Crazy F1 skrev:
Varför är i stort sett alla förare snabbast i q2? Borde de inte vara det i q3?
Helt enkel är det för att alla förare i Q3 har lagt upp egna strategier.
Det är inte bästa kvaltider i Q3 som gäller i år tror jag.
Det är mera strategier, dvs spara däck....och andra kombinationer.
Den kille som känner sin bil bäst och sparar däck vinner loppet.
Crazy F1 skrev:Men då borde väl det påverkat alla förare och inte bara några stycken?
Nej inte alls! Vissa bilar/förare kominationer passar bättre i vissa temperturområden än andra så det spelar JÄTTESTOR roll. Däcken är den enskilt viktigaste komponenten på en F1-bil och påverkar mer än de flesta i soffan inser. Eller hur Eje?
Hm jag tycker ändå det r skumt att tiderna varierar, det borde ju vara mer gummi på banan på slutet också så det borde ju gå snabbare. Frågan är hur mycket de vill kompromissa bort kvaltiden för att få bra racetider.
JTarnstrom skrev:Du är medveten om att HRT presterar snabbare varvtider än GP2-bilarna? Eller menar du att de ska köpa sig ett par GP2-kärror och öva sig? Jag är öertygad om att ett stall som HRT, hur långt de än är efter konkurenterna i F1, opererar på en betydligt högre nivå än vad GP2-stallen gör. Det är en helt annan sak att driva ett stall med köpebilar jämfört med att konstruera, bygga och driva ett par F1-bilar.
Jag menar att det i så fall skulle vara samma regler för GP2 som för F1. Det skulle alltså gå att köra F1 med en GP2 bil, om man kvalar in.
Crazy F1 skrev:Hm jag tycker ändå det r skumt att tiderna varierar, det borde ju vara mer gummi på banan på slutet också så det borde ju gå snabbare. Frågan är hur mycket de vill kompromissa bort kvaltiden för att få bra racetider.
Det kan ju tänkas att dom kör med lite mer vinge i Q3 eftersom det även är race-setup, plus att dom inte vill döda däcken. Det ska ju som bekant startas på samma gummi som man kvalade Q3 med, så jag är inte så säker att Vettel är favorit i och med att han kvalade på supersoft. Även Massa kvalade på dem.
Tärnström, Brawn gick ut och sa att de tappade fart i kvalet mycket pga att temperaturen var lägre där än på träningen. OM detta skulle stämma har ju Brawnbilen/ Merdeders samma problem som de hade förra året då de var ruggigt snabba då det var varmt medan de hade svårt att få upp tempen i däcken på de kallare banorna.
Och det hade ju varit helt rätt om HRT inte fått starta i detta lopp om 107%-regeln hade varit aktiv, så långsamma är de ju faktiskt. Men det är ju inte heller så farligt långt efter att det skulle vara omöjligt att komma ikapp inom något eller några lopp.
När HRT får ordning på inställningarna och balansen så tror jag att deras bil kommer att vara rätt snabb. De hade ju en jäkla fart i speedtrapsen. Tror till och med att Senna var åtta på någon lista med 308 km/h. Hade inte trott det, men det vete fan om inte HRT ligger bra till för att bli bästa nykomling. Vore kul i så fall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Tyvärr så säger kvalet lika lite om vem som verkligen är snabbast som tidigare.
Fast nu står dom i alla fall inte uppradade utefter förmodad race pace.
De står väl uppradade lika mycket efter race pace som tidigare. De som står först kommer att vara snabbast inledningsvis. Frågan är bara hur länge det håller.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Tyvärr så säger kvalet lika lite om vem som verkligen är snabbast som tidigare.
Fast nu står dom i alla fall inte uppradade utefter förmodad race pace.
De står väl uppradade lika mycket efter race pace som tidigare. De som står först kommer att vara snabbast inledningsvis. Frågan är bara hur länge det håller.
Förra året stod de i ordning med startvikten. I år fyller alla upp till bredden och är tyngre än när de kvalade. Kvalfarten säger inget om racefarten i början av loppet.
JTarnstrom skrev:Tyvärr så säger kvalet lika lite om vem som verkligen är snabbast som tidigare.
Fast nu står dom i alla fall inte uppradade utefter förmodad race pace.
De står väl uppradade lika mycket efter race pace som tidigare. De som står först kommer att vara snabbast inledningsvis. Frågan är bara hur länge det håller.
Om man ser det till att den som står först inte behöver förhålla sig till någon framför så kan man såklart se det som att han kommer vara snabbast. Till skillnad från ifjol kvalar man inte med samma soppamängd som man startar med vilket kan innebära att t.ex. Vettel kan komma att vara tyngre än Alonso och därmed inte hålla samma fart i förhållande till honom som under kvalet med tom tank.
Ifjol var kvalet första varven av racet, det är det inte i år.
PeppeF1 skrev:
Fast nu står dom i alla fall inte uppradade utefter förmodad race pace.
De står väl uppradade lika mycket efter race pace som tidigare. De som står först kommer att vara snabbast inledningsvis. Frågan är bara hur länge det håller.
Förra året stod de i ordning med startvikten. I år fyller alla upp till bredden och är tyngre än när de kvalade. Kvalfarten säger inget om racefarten i början av loppet.
Det beror på. Tycker att det ser ut som om stallen i hög grad har anpassat sina inställningar till racet inför Q3. Hur stort utslag det kommer att ge på racefarten vet vi ju inte riktigt ännu, men det kan vara så att inledningen av loppet kommer att se ut som startordningen. Först när däcken börjar slitas kommer skillnaden i fart att göra sig gällande.
De som står först kommer sannolikt att jobba upp tempen på däcken snabbare och belasta dem mer, vilket i sin tur innebär en högre fart initialt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:När HRT får ordning på inställningarna och balansen så tror jag att deras bil kommer att vara rätt snabb. De hade ju en jäkla fart i speedtrapsen. Tror till och med att Senna var åtta på någon lista med 308 km/h. Hade inte trott det, men det vete fan om inte HRT ligger bra till för att bli bästa nykomling. Vore kul i så fall.
Hög toppfart brukar ju tyda på dålig aerodynamik, alla har ju liknade motorer.
JTarnstrom skrev:När HRT får ordning på inställningarna och balansen så tror jag att deras bil kommer att vara rätt snabb. De hade ju en jäkla fart i speedtrapsen. Tror till och med att Senna var åtta på någon lista med 308 km/h. Hade inte trott det, men det vete fan om inte HRT ligger bra till för att bli bästa nykomling. Vore kul i så fall.
Hög toppfart brukar ju tyda på dålig aerodynamik, alla har ju liknade motorer.
Nja, det kan tyda på dålig downforce, däremot verkar man inte ha några problem med drag. Arrows hade en liknande bil för något decennium sedan, satans snabb på banor där downforce inte var så viktigt, så det går att vara snabb även om aerodynamiken är dålig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:
De står väl uppradade lika mycket efter race pace som tidigare. De som står först kommer att vara snabbast inledningsvis. Frågan är bara hur länge det håller.
Förra året stod de i ordning med startvikten. I år fyller alla upp till bredden och är tyngre än när de kvalade. Kvalfarten säger inget om racefarten i början av loppet.
Det beror på. Tycker att det ser ut som om stallen i hög grad har anpassat sina inställningar till racet inför Q3. Hur stort utslag det kommer att ge på racefarten vet vi ju inte riktigt ännu, men det kan vara så att inledningen av loppet kommer att se ut som startordningen. Först när däcken börjar slitas kommer skillnaden i fart att göra sig gällande.
De som står först kommer sannolikt att jobba upp tempen på däcken snabbare och belasta dem mer, vilket i sin tur innebär en högre fart initialt.
Helt klart verkade det ju som det "pillats" på bilarna som det såg ut. Men hur bilarna beter sig när de är fulltankade vet vi väl inte än? Däremot så har väll de förmodade toppstallen sina bilar med i täten. Men jag själv är nyfiken på hur bilarna kommer att bete sig fulltankade med mjuka däck och tror att det kan förekomma "stora" skillnader.
Nisse skrev:
Helt klart verkade det ju som det "pillats" på bilarna som det såg ut. Men hur bilarna beter sig när de är fulltankade vet vi väl inte än? Däremot så har väll de förmodade toppstallen sina bilar med i täten. Men jag själv är nyfiken på hur bilarna kommer att bete sig fulltankade med mjuka däck och tror att det kan förekomma "stora" skillnader.
Som vi sa på 80-talet, äntligen är det Alain Prost-väder igen
Jag hoppas på lite överraskningar imorgon. Kanske Rosberg eller varför inte Kubica har ett ess i rockärmen.
Nisse skrev:
Förra året stod de i ordning med startvikten. I år fyller alla upp till bredden och är tyngre än när de kvalade. Kvalfarten säger inget om racefarten i början av loppet.
Det beror på. Tycker att det ser ut som om stallen i hög grad har anpassat sina inställningar till racet inför Q3. Hur stort utslag det kommer att ge på racefarten vet vi ju inte riktigt ännu, men det kan vara så att inledningen av loppet kommer att se ut som startordningen. Först när däcken börjar slitas kommer skillnaden i fart att göra sig gällande.
De som står först kommer sannolikt att jobba upp tempen på däcken snabbare och belasta dem mer, vilket i sin tur innebär en högre fart initialt.
Helt klart verkade det ju som det "pillats" på bilarna som det såg ut. Men hur bilarna beter sig när de är fulltankade vet vi väl inte än? Däremot så har väll de förmodade toppstallen sina bilar med i täten. Men jag själv är nyfiken på hur bilarna kommer att bete sig fulltankade med mjuka däck och tror att det kan förekomma "stora" skillnader.
Nä, vet gör vi ju inte. Jag är bara så sur på att man inte kan skapa förutsättningar för ett riktigt kval där förare och stall får göra upp om vem som är snabbast utan att behöva kompromissa med sina inställningar.
De nya reglerna är precis så dåliga i det avseendet som jag fruktade.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Synd bara att de måste köra på två olika blandningar och att de har lovat Brosten att bara kör 2/3 av loppet på samma däck. Så topp 10 går in efter 1/3 av loppet och resten går in efter 2/3. Inte mycket till spänning där inte.
JTarnstrom skrev:
De nya reglerna är precis så dåliga i det avseendet som jag fruktade.
Ja, men ett stort problem blir då att Ferrari och McLaren blir överlägsen i varje Grand Prix. Jag ser att FIA vill försvåra för topp stallet och mindre stallet har möjlighet med sin lilla smarta strategi gå förbi i vissa lopp och samla poäng och kan få pall plats.
Gösta min vän jag beundrar din optimism men tycker du inte att det ser mörkt ut inför morgondagen? Sett till hela säsongen är det ju lugnt än så länge men har schumi inte fått upp farten om 5 lopp så kommer jag börja bli orolig. Eller rättare sagt mer orolig
Orolig för Maestro Varför det, han har väl sitt på det torra
Skämt åsido så kan det vara ett helt annat scenario i morgon, men jag tror inte att Maestro hotar pallen i morgon. Men det gör ju inte Button heller som det verkar.
Man kan ju vänta till efter loppet och bedöma hur dom ligger till.
Vilket kanonresultat i kvalet!
Vettel etta såsom förutspått för resten av året, Alonsos nacke börjar tänjas redan i första kvalet och slitningarna kommer höras ända hit till slut,Nico bra med och han ehhh... [Schumacher], vart hamnade han?
Han ligger ju typ så långt efter att man inte ens kan se honom utan glasögon.
Hoppas han har bra däck på permobilen och att han ätit rikligt med gröt, för hans dag blir längre än många andras i morgon.
(Lägg ner schumi, du skämmer ut dig bara)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Vilket kanonresultat i kvalet!
Vettel etta såsom förutspått för resten av året, Alonsos nacke börjar tänjas redan i första kvalet och slitningarna kommer höras ända hit till slut,Nico bra med och han ehhh... [Schumacher], vart hamnade han?
Han ligger ju typ så långt efter att man inte ens kan se honom utan glasögon.
Hoppas han har bra däck på permobilen och att han ätit rikligt med gröt, för hans dag blir längre än många andras i morgon.
(Lägg ner schumi, du skämmer ut dig bara)
Har Alonso också problem med nacken? Trodde det var Schumi
Jari skrev:Vilket kanonresultat i kvalet!
Vettel etta såsom förutspått för resten av året, Alonsos nacke börjar tänjas redan i första kvalet och slitningarna kommer höras ända hit till slut,Nico bra med och han ehhh... [Schumacher], vart hamnade han?
Han ligger ju typ så långt efter att man inte ens kan se honom utan glasögon.
Hoppas han har bra däck på permobilen och att han ätit rikligt med gröt, för hans dag blir längre än många andras i morgon.
(Lägg ner schumi, du skämmer ut dig bara)
Har Alonso också problem med nacken? Trodde det var Schumi
Det är början på ett talesätt för året (som vanligt har ni läst det här först) och är en översättning eller en variant på det som i Engelskan kallas för "breaking a spirit" eller i Japan för losing face blir på svenska en riktig gamnacke och den har börjat tänjas neråt redan i första loppets kval.
När Kimi började så vann han ju faktiskt så sejouren hos Ferrari kanske inte blir så lång.
Nu tror jag ju inte att Massa kan bli världsmästare någon gång ändå, men mer om det restan av säsongen =)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Karun Chandhok är en ny hjälte och de nya teamens existens är bra. Man behöver ett gott skratt i livet, och detta är ju undehrållning.
I övrigt var det häftigt att se den stora kontrasten i kroppspråk mellan Nico fylld av självförtroende och Schumacher som såg ut att känna sig malplacerad och obehaglig. Jag hoppas det håller i sig även om jag nog inte riktigt vågar tro på det. Men heja Nico!
I övrigt - har Schumacher gjort en Tiger Woods? Ett rykte som nådde mina öron igår.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Sant Jari att han ligger långt efter men han har ju iaf inte fått sparken som en viss finländare fick för att han var för dålig Och hur går det för denna finländaren i Rally, vad jag hört så har han varit rätt bra på att kvadda bilen där
Men visst har du rätt i att det ser illa ut för maestro och går det åt helvete denna säsongen så är det väl bara att erkänna att han skulle stannat hemma men hänger han med trots att han är 41 bast så är det bara att ta av sig hatten.
Crazy F1 skrev:Sant Jari att han ligger långt efter men han har ju iaf inte fått sparken som en viss finländare fick för att han var för dålig Och hur går det för denna finländaren i Rally, vad jag hört så har han varit rätt bra på att kvadda bilen där
Men visst har du rätt i att det ser illa ut för maestro och går det åt helvete denna säsongen så är det väl bara att erkänna att han skulle stannat hemma men hänger han med trots att han är 41 bast så är det bara att ta av sig hatten.
Självklart ser det illa ut för Maestro, han kvalade ju bara ut regerande världsmästaren
0,3 efter sin stallkamrat efter att ha legat på sofflocket i tre år är väl långt ifrån en katastrof.
Button är väl den som ligger risigt till med en halv sekund upp till Hamilton.
Om Schumacher blir frånåkt av Rosberg så blir det nog inga fler säsonger för Schumacher. Dock tror jag att han kommer att prestera högst respektabla resultat. Jag tror inte att han är lika snabb som när han var som bäst men han har mer erfarenhet än de flesta på gridden och han om någon har de egenskaper som krävs för att kompensera för att den där tiondelen inte finns där längre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.