BAHRAINS GP 2010 - SAKHIR. Lopp 1 av 19
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Välkommen till F1.Gösta skrev:Underbart med en dubbel för SF, men vilket sömnpiller loppet var.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
F1 kommer alltid att bjuda på fler sömnpiller än kickar, men när det väl kickar, då jävlar är det svårslaget.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
F1 har aldrig varit sporten för mig, men nu visar de inte schlagerfestivalen i repris och då står valet mellan direktsändning i F1 eller en repris av "vilse i pannkakan"Fredrik i Trollhättan skrev:Är du verkligen säker på att F1 är sporten för dig? Det finns ju annan motorsport med mer "tät" racing...Gösta skrev:men vilket sömnpiller loppet var.
Valde jag fel program.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Teletubbies, kanske?Gösta skrev:F1 har aldrig varit sporten för mig, men nu visar de inte schlagerfestivalen i repris och då står valet mellan direktsändning i F1 eller en repris av "vilse i pannkakan"Fredrik i Trollhättan skrev:Är du verkligen säker på att F1 är sporten för dig? Det finns ju annan motorsport med mer "tät" racing...Gösta skrev:men vilket sömnpiller loppet var.
Valde jag fel program.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Gurney skrev:ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzZzzzzzzzzzZZZ somnade för första gången under en F1-tävling. Sist det hände var när jag råkade se NASCAR på Viasat, kul för Alonso och Ferrrari som visar att de har lämnat 2009 bakom sig.
Melodifestivalen vad är det?
Samma här.
Nascar? Det skulle jag bara kunna se om jag hade laddat upp med rejält med cocaine för att hålla sömnen borta.
Schlagerfestivalen är lite som idol, fast med mycket färre deltagare.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Inte särskilt smart drag då man bara får använda åtta motorer på hela säsongen ...olag skrev:Kan motorbytena i Ferrari vara att dom kör med kvalmotorer i år?
Låter nästan som det..Smart drag
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, om man byter tillbaka så är det kanske inte helt korkat.LuckyStrike1 skrev:Inte särskilt smart drag då man bara får använda åtta motorer på hela säsongen ...olag skrev:Kan motorbytena i Ferrari vara att dom kör med kvalmotorer i år?
Låter nästan som det..Smart drag
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Första intrycket av de nya reglerna utan tankstopp är positiva. Nu ställer det mer krav på föraren, teamet och mekarna än tidigare och nu är det Grand Prix på nytt och inte sprintlopp och tankning som de senaste 15 åren.
Får gå några race till innan slutgiltig dom men detta tycker jag var positivt. Omkörningar har aldrig någonsin varit grejen med F1, men racingen i helhet tycker jag förbättrades av att man inte får tanka i racen.
Om ett par race har teamen dessutom mer koll på hur det funkar med däcken i racet, och vi kommer att få se mer aggressiv körning hela racet istället för som nu i början och slutet.
Får gå några race till innan slutgiltig dom men detta tycker jag var positivt. Omkörningar har aldrig någonsin varit grejen med F1, men racingen i helhet tycker jag förbättrades av att man inte får tanka i racen.
Om ett par race har teamen dessutom mer koll på hur det funkar med däcken i racet, och vi kommer att få se mer aggressiv körning hela racet istället för som nu i början och slutet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja som tärnström skrev 3.9 sekunder efter Rosberg efter att ha varit borta i 3 år får nog sägas vara godkänt, nu har han fått ett race i kroppen och jag tror han kommer lära sig att få till bilens inställningar bättre allt vad säsongen lider. Det är väl som nån skrev, det tog honom 5 år att vinna i Ferrari, frågan är om han har den tiden på sig nu, han blir ju inte yngre direkt men visst, han kanske kan göra det på tre år om han orkar.
Men idagsläget är ju Mercedersbilen en katastrof, de är lite i ingenmans land känns det som, för dåliga för pallen men för bra för att komma utanför eller fan, de är nog för dåliga rak igenom och de fixar de nog inte på ett par lopp. Det ska bli intressant att se hur det ser ut på banor med annan karaktär eller på en sådan bana som Monaco.
Idag gör ju Ferrari bra ifrån sig men visst fan är det synd om Vettel som säkerligen tagit detta om bilen hållit. Kan någon förklara för mig hur Webber kan vara så mycket sämre och varför Button blir utklassad av Hamilton, är de killarna inte bättre eller?
Håller med om att det var mycket sömnpiller idag och det här snacket om att det skulle bli mer omkörningar pga av att man förbjudit tankning är ju bullshit, nu känns det som att förarna blir ännu er försiktiga, innan försökte de ju iaf köra om
Men jag hoppas att du har rätt LS f1 och att de kommer bli bättre racing men dagens lopp var inget positivt för mig iaf.
Men idagsläget är ju Mercedersbilen en katastrof, de är lite i ingenmans land känns det som, för dåliga för pallen men för bra för att komma utanför eller fan, de är nog för dåliga rak igenom och de fixar de nog inte på ett par lopp. Det ska bli intressant att se hur det ser ut på banor med annan karaktär eller på en sådan bana som Monaco.
Idag gör ju Ferrari bra ifrån sig men visst fan är det synd om Vettel som säkerligen tagit detta om bilen hållit. Kan någon förklara för mig hur Webber kan vara så mycket sämre och varför Button blir utklassad av Hamilton, är de killarna inte bättre eller?
Håller med om att det var mycket sömnpiller idag och det här snacket om att det skulle bli mer omkörningar pga av att man förbjudit tankning är ju bullshit, nu känns det som att förarna blir ännu er försiktiga, innan försökte de ju iaf köra om
Men jag hoppas att du har rätt LS f1 och att de kommer bli bättre racing men dagens lopp var inget positivt för mig iaf.
Senast redigerad av Crazy F1 den sön mar 14, 2010 16:05, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
bara för att de bytte motorer så betyder inte det att man kasserat dessa utan dessa är ju givetvis ett par av de 8 motorer som kommer användas senare under säsongen. De var bara oroliga över någonting med telemetrin sa de ju. Om det är dagens sanning återstår ju att se.LuckyStrike1 skrev:Inte särskilt smart drag då man bara får använda åtta motorer på hela säsongen ...olag skrev:Kan motorbytena i Ferrari vara att dom kör med kvalmotorer i år?
Låter nästan som det..Smart drag
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De får inte använda någon av de utbytta motorerna i kval och race resten av säsongen utan att bli bestraffad.Dagon skrev:bara för att de bytte motorer så betyder inte det att man kasserat dessa utan dessa är ju givetvis ett par av de 8 motorer som kommer användas senare under säsongen. De var bara oroliga över någonting med telemetrin sa de ju. Om det är dagens sanning återstår ju att se.LuckyStrike1 skrev:Inte särskilt smart drag då man bara får använda åtta motorer på hela säsongen ...olag skrev:Kan motorbytena i Ferrari vara att dom kör med kvalmotorer i år?
Låter nästan som det..Smart drag
De kan bara använda de utbytta motorerna under träningspassen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Med en bättre startposition hade Webber säkert hängt med Vettel.Crazy F1 skrev: Idag gör ju Ferrari bra ifrån sig men visst fan är det synd om Vettel som säkerligen tagit detta om bilen hållit. Kan någon förklara för mig hur Webber kan vara så mycket sämre och varför Button blir utklassad av Hamilton, är de killarna inte bättre eller?
Klantigt kval gjorde att han hamnade bakom Button som han inte kom om trots att Webber var snabbare.
Webber hade 3:e bästa varvtiden i racet.
Bara Alonso och Sutil som var snabbare.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att Sutil hade näst bästa varvtid visar ju rätt tydligt att bästa varvtid i racet, särskilt med årets regler, inte säger så himla mycket.
Webber såg ut att paja sina däck fullkomligt vilket om det är ett tecken på vad som komma skall inte bådar så gott för honom.
Webber såg ut att paja sina däck fullkomligt vilket om det är ett tecken på vad som komma skall inte bådar så gott för honom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det verkar stämma, har du läst regelboken för en gångs skull?LuckyStrike1 skrev:De får inte använda någon av de utbytta motorerna i kval och race resten av säsongen utan att bli bestraffad.Dagon skrev:bara för att de bytte motorer så betyder inte det att man kasserat dessa utan dessa är ju givetvis ett par av de 8 motorer som kommer användas senare under säsongen. De var bara oroliga över någonting med telemetrin sa de ju. Om det är dagens sanning återstår ju att se.LuckyStrike1 skrev: Inte särskilt smart drag då man bara får använda åtta motorer på hela säsongen ...
De kan bara använda de utbytta motorerna under träningspassen.
Även om reglerna är förbannat krångliga nuförtiden tycker jag.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Bästa varvtid betyder inte särskilt mycket om man har enbart ett sådant varv men Webber hade ett antal bra varv även på slutet.LuckyStrike1 skrev:Att Sutil hade näst bästa varvtid visar ju rätt tydligt att bästa varvtid i racet, särskilt med årets regler, inte säger så himla mycket.
Webber såg ut att paja sina däck fullkomligt vilket om det är ett tecken på vad som komma skall inte bådar så gott för honom.
Vet inte vad som hände Webber där men han kom tillbaka och satte bra varvtider igen på slutet. Han körde ikapp Button igen trots att han tappat en hel del på honom.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Han låg bakom [Schumacher] mest hela tiden och jagade, blev för ivrig helt enkelt. Han kanske lär sig att hålla avstånd alt inte klanta sig som han gjorde.LuckyStrike1 skrev:Att Sutil hade näst bästa varvtid visar ju rätt tydligt att bästa varvtid i racet, särskilt med årets regler, inte säger så himla mycket.
Webber såg ut att paja sina däck fullkomligt vilket om det är ett tecken på vad som komma skall inte bådar så gott för honom.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad gäller den biten är det såvitt jag vet ingen ändring mot ifjol.Cheever skrev:Det verkar stämma, har du läst regelboken för en gångs skull?LuckyStrike1 skrev:De får inte använda någon av de utbytta motorerna i kval och race resten av säsongen utan att bli bestraffad.Dagon skrev: bara för att de bytte motorer så betyder inte det att man kasserat dessa utan dessa är ju givetvis ett par av de 8 motorer som kommer användas senare under säsongen. De var bara oroliga över någonting med telemetrin sa de ju. Om det är dagens sanning återstår ju att se.
De kan bara använda de utbytta motorerna under träningspassen.
Även om reglerna är förbannat krångliga nuförtiden tycker jag.
Dessutom är det ju ganska logiskt att man inte får återanvända en utbytt motor, då faller ju hela regeln om max antal motorer på en säsong.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vet vad som hände Webber. Han klantade sig och överkörde när det var som viktigast.Depeche skrev:Bästa varvtid betyder inte särskilt mycket om man har enbart ett sådant varv men Webber hade ett antal bra varv även på slutet.LuckyStrike1 skrev:Att Sutil hade näst bästa varvtid visar ju rätt tydligt att bästa varvtid i racet, särskilt med årets regler, inte säger så himla mycket.
Webber såg ut att paja sina däck fullkomligt vilket om det är ett tecken på vad som komma skall inte bådar så gott för honom.
Vet inte vad som hände Webber där men han kom tillbaka och satte bra varvtider igen på slutet. Han körde ikapp Button igen trots att han tappat en hel del på honom.
Ingen bra debut av honom.
Av de åtta förarna i de fyra toppteamen var det väl Webber i Red Bull och Button hos McLaren som underpresterade relativt grovt gentemot teamkamraten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Och jag placerade Schumacher på rät plats och det är första gången jag fått in en gissning
Det skulle va roligt att höra Buttons bort förklaring om hur dålig han inte är.
Vilken besvikelse han är, han är tillbaks på den nivå han befann sig innan -09.
Han blev McLarens bästa ner köp genom tiderna.
Det skulle va roligt att höra Buttons bort förklaring om hur dålig han inte är.
Vilken besvikelse han är, han är tillbaks på den nivå han befann sig innan -09.
Han blev McLarens bästa ner köp genom tiderna.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En av orsakerna till att det blev ett sömnpiller hade nog inte så mycket med reglerna i sig att göra som att ekipagen kom iväg i prestandaordning, så att säga. Låt säga att ett snabbare ekipage hade halkat bak i starten, då hade vi nog fått se lite mer risktagning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Efter ett par race kommer några att behöva ta lite mer risker för att inte halka efter i totalen och det kommer också att öka riskbenägenheten.Crazy F1 skrev:Nisse jag tror aldrig jag hållit med dig om något men det där var jävligt sant, precis ett jävla sparrace var vad det var.
Snart kommer man väl fan att köra med Budgetförare också...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ett race som verkligen mår bra av att klippas ner till sammandrag i TV6. För loppet var ett riktigt sömnpiller i live utförandet.
Förhoppningsvis blir det bättre när mer däcksdata hunnit in till stallen och att förarna då vågar stå på lite mer. Nu var hela loppet ett sparande av däck till det slutliga rycket, ett ryck som aldrig uppenbarade sig.
Formatet är ju en total katastrof om man vill se omkörningar eller ens racing. Förarna är nu så rädda om sina däck att de inte ens vågar lägga sig nära den framför, för att inte tala om att ge sig på något så otäckt som en omkörningsförsök.
Förhoppningsvis blir det bättre när mer däcksdata hunnit in till stallen och att förarna då vågar stå på lite mer. Nu var hela loppet ett sparande av däck till det slutliga rycket, ett ryck som aldrig uppenbarade sig.
Formatet är ju en total katastrof om man vill se omkörningar eller ens racing. Förarna är nu så rädda om sina däck att de inte ens vågar lägga sig nära den framför, för att inte tala om att ge sig på något så otäckt som en omkörningsförsök.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Statistikerna på Autosports forum lär nog räkna ut om årets format medger fler eller färre omkörningar. Jag är inte orolig.Silverkatten skrev:Ett race som verkligen mår bra av att klippas ner till sammandrag i TV6. För loppet var ett riktigt sömnpiller i live utförandet.
Förhoppningsvis blir det bättre när mer däcksdata hunnit in till stallen och att förarna då vågar stå på lite mer. Nu var hela loppet ett sparande av däck till det slutliga rycket, ett ryck som aldrig uppenbarade sig.
Formatet är ju en total katastrof om man vill se omkörningar eller ens racing. Förarna är nu så rädda om sina däck att de inte ens vågar lägga sig nära den framför, för att inte tala om att ge sig på något så otäckt som en omkörningsförsök.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var väl ungefär lika mycket omkörningar i det här racet som det alltid har varit i ett genomsnittligt race.
Jag vet inte vad alla hade förväntat sig - att det skulle bli rena WTCC-racet helt plötsligt?
I F1 har man tekniskt avancerade bilar som alltid har haft svårt att ligga nära varandra. Omkörningar på banan har varit något relativt ovanligt, och i F1 har alltid den snabbaste startat först. Om den snabbaste startar först, och det är svårt att ligga nära varandra - varför tror man då att det ska ske en massa omkörningar?
I takt med att teamen lär sig mer om hur däcken fungerar över långa stinter med tyngre bilar, och Bridgestone justerar vilka olika däckstyper man har med sig till varje race kommer racingen med det här formatet att bli mer aggressivt.
Nu är det inte längre sprintrace till nästa tankning där enda passeringstillfället uppenbarar sig. Nu handlar det om att köra riktiga Grand Prix igen och vara smart, och det kommer bli aggressivare racing i takt med att kunskapen om det nya formatet ökar. Det som man t.ex. såg mellan Alonso och Vettel och innan dess mellan Massa och Alonso komemr vi se mer av i år tror jag. Att föraren bakom väljer ett tillfälle då han börjar stressa föraren framför till att överarbeta sina däck och stressa fram ett omkörningstillfälle. Det kommer att ske oftare när teamen och förarna känner sig mer säkra på hur ens egna däck fungerar.
Ser man tillbaka på historien så blev inte racingen bättre när man 1994 införde tankning under loppen igen. Samma problem med att den snabbaste startar först i racet och det inte går att ligga nära bilen framför kvarstod då som nu.
Är det en väsentlig ökning av antal omkörningar ni vill se? Då ska ni rösta för enhetsbilar och omvänd startordning. Men då kanske det inte är F1 som man i första hand bör se.
Och förvänta er inga stora ändringar till Australiens GP. Banan i Albert Park har det alltid varit svårt att köra om på, men den har också varit krävande på däck och bromsar vilket kan göra det racet intressant.
Jag vet inte vad alla hade förväntat sig - att det skulle bli rena WTCC-racet helt plötsligt?
I F1 har man tekniskt avancerade bilar som alltid har haft svårt att ligga nära varandra. Omkörningar på banan har varit något relativt ovanligt, och i F1 har alltid den snabbaste startat först. Om den snabbaste startar först, och det är svårt att ligga nära varandra - varför tror man då att det ska ske en massa omkörningar?
I takt med att teamen lär sig mer om hur däcken fungerar över långa stinter med tyngre bilar, och Bridgestone justerar vilka olika däckstyper man har med sig till varje race kommer racingen med det här formatet att bli mer aggressivt.
Nu är det inte längre sprintrace till nästa tankning där enda passeringstillfället uppenbarar sig. Nu handlar det om att köra riktiga Grand Prix igen och vara smart, och det kommer bli aggressivare racing i takt med att kunskapen om det nya formatet ökar. Det som man t.ex. såg mellan Alonso och Vettel och innan dess mellan Massa och Alonso komemr vi se mer av i år tror jag. Att föraren bakom väljer ett tillfälle då han börjar stressa föraren framför till att överarbeta sina däck och stressa fram ett omkörningstillfälle. Det kommer att ske oftare när teamen och förarna känner sig mer säkra på hur ens egna däck fungerar.
Ser man tillbaka på historien så blev inte racingen bättre när man 1994 införde tankning under loppen igen. Samma problem med att den snabbaste startar först i racet och det inte går att ligga nära bilen framför kvarstod då som nu.
Är det en väsentlig ökning av antal omkörningar ni vill se? Då ska ni rösta för enhetsbilar och omvänd startordning. Men då kanske det inte är F1 som man i första hand bör se.
Och förvänta er inga stora ändringar till Australiens GP. Banan i Albert Park har det alltid varit svårt att köra om på, men den har också varit krävande på däck och bromsar vilket kan göra det racet intressant.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag hade förvänta mig att det skulle bli tråkigt. Omkörningar har vi ju aldrig i haft i F1 och det tycker jag inte behövs heller eftersom racing är bättre än omkörningar. Men nu var även racingen borta. Det var en lång väntan på att få attackera när alla andra fått slut på sina däck, vilket aldrig hände åsså var det slut.LuckyStrike1 skrev:Det var väl ungefär lika mycket omkörningar i det här racet som det alltid har varit i ett genomsnittligt race.
Jag vet inte vad alla hade förväntat sig - att det skulle bli rena WTCC-racet helt plötsligt?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det hade ialla fall öppnat upp för möjligheten att vissa startar på det mjukare och andra startar på det hårdare och det är lite större skillnader mellan bilarna i fältet från början.
Kvalet hade varit detsamma - majoriteten hade kvalat på det däcket som är snabbast. Man hade å andra sidan haft råd att göra ett kvalförsök till eftersom man inte redan måste börja tänka på racet.
Sen det skulle i alla fall finnas en valfrihet för racet som inte finns nu. Men nu är detta F1 - de flesta kommer ganska snabbt underfund med vad som är bäst och väljer det.
Så var det när det var tankning under racet. I stort sett alla hade samma tvåstoppsstrategi och gick i depå inom ett par tre varv från varandra för det var helt enkelt det snabbaste och bästa.
Kvalet hade varit detsamma - majoriteten hade kvalat på det däcket som är snabbast. Man hade å andra sidan haft råd att göra ett kvalförsök till eftersom man inte redan måste börja tänka på racet.
Sen det skulle i alla fall finnas en valfrihet för racet som inte finns nu. Men nu är detta F1 - de flesta kommer ganska snabbt underfund med vad som är bäst och väljer det.
Så var det när det var tankning under racet. I stort sett alla hade samma tvåstoppsstrategi och gick i depå inom ett par tre varv från varandra för det var helt enkelt det snabbaste och bästa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Varför skulle stallet ha något emot den manövern? För stallets del förändrar det ju inte nåt eftersom dom bara bytte plats med varandra, och dom lämnade ju gott om plats för varandra.Lenny skrev:Att Alonso tvingar stallkompisen att vika ned sig i starten är inget gott tecken.. tror inte att alla i stallet uppskattade den manövern även om dom inte säger det högt..
Pluspoäng på Vettel, Massa, Hamilton och Schumacher..
I slutet på säsongen kanske, om den som inte har chans på WDC snor platsen av stallkompisen, men inte så här tidigt på säsongen.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror, eller åtminstone med gott fog hoppas, att vi i år kommer att få se en del spännande avslutningar i racen.
Om Vettel inte hade fått problem tror jag att vi hade fått se en spännande avslutning redan i detta race.
Det kommer vara race där förarna i toppen har varit olika duktiga på att använda sina däck under racets gång och det kommer leda till fighter om placeringar.
Om Vettel inte hade fått problem tror jag att vi hade fått se en spännande avslutning redan i detta race.
Det kommer vara race där förarna i toppen har varit olika duktiga på att använda sina däck under racets gång och det kommer leda till fighter om placeringar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror inte heller att Ferrari har något problem med något av det som hände idag. Alonso var tvungen att ta tillfället i akt när det erbjöds och Massa kommer att bita ifrån framöver, det är jag helt säker på.Jögga skrev:Varför skulle stallet ha något emot den manövern? För stallets del förändrar det ju inte nåt eftersom dom bara bytte plats med varandra, och dom lämnade ju gott om plats för varandra.Lenny skrev:Att Alonso tvingar stallkompisen att vika ned sig i starten är inget gott tecken.. tror inte att alla i stallet uppskattade den manövern även om dom inte säger det högt..
Pluspoäng på Vettel, Massa, Hamilton och Schumacher..
I slutet på säsongen kanske, om den som inte har chans på WDC snor platsen av stallkompisen, men inte så här tidigt på säsongen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Absolut inget.LuckyStrike1 skrev:Alonso tog ytterspåret i kurva 1 och innerspåret i kurva 2.
Massa tog innerspåret i kurva 1 och ytterspåret i kurva 2.
Vad är problemet?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12