AUSTRALIENS GP 2010 - ALBERT PARK. Lopp 2 av 19

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner loppet?

Omröstningen slutade lör mar 27, 2010 17:04

1 Jenson Button / McLaren-Mercedes
1
2%
2 Lewis Hamilton / McLaren-Mercedes
9
20%
3 Michael Schumacher / Mercedes
3
7%
4 Nico Rosberg / Mercedes
1
2%
5 Sebastian Vettel / Red Bull-Renault
13
28%
6 Mark Webber / Red Bull-Renault
4
9%
7 Felipe Massa / Ferrari
1
2%
8 Fernando Alonso / Ferrari
11
24%
9 Rubens Barrichello / Williams-Cosworth
0
Inga röster
10 Nico Hülkenberg / Williams-Cosworth
0
Inga röster
11 Robert Kubica / Renault
0
Inga röster
12 Vitaly Petrov / Renault
0
Inga röster
14 Adrian Sutil / Force India-Mercedes
1
2%
15 Vitantonio Liuzzi / Force India-Mercedes
0
Inga röster
16 Sebastien Buemi / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
17 Jaime Alguersuari / Toro Rosso-Ferrari
0
Inga röster
18 Jarno Trulli / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
19 Heikki Kovalainen / Lotus Racing-Cosworth
0
Inga röster
20 Karun Chandhok / HRT-Cosworth
1
2%
21 Bruno Senna / HRT-Cosworth
0
Inga röster
22 Pedro de la Rosa / BMW Sauber-Ferrari
0
Inga röster
23 Kamui Kobayashi / BMW Sauber-Ferrari
1
2%
24 Timo Glock / Virgin-Cosworth
0
Inga röster
25 Lucas di Grassi / Virgin-Cosworth
0
Inga röster

Antal röster: 46

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:
REP skrev:RTL visde repris detaljerat och även grafisk varför det skedde.
RTL:s grafik kan vara lite rolig ibland. De hade ingen illustration som förklarade varför Webber körde så illa?
Eftersom de är tyskar kan man nog förvänta sig ett par tabeller, ett par uträkningar och två diagram för att förklara hur det gick till.

Annars har vi ju Forzas forum, vi får nog under den närmsta veckan veta på vilket sätt detta var ett mycket otursdrabbat race för Webber.

Den analysen tar dock ett tag att sammanställa från detta racet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev:
REP skrev:RTL visde repris detaljerat och även grafisk varför det skedde.
RTL:s grafik kan vara lite rolig ibland. De hade ingen illustration som förklarade varför Webber körde så illa?
Eftersom de är tyskar kan man nog förvänta sig ett par tabeller, ett par uträkningar och två diagram för att förklara hur det gick till.
Eftersom jag länkar till min fina blogg tänker jag inte kommentera såna saker som diagram. ;)
Däremot förstår jag inte hur RTL orkar göra en roterande 3d-animation med blinkande färger för att beskriva en simpel avåkning, typ. Vad ska det tillföra?
LuckyStrike1 skrev:Annars har vi ju Forzas forum, vi får nog under den närmsta veckan veta på vilket sätt detta var ett mycket otursdrabbat race för Webber.
Jag tror att du har rätt...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Lucky SF1....efter en bra start dar han lag fyra sa blir han pokord av alonso, bilen blev tydligen skadad och da ar det inte sa latt att kora om folk, hade han inte blivit det sa hade han formodligen varit dar rosberg var kanse till och med slagits om pallen. Titta pa varvtiderna han var ca ,6 sekunder efter rosberg och de har han inte varit pa hela helgen.

De ar svart att kora om, Hamilton visade prov pa det idag fast han hade en bil som var 1,5 sekunde snabbare per varv sa kunde han inte ta sig forbi.

Stackars vettel, nogongong maste val Webbers saker ga sonder istallet.

Istallet for maxpoang har han noll...
Senast redigerad av Crazy F1 den sön mar 28, 2010 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:Eftersom jag länkar till min fina blogg tänker jag inte kommentera såna saker som diagram. ;)
Men herregud! Jag har haft fel länk i min signatur de senaste dagarna. :roll:

anf1.blogspot.com ska det börja med, inget annat, och jag tar inget ansvar för eventuellt innehåll på bloggen utan etta.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
ANFRAN skrev:Eftersom jag länkar till min fina blogg tänker jag inte kommentera såna saker som diagram. ;)
Men herregud! Jag har haft fel länk i min signatur de senaste dagarna. :roll:

anf1.blogspot.com ska det börja med, inget annat, och jag tar inget ansvar för eventuellt innehåll på bloggen utan etta.
Jag trodde att du hade fått din blogg hackad...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Crazy F1 skrev:Lucky SF1....efter en bra start dar han lag fyra sa blir han pokord av alonso, bilen blev tydligen skadad och da ar det inte sa latt att kora om folk, hade han inte blivit det sa hade han formodligen varit dar rosberg var kanse till och med slagits om pallen. Titta pa varvtiderna han var ca ,6 sekunder efter rosberg och de har han inte varit pa hela helgen.

De ar svart att kora om, Hamilton visade prov pa det idag fast han hade en bil som var 1,5 sekunde snabbare per varv sa kunde han inte ta sig forbi.

Om Schumachers bil var skadad så var det inte konstigt om han inte kom om.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Jag trodde att du hade fått din blogg hackad...
Ja, den andra adressen ser ju ut som en japansk porrsajt full med trojaner...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Jag trodde att du hade fått din blogg hackad...
Ja, den andra adressen ser ju ut som en japansk porrsajt full med trojaner...
Nog för att jag vet att du har en egen stil, men det där var "over the top"...

Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Helt otroligt att teamet lät Webber fortsätta med bromsproblem på alla 4 bromsarna, svårt nog att köra med 1 broms ur funktion som man så på Vettel.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Lucky SF1....efter en bra start dar han lag fyra sa blir han pokord av alonso, bilen blev tydligen skadad och da ar det inte sa latt att kora om folk, hade han inte blivit det sa hade han formodligen varit dar rosberg var kanse till och med slagits om pallen. Titta pa varvtiderna han var ca ,6 sekunder efter rosberg och de har han inte varit pa hela helgen.

Han har ju varit före på FP2 och FP3 visserligen, så 0,6 efter är ju ett steg bakåt. Men som sagt, det är inte helt enkelt att köra om, det gäller att bilen framför gör någon lite miss också.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

FredrikE skrev:Helt otroligt att teamet lät Webber fortsätta med bromsproblem på alla 4 bromsarna, svårt nog att köra med 1 broms ur funktion som man så på Vettel.
Webber använde inte sina bromsar,, ville testa nåt nytt och innovativt,, för publikens skull säger han..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Varför använda bromsar när Hamilton finns till hands?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Pastis skrev:
JTarnstrom skrev:
Pastis skrev: Man har en i varje tidzon...
Det slår mig att du borde infoga en ny kolumn i startlistan.

Jenson Button McLaren-Mercedes-Bimbo Barbiesson
Right! Lika bra att ta med byst - midja och höftmått på en gång!
En sak jag har noterat ! Hamilton har ingen tjej idag ! Inget jag har sett på RTL idag. Bytt ut på grund av tidzonen verkar som :lol:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lenny skrev:
FredrikE skrev:Helt otroligt att teamet lät Webber fortsätta med bromsproblem på alla 4 bromsarna, svårt nog att köra med 1 broms ur funktion som man så på Vettel.
Webber använde inte sina bromsar,, ville testa nåt nytt och innovativt,, för publikens skull säger han..
Webber borde sadla om och skriva pressreleaser istället. Han vet ju hur man ska förvandla en katastrof till något positivt.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det blev en reprimand till Webber för hans yviga körning idag:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82506

Han kom ganska billigt undan

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Verkligen underhållande race, även om slumpen spelade huvudrollen..

Kul för Jenson, men det går inte annat än att man imponeras av Hamilton, jag tror han stod för minst hälften av underhållningsvärdet i dag. :up:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Även Alonso bidrog till att omkörningar genomfördes, tyckte han körde väldigt tufft efter sin spinn i kurva 1.
Ferrari.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Lenny skrev:
När jag spelar tv-spel så ställer jag om inställningarna till ingen skada och gör precis som Webber när jag ska köra om..
Jag tror att han glömde ändra inställningarna :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Intressant lopp må jag säga.

Väldigt underhållande och spännande, den här säsongen skulle ju vara tråkig?

Synd att Vettel körde sönder bilen igen bara.

Förstår mig inte på dom som påstår att tävlingar som detta är ett lotteri, förutsättningarna ä lika för alla och McLaren och Button var bäst snabbast idag, helt otroligt efter alla felbeslut man tagit under många år så lyckades man chansa rätt även om det var nära att Button förstörde det.

Och Hamilton var visserligen snabb, men att gnälla på stallet? Låter lite som det gjorde när Alonso var i Mc :D

Alonso gjorde en grym uppkörning, men får nog skylla sig lite själv i startkraschen, även om det är svårt och trångt så kunde han nog ha gett lite mer plats.

Webber, Webber, Webber - han skulle behöva lite kyla den mannen, kör som fan men klarar inte pressen och gör misstag på löpande band.

Kubica en riktigt stabil körning - övertygade verkligen.

[Schumacher] verkar ha hittat sin plats nere i mitten av fältet.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har egentligen inte så mycket att tillägga men jag förstår inte varför de runt Senilmeister får blå flagg fortfarande som idag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Grymt kört av Button. Han förtjänade verkligen att vinna. Klart bäst på banan. Vettel snabb som vanligt men har fortsatt otur med materialet. Kanske han pressar bilen för mycket? Och frågan är om inte Button hade vunnit ändå som han körde i loppet.

Kubica stor överraskning som tvåa.

Alonso var inte helt oskyldig till incidenten i starten. Han hade dessutom tur två gånger om genom att säkerhetsbilen kommer in lägligt och Webber som kör Hamilton av banan. Jag är säker på att Hamilton hade tagit Alonso annars.

Schumi impnerade inte alls. Det var ju just i den här typen av ostadiga regnlopp som han förr behärskade så totalt.

Bahrain och Austalien var som natt och dag. Vi vår hoppas på fler regnlopp. Annars kan det bli söndagskörning framöver där alla gör ett depåstopp och sedan sparar på däcken.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Schumachers pressutlåtande måste ha författats av en datamaskin. Inte ett ord om Alguersuari, inte ett spår av känslor annat än att han hade kul och var glad över poängen han fick.
I could have had a good race today so it was a pity that I was hit right
after the start. That incident decided my race obviously. But things like
that happen and you have to just say 'that's racing'. I had to take the
remainder of the race from last position but I have to say that I was still
having fun as our pace today was promising and for part of the race, we
were going quicker than the top group. It was nice to pick up a point and
we can take that good feeling into the next race where we will look forward
to another challenge.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det känns skönt att de har installerat obviously/honestly"-patchen 1.0 i programmet.

Obviously.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Japp, och hade han känt sig tvungen att säga något om Alguersuari hade vi nog sett ett honestly också.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
PerP

Inlägg av PerP »

TurboF1 skrev:Grymt kört av Button. Han förtjänade verkligen att vinna. Klart bäst på banan. Vettel snabb som vanligt men har fortsatt otur med materialet. Kanske han pressar bilen för mycket? Och frågan är om inte Button hade vunnit ändå som han körde i loppet.

Kubica stor överraskning som tvåa.

Alonso var inte helt oskyldig till incidenten i starten. Han hade dessutom tur två gånger om genom att säkerhetsbilen kommer in lägligt och Webber som kör Hamilton av banan. Jag är säker på att Hamilton hade tagit Alonso annars.

Schumi impnerade inte alls. Det var ju just i den här typen av ostadiga regnlopp som han förr behärskade så totalt.

Bahrain och Austalien var som natt och dag. Vi vår hoppas på fler regnlopp. Annars kan det bli söndagskörning framöver där alla gör ett depåstopp och sedan sparar på däcken.
Neutraliteten lyser igenom som vanligt.
Dock håller jag med dig på några punkter.
Alonso var klantig och gjorde en extremt dålig start, han hade viss tur med safety car. Men han behövde tillskillnad från Schumacher inte gå i depå. Dessutom tur att Webber körde som han gjorde två gånger dessutom. Lik förbaskat bra kört.
Angående Red Bull så är det samma sak som med den gamla McLaren. Fruktansvärt snabb men uppenbarligen svårhanterlkig och går lätt sönder. Nu är Vettel duktig så det går ändå. Däremot fungerar inte Webber. Han bör snaras bytas ut mot Kimi. Då kommer Red Bull ha två killar som kan köra bil. Webber som varså stabil fram till att han vann ifiol. Framgången verkar ha stigit honom åt huvudet. Kan få försöka hitta formen hos Torro Rosso.
Buttons seger var välkförtjänt, han åkte bra och teamet hade en vinnande stategi.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Åker Webber ut från Red Bull tror jag att han är rätt iskall på förarmarknaden. Inget av toppteamen kommer att vilja ha honom.

I nuläget kan inte Kimi vara ett sämre alternativ.

PerP

Inlägg av PerP »

Visst var Neavy eller vad han som degisnar Red Bulll heter även degisner till McLaren när Kimi var där. Kimi visade då med all tydlighet att han kunde köra bilen. Även om den ibland likt vad som händer Vettel går sönder.
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

JTarnstrom skrev:Åker Webber ut från Red Bull tror jag att han är rätt iskall på förarmarknaden. Inget av toppteamen kommer att vilja ha honom.

:down: Ja, Webber är ingen en bra förare.
Kan han inte köra om, så försöker han köra igenom.
En riktig sopa i mitt tycke.
Massa är nästan lika dålig....... :down:
Kimi är bättre än de bägge.... :up:
Senast redigerad av rejsbo den mån mar 29, 2010 16:48, redigerad totalt 1 gång.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

JTarnstrom skrev:
Lenny skrev:
Webber borde sadla om och skriva pressreleaser istället. Han vet ju hur man ska förvandla en katastrof till något positivt.
Webber borde börja med folkrace... :up:
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
Lenny skrev:
Eller så anställer Webber bara Depeche för det. Han verkar ju kunna sätta en positiv spin på allt :D

PerP

Inlägg av PerP »

rejsbo skrev:
JTarnstrom skrev:Åker Webber ut från Red Bull tror jag att han är rätt iskall på förarmarknaden. Inget av toppteamen kommer att vilja ha honom.

:down: Ja, Webber är ingen en bra förare.
Kan han inte köra om, så försöker han köra igenom.
En riktig sopa i mitt tycke.
Massa är nästan lika dålig....... :down:
Kimi är bättre än de bägge.... :up:
Tycker ändå att Massa är ganska duktig, andledningen till att de går lite trögt nu är att har varit borta ett tag. Han slog ju Kimi på slutet även om jag också anser att Kimi egentligen var den bättre.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Missförstå mig inte, jag tror inte att Kimi har en chans mot Vettel men han skulle definitivt göra ett bättre jobb än Webber, det är jag övertygad om.

Massa är betydligt mer komplett som förare än Webber. Det var länge sedan Massa gjorde några idiotiska manövrer. Han är ju jäkligt stabil och ingen går säker för honom av de bästa, det har han ju visat förut.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

LuckyStrike1 skrev: Eller så anställer Webber bara Depeche för det. Han verkar ju kunna sätta en positiv spin på allt :D
Ja jag har nog en mer positiv syn på F1-förarna generellt än de flesta här.
Här bedöms förarna som totalt kassa efter att de gjort ett dåligt race och då pratar jag inte enbart om Webber heller.
Hur kan man anse att en förare är helt värdelös och borde köra folkrace efter att han gjort ett dåligt race i början på säsongen.
En förare som så sent som förra säsongen var med och slogs om titeln.
Vann 2st race, 4st 2:a platser och 2st 3:e platser.

Eje Elgh som tidigare kritiserat Webber en hel del har t ex kunskapen och intelligensen att se att Webber är en mycket bra förare.
Igår sa han ju faktiskt att han trodde att Webber hade chans på segern.
Janne lät däremot förvånad när Eje sa det.
Har för mig att han sa typ: Tror du verkligen det ??
David Coulthard, Eddie Jordan och Martin Brundle var av samma åsikt att Webber blir farlig.
Tror inte att de ändrat sina åsikter efter att Webber gjort ett dåligt race.

Jag är helt övertygad om att inte en enda på detta forumet trodde att Webber ens hade chansen att vinna.
Men jag är egentligen inte förvånad.
Webber är inte den enda föraren som totalt nedvärderas här.
Kimi är väl ett exempel.
För mig är det obegripligt hur de flesta här bedömer och ser på F1-förare.
Men det ska verkligen bli kul att följa resten av säsongen.
Jag hade rätt förra säsongen när Webber innan säsongen också blev totalt nerskriven av alla.
Tror jag får rätt den här säsongen också. :)
PerP

Inlägg av PerP »

Depeche skrev:
LuckyStrike1 skrev: Eller så anställer Webber bara Depeche för det. Han verkar ju kunna sätta en positiv spin på allt :D
Här bedöms förarna som totalt kassa efter att de gjort ett dåligt race och då pratar jag inte enbart om Webber heller.
Hur kan man anse att en förare är helt värdelös och borde köra folkrace efter att han gjort ett dåligt race i början på säsongen.

Eje Elgh som tidigare kritiserat Webber en hel del har t ex kunskapen och intelligensen att se att Webber är en mycket bra förare.
David Coulthard, Eddie Jordan och Martin Brundle var av samma åsikt att Webber blir farlig.

Jag är helt övertygad om att inte en enda på detta forumet trodde att Webber ens hade chansen att vinna.
Kimi är väl ett exempel.
Jag hade rätt förra säsongen när Webber innan säsongen också blev totalt nerskriven av alla.
Att Webber vann två tävlingar förra året är väll int så konstigt eftersom Red Bull var överlägsen på många banor. Han hade knappast varit nära om han hade åkt en dålig bil. Dock så körde väldigt stabilt första halvan av säsongen, fram tills att han vann. Då blev han plötsligt jättedålig, gjorde enkla misstag. Att påstå att Webber bara gjorde ett misstag eller ett dåligt lopp är helt fel. Då han kört konstant dåligt sedan han vann sist. Det finns åtminstonde två förare i fältet som är värd platsen mer än honom. Sutil och Kubica.
Jag antar att Webber får vara kvar för att Red Bull vill ha en andraförare. Problemet med Webber är dock att som han kör nu förstör han bara chanserna ikonstruktötstiteln. Och om han inte skärper sig är han sparkad innan midsommar.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PerP skrev: Att Webber vann två tävlingar förra året är väll int så konstigt eftersom Red Bull var överlägsen på många banor. Han hade knappast varit nära om han hade åkt en dålig bil. Dock så körde väldigt stabilt första halvan av säsongen, fram tills att han vann. Då blev han plötsligt jättedålig, gjorde enkla misstag. Att påstå att Webber bara gjorde ett misstag eller ett dåligt lopp är helt fel. Då han kört konstant dåligt sedan han vann sist. Det finns åtminstonde två förare i fältet som är värd platsen mer än honom. Sutil och Kubica.
Jag antar att Webber får vara kvar för att Red Bull vill ha en andraförare. Problemet med Webber är dock att som han kör nu förstör han bara chanserna ikonstruktötstiteln. Och om han inte skärper sig är han sparkad innan midsommar.
De flesta som vinner sitter i den bästa bilen.
Tror inte att du minns riktigt hur Webber körde efter sin senaste vinst riktigt när du säger att han kört konstant dåligt.
Webber tog en 2:a plats efter sin senaste vinst.
Sedan drog årets säsong igång och han var väl inte sämre än tex Button och Schumacher förra racet.
Gårdagens race var ingen höjdare dock.
Kom gärna med exempel på de dåliga race han körde förra säsongen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tror inte att det är någon här som dömer Webber efter en tävling. Han har ju visat dåligt omdöme tidigare, i Brasilien förra året då han nästan mördade Kimi. Självklart är han inte dålig iabsoluta termer, men i förhållande till att uppfylla förväntningar (och det som rimligen borde vara hans mål) så misslyckas han mer än någon annan just nu. Gårdagens GP var ett obarmhärtigt blottande av hans tillkortakommanden i förhållande till de han vill mäta sig med.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Depeche skrev:

Kimi är väl ett exempel.
Du är ganska duktig på att döma ut förare snabbt, bara de inte heter Webber i efternamn. Då kan de å andra sidan inte göra ett enda fel utan det är mest otur. När de har ett riktigt katastrofrace, som igår, så var det inte ett så bra race bara ;)

Jag tror jag får lika rätt som förra säsongen - då förväntade jag mig nämligen att Vettel skulle vara den klart bättre av de två och det var han. I år har Vettel så här långt utökat sitt försprång gentemot Webber, så den trenden verkar hålla i sig. Det framstår ju ganska klart att Vettel är den bättre av de två.

Jag har inget emot Webber. Han är en helt ok bra förare, riktigt bra i sina stunder. Men gentemot Vettel är han snäppet sämre och som några varit inne på - Webber är som DC. Kan slå de bästa i sina stunder men oftast är han steget efter de bästa, och har tendenser att vara övertänd och göra dumma misstag i racesituationer.

Han framstår däremot som en av dem er sympatiska förarna - liksom DC.

Problemet med Webber för oss svenska F1-fans som diskuterar nördigt på F1-forums är nog snarare din enorma hype av Webber. Det gör det rätt inbjudande att påpeka en del grejer och roat läsa förklaringar om hur bra han egentligen är trots det ena eller det andra och att han mest har otur.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

JTarnstrom skrev:Tror inte att det är någon här som dömer Webber efter en tävling. Han har ju visat dåligt omdöme tidigare, i Brasilien förra året då han nästan mördade Kimi. Självklart är han inte dålig iabsoluta termer, men i förhållande till att uppfylla förväntningar (och det som rimligen borde vara hans mål) så misslyckas han mer än någon annan just nu. Gårdagens GP var ett obarmhärtigt blottande av hans tillkortakommanden i förhållande till de han vill mäta sig med.
Det var väl att överdriva att han nästan mördade Kimi.
Han stängde honom på rakan. Det blev i alla fall inget straff för det.
Då tycker jag Kobayashis manöver på Nakajima i samma race var värre.
Skulle inte förvåna mig om det inte kommenterades nämnvärt här.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Webber lider av mindervärdeskomplex. Han överdriver sin machostil för att kompensera på något sätt. Hade missat hans prejning av Alonso från Spanien förra året men råkade se den häromdagen. Bland de värre jag har sett och han väntar så länge med att försöka preja ut den som tror han ska köra om att det rör sig om millimetrar och hundradelar att vi ska få se nån av bilarna lyfta och hamna i publiken.

Om han lugnar ner sig en anings aning så har han fortfarande chansen till en otrolig säsong, men jag tror han känner för mycket stress nu - redan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Depeche skrev:
JTarnstrom skrev:Tror inte att det är någon här som dömer Webber efter en tävling. Han har ju visat dåligt omdöme tidigare, i Brasilien förra året då han nästan mördade Kimi. Självklart är han inte dålig iabsoluta termer, men i förhållande till att uppfylla förväntningar (och det som rimligen borde vara hans mål) så misslyckas han mer än någon annan just nu. Gårdagens GP var ett obarmhärtigt blottande av hans tillkortakommanden i förhållande till de han vill mäta sig med.
Det var väl att överdriva att han nästan mördade Kimi.
Han stängde honom på rakan. Det blev i alla fall inget straff för det.
Då tycker jag Kobayashis manöver på Nakajima i samma race var värre.
Skulle inte förvåna mig om det inte kommenterades nämnvärt här.
Det kommenterades av undertecknad. Jag anser att blockeringsregeln är skit och har så tyckt sedan den introducerades. Dra inte så många slutsatser om vad andra har för åsikter, diskutera utifrån dina egna istället. Det brukar bli trevligare då.

Webbers manöver var lika illa som Kobayashis. Att det inte gick åt helvete hade ju bara med tur att göra, inte visad hänsyn från Webbers sida.

PerP

Inlägg av PerP »

Depeche skrev:
PerP skrev: Att Webber vann två tävlingar förra året är väll int så konstigt eftersom Red Bull var överlägsen på många banor. Han hade knappast varit nära om han hade åkt en dålig bil. Dock så körde väldigt stabilt första halvan av säsongen, fram tills att han vann. Då blev han plötsligt jättedålig, gjorde enkla misstag. Att påstå att Webber bara gjorde ett misstag eller ett dåligt lopp är helt fel. Då han kört konstant dåligt sedan han vann sist. Det finns åtminstonde två förare i fältet som är värd platsen mer än honom. Sutil och Kubica.
De flesta som vinner sitter i den bästa bilen.
Tror inte att du minns riktigt hur Webber körde efter sin senaste vinst riktigt när du säger att han kört konstant dåligt.
Webber tog en 2:a plats efter sin senaste vinst.
Sedan drog årets säsong igång och han var väl inte sämre än tex Button och Schumacher förra racet.
Gårdagens race var ingen höjdare dock.
Kom gärna med exempel på de dåliga race han körde förra säsongen.
Det är bara att titta i poängtabellen. Blev några nollor pårad där förra året.Min tro är dock att Webber när han kör lungt är han en lugn och stabil förare.Men ifiol efter att vunnit sitt lopp och var nära Button började han överdriva och köra konstigt. Det har fortsatt in iårets säsong.Om han inte skärper sig bör han få sparken omedelbart.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Om skadeglädjen är den enda glädjen, så gläds jag förskräckligt mycket för tillfället! :D

Dels för den skenhelige glappkäften och lallaren Hamiltons misslyckande och givetvis (för att det är jag, då...) för von Kerpens tillkortakommande.

För övrigt måste jag nog hålla Vettel som moralisk segrare med Massa (ni vet den där lille svartögde...) som god tvåa, han hade ju Limannen slitande i overallen för inte så länge sen...
Bugar mig för återkomsten! Starkt! :up:
(Jag räknar detta som årets första Race, Bahrain var inte mycket att hetsa upp sig över...)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PerP skrev: Det är bara att titta i poängtabellen. Blev några nollor pårad där förra året.Min tro är dock att Webber när han kör lungt är han en lugn och stabil förare.Men ifiol efter att vunnit sitt lopp och var nära Button började han överdriva och köra konstigt. Det har fortsatt in iårets säsong.Om han inte skärper sig bör han få sparken omedelbart.
Inte för att det lär spela nån roll vad jag säger men
tror inte du minns de racen om du säger att han körde dåligt då.

Han hade 5 race utan poäng där beroende på detta:
1. I Valencia var bilen inte särskilt bra.
Funkade inte särskilt bra för Vettel heller där.
2. I SPA Webber kör upp sig från 9:e till 5:e på första varvet.
Kör om Vettel bland annat.
Eje tror på pallplats för Webber.
Stallet släpper sedan ut Webber för tidigt i depån och de blir bestraffade med DT och Webbers race är förstört
3. I Monza blir han påkörd av Kubica och får bryta.
4. I Singapore tar bromsarna slut.
5. I Suzuka startar han från depån och får gå in i depån på varv 1,2,4,33 och 45
Blev inget race alls för Webber där.

Stämmer väl inte riktigt att säga att han körde dåligt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han gjorde ett sämre jobb än Vettel och har fortsatt göra det så här långt i år.

PerP

Inlägg av PerP »

Depeche skrev:
PerP skrev: Det är bara att titta i poängtabellen. Blev några nollor pårad där förra året.Min tro är dock att Webber när han kör lungt är han en lugn och stabil förare.Men ifiol efter att vunnit sitt lopp och var nära Button började han överdriva och köra konstigt. Det har fortsatt in iårets säsong.Om han inte skärper sig bör han få sparken omedelbart.

Stallet släpper sedan ut Webber för tidigt i depån och de blir bestraffade med DT och Webbers race är förstört
5. I Suzuka startar han från depån och får gå in i depån på varv 1,2,4,33 och 45

FDinba förklarinagr är enögda!
1. En bra förare tar poäng med dålig bil. Specielt om bilen var jättebra bara en vecka innan.
2. Vad Eje tror är fullkomligt irrelevant. Varför kvalade han nia?
3. Varför blev han påkörd?
4. En bra förare sliter inte ut bromsarna.
5. Varför startade han från depå?
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Depeche skrev:

Rent generellt, om Webber gav fan i idiotmanövrarna så skulle jag tycka att han va ganska bra, men om man stundom helt tappar omdömmet så blir man i mina ögon helt rökt.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PerP skrev: 1. En bra förare tar poäng med dålig bil. Specielt om bilen var jättebra bara en vecka innan.
Att ta poäng i dåliga bilar är väl det Webber gjort hela sin karriär nästan.
Men det lyckas inte alltid.
Varför blev han påkörd ? Jadu varför blev Hamilton påkörd av Webber igår ?
Vem vet om det var Webber som gjorde slut på bromsarna ?
Vettel bröt igår pga bromsproblem eller vad det nu var.
Men enligt dig bryter inte en bra förare med bromsproblem eller vadå ?

Enligt dig kanske en bra förare inte får problem med ett tändstift eller avgassystemet som Vettel fick i Bahrain.
Nä det passar bara att säga sådana saker när det är Webber eller kanske Kimi. De kör sönder bilarna själva kanske.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Någon får gärna påminna mig men jag kan inte minnas en enda spektakulär situation som Webber har varit inblandad i som har slutat till hans fördel (om man undantar de tillfällen när han har mordhotat sina konkurrenter, men då har det ju handlat om att han har blivit upphunnen).

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Börjar bli lite "köra sönder" varning på Vettel :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
PerP

Inlägg av PerP »

Depeche skrev:
PerP skrev: 1. En bra förare tar poäng med dålig bil. Specielt om bilen var jättebra bara en vecka innan.
Att ta poäng i dåliga bilar är väl det Webber gjort hela sin karriär nästan.
Men det lyckas inte alltid.
Varför blev han påkörd ? Jadu varför blev Hamilton påkörd av Webber igår ?
Vem vet om det var Webber som gjorde slut på bromsarna ?
Vettel bröt igår pga bromsproblem eller vad det nu var.
Men enligt dig bryter inte en bra förare med bromsproblem eller vadå ?

Enligt dig kanske en bra förare inte får problem med ett tändstift eller avgassystemet som Vettel fick i Bahrain.
Nä det passar bara att säga sådana saker när det är Webber eller kanske Kimi. De kör sönder bilarna själva kanske.
Jag menar inte att allt är Webbers fel. Men om man har fältets bästa bil så nollar man inte fem gånger på raken. Ofta är dessutom så att den som blir påkörd ofta delvis har sig själv att skylla. Alonso, Schumacher och i viss mån Hamilton. Det hade ju inte hänt om inte Hamilton kört så aggresivt mot Alonso. Även om han hade mycket lite skuld i det.