Tråkig säsong?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Tråkig säsong?
Det verkar som om det ska vara den allmänna uppfattningen att årets säsong ska vara så himla tråkig och jag är nog en av de första att medge att Bahrain efter att Vettel segnade ihop och bjöd di röde på gratissegern blev lite "köra i kö-procession och ganska långt ifrån det sprakande fyrverkeri man förväntar sig inför varje F1-säsong.
Men allvarligt talat; ska det verkligen behövas att fotbollen startar igen för att vi ska inse att det är vi själva som börjar bli lite feta om gumpen som tycker om att gnälla lite också? Speciellt efter den här vintern?
Nån av förarna gick ut med "vänta bara, säsongen kommer bli jättespännande" och frågar ni mig så var det helt utan att förta sig. Har vi inte sett ren defiliering i början av säsongen som ändå tagits över helt av någon annan innan året var slut? Hur såg t.ex Brawn ut i fjol?
Men allvarligt talat; ska det verkligen behövas att fotbollen startar igen för att vi ska inse att det är vi själva som börjar bli lite feta om gumpen som tycker om att gnälla lite också? Speciellt efter den här vintern?
Nån av förarna gick ut med "vänta bara, säsongen kommer bli jättespännande" och frågar ni mig så var det helt utan att förta sig. Har vi inte sett ren defiliering i början av säsongen som ändå tagits över helt av någon annan innan året var slut? Hur såg t.ex Brawn ut i fjol?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ifjol får man väl säga att Brawn var dom som var hetast ur startblocken men hanns ikapp (och förbi) av Red Bull. Det som gjorde att Vettel inte vann påstår jag beror på bristande tillförlitlighet.
När det gäller årets säsong tycker jag att man ska sitta lugnt i båten tills åtminstone Spaniens GP innan det går att dra några slutsatser av årets säsong, och som du säger var Bahrain inte jättedålig innan Vettel fick problem. Även tidigare säsonger har det ju funnits lopp som inspirerat lika mycket som att se när färg torkar, ta Valencia som ett exempel. Innan första loppet var "alla" lyriska, men det visade sig vara en tråkbana av stora mått.
Jag tycker generellt att dagens banor är "för säkra". Inte så att jag gillar att se någon skadad, men det går att missa hur mycket som helst utan att förlora nämnvärt på det. Min tes är att så länge man inte riskerar att fastna eller tappa mycket tid på en miss törs man chansa mer och har därmed lättare att hålla undan.
Ett litet sidospår, men hursomhelst tycker jag inte att Bahrain var jättetråkigt utan det hade sina poänger, och resten av säsongen kommer garanterat att bjuda på fina race blandat med platta fall. Som vanligt med andra ord.
När det gäller årets säsong tycker jag att man ska sitta lugnt i båten tills åtminstone Spaniens GP innan det går att dra några slutsatser av årets säsong, och som du säger var Bahrain inte jättedålig innan Vettel fick problem. Även tidigare säsonger har det ju funnits lopp som inspirerat lika mycket som att se när färg torkar, ta Valencia som ett exempel. Innan första loppet var "alla" lyriska, men det visade sig vara en tråkbana av stora mått.
Jag tycker generellt att dagens banor är "för säkra". Inte så att jag gillar att se någon skadad, men det går att missa hur mycket som helst utan att förlora nämnvärt på det. Min tes är att så länge man inte riskerar att fastna eller tappa mycket tid på en miss törs man chansa mer och har därmed lättare att hålla undan.
Ett litet sidospår, men hursomhelst tycker jag inte att Bahrain var jättetråkigt utan det hade sina poänger, och resten av säsongen kommer garanterat att bjuda på fina race blandat med platta fall. Som vanligt med andra ord.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Jag skulle vilja säga att det som gjorde att Vettel inte vann var mer egen klantighet.Jögga skrev:Ifjol får man väl säga att Brawn var dom som var hetast ur startblocken men hanns ikapp (och förbi) av Red Bull. Det som gjorde att Vettel inte vann påstår jag beror på bristande tillförlitlighet.
När det gäller årets säsong tycker jag att man ska sitta lugnt i båten tills åtminstone Spaniens GP innan det går att dra några slutsatser av årets säsong, och som du säger var Bahrain inte jättedålig innan Vettel fick problem.
I Australien kör han ihop med Kubica och får bryta.
I Malaysia kör han av.
I Monaco kraschar han.
I Turkiet kör han av och tappar viktiga poäng.
I Brasilien tar han sig inte vidare från Q1.
Håller dock med dig om att vi ska avvakta några race innan vi bedömer årets säsong. Men det ser ju inte lovande ut efter Bahrain.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, Vettel var verkligen klantig och kastade bort det.
Lite synd för Red Bull att han gjorde det för då deras andra förare hade en sådan fruktansvärd otur under nästan hela förra säsongen.
Nu när han Webber hade sådan enorm otur blev man ju så extra hårt drabbade av Vettels klantigheter.
Lite synd för Red Bull att han gjorde det för då deras andra förare hade en sådan fruktansvärd otur under nästan hela förra säsongen.
Nu när han Webber hade sådan enorm otur blev man ju så extra hårt drabbade av Vettels klantigheter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag antar att vi skall ta detta ordagrant, eller...?LuckyStrike1 skrev:Ja, Vettel var verkligen klantig och kastade bort det.
Lite synd för Red Bull att han gjorde det för då deras andra förare hade en sådan fruktansvärd otur under nästan hela förra säsongen.
Nu när han Webber hade sådan enorm otur blev man ju så extra hårt drabbade av Vettels klantigheter.
Men, men...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Ja jag tycker verkligen att han var klantig i 4-5 race.LuckyStrike1 skrev:Ja, Vettel var verkligen klantig och kastade bort det.
Lite synd för Red Bull att han gjorde det för då deras andra förare hade en sådan fruktansvärd otur under nästan hela förra säsongen.
Nu när han Webber hade sådan enorm otur blev man ju så extra hårt drabbade av Vettels klantigheter.
Nja Webber hade inte så mycket otur...han gjorde en riktigt bra säsong tycker jag och han klantade sig inte lika mycket som Vettel i alla fall.
Var väl typ ett misstag under practice i Suzuka som gjorde att han inte kunde deltaga i kvalet.
Vettel hade kunnat vunnit VM om han inte klantat sig.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nä, du ska läsa det som om det vore skrivet på portugisiska. Vilket det faktiskt är, blev tvungen att använda Google Translate för att förstå vad jag själv hade skrivit.PC: skrev:Jag antar att vi skall ta detta ordagrant, eller...?LuckyStrike1 skrev:Ja, Vettel var verkligen klantig och kastade bort det.
Lite synd för Red Bull att han gjorde det för då deras andra förare hade en sådan fruktansvärd otur under nästan hela förra säsongen.
Nu när han Webber hade sådan enorm otur blev man ju så extra hårt drabbade av Vettels klantigheter.
Men, men...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Det är möjligt.Tiresias skrev:Finns en avsevärd skillnad mellan Vettel och Webber dock..
Vettel är ett världsmästarämne, medans Webber får va nöjd om han vinner ett lopp.
Webber kallas i alla fall för Dark Horse denna säsongen på F1-sidor.
Finns de som tror att han kan vinna VM i alla fall.
Tror det passar Webber som sagt att han räknas bort av många.
Men vi får se hur det går i år. Men Vettel har i alla fall fördelen att bilen är byggd efter hans önskemål.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan du utveckla - passar bilen inte för Webber utan är medvetet byggd för att passa enbart Vettel och kommer det vara förklaringen till varför Webber ev. är långsammare än Vettel i år?Depeche skrev:Det är möjligt.Tiresias skrev:Finns en avsevärd skillnad mellan Vettel och Webber dock..
Vettel är ett världsmästarämne, medans Webber får va nöjd om han vinner ett lopp.
Webber kallas i alla fall för Dark Horse denna säsongen på F1-sidor.
Finns de som tror att han kan vinna VM i alla fall.
Tror det passar Webber som sagt att han räknas bort av många.
Men vi får se hur det går i år. Men Vettel har i alla fall fördelen att bilen är byggd efter hans önskemål.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Vet inte om den passar Webber eller ej.LuckyStrike1 skrev: Kan du utveckla - passar bilen inte för Webber utan är medvetet byggd för att passa enbart Vettel och kommer det vara förklaringen till varför Webber ev. är långsammare än Vettel i år?
Har bara läst innan säsongen att bilen skulle baseras på Vettels körstil.
Kan mycket väl vara så att Webber och Vettel har liknande körstilar också så att Webber inte behöver anpassa sig.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Australiens svar på DC...hmm....Webber är väl Australiens svar på även Alonso, Schumacher eller Kimi.Jögga skrev:Webber är enligt min uppfattning Australiens svar på DC, en rejsvinnare i rätt bil men ingen WDC.
Finns väl ingen bättre förare i Australien.
Men hur som helst rankar jag i alla fall Webber betydligt högre än DC.
Ett bevis på att han är/var bättre än DC såg man ju när de var stallkompisar.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är det inte lite av en mediamyt att ett team vill, och kan, bygga en F1-bil direkt anpassad till en enskild förares individuella körstil?Depeche skrev:Vet inte om den passar Webber eller ej.LuckyStrike1 skrev: Kan du utveckla - passar bilen inte för Webber utan är medvetet byggd för att passa enbart Vettel och kommer det vara förklaringen till varför Webber ev. är långsammare än Vettel i år?
Har bara läst innan säsongen att bilen skulle baseras på Vettels körstil.
Kan mycket väl vara så att Webber och Vettel har liknande körstilar också så att Webber inte behöver anpassa sig.
Oftast framförd av de som kanske inte riktigt hängt med, och hellre säger att bilen är medvetet anpassad till den andra istället för att erkänna att den andra föraren bättre kan utnyttja bilens positiva egenskaper.
Var förra årets Red Bull också byggd efter Vettels önskemål, eller är det först årets bil?
Om det du stämmer säger, vilket jag inte tror alls, så verkar det ju betyda att teamet lyssnar mer på Vettel än Webber vad gäller input. Det är ju i så fall inte ett särskilt vidare gott betyg åt Webber.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Ja jag vet inte alls om det stämmer naturligtvis.LuckyStrike1 skrev: Är det inte lite av en mediamyt att ett team vill, och kan, bygga en F1-bil direkt anpassad till en enskild förares individuella körstil?
Oftast framförd av de som kanske inte riktigt hängt med, och hellre säger att bilen är medvetet anpassad till den andra istället för att erkänna att den andra föraren bättre kan utnyttja bilens positiva egenskaper.
Var förra årets Red Bull också byggd efter Vettels önskemål, eller är det först årets bil?
Om det du stämmer säger, vilket jag inte tror alls, så verkar det ju betyda att teamet lyssnar mer på Vettel än Webber vad gäller input. Det är ju i så fall inte ett särskilt vidare gott betyg åt Webber.
Jag läste detta på någon F1-sida innan säsongen började.
Har inte läst eller hört något från teamet eller förarna om detta.
Den enda gången jag hört något liknande detta var när DC gick ut och sa att han hade en helt annan situation i Red Bull än han hade i McLaren.
I Red Bull fick han alltid de nya uppdateringarna och nya delar på bilen före de andra förarna.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det betyder ju inte att bilen är byggd efter en viss förares preferenser.Depeche skrev:Den enda gången jag hört något liknande detta var när DC gick ut och sa att han hade en helt annan situation i Red Bull än han hade i McLaren.
I Red Bull fick han alltid de nya uppdateringarna och nya delar på bilen före de andra förarna.
Man kan tolka en sån sak på två sätt, antingen att man satsar på den föraren och vill att han har de senaste uppdateringarna eller att man vågar chansa med hans bil eftersom man inte räknar med att han ska ha med toppstriden att göra och då spelar det inte så stor roll om de nya delarna inte funkar som de hade tänkt eller om de inte funkar alls och havererar.
Vilket tror du gällde i DC:s fall?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Nä jag skrev faktiskt "något liknande detta".Razor skrev: Det betyder ju inte att bilen är byggd efter en viss förares preferenser.
Man kan tolka en sån sak på två sätt, antingen att man satsar på den föraren och vill att han har de senaste uppdateringarna eller att man vågar chansa med hans bil eftersom man inte räknar med att han ska ha med toppstriden att göra och då spelar det inte så stor roll om de nya delarna inte funkar som de hade tänkt eller om de inte funkar alls och havererar.
Vilket tror du gällde i DC:s fall?
Vad gäller årets bil skrevs det att den skulle byggas efter Vettel.
I DC:s fall tror jag inte alls att han fick några delar före de andra förarna.
Senast redigerad av Depeche den ons mar 24, 2010 15:20, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Hur det var i Vettels fall vågar jag inte uttala mig om, men det borde ha förekommit någon gång att en bil är byggd för att passa den ena föraren bättre än den andre. Speciellt ifall körstilarna mellan förarna skiljer sig markant åt.
Har jag något bevis för detta? Naturligtvis inte, men logiken säger att det är ganska sannolikt.
Vi vet att de olika förarna har olika körstilar och att förarna föredrar vissa egenskaper hos bilarna framför andra.
Det är inte särskilt otroligt att stall ibland velat satsa mer på den ena föraren än den andra. Detta gör givetvis att de egenskaper som den prioriterade föraren får högre prio i utvecklingsarbetet.
Har jag något bevis för detta? Naturligtvis inte, men logiken säger att det är ganska sannolikt.
Vi vet att de olika förarna har olika körstilar och att förarna föredrar vissa egenskaper hos bilarna framför andra.
Det är inte särskilt otroligt att stall ibland velat satsa mer på den ena föraren än den andra. Detta gör givetvis att de egenskaper som den prioriterade föraren får högre prio i utvecklingsarbetet.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Definitivt... och i detta fall måste jag påpeka att jag inte försöker vara det minsta kryptisk.LuckyStrike1 skrev:Är det inte lite av en mediamyt att ett team vill, och kan, bygga en F1-bil direkt anpassad till en enskild förares individuella körstil?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82357Jari skrev:Är det någon som har källan till Alonsos uttalande om att: ni som tycker det är tråkigt, titta på något annat. Ni är för korkade för F1? (typ, det sista skarvade jag kanske lite)
Q. You spoke about preparing to attack Vettel in Bahrain. Do you think that might have answered some critics that F1 has become boring?
FA: No, we need to be calm and wait some races to really see if the new rules have some impact in the show. I don't think they have any change, last year in the first seven races Jenson [Button] won six. It was boring? Maybe yes, maybe no. This is Formula 1. Michael [Schumacher] won five consecutive championships. It was boring? Maybe yes, maybe no. this is Formula 1. So, if we want to see wet races, safety cars, all these things every race it will not be Formula 1 any more.
This is about the knowledge, about how precise everything - drivers, engineering, everything – if people want extra show, maybe they need to reconsider if they want to watch Formula 1?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre mar 26, 2010 08:14
Jag och sambon sitter och ser på tidsträningen i melbourne när hon under de sista fem minuterna av fredagens andra tidsträning plötsligt brister ut det här är ju faktiskt riktigt spännande betydligt roligare än loppet i bahrain var.
Med lite smärta inser jag att hon faktiskt har rätt. Det väcker en del tankar om riktningen på den senaste tidens utveckling inom F1.
Med lite smärta inser jag att hon faktiskt har rätt. Det väcker en del tankar om riktningen på den senaste tidens utveckling inom F1.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om bilarna startar i den ordning de presterar tidsmässigt på kvalet.
Och inga andra okända parametrar som vikt/bensinmängd finns med, vad förväntar nån sig.
Vi är tillbaka på 70-talet.
För de som hängt med ett tag så var olika mängd bränsle bara ett spel för galleriet.
Ett litet däckskrig med flera aktörer skulle pigga upp tillvaron.
Och inga andra okända parametrar som vikt/bensinmängd finns med, vad förväntar nån sig.
Vi är tillbaka på 70-talet.
För de som hängt med ett tag så var olika mängd bränsle bara ett spel för galleriet.
Ett litet däckskrig med flera aktörer skulle pigga upp tillvaron.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Ge det lite tid. Har svårt att komma ihåg ett enda spännande lopp på gocartbanan i Bahrain.
Anser självklart att i F1 ska man ha ett ärligt kval och race och inte hålla på med massa skräp för att tvångsmässigt göra det spännande. Gör man det är det inte F1 längre utan såna där skräpserier där man kör flera lopp, startar omvänt i andra och annat trams.
Det kommer säkert komma otroligt bra lopp även med de här reglerna.
Anser självklart att i F1 ska man ha ett ärligt kval och race och inte hålla på med massa skräp för att tvångsmässigt göra det spännande. Gör man det är det inte F1 längre utan såna där skräpserier där man kör flera lopp, startar omvänt i andra och annat trams.
Det kommer säkert komma otroligt bra lopp även med de här reglerna.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det ska vara en ultimat sport där allt ifrån att bygga bilen, tester och utveckling under säsong, teamets sätt att förvalta paketet till förarens vilja att vinna räknas. En tävling pågår ju faktiskt från FP1 till och med målflagg på söndag, allt upp till start handlar ju om att ge sig så bra förutsättningar som möjligt.Nisse skrev:Då kommer frågan? Ska vi se det som en sport där bästa föraren och materialet domminerar eller är det sandsäcksracing vi vill se?
Det ska ju vara the best of the best, och då blir det ju svårt att få omkörningsfrekvens á la Nascar på ovalbana.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ganska enkelt, om du ställer frågan så, självklart ska de bästa stallen och förarna vinna. Däremot bör man ju fråga sig hur de ska vinna, om det ska vara ekonomi-race där den som spara mest vinner. Jag vill se attack från start till mål i 2 timmar. Struntar fullständigt i om det blir en enda omkörning, men det måste finnas attack. För att förstå vad jag menar så vill jag koll på det sista varvet Schumacher gjort i träningen idagNisse skrev:Då kommer frågan? Ska vi se det som en sport där bästa föraren och materialet domminerar eller är det sandsäcksracing vi vill se?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Då har du nog sett fel, man kör aldrig för fullt under ett helt race.
T ex sa Schumacher någon gång att hans bästa race var Ungern -98 då han körde kvaltempo, d v s så hårt han kunde, i 19-20 varv för att skapa en lucka på 25 sek, det är ganska långt från ett helt race på 77 varv och ger en viss indikation på att man inte kör för allt vad tygen håller under ett helt lopp.
Om det är full attack under hela loppet som du är ute efter är nog 100 meter för herrar med t ex Usain Bolt mer passande.
T ex sa Schumacher någon gång att hans bästa race var Ungern -98 då han körde kvaltempo, d v s så hårt han kunde, i 19-20 varv för att skapa en lucka på 25 sek, det är ganska långt från ett helt race på 77 varv och ger en viss indikation på att man inte kör för allt vad tygen håller under ett helt lopp.
Om det är full attack under hela loppet som du är ute efter är nog 100 meter för herrar med t ex Usain Bolt mer passande.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
Har du några fler förhastade slutsatser du kan berätta om?Nisse skrev:Om bilarna startar i den ordning de presterar tidsmässigt på kvalet.
Och inga andra okända parametrar som vikt/bensinmängd finns med, vad förväntar nån sig.
Vi är tillbaka på 70-talet.
För de som hängt med ett tag så var olika mängd bränsle bara ett spel för galleriet.
Ett litet däckskrig med flera aktörer skulle pigga upp tillvaron.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vet inte vad som var så förhastat. Dagens lopp var ett typiskt regnlopp med upptorkande bana och Webberfaktorn.Nigel skrev:Har du några fler förhastade slutsatser du kan berätta om?Nisse skrev:Om bilarna startar i den ordning de presterar tidsmässigt på kvalet.
Och inga andra okända parametrar som vikt/bensinmängd finns med, vad förväntar nån sig.
Vi är tillbaka på 70-talet.
För de som hängt med ett tag så var olika mängd bränsle bara ett spel för galleriet.
Ett litet däckskrig med flera aktörer skulle pigga upp tillvaron.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, inte fan såg det ut som att någon fisåkte i Australien, inte. Det var attack och förare som utnyttjade hela banbredden och mer än det.
Det jag skulle vilja se är att det obligatoriska däckbytet tas bort. Låt teamen välja själva vad de vill köra på. Det öppnar för fler chansningar och mer variation i prestandan under loppen.
Det jag skulle vilja se är att det obligatoriska däckbytet tas bort. Låt teamen välja själva vad de vill köra på. Det öppnar för fler chansningar och mer variation i prestandan under loppen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
En "trång" bana med staket och murar som gör att man ser att det går snabbt.
Banan förlåter inte körande vid sidan på samma sätt som Baharin.
Lite karambolage i starten vilket placerar snabbare bilar bak i fältet, dessutom en våt upptorkande bana.
Om vi nu leker med tanken att alonso inte suttit och sovit i starten och lewis, webber och rosberg inte gjort sitt extra stopp samt vettels red bull hållit ihop. Hade loppet blivit lika underhållande?
Banan förlåter inte körande vid sidan på samma sätt som Baharin.
Lite karambolage i starten vilket placerar snabbare bilar bak i fältet, dessutom en våt upptorkande bana.
Om vi nu leker med tanken att alonso inte suttit och sovit i starten och lewis, webber och rosberg inte gjort sitt extra stopp samt vettels red bull hållit ihop. Hade loppet blivit lika underhållande?
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Om inte om hade funnits.....Nisse skrev:En "trång" bana med staket och murar som gör att man ser att det går snabbt.
Banan förlåter inte körande vid sidan på samma sätt som Baharin.
Lite karambolage i starten vilket placerar snabbare bilar bak i fältet, dessutom en våt upptorkande bana.
Om vi nu leker med tanken att alonso inte suttit och sovit i starten och lewis, webber och rosberg inte gjort sitt extra stopp samt vettels red bull hållit ihop. Hade loppet blivit lika underhållande?
Det vet vi lika lite som om vad som skulle hänt om Hamilton bara gjort ett stopp, eller om Schumis framvinge hade hållit i T1.
Kanske, men det är helt oviktigt tycker jag vad som kulle kunna ha hänt. Det intressanta jag noterade är att i och med olika strategier för olika förare kastades det om i toppen och vi fick se bilar med både bättre och sämre fäste kämpa om placeringar i toppen. Framför allt kämpade förarna om placeringar istället för att vänta på depåstopp.
Innan Webber använde Hamilton som broms låg förarna med placering 2, 3, 4, 5 och 6 inom ett par sekunder, sen hjälpte det förstås att Alonso fick dra som en furie genom fältet. Å andra sidan visade Schumacher att det kan vara förtvivlat svårt att komma om med en bil som inte är helt perfekt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Loppet igår hade kunnat bli precis lika tråkigt som Bahrain om given hade sett annorlunda ut.Nisse skrev:En "trång" bana med staket och murar som gör att man ser att det går snabbt.
Banan förlåter inte körande vid sidan på samma sätt som Baharin.
Lite karambolage i starten vilket placerar snabbare bilar bak i fältet, dessutom en våt upptorkande bana.
Om vi nu leker med tanken att alonso inte suttit och sovit i starten och lewis, webber och rosberg inte gjort sitt extra stopp samt vettels red bull hållit ihop. Hade loppet blivit lika underhållande?
Som sagt, bilderna som förmedlas kan skapa helt olika intryck beroende på referenspunkter i omgivningen. Bonneville-öknen förmedlar inte mycket av fart trots att man kör i överljudshastighet...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det vi fick se var att även med en betydligt snabbare bil, sett till vilken fart de höll efter tiderna på varven innan där den snabbare bakomvarande bilen kom ikapp. Var det svårt att ta sig förbi. Vilket är det största problemet i Formel 1 idag.
Det vi fick se och en del dyrt lära sig är att det är meningslöst att byta till nya däck för att köra snabbare. Enda skälet för däckbyte är att man "måste" in och byta.
Att lite avåkningar och krascher gör ett "tråkigt" lopp lite roligare.
Det vi fick se och en del dyrt lära sig är att det är meningslöst att byta till nya däck för att köra snabbare. Enda skälet för däckbyte är att man "måste" in och byta.
Att lite avåkningar och krascher gör ett "tråkigt" lopp lite roligare.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Problemet är väl att det är för jämt i täten, när alonso och hamilton hamnade lite längre bak än bilarnas kapacitet så gjorde ju endast de 2 fler omkörningar än vad vi är vana vid under ett helt lopp.Nisse skrev:Det vi fick se var att även med en betydligt snabbare bil, sett till vilken fart de höll efter tiderna på varven innan där den snabbare bakomvarande bilen kom ikapp. Var det svårt att ta sig förbi. Vilket är det största problemet i Formel 1 idag.
Det vi fick se och en del dyrt lära sig är att det är meningslöst att byta till nya däck för att köra snabbare. Enda skälet för däckbyte är att man "måste" in och byta.
Att lite avåkningar och krascher gör ett "tråkigt" lopp lite roligare.