ferrari                    Sébastien Buemi                     1
17          STR Ferrari                    Jaime Alguersuari                   1
18          Lotus Cosworth                 Jarno Trulli                        1
19          Lotus Cosworth                 Heikki Kovalainen                   1
25          Virgin Cosworth                Lucas Di Grassi                     1
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
Om ni undrar så skrev han så här innan helgens träningar:

2010 AUSTRALIAN GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate           Document : 05
To    : The Stewards of the Meeting                     Date     : 25 March 2010
                                                        Time     : 14:23
                            Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number      Car                          Driver              New engines used so far
01          McLaren Mercedes             Jenson Button                     1
02          McLaren Mercedes             Lewis Hamilton                    1
03          Mercedes Benz                Michael Schumacher                1
04          Mercedes Benz                Nico Rosberg                      1
05          RBR Renault                  Sebastian Vettel                  1
06          RBR Renault                  Mark Webber                       1
07          Ferrari                      Felipe Massa                      2
08          Ferrari                      Fernando Alonso                   2
09          Williams Cosworth            Rubens Barrichello                1
10          Williams Cosworth            Nico Hülkenberg                   1
11          Renault                      Robert Kubica                     1
12          Renault                      Vitaly Pertrov                    1
14          Force India Mercedes         Adrian Sutil                      1
15          Force India Mercedes         Vitantonio Liuzzi                 1
16          STR Ferrari                  Sébastien Buemi                   1
17          STR Ferrari                  Jaime Alguersuari                 1
18          Lotus Cosworth               Jarno Trulli                      1
19          Lotus Cosworth               Heikki Kovalainen                 1
20          HRT Cosworth                 Karun Chandhok                    1
21          HRT Cosworth                 Bruno Senna                       1
22          BMW Sauber Ferrari           Pedro De La Rosa                  1
23          BMW Sauber Ferrari           Kamui Kobayashi                   1
24          Virgin Cosworth              Timo Glock                        1
25          Virgin Cosworth              Lucas Di Grassi                   1
Jo Bauer
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari, jag kan förstå och till och med ha sympati för att din antipati mot Ferrari är tillbaka i gamla nivåer.

Inte nog med att det är Schumachers gamla team, ett team några av oss lärde oss att ogilla under lång tid ;)

Det är också teamet som gav Kimi kicken ut ur hela Formel 1 och var berett att betala stora pengar för att göra det.

Det är också teamet som hade fräckheten att ersätta en cool finne med en temperamentsfull spanjor. Vi vet ju alla hur de är ;)

Så jag förstår och har sympati för att du gärna vill att Ferrari ska ha problem. Men du får nog jobba lite bättre på att framföra detta och välja dina tillfällen bättre än vad du gjorde här ;)

Det är en lång säsong och det kommer nog komma tillfällen då du får chansen att utmåla problem för både Ferrari, Alonso och Massa så vila på hanen lite.

Man har gjort ett motorbyte, är inne på sin andra motor av åtta, i båda sina bilar. Oavsett hur fint och vacker MTV3 skriver med mycket konsonanter i varje ord.

Glad påsk på dig finnjävel ;)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Lördagen den 27 skriver Jo Bauer följande tekniska rapport.
Var hittar man de tekniska rapporterna nuförtiden?

Tidigare dök de upp på sidan för resp. grand prix men nu kan jag f-n i mig inte hitta dem längre eller använder du något presslogin för att komma åt det här?

Förr brukade jag alltid läsa Jo Bauers rapporter för att se vilka delar som stallen har bytt ut i parc fermé efter kvalet.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:
Man har gjort ett motorbyte, är inne på sin andra motor av åtta,
3:e av 8:a skall det väl vara ?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Man har gjort ett motorbyte, är inne på sin andra motor av åtta,
3:e av 8:a skall det väl vara ?
om man startar med motor 1, gör ett motorbyte, är det då inte sin andra motor man använder?

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Både Alonso och Massa bytte till motor 3 av 8 i helgen. Frågor på det?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:Både Alonso och Massa bytte till motor 3 av 8 i helgen. Frågor på det?
Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Det verkar finnas splittrade åsikter angående matematik, det har förekommit för här på forumet.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev:Både Alonso och Massa bytte till motor 3 av 8 i helgen. Frågor på det?
Före kvalet i Albert Park? Efter Jo Bauers rapport? Man har alltså bytt två gånger per bil, inte tre?
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.

De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det skulle alltså betyda att hela fältet bytte motor men enda skillnaden att Ferrari gick in på sin tredje medan dom andra gick in på sin andra.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Razor skrev:
Pastis skrev:Lördagen den 27 skriver Jo Bauer följande tekniska rapport.
Var hittar man de tekniska rapporterna nuförtiden?

Tidigare dök de upp på sidan för resp. grand prix men nu kan jag f-n i mig inte hitta dem längre eller använder du något presslogin för att komma åt det här?

Förr brukade jag alltid läsa Jo Bauers rapporter för att se vilka delar som stallen har bytt ut i parc fermé efter kvalet.
Jag använder presslogin. Jodå, Bauer skriver som tidigare och man får reda på "varenda skruv" de bytt på bilarna.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Före kvalet, antar jag (eller får man byta motor efter kvalet utan att startpositionen påverkas?). Och innan Jo Bauer skrev rapporten 22.45 på lördagskvällen. Om Ferrariförarna inte hade bytt motor hade de ju inte stått med i listan.

De började hur som helst med motor 2 på fredagen och bytte sedan till motor 3, det tycker jag står ganska klart.
Exakt.

Följande bytte på lördagen:

TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number      Car                            Driver                 Previously used engines
01          McLaren Mercedes               Jenson Button                       1
02          McLaren Mercedes               Lewis Hamilton                      1
03          Mercedes Benz                  Michael Schumacher                  1
04          Mercedes Benz                  Nico Rosberg                        1
05          Red Bull Racing Renault        Sebastian Vettel                    1
07          Ferrari                        Felipe Massa                        2
08          Ferrari                        Fernando Alonso                     2
14          Force India Mercedes           Adrian Sutil                        1
15          Force India Mercedes           Vitantonio Liuzzi                   1
16          STR Ferrari                    Sébastien Buemi                     1
17          STR Ferrari                    Jaime Alguersuari                   1
18          Lotus Cosworth                 Jarno Trulli                        1
19          Lotus Cosworth                 Heikki Kovalainen                   1
25          Virgin Cosworth                Lucas Di Grassi                     1 
Bild
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev: Jag använder presslogin. Jodå, Bauer skriver som tidigare och man får reda på "varenda skruv" de bytt på bilarna.
Jag misstänkte det... det var ju fan att de har gömt de rapporterna för allmänheten. Det främjar ju verkligen sportens öppenhet och genomsyn. :evil:

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ska vi starta en ny mattetråd snart, snällaaaa? :D
Glad påsk allihop!
Speciellt LS1 och Mr Fibula.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Jögga skrev:
REP skrev:

Ja, det kan dom göra om dom vill. Huvudsaken att dom byter motor före kvalet så är det OK.
Ja, som alla andra här forum uppfattar samma sätt som jag misstänkte.
Det blir intressant framöver ! 8)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Spräck inte livstycket nu för att La Stampa, som ju är en sån där opålitlig italiensk skvallerblaska, kanske inte var så opålitlig trots allt.

Vad det gäller mattetrådar så kan du ju försöka lösa det där med procenträkningen innan vi startar någon ny.

Det som irriterar mig mest är att de stora F1-publikationerna inte har skrivit om några andra motorbyten än Ferraris bägge i Bahrain... vare sig deras senaste eller om något av de andra stallens byten av motorer.

Vem är Fibulan?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fibula = vadben
I övrgit vill jag bara säga att även blinda höns osv, men att även den bäste kan ha fel ibland.
(Jag blir lika glad varje gång)
Ett ååååå tvåååå åååå treeeeeeeeee
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Man får byta motor efter kvalet utan bestraffning förutsatt att man inte har använt mer än 8 motorer totalt. Bestraffning kommer först vid motor 9 och vidare. MEN, om man byter motor efter kvalet så får den utbytta motorn inte användas för kval och race någon fler gång under säsongen med undantag för sista rejset.

Byter man rova innan kvalet händer ingenting alls, och samtliga motorer (7 st.) förutom den som byttes efter kvalet i Bahrain är alltså fortfarande tillgängliga för Ferrari om dom vill.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Razor skrev:
Pastis skrev: Jag använder presslogin. Jodå, Bauer skriver som tidigare och man får reda på "varenda skruv" de bytt på bilarna.
Jag misstänkte det... det var ju fan att de har gömt de rapporterna för allmänheten. Det främjar ju verkligen sportens öppenhet och genomsyn. :evil:
Inte är väl http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1 ... _page.aspx skyddat? Nu är jag ju inloggad, men visst tusan är just dessa sidor öppna.
Bild
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Pastis skrev:
Razor skrev:
Inte är väl http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1 ... _page.aspx skyddat? Nu är jag ju inloggad, men visst tusan är just dessa sidor öppna.
Jo, den är skyddad. Eller rättare sagt, informationen på sidan är skyddad. Jag får upp en log in ruta så fort jag klickar på länkar.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jögga skrev:
Pastis skrev:
Razor skrev: Jag misstänkte det... det var ju fan att de har gömt de rapporterna för allmänheten. Det främjar ju verkligen sportens öppenhet och genomsyn. :evil:
Jo, den är skyddad. Eller rättare sagt, informationen på sidan är skyddad. Jag får upp en log in ruta så fort jag klickar på länkar.
Det var väl fan! Varför skyddar man dem? Trodde öppenhet och transparens var vad FOTA/FIA pratar om på sina möten. Nu blir jag förbannad. :x
Bild