AUSTRALIENS GP 2010 - ALBERT PARK. Lopp 2 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet?

Omröstningen slutade lör mar 27, 2010 17:04

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
1
2%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
9
20%
3 Michael Schumacher / Mercedes
3
7%
4 Nico Rosberg / Mercedes
1
2%
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
13
28%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
4
9%
7 Felipe Massa / Ferrari
1
2%
8 Fernando Alonso / Ferrari
11
24%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
0
Inga röster
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
0
Inga röster
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
1
2%
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
1
2%
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
1
2%
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster

Antal röster: 46

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant att den som blir pakord ibland far skylla sig sjalv men du kan val inte mena att schumi kunde gjort nat for att undvika det som hande i helgen? Han ar ju en bra bit fore in i kurvan och de ar omojligt for honom att se att Button kor pa alonso som i sin tur kor pa ms..ratt ordentligt dessutom, det ar forvanand att inte ms tappar bilen helt dar.

Ni har ratt i att detta var ett roligt lopp men sag ett lopp som inte brukar vara roligt i mixade forhallanden....de ar alltid roligt da och mycket tack vare DE EXTRA depastoppen som blir av, vi fick ju se minst ett stopp extra per bil och da blir det kul.

Jag skulle velat se lite mer kanslor fraon maestro, han borde blivit forbannad och sagt att button och alonso inte ska kora pa honom eller sa har han bliivt sa dar trakig och mesig och da vetifan om hanhar den dar knistan som behovs for att vinna kvar... vi far se, nasta lopp ar pa sondag da har det gatt tre lopp och snart borde han val vant sig vid bilen, har han inte det lagom till spanien sa far nog en annan acceptera att han inte ar sa snabb som han en gang var :-? Han ar visslerligen valdigt snabb for sin alder men man far inga pensionarspoang i f1 :D
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Crazy F1 skrev:Sant att den som blir pakord ibland far skylla sig sjalv men du kan val inte mena att schumi kunde gjort nat for att undvika det som hande i helgen? Han ar ju en bra bit fore in i kurvan och de ar omojligt for honom att se att Button kor pa alonso som i sin tur kor pa ms..ratt ordentligt dessutom, det ar forvanand att inte ms tappar bilen helt dar.
Som jag såg det så tycker jag felet är Alonsos med ev hjälp av Shumi.
Button körde ju inte på Alonso, det var Alonso som svängde in i Button, varför? Kanske för att Mercedesen utanför svängde så att Alonso inte kunde ta ut svängen mer?

/Fredrik
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

FredrikE skrev:
Crazy F1 skrev:Sant att den som blir pakord ibland far skylla sig sjalv men du kan val inte mena att schumi kunde gjort nat for att undvika det som hande i helgen? Han ar ju en bra bit fore in i kurvan och de ar omojligt for honom att se att Button kor pa alonso som i sin tur kor pa ms..ratt ordentligt dessutom, det ar forvanand att inte ms tappar bilen helt dar.
Button körde ju inte på Alonso, det var Alonso som svängde in i Button, varför? Kanske för att Mercedesen utanför svängde så att Alonso inte kunde ta ut svängen mer?

/Fredrik
Du menar alltså att Schumi skulle ha hållit koll på om det fanns en bil till höger om Alonso :o
Han lämnade ju plats åt Alonso och det finns inte en chans att han skulle se att Button låg snett till höger bakom Alonso.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PerP skrev: Jag menar inte att allt är Webbers fel. Men om man har fältets bästa bil så nollar man inte fem gånger på raken. Ofta är dessutom så att den som blir påkörd ofta delvis har sig själv att skylla. Alonso, Schumacher och i viss mån Hamilton. Det hade ju inte hänt om inte Hamilton kört så aggresivt mot Alonso. Även om han hade mycket lite skuld i det.
Men om man tittar på de där 5 racen du pratar om så fanns det faktiskt orsaker.
Webber hade innan de 5 nollade racen följande resultat.
2:a
1:a
3:a
Sedan 5 ggr noll poäng som jag vill mena var lite speciella race där oftast inte Webber borde få skulden för att köra dåligt
Efter de 5 racen blev han:
1:a

Angående Hamilton-incidenten i söndags så var det ju helt klart Webbers fel. Kör man in i någon bakifrån är det ju oftast den bakom som är skyldig.
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Jögga skrev:
FredrikE skrev:

/Fredrik
Du menar alltså att Schumi skulle ha hållit koll på om det fanns en bil till höger om Alonso :o
Han lämnade ju plats åt Alonso och det finns inte en chans att han skulle se att Button låg snett till höger bakom Alonso.
Jag menar att om man stänger/skär in mot en bil som ligger i mitten så kommer det med all säkerhet knaka i någon av bilarna, i det här fallet alla 3.

Nu kommer jag bara ihåg att alonso svängde in jävligt snabbt mot button, som inte kunde trolla bort sin bil, därav kollisionen, men om alonso svängde av egen vilja eller för att undvika en bil på yttern kan jag inte svara på.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

FredrikE skrev:
Jögga skrev:
FredrikE skrev: Som jag såg det så tycker jag felet är Alonsos med ev hjälp av Shumi.

/Fredrik
Jag menar att om man stänger/skär in mot en bil som ligger i mitten så kommer det med all säkerhet knaka i någon av bilarna, i det här fallet alla 3.

Nu kommer jag bara ihåg att alonso svängde in jävligt snabbt mot button, som inte kunde trolla bort sin bil, därav kollisionen, men om alonso svängde av egen vilja eller för att undvika en bil på yttern kan jag inte svara på.
Jag uppfattar det som att Alonso siktar på race-linjen, och Button ligger i döda vinkeln. Schumi tar ju ett så snävt spår som Alonso tillåter men lämnar utrymme dem emellan. Jag tror inte att vare sig Alonso eller Schumacher visste att dom var tre i bredd.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Har tittat ett par ganger pa det och i min synviunkel ser det iaf ut som schumi lamnar tillrackligt med plats at alonso sen att alonso ska fa sladd ar val omojligt att forutse...daremot tror jag ocksa som du jogga att de kanske inte hade koll pa att de var tre som var sa tight men det ser ut som schumi lamnar plats...
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Jag tycker det ser lite snålt tilltaget ut, men det kanske stämmer som ni säger att button och alonso skulle stannat och lämnat företräde.

Bild

Bild
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

De som låg bakom [Schumacher] i ytterspår tog ungefär samma linje in i kurvan (vilket syns bättre från kameran på motsatta sidan), så jag tror att det enda problemet var att Button låg i vägen för Alonso (och/eller att Alonso inte såg honom).
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förstår inte hur det där ens kan diskuteras. Det är ju en typisk raceincident, tre bilar på bredd ner mot första kurvan.

Button ligger väl närmast i Alonsos döda vinkel, och Alonso har Schumacher på sin ytter.

Vill man teorisera det hela kan man ju argumentera för att det är en enda förare som har gott om utrymme och det är Schumacher. Han skulle kunna hålla längre till vänster än vad han gör.

Visserligen skulle han ha förlorat en massor och i nästa vänster inte ha bana kvar så han skulle vara av så det är ju knappast särskilt klokt.

Lika oklokt är det ju att säga att Alonso inte bör svänga in i kurvan som han gör. Han kan inte göra så mycket annat än att svänga in i kurvan för på yttern har han Schumacher.

Button i sin tur kan man ju argumentera för att han ska bromsa och lägga sig bakom Alonso. Men att göra det i starten med mer än halva fältet bakom sig är heller inte så smart. Han har heller ingenstans att ta vägen utan måste försöka svänga in i kurvan.

Så ingen av förarna gör fel.

Schumacher kan knappast krävas ligga ännu mer till vänster så han riskerar att hamna utanför banan i nästa vänster.

Alonso kan knappast krävas, som bilen i mitten, att svänga in mindre snävt än han gör för då riskerar han både att köra på Schumacher på yttern och hamna utanför banan i nästa vänster.

Button kan knappast krävas att bromsa och stanna och bli ett stillastående mitt i ingången till kurva 1 med mer än halva fältet i full fart bakom. Han måste försäka styra in och undvika Alonso så gott det går.

Så ingen av förarna gör något som helst fel. Det blir bara helt enkelt lite för trångt i och med att de är tre i bredd. Konstigare än så borde det inte vara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:Vill man teorisera det hela kan man ju argumentera för att det är en enda förare som har gott om utrymme och det är Schumacher. Han skulle kunna hålla längre till vänster än vad han gör.

Visserligen skulle han ha förlorat en massor och i nästa vänster inte ha bana kvar så han skulle vara av så det är ju knappast särskilt klokt.
Dessutom hade han – om han lyckats hålla sig på asfalten – varit så långsam ut kurva 2 att snabbare bilar bakom hade tvingats väja för honom. Tänk då om alla som låg på yttern in i kurva 1 hade gjort samma sak...
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev:Vill man teorisera det hela kan man ju argumentera för att det är en enda förare som har gott om utrymme och det är Schumacher. Han skulle kunna hålla längre till vänster än vad han gör.

Dessutom hade han – om han lyckats hålla sig på asfalten – varit så långsam ut kurva 2 att snabbare bilar bakom hade tvingats väja för honom. Tänk då om alla som låg på yttern in i kurva 1 hade gjort samma sak...
Så allt det ni spekulerar i nu hade gett ett sämre resultat än vad som i verkligheten hände? För shumi och alonso hade det nog slutat bättre om de inte var lika heta in i första kurvan, button klarade sig hyffsat trots den här incidenten tycker jag.

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

FredrikE skrev:
ANFRAN skrev:

Så allt det ni spekulerar i nu hade gett ett sämre resultat än vad som i verkligheten hände? För shumi och alonso hade det nog slutat bättre om de inte var lika heta in i första kurvan, button klarade sig hyffsat trots den här incidenten tycker jag.

mvh. Fredrik
I princip är det ju så. Tre i bredd fungerar uppenbarligen dåligt, och någon (Button?) som låg efter borde ha hejdat sig tidigare. Men det är en sak att sitta hemma framför TV:n och se vad som är rätt, en helt annan i en bil med knapphändigt synfält åt sidorna. När Button upptäckte att det tog slut på bana var det för sent, han kan ju inte gå upp i rök.

Det blev tre in i första böj, ingen har orsakat en olycka som gick att undvika. Rejsincident helt enkelt.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Jag skulle nog vilja påstå, att det helt klart var en kamikatze-manöver från Buttons sida.. det fanns inte plats, och han var klart efter..

Enbart stor tur, gjorde att det inte var han själv som fick halta till depån..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Frågan är... vem är först in i kurvan?
Den som eldar på från ytterspår och bara viker in när han knappt är halvägs förbi?
Aldrig nånsin enligt mitt synsätt. Det finns inte en Racer i världen som in i första kurva ger upp innerspår i denna situation.

Alonso vs. Button : Vart menar ni att Button skall ta vägen egentligen, han kan knappast sänka hastigheten mer i detta fall utan att göra en felparkering på banan. Som jag ser det är Jenson först in i kurvan och väljer spår. Alonso tar en rövare och försöker skrämma honom av banan, det fungerade inte... Von Kerpen blir i.o.f.s. oförskyllt påkörd men borde med all den erfarenhet han trots allt besitter kunnat läsa situationen något bättre...

Alonso och ingen annan är vållande till incidenten. Punkt.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:

Jögga skrev:Jag uppfattar det som att Alonso siktar på race-linjen...
Om det är så att man skall väja för den som håller sig i den teoretiskt bästa racelinjen, då får vi förlita oss till att omkörningar sker mellan kurvorna eller i depån...
Senast redigerad av PC: den tis mar 30, 2010 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

PC: skrev:Alonso och ingen annan är vållande till incidenten. Punkt.
Det är till att göra det lätt för sig. Vart skulle han ha tagit vägen, menar du?

Nä, det var en klar rejsincident. En serie händelser där den förste inte såg den tredje. Punkt!
Användarens profilbild
PC:

Nigel skrev:
PC: skrev:Alonso och ingen annan är vållande till incidenten. Punkt.
Det är till att göra det lätt för sig. Vart skulle han ha tagit vägen, menar du?

Nä, det var en klar rejsincident. En serie händelser där den förste inte såg den tredje. Punkt!
Han om någon i denna situation hade kunnat ställt sig på hejdaren...

Ekar det, förresten...?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tycker det är mycket viktigt att vi lägger skulden fast och ordentligt förankrad vid fötterna på någon vid varje händelse. Oavsett vad det är och vem det är så är det viktigt att vi alltid, alltid lägger skulden på någon.

Det är viktigt, det är alltid någon som är skyldig och skola skuldbeläggas.

Saker kan inte hända utan att det är någon enskilds ensamma ansvar.

Amen.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:

LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det är mycket viktigt att vi lägger skulden fast och ordentligt förankrad vid fötterna på någon vid varje händelse. Oavsett vad det är och vem det är så är det viktigt att vi alltid, alltid lägger skulden på någon.

Det är viktigt, det är alltid någon som är skyldig och skola skuldbeläggas.

Saker kan inte hända utan att det är någon enskilds ensamma ansvar.

Amen.
Muntergök...
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Raceincident.
Användarens profilbild
PC:

Jag modererar mig själv och rensar bort en del skit som inte hör hemma här. /PC:
Senast redigerad av PC: den ons mar 31, 2010 08:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PC: skrev:Jag har en liten fundering...

Hur kan man skriva över 13000 inlägg på ett diskussionsforum och vara frånvänd tanken på att individer kan ha olika åsikt... von Oben...
Jag tycker du har rätt

Användarens profilbild
PC:

xxxx
Senast redigerad av PC: den ons mar 31, 2010 08:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
PC:

xxxx
Senast redigerad av PC: den ons mar 31, 2010 08:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jag tycker det är mycket viktigt att vi lägger skulden fast och ordentligt förankrad vid fötterna på någon vid varje händelse. Oavsett vad det är och vem det är så är det viktigt att vi alltid, alltid lägger skulden på någon.
D v s Webber.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:Jag uppfattar det som att Alonso siktar på race-linjen...
Om det är så att man skall väja för den som håller sig i den teoretiskt bästa racelinjen, då får vi förlita oss till att omkörningar sker mellan kurvorna eller i depån...
Vilka omkörningar? :o